Sitemap

  1. Blz. 1 Begroting 2023
    1. Blz. 2 Begroting 2022
    2. Blz. 3 Programma's
      1. Blz. 4 Introductie
        1. Blz. 5 Voorwoord
        2. Blz. 6 Bestuurlijke samenvatting
          1. Blz. 7 I - College-agenda
            1. Blz. 8 College-agenda
          2. Blz. 9 II - Speerpunten uit de beleidsbegroting 2023
            1. Blz. 10 Toelichting speerpunten uit de beleidsbegroting van 2023
          3. Blz. 11 III - Inspelen op de gevolgen van Covid-19 in 2023
            1. Blz. 12 COVID-19
          4. Blz. 13 Financieel perspectief
            1. Blz. 14 Uitgangspunten begroting 2023-2026
            2. Blz. 15 Ontwikkeling algemene reserve
            3. Blz. 16 Mutaties tussen de perspectiefnota 2023 en de begroting 2023
            4. Blz. 17 Toelichting mutaties tussen perspectiefnota en begroting
        3. Blz. 18 Leeswijzer
          1. Blz. 19 Inleiding
          2. Blz. 20 Bijlagen
        4. Blz. 21 Samenstelling bestuur en portefeuilleverdeling
          1. Blz. 22 Burgemeester Mark Röell
          2. Blz. 23 Wethouder Mark Veldhuizen
          3. Blz. 24 Wethouder Hugo Prakke
          4. Blz. 25 Wethouder Steven de Vries
          5. Blz. 26 Wethouder Mark Eijbaard
          6. Blz. 27 Gemeentesecretaris Cynthia Creveld
      2. Blz. 28 Programma 1: Dienstverlening
        1. Blz. 29 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 30 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 31 Strategische doelen
        4. Blz. 32 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 33 Beleidskader
        6. Blz. 34 10 Bestuur
          1. Blz. 35 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 36 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 37 Doelstellingen
            1. Blz. 38 Belastingen
            2. Blz. 39 Regionale positionering van Baarn
            3. Blz. 40 Verkiezingen
        7. Blz. 41 11 Dienstverlening
          1. Blz. 42 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 43 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 44 Doelstellingen
            1. Blz. 45 Communicatie: tweerichtingsverkeer, we staan naast onze inwoners en ondernemers
              1. Blz. 46 • Het is belangrijk dat we communiceren over de mogelijkheden om in contact te zijn met de gemeente
              2. Blz. 47 • We onderzoeken of we toegang mogelijk kunnen maken in de buurt (speeltuinvereniging, groene inval)
              3. Blz. 48 • We gaan inzetten op monitoring en (bij)sturing van het gebruik van de dienstverleningskanalen zoals social media. Hiervoor wordt een beheerorganisatie opgezet en formatie uitgebreid.
              4. Blz. 49 • Voor de ondersteuning van de boodschap en het verkleinen van de afstand tussen de organisatie en de samenleving zijn beeld en video belangrijk. We zetten een goede beeldbank hiervoor op.
              5. Blz. 50 • Het is belangrijk dat medewerkers communicatief vaardig zijn. We zien dat er verbetering mogelijk is en zetten in op training op het gebied van klare taal en storytelling.
            2. Blz. 51 Participatie
              1. Blz. 52 • De gemeente biedt in maatschappelijke opgaves ruimte en ondersteuning aan initiatieven van de samenleving en stimuleert deze
              2. Blz. 53 • We willen de kinderburgemeester meer basis geven binnen en buiten onze gemeente.
              3. Blz. 54 • We willen in 2023 initiatieven uit de samenleving stimuleren door middel van Buurtbudgetten.
              4. Blz. 55 • We willen meer inbreng ophalen vanuit jongeren in Baarn.
              5. Blz. 56 • We willen bij bepaalde onderwerpen (zoals bij de herinrichting van de Brink) experimenteren met een Inwonerforum.
              6. Blz. 57 • We willen experimenteren met een Inwonerberaad op klimaat.
            3. Blz. 58 Standaard dienstverlening is digitaal en laagdrempelig, persoonlijk blijft mogelijk.
              1. Blz. 59 • Opstellen visie voor online dienstverlening en smart city
              2. Blz. 60 • Digitale diensten worden uitgebreid en eenvoudig vormgegeven.
              3. Blz. 61 • Onze inwoners kunnen rekenen op veilig en betrouwbare dienstverlening.
        8. Blz. 62 Financiële begroting en toelichting programma 1
          1. Blz. 63 Financiën
          2. Blz. 64 Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
      3. Blz. 65 Programma 2: Vitale gemeenschap
        1. Blz. 66 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 67 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 68 Strategische doelen
        4. Blz. 69 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 70 Beleidskader
        6. Blz. 71 20 Kunst en Cultuur
          1. Blz. 72 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 73 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 74 Doelstellingen
            1. Blz. 75 Verbinding tussen de inwoners en binnen de wijken/buurten
              1. Blz. 76 • We versterken de culturele sector en andere domeinen met een cultuurcoach.
              2. Blz. 77 • We stimuleren en faciliteren samenwerking binnen de culturele sector en andere domeinen.
              3. Blz. 78 • We werken aan de realisatie van passende en efficiënte huisvesting voor culturele en maatschappelijke organisaties.
              4. Blz. 79 • We subsidiëren gedurende vier jaar (2021 t/m2024) twee regionale festivals die van betekenis zijn voor het culturele profiel van de regio en bijdragen aan toerisme, recreatie en economie.
            2. Blz. 80 Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen
              1. Blz. 81 • We investeren in het behouden van onze basisvoorzieningen door de cultuursubsidies te herijken.
              2. Blz. 82 • We stimuleren een inclusieve en cultureel diverse sector door de inzet van cultuurbuddies.
        7. Blz. 83 21 Sport
          1. Blz. 84 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 85 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 86 Doelstellingen
            1. Blz. 87 Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen en zeggenschap over voorzieningen en activiteiten.
              1. Blz. 88 • We gaan het ijsbaanterrein meer gebruiken om te bewegen in de buitenlucht.
              2. Blz. 89 • We financieren structureel sportactiviteiten voor de jeugd zoals High 5 en Fit in 90 dagen en onderzoeken in 2025 of we dit voor meer leeftijden kunnen introduceren.
              3. Blz. 90 • We voeren een nieuwe subsidieregeling Exploitatiesubsidie voor sportaccommodaties in.
            2. Blz. 91 Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
              1. Blz. 92 • We blijven laagdrempelige beweegactiviteiten subsidiëren zoals de Diabetes Wandel Challenge, GALM en Sociaal Vitaal. De inwoners zelf organiseren deze activiteiten.
              2. Blz. 93 • We screenen de motorische vaardigheid van kinderen in groep 3 van de basisscholen en geven extra beweeglessen aan hen die het nodig hebben.
              3. Blz. 94 • Inwoners die onvoldoende financiële middelen hebben om deel te nemen aan sport ondersteunen wij.
        8. Blz. 95 22 Onderwijs
          1. Blz. 96 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 97 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 98 Doelstellingen
            1. Blz. 99 Uitvoering geven aan het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)
              1. Blz. 100 • Zorgen voor goede toegankelijke basisvoorzieningen
            2. Blz. 101 Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen
              1. Blz. 102 • Bewoners van Baarn digitaal vaardiger maken
              2. Blz. 103 • Iedereen moet de kans krijgen om talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
              3. Blz. 104 • Extra aandacht voor diversiteit en inclusie binnen scholen vraagt in 2023 om een incidenteel budget van € 10.000.
            3. Blz. 105 Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg
              1. Blz. 106 • Wij erkennen het belang van Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE).
              2. Blz. 107 • Blijvende steun geven aan instrumenten binnen het onderwijs.
            4. Blz. 108 We geven een extra impuls aan het thema Laaggeletterdheid.
              1. Blz. 109 • Ondersteuning bieden vanuit Stichting Lezen en Schrijven
              2. Blz. 110 • Een extra impuls om laaggeletterdheid tegen te gaan vraagt in 2023 om een extra bedrag van € 25.000 (incidenteel).
        9. Blz. 111 23 Welzijn
          1. Blz. 112 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 113 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 114 Doelstellingen
            1. Blz. 115 Door goed werkende basisvoorzieningen zelfredzaamheid van inwoners bevorderen en vraag naar hulp, zorg en ondersteuning verminderen
            2. Blz. 116 Problemen op gebied van welzijn voorkomen of verminderen
              1. Blz. 117 • Inzetten op preventie
            3. Blz. 118 Verbinding tussen de inwoners en binnen de wijken/buurten.
              1. Blz. 119 • Ruimte geven aan (maatschappelijke) initiatieven
              2. Blz. 120 • Voortzetten Programma Eén tegen Eenzaamheid
              3. Blz. 121 • Buurtkamers onderzoeken
            4. Blz. 122 Versterken ondersteuning mantelzorgers
              1. Blz. 123 • We erkennen de belangrijke rol van mantelzorgers.
            5. Blz. 124 Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen.
              1. Blz. 125 • Inzet van Positieve Gezondheid
              2. Blz. 126 • Aandacht voor voorzieningen voor jongeren
            6. Blz. 127 Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg
              1. Blz. 128 • Doorontwikkeling Lokaal Preventie Akkoord
        10. Blz. 129 24 Volksgezondheid
          1. Blz. 130 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 131 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 132 Doelstellingen
            1. Blz. 133 Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
              1. Blz. 134 • Inzet GGDrU bij opvang Oekraïense vluchtelingen
        11. Blz. 135 Financiële begroting en toelichting programma 2
          1. Blz. 136 Financiën
          2. Blz. 137 Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
        12. Blz. 138 Verplichte beleidsindicatoren (1)
        13. Blz. 139 Verplichte beleidsindicatoren (2)
      4. Blz. 140 Programma 3: Woonomgeving
        1. Blz. 141 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 142 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 143 Strategische doelen
        4. Blz. 144 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 145 Beleidskader
        6. Blz. 146 30 RO en Wonen
          1. Blz. 147 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 148 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 149 Doelstellingen
            1. Blz. 150 Implementatie Omgevingswet
              1. Blz. 151 • Er komt een nieuwe planning voor de werkzaamheden en de oplevering van de producten voor de implementatie van de Omgevingswet.
            2. Blz. 152 Inzet op een evenwichtige bevolkingsopbouw: 850 woningen toevoegen in de periode 2019 – 2030.
              1. Blz. 153 • Vernieuwen Visie Wonen
              2. Blz. 154 • Woningbouwlocaties
              3. Blz. 155 • Inrichten “instrumentenkoffer” Wonen
              4. Blz. 156 • Locatieonderzoek Woningbouw inclusief grondposities
              5. Blz. 157 • Juridische instrumenten voor beschikbaarheid van woningen voor specifieke doelgroepen
              6. Blz. 158 • (Prestatie) afspraken woningcorporatie(s) en ontwikkelaars
            3. Blz. 159 Inzet voor toegankelijk wonen
              1. Blz. 160 • Levensloopgeschikte woningen nabij het centrum
              2. Blz. 161 • Onderzoek doorstroming ‘van groot naar passende woonruimte’ stimuleren
            4. Blz. 162 Oog voor alternatieve woonvormen: stimuleren en faciliteren van specifieke alternatieve woonvormen
              1. Blz. 163 • Als er geschikte locaties zijn, bieden we ruimte aan alternatieve woonvormen, waarbij de woonvorm een bredere vraag uit de markt bedient.
            5. Blz. 164 Uitvoeren erfgoedbeleid / cultureel erfgoed
              1. Blz. 165 • Afronden voorgenomen besluiten gemeentelijke monumenten.
        7. Blz. 166 31 Mobiliteit
          1. Blz. 167 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 168 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 169 Doelstellingen
            1. Blz. 170 Bereikbaarheid openbaar vervoer
              1. Blz. 171 • Spreken met provincie over bereikbaarheid per OV
            2. Blz. 172 Gevaarlijke verkeerspunten voor fietsers en voetgangers versneld aanpakken
            3. Blz. 173 Nieuw parkeerbeleid en herijking van de nota parkeernormen
              1. Blz. 174 • Nieuw parkeerbeleid formuleren
            4. Blz. 175 Snelfietsroute Hilversum - Amersfoort faciliteren
              1. Blz. 176 • Optimaliseren van de fietsinfrastructuur in Baarn
            5. Blz. 177 Verbeteren oversteek De Geerenweg
              1. Blz. 178 • Betere oversteek naar de speelplek bij de BP / De Geerenweg.
            6. Blz. 179 Verkeerseducatie stimuleren
              1. Blz. 180 • Financieel bijdragen aan verkeersonderwijs jeugd
        8. Blz. 181 32 Beheer openbare ruimte
          1. Blz. 182 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 183 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 184 Doelstellingen
            1. Blz. 185 Aanleg nieuw trapveldje.
            2. Blz. 186 Actualiseren IBOR
            3. Blz. 187 Baarnse tuinen vergroenen
            4. Blz. 188 Goede beeldkwaliteit van de begraafplaats
            5. Blz. 189 Hekken rond het Cantonspark verbeteren
            6. Blz. 190 Het verbeteren van de afvalinzameling op drukke locaties in de Laanstraat.
              1. Blz. 191 • Huidige afvalbakken heroverwegen.
              2. Blz. 192 • Zwerfafvalstrategie voortzetten
            7. Blz. 193 Realisatie nieuw skatepark.
              1. Blz. 194 • In overleg met gebruikers en buurtbewoners realiseren we een nieuw skatepark op De Geerenweg.
            8. Blz. 195 Terugdringen van het gebruik van chemische middelen
              1. Blz. 196 • Informeren van inwoners over schadelijkheid chemische bestrijdingsmiddelen.
            9. Blz. 197 Versterken van ons groen en natuurwaarden
              1. Blz. 198 • Opstellen nieuw Bomenbeleidsplan in 2023
              2. Blz. 199 • Planten van bomen met middelen uit het Bomenfonds en het Bomenbeheerplan.
        9. Blz. 200 Financiële begroting en toelichting programma 3
          1. Blz. 201 Financiën
          2. Blz. 202 Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
          3. Blz. 203 Verplichte beleidsindicatoren
        10. Blz. 204 Verplichte beleidsindicatoren (1)
        11. Blz. 205 Verplichte beleidsindicatoren (2)
      5. Blz. 206 Programma 4: Veiligheid
        1. Blz. 207 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 208 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 209 Bestuurlijke producten
        4. Blz. 210 Beleidskader
        5. Blz. 211 40 Openbare orde en Veiligheid
          1. Blz. 212 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 213 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 214 Doelstellingen
            1. Blz. 215 Integraal Veiligheidsplan 2023-2026
              1. Blz. 216 • Het opstellen van het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026
            2. Blz. 217 Ondermijning tegengaan
              1. Blz. 218 • Er wordt ingezet op het versterken van bewustwording en het verkrijgen van relevante en gevalideerde informatie door de gemeente op het gebied van ondermijnende criminaliteit.
              2. Blz. 219 • De bestuurlijke weerbaarheid tegen ondermijning wordt versterkt.
              3. Blz. 220 • Er is extra aandacht voor het tegengaan van drugscriminaliteit en het gebruik van drugs bij jongeren.
              4. Blz. 221 • Bij het bestrijden van ondermijning ligt de focus op preventie en opsporing. Indien deze methoden niet succesvol zijn wordt er gezocht naar andere maatregelen.
              5. Blz. 222 • Extra capaciteit in de organisatie (16 uur p/w) voor bestrijding van ondermijning
              6. Blz. 223 • Vervolg van de ondermijningstafel voor het bespreken en integraal aanpakken van verschillende casussen en het uitvoeren van integrale controles
            3. Blz. 224 Veilig uitgaan en evenementenbezoek
              1. Blz. 225 0-meting op vergunningen
              2. Blz. 226 • Afstemming vooraf over evenementen met betrokken partijen
            4. Blz. 227 Veilige wijken en buurten
              1. Blz. 228 • Er wordt aandacht besteed aan bewustwording en ondersteuning van inwoners rond veiligheid in de buurt.
              2. Blz. 229 • Digitale veiligheid staat in de belangstelling.
              3. Blz. 230 • De gemeente communiceert regelmatig met de inwoners over veiligheid.
              4. Blz. 231 • Versterking van de handhaving door een extra FTE boa domein 2
              5. Blz. 232 • We houden Baarn veilig
        6. Blz. 233 41 Crisisbeheersing en Brandweerzorg
          1. Blz. 234 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 235 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 236 Doelstellingen
            1. Blz. 237 De gemeentelijke crisisorganisatie is voldoende opgeleid, getraind en geoefend.
              1. Blz. 238 • Wij sluiten aan bij het systeem van crisisbeheersing en het opleidings- en oefenprogramma van de VRU en dragen zelf zorg voor opleidingen en oefeningen voor lokale crisisfunctionarissen.
        7. Blz. 239 Financiële begroting en toelichting programma 4
          1. Blz. 240 Financiën
          2. Blz. 241 Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
        8. Blz. 242 Verplichte beleidsindicatoren
      6. Blz. 243 Programma 5: Zorg voor elkaar
        1. Blz. 244 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 245 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 246 Strategische doelen
        4. Blz. 247 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 248 Beleidskader
        6. Blz. 249 50 Lokaal team / Zorgloket
          1. Blz. 250 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 251 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 252 Doelstellingen
            1. Blz. 253 Ontwikkeling Samenleving
              1. Blz. 254 • Inrichting 2fte strategische adviseurs Ontwikkeling Samenleving
            2. Blz. 255 Makkelijk vindbare, toegankelijke, integrale toegang tot voorzieningen op het gebied van wonen, welzijn, zorg en gezondheid
              1. Blz. 256 • Doorontwikkeling integrale toegang
              2. Blz. 257 • Doorontwikkeling Lokaal Team
            3. Blz. 258 Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
              1. Blz. 259 • Creëren van een financiële voorziening voor het Lokaal Team.
        7. Blz. 260 51 Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)
          1. Blz. 261 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 262 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 263 Doelstellingen
            1. Blz. 264 Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
              1. Blz. 265 • We helpen inwoners met een beperking om zolang mogelijk in hun eigen leefomgeving te blijven wonen.
              2. Blz. 266 • Wie bieden iedereen passende hulp en hebben oog voor de gevolgen van corona.
            2. Blz. 267 Inwoners maatschappelijk laten participeren door sociaal-recreatief Wmo-vervoer
              1. Blz. 268 • We kopen samen met 22 Utrechtse gemeenten sociaal-recreatief Wmo-vervoer in.
            3. Blz. 269 Vermindering van de lasten van zwaardere vormen van zorg.
              1. Blz. 270 • We treffen financiële maatregelen op het gebied van de Wmo.
              2. Blz. 271 • We bieden ondersteuning waar mogelijk laagdrempelig en lokaal.
              3. Blz. 272 • We trekken regionaal op bij de doorontwikkeling van de inkoop 2023.
              4. Blz. 273 • Het Lokaal Team gaat zelf Wmo begeleiding bieden
              5. Blz. 274 • We streven ernaar het abonnementstarief voor Wmo-voorzieningen te vervangen door een bijdrage die rekening houdt met financiële draagkracht.
        8. Blz. 275 52 Jeugdzorg
          1. Blz. 276 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 277 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 278 Doelstellingen
            1. Blz. 279 Continuïteit zorg overgang 18-/18+
              1. Blz. 280 • We zorgen voor een zorgvuldige overgang naar zelfstandigheid voor jongeren met jeugdzorg
            2. Blz. 281 De gemeente zet in op een integrale benadering van huiselijk geweld en kindermishandeling.
              1. Blz. 282 • We verbeteren de communicatie en samenwerking met de veiligheids- en hulpverleningsorganisatie, scholen en het Lokaal Team.
              2. Blz. 283 • We zetten een systeem op om de effectiviteit van deze aanpak te meten en waar nodig te verbeteren.
            3. Blz. 284 Kosten van de jeugdzorg verminderen door nadruk op preventie en vroegsignalering
              1. Blz. 285 • Hervormingsagenda Jeugd doorvoeren
            4. Blz. 286 Verschuiving van de inzet van zwaardere vormen van zorg naar lichtere hulp en ondersteuning.
              1. Blz. 287 • Praktijkondersteuner Jeugd bij alle huisartsen in de praktijken.
              2. Blz. 288 • We werken met de doorbraakmethode van het Instituut van Publieke Waarden.
              3. Blz. 289 • Het Lokaal Team biedt zelf ondersteuning / begeleiding Jeugd als basistaak.
              4. Blz. 290 • We bieden zorg en ondersteuning zo licht als mogelijk dichtbij de jeugdige en zijn netwerk.
              5. Blz. 291 • Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning voor de jeugdige voorkomen door goede nazorg bij het Lokaal Team.
              6. Blz. 292 • Tijdig afschalen van zorg, regiefunctie van lokaal team strakker.
              7. Blz. 293 • We trekken regionaal op bij de door ontwikkeling van de zorginkoop 2023.
        9. Blz. 294 Financiële begroting en toelichting programma 5
          1. Blz. 295 Financiën
          2. Blz. 296 Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
        10. Blz. 297 Verplichte beleidsindicatoren
      7. Blz. 298 Programma 6: Meedoen
        1. Blz. 299 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 300 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 301 Strategische doelen
        4. Blz. 302 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 303 Beleidskader
        6. Blz. 304 60 Inkomensregeling
          1. Blz. 305 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 306 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 307 Doelstellingen
            1. Blz. 308 Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
              1. Blz. 309 • In beeld brengen van jongeren in de leeftijd 23 tot 27 jaar zonder startkwalificatie, onderwijsinschrijving, werk en inkomen
            2. Blz. 310 Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen.
              1. Blz. 311 • Voorkomen dat mensen in armoede terecht komen door communicatie over armoede, preventie en minimaregelingen
              2. Blz. 312 • Uitvoering van de wettelijke taken op het gebied van de Participatiewet en Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
              3. Blz. 313 • Werkgevers stimuleren om iedereen die fit is om te werken een baan, leerwerk of aangepaste werkplek aan te bieden
              4. Blz. 314 • Betrekken van werkgevers om bij te dragen aan de inclusieve arbeidsmarkt
              5. Blz. 315 • We geven als gemeentelijke organisatie het goede voorbeeld door meer beschutte arbeidsplaatsen te creëren dan wettelijk verplicht
              6. Blz. 316 • Ondersteuning bieden aan inwoners en ondernemers in een kwetsbare financiële positie.
              7. Blz. 317 • Ondersteuning van inwoners die door stijgende energiekosten hun vaste lasten niet meer kunnen betalen.
              8. Blz. 318 • Inzicht in de huidige effectiviteit van ons declaratiefonds.
            3. Blz. 319 Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg
              1. Blz. 320 • We continueren de inzet van onze armoederegisseurs door Pit Baarn op het gebied van vroegsignalering en preventie.
              2. Blz. 321 • Informatie en ondersteuning voor de schuldhulpverlening is beschikbaar voor iedereen
              3. Blz. 322 • We bieden ondersteuning aan zelfstandige ondernemers die door corona in problemen gekomen zijn.
        7. Blz. 323 61 Re-integratie en Inburgering
          1. Blz. 324 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 325 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 326 Doelstellingen
            1. Blz. 327 Meedoen in de samenleving.
              1. Blz. 328 • Coördinatie van de inburgering.
              2. Blz. 329 • We continueren onze inzet op het gebied van re-integratie
        8. Blz. 330 Financiële begroting en toelichting programma 6
          1. Blz. 331 Financiën
          2. Blz. 332 Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
        9. Blz. 333 Verplichte beleidsindicatoren
      8. Blz. 334 Programma 7: Economie en Toerisme
        1. Blz. 335 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 336 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 337 Strategische doelen
        4. Blz. 338 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 339 Beleidskader
        6. Blz. 340 70 Economie en Toerisme
          1. Blz. 341 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 342 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 343 Doelstellingen
            1. Blz. 344 Economie: Ruimte creëren voor ondernemers & woningen.
              1. Blz. 345 • Ondersteunen van ondernemers, die willen verplaatsen.
            2. Blz. 346 Economie: Goed economisch vestigingsklimaat.
              1. Blz. 347 • Aantrekkelijker centrum voor winkeliers.
              2. Blz. 348 • Invulling geven aan Werklocaties.
              3. Blz. 349 • Het organiseren van netwerk- en kennisbijeenkomsten.
            3. Blz. 350 Economie: Verduurzaming bedrijven.
              1. Blz. 351 • Actieplan duurzaamheid bedrijven.
              2. Blz. 352 • Eenvoudiger procedures.
              3. Blz. 353 • Bedrijfsbezoeken aan voorbeeldbedrijven.
            4. Blz. 354 Toerisme: een goede balans tussen recreatie en natuur, minder massa en meer kwaliteit en spreiding van bezoekers.
              1. Blz. 355 • We werken samen binnen de regio.
              2. Blz. 356 • We actualiseren de Toeristische Informatie Punten (TOPs)
              3. Blz. 357 • We zetten marketing gericht in.
              4. Blz. 358 • Ondersteuning klompenpad.
              5. Blz. 359 • Programma ‘Groen groeit mee’ ondersteunen.
              6. Blz. 360 • We bestrijden parkeer- en verkeeroverlast.
            5. Blz. 361 Levendig centrum: het centrum voldoet aan het scenario 'levendig' waarvan ontmoeting en beleving de kernwoorden zijn.
              1. Blz. 362 • Herinrichting Brink als ontmoetingsplek van Vorstelijk Baarn.
              2. Blz. 363 • Uitvoeringsplan Levendig centrum.
              3. Blz. 364 • Samenwerking in het centrum verstevigen
            6. Blz. 365 Toerisme: bezoekers aan Baarn komen ook naar / voor het centrum.
              1. Blz. 366 • We positioneren het centrum als Vorstelijk Baarn.
              2. Blz. 367 • We zorgen voor herkenbaarheid als Vorstelijk Baarn
        7. Blz. 368 Financiële begroting en toelichting programma 7
          1. Blz. 369 Financiën
          2. Blz. 370 Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
        8. Blz. 371 Verplichte beleidsindicatoren
      9. Blz. 372 Programma 8: Duurzaamheid
        1. Blz. 373 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 374 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 375 Strategische doelen
        4. Blz. 376 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 377 Beleidskader
        6. Blz. 378 80 Energietransitie en klimaatadaptatie
          1. Blz. 379 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 380 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 381 Doelstellingen
            1. Blz. 382 Meer duurzame elektriciteit
              1. Blz. 383 • Ontwikkeling solar carport Laanplein
              2. Blz. 384 • Vergroten aandeel zon-op-dak door bewustwording en collectieve inkoop zonnepanelen voor woningeigenaren en VVE’s
              3. Blz. 385 • Uiterlijk in 2026 een plan gereed om het elektriciteitsnet ‘slimmer’ en daarmee robuust en betrouwbaar te houden.
            2. Blz. 386 Meer duurzame warmte
              1. Blz. 387 • Transitievisie Warmte uitvoeren, aanvullen en concretiseren.
              2. Blz. 388 • Plan ontwikkelen voor aardgasvrij maken bedrijventerreinen.
              3. Blz. 389 • Onderzoek instrumentarium gebouw gebonden financiering.
            3. Blz. 390 Meer energie besparen
              1. Blz. 391 • Collectieve inkoop isolerende maatregelen
              2. Blz. 392 • Verduurzamingsstrategie tegen energiearmoede uitvoeren
              3. Blz. 393 • Bewustwordingscampagne energie besparen voor inwoners en ondernemers
              4. Blz. 394 • Verduurzamingsprogramma voor bedrijven.
            4. Blz. 395 Meer samenhang en synergie
              1. Blz. 396 • Inwonerberaad organiseren om maatregelen op te halen om onze klimaatdoelstelling te behalen.
              2. Blz. 397 • Baarns klimaatdashboard
              3. Blz. 398 • Klimaatkrant 2023 (4de editie)
              4. Blz. 399 • Klimaatmarkt 2023
              5. Blz. 400 • Versterken gemeentelijke organisatie.
        7. Blz. 401 81 Afval en circulaire economie
          1. Blz. 402 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 403 Doelstellingen en maatregelen
          3. Blz. 404 Doelstellingen
            1. Blz. 405 Het bereiken van een zo optimaal mogelijk milieuresultaat.
              1. Blz. 406 • Opzetten communicatiecampagne.
            2. Blz. 407 Het verbeteren van de afvalinzameling op drukke locaties in de Laanstraat.
              1. Blz. 408 • Huidige afvalbakken vervangen.
            3. Blz. 409 Vergroten van het inzicht in onze inzamelstrategie.
              1. Blz. 410 • Optimaliseren van de bestaande manier van inzamelen.
        8. Blz. 411 Financiële begroting en toelichting programma 8
          1. Blz. 412 Financiën
          2. Blz. 413 Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
        9. Blz. 414 Verplichte beleidsindicatoren
      10. Blz. 415 Programma 9: Algemene dekkingsmiddelen en Overhead
        1. Blz. 416 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 417 Algemeen
        3. Blz. 418 Strategische doel
        4. Blz. 419 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 420 Beleidskader
        6. Blz. 421 Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
          1. Blz. 422 Belangrijkste ontwikkelingen
          2. Blz. 423 Strategisch doelstelling
          3. Blz. 424 Doelstellingen
            1. Blz. 425 Op basis van een goede financiële strategie is onze begroting meerjarig in evenwicht .
        7. Blz. 426 Overhead
          1. Blz. 427 Toelichting
          2. Blz. 428 Belangrijkste ontwikkelingen
          3. Blz. 429 Doelstellingen en maatregelen
          4. Blz. 430 Kosten van Overhead
          5. Blz. 431 Verplichte beleidsindicatoren
          6. Blz. 432 Beleidsindicatoren
        8. Blz. 433 Financiële begroting en toelichting programma 9
          1. Blz. 434 Financiën
          2. Blz. 435 Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
          3. Blz. 436 Algemene uitkering
          4. Blz. 437 Algemene dekkingsmiddelen, Overhead, VpB, PvO
          5. Blz. 438 Algemene dekkingsmiddelen
          6. Blz. 439 Vennootschapsbelasting
    3. Blz. 440 Paragrafen
      1. Blz. 441 Lokale heffingen
        1. Blz. 442 Inleiding
        2. Blz. 443 Ontwikkelingen gemeentelijke lastendruk
        3. Blz. 444 Belastingen, heffingen, retributies: soorten en opbrengsten
        4. Blz. 445 Onroerende zaakbelasting
        5. Blz. 446 Roerende zaakbelasting
        6. Blz. 447 Forensenbelasting
        7. Blz. 448 Toeristenbelasting
        8. Blz. 449 Hondenbelasting
        9. Blz. 450 Precariobelasting
        10. Blz. 451 Reclamebelasting Centrumgebied
        11. Blz. 452 Afvalstoffenheffing
        12. Blz. 453 Rioolheffing
        13. Blz. 454 Rioolaansluitingsrecht
        14. Blz. 455 Begraafplaatsenrechten
        15. Blz. 456 Marktgelden
        16. Blz. 457 Leges
        17. Blz. 458 Kwijtscheldingsbeleid
        18. Blz. 459 Gesloten systemen
      2. Blz. 460 Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
        1. Blz. 461 Beleid gemeente Baarn
        2. Blz. 462 Totaaloverzicht risico’s met financiële vertaling
        3. Blz. 463 Algemene risicoreserve
        4. Blz. 464 Benodigde weerstandscapaciteit
        5. Blz. 465 Financiële kengetallen
      3. Blz. 466 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 467 Inleiding
        2. Blz. 468 Wegen
        3. Blz. 469 Riolering
        4. Blz. 470 Gebouwen
        5. Blz. 471 Groenvoorziening
        6. Blz. 472 Begraven
      4. Blz. 473 Financiering
        1. Blz. 474 Inleiding
        2. Blz. 475 Beleidskader
        3. Blz. 476 Langlopende leningen
        4. Blz. 477 Verstrekte langlopende leningen (uitzettingen)
        5. Blz. 478 Rente en dividend
        6. Blz. 479 Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido)
        7. Blz. 480 Omslagrente
        8. Blz. 481 Belastingcapaciteit
      5. Blz. 482 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 483 Inleiding
        2. Blz. 484 1. Politiek-bestuurlijk-ambtelijke samenwerking naar een hoger niveau van inhoud en vertrouwen
        3. Blz. 485 2. Optimaliseren dienstverlening samen met Baarn
        4. Blz. 486 3. Wendbaarheid organisatie vergroten
        5. Blz. 487 4. Integrale sturing en beheersing
      6. Blz. 488 Verbonden partijen
        1. Blz. 489 Inleiding
        2. Blz. 490 Risicoprofielen
        3. Blz. 491 Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)
        4. Blz. 492 Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)
        5. Blz. 493 Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
        6. Blz. 494 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
        7. Blz. 495 Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)
        8. Blz. 496 Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)
        9. Blz. 497 Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
        10. Blz. 498 Overige verbonden partijen en deelnemingen
        11. Blz. 499 Totaaloverzicht Baarnse bijdrage aan verbonden partijen
      7. Blz. 500 Grondbeleid
        1. Blz. 501 Beleid gemeente Baarn
        2. Blz. 502 Toepassing gemeente Baarn
        3. Blz. 503 Toekomstige grondtransacties
    4. Blz. 504 Financiële begroting 2023 - 2026
      1. Blz. 505 Grondslagen voor de begroting 2023-2026
        1. Blz. 506 Grondslagen begroting 2023 en meerjarenraming 2024-2026
      2. Blz. 507 Het overzicht van baten en lasten en de toelichting
        1. Blz. 508 Overzicht van baten en lasten en de toelichting
        2. Blz. 509 Incidentele baten en lasten
        3. Blz. 510 Structureel begrotingssaldo en vrije begrotingsruimte
        4. Blz. 511 Verloop algemene reserve
      3. Blz. 512 Uiteenzetting financiële positie
        1. Blz. 513 Geprognosticeerde meerjarenbalans
        2. Blz. 514 EMU saldo
        3. Blz. 515 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
        4. Blz. 516 Meerjaren InvesteringsPlan (MIP)
        5. Blz. 517 Verloopstaat Reserves
        6. Blz. 518 Verloopstaat Voorzieningen
        7. Blz. 519 Verloopstaat activa
        8. Blz. 520 Verloopstaat langlopende leningen O/G
    5. Blz. 521 Bijlagen
      1. Blz. 522 Staat van baten en lasten taakvelden
        1. Blz. 523 Lasten
        2. Blz. 524 Baten
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap