-
Blz. 1
Begroting 2023
-
Blz. 2
Begroting 2022
-
Blz. 3
Programma's
-
Blz. 4
Introductie
-
Blz. 5
Voorwoord
-
Blz. 6
Bestuurlijke samenvatting
-
Blz. 7
I - College-agenda
-
Blz. 8
College-agenda
-
Blz. 9
II - Speerpunten uit de beleidsbegroting 2023
-
Blz. 10
Toelichting speerpunten uit de beleidsbegroting van 2023
-
Blz. 11
III - Inspelen op de gevolgen van Covid-19 in 2023
-
Blz. 12
COVID-19
-
Blz. 13
Financieel perspectief
-
Blz. 14
Uitgangspunten begroting 2023-2026
-
Blz. 15
Ontwikkeling algemene reserve
-
Blz. 16
Mutaties tussen de perspectiefnota 2023 en de begroting 2023
-
Blz. 17
Toelichting mutaties tussen perspectiefnota en begroting
-
Blz. 18
Leeswijzer
-
Blz. 19
Inleiding
-
Blz. 20
Bijlagen
-
Blz. 21
Samenstelling bestuur en portefeuilleverdeling
-
Blz. 22
Burgemeester Mark Röell
-
Blz. 23
Wethouder Mark Veldhuizen
-
Blz. 24
Wethouder Hugo Prakke
-
Blz. 25
Wethouder Steven de Vries
-
Blz. 26
Wethouder Mark Eijbaard
-
Blz. 27
Gemeentesecretaris Cynthia Creveld
-
Blz. 28
Programma 1: Dienstverlening
-
Blz. 29
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 30
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 31
Strategische doelen
-
Blz. 32
Bestuurlijke producten
-
Blz. 33
Beleidskader
-
Blz. 34
10 Bestuur
-
Blz. 35
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 36
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 37
Doelstellingen
-
Blz. 38
Belastingen
-
Blz. 39
Regionale positionering van Baarn
-
Blz. 40
Verkiezingen
-
Blz. 41
11 Dienstverlening
-
Blz. 42
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 43
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 44
Doelstellingen
-
Blz. 45
Communicatie: tweerichtingsverkeer, we staan naast onze inwoners en ondernemers
-
Blz. 46
• Het is belangrijk dat we communiceren over de mogelijkheden om in contact te zijn met de gemeente
-
Blz. 47
• We onderzoeken of we toegang mogelijk kunnen maken in de buurt (speeltuinvereniging, groene inval)
-
Blz. 48
• We gaan inzetten op monitoring en (bij)sturing van het gebruik van de dienstverleningskanalen zoals social media. Hiervoor wordt een beheerorganisatie opgezet en formatie uitgebreid.
-
Blz. 49
• Voor de ondersteuning van de boodschap en het verkleinen van de afstand tussen de organisatie en de samenleving zijn beeld en video belangrijk. We zetten een goede beeldbank hiervoor op.
-
Blz. 50
• Het is belangrijk dat medewerkers communicatief vaardig zijn. We zien dat er verbetering mogelijk is en zetten in op training op het gebied van klare taal en storytelling.
-
Blz. 51
Participatie
-
Blz. 52
• De gemeente biedt in maatschappelijke opgaves ruimte en ondersteuning aan initiatieven van de samenleving en stimuleert deze
-
Blz. 53
• We willen de kinderburgemeester meer basis geven binnen en buiten onze gemeente.
-
Blz. 54
• We willen in 2023 initiatieven uit de samenleving stimuleren door middel van Buurtbudgetten.
-
Blz. 55
• We willen meer inbreng ophalen vanuit jongeren in Baarn.
-
Blz. 56
• We willen bij bepaalde onderwerpen (zoals bij de herinrichting van de Brink) experimenteren met een Inwonerforum.
-
Blz. 57
• We willen experimenteren met een Inwonerberaad op klimaat.
-
Blz. 58
Standaard dienstverlening is digitaal en laagdrempelig, persoonlijk blijft mogelijk.
-
Blz. 59
• Opstellen visie voor online dienstverlening en smart city
-
Blz. 60
• Digitale diensten worden uitgebreid en eenvoudig vormgegeven.
-
Blz. 61
• Onze inwoners kunnen rekenen op veilig en betrouwbare dienstverlening.
-
Blz. 62
Financiële begroting en toelichting programma 1
-
Blz. 63
Financiën
-
Blz. 64
Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
-
Blz. 65
Programma 2: Vitale gemeenschap
-
Blz. 66
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 67
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 68
Strategische doelen
-
Blz. 69
Bestuurlijke producten
-
Blz. 70
Beleidskader
-
Blz. 71
20 Kunst en Cultuur
-
Blz. 72
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 73
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 74
Doelstellingen
-
Blz. 75
Verbinding tussen de inwoners en binnen de wijken/buurten
-
Blz. 76
• We versterken de culturele sector en andere domeinen met een cultuurcoach.
-
Blz. 77
• We stimuleren en faciliteren samenwerking binnen de culturele sector en andere domeinen.
-
Blz. 78
• We werken aan de realisatie van passende en efficiënte huisvesting voor culturele en maatschappelijke organisaties.
-
Blz. 79
• We subsidiëren gedurende vier jaar (2021 t/m2024) twee regionale festivals die van betekenis zijn voor het culturele profiel van de regio en bijdragen aan toerisme, recreatie en economie.
-
Blz. 80
Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen
-
Blz. 81
• We investeren in het behouden van onze basisvoorzieningen door de cultuursubsidies te herijken.
-
Blz. 82
• We stimuleren een inclusieve en cultureel diverse sector door de inzet van cultuurbuddies.
-
Blz. 83
21 Sport
-
Blz. 84
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 85
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 86
Doelstellingen
-
Blz. 87
Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen en zeggenschap over voorzieningen en activiteiten.
-
Blz. 88
• We gaan het ijsbaanterrein meer gebruiken om te bewegen in de buitenlucht.
-
Blz. 89
• We financieren structureel sportactiviteiten voor de jeugd zoals High 5 en Fit in 90 dagen en onderzoeken in 2025 of we dit voor meer leeftijden kunnen introduceren.
-
Blz. 90
• We voeren een nieuwe subsidieregeling Exploitatiesubsidie voor sportaccommodaties in.
-
Blz. 91
Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
-
Blz. 92
• We blijven laagdrempelige beweegactiviteiten subsidiëren zoals de Diabetes Wandel Challenge, GALM en Sociaal Vitaal. De inwoners zelf organiseren deze activiteiten.
-
Blz. 93
• We screenen de motorische vaardigheid van kinderen in groep 3 van de basisscholen en geven extra beweeglessen aan hen die het nodig hebben.
-
Blz. 94
• Inwoners die onvoldoende financiële middelen hebben om deel te nemen aan sport ondersteunen wij.
-
Blz. 95
22 Onderwijs
-
Blz. 96
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 97
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 98
Doelstellingen
-
Blz. 99
Uitvoering geven aan het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)
-
Blz. 100
• Zorgen voor goede toegankelijke basisvoorzieningen
-
Blz. 101
Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen
-
Blz. 102
• Bewoners van Baarn digitaal vaardiger maken
-
Blz. 103
• Iedereen moet de kans krijgen om talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
-
Blz. 104
• Extra aandacht voor diversiteit en inclusie binnen scholen vraagt in 2023 om een incidenteel budget van € 10.000.
-
Blz. 105
Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg
-
Blz. 106
• Wij erkennen het belang van Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE).
-
Blz. 107
• Blijvende steun geven aan instrumenten binnen het onderwijs.
-
Blz. 108
We geven een extra impuls aan het thema Laaggeletterdheid.
-
Blz. 109
• Ondersteuning bieden vanuit Stichting Lezen en Schrijven
-
Blz. 110
• Een extra impuls om laaggeletterdheid tegen te gaan vraagt in 2023 om een extra bedrag van € 25.000 (incidenteel).
-
Blz. 111
23 Welzijn
-
Blz. 112
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 113
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 114
Doelstellingen
-
Blz. 115
Door goed werkende basisvoorzieningen zelfredzaamheid van inwoners bevorderen en vraag naar hulp, zorg en ondersteuning verminderen
-
Blz. 116
Problemen op gebied van welzijn voorkomen of verminderen
-
Blz. 117
• Inzetten op preventie
-
Blz. 118
Verbinding tussen de inwoners en binnen de wijken/buurten.
-
Blz. 119
• Ruimte geven aan (maatschappelijke) initiatieven
-
Blz. 120
• Voortzetten Programma Eén tegen Eenzaamheid
-
Blz. 121
• Buurtkamers onderzoeken
-
Blz. 122
Versterken ondersteuning mantelzorgers
-
Blz. 123
• We erkennen de belangrijke rol van mantelzorgers.
-
Blz. 124
Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen.
-
Blz. 125
• Inzet van Positieve Gezondheid
-
Blz. 126
• Aandacht voor voorzieningen voor jongeren
-
Blz. 127
Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg
-
Blz. 128
• Doorontwikkeling Lokaal Preventie Akkoord
-
Blz. 129
24 Volksgezondheid
-
Blz. 130
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 131
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 132
Doelstellingen
-
Blz. 133
Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
-
Blz. 134
• Inzet GGDrU bij opvang Oekraïense vluchtelingen
-
Blz. 135
Financiële begroting en toelichting programma 2
-
Blz. 136
Financiën
-
Blz. 137
Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
-
Blz. 138
Verplichte beleidsindicatoren (1)
-
Blz. 139
Verplichte beleidsindicatoren (2)
-
Blz. 140
Programma 3: Woonomgeving
-
Blz. 141
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 142
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 143
Strategische doelen
-
Blz. 144
Bestuurlijke producten
-
Blz. 145
Beleidskader
-
Blz. 146
30 RO en Wonen
-
Blz. 147
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 148
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 149
Doelstellingen
-
Blz. 150
Implementatie Omgevingswet
-
Blz. 151
• Er komt een nieuwe planning voor de werkzaamheden en de oplevering van de producten voor de implementatie van de Omgevingswet.
-
Blz. 152
Inzet op een evenwichtige bevolkingsopbouw: 850 woningen toevoegen in de periode 2019 – 2030.
-
Blz. 153
• Vernieuwen Visie Wonen
-
Blz. 154
• Woningbouwlocaties
-
Blz. 155
• Inrichten “instrumentenkoffer” Wonen
-
Blz. 156
• Locatieonderzoek Woningbouw inclusief grondposities
-
Blz. 157
• Juridische instrumenten voor beschikbaarheid van woningen voor specifieke doelgroepen
-
Blz. 158
• (Prestatie) afspraken woningcorporatie(s) en ontwikkelaars
-
Blz. 159
Inzet voor toegankelijk wonen
-
Blz. 160
• Levensloopgeschikte woningen nabij het centrum
-
Blz. 161
• Onderzoek doorstroming ‘van groot naar passende woonruimte’ stimuleren
-
Blz. 162
Oog voor alternatieve woonvormen: stimuleren en faciliteren van specifieke alternatieve woonvormen
-
Blz. 163
• Als er geschikte locaties zijn, bieden we ruimte aan alternatieve woonvormen, waarbij de woonvorm een bredere vraag uit de markt bedient.
-
Blz. 164
Uitvoeren erfgoedbeleid / cultureel erfgoed
-
Blz. 165
• Afronden voorgenomen besluiten gemeentelijke monumenten.
-
Blz. 166
31 Mobiliteit
-
Blz. 167
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 168
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 169
Doelstellingen
-
Blz. 170
Bereikbaarheid openbaar vervoer
-
Blz. 171
• Spreken met provincie over bereikbaarheid per OV
-
Blz. 172
Gevaarlijke verkeerspunten voor fietsers en voetgangers versneld aanpakken
-
Blz. 173
Nieuw parkeerbeleid en herijking van de nota parkeernormen
-
Blz. 174
• Nieuw parkeerbeleid formuleren
-
Blz. 175
Snelfietsroute Hilversum - Amersfoort faciliteren
-
Blz. 176
• Optimaliseren van de fietsinfrastructuur in Baarn
-
Blz. 177
Verbeteren oversteek De Geerenweg
-
Blz. 178
• Betere oversteek naar de speelplek bij de BP / De Geerenweg.
-
Blz. 179
Verkeerseducatie stimuleren
-
Blz. 180
• Financieel bijdragen aan verkeersonderwijs jeugd
-
Blz. 181
32 Beheer openbare ruimte
-
Blz. 182
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 183
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 184
Doelstellingen
-
Blz. 185
Aanleg nieuw trapveldje.
-
Blz. 186
Actualiseren IBOR
-
Blz. 187
Baarnse tuinen vergroenen
-
Blz. 188
Goede beeldkwaliteit van de begraafplaats
-
Blz. 189
Hekken rond het Cantonspark verbeteren
-
Blz. 190
Het verbeteren van de afvalinzameling op drukke locaties in de Laanstraat.
-
Blz. 191
• Huidige afvalbakken heroverwegen.
-
Blz. 192
• Zwerfafvalstrategie voortzetten
-
Blz. 193
Realisatie nieuw skatepark.
-
Blz. 194
• In overleg met gebruikers en buurtbewoners realiseren we een nieuw skatepark op De Geerenweg.
-
Blz. 195
Terugdringen van het gebruik van chemische middelen
-
Blz. 196
• Informeren van inwoners over schadelijkheid chemische bestrijdingsmiddelen.
-
Blz. 197
Versterken van ons groen en natuurwaarden
-
Blz. 198
• Opstellen nieuw Bomenbeleidsplan in 2023
-
Blz. 199
• Planten van bomen met middelen uit het Bomenfonds en het Bomenbeheerplan.
-
Blz. 200
Financiële begroting en toelichting programma 3
-
Blz. 201
Financiën
-
Blz. 202
Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
-
Blz. 203
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 204
Verplichte beleidsindicatoren (1)
-
Blz. 205
Verplichte beleidsindicatoren (2)
-
Blz. 206
Programma 4: Veiligheid
-
Blz. 207
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 208
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 209
Bestuurlijke producten
-
Blz. 210
Beleidskader
-
Blz. 211
40 Openbare orde en Veiligheid
-
Blz. 212
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 213
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 214
Doelstellingen
-
Blz. 215
Integraal Veiligheidsplan 2023-2026
-
Blz. 216
• Het opstellen van het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026
-
Blz. 217
Ondermijning tegengaan
-
Blz. 218
• Er wordt ingezet op het versterken van bewustwording en het verkrijgen van relevante en gevalideerde informatie door de gemeente op het gebied van ondermijnende criminaliteit.
-
Blz. 219
• De bestuurlijke weerbaarheid tegen ondermijning wordt versterkt.
-
Blz. 220
• Er is extra aandacht voor het tegengaan van drugscriminaliteit en het gebruik van drugs bij jongeren.
-
Blz. 221
• Bij het bestrijden van ondermijning ligt de focus op preventie en opsporing. Indien deze methoden niet succesvol zijn wordt er gezocht naar andere maatregelen.
-
Blz. 222
• Extra capaciteit in de organisatie (16 uur p/w) voor bestrijding van ondermijning
-
Blz. 223
• Vervolg van de ondermijningstafel voor het bespreken en integraal aanpakken van verschillende casussen en het uitvoeren van integrale controles
-
Blz. 224
Veilig uitgaan en evenementenbezoek
-
Blz. 225
0-meting op vergunningen
-
Blz. 226
• Afstemming vooraf over evenementen met betrokken partijen
-
Blz. 227
Veilige wijken en buurten
-
Blz. 228
• Er wordt aandacht besteed aan bewustwording en ondersteuning van inwoners rond veiligheid in de buurt.
-
Blz. 229
• Digitale veiligheid staat in de belangstelling.
-
Blz. 230
• De gemeente communiceert regelmatig met de inwoners over veiligheid.
-
Blz. 231
• Versterking van de handhaving door een extra FTE boa domein 2
-
Blz. 232
• We houden Baarn veilig
-
Blz. 233
41 Crisisbeheersing en Brandweerzorg
-
Blz. 234
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 235
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 236
Doelstellingen
-
Blz. 237
De gemeentelijke crisisorganisatie is voldoende opgeleid, getraind en geoefend.
-
Blz. 238
• Wij sluiten aan bij het systeem van crisisbeheersing en het opleidings- en oefenprogramma van de VRU en dragen zelf zorg voor opleidingen en oefeningen voor lokale crisisfunctionarissen.
-
Blz. 239
Financiële begroting en toelichting programma 4
-
Blz. 240
Financiën
-
Blz. 241
Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
-
Blz. 242
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 243
Programma 5: Zorg voor elkaar
-
Blz. 244
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 245
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 246
Strategische doelen
-
Blz. 247
Bestuurlijke producten
-
Blz. 248
Beleidskader
-
Blz. 249
50 Lokaal team / Zorgloket
-
Blz. 250
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 251
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 252
Doelstellingen
-
Blz. 253
Ontwikkeling Samenleving
-
Blz. 254
• Inrichting 2fte strategische adviseurs Ontwikkeling Samenleving
-
Blz. 255
Makkelijk vindbare, toegankelijke, integrale toegang tot voorzieningen op het gebied van wonen, welzijn, zorg en gezondheid
-
Blz. 256
• Doorontwikkeling integrale toegang
-
Blz. 257
• Doorontwikkeling Lokaal Team
-
Blz. 258
Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
-
Blz. 259
• Creëren van een financiële voorziening voor het Lokaal Team.
-
Blz. 260
51 Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)
-
Blz. 261
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 262
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 263
Doelstellingen
-
Blz. 264
Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
-
Blz. 265
• We helpen inwoners met een beperking om zolang mogelijk in hun eigen leefomgeving te blijven wonen.
-
Blz. 266
• Wie bieden iedereen passende hulp en hebben oog voor de gevolgen van corona.
-
Blz. 267
Inwoners maatschappelijk laten participeren door sociaal-recreatief Wmo-vervoer
-
Blz. 268
• We kopen samen met 22 Utrechtse gemeenten sociaal-recreatief Wmo-vervoer in.
-
Blz. 269
Vermindering van de lasten van zwaardere vormen van zorg.
-
Blz. 270
• We treffen financiële maatregelen op het gebied van de Wmo.
-
Blz. 271
• We bieden ondersteuning waar mogelijk laagdrempelig en lokaal.
-
Blz. 272
• We trekken regionaal op bij de doorontwikkeling van de inkoop 2023.
-
Blz. 273
• Het Lokaal Team gaat zelf Wmo begeleiding bieden
-
Blz. 274
• We streven ernaar het abonnementstarief voor Wmo-voorzieningen te vervangen door een bijdrage die rekening houdt met financiële draagkracht.
-
Blz. 275
52 Jeugdzorg
-
Blz. 276
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 277
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 278
Doelstellingen
-
Blz. 279
Continuïteit zorg overgang 18-/18+
-
Blz. 280
• We zorgen voor een zorgvuldige overgang naar zelfstandigheid voor jongeren met jeugdzorg
-
Blz. 281
De gemeente zet in op een integrale benadering van huiselijk geweld en kindermishandeling.
-
Blz. 282
• We verbeteren de communicatie en samenwerking met de veiligheids- en hulpverleningsorganisatie, scholen en het Lokaal Team.
-
Blz. 283
• We zetten een systeem op om de effectiviteit van deze aanpak te meten en waar nodig te verbeteren.
-
Blz. 284
Kosten van de jeugdzorg verminderen door nadruk op preventie en vroegsignalering
-
Blz. 285
• Hervormingsagenda Jeugd doorvoeren
-
Blz. 286
Verschuiving van de inzet van zwaardere vormen van zorg naar lichtere hulp en ondersteuning.
-
Blz. 287
• Praktijkondersteuner Jeugd bij alle huisartsen in de praktijken.
-
Blz. 288
• We werken met de doorbraakmethode van het Instituut van Publieke Waarden.
-
Blz. 289
• Het Lokaal Team biedt zelf ondersteuning / begeleiding Jeugd als basistaak.
-
Blz. 290
• We bieden zorg en ondersteuning zo licht als mogelijk dichtbij de jeugdige en zijn netwerk.
-
Blz. 291
• Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning voor de jeugdige voorkomen door goede nazorg bij het Lokaal Team.
-
Blz. 292
• Tijdig afschalen van zorg, regiefunctie van lokaal team strakker.
-
Blz. 293
• We trekken regionaal op bij de door ontwikkeling van de zorginkoop 2023.
-
Blz. 294
Financiële begroting en toelichting programma 5
-
Blz. 295
Financiën
-
Blz. 296
Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
-
Blz. 297
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 298
Programma 6: Meedoen
-
Blz. 299
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 300
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 301
Strategische doelen
-
Blz. 302
Bestuurlijke producten
-
Blz. 303
Beleidskader
-
Blz. 304
60 Inkomensregeling
-
Blz. 305
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 306
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 307
Doelstellingen
-
Blz. 308
Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
-
Blz. 309
• In beeld brengen van jongeren in de leeftijd 23 tot 27 jaar zonder startkwalificatie, onderwijsinschrijving, werk en inkomen
-
Blz. 310
Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen.
-
Blz. 311
• Voorkomen dat mensen in armoede terecht komen door communicatie over armoede, preventie en minimaregelingen
-
Blz. 312
• Uitvoering van de wettelijke taken op het gebied van de Participatiewet en Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
-
Blz. 313
• Werkgevers stimuleren om iedereen die fit is om te werken een baan, leerwerk of aangepaste werkplek aan te bieden
-
Blz. 314
• Betrekken van werkgevers om bij te dragen aan de inclusieve arbeidsmarkt
-
Blz. 315
• We geven als gemeentelijke organisatie het goede voorbeeld door meer beschutte arbeidsplaatsen te creëren dan wettelijk verplicht
-
Blz. 316
• Ondersteuning bieden aan inwoners en ondernemers in een kwetsbare financiële positie.
-
Blz. 317
• Ondersteuning van inwoners die door stijgende energiekosten hun vaste lasten niet meer kunnen betalen.
-
Blz. 318
• Inzicht in de huidige effectiviteit van ons declaratiefonds.
-
Blz. 319
Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg
-
Blz. 320
• We continueren de inzet van onze armoederegisseurs door Pit Baarn op het gebied van vroegsignalering en preventie.
-
Blz. 321
• Informatie en ondersteuning voor de schuldhulpverlening is beschikbaar voor iedereen
-
Blz. 322
• We bieden ondersteuning aan zelfstandige ondernemers die door corona in problemen gekomen zijn.
-
Blz. 323
61 Re-integratie en Inburgering
-
Blz. 324
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 325
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 326
Doelstellingen
-
Blz. 327
Meedoen in de samenleving.
-
Blz. 328
• Coördinatie van de inburgering.
-
Blz. 329
• We continueren onze inzet op het gebied van re-integratie
-
Blz. 330
Financiële begroting en toelichting programma 6
-
Blz. 331
Financiën
-
Blz. 332
Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
-
Blz. 333
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 334
Programma 7: Economie en Toerisme
-
Blz. 335
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 336
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 337
Strategische doelen
-
Blz. 338
Bestuurlijke producten
-
Blz. 339
Beleidskader
-
Blz. 340
70 Economie en Toerisme
-
Blz. 341
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 342
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 343
Doelstellingen
-
Blz. 344
Economie: Ruimte creëren voor ondernemers & woningen.
-
Blz. 345
• Ondersteunen van ondernemers, die willen verplaatsen.
-
Blz. 346
Economie: Goed economisch vestigingsklimaat.
-
Blz. 347
• Aantrekkelijker centrum voor winkeliers.
-
Blz. 348
• Invulling geven aan Werklocaties.
-
Blz. 349
• Het organiseren van netwerk- en kennisbijeenkomsten.
-
Blz. 350
Economie: Verduurzaming bedrijven.
-
Blz. 351
• Actieplan duurzaamheid bedrijven.
-
Blz. 352
• Eenvoudiger procedures.
-
Blz. 353
• Bedrijfsbezoeken aan voorbeeldbedrijven.
-
Blz. 354
Toerisme: een goede balans tussen recreatie en natuur, minder massa en meer kwaliteit en spreiding van bezoekers.
-
Blz. 355
• We werken samen binnen de regio.
-
Blz. 356
• We actualiseren de Toeristische Informatie Punten (TOPs)
-
Blz. 357
• We zetten marketing gericht in.
-
Blz. 358
• Ondersteuning klompenpad.
-
Blz. 359
• Programma ‘Groen groeit mee’ ondersteunen.
-
Blz. 360
• We bestrijden parkeer- en verkeeroverlast.
-
Blz. 361
Levendig centrum: het centrum voldoet aan het scenario 'levendig' waarvan ontmoeting en beleving de kernwoorden zijn.
-
Blz. 362
• Herinrichting Brink als ontmoetingsplek van Vorstelijk Baarn.
-
Blz. 363
• Uitvoeringsplan Levendig centrum.
-
Blz. 364
• Samenwerking in het centrum verstevigen
-
Blz. 365
Toerisme: bezoekers aan Baarn komen ook naar / voor het centrum.
-
Blz. 366
• We positioneren het centrum als Vorstelijk Baarn.
-
Blz. 367
• We zorgen voor herkenbaarheid als Vorstelijk Baarn
-
Blz. 368
Financiële begroting en toelichting programma 7
-
Blz. 369
Financiën
-
Blz. 370
Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
-
Blz. 371
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 372
Programma 8: Duurzaamheid
-
Blz. 373
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 374
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 375
Strategische doelen
-
Blz. 376
Bestuurlijke producten
-
Blz. 377
Beleidskader
-
Blz. 378
80 Energietransitie en klimaatadaptatie
-
Blz. 379
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 380
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 381
Doelstellingen
-
Blz. 382
Meer duurzame elektriciteit
-
Blz. 383
• Ontwikkeling solar carport Laanplein
-
Blz. 384
• Vergroten aandeel zon-op-dak door bewustwording en collectieve inkoop zonnepanelen voor woningeigenaren en VVE’s
-
Blz. 385
• Uiterlijk in 2026 een plan gereed om het elektriciteitsnet ‘slimmer’ en daarmee robuust en betrouwbaar te houden.
-
Blz. 386
Meer duurzame warmte
-
Blz. 387
• Transitievisie Warmte uitvoeren, aanvullen en concretiseren.
-
Blz. 388
• Plan ontwikkelen voor aardgasvrij maken bedrijventerreinen.
-
Blz. 389
• Onderzoek instrumentarium gebouw gebonden financiering.
-
Blz. 390
Meer energie besparen
-
Blz. 391
• Collectieve inkoop isolerende maatregelen
-
Blz. 392
• Verduurzamingsstrategie tegen energiearmoede uitvoeren
-
Blz. 393
• Bewustwordingscampagne energie besparen voor inwoners en ondernemers
-
Blz. 394
• Verduurzamingsprogramma voor bedrijven.
-
Blz. 395
Meer samenhang en synergie
-
Blz. 396
• Inwonerberaad organiseren om maatregelen op te halen om onze klimaatdoelstelling te behalen.
-
Blz. 397
• Baarns klimaatdashboard
-
Blz. 398
• Klimaatkrant 2023 (4de editie)
-
Blz. 399
• Klimaatmarkt 2023
-
Blz. 400
• Versterken gemeentelijke organisatie.
-
Blz. 401
81 Afval en circulaire economie
-
Blz. 402
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 403
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 404
Doelstellingen
-
Blz. 405
Het bereiken van een zo optimaal mogelijk milieuresultaat.
-
Blz. 406
• Opzetten communicatiecampagne.
-
Blz. 407
Het verbeteren van de afvalinzameling op drukke locaties in de Laanstraat.
-
Blz. 408
• Huidige afvalbakken vervangen.
-
Blz. 409
Vergroten van het inzicht in onze inzamelstrategie.
-
Blz. 410
• Optimaliseren van de bestaande manier van inzamelen.
-
Blz. 411
Financiële begroting en toelichting programma 8
-
Blz. 412
Financiën
-
Blz. 413
Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
-
Blz. 414
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 415
Programma 9: Algemene dekkingsmiddelen en Overhead
-
Blz. 416
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 417
Algemeen
-
Blz. 418
Strategische doel
-
Blz. 419
Bestuurlijke producten
-
Blz. 420
Beleidskader
-
Blz. 421
Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
-
Blz. 422
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 423
Strategisch doelstelling
-
Blz. 424
Doelstellingen
-
Blz. 425
Op basis van een goede financiële strategie is onze begroting meerjarig in evenwicht .
-
Blz. 426
Overhead
-
Blz. 427
Toelichting
-
Blz. 428
Belangrijkste ontwikkelingen
-
Blz. 429
Doelstellingen en maatregelen
-
Blz. 430
Kosten van Overhead
-
Blz. 431
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 432
Beleidsindicatoren
-
Blz. 433
Financiële begroting en toelichting programma 9
-
Blz. 434
Financiën
-
Blz. 435
Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
-
Blz. 436
Algemene uitkering
-
Blz. 437
Algemene dekkingsmiddelen, Overhead, VpB, PvO
-
Blz. 438
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 439
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 440
Paragrafen
-
Blz. 441
Lokale heffingen
-
Blz. 442
Inleiding
-
Blz. 443
Ontwikkelingen gemeentelijke lastendruk
-
Blz. 444
Belastingen, heffingen, retributies: soorten en opbrengsten
-
Blz. 445
Onroerende zaakbelasting
-
Blz. 446
Roerende zaakbelasting
-
Blz. 447
Forensenbelasting
-
Blz. 448
Toeristenbelasting
-
Blz. 449
Hondenbelasting
-
Blz. 450
Precariobelasting
-
Blz. 451
Reclamebelasting Centrumgebied
-
Blz. 452
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 453
Rioolheffing
-
Blz. 454
Rioolaansluitingsrecht
-
Blz. 455
Begraafplaatsenrechten
-
Blz. 456
Marktgelden
-
Blz. 457
Leges
-
Blz. 458
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 459
Gesloten systemen
-
Blz. 460
Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 461
Beleid gemeente Baarn
-
Blz. 462
Totaaloverzicht risico’s met financiële vertaling
-
Blz. 463
Algemene risicoreserve
-
Blz. 464
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 465
Financiële kengetallen
-
Blz. 466
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 467
Inleiding
-
Blz. 468
Wegen
-
Blz. 469
Riolering
-
Blz. 470
Gebouwen
-
Blz. 471
Groenvoorziening
-
Blz. 472
Begraven
-
Blz. 473
Financiering
-
Blz. 474
Inleiding
-
Blz. 475
Beleidskader
-
Blz. 476
Langlopende leningen
-
Blz. 477
Verstrekte langlopende leningen (uitzettingen)
-
Blz. 478
Rente en dividend
-
Blz. 479
Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido)
-
Blz. 480
Omslagrente
-
Blz. 481
Belastingcapaciteit
-
Blz. 482
Bedrijfsvoering
-
Blz. 483
Inleiding
-
Blz. 484
1. Politiek-bestuurlijk-ambtelijke samenwerking naar een hoger niveau van inhoud en vertrouwen
-
Blz. 485
2. Optimaliseren dienstverlening samen met Baarn
-
Blz. 486
3. Wendbaarheid organisatie vergroten
-
Blz. 487
4. Integrale sturing en beheersing
-
Blz. 488
Verbonden partijen
-
Blz. 489
Inleiding
-
Blz. 490
Risicoprofielen
-
Blz. 491
Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)
-
Blz. 492
Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)
-
Blz. 493
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
-
Blz. 494
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
-
Blz. 495
Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)
-
Blz. 496
Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)
-
Blz. 497
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
-
Blz. 498
Overige verbonden partijen en deelnemingen
-
Blz. 499
Totaaloverzicht Baarnse bijdrage aan verbonden partijen
-
Blz. 500
Grondbeleid
-
Blz. 501
Beleid gemeente Baarn
-
Blz. 502
Toepassing gemeente Baarn
-
Blz. 503
Toekomstige grondtransacties
-
Blz. 504
Financiële begroting 2023 - 2026
-
Blz. 505
Grondslagen voor de begroting 2023-2026
-
Blz. 506
Grondslagen begroting 2023 en meerjarenraming 2024-2026
-
Blz. 507
Het overzicht van baten en lasten en de toelichting
-
Blz. 508
Overzicht van baten en lasten en de toelichting
-
Blz. 509
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 510
Structureel begrotingssaldo en vrije begrotingsruimte
-
Blz. 511
Verloop algemene reserve
-
Blz. 512
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 513
Geprognosticeerde meerjarenbalans
-
Blz. 514
EMU saldo
-
Blz. 515
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 516
Meerjaren InvesteringsPlan (MIP)
-
Blz. 517
Verloopstaat Reserves
-
Blz. 518
Verloopstaat Voorzieningen
-
Blz. 519
Verloopstaat activa
-
Blz. 520
Verloopstaat langlopende leningen O/G
-
Blz. 521
Bijlagen
-
Blz. 522
Staat van baten en lasten taakvelden
-
Blz. 523
Lasten
-
Blz. 524
Baten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap