Burgemeester Mark Röell
Burgemeester Mark Röell
Veiligheid is een kerntaak van de overheid. Er wordt voortdurend ingezet op het blijven verbeteren van de veiligheid in de gemeente, in samenwerking met bewoners, ondernemers en partners. Zo zorgen we voor een veilige omgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers om te wonen, werken en verblijven.
40 Openbare orde en Veiligheid
41 Crisisbeheersing en Brandweerzorg
Integraal Veiligheidsplan
De basis voor het jaarlijkse veiligheidsprogramma en het Plan van Aanpak Ondermijning is het Integraal Veiligheidsplan (IVP). Het IVP is geschreven voor de periode 2019-2022 in samenwerking met de zogenaamde BES-gemeenten (Bunschoten, De Bilt, Eemnes en Soest). Dit zijn dezelfde gemeenten als het basisteam van de politie. Dit betekent dat er eind 2022 een nieuw IVP geschreven gaat worden voor de periode 2023-2026.
Het thema cyber-criminaliteit komt hierin aan de orde, evenals de uitkomsten van het onderzoek naar Jeugd & Drugs dat in 2022 uitgevoerd is. Indien noodzakelijk wordt voor het uitvoeren van maatregelen als gevolg van dit onderzoek nog een voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd. Dit onderwerp, ook in relatie tot ondermijning, blijft onder de aandacht.
ANPR-camera’s
In 2022 zijn ANPR-camera’s die kentekens scannen geplaatst in de gemeente om inbraken tegen te gaan en een beter beeld te krijgen van daders of dadergroepen. De inzet en resultaten worden in 2023 geëvalueerd. Met de verzamelde informatie kan het basisteam van de politie met de gemeente aan de slag met vervolgacties.
Veiligheidsmonitor
De Veiligheidsmonitor biedt inzicht in de ervaringen en gevoelens van de inwoners van Baarn op het gebied van veiligheid en leefbaarheid. De Veiligheidsmonitor wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in de oneven jaren. In de vragenlijst komen de thema’s leefbaarheid, overlast, veiligheidsgevoel, slachtofferschap, politie en preventie aan bod.
We zetten in op handhaving bij het uitgaan en afstemming over evenementen met betrokken partners en aanvragers.
De gemeentelijke organisatie wil de gemeente Baarn graag veilig houden, samen met bewoners, ondernemers en partners .
De gemeente is verantwoordelijk voor het organiseren van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) voert deze taken uit voor de gemeente. Naast het voorkomen van branden, rampen en crises willen we eventuele gevolgen daarvan zoveel mogelijk beperken. Recent is gebleken dat hierbij niet alleen rekening moet worden gehouden met zogenaamde flitscrises die begrenst zijn in tijd, maar ook met crises die langer kunnen duren en van onverwachte aard zijn.
Het beleid van de VRU is vastgelegd in het beleidsplan VRU 2020-2023. Het beleidsplan 2024-2027 wordt in 2022 en 2023 voorbereid. Het Algemeen Bestuur gaat het nieuwe beleidsplan vaststellen nadat de gemeenteraden vooraf via het indienen van een zienswijze zijn geconsulteerd.
Er wordt een nieuw beleidsplan voor de VRU opgesteld voor de periode 2024-2027
Beschikbaarheid en geoefendheid van kernfunctionarissen crisisbeheersing binnen de gemeente zorgt ervoor dat de gemeente is voorbereid op calamiteiten, rampen en crisissen.
Exploitatie | Realisatie 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
040 Openbare orde en veiligheid | 556 | 575 | 752 | 718 | 718 | 718 | |
041 Crisisbeheersing en Brandweerzorg | 1.804 | 1.740 | 1.778 | 1.795 | 1.795 | 1.795 | |
Totaal Lasten | 2.360 | 2.315 | 2.530 | 2.513 | 2.513 | 2.513 | |
Baten | |||||||
040 Openbare orde en veiligheid | -21 | -29 | -29 | -29 | -29 | -29 | |
041 Crisisbeheersing en Brandweerzorg | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | -71 | -29 | -29 | -29 | -29 | -29 | |
SALDO van baten en lasten | 2.290 | 2.287 | 2.501 | 2.485 | 2.485 | 2.485 | |
RESULTAAT na bestemming | 2.290 | 2.287 | 2.501 | 2.485 | 2.485 | 2.485 |
Product 40: Openbare orde en Veiligheid | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Te verklaren | V/N |
---|---|---|---|---|
Lasten | 575 | 752 | 177 | N |
PPN 2023 Extra FTE BOA | 71 | N | ||
PPN 2023 Extra inzet ondermijning | 74 | N | ||
Extra middelen meicirculaire 2022 BOA | 32 | N | ||
Totaal | 177 | N | ||
Baten | -29 | -29 | 0 | V |
Totaal | 0 | V | ||
Saldo | 177 | N | ||
Product 41: Crisisbeheersing en Brandweerzorg | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Te verklaren | V/N |
Lasten | 1.740 | 1.778 | 38 | N |
Hogere bijdrage Gemeenschappelijke regeling | 33 | N | ||
Indexering salariskosten | 5 | N | ||
Totaal | 38 | N | ||
Baten | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 0 | |||
Saldo | 38 | N |
Veiligheid | Eenheid | Peildatum | Rekening | Begroting | Begroting | Landelijk |
---|---|---|---|---|---|---|
begr. 2023 en landelijk | 2021 | 2022 | 2023 | 2021 | ||
Verwijzingen Halt | per 10.000 jongeren | nnb | 83 | 40 | 80 | |
Misdrijven | 851 | 1000 | 750 | |||
Geweldsmisdrijven | per 1000 inwoners | 2,0 | 2,8 | 2,0 | ||
Vernielingen openbare ruimte | per 1000 inwoners | 2,4 | 4 | 2,4 | 4,1 | |
Diefstallen uit woning | per 1000 inwoners | 2,9 | 4 | 3,2 | 1,3 | |
Winkeldiefstallen | per 1000 inwoners | 1,1 | 0,6 | 1,1 | 1,8 | |