Personeel en organisatie
Vanwege de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt wordt het steeds moeilijker om goed personeel te vinden en te behouden. Daarnaast komen er jaarlijks meer wettelijke taken bij onze gemeente te liggen. Wij lopen tegen grenzen aan voor wat betreft personele capaciteit en expertise. Schaarste op de arbeidsmarkt leidt tot een hogere uitstroom van personeel (en daarmee kennis van de lokale situatie) wat de druk op de huidige medewerkers verhoogt en de uitvoering van werk vertraagt. Deze ontwikkeling vraagt om stevig investeren in onze ambtelijke organisatie en het verstevigen van onze positie op de arbeidsmarkt.
In 2023 zetten wij in op:
- Uitvoering van het in 2022 vast te stellen (vernieuwde) beloningsbeleid en herwaardering van functies.
- Het inzetten van extra capaciteit op werving- en selectie. Hierdoor kunnen wij vacatures snelle invullen en onze strategie voor werving en selectie structureel verbeteren.
- Structureel extra budget voor inhuur en personeel.
Voor de langere termijn breiden we waar noodzakelijk en opportuun de regionale samenwerking op personeelsgebied uit op taakniveau. Met name het verkleinen van de kwetsbaarheid en het vergroten van de dienstverlening zijn daarbij onze criteria. Een bredere discussie over eventuele verdergaande brede samenwerking past in het gesprek over de brede regionale samenwerking die in 2022 opgestart wordt.
Hybride werken en versterken van de uitvoeringskracht
Arbeidsomstandighedenbeleid
Vanuit de zorgplicht van de werkgever voor goede arbeidsomstandigheden geven wij in 2023 uitvoering aan het in 2022 opgestelde personeelsbeleid.
Voorziening verlofsparen
Sinds 2022 kunnen medewerkers verlofsparen voor langdurig verlof, al dan niet voorafgaand aan het pensioen. Het kan effect hebben op de bedrijfsvoering van een team als deze medewerkers nog wel op de formatie staan, maar niet meer bijdragen aan de dienstverlening van de gemeente. En het kan voor capaciteitsproblemen zorgen. Conform de regels van de BBV gaan we daarom een voorziening vormen. Hiermee kunnen we (op termijn) capaciteitstekort als gevolg van spaarverlof het hoofd bieden en creëren we een buffer voor uitbetaling van niet-opgenomen spaarverlof als medewerkers (tussentijds) uit dienst treden.
Versterken van de inkoopfunctie door een gecoördineerd inkoopmodel.
We maken de organisatie wendbaarder door kwetsbare functies (eenpersoonsfuncties) te versterken. In 2023 doen we dit voor de inkoopfunctie. Baarn werkt met een gecoördineerd inkoopmodel waarbij de inkoopfunctie bij één centrale inkoopadviseur is belegd. Hoewel het model goed functioneert is deze eenmansfunctie kwetsbaar. We geven in 2023 uitvoering aan het advies van Cordale uit 2022, om met enkele andere verwante gemeenten samenwerking afspraken te maken om kennis en capaciteit te delen. Dit moet leiden tot een sterke inkoopfunctie met specialisatie op vakgebieden.
Huisvesting
Vanuit het vastgesteld plan Maatschappelijk vastgoed, is in 2022 is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om efficiënter gebruik te maken van het gemeentehuis en tegelijk maatschappelijke organisaties een plek te geven in het pand. Afhankelijk van de resultaten van het onderzoek starten wij in 2023 met de herindeling van het gemeentehuis.
Digitaal samenwerken
Microsoft 365 biedt een slimmere manier van hybride werken. Thuis én op het gemeentehuis; op de laptop, surface of de smartphone. De nieuwe werkplek maakt integraal en digitaal samenwerken eenvoudig mogelijk. Vanaf 2023 wordt het werken met Microsoft 365 structureel opgenomen in het interne opleidingsprogramma voor medewerkers. Het werken met Microsoft 365 leidt tot aanpassing van werkprocessen en digitale archivering.
Planning & control cyclus
Afsluitende taakopdracht
In de Perspectiefnota 2023 is besloten bij de begroting 2023 -2026 de uitwerking en invulling van de afsluitende taakopdracht op te nemen. Het doel van deze opdracht is door slimmer en anders te werken binnen de programma’s en de organisatie, deze taakstelling te realiseren. Hiermee willen wij tevens een betere integrale sturing en beheersing bewerkstelligen. Met hulp van het Veranderteam worden activiteiten en processen die onze efficiëntie verhogen en effectiviteit verbeteren doorgevoerd. Deze taakopdracht is structureel € 300.000 vanaf 2025. Waarvan € 100.000 in 2023 en aanvullend € 200.000 in 2024.
Voor behalen deze taakopdracht zetten wij onder ander in op:
1. Optimaliseren Planning en Control cyclus
Het verbeteren van onze administratieve organisatie en de Planning en Control cyclus. Door verdere digitalisering en het genereren van 'real time' management informatie door middel van dashboards, beschikken wij over actuele informatie. Informatie die belangrijk is om de raad, college en MT de gelegenheid te geven de juiste keuzes te maken. In 2023 wordt samen met de belanghebbende bepaald welke informatie ‘real time’ inzichtelijk moet zijn en op welke wijze dit wordt ontsloten. Door deze verbeterslag is er beter inzicht in actuele prestaties en ontstaat de mogelijkheid om actief te sturen.
2. Aanvullend hierop gaan wij aan de slag met Zero-based budgetting
Bij Zero-based budgetting zijn we verplicht om alle begrote uitgaven te verantwoorden, dus niet alleen de veranderingen in de begroting van het voorgaande jaar.
Door Zero-based te gaan begroten kunnen wij een duidelijkere relatie leggen tussen de doelstellingen, werkzaamheden, middelen en kosten van onze organisatie. Het stimuleert op een creatieve manier na te denken over een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering. Eventuele besparingen die hier uit voortvloeien zijn niet het enige doel. In 2023 starten we met het maken van een analyse van mogelijke innovaties en veranderingen die binnen en buiten de organisatie plaatsvinden. Op basis van de uitkomsten hiervan wordt de begroting 2025 opgesteld.