Introductie

Voorwoord

Terug naar navigatie - Voorwoord

‘Waarderend vernieuwen’

 

 

Geachte raadsleden en steunfractieleden,

Voor u ligt de eerste begroting van een nieuw college van B&W in een nieuwe bestuursperiode. Deze periode start in een tijd dat er ingrijpende landelijke vraagstukken spelen. Er zijn crises op verschillende gebieden: wonen, energie, klimaat, stikstof, vluchtelingen, maar bijvoorbeeld ook personeelstekorten in vrijwel alle beroepsgroepen en sectoren. De gevolgen gaan ook niet aan de gemeente Baarn voorbij.

 

Het coalitieakkoord ‘Samen Baarn’ is het uitgangspunt voor veel nieuwe voorstellen in deze begroting. In het akkoord ligt de nadruk op communicatie en samenwerking met de inwoners van Baarn. Het college is daar meteen mee aan de slag gegaan door de uitvoering van het akkoord te bespreken met de samenleving. Dit najaar is er een participatietraject gestart met een online enquête, inloopbijeenkomsten en huisbezoeken. Daarmee halen we opmerkingen, suggesties en ideeën op. We gaan hier de komende bestuursperiode mee aan de slag.

 

Een andere uitdaging – ook voor de gemeente Baarn – is de krapte op de arbeidsmarkt. Verloop en inhuur van personeel en moeilijk in te vullen vacatures, samen met steeds meer taken en nieuwe wensen, maken dat het ‘piept en kraakt’ in de organisatie. Dit heeft gevolgen voor de uitvoeringskracht en de financiën van de gemeente. Ook inflatie en grote kostenstijgingen op alle gebieden laten hun sporen na. Daardoor is er kans dat de komende jaren niet alle voornemens en plannen (op tijd) kunnen worden uitgevoerd. Of dat er opnieuw keuzes gemaakt moeten worden. 

 

Hoewel er dus grote uitdagingen liggen, wil het college het komende jaar enthousiast en samen met u aan de slag gaan  voor het doel dat wij allen delen: het beste voor Baarn. 

 

 

Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Baarn,

 

C. Creveld

M.A. Röell
gemeentesecretaris burgemeester

 

Bestuurlijke samenvatting

I - College-agenda

Terug naar navigatie - College-agenda

Het college kiest ervoor om het coalitieakkoord zoveel mogelijk te vertalen naar voorstellen in deze begroting en de komende begrotingen. Wel komt er een zogeheten ‘collegeagenda’. Dat is een overzicht van  hoe en wanneer de zaken uit het coalitieakkoord worden opgepakt . Dit overzicht wordt jaarlijks actueel gehouden. 

II - Speerpunten uit de beleidsbegroting 2023

Toelichting speerpunten uit de beleidsbegroting van 2023

Terug naar navigatie - Toelichting speerpunten uit de beleidsbegroting van 2023

In de beleidsbegroting staan vooral zaken die nieuw zijn in de komende jaren. Om het staande beleid en de reguliere werkzaamheden te kunnen uitvoeren, is het aantal gemeentelijke medewerkers (de formatie) nu al (te) krap. Nieuwe plannen vragen meer menskracht, dus wordt er voor een aantal terreinen uitbreiding van de formatie voorgesteld. Omdat er geen structurele middelen beschikbaar zijn, is deze uitbreiding eerst tijdelijk. Bij de Perspectiefnota 2024 bekijken we hoe we hier verder mee omgaan. Hieronder noemen we een aantal van de speerpunten uit het coalitieakkoord, die in deze begroting voor 2023 terugkomen. 

 

  • Het college vindt het belangrijk om zoveel mogelijk samen met inwoners, ondernemers, instellingen en de gemeenteraad op te trekken. Dat vraag meer kwaliteit, mensen en middelen. Om de digitale communicatie beter te maken en sociale media in te kunnen zetten voor dienstverlening, komt er personeel bij. Ook gaan we meer beeld gebruiken om communicatie-uitingen aantrekkelijker en toegankelijker te maken.
  • Het deelnemen van inwoners, ondernemers en instellingen (Participatie) is heel belangrijk bij veel van de plannen van het college. De incidentele financiële ruimte die beschikbaar is tot en met 2025 zetten wij hier voor in. Het college wil namelijk nog beter gebruik te maken van de ideeën en deskundigheid in de Baarnse samenleving. Zo worden Baarnaars betrokken bij de herinrichting van de Brink en gaan we experimenteren met Buurtbudgetten. Om meer inbreng van jongeren uit Baarn te krijgen, gaan we ze actief opzoeken.
  • We willen voorkomen dat mensen in armoede terecht komen door communicatie over armoede, preventie en minimaregelingen te intensiveren. We streven naar passende oplossingen die inwoners waar mogelijk in hun eigen kracht brengen. Maar wie hulp nodig heeft, krijgt hulp.
  • Er zijn verschillende grote opgaven voor duurzaamheid. De overgang naar groene energie (de energietransitie) is een hele belangrijke opgave. Dit vraagt ook veel afstemming met ander beleid van de gemeente. Denk aan de nieuwe omgevingsvisie en de aanpak van energiearmoede. Ook zorgen wetten en regels van landelijke overheid en van de provincie voor veel werk. We zetten daarom extra strategisch personeel in op dit ingewikkelde beleidsterrein.
  • Het college wil het ondernemersklimaat in Baarn op peil houden en organiseert daarom kennis- en netwerkbijeenkomsten voor ondernemers over verschillende thema’s zoals veiligheid en duurzaamheid. Ook werken we met verschillende acties verder aan een Levendig Centrum. Om evenementen mogelijk te blijven maken, willen we bekijken of we met subsidie kunnen bijdragen aan het afsluiten van goede aansprakelijkheidsverzekeringen door organisatoren.
  • Gebrek aan betaalbare woonruimte is ook in Baarn een belangrijk probleem. Om te helpen dat meer woningen beschikbaar komen voor die mensen die daar niet gemakkelijk aan kunnen komen, vernieuwen we de Woonvisie. Er komt een ‘instrumentenkoffer’ met maatregelen op woongebied, zoals een zelfbewoningsplicht en een anti-speculatiebeding. We gaan opnieuw op zoek naar plekken die geschikt kunnen zijn voor woningbouw. We ondersteunen ondernemers die uit het centrum of uit woonwijken willen verhuizen naar bedrijventerreinen, zodat er ruimte voor woningen ontstaat.
  • Wonen is meer dan alleen een huis. Ook de leefomgeving is belangrijk. Bomen en groen zijn onmisbaar voor het groene karakter van Baarn.  In 2023 gaan we aan de slag met een nieuwe Bomenbeheerplan. We besteden meer aandacht aan de vergroening van tuinen van inwoners en gaan het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen terugdringen. We gaan het skatepark vernieuwen. 
  • Ondermijning door criminelen is een serieuze bedreiging voor gemeentebestuur, inwoners en bedrijven. We willen ons blijven inzetten om dit tegen te gaan en dat vraagt ook extra personele inzet. Verder ronden we het onderzoek naar jongeren en drugsgebruik af. Dit krijgt een vervolg in maatregelen en acties. Daarover volgt later informatie en een voorstel .
  • Op het gebied van zorg en welzijn (het sociaal domein) spelen een aantal ingewikkelde opgaves waar te weinig voortgang is geboekt door gebrek aan medewerkers. Met twee extra strategische medewerkers werken we verder aan aan de Integrale toegang tot zorg en welzijn, aan de hervormingsagenda (een taakstelling van de Rijksoverheid) en aan het herzien van het algemene subsidiebeleid. De zorg is afhankelijk van de inzet van (jonge) mantelzorgers. We onderzoeken hoe we hen daarbij het best kunnen ondersteunen.    
  • Sport en cultuur houden we op het hoge Baarnse peil. Een cultuurcoach gaat de samenhang en samenwerking bevorderen tussen culturele organisaties en initiatieven en andere beleidsterreinen. Onder de noemer ‘Broedplaats’ zoeken we ruimte voor kunstenaars en culturele initiatieven in (tijdelijk) leegstaande panden. 


Voor meer informatie verwijzen we graag naar de teksten van de programma’s.

III - Inspelen op de gevolgen van Covid-19 in 2023

COVID-19

Terug naar navigatie - COVID-19

Hoewel COVID-19 op dit moment onder controle lijkt, is de toekomst nog steeds onzeker. Om de negatieve corona-effecten in Baarn zoveel mogelijk weg te nemen stellen we een bestemmingsreserve in met daarin de nog te besteden steungelden die de gemeente heeft ontvangen voor de coronamaatregelen. We willen het geld uit deze bestemmingsreserve gebruiken om een positieve impuls te geven aan sectoren in de samenleving die het moeilijk hebben (gehad): jeugd, ondernemers en de cultuursector. Meer over deze maatregelen vindt u terug in de bijlage over de vorming van de bestemmingsreserve.

 

Financieel perspectief

Uitgangspunten begroting 2023-2026

Terug naar navigatie - Uitgangspunten begroting 2023-2026

Het jaar 2022 was het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen en het eerste jaar van het nieuwe college. In deze meerjarenbegroting zijn naast bestaand beleid veel nieuwe onderwerpen opgenomen. Voor deze nieuwe plannen is geen structureel geld beschikbaar. De extra ontvangen middelen van de Rijksoverheid tot en met 2025 zijn incidenteel (niet voor langere tijd beschikbaar). De inkomsten die de gemeente van het Rijk krijgt zijn vanaf 2026 op een lager niveau vastgezet. Wel kunnen wij door het inzetten van incidentele middelen veel belangrijk speerpunten een flinke impuls geven. 

Het wordt een steeds grotere opgave om de lasten en baten op begrotingsbasis in evenwicht te houden. Een groot aantal gemeenten in Nederland heeft een probleem met het opstellen van een sluitende (meerjaren)begroting waarin de structurele baten de structurele lasten dekken. Het huidige meerjarenperspectief van de gemeente is structureel sluitend voor 3 jaar. Met de provincie is afgestemd dat minimaal 1 jaar structureel en reëel in evenwicht moet zijn. Voorwaarde daarbij is wel dat dit het eerste jaar (2023) of het laatste jaar (2026) is. En dat het meerjarenperspectief bij de volgende begroting met een jaar moet verbeteren. 

Ontwikkeling algemene reserve

Terug naar navigatie - Ontwikkeling algemene reserve

De financiële weerbaarheid van de gemeente Baarn is goed. De algemene reserve is groot genoeg om de incidentele nadelen en de risico's uit de Risicoparagraaf op te vangen. De ratio van het weerstandvermogen is goed.  Het minimaal benodigd weerstandsvermogen van de gemeente Baarn ligt bij de begroting 2023 op € 6 miljoen. De algemene reserve beweegt zich de komende jaren tussen € 15,3 miljoen eind 2023 en € 13,9 miljoen eind 2026 (waarbij de opbrengsten van de Baarnsche Zoom nog niet zijn meegerekend). Hiermee blijft de algemene reserve boven het gewenste niveau van minimaal € 10 miljoen en boven het minimaal weerstandsvermogen. Deze financiële armslag is noodzakelijk. De financiële vooruitzichten met name vanaf 2026 blijven namelijk onzeker. 

Mutaties tussen de perspectiefnota 2023 en de begroting 2023

Terug naar navigatie - Mutaties tussen de perspectiefnota 2023 en de begroting 2023

In de onderstaande tabel zijn de mutaties (veranderingen) opgenomen tussen de perspectiefnota 2023 en de begroting 2023. Onder de tabel worden de mutaties eerst op hoofdlijnen toegelicht. 

Begrotingssaldo na bestemming 2023-2026 2023 2024 2025 2026
Begrotingssaldo 2023-2026 na besluitvorming Perspectiefnota 2023 -444 V -442 V -620 V 860 N
Mutaties tussen perspectiefnota en opstellen begroting
Meicirculaire 2022 -3.401 V -3.803 V -4.172 V -2.238 V
Aanvullingen op Perspectiefnota 2023 268 N 325 N 349 N 329 N
Diverse actualisaties 2023 8 N 8 N 8 N 8 N
Actualisatie rente langlopende geldleningen 2023 102 N 284 N 571 N 557 N
Coalitieakkoord 2022-2026 1.155 N 820 N 575 N 390 N
Inhuurbudget 2023 500 N 400 N 350 N 200 N
Actualisatie MIP 2023 0 - -196 V 14 N -6 V
Totaal mutaties -1.368 V -2.162 V -2.305 V -760 V
Begrotingssaldo 2023-2026 na bestemming -1.812 V -2.604 V -2.925 V 100 N
Bedragen * € 1.000

Toelichting mutaties tussen perspectiefnota en begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties tussen perspectiefnota en begroting

Indexering 

De definitieve doorrekening van de indexering van onder andere subsidies en salarissen leidt tot hogere lasten dan in de perspectiefnota is opgenomen.

Actualisatie rente langlopende leningen

Een aantal investeringen verschuift in de tijd waardoor langlopende leningen op een later moment worden aangetrokken. In de ontwikkeling van de leningenportefeuille is al rekening gehouden met een hogere rente. De verwachting is dat de rente de komende maanden nog blijft stijgen.

Coalitieakkoord 2022-2026

De uitvoering van de nieuwe college-agenda 2023 e.v. is opgenomen in deze begroting. Er wordt ingezet op het versterken van onze uitvoeringskracht om het staande beleid, de reguliere werkzaamheden en nieuwe plannen te kunnen uitvoeren.  De middelen voor nieuw beleid zijn incidenteel tot en met 2026.

Inhuur 2023 e.v.

Vanwege de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt wordt het steeds moeilijker om goed personeel te vinden en te behouden. Daarnaast komen er jaarlijks steeds grotere opgaven bij onze gemeente te liggen. Schaarste op de arbeidsmarkt leidt tot een hogere uitstroom van personeel (en daarmee kennis van de lokale situatie). Deze ontwikkeling vraagt om het tijdelijk aantrekken van extra expertise. 

Actualisatie MIP 2023

Het meerjareninvesteringsplan (MIP) is geactualiseerd op basis van onder andere de Perspectiefnota 2023 en het Integraal Huisvestingsplan (IHP). Het MIP is opgenomen in de financiële begroting 2023-2026 onder uiteenzetting financiële positie.

Leeswijzer

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Programma-indeling
De indeling van de programmabegroting bestaat uit 9 programma’s en ongeveer 50 taakvelden. De programma-indeling is als volgt:
1. Dienstverlening
2. Vitale gemeenschap
3. Woonomgeving
4. Veiligheid
5. Zorg voor elkaar
6. Meedoen
7. Economie en Toerisme
8. Duurzaamheid
9. Algemene dekkingsmiddelen en Overhead

Doorontwikkeling Programmabegroting
Bij deze programmabegroting 2023 is verder gewerkt aan de professionalisering ervan. Centraal staan het aansluiten bij de opgestelde programmaplannen en het meer integraal - en
dus meer op hoofdlijnen- weergeven van de verantwoordingsinformatie. 

Programmaplan-opzet
De programma’s hebben de volgende opzet:

Wat gebeurt er om ons heen?
Hier staan de trends en ontwikkelingen beschreven die effect hebben op de gemeentelijke organisatie.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Hier staan de doelen en maatschappelijke effecten beschreven die wij met het programmaplan willen bereiken. Ook zijn hier de activiteiten opgenomen die wij uitvoeren om die doelstelling(en) te bereiken .
Wat mag het kosten?
Een overzicht van de baten, de lasten en de wijzigingen in de reserves.
Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van onze doelstellingen
Hier staan de verbonden partijen beschreven die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen van de gemeente. 

Beleidsindicatoren
De verplichte beleidsindicatoren, zoals opgenomen in ‘waarstaatjegemeente.nl’ zijn per programma
weergegeven. De cijfers kunnen betrekking hebben op verschillende jaren.
Paragrafen
Naast de programma’s bevat de programmabegroting 2023-2026 de volgende paragrafen:
1. Lokale heffingen
2. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
3. Onderhoud kapitaalgoederen
4. Financiering
5. Bedrijfsvoering
6. Verbonden partijen
7. Grondbeleid
De paragrafen geven een dwarsdoorsnede van de programmabegroting voor een aantal specifieke onderwerpen. 

Financiële Positie
In de financiële positie zijn opgenomen: het overzicht van baten en lasten van het programmaplan, het investeringsoverzicht, de specificatie van de reserves en voorzieningen en de geprognotiseerde balans
(meerjarig).

Samenstelling bestuur en portefeuilleverdeling

Burgemeester Mark Röell

Terug naar navigatie - Burgemeester Mark Röell

Openbare orde en veiligheid, Veiligheidsregio Utrecht (VRU), bestuurlijke en juridische zaken, toezicht en handhaving, evenementenvergunningen, regio Amersfoort, kabinetszaken en Public Relations.

Wethouder Hugo Prakke

Terug naar navigatie - Wethouder Hugo Prakke

Financiën en belastingen, recreatie en toerisme, Vorstelijk Baarn, Onderwijs inclusief onderwijshuisvesting - STEV, sport, jeugd, jeugdzorg, Informatie en digitalisering incl. archief en ICT-RID.

Wethouder Steven de Vries

Terug naar navigatie - Wethouder Steven de Vries

Duurzaamheid en energietransitie (inclusief verduurzaming bestaande en nieuwe woningen en betaalbaarheid), milieu - RUD, volksgezondheid - GGD, integrale toegang Sociaal Domein, welzijn en vrijwilligers, Wet maatschappelijke ontwikkeling (Wmo), inburgering en gemeentelijk vastgoed (exclusief onderwijs).

Wethouder Mark Eijbaard

Terug naar navigatie - Wethouder Mark Eijbaard

Openbare ruimte, klimaatadaptatie, water en riolering, speelruimte, verkeer, groen en natuur, afval RMN, AVU, begraafplaatsen, werk en inkomen – Uitvoeringsorganisatie BBS, RWA/Amfors, Personeel &Organisatie, burgerzaken en Lage Vuursche (dorpsportefeuille).