Programma 1: Dienstverlening

Beoogde maatschappelijke effect

Terug naar navigatie - Beoogde maatschappelijke effect

Inwoners en ondernemers willen zich gehoord voelen en goed worden geholpen door de gemeente. Heldere communicatie en efficiënte dienstverlening zijn daarbij onmisbaar. Van de gemeente mag worden verwacht dat zij dienstbaar, toegankelijk, bereikbaar en beschikbaar is en een positieve grondhouding heeft naar inwoners en ondernemers. Versterking van de dienstverlening vindt plaats langs drie trends die de rol van de gemeentelijke overheid ten opzichte van de samenleving veranderen.

 

De eerste trend is gelijkheid in de toegang tot dienstverlening. Iedere inwoner moet gelijke toegang hebben tot diensten en informatie. Toenemende diversiteit van en binnen doelgroepen maakt dat de dienstverlening uitbreidt naar meerdere kanalen. Dienstverlening is zoveel mogelijk digitaal (bijvoorbeeld ook via sociale media), maar wel beschikbaar op andere manieren voor wie het nodig heeft (bijvoorbeeld fysiek beschikbaar op meerdere locaties). Dit vraagt dat de gemeente investeert in de e-dienstverlening en dienstverleningskanalen (met name sociale media) zonder concessies op de breedte van de aangeboden dienstverlening.

 

De tweede trend is transparantie van overheid naar de samenleving. De inwoner heeft recht op informatie en een overheid die deze actief deelt (ook een uitgangspunt van de Wet Open Overheid). Dit vraagt een goed georganiseerde en beveiligde informatiehuishouding. Zodat actief gedeeld wordt wat kan, en vertrouwelijk blijft wat moet (zoals privégegevens van inwoners). Het beschikbaar stellen van informatie moet zoveel mogelijk worden gedigitaliseerd, maar waar nodig ook analoog kunnen plaatsvinden. 

 

De derde trend is participatie en communicatie. Dit is tweerichtingsverkeer: de gemeente biedt en vraagt in maatschappelijke opgaves ruimte en ondersteuning aan initiatieven van de samenleving. Andersom wordt verwacht dat inwoners verantwoordelijkheid nemen in deelname en zelforganisatie van participatie (ook een uitgangspunt van de Omgevingswet). Deze veranderingen vragen aanpassingen in werkwijzen, processen en competenties van de gemeentelijke organisatie. Ook vraagt dit dat de gemeente de samenleving in staat stelt om verantwoordelijkheden te nemen.

Strategische doelen

Terug naar navigatie - Strategische doelen
1 Onze dienstverlening bereikt zoveel mogelijk inwoners en ondernemers op een zichtbare manier
2 Gemeente biedt in maatschappelijke opgaves ruimte en ondersteuning aan initiatieven van de samenleving
3 Onze dienstverlening kenmerkt zich door een positieve grondhouding en is open, veilig en transparant
4 De raadsleden, college en de ambtelijke organisatie werken vernieuwend samen om het beste voor Baarn te realiseren

10 Bestuur

Belangrijkste ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Belangrijkste ontwikkelingen

De opgaves van de gemeente worden steeds groter. Regionale samenwerking helpt ons om aan de wettelijke taken te kunnen voldoen. De samenwerking wordt op verschillende manieren vorm gegeven. Zo worden taken uitbesteed, maar ook taken overgenomen, bijvoorbeeld de uitvoering van belastingtaken. Hiervoor geven we invulling aan de kernwaarden van de gemeentelijke organisatie: Samenwerken – Verbindend – Duidelijk, onder de noemer ’Het beste voor Baarn’. De raad, het college en de ambtenaren werken samen aan bestuurlijke vernieuwing. De aanzet hiervoor is gegevens in het verbeterprogramma Quick Scan Lokale Democratie. Daarnaast onderschrijven we de lange termijn en samenhang in en tussen documenten voor bestuur en raad en wordt er steeds meer integraal gewerkt. 

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

De gemeente Eemnes heeft de gemeente Baarn verzocht de belastingtaak uit te voeren. Vooralsnog gaan wij ervanuit dat we vanaf 1 januari 2023 deze taken overnemen als aan de randvoorwaarden en uitgangspunten van beide gemeenten is voldaan.

Regionale positionering van Baarn

Terug naar navigatie - Regionale positionering van Baarn

In het najaar van 2022 voeren we onderzoek uit naar de regionale positionering van Baarn. In 2023 gaan we aan de slag met de conclusies daarvan. Gezien de steeds grotere (regionale) opgaven, werken wij op verschillende vlakken samen met onze regiogemeenten (bijvoorbeeld in het Sociaal Domein, wonen en economie). Deze opgaven vragen een grotere inzet van onder ander het regiobureau Amersfoort dat ons hierbij ondersteunt. Hiervoor zijn in de toekomst extra middelen nodig.

Verkiezingen

Terug naar navigatie - Verkiezingen

Op woensdag 15 maart 2023 zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten en het waterschap (en getrapt ook voor de Eerste Kamer). De gemeente draagt zorg voor de uitvoering van het verkiezingsproces.  

11 Dienstverlening

Belangrijkste ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Belangrijkste ontwikkelingen

Inwoners en ondernemers willen zich gehoord voelen, veilig en goed worden geholpen en geïnformeerd blijven door de gemeente. Heldere communicatie en veilige en efficiënte dienstverlening zijn daarbij onmisbaar.

We willen gebruik maken van verschillende dienstverleningskanalen, waaronder fysiek in de buurt, via sociale media, maar vooral ook online. Recente voorvallen in het land, waaronder hacks en gijzelsoftware, maken eens te meer duidelijk dat we moeten blijven investeren in een adequaat beveiligingsniveau . De steeds verdergaande digitalisering en het goed inzetten van dienstverleningskanalen zorgt dat we zowel snel en efficiënt als veilig diensten kunnen leveren en informatie kunnen delen. Uiteraard doen we dat transparant, gebaseerd op het gelijkheidsbeginsel (Didam-arrest) en open (Wet Open Overheid) zoals van een gemeente mag worden verwacht. Daarnaast willen we vaker in gesprek met de samenleving. Wetgeving en ontwikkelingen zoals de initiatiefrijke samenleving, een faciliterende overheid, hybride participatiemogelijkheden en de invoering van de omgevingswet onderstrepen deze werkwijze. 

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Communicatie: tweerichtingsverkeer, we staan naast onze inwoners en ondernemers

Terug naar navigatie - Communicatie: tweerichtingsverkeer, we staan naast onze inwoners en ondernemers

    

Participatie

Terug naar navigatie - Participatie

De gemeente biedt in maatschappelijke opgaves ruimte en ondersteuning aan initiatieven van de samenleving en stimuleert deze

Financiële begroting en toelichting programma 1

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

 

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Omschrijving (toelichting) Realisatie 2021 Begroting 2022 na wijziging Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
010 Bestuur 1.775 1.831 1.785 1.785 1.785 1.785
011 Dienstverlening 1.624 1.983 2.072 1.848 1.753 1.746
Totaal Lasten 3.399 3.814 3.857 3.633 3.538 3.530
Baten
010 Bestuur -143 0 0 0 0 0
011 Dienstverlening -840 -687 -693 -693 -693 -693
Totaal Baten -983 -687 -694 -694 -694 -694
SALDO van baten en lasten 2.416 3.126 3.163 2.939 2.844 2.836

Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023

Terug naar navigatie - Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
Product 10: Bestuur Begroting 2022 Begroting 2023 Te verklaren V/N
Lasten 1.831 1.785 -46 V
Incidentele middelen gemeenteraadsverkiezingen 2022 -44 V
Diversen kleine verschillen -2 V
Totaal -46 V
Baten 0 0 0
Totaal 0
Saldo -46 V
Product 11: Dienstverlening Begroting 2022 Begroting 2023 Te verklaren V/N
Lasten 1.983 2.072 89 N
Indexering salarislasten 2023 88 N
Totaal 88 N
Baten -687 -693 -6 V
Ov. inkomensoverdrachten van overheid gemeenten -6 V
Totaal -6 N
Saldo 83 N