Wethouder Steven de Vries (energietransitie)
Wethouder Mark Eijbaard (klimaatadaptatie, afval en circulaire economie)
Programma 8: Duurzaamheid
Beoogde maatschappelijke effect
Terug naar navigatie - Beoogde maatschappelijke effectDoor de klimaatcrisis warmt onze aarde op en wordt het weer extremer. We vinden het belangrijk om onze prachtige gemeente te behouden, zodat ook onze kinderen van een gezonde omgeving kunnen genieten. Daarom investeren we in de energietransitie en in een leefomgeving die beter in staat is om de gevolgen van extreme weersomstandigheden op te vangen.
Strategische doelen
Terug naar navigatie - Strategische doelen1 | In 2030 is de Gemeente Baarn zoveel mogelijk klimaatneutraal. |
---|---|
2 | Uiterlijk in 2026 is voor elke wijk bekend wat de beste duurzame warmteoplossingen zijn. |
3 | Samen met inwoners bedenken we maatregelen om onze klimaatdoelen te behalen. |
4 | Uiterlijk in 2026 is in kaart gebracht welke innovatieve en alternatieve mogelijkheden er in onze gemeente zijn voor de grootschalige opwerk van duurzame energie. |
5 | Het vergroten van het bewustzijn van inwoners om hun afval beter te scheiden en hiermee bij te dragen aan een (meer) circulaire economie. |
6 | Baarn wil een afvalvrije gemeente zijn in 2050. Afval dat toch nog overblijft, moet als grondstof gebruikt kunnen worden voor nieuwe producten. |
Bestuurlijke producten
Terug naar navigatie - Bestuurlijke producten80 Energietransitie en klimaatadaptie
81 Afval en circulaire economie
Beleidskader
Terug naar navigatie - BeleidskaderEnergietransitie
Transitievisie Warmte (2020)
Regionale Energie Strategie 1.0 (2021)
Uitnodigingskader zonne- en windenergie (2021)
80 Energietransitie en klimaatadaptatie
Belangrijkste ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Belangrijkste ontwikkelingenIn samenwerking met onze lokale en regionale partners intensiveren we onze inzet om in 2030 zoveel mogelijk klimaatneutraal te zijn. Om de samenhang tussen de doelstellingen inzichtelijk te maken en te bepalen welke stappen nodig zijn om in 2030 zoveel mogelijk klimaatneutraal te zijn, werken we de energietransitie verder uit in een Lokale Energie Strategie (LES) en concretiseren we die in de vorm van een routekaart.
Doelstellingen en maatregelen
Terug naar navigatie - Doelstellingen en maatregelenMeer duurzame elektriciteit
Meer duurzame warmte
Ook voor de bedrijventerreinen komt een visie voor duurzame warmte.
Meer energie besparen
Nu de stijgende energieprijzen steeds meer inwoners in grote problemen brengen is er naast de klimaatcrisis een nog grotere urgentie om het energieverbruik te verlagen. Hierbij is het met name belangrijk om de bestaande woningvoorraad te verduurzamen en bedrijven te stimuleren om te besparen. Dit doen we onder andere met voorlichtingscampagnes, interactieve communicatie en gezamenlijke inkoopacties. Daarnaast verhogen we de inzet voor het verduurzamen van onze bedrijven, onder andere door een duurzaamheidsvisie te ontwikkelen en de energiebesparingsplicht te handhaven.
Meer samenhang en synergie
De huidige energieprijzen benadrukken dat de energietransitie niet alleen een technische opgave is, maar ook een grote sociaaleconomische noodzaak heeft. Via een Inwonerberaad willen we inwoners vragen om een routekaart met maatregelen te maken waarmee we onze klimaatdoelstellingen gaan realiseren. Onze voortgang monitoren we via het nog in te richten Baarns klimaatdashboard. Om meer bewustwording te bevorderen, brengt de gemeente in 2023 de Klimaatkrant uit en wordt de organisatie van de Klimaatmarkt ondersteund. Ook wordt in de gemeentelijke organisatie onderzocht hoe de inzet op het thema duurzaamheid een bredere inbedding kan krijgen en versterkt kan worden.
81 Afval en circulaire economie
Belangrijkste ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Belangrijkste ontwikkelingenAfvalinzameling en -verwerking
In januari 2022 heeft de gemeenteraad opdracht gegeven aan het college om verder aan de slag te gaan met het omgekeerd inzamelen van afval, de inzameling verder te optimaliseren (met name bij de hoogbouw) en scenario's te onderzoeken voor gedifferentieerde tarieven voor de afvalinzameling. Bij de Perspectiefnota 2023 is voor dit onderzoek € 30.000 opgenomen. Het onderzoek wordt in 2023 uitgevoerd en er worden voorstellen opgesteld.
De afgelopen jaren laten een voortdurende stijging zien van de kosten van zowel de afvalinzameling als de afvalverwerking. In samenwerking met de RMN en AVU wordt gekeken naar mogelijkheden om de kostenontwikkeling van afvalinzameling en -verwerking te beperken, zodat verdere tariefstijgingen voor onze inwoners zoveel mogelijk kunnen worden beperkt of voorkomen.
Doelstellingen en maatregelen
Terug naar navigatie - Doelstellingen en maatregelenHet bereiken van een zo optimaal mogelijk milieuresultaat.
Het bereiken van een zo optimaal mogelijk milieuresultaat door inwoners actief te informeren over hun kansen om afval beter te scheiden. En de resultaten die hierbij mogelijk zijn (meer circulaire economie, recyclen van producten, kans op verlaging van de kosten).
Het verbeteren van de afvalinzameling op drukke locaties in de Laanstraat.
Vergroten van het inzicht in onze inzamelstrategie.
Het optimaliseren van onze huidige inzamelstrategie, door doorontwikkeling van het huidige beleid voor hoogbouwlocaties.
Financiële begroting en toelichting programma 8
Financiën
Terug naar navigatie - FinanciënExploitatie | Realisatie 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
080 Energietransitie en Klimaatadapatatie | 474 | 380 | 804 | 654 | 654 | 579 | |
081 Afval en circulaire economie | 3.264 | 3.751 | 4.255 | 4.238 | 4.183 | 4.068 | |
Totaal Lasten | 3.739 | 4.131 | 5.059 | 4.892 | 4.837 | 4.647 | |
Baten | |||||||
080 Energietransitie en Klimaatadapatatie | -72 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
081 Afval en circulaire economie | -4.166 | -4.192 | -4.545 | -4.545 | -4.545 | -4.545 | |
Totaal Baten | -4.238 | -4.192 | -4.545 | -4.545 | -4.545 | -4.545 | |
SALDO van baten en lasten | -500 | -60 | 514 | 347 | 292 | 102 | |
RESULTAAT na bestemming | -500 | -60 | 514 | 347 | 292 | 102 |
Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023
Terug naar navigatie - Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023Product 80: Energietransitie en Klimaatadaptatie | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Te verklaren | V/N |
---|---|---|---|---|
Lasten | 380 | 804 | 424 | N |
Salariskosten in 2023: indexatie en verschuivingen vanwege nieuwe begrotingsindeling | 224 | N | ||
PPN 2023 klimaatmonitor | 25 | N | ||
PPN 2023 innovatieve manier opwekking energie | 75 | N | ||
Coalitieakkoord: klimaatadaptatie | 25 | N | ||
Coalitieakkoord: inwonerforum duurzaamheid | 25 | N | ||
Klimaatbeleidsplan | 50 | N | ||
Totaal | 424 | N | ||
Baten | 0 | |||
Totaal | 0 | V | ||
Saldo | 424 | N | ||
Product 81: Afval en circulaire economie | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Te verklaren | V/N |
Lasten | 3.751 | 4.255 | 504 | N |
Hogere lasten afvalinzameling en verwerking (grofvuil, restafval, overig) | 208 | N | ||
Hogere lasten afvalbrengstation | 115 | N | ||
Coalitieakkoord: impuls maatregelen milieu en klimaatbeleid | 100 | N | ||
Hogere bijdrage RUD ivm milieutaken | 79 | N | ||
Overige kleine verschillen | 2 | N | ||
Totaal | 504 | N | ||
Baten | -4.192 | -4.545 | -353 | V |
Hogere bijdrage afvalbrengstation | -91 | V | ||
Hogere baten afvalstoffenheffing | -255 | V | ||
Overige kleine verschillen | -7 | V | ||
Totaal | -353 | V | ||
Saldo | 151 | N |
Verplichte beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Verplichte beleidsindicatorenVolksgezondheid en Milieu | Eenheid | Peildatum | Rekening | Begroting | Begroting | Landelijk |
---|---|---|---|---|---|---|
begr. 2023 en landelijk | 2021 | 2022 | 2023 | 2020 | ||
Huishoudelijk afval fijn | kg per inwoner | 140,26 | 147 | 130 | 160 | |
Huishoudelijk afval grof | 15 | n.n.b. | n.n.b. | |||
Hernieuwbare elektriciteit | Procentueel | 15,0% | 4,4% | 22,5% | 11,1% | |