Programma 3: Woonomgeving

Beoogde maatschappelijke effect

Terug naar navigatie - Beoogde maatschappelijke effect

Wij ondernemen activiteiten en taken die nodig zijn voor een aantrekkelijk Baarn. Wij houden de variatie in woon-, werk- en leefmilieus in stand en wij behouden de Baarnse identiteit. Initiatieven uit de samenleving zijn welkom. Inwoners en ondernemers krijgen de ruimte en wij regisseren, ondersteunen en stimuleren, waarbij wij aandacht hebben voor historische en culturele waarden, kwaliteit, duurzaamheid en betaalbaarheid. 


Om dit effect te bereiken, geven we uitvoering aan de volgende strategische doelen.

Strategische doelen

Terug naar navigatie - Strategische doelen
1 Wij realiseren voldoende woningen voor diverse doelgroepen.
2 We werken aan schoon en veilig (openbaar) vervoer binnen onze gemeente.
3 We behouden de goede bereikbaarheid van onze gemeente en werken aan maatregelen die onnodig (zwaar) vrachtverkeer verminderen.
4 Wij richten onze openbare ruimte kwalitatief en met aandacht voor veiligheid in.
5 We hebben de kwaliteit en veiligheid van onze openbare ruimte en de daarbij behorende betaalbaarheid voor de lange termijn op orde.
6 We versterken het groene en lommerrijke karakter van onze gemeente en verhogen de biodiversiteit.
7 We zorgen voor veilige, kwalitatieve plekken voor kinderen/jongeren om te kunnen spelen/verblijven in de wijk.

Beleidskader

Terug naar navigatie - Beleidskader

RO Beleid en Ontwikkeling

  • Nota grondbeleid 2017
  • Nota bodembeheer 2013
  • Beleidsregel subsidie gemeentelijke monumenten gemeente Baarn 2006
  • Gemeentelijke richtlijn duurzaam bouwen 2012 - 2015
  • Erfgoedbeleid Baarn 2019
  • Toekomst- en structuurvisie Baarn in 2030
  • Nota ruimtelijke kwaliteit Baarn
  • Staat van Baarn 2020-2021

Wonen

  • Visie Wonen 2019

Mobiliteit

  • Mobiliteitsvisie 'Baarn gaat verder'

Beheer Openbare ruimte

  • Groenvisie gemeente Baarn 2020;
  • Bomenbeleidsplan 2013 – 2023;
  • Verordening fysieke leefomgeving Baarn;
  • Uitvoeringsbeleid bomenverordening gemeente Baarn 2016; 
  • Integraal beheer en uitvoeringsplan vastgoed;  
  • Uitvoeringsplan speelruimte 2020 - 2024
  • Beeldkwaliteitsplan Openbare Ruimte (BKP) 2019 - 2028.

30 RO en Wonen

Belangrijkste ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Belangrijkste ontwikkelingen

Visie Wonen vernieuwen

Het college wil graag voldoende woningen en gevarieerde woningen realiseren. Hierbij zijn de 850 extra te bouwen woningen tot 2030 het uitgangspunt. Een groot deel hiervan wordt gerealiseerd in de Baarnsche Zoom, namelijk 500 woningen. Deze woningen bestaan uit een mix van sociale huurwoningen, betaalbare koopwoningen en vrije sector woningen. Het project is inmiddels aanbesteed. 

Om betere sturingsmogelijkheden te krijgen wordt er in 2022 gestart met het vernieuwen van de Woonvisie. Deze wordt in het voorjaar van 2023 afgerond. Bij de vernieuwing van de Woonvisie wordt zoveel mogelijk gebruikt gemaakt van actuele woonbehoeftenonderzoeken. Omdat de markt niet vanzelfsprekend voor alle doelgroepen woningen realiseert, pakt de gemeente een regierol om te zorgen dat deze woningen er toch komen. Hierbij kan de ‘Instrumentenkoffer Wonen’ helpen. Deze wordt door het college ingericht met diverse (juridische) instrumenten die bijdragen aan meer sturingsmogelijkheden, zoals een verplicht percentage sociale woningbouw, zelfbewoningsplicht, anti-speculatiebeding, opkoopbescherming, etc. Daarnaast wordt er gekeken naar sturingsmogelijkheden voor toewijzing van woningen aan eigen bewoners. In 2023 wordt het ‘Locatieonderzoek woningbouw, inclusief grondposities’ opgeleverd. Het onderzoek ‘Sportlocaties’ wordt hierin meegenomen, net zoals de eventuele wensen van  ondernemers om activiteiten te verplaatsen.  

 

Ontwikkelen Baarnsche Zoom
Met de realisatie van ongeveer 500 woningen levert de Baarnsche Zoom een forse bijdrage aan de behoefte om 850 extra woningen te realiseren tot 2030. De helft van deze 500 woningen wordt  gerealiseerd in de betaalbare sector. Deze 250 woningen bestaan uit 100 sociale huurwoningen (tot € 763,47), 50 middenhuur woningen (tot € 950,-), 50 koopwoningen tot € 235.000,- en 50 woningen tot € 300.000,-. Met het toepassen van een methodiek voor duurzame gebiedsontwikkeling wordt het de meest duurzame wijk van Baarn. 


Implementatie Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet gaat gepaard met verplichte inspanningen en stevige veranderopgaven. Deze werkzaamheden lopen vanaf 2023 tot de laatste overgangsdeadline in 2029. Denk aan het omgevingsplan, de omgevingsvisie en de overgang van beleid naar programma’s. ‘De Staat van Baarn’ is de basis voor de totstandkoming van de Omgevingsvisie.
Onder andere vanwege de gekozen koers in het Koersdocument Omgevingswet gemeente Baarn (2021), vindt een groot deel van de werkzaamheden na inwerkingtreding plaats. Dat betekent dat ook na 2023 gedurende langere tijd een extra beroep wordt gedaan op de organisatie. Voor het Omgevingsplan kan dit zelfs doorlopen tot 2029. Voor de komende jaren zijn daarvoor incidentele middelen benodigd. In de loop van het implementatietraject ontstaat inzicht in de structurele lasten van de nieuwe Omgevingswet. De omvang daarvan is nog niet bekend. Later dit jaar wordt de legesverordening voor 2023 aan u voorgelegd waarin de aangepaste leges die hiermee samenhangen opgenomen zijn.

 

Paleis Soestdijk

Naar verwachting vraagt ook in 2023 het bestemmingsplan Paleis Soestdijk nog de nodige inzet en aandacht, afhankelijk van de voortgang van de bezwaarprocedures.

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Inzet op een evenwichtige bevolkingsopbouw: 850 woningen toevoegen in de periode 2019 – 2030.

Terug naar navigatie - Inzet op een evenwichtige bevolkingsopbouw: 850 woningen toevoegen in de periode 2019 – 2030.

Uitvoeren erfgoedbeleid / cultureel erfgoed

Terug naar navigatie - Uitvoeren erfgoedbeleid / cultureel erfgoed

In 2019 is door de raad een besluit genomen over de uitvoering van het Erfgoedbeleid. In de afgelopen jaren is de toewijzing van gemeentelijke monumenten opgestart en wordt er in Wabo- en ruimtelijke procedures rekening gehouden met de geïnventariseerde monumentale en archeologische waarden. Bij het implementeren van de Omgevingswet wordt hier een passende verwijzing voor opgenomen. 

31 Mobiliteit

Belangrijkste ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Belangrijkste ontwikkelingen

We werken aan schoon en veilig vervoer. Bij het ontwerpen van de openbare ruimte zetten we in op een benadering waarin het gebruik van de fiets vanzelfsprekend aantrekkelijker is dan de auto. Hierbij hebben we specifiek aandacht voor jeugd die van en naar school en sport gaat. Naast een passende inrichting vraagt dit ook om een gedragsverandering. Binnen onze mogelijkheden sturen we hierop, maar uiteindelijk zijn de inwoners verantwoordelijk voor hun eigen gedrag.

Doelstellingen en maatregelen

Terug naar navigatie - Doelstellingen en maatregelen

In de vastgestelde mobiliteitsvisie 'Baarn gaat verder' uit 2020 worden de doelstelling en ambitie op het gebied van mobiliteit in vier thema's tot uitdrukking gebracht: Duurzaamheid, Bereikbaarheid, Aantrekkelijkheid en Gastvrijheid. 

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

32 Beheer openbare ruimte

Belangrijkste ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Belangrijkste ontwikkelingen

Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)

Het Integraal Beheerplan Openbare ruimte 2021 - 2030 (IBOR) beschrijft het integraal meerjaren onderhoud van wegen, riolering en groen. Het IBOR volgt het vastgestelde beeldkwaliteitsplan en beschrijft hoe wij tot 2028 de openbare ruimte technisch op orde brengen. Dit realiseren wij door middel van een wijkgerichte en integrale aanpak. Het doel is vanaf 2028 de beheerachterstanden weggewerkt te hebben en conform de beeldkwaliteiten te kunnen onderhouden.

 

Uitvoering initiatief Inwoners-top

Er is als vervolg op de in 2018 door de gemeente georganiseerde Inwonertop een ambitieus plan (Beleef de rivier) gemaakt door een groep inwoners. De direct aanwonenden stelden daar hun eigen plan tegenover: Natuurlijk de Eem. In de afgelopen jaren zijn er diverse gesprekken geweest met initiatiefnemers en aanwonenden. In 2023 wordt de eerste stap in de uitvoering gezet; zoals bijvoorbeeld fietspad verbeteren, groenbeheer en beperkte (her)inrichting van het gebied als het gaat om bankjes, bebording en fietsenrekken. Dit alles in overleg met de initiatiefnemers, aanwonenden en het waterschap. 

 

Doelstellingen en maatregelen

Terug naar navigatie - Doelstellingen en maatregelen

Een goed verzorgde, schone en groene openbare ruimte 
Een goed verzorgde, schone en groene openbare ruimte draagt bij aan de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van Baarn. We onderhouden de openbare ruimte op basis van vastgestelde beleidskaders en beheerplannen, zoals het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) 2021-2030, de Groenvisie en het beeldkwaliteitsplan. We vragen inwoners om actief mee te denken en te doen en halen wensen op uit de samenleving om maatwerk te bieden waar dat kan. 

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Actualiseren IBOR

Terug naar navigatie - Actualiseren IBOR

We willen het IBOR nog meer integraal maken vanaf 2024. Hiervoor willen we inzichtelijk maken welke onderdelen ontbreken en direct de invloed van de prijsstijgingen meenemen in deze actualisatie. We voeren dit onderzoek in 2023 uit.

Baarnse tuinen vergroenen

Terug naar navigatie - Baarnse tuinen vergroenen

Tuinen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan klimaatadaptatie, het voorkomen van hittestress en het versterken van de biodiversiteit. De gemeente blijft aangesloten bij Stichting Steenbreek, continueert het project Utrechtse Heuvelrugtuinen en intensiveert de communicatie hierover. Hiervoor zetten wij extra ondersteuning in.

Hekken rond het Cantonspark verbeteren

Terug naar navigatie - Hekken rond het Cantonspark verbeteren

In het Cantonspark is een erfafscheiding zeer slecht en het risico bestaat dat er daardoor ook schade ontstaat bij de aanwonenden. We vervangen deze erfafscheiding. Daarnaast willen we de toegang tot het park via de opgang van de beheerder veiliger maken door het plaatsen van een extra toegangshek.

Financiële begroting en toelichting programma 3

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

 

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 na wijziging Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
030 RO en Wonen 1.937 2.105 1.519 1.414 1.394 1.394
031 Mobilititeit 440 981 1.085 1.075 1.075 1.075
032 Beheer openbare ruimte 8.507 6.706 7.021 6.944 7.119 7.150
Totaal Lasten 10.883 9.792 9.625 9.432 9.588 9.618
Baten
030 RO en Wonen -2.917 -49 -49 -49 -49 -49
032 Beheer openbare ruimte -3.973 -3.665 -3.714 -3.710 -3.723 -3.723
Totaal Baten -6.890 -3.714 -3.763 -3.759 -3.773 -3.773
SALDO van baten en lasten 3.993 6.078 5.862 5.673 5.815 5.846

Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023

Terug naar navigatie - Toelichting van de financiële verschillen begroting 2022 versus begroting 2023

 

 

 

 

 

Product 30: RO en Wonen Begroting 2022 Begroting 2023 Te verklaren V/N
Lasten 2.105 1.519 -586 V
Salariskosten in 2023: verschuiving vanwege nieuwe begrotingsindeling -557 N
Incidenteel budget in 2022 (overgeheveld uit 2021): cultureel erfgoed -82 V
Incidenteel budget in 2022 (overgeheveld uit 2021): Baarnsche Zoom -55 V
Coalitieakkoord: identificeren potentiële woonlokaties t.b.v. omgevingsvisie 75 N
Coalitieakkoord: onderzoek aanpassing kostenramingen 40 N
Overige kleine verschillen -7 V
Totaal -586 V
Baten -49 -49 0
Totaal 0 V
Saldo -586 V
Product 31: Mobiliteit Begroting 2022 Begroting 2023 Te verklaren V
Lasten 981 1.085 104 N
Salariskosten in 2023: formatieuitbreiding versterken uitvoeringskracht (PPN 2023) -190 N
Salariskosten in 2023: indexatie salarissen en verschuiving vanwege nieuwe begrotingsindeling -43 N
Incidenteel budget in 2022 (overgeheveld uit 2021); verkeersveiligheid 149 V
Overige kleine verschillen -20 N
Totaal 104 N
Baten 0 0 0
Totaal 0 V
Saldo 104 N
Product 32: Beheer openbare ruimte Begroting 2022 Begroting 2023 Te verklaren V/N
Lasten 6.706 7.030 324 N
Salariskosten in 2023: indexatie en verschuivingen vanwege nieuwe begrotingsindeling 99 N
Ontwerp en participatie buitenruimte theater De Kroon 65 N
Toename kapitaallasten herinrichting en reconstructies openbare ruimte en speelterreinen 46 N
Incidenteel budget in 2022 (overgeheveld uit 2021); boomverzorging -68 V
Kosten afvalinzameling (gladheid, vegen) 140 N
Hogere storting voorziening 35 N
Overige kleine verschillen 7 N
Totaal 324 N
Baten -3.665 -3.714 -49 V
Hogere huurbaten maatschappelijk vastgoed -35 V
Hogere opbrengsten grafonderhoud -5 V
Overige kleine verschillen -9 V
Totaal -49 V
Saldo 275 N

Verplichte beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte beleidsindicatoren
Volkshuisvesting, RO, stedelijke vernieuwing Eenheid Peildatum Rekening Begroting Begroting Landelijk
begr. 2023 en landelijk 2021 2022 2023 2020
38. Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In Euro’s € 910 € 910 € 964 € 733
39. Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro’s € 1.021 € 1.023 € 1072 € 810

Verplichte beleidsindicatoren (1)

Terug naar navigatie - Verplichte beleidsindicatoren (1)
Volkshuisvesting, RO, stedelijke vernieuwing Eenheid Peildatum Rekening Begroting Begroting Landelijk
begr. 2023 en landelijk 2021 2022 2023 2020
Gemiddelde WOZ waarde x € 1.000,- € 388 € 413 € 486 € 270
Nieuw gebouwde woningen Per 1000 woningen 0.9 0,6

Verplichte beleidsindicatoren (2)

Terug naar navigatie - Verplichte beleidsindicatoren (2)
Volkshuisvesting, RO, stedelijke vernieuwing Eenheid Peildatum Rekening Begroting Begroting Landelijk
begr. 2023 en landelijk 2021 2022 2023 2020
37. Demografische druk % 20-65 jaar tov totale bevolking 83,6% 83,6% 85,2%