Vanuit een behoefte aan duidelijke toegang tot informatie en advies, zorg en ondersteuning, heeft de gemeenteraad in april 2021 het Visiedocument Integrale toegang vastgesteld. Daarbij is ervoor gekozen deze integrale toegang vorm te geven door de oprichting van een nieuwe organisatie, bestaande uit een ’basisteam’ en een ’besluitenteam’. 


Het basisteam is belegd bij Pit Baarn, die hiervoor een gemeentelijk subsidie ontvangt. Het basisteam draagt er zorg voor dat inwoners en professionals op een laagdrempelige manier informatie en advies verkrijgen op allerlei levensvragen binnen het Sociaal Domein.  Het basisteam zorgt voor vraagverheldering, het vinden van de juiste ondersteuning en waar nodig doorverwijzing. Het basisteam draagt zorg voor een warme overdracht naar andere samenwerkingspartners, zoals het besluitenteam. 


Het besluitenteam wordt momenteel gevormd door het Loket Wonen, Zorg & Welzijn (onder aansturing van gemeente) en het Lokaal Team (onder aansturing van BBS). Het besluitenteam levert indicatie (vaststellen urgentie), besluiten (recht op zorg) en verwijzing (naar specialistische zorg/hulpverleners).  We willen de dienstverlening van het Loket Wonen, Zorg & Welzijn voortzetten en verder integreren met het Lokaal Team tot het besluiten team zoals bedoeld in de visie op de integrale toegang


In 2022 en 2023 wordt gewerkt aan de verdere vormgeving van integrale toegang. Dat betekent onder andere doorontwikkeling van het loket wonen, zorg en welzijn en het lokaal team tot eén besluitenteam. Dit is nauw verbonden aan de doorontwikkeling van de samenwerking binnen het Sociaal Domein die vanuit BBS wordt aangestuurd. De vormgeving van integrale toegang is ook afhankelijk van regionale ontwikkelingen, zoals de ontwikkeling om meer begeleidingstaken te beleggen bij de Lokale Teams en minder specialistische zorg in te kopen. Besluitvorming over deze verschillende vraagstukken vindt in 2022 en 2023 plaats.