Programma 7: Economie en Toerisme

70 Economie en Toerisme

Belangrijkste ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 70 Economie en Toerisme - Belangrijkste ontwikkelingen

Economie

De economie in Baarn staat niet op zichzelf, maar is sterk verweven met de regio en ondervindt de gevolgen van externe ontwikkelingen zoals de energiecrisis, wooncrisis etc. Een goed vestigingsklimaat voor bestaande ondernemers en nieuwe ondernemers is belangrijk voor Baarn, omdat ondernemers zorgen voor werkgelegenheid en levendigheid. De Economische Uitvoeringsagenda 2022-2025 wordt verder opgepakt en uitgerold. Hierbij gaat het voornamelijk over ondernemersklimaat, veiligheid, duurzaamheid en gezondheid. Daarnaast vindt de gemeente de samenwerking met ondernemers belangrijk en werkt daarom nadrukkelijk aan de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de gemeente in samenspraak met Platform Ondernemend Baarn (POB).  

Toerisme en recreatie

Toerisme en recreatie leveren een bijdrage aan de lokale economie. Horecaondernemers en ondernemers in de recreatiesector verdienen direct aan toerisme. Utrecht is, samen met Flevoland, de provincie waar de bevolking de komende decennia het sterkst toeneemt. Een groeiende bevolking betekent ook meer behoefte aan recreatiemogelijkheden. Vooral voor recreatievormen dicht bij huis of werk, zoals korte wandelingen en fiets- en skeelertochten, worden behoorlijke tekorten verwacht. Juist dicht bij de grote steden en nieuwe wijken waar de bevolking sterk toeneemt. Ook het bezoek aan populaire gebieden, op iets grotere afstand van de steden, neemt toe als gevolg van de bevolkingsgroei. De Utrechtse Heuvelrug is de populairste bestemming voor openluchtrecreatie in de provincie. Recreatie biedt mensen (inwoners en bezoekers) de mogelijkheid om te ontspannen en zich weer op te laden en draagt bij aan ‘mentaal welbevinden’, ‘zingeving’ en ‘kwaliteit van leven’. De ruime aanwezigheid van recreatiemogelijkheden (natuur en cultuur) bevordert het welzijn en de positieve gezondheid van de inwoners van Baarn. 

Levendig Centrum

Een hedendaags levendig centrum is steeds minder uitsluitend een plek om te kopen en winkelen. Bezoekers komen er om zich aangenaam op te houden en elkaar te ontmoeten. Dat heeft gevolgen voor zowel de ruimtelijke inrichting van het centrum, als voor de functie die de bezoeker in het centrum verwacht.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 70 Economie en Toerisme - Doelstellingen

Toerisme: een goede balans tussen recreatie en natuur, minder massa en meer kwaliteit en spreiding van bezoekers.

Terug naar navigatie - 70 Economie en Toerisme - Doelstellingen - Toerisme: een goede balans tussen recreatie en natuur, minder massa en meer kwaliteit en spreiding van bezoekers.

Zo gaan we dat doen

Financiële begroting en toelichting programma 7