Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Een verbonden partij is volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) provincies en gemeenten een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie, waarin de gemeente een
bestuurlijk én een financieel belang heeft.
Een financieel belang is:
• een bedrag dat aan de verbonden partij ter beschikking is gesteld en niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat;
• of het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat als de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.


Een bestuurlijk belang is zeggenschap door vertegenwoordiging in het bestuur of door stemrecht. Verbonden partijen zijn onmisbaar voor de uitvoering van gemeentelijke taken. Als de schaal van een
gemeente te klein is om een taak goed te kunnen uitvoeren, is onderbrengen van die taak bij een verbonden partij veelal de aangewezen oplossing. Door schaalvergroting bereikt een gemeente een
hogere graad van specialisatie. Ook kunnen daardoor kosten worden bespaard en garanderen verbonden partijen veelal een betere continuïteit.

Verbonden partijen dienen een publiek, openbaar belang. De gemeente blijft uiteindelijk verantwoordelijk voor het realiseren van de beoogde doelstellingen van de beleidsprogramma’s waaraan de verbonden partij in meer of mindere mate een bijdrage levert. De raad heeft een kaderstellende en controlerende taak en ziet erop toe dat de verbonden partijen bijdragen aan de doelstellingen in de programma’s.

In 2020 is de geactualiseerde nota Regionale samenwerking en verbonden partijen vastgesteld. Met de actualisering is enerzijds ingezet op procesverbetering en anderzijds op een optimalisatie van de kwalitatieve aansturing op de verbonden partijen en regionale samenwerking voor zowel raad, college als ambtelijke organisatie.

Het college rapporteert de raad gedurende het jaar in de Planning &Control (P&C)-documenten over relevante ontwikkelingen zoals het aangaan of beëindigen van verbonden partijen, wijzigingen in de doelstellingen of nieuwe financiële risico’s en beleidswijzigingen in de uitvoering van de taken.

 

Risicoprofielen

Terug naar navigatie - Risicoprofielen

In deze begroting zijn de verbonden partijen op basis van de risicoanalyse ingedeeld in verschillende pakketten. Hoe groter het bestuurlijk en/of financieel belang bij een verbonden partij, des te intensiever zijn de sturing op de partij en de informatievoorziening aan de gemeenteraad.

Om te komen tot sturing die recht doet aan de omvang en risico’s van de verbonden partij, zijn er drie pakketten: (1) het Basispakket; (2) het Pluspakket; en (3) het Pluspluspakket.

Op basis van het financiële en bestuurlijke belang en risicobepaling, zijn de verbonden partijen geplaatst in één van de pakketten. Dit gebeurt op basis van het hieronder weergegeven model.

1. Verbonden partijen die op beide vlakken laag scoren én partijen die slechts op één vlak gemiddeld scoren, worden ingedeeld in het Basispakket. 

2. Verbonden partijen die op beide vlakken gemiddeld scoren én partijen die slechts op één vlak hoog scoren, worden ingedeeld in het Pluspakket.

3. Tot slot worden de verbonden partijen die op beide vlakken hoog scoren, ingedeeld in het Pluspluspakket.

Bij het Basispakket is de informatievoorziening en de verantwoording conform de reguliere P&C-cyclus. Bij het Plus- en Pluspluspakket is er een hogere frequentie van overleg en rapportages.

 

 

 

Overzicht risicoprofiel verbonden partijen

Verbonden partij Risicoprofiel
Basis Plus PlusPlus
Gemeenschappelijke regelingen
Uitvoeringsorganisatie BBS BBS
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht RUD
Regionale ICT Dienst Utrecht RID
Veiligheidsregio Utrecht VRU
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort eo RWA
Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst regio Utrecht GGDrU
Reinigingsbedrijf Midden Nederland RMN
Afvalverwijdering AVU AVU
Overige verbonden partijen en deelnemingen
St. Openbaar onderwijs Eem Vallei Educatie STEV
NV Bank Nederlandse gemeenten BNG
Vitens NV
Amfors Holding BV

Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)

Terug naar navigatie - Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)

Doel

Uitvoering geven aan de wettelijke taken als gevolg van de Participatiewet en aanverwante regelgeving inclusief re-integratie werkzaamheden. Daarnaast de uitvoerende taken van de zorgadministratie voor Baarn,
Bunschoten en Soest en het werkgeverschap van de Lokale Teams.

Deelnemende partijen

Baarn, Bunschoten, Soest

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder M. Eijbaard.

Financiële ontwikkeling

De bijdrage aan BBS stijgt in 2023. In de Kadernota BBS 2023 vraagt BBS aan de 3 deelnemende gemeenten netto € 240.000 structureel voor opvang van de verzwaring van het cliëntenbestand, een kwaliteitsmedewerker en uitbreiding bij het Werkgever Service Punt met een job hunter. BBS voorziet hierbij besparingen bij het onderdeel Inkomen en de zorgadministratie (gevolg van harmonisering). In de begroting 2023 van BBS worden de budgetten met 4% geïndexeerd voor de sterke inflatie en verwacht BBS hogere uitgaven voor de uitkeringen en inkomensregelingen. 

Wij verwachten in 2023 een totale bijdrage aan BBS van € 9.868.000. Dit bedrag is inclusief de kosten voor het uitvoeren van de inburgeringstaak (nieuw vanaf 2022) en de bijdrage in apparaatskosten. Hierbij hebben we de Baarnse systematiek gehanteerd voor het begroten van de uitkeringen (105% van de rijksmiddelen die we in 2022 ontvangen voor deze uitkeringen).

Inhoudelijke ontwikkeling

Het bestand van BBS wordt geleidelijk aan ‘zwaarder’. Door de groeiende economie kunnen mensen met een bijstandsuitkering die niet al te ver van de arbeidsmarkt staan, relatief makkelijk uitstromen. Aan de andere kant staat nieuwe instroom van mensen met meer afstand tot de arbeidsmarkt, als bijvoorbeeld ‘doelgroepers’ en statushouders. Dit proces van ‘verzwaring’ van het bestand speelt al langer. Met extra inzet van personeel kan de begeleiding van deze groep worden versterkt. Het effect van deze extra inzet wordt eind 2023 geëvalueerd om te beoordelen of nogmaals zo’n stap gezet kan worden. Als het goed gaat worden de extra personele kosten namelijk ruimschoots terugverdiend door lagere uitgaven op de uitkeringen en andere maatschappelijke kosten. 
In 2023 krijgt BBS mogelijk ook te maken met gevolgen van de nieuwe regionale inkoop voor de zorgadministratie en harmonisering van de administratie bij de Lokale Teams. De effecten hiervan zijn nu nog niet in te schatten.

Risico’s

 •    De solvabiliteit is 0%. BBS heeft geen eigen vermogen om tegenvallers zelf op te vangen. Het gevolg is dat deelnemende gemeenten er steeds voor moeten zorgen dat BBS over voldoende middelen beschikt om tijdig aan haar verplichtingen tegenover derden te kunnen voldoen en goede dienstverlening te kunnen blijven bieden.
•    Extra inzet op begeleiding kan onvoldoende effect hebben en het schrappen van een inkomensconsulent kan voorbarig blijken.
•    Risico dat afbouw ziekteverzuim minder goed lukt dan gewenst.
•    Risico op economische verslechtering. Hiervoor zijn afspraken gemaakt over groei- en krimpsystematiek van personeel.
•    Onvoldoende bezetting van personeel door krappe arbeidsmarkt. Nieuwe website gericht op werving, nauwe contacten met hogescholen, afspraken met detacheringsbureaus over overname.

Risicoprofiel

Pluspakket.

Financiën

Uitvoeringsorganisatie BBS Rekening Begroting Begroting
66232469/42410 2021 2022 2023
Eigen vermogen 0 0 0
Vreemd vermogen 10.279 nnb nnb
Balanstotaal 10.279 nnb nnb
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 0% 0% 0%
Resultaat 0 0 0
Bijdrage Baarn (Apparaatskosten) 2.952 2.890 3.238
Bedragen x € 1.000,-

Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)

Terug naar navigatie - Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)

Doel

Namens de gemeenten uitvoering geven aan (een aantal) taken van de Wet milieubeheer (Wm) en de Wet algemene bepaling omgevingsrecht (Wabo).

Deelnemende partijen

Baarn, Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Soest, Eemnes, Utrecht, Lopik, Houten, Nieuwegein.

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder S. de Vries.

Financiële ontwikkeling

Er zijn geen financiële knelpunten. Vanwege een structurele onderuitputting is de begroting voor de Baarnse activiteiten enigszins naar beneden bijgesteld. Door de invoering van de Omgevingswet verschuiven bodemtaken van de provincies naar de gemeenten. De RUD voerde deze uit voor de provincie en gaat deze nu voor de gemeenten uitvoeren. Het rijk vergoedt de gemeenten voor deze nieuwe taken. De deelnemersbijdrage in de RUD-Begroting 2023 stijgt met € 13.000 tot € 448.000.

Inhoudelijke ontwikkeling

Omgevingswet, Energietransitie, klimaatadaptatie en duurzame leefomgeving en Organisatieontwikkeling. Die laatste is onder andere nodig voor de uitvoering van de doorontwikkeling van de RUD en voor taken die voortvloeien uit de Omgevingswet.

Risico’s

Geen.

Risicoprofiel

Basispakket.

Financiën

Regionale uitvoeringsdienst (RUD) Rekening Begroting Begroting
67233302/42410 2021 2022 2023
Eigen vermogen 2.227 901 2.061
Vreemd vermogen 5.325 1.713 1.721
Balanstotaal 7.552 2.614 3.782
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 29% 34% 54%
Resultaat 837 9 4
Bijdrage Baarn 309 461 448
Bedragen x € 1.000,-

Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)

Terug naar navigatie - Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)

Doel

De RID Utrecht is de ICT-dienstverlener die de ICT-infrastructuur beheert voor de deelnemende gemeenten en gemeenschappelijke regelingen.

De dienstverlening is blijvend afgestemd op de (veranderende) behoefte van de deelnemers. In het dagelijks gebruik van deze infrastructuur en diensten worden de gebruikers ondersteund. Met als doelen: een veilige digitale dienstverlening, een flexibele werkomgeving, tevreden gebruikers en minder meerkosten.

Deelnemende partijen

Gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Soest, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede.

Gemeenschappelijke regelingen Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug, Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS).

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder H. Prakke.

Financiële ontwikkeling

De bijdrage aan de RID voor 2023 is € 954.000. Dat is € 23.000 hoger dan in 2022. Dit wordt veroorzaakt door de herijking verdeelsleutel -/- € 19.000, Kadernota 2023 (o.a. inflatie) + € 9.000 en investeringen in informatiebeveiliging + € 33.000.

Inhoudelijke ontwikkeling

In 2023 heeft de RID een nieuwe koers ontwikkeld die de gewenste richting voor de komende jaren ondersteunt. De nieuwe koers sluit nauw aan bij de I-visie van de deelnemers en de bestuurlijke wens om te komen tot verdergaande harmonisatie van applicaties om de ICT-samenwerking verder te intensiveren. Door dit gezamenlijk te doen kunnen middelen, mensen en materiaal efficiënt worden ingezet. 

De RID werkt conform 5 beleidssporen om van het leveren van uitsluitend de harde ICT zich te ontwikkelen tot een servicepartner die ontzorgt op het gebied van ICT en informatievoorziening. De sporen zijn: samenwerking, organisatie, diensten, processen en projecten. Met deze beleidssporen als leidend principe ligt de focus de komende jaren op de volgende ontwikkelingen:

1. Bundeling van opdrachtgeverschap
Vanuit alle RID-deelnemers zijn de krachten van de opdrachtgevers gebundeld om te komen tot een eenduidige vraagontwikkeling, -formulering en -articulatie. De I-visie is leidend voor het opstellen van de vernieuwde koers van de RID.

2. Informatieveiligheid

De komende jaren investeert de RID verder in collectieve digitale weerbaarheid op basis van het investerings- en bestedingsvoorstel Informatiebeveiliging. Daarmee wordt uitvoering gegeven aan de activiteiten die geïdentificeerd zijn in het kader van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en tijdens de nasleep van de Log4J kwetsbaarheid. Naast de RID moet ook vanuit de deelnemende organisaties geïnvesteerd worden om aan de BIO te voldoen. De benodigde investeringen van Baarn zijn in de begroting opgenomen. 

3. Het bieden van flexibiliteit, continuïteit en veiligheid op verschillende omgevingen

Citrix blijft de komende jaren hét platform waar de gemeentelijke applicaties op draaien. Het gebruik van Citrix neemt af als gevolg van technische ontwikkelingen, maar het blijft een belangrijk onderdeel binnen onze technische infrastructuur. Tegelijk werken steeds meer medewerkers samen op het platform Microsoft 365, dat versneld is ingevoerd in tijden van corona. Het mobiele werken vraagt extra ondersteuning en beheer van de RID, nu het werken in verschillende omgevingen een structurele aard heeft gekregen.

 

Vergroten van de innovatiekracht
De technologische innovaties maken in snel tempo nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Om daarmee flexibel om te kunnen gaan moeten we innoveren. Door innovatie wordt de kans vergroot dat de bedrijfscontinuïteit gegarandeerd blijft. Door te zorgen voor een infrastructuur die schaalbaar en flexibel is kunnen gewenste innovaties door de deelnemers mogelijk worden gemaakt.

 

Dienstverlening aan raadsleden
Door veranderde wetgeving zijn gemeenten verplicht om ICT-voorzieningen aan hun raadsleden
beschikbaar te stellen. Binnen de regio is de digitale werkomgeving en de dienstverlening voor ca 250 raadsleden gestandaardiseerd en gerealiseerd na de verkiezingen van maart 2022.

VNG Realisatie. Ook in 2023 maken we gezamenlijk gebruik van collectieve voorzieningen vanuit de VNG die de afgelopen jaren door de RID namens de deelnemers gecontracteerd zijn. Het gaat hierbij om:

  • GT Connect (telefooncentrale): Oktober 2022 wordt de gunningsbeslissing door VNG verwacht. Aansluitend gaat de RID nadenken over de invulling van een vervangingstraject. Tot realisatie blijft de bestaande Mitel telefonie omgeving operationeel.
  • GT Print: Per 1-1-2023 gaan we gebruik maken van GT Print. Hierdoor kan de RID tegen betere condities deze dienst aanbieden. 

 

Risico's

Het risico- en beheermanagement zijn in control. De RID ontvangt jaarlijks de ISAE3402 type II verklaring, die zich sterk richt op risicobeheersing. De RID heeft op alle geselecteerde processen goedkeuring ontvangen

Risicoprofiel

Pluspakket.

Financiën

Regionale ICT Dienst Utrecht (RID) Rekening Begroting Begroting
60405006/42410 2021 2022 2023
Eigen vermogen 647 87 87
Vreemd vermogen 6.991 5.040 5.663
Balanstotaal 7.638 5.127 5.750
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 8% 2% 2%
Resultaat 446 0 0
Bijdrage Baarn 907 931 954
Bedragen x € 1.000,-

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Doel

Het doel van de Veiligheidsregio Utrecht is de kwaliteit van de rampenbeheersing, crisisbeheersing en noodhulpverlening in de regio Utrecht te verbeteren.

Deelnemende partijen

Alle Utrechtse gemeenten

Bestuurders

Algemeen bestuur: Burgemeester M. A. Röell.

Financiële ontwikkeling

Voor 2023 wordt geen aanvullende bijdrage gevraagd voor de bijstelling van nieuw beleid. De bijdrage voor Baarn inclusief het pluspakket is voor 2023 € 1.612.000.  Dat is een verhoging van € 31.000 ten opzichte van 2022. De mutatie van de bijdrage bestaat in hoofdzaak uit de reguliere bijstelling van het financiële kader (voornamelijk loon- en prijsaanpassing).

Inhoudelijke ontwikkeling

Het programmaplan bestaat uit één programma, Veiligheidsregio Utrecht, dat is opgebouwd uit de volgende programmaonderdelen: Risicobeheersing, Crisisbeheersing, GHOR, Brandweer, Meldkamer en Algemeen. Het beleid voor deze programmaonderdelen is niet gewijzigd. Risicobeheersing richt zich op het voorkomen en beperken van fysieke onveiligheid. Hiervoor gaat de VRU zich richten op het veiligheidsbewustzijn en veilig gedrag van inwoners, instellingen en bedrijven en speelt de VRU in op relevante trends en ontwikkelingen in de samenleving.


Crisisbeheersing richt zich in de komende jaren vooral op het uitvoeren van de doelstellingen uit het crisisplan 2020-2023. Met name een slagvaardiger crisisbeheersing, snelle informatieverstrekking en herstelmanagement zijn speerpunten.


De GHOR wil een steviger regiepositie op presterend vermogen spoedzorg innemen en vanuit haar toezichtrol actief signaleren, stimuleren en handhaven, opdat de zorgcontinuïteit in het complexe zorglandschap voldoende voorbereid is.

De brandweer richt zich vooral op het (vrijwillige) personeel en het materieel. Paraatheid en betrokkenheid zijn de speerpunten waarbij het blijvend boeien en binden van vrijwilligers de noodzakelijke aandacht heeft. De meldkamer stuurt vooral op de kwaliteit en de bruikbaarheid van de informatie waarover zij beschikt, en de snelheid waarmee deze beschikbaar komt voor de uitvoering van de hulpdiensten.

 

Risico’s

De financiële risico's hebben te maken met exogene ontwikkelingen die (mogelijk en/of op termijn) een financieel effect hebben op de begroting van de VRU. Deze worden niet op lokaal of regionaal niveau bepaald. Ontwikkelingen leiden zonder specifieke besluitvorming niet tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage.

Risicoprofiel

Basispakket.

Veiligheidsregio Utrecht (VRU) Rekening Begroting Begroting
2021 2022 2023
Eigen vermogen 23.237 16.690 16.445
Vreemd vermogen 62.708 67.068 81.881
Balanstotaal 85.945 83.758 98.326
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 27% 20% 17%
Resultaat 3.102 - -
Bijdrage Baarn 1.514 1.594 1.614
Bedragen x € 1.000,-

Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)

Terug naar navigatie - Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)

Doel

Het Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en omgeving (RWA) is de Gemeenschappelijke Regeling waarmee de deelnemende gemeenten invulling geven aan een gedeeltelijke Participatiewet (de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw)). Amfors Holding BV is het bedrijf dat de wet vervolgens uitvoert. Hoofddoel van RWA/Amfors is het bieden van passend en duurzaam werk, tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten, uitgaande van de mogelijkheden en rekening houdend met de beperkingen van de individuele medewerker.

De regiogemeenten stellen ieder hun van het Rijk ontvangen subsidiebijdrage in het kader van de Participatiewet (sociale werkvoorziening) volledig ter beschikking aan RWA. Voor de invulling van de Wsw-dienstverbanden heeft RWA een samenwerkingsovereenkomst met Amfors. Middels de business units en diensten van Amfors wordt binnen de kaders werkgelegenheid gegenereerd en ontwikkelmogelijkheden aangeboden.

Deelnemende partijen

Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg

Bestuurders

Algemeen bestuur RWA: Wethouder M. Eijbaard.

Financiële ontwikkeling

Het financiële resultaat van RWA/Amfors wordt bepaald door het verschil tussen de Rijkssubsidie van de Sociale werkvoorziening (Sw)-medewerkers en de loonkosten van Sw-medewerkers inclusief de overige kosten als vervoer, studie en Arbo kosten. De bijdragen die gemeenten moeten betalen (naast het beschikbaar stellen van de WSW middelen uit de algemene uitkering) worden bepaald door dit subsidieresultaat van RWA en het operationele resultaat van Amfors. 

De begroting laat voor de komende jaren, door keuzes voor passende werksoorten en toepassing van inclusieve innovaties,  ondanks de daling van het beschikbare aantal SE met 6% per jaar, een stabiel beeld zien. Het verlies van RWA is over de begrotingsjaren 2023 t/m 2026 stabiel, maar kan niet volledig worden aangevuld vanuit het operationeel resultaat van Amfors. De deelnemende gemeenten dragen bij op basis van het aantal SE per gemeente dat werkzaam is binnen RWA/Amfors. Voor Baarn was de formatie per ultimo 2021 25,9 SE (747 SE voor totaal gemeenten), waardoor de gemeentelijke bijdrage over 2023 € 76.000 bedraagt. In 2022 was dit nog € 106.000. De afwijking is te verklaren door een andere berekeningsmethodiek van het rijk voor de Rijkssubsidie.

Inhoudelijke ontwikkeling

Het aantal SW-medewerkers in dienst van RWA daalt de komende jaren van circa 850 (735 SE) in 2022 naar circa 720 in 2026 (614 SE). Via drie centrale thema’s: vitaliteit, innovatie en duurzaamheid begeleidt en ontwikkelt RWA/Amfors haar Sw-medewerkers de komende jaren naar de meest passende werkplek. Dit is in lijn met de al ingezette koers en de Toekomstvisie TWEE29.

Het uitgangspunt voor de ontwikkeling van de Sw-medewerker is verschoven van de stappen op de werkladder (zo dicht mogelijk bij de reguliere arbeidsmarkt) naar een duurzame werkplek die past bij de mogelijkheden en rekening houdt met de beperkingen. Als gevolg van de stijgende leeftijd en de progressieve ontwikkeling van de beperkingen, is de vitaliteit van de medewerkers van steeds groter belang. Via de sociale en technische innovaties uit het Inclusive Fieldlab realiseert de organisatie de komende jaren mogelijkheden om voor de Sw-medewerkers hun werkplek nu en in de toekomst passend te houden en te maken. De komende jaren wil RWA/Amfors, samen met de deelnemende gemeenten, bedrijven uit de regio en onderwijsinstellingen trajecten ontwikkelen en aanbieden aan mensen uit de nieuwe doelgroepen van de Participatiewet.

Tot slot heeft RWA/Amfors op weg naar een energie neutrale organisatie in 2029 continu aandacht voor het verduurzamen van de organisatie. De komende jaren ligt de focus sterk op het verder verduurzamen van het materieel en het gedrag in het gebruik daarvan.

Risico’s

In de RWA Meerjarenbegroting 2021 - 2024 is een analyse van de mogelijke risico’s gemaakt om de stabiliteit in het resultaat te verbeteren en de sociale doelstellingen nu en op lange termijn te behalen. Gezien de huidige koers van de organisatie zijn dit ook de risico’s die zich komende jaren zouden kunnen voordoen. Het grootste risico hierbij is het economisch klimaat (o.a. economische gevolgen van de COVID-19 pandemie en de ontwikkelingen in Oost Europa). Daar waar risico’s beïnvloedbaar zijn heeft RWA Amfors de bedrijfsvoering zodanig ingericht dat de kans dat ze zich voordoen zo klein mogelijk wordt gehouden. Voor de niet of nauwelijks te beïnvloeden risico’s die vooral in het domein van de Rijksoverheid liggen vindt continu lobby vanuit de branchevereniging Cedris en VNG plaats.

Risicoprofiel

Pluspakket.

Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)

Doel

De GGDrU voert voor de gemeente de taken uit die voortkomen uit de Wet publieke gezondheid (Wpg). Hierbij ligt de primaire focus op de collectieve en preventieve aspecten van de gezondheid.

Deelnemende partijen

Alle Utrechtse gemeenten

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder S. de Vries.

Financiële ontwikkeling

De raming voor de gemeentelijke bijdrage van Baarn van 2023 ten opzichte van 2022 laat een stijging zien van € 30.000. Er zijn een aantal factoren van invloed op het verschil:
•Loon- en prijsindexering, conform de afspraken uit de kaderbrief 2023;
•Stijging Meld- en Adviespunt Bezorgd (MAB); 
•Extra uitkering in het gemeentefonds voor prenataal huisbezoek en de HPV-vaccinaties. Deze is verwerkt in de kindbijdrage ter dekking van met deze taken gemoeide kosten, zodat GGDrU deze taken adequaat kan uitvoeren.


Gemeentelijke bijdrage
De gemeentelijke bijdrage voor Baarn voor 2023 is € 980.975. De stijging van de gemeentelijke bijdrage met € 30.000 past binnen de uitgangspunten van de begroting van gemeente Baarn. Het gaat hier om een sluitende begroting. De structurele kosten worden opgevangen door structurele middelen in het gemeentefonds. De extra eenmalige kosten betreft MAB (Meldpunt Advies en Bezorgd) van € 7.000, mede voortkomend uit de coronapandemie, worden eenmalig gedekt uit de reeds aanwezige coronasteungelden.

 

28 april 2022 is de gemeenteraad geïnformeerd inzake 'Stand van zaken ontwikkeling GGiD, GGD regio
Utrecht'. Nieuwe ontwikkelingen en de voortgang van de GGiD worden door middel van een raadsinformatiebrief gedeeld met de gemeenteraad.

 

Inhoudelijke ontwikkeling

Een gezond en veilig leven voor iedereen, ook de meest kwetsbaren. Dat is de rode draad in het werk van GGDrU. De begroting 2023 is beleidsarm omdat er een nieuwe bestuursagenda 2023-2027 wordt opgesteld. De  GGD regio Utrecht heeft vanuit haar wettelijke taak (Wet publieke gezondheid) op het gebied van Infectieziektebestrijding een grote rol in de bestrijding van het Corona-virus en dat zal ook in 2023 de nodige inzet vragen. De inzet mbt tot corona wordt opgenomen als regulier onderdeel.

Risico’s

Het schrappen van taken door individuele gemeenten, heeft gevolgen voor de totale kosten voor alle gemeenten.

Risicoprofiel

Basispakket.

Financiën

Gezondheids dienst Utrecht (GGDrU) Rekening Begroting Begroting
67142251/42410 2021 2022 2023
Eigen vermogen 4.113 2.844 2.647
Vreemd vermogen 9.484 14.972 14.628
Balanstotaal 13.597 17.816 17.275
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 30% 16% 15%
Resultaat - - -
Bijdrage Baarn 925 951 981
Bedragen x € 1.000,-

Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Terug naar navigatie - Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Doel

Het is de ambitie van RMN een effectieve en efficiënte speler te zijn in de afvalinzameling en straatreiniging. RMN streeft daarbij naar een maximale samenwerking met andere in de openbare ruimte acterende partijen. 

Deelnemende partijen

Baarn, Bunnik, Nieuwegein, Soest, IJsselstein, Zeist.

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder M. Eijbaard.

Financiële ontwikkeling

De geraamde bijdrage van Baarn aan RMN, stijgt van € 3.234.000 in 2022 naar € 3.560.000 in 2023. De kosten worden gedekt uit de afvalstoffenheffing.  Deze stijging is te wijten aan:

- hogere kapitaallasten, inzet van personeel en verwerkingstarieven van de af te voeren afvalstromen op het recyclingstation; 
- toename ureninzet voor de inzameling van het restafval onder andere door een extra tijdelijke route i.v.m. het project VANG (Van Afval Naar Grondstof); 
- toename ureninzet voor straatreiniging.

De gemeente Eemnes maakt medegebruik van het recyclingstation, hoewel Eemnes geen deelnemer is in de RMN. Eemnes betaald aan Baarn een bijdrage voor het gebruik naar rato van het aantal inwoners.

Inhoudelijke ontwikkeling

RMN heeft in 2022 onder leiding van de ad interim directeur gewerkt aan het opstellen en implementeren van een verbeterplan en meerjarenbeleidsplan om van RMN een toekomstbestendige uitvoeringsorganisatie te maken. Hierbij ligt de focus op een gezonde bedrijfsvoering en stabiele financiële administratie. Inhoudelijke ontwikkelingen op het gebied van circulaire economie en wensen van de deelnemende gemeenten daaromtrent, worden daarin meegenomen. De ad interim directeur is aangesteld tot eind 2022. Het is nog onbekend of deze termijn verlengd wordt en/of er een vaste directeur wordt aangesteld. 

Risicoprofiel

Pluspakket

Financiën

Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) Rekening Begroting Begroting
6721…../42410 2021 2022 2023
Eigen vermogen 218 218 417
Vreemd vermogen 14.393 17.071 14.250
Balanstotaal 14.611 17.289 14.667
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 1% 1% 3%
Resultaat 86 - -
Bijdrage Baarn 3.195 3.234 3.560
Bedragen x € 1.000,-

Overige verbonden partijen en deelnemingen

Terug naar navigatie - Overige verbonden partijen en deelnemingen

Afval Verwijdering Utrecht (AVU)

De AVU sluit contracten af met verwerkers voor het transport en de verwerking van diverse afvalstromen naar afvalverwerkende bedrijven en het bevorderen van de mogelijkheden van hergebruik van ingezameld afval. De deelnemende partijen zijn 25 Utrechtse gemeenten. De financiën lopen via de bijdrage aan de RMN.

Stichting Openbaar primair Onderwijs Eem Vallei Educatief (STEV)

Het doel van de Stichting Eem-Vallei Educatief (STEV) is het adequaat verzorgen van het openbaar onderwijs in de aangesloten gemeenten. Dit zijn de gemeenten Baarn, Barneveld, Bunschoten, Nijkerk, Scherpenzeel, Soest, Woudenberg. Openbaar onderwijs is een gemeentelijke verantwoordelijkheid, ook al is deze op afstand gezet (verzelfstandigd). In het geval dat STEV financiële problemen krijgt, blijven de deelnemende gemeenten financieel verantwoordelijk voor het openbaar basisonderwijs. De meerjarenbegroting 2020 - 2024 laat zien dat hun financiële positie gezond is. De solvabiliteit is ruim voldoende. Er is voldoende weerstandsvermogen en ze zitten ruim in de liquide middelen. Het weerstandsvermogen wordt afgebouwd van 24,6% in 2020 naar 19,7% in 2024. Om het weerstandsvermogen te verminderen wordt de komende jaren een klein negatief resultaat begroot.

STEV heeft ervoor gekozen de komende jaren haar reserve fors in te zetten. Dit is mogelijk omdat STEV meer eigen vermogen heeft dan noodzakelijk is. Zij zetten hun eigen vermogen in om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. STEV gaat inzetten op professionaliseringsmiddelen zoals extra investeringen in de ontwikkeling van leerkrachten, toegevoegde onderwijskundige innovatieve middelen voor de 13 scholen van STEV en het verder zichtbaar maken van het openbaar onderwijs in de regio. Ook heeft STEV de STEV-academie opgestart. 

Deelnemingen

De gemeente Baarn is aandeelhouder van de deelnemingen Amfors Holding BV, Vitens NV en BNG NV (Bank Nederlandse Gemeenten), 

Amfors Holding is de uitvoeringsorganisatie van het RWA en verantwoordelijk voor de uitvoering van de voormalige Wet sociale werkvoorziening nu onderdeel van de Participatiewet. De 6 samenwerkende gemeenten zijn eigenaar/aandeelhouder in de Amfors Holding B.V. Vitens NV is het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland. De belangrijkste activiteiten van Vitens N.V. zijn het oppompen van grondwater, het zuiveringsproces hiervan en de distributie van schoon water. De BNG NV houdt zich bezig met het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten. De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.

In financiële zin is in de begroting 2023 rekening gehouden met een dividenduitkering van Vitens en de BNG van €53.000 respectievelijk €78.820. 

Totaaloverzicht Baarnse bijdrage aan verbonden partijen

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht Baarnse bijdrage aan verbonden partijen
Totaal overzicht bijdrage Baarn Rekening Begroting Begroting
2021 2022 2023 2024 2025 2026
Uitvoeringsorganisatie BBS 2.952 2.890 3.238 3.238 3.238 3.238
Regionale uitvoeringsdienst (RUD) 309 461 448 448 448 448
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID) 907 931 954 953 947 945
Veiligheidsregio (VRU) 1.514 1.594 1.614 1.632 1.632 1.632
Gezondheidsdienst Utrecht (GGDrU) 925 951 981 988 995 998
Werkvoorzieningschap (RWA/Amfors) 133 106 76 76 77 77
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) 3.195 3.234 3.560 3.560 3.560 3.560
Totaal bijdrage verbonden partijen 9.935 10.167 10.871 10.895 10.897 10.898
Bedragen x € 1.000,-