Gewijzigde en nieuwe risico’s
In de actualisatie van de risico’s voor de begroting 2026 zijn een aantal posten samengevoegd of aangepast en is één nieuw risico toegevoegd. Hieronder wordt per risico toegelicht welke wijzigingen zijn doorgevoerd, wat de achtergrond daarvan is en hoe de bedragen zijn herijkt.
Risico’s informatiebeheer, privacy en digitalisering (risico 2,3,7)
De gemeente is in toenemende mate afhankelijk van digitale processen en betrouwbare gegevensverwerking. Dit brengt verschillende risico’s met zich mee die elkaar raken, maar ieder een eigen invalshoek hebben. Om de raad en organisatie een goed beeld te geven, presenteren wij deze risico’s afzonderlijk:
- Informatiebeheer en cyberrisico’s (€ 1.000.000, kans gemiddeld, incidenteel, samengevoegd en verhoogd). Informatiebeheer en cybercrime stonden voorheen apart in de risicolijst. Ze zijn nu samengevoegd, omdat de gevolgen vaak overlappen: verlies van gegevens, datalekken en digitale aanvallen vloeien voort uit dezelfde kwetsbaarheden. Het maximumbedrag is verhoogd naar € 1,0 miljoen om beter te voorzien in de mogelijke kosten van herstel, aansprakelijkheid en reputatieschade.
- AVG en Privacy de oude opzet stonden er twee afzonderlijke risico’s, “AVG 1” en “AVG 2”. Omdat deze beide over gegevensbescherming gingen en grotendeels overlap vertoonden, zijn ze samengevoegd tot één risico: AVG en privacy. Hiermee ontstaat een duidelijker en realistischer beeld van de risico’s rondom naleving van de AVG en de bescherming van persoonsgegevens
- Digitalisering en datarisico’s (€ 1.150.000, kans gemiddeld, incidenteel, nieuw)
De financiële inschatting van dit risico is naar boven bijgesteld. Door de toenemende afhankelijkheid van digitale processen kunnen verstoringen en fouten in dataverwerking aanzienlijke gevolgen hebben. Het gaat hierbij niet om beveiligingsincidenten, maar om de betrouwbaarheid en kwaliteit van gegevens en systemen. Het hogere bedrag weerspiegelt de kosten van herstel, tijdelijk verlies van dienstverlening en reputatieschade.
Arbeidsmarkt en personeelsinzet (€ 1.000.000 kans gemiddeld, incidenteel, verlaagd, risico 6) De risico’s “Personeel en vervullen vacatures” (begroting 2025) en “Continuïteit kritische processen” zijn samengebracht tot één geheel. Daarmee ontstaat een realistischer beeld, omdat beide sterk samenhangen met de krapte op de arbeidsmarkt en de inzetbaarheid van personeel. Het maximumbedrag is vastgesteld op € 1,0 miljoen, lager dan de optelsom van de oorspronkelijke posten. Dit komt doordat inmiddels structurele maatregelen zijn genomen, zoals flexibele inhuur en regionale samenwerking, die de personele continuïteit beter borgen.
Klimaat risico's (€ 3.000.000 kans gemiddeld, incidenteel, verlaagd, risico 10)
Het klimaatrisico is verlaagd. De gemeente werkt samen met andere gemeente en de provincie aan klimaatadaptatie. Er zijn subsidies verstrekt voor groene daken en regenwateropvang, Daarnaast wordt structureel onderhoud uitgevoerd aan riolering en watergangen waarbij rekening gehouden wordt met het veranderende klimaat.
Participatiewet en sociale werkvoorziening (€ 700.000, kans groot, structureel, samengevoegd, risico 11)
De risico’s rond de Participatiewet (uitkeringslasten, minimabeleid) en de sociale werkvoorziening zijn samengebracht, omdat ze beide onder dezelfde wettelijke kaders vallen en elkaar beïnvloeden.
Jeugdzorg en Wmo (€ 1.400.000, kans groot, structureel, verlaagd, risico 12)
Het risico op hogere uitgaven in de jeugdzorg en Wmo blijft groot, maar het maximumbedrag is verlaagd van € 2,0 miljoen naar € 1,4 miljoen. De taakstelling van het Rijk blijft onveranderd, maar door lokale investeringen en maatregelen in het sociaal domein is de verwachting dat de kostenstijging beter kan worden beheerst. Dit rechtvaardigt een lagere risicoraming, zonder de structurele druk in dit domein te onderschatten.
Herijking gemeentefonds (€ 2.400.000, kans groot, structureel, verlaagd, risico 13 )
De inschatting van het risico binnen het gemeentefonds is naar beneden bijgesteld, van ongeveer € 4,0 miljoen naar € 2,4 miljoen. De taakstelling vanuit het Rijk blijft ongewijzigd, maar de inzet van lokale maatregelen en de laatste circulaires bieden meer inzicht. Bovendien is het herijkingsonderzoek nu verder gevorderd. Dat leidde tot een duidelijke bandbreedte waarbinnen de gemeente uiteindelijk valt.
Gewaarborgde geldleningen woningcorporaties en instellingen gesplitst (€ 2.000.000, kans klein, incidenteel, verlaagd, risico 15)
De borgstellingen voor woningcorporaties zijn herzien en opnieuw berekend. Daardoor is het maximumbedrag verlaagd. De kans dat corporaties in ernstige betalingsproblemen komen is klein, maar de mogelijke impact voor de gemeente blijft klein. Door de splitsing naar woningcorporaties en lokale instellingen is de laatste gewijzigd van € 500.000 naar € 800.000.
Ondermijning en integriteit (€ 250.000, kans klein, structureel, nieuw, risico 17)
Dit risico is toegevoegd, omdat gemeenten in toenemende mate geconfronteerd worden met signalen van ondermijnende criminaliteit en integriteitskwesties. Voor een kleine gemeente is de kans relatief klein, maar de gevolgen voor vertrouwen en uitvoeringskracht kunnen groot zijn. Het bedrag van € 250.000 is bedoeld om de eventuele structurele inzet op preventie, bewustwording en handhaving af te dekken.