Grondslagen voor de begroting 2026-2029

Grondslagen voor de begroting 2025-2028 en meerjarenraming 2026-2028

Terug naar navigatie - Grondslagen voor de begroting 2026-2029 - Grondslagen voor de begroting 2025-2028 en meerjarenraming 2026-2028

Uitgangspunten

In deze paragraaf zijn de grondslagen en kaders waarlangs onze begroting 2026-2029 is uitgewerkt opgenomen. Dit betreft de gehanteerde indexeringen, heffingen, rekenrente, bijdrage aan gemeenschappelijke regelingen en de ontwikkeling van het aantal inwoners en woningen.

Indexeringen begroting 2026

De indexering wordt bepaald op basis van de kerngegevenstabel van het Centraal Planbureau (raming maart 2025). Uitgangspunt vormen de prijzen, overheid, nationale consumentenprijsindex en cao-loon marktsector. Omdat de loon- prijsbijstelling pas definitief wordt vastgesteld in het macrokader (t-1), zal deze in het daaropvolgende jaar worden gecorrigeerd. Concreet houdt dit in dat de toegepaste indexering voor prijsgevoelige budgetten (13,8 %) in de begroting 2024 achteraf gezien te hoog is vastgesteld. De correctie hiervan wordt verwerkt in de begroting 2026.

Zoals in bijlage 4 van de Perspectiefnota 2026 verwoord, heeft dit voor de begroting van 2026 tot gevolg dat sprake is van een negatieve indexering van een deel van de prijsgevoelige budgetten met -6,6% en alle subsidiebudgetten met -4 %. Hoewel op basis van de huidige systematiek de budgetten binnen het sociaal domein met 2,7% zouden moeten worden verlaagd, is er in de PPN voor gekozen om op deze budgetten geen negatieve index toe te passen.

De salarisbudgetten zijn aangepast op basis van de in 2025 tussen VNG en gemeenten afgesloten CAO.

 

Soort budget Index
Loon/prijsgevoelige budgetten (b.v. subsidie) -4 %
Prijsgevoelige budgetten -6,6 %
Sociaal domein 0 %

 Belastingen en heffingen

De tarieven voor 2026 leggen wij, zoals gebruikelijk, ter besluitvorming voor aan de raad. De besluitvorming vindt plaats in de raadsvergadering van december 2025. Voor het opstellen van de tarieven is een landelijk maximum vastgesteld. Deze wordt uiteraard in ogenschouw genomen.  Voor OZB is in de Perspectiefnota 2026 voorgesteld om de bijstelling van de tarieven op 0% te houden. Omdat de waarde van de woningen en niet-woningen fluctueren wordt dit vertaald in het niet verhogen van de beoogde opbrengstraming en op basis daarvan de tarieven 2026 te berekenen.

Omslagrente

Via het taakveld Treasury worden de financieringskosten aan de overige gemeentelijk taakvelden doorberekend. Dit gebeurt op basis van de boekwaarde van de onderliggende investeringen. De rente die hiervoor gehanteerd wordt is de omslagrente investeringen. Deze rente wordt jaarlijks vastgesteld op basis van de richtlijnen van de BBV. De omslagrente voor 2026 is 0% (evenals in 2025). Door de stijging van het huidige rentepercentage voor leningen verwachten wij dat de omslagrente de komende jaren wel zal gaan stijgen.

Verbonden partijen

De verbonden partijen dienen jaarlijks hun begroting ter goedkeuring in bij de gemeente. De goedgekeurde (vastgestelde) begroting wordt verwerkt in de gemeentelijk begroting. De verbonden partijen staan beschreven in de betreffende programma's en de paragraaf Verbonden partijen.

Ontwikkelingen inwoners en woningen

De ontwikkeling van het aantal inwoners en woningen zijn belangrijke maatstaven voor de verdeling (hoogte) van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. 

Omschrijving     2025  2026* 2027* 2028*
Inwoners 25.065  25.481 25.606 25.729
Woonruimten 12.917  13.043 13.171 13.299

*) prognose ministerie BZK