Doel
Het Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en omgeving (RWA) is de Gemeenschappelijke Regeling waarmee de zes gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg invulling geven aan de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Amfors Holding BV is het bedrijf dat de Wsw vervolgens uitvoert.
De genoemde zes regiogemeenten stellen ieder hun van het Rijk ontvangen bijdrage volledig ter beschikking aan RWA. Voor de invulling van de Wsw dienstverbanden heeft RWA een samenwerkingsovereenkomst met Amfors. Via de bedrijfsonderdelen en diensten van Amfors wordt binnen de Wsw-kaders werkgelegenheid gegenereerd en ontwikkelmogelijkheden aangeboden.
Doelstelling is om iedere Sw medewerker zo duurzaam mogelijk te laten werken op een passende werkplek waar men 'werkt naar vermogen'.
Deelnemende partijen
Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg
Bestuurders
Algemeen bestuur RWA: Wethouder M. Eijbaard.
Financiële ontwikkeling
De meerjarenbegroting van RWA laat zien dat de organisatie financieel gezond is, maar dat structurele uitdagingen zich aandienen richting 2028. Kosten bestaan voornamelijk uit loonkosten voor personeel, huisvesting, machines, vervoer en overige bedrijfslasten. Hierbij is nog géén rekening gehouden met toekomstige cao-verhogingen, wat een risico vormt voor de toekomst. Aan de batenzijde vormen de rijksbijdragen (lumpsum per Sw-medewerker) de belangrijkste inkomstenbron. Door een hoger subsidiebedrag dan begroot en een incidentele opbrengst uit vastgoedverkoop (Argonweg, € 1,4 mln), is het resultaat in 2024 aanzienlijk beter dan verwacht. De dekking van de kosten komt voor een groot deel uit deze rijkssubsidies en in mindere mate uit de gemeentelijke bijdrage. Deze bijdrage is in 2024 sterk gedaald naar € 218 per FTE (ten opzichte van circa € 4.200 in 2020), mede door de gunstige subsidieberekening en efficiënties binnen de organisatie.
Hoewel de begroting op korte termijn sluitend is, dreigt bij aanhoudende krimp een tekort in 2028. Voor de deelnemende gemeenten is er dus financiële ruimte, maar ook een noodzaak om strategisch te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen in werk, personeel en infrastructuur.
Gemeentelijke eigen bijdrage
De verdeling van de gemeentelijke bijdrage vindt plaats op basis van het aantal FTE per gemeente werkzaam binnen RWA/Amfors. Op basis van de FTE-aantallen eind 2024 is de verdeling van de gemeentelijke bijdrage voor de begroting van 2026 voor de gemeente Baarn €37.000. Dit is reeds verwerkt in de meerjarenbegroting Baarn 2025.
Het toekomstscenario met instroom van nieuwe doelgroepen leidt er mogelijk toe dat er de komende jaren geen gemeentelijke bijdrage
meer nodig is.
Inhoudelijke ontwikkeling
Wanneer het krimpscenario wordt doorgezet koersen we aan op een situatie waarin RWA/Amfors niet meer kan voldoen aan haar doel: het bieden van duurzame werkplekken in werksoorten die passen bij de medewerkers. Met het project ‘Impuls sociale infrastructuur
en toekomst sociaal ontwikkelbedrijf’ willen de gemeenten van de arbeidsregio invulling geven aan de toekomstige vorm van RWA/Amfors als regionaal sociaal ontwikkelbedrijf.
De huidige vorm van RWA/Amfors laat zich het best omschrijven als een smal sociaal ontwikkelbedrijf dat zich richt op het bieden van werk aan personen met een Wsw-indicatie. In de toekomstvisie ontwikkelt RWA/Amfors zich van een smal naar een breed sociaal ontwikkelbedrijf,
ook wel partieel sociaal ontwikkelbedrijf genoemd. In deze vorm biedt RWA/Amfors verschillende vormen van arbeidsontwikkeling aan méér doelgroepen aan. Dit kunnen of willen zij doen als netwerkorganisatie in nauwe samenwerking met gemeenten, het Werkgeversservicepunt (WSP), bedrijven en instellingen. RWA/Amfors maakt ‘Simpel Switchen’ zo makkelijk mogelijk. Om de transitie te kunnen maken onderzoeken ze
samen met de deelnemende gemeenten welke dienstverlening passend is. Daarnaast zijn ze met de deelnemende gemeenten in gesprek over een aantal nieuwe vormen van dienstverlening:
Risico’s
Het is van belang goed inzicht te hebben in mogelijke risico’s voor de organisatie. Om de stabiliteit in het resultaat te verbeteren en de sociale doelstellingen nu en op lange termijn te behalen. De voornaamste risico's zijn:
- Strategisch: politieke ontwikkelingen in de gemeenten die bepalen of RWA/Amfors wel of niet nieuwe instroom krijgt.
- Financieel: landelijke politieke ontwikkelingen die invloed hebben op de Rijkssubsidie. Daarnaast kunnen economische ontwikkelingen ertoe leiden dat RWA/Amfors minder klanten aantrekt, te maken krijgt met hogere inkoopkosten of leveringsproblemen. Ook bezuinigingen als gevolg van een daling van het Gemeentefonds kunnen de omzet vanuit de deelnemende gemeenten onder druk zetten.
- Operationeel: kwetsbaarheid van de ondersteunende organisatie. Door krimp zijn veel functies solitair geworden, waardoor de continuïteit van kennis en werkzaamheden een aandachtspunt is. Daarnaast neemt het aanbod van eenvoudige werksoorten af, waardoor er onvoldoende passend werk is voor medewerkers. Dit is een gevolg van technologische ontwikkelingen en robotisering.
Daar waar de risico’s beïnvloedbaar zijn, heeft RWA/Amfors de bedrijfsvoering zo ingericht dat de kans dat deze zich voordoen zo klein mogelijk wordt gehouden. Voor de niet of nauwelijks te beïnvloeden risico’s, die met name in het domein van de Rijksoverheid liggen, vindt continu lobby plaats door de branchevereniging Cedris en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).
Risicoprofiel
Pluspakket.