Communicatie in 2026
Goede communicatie is essentieel voor het contact tussen de gemeente en haar inwoners, ondernemers en partners. Het gaat niet alleen om informeren, maar ook om luisteren, zichtbaar zijn en de dialoog aangaan. We willen dat inwoners de gemeente Baarn herkennen als een betrouwbare, toegankelijke en betrokken overheid. Dat betekent dat we werken met heldere taal, een herkenbare huisstijl, toegankelijke digitale middelen en eigentijdse vormen van contact.
In de afgelopen jaren hebben we hiervoor belangrijke stappen gezet. In 2026 bouwen we hierop voort, met als doel de communicatie verder te professionaliseren, de toegankelijkheid te vergroten en de verbondenheid met de samenleving te versterken.
Sociale media
Team communicatie werkt met met een social-mediastrategie. In 2025 hebben we ervaring opgedaan met het gericht inzetten van berichten en campagnes. In 2026 breiden we dit verder uit, onder meer door betaalde berichten (advertenties) in te zetten. Hiermee kunnen we inwoners gerichter en sneller bereiken, bijvoorbeeld bij belangrijke besluiten, bijeenkomsten of informatie over dienstverlening.
Wethouder in de wijk
Met initiatieven als Wethouder in de wijk en het Open Huis in september 2025 hebben we inwoners de kans geboden om laagdrempelig in gesprek te gaan met wethouders, raadsleden en medewerkers. Deze informele ontmoetingen vergroten de zichtbaarheid en benaderbaarheid van het gemeentebestuur. In 2026 zetten we dit voort. Op basis van de ervaringen in 2025, verbeteren en vernieuwen we de opzet waar nodig, zodat inwoners steeds beter de mogelijkheid hebben om in dialoog te gaan over wat er in hun buurt en in Baarn speelt.
Infoblad bewonersparticipatie
Het Infoblad Bewonersparticipatie geeft in duidelijke taal weer wat inwoners mogen verwachten van de gemeente als het gaat om participatie. In 2026 laten we dit infoblad aantrekkelijk en toegankelijk vormgeven, zodat het makkelijk digitaal en op papier verspreid kan worden. Denk daarbij aan de gemeentelijke website, maar ook aan bijeenkomsten en bewonersavonden. Zo zorgen we dat inwoners op een begrijpelijke manier weten waar ze aan toe zijn.
Digitale toegankelijkheid
De gemeente Baarn wil inclusief zijn voor álle inwoners, ook voor mensen met een (visuele) of auditieve beperking, kleurenblindheid, laaggeletterdheid of andere uitdagingen bij het gebruik van digitale informatie. Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen – ongeacht beperking of vaardigheid – websites, documenten en digitale diensten eenvoudig kan gebruiken en begrijpen. Dit gaat bijvoorbeeld over het correct voorlezen van teksten door schermlezers, voldoende contrast in kleuren, overzichtelijke navigatie en het gebruik van begrijpelijke taal.
Alle websites die de gemeente Baarn beheert, moeten voldoen aan de landelijke wet- en regelgeving. Voor de website www.baarn.nl hebben we al enige tijd de hoogste beoordeling (A-status). In 2026 zorgen we ervoor dat we die status behouden. Hiervoor wordt in september/oktober 2026 opnieuw een extern onderzoek uitgevoerd.
Daarnaast zorgen we dat op de gemeentelijke websites alleen nog toegankelijke bestanden worden geplaatst. Waar mogelijk vervangen we bestaande pdf’s door toegankelijke bestanden. Medewerkers krijgen hiertoe duidelijke instructies voor het toegankelijk aanleveren van bestanden.
Vernieuwde huisstijl
In 2025 is de huisstijl van de gemeente Baarn vernieuwd en vastgelegd in een actueel huisstijlhandboek. Dit geeft heldere richtlijnen voor het gebruik van logo’s, kleuren en communicatiemiddelen. In 2026 zorgen we voor een brede implementatie in de organisatie. Medewerkers kunnen het huisstijlhandboek gemakkelijk raadplegen en gebruiken, ook bij de samenwerking met externe bureaus. Door de combinatie van een uniforme uitstraling en communicatie op B1-taalniveau versterken we de herkenbaarheid en begrijpelijkheid van de gemeentelijke communicatie.
Klinkende Taal
Om medewerkers te ondersteunen bij het schrijven in begrijpelijke taal, wordt in 2026 de softwaremodule Klinkende Taal in Word in gebruik genomen. Hiermee worden brieven en documenten beter leesbaar en toegankelijk. Daarnaast werken we aan de bewustwording en borging van onze schrijfafspraken en huisstijl binnen de organisatie.
Door deze maatregelen zorgen we in 2026 voor:
• Uniformiteit: duidelijke en actuele richtlijnen voor de huisstijl.
• Begrijpelijkheid: gebruik van B1-taalniveau en inzet van Klinkende Taal.
• Toegankelijkheid: standaard toegankelijke brieven en documenten in het zaaksysteem en andere softwaremodules.
• Bewustwording: interne scholing en borging van schrijfafspraken.
Heldere boodschap
Communicatie is zowel extern als intern van groot belang. In 2026 herzien we daarom alle Word-sjablonen en standaardteksten. Daarbij hanteren we het principe: eerst de boodschap, daarna de (juridische) toelichting. Ook bieden we inwoners laagdrempelige mogelijkheden om vragen te stellen of aan te geven wanneer informatie niet duidelijk is. Zo bouwen we verder aan een open en transparante relatie tussen gemeente en inwoners.