Bestuurlijke inleiding

Bestuurlijke inleiding

Terug naar navigatie - Bestuurlijke inleiding - Bestuurlijke inleiding

Op woensdag 18 maart 2026 kiezen de inwoners van Baarn opnieuw hun vertegenwoordigers in de gemeenteraad. De begroting die voor u ligt, is daarmee de laatste die dit college in deze bestuursperiode aan de huidige raad voorlegt. Juist omdat in het voorjaar van 2026 het woord weer aan de kiezer is, is het college in deze begroting terughoudend geweest met het maken van nieuwe plannen. Niet voor niets is het motto van deze begroting: Doen wat nodig is.

Deze begroting sluit aan bij de Perspectiefnota 2026-2029 die de gemeenteraad op 2 juli 2025 heeft vastgesteld en die hetzelfde motto droeg. Helder was, en is, dat pijnlijke keuzes nodig zijn om de gemeentefinanciën op de langere termijn gezond te houden. De Perspectiefnota gaf de richting aan: we houden vast aan vijf ambities die de basis vormen voor onze keuzes. We zetten in op de jeugd, op bestaanszekerheid en kansengelijkheid, op het realiseren van meer woningen, op het behalen van de klimaatdoelstellingen en op investeringen in digitalisering en IT.

Daarnaast hanteerden we uitgangspunten die richting geven aan onze keuzes: we stellen mensen voorop, doen een groter beroep op de samenleving, verdelen de lasten evenwichtig en streven naar kostendekkendheid, kijken als gemeente kritisch naar onze eigen organisatie en bezuinigen niet weg wat we in de toekomst weer nodig hebben. Tegelijkertijd betekent doen wat nodig is ook dat we soms beleid intensiveren en de uitvoeringskracht versterken. Zo zorgen we ervoor dat bestaande ambities niet alleen op papier blijven staan, maar ook daadwerkelijk worden gerealiseerd.

De keuzes die de raad in juli heeft gemaakt, zijn verder uitgewerkt in deze begroting. Dat geldt ook voor twee moties die de gemeenteraad heeft aangenomen. Daaruit sprak zorg over de effecten van de voorgenomen bezuinigingen op de werkzaamheden van Stichting PIT Baarn. In deze begroting is meer inzicht gegeven in de verwachte effecten hiervan. Uit de motie Deltaplan starterswoningen bleek de ambitie om starters op de woningmarkt te helpen bij het vinden van een woning, door het realiseren van extra betaalbare en duurzame huurwoningen in Baarn. Het college heeft middelen gereserveerd om met deze ambitie aan de slag te gaan.

Al met al heeft dat geleid tot een begroting die een meerjarig positief saldo laat zien, maar tegelijk duidelijk maakt dat financiële discipline geboden is. Voor een houdbare meerjarenbegroting is van belang dat de geplande ombuigingen worden gerealiseerd en dat zorgvuldig wordt omgegaan met de beschikbare middelen. Ook in dat opzicht is het zaak te doen wat nodig is. Zo zorgen we voor een solide uitgangspositie voor de nieuwe gemeenteraad, die daarmee de ruimte krijgt om eigen keuzes te maken.

Samenstelling bestuur en portefeuilleverdeling

Wethouder Steven de Vries

Terug naar navigatie - Samenstelling bestuur en portefeuilleverdeling - Wethouder Steven de Vries

Bestuurlijke vernieuwing; Duurzaamheid energietransitie (incl. verduurzaming bestaande en nieuwe woningen en betaalbaarheid); Milieu incl. milieuhandhaving; Integrale toegang sociaal domein; Inburgering/ vluchtelingen; Welzijn en vrijwilligers; Jeugd(zorg); Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo); Volksgezondheid; ‘Stip op de horizon’; Eerste locoburgemeester.

 

Economisch en financieel beeld op hoofdlijnen

Uitgangspunten Programmabegroting 2026-2029

Terug naar navigatie - Economisch en financieel beeld op hoofdlijnen - Uitgangspunten Programmabegroting 2026-2029

Uitgangpunt voor deze Programmabegroting is de Perspectiefnota 2026 die de gemeenteraad op 2 juli 2025 heeft vastgesteld. Bij de Perspectiefnota is ook een pakket aan ombuigingsmaatregelen vastgesteld. 

Het traject Ombuigingen en het onderzoek van adviesbureau Berenschot heeft in de tweede helft van 2024 en het voorjaar van 2025 plaatsgevonden. Er zijn 16 thema’s onderzocht en daarop zijn scenario's voor ombuigingen uitgewerkt. 

Voor bijna alle onderwerpen is het gelukt om een 'laag-midden-hoog scenario' van ombuigingen en impact te maken. De lage scenario’s leiden bij elkaar tot € 2,2 miljoen besparing, de middelste scenario’s tot € 4,3 miljoen en de hoge scenario’s tot € 7,1 miljoen. De resultaten heeft college op 15 april voorgelegd aan de gemeenteraad.

In de Perspectiefnota zijn uiteindelijk de concrete maatregelen verwerkt die moeten leiden tot het dichten van het tekort. Het totaal van de in de Perspectiefnota opgenomen ombuigingsmaatregelen bedraagt in 2026 € 1,8 miljoen en loopt op tot € 2,9 miljoen vanaf 2029. In de betreffende programma's wordt ingegaan op de specifieke ombuigingsmaatregelen.

De Perspectiefnota gaf na verwerking van de daarin opgenomen ombuigingsmaatregelen een gering batig saldo in 2026 te zien, aflopend naar een klein nadelig saldo vanaf 2028.  Als het niet lukt om de op 2 juli 2025 vastgestelde ombuigingen in te vullen ontstaan er tekorten.

De meicirculaire 2025 brengt echter enige verlichting met een positief effect op het begrotingssaldo. In de RIB over de meicirculaire 2025 is dit toegelicht. Ook de effecten van de meicirculaire zijn in deze begroting verwerkt. Dit leidt ertoe dat er in alle jaren sprake is van een positief begrotingssaldo. Het begrotingssaldo uit de autonome ontwikkelingen loopt naar 2029 te af naar een gering voordelig saldo. 

In deze begroting is ook uitvoering gegeven aan de motie "Stoppen planvorming Cultuurhuis-Brinkhuis" die op 28 mei 2025 door de raad  is aangenomen. De investeringsbedragen van beide projecten en de daarmee gemoeide rente- en afschrijvingslasten (kapitaallasten) zijn niet in deze begroting opgenomen. Dit leidt vanaf 2028 tot een  daling van de kapitaallasten met ruim € 0,5 miljoen en vanaf 2029 met ruim € 1 miljoen structureel. Vanaf 2030 neemt dit toe naar € 1,3 miljoen. Daardoor verbetert het financiële beeld vanaf 2028 aanzienlijk. 

Het voordelig financieel effect van het uitvoeren van bovengenoemde motie is in deze begroting niet voor andere zaken ingezet. Voor bijvoorbeeld groot onderhoud van beide gebouwen is budget nodig wat nog niet in de begroting is geraamd. Daarvoor kan de vrijvallende ruimte worden ingezet.

De stelpost regionale inkoop jeugdzorg van € 1,4 miljoen (taakstelling) is op basis van de informatie uit de meicirculaire 2025 geactualiseerd. Dit heeft ertoe geleid dat deze stelpost in 2026 en 2027 met circa € 1 miljoen is verlaagd. Het gevolg is dat in het totale budget voor jeugdzorg in 2026 ongeveer € 1 miljoen en in 2027 € 0,9 miljoen meer ruimte beschikbaar is om eventuele tegenvallers op te vangen. In vergelijking met de raming in die jaren in de vorige begroting 2025-2028. Het nadelig effect van het actualiseren van de stelpost in 2026 en 2027 wordt grotendeels gedekt door de gelden die in de meicirculaire voor jeugdzorg zijn toegevoegd. Vanaf 2028 is de hoogte van de stelpost regionale inkoop (taakstelling) circa € 1,4 miljoen. Met ingang van 2029 komt daar de taakstelling op het lokaal team sociaal domein van € 0,4 miljoen (conform PPN 2026) bij. Dit bedrag komt op de taakstelling van € 0,175 miljoen die al eerder is toegevoegd aan het lokaal team en nog moet worden ingevuld. 

Hoewel de uitkomst positief oogt, blijft voorzichtigheid geboden vanwege meerdere financiële risico’s en onzekerheden. Het huidige positieve saldo geeft een beeld van stabiliteit, maar is kwetsbaar door structurele risico’s zoals het volume van de ingeboekte ombuigingen, de onzekerheid over volledige invulling daarvan, de korting op het gemeentefonds, hoge investeringsdruk, stijgende lasten, ingeboekte taakstellingen op jeugdzorg en onzekerheid over toekomstige investeringsbeslissingen. Als de ingeboekte ombuigingen buiten beschouwingen worden gelaten is er in alle jaren sprake van een tekort.

De financiële effecten van de herijking van het Onderwijshuisvestingsplan (IHP) en verduurzaming gemeentelijke gebouwen zijn nog niet volledig inzichtelijk. De onderhoudslasten van een deel van het maatschappelijk vastgoed zijn, doordat besluitvorming over de toekomst daarvan nog niet is afgerond, niet volledig in beeld. Door het het voorgenomen investeringsvolume is sprake van een toename van rentelasten met daarbij ook renterisico's omdat de tarieven onderhevig zijn aan wijzigingen op de kapitaalmarkt. 

Het effect van de aangekondigde korting van 10% op een aantal Specifieke Uitkeringen (SPUKS) door de overheveling daarvan naar de algemene uitkering uit het gemeentefonds is nog niet bekend. Daarnaast is Baarn op basis van de herverdeling van het gemeentefonds in 2023 een nadeelgemeente. Op dit moment is het nadeel voor nadeelgemeenten gemaximeerd op € 37,50 per inwoner (€ 0,9 miljoen), maar voor Baarn is na 2029 sprake van een mogelijke structurele afname van de algemene uitkering met nog eens € 2,8 miljoen. Definitieve besluitvorming hierover door het Rijk laat echter op zich wachten. Ook zal verder herverdeling in stappen van maximaal € 15 per inwoner per jaar plaatsvinden. 

Door de demissionaire status van het kabinet blijft, in ieder geval op korte termijn, onzekerheid bestaan over verdere compensatie van de ontstane onbalans in financiering van wettelijke taken.

Er zijn dus nog een aantal financiële uitdagingen voor de gemeente. Voorzichtigheid blijft geboden.

Uitgangspunt is dat het volledige bedrag aan ombuigingen wordt gerealiseerd, maar bij tegenvallende resultaten zullen alternatieve dekkingsmaatregelen genomen moeten worden. Voor diverse ombuigingsmaatregelen, waaronder bewonersparticipatie, beeldkwaliteit openbare ruimte en IHP is duidelijk dat het lastig wordt deze in te vullen. Daarom is het opnemen van een risicobuffer in de begroting noodzakelijk om tijd te hebben alternatieve ombuigingen te realiseren: in deze begroting is een risicobuffer van € 0,4 miljoen opgenomen in de jaren 2026 en 2027. Vertraagde invulling van ombuigingen leidt daardoor niet meteen tot financiële problemen en er is tijd om door alternatieven alsnog de noodzakelijke ombuigingsdoelstellingen te halen.

Daarnaast is een structurele stelpost opgenomen van € 0,25 miljoen om knelpunten op het gebied van indexering op basis van al afgesloten contracten te kunnen oplossen. In de Perspectiefnota is een correctie doorgevoerd op de indexering, omdat in voorgaande jaren – achteraf gezien – een te hoge compensatie is toegepast. Dit blijkt in sommige gevallen tot problemen te leiden. Ondanks de risico’s en uitdagingen verwachten wij u een begroting te kunnen voorleggen die binnen de financiële kaders blijft. Daarin houden we rekening met risico’s door het opnemen van een risicobuffer en ruimte voor indexering. Daarnaast creëren we ruimte voor nieuw beleid voor een toekomstige raad en college.

De OZB-opbrengst in 2026 is op hetzelfde niveau geraamd als in 2025. De tarieven voor rioolheffing stijgen, overeenkomstig de uitgangspunten in het Gemeentelijk riolerings- en waterplan 2024 in 2026 met 2% en de afvalstoffenheffing stijgt in 2026, als gevolg van loon- en prijsstijgingen, met circa 3,5%.

Financieel beeld

Terug naar navigatie - Economisch en financieel beeld op hoofdlijnen - Financieel beeld

Er is sprake van een positieve begrotingsuitkomst van € 0,5 miljoen in 2026, oplopend naar € 1 miljoen in 2029. De aansluiting met de begrotingsuitkomst, zoals opgenomen in de Perspectiefnota 2026 en de meicirculaire 2025, vindt u hieronder.

Om goed inzicht te hebben in de financiële positie van de gemeente om financiële tegenslagen in de toekomst op te vangen, kijken we naar de inkomsten en uitgaven en de ontwikkeling van de schulden. Deze worden weergegeven o.a. door middel van de verplichte kengetallen, zoals opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en de paragraaf Financiering, verderop in de begroting. De gemeente Baarn heeft de komende jaren voldoende middelen in de algemene reserve om incidentele nadelen en risico’s op te vangen. 

Begrotingssaldo na bestemming 2026-2029 S/I 2026 2027 2028 2029
Begrotingssaldo 2026-2029 na besluitvorming Perspectiefnota 2025 -178 V -181 V 18 N 23 N
Meicirculaire 2025 S -1.394 V -1.421 V -1.212 V -1.297 V
Begrotingssaldo 2026-2029 conform RIB meicirculaire -1.572 V -1.602 V -1.194 V -1.274 V
Mutaties na Perspectiefnota/meicirculaire: autonome ontwikkelingen
Correctie meicirculaire 2025 S 0 0 -100 V 0
Actualisatie salarissen 2026 S 37 N -82 V -92 V -92 V
Actualisatie rente langlopende geldleningen S -281 V -145 V -12 V 374 N
Actualisatie afschrijvingslasten S 45 N -119 V -349 V -101 V
Invullen PM posten uit PPN 2026 S 133 N 133 N 133 N 133 N
Structurele doorwerking Turap en Jaarrekening S -13 V -13 V -64 V -64 V
Actualisatie huuropbrengsten S -12 V -12 V -12 V -12 V
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en begraafrechten S -229 V -229 V -229 V -229 V
Mjop gebouwen, verhogen structurele toevoeging i.p.v. eenmalige toevoegingen S 597 N 597 N 597 N 597 N
Actualisatie stelpost (taakstelling) Jeugdzorg n.a.v. Meicirculaire 2025 S 122 N 399 N -50 V -50 V
Invullen Zero Based Budgeting (ZBB) S -228 V -64 V 32 N 33 N
Actualisatie bijdrage BBS 2025 S 300 N 300 N 300 N 300 N
Aanpassen post onvoorzien aan financiële beheersverordening Baarn S 98 N 98 N 98 N 98 N
Terugdraaien toevoegingen en onttrekking AR PPN I -200 V -200 V 400 N 0
Diverse kleine correcties S 52 N 42 N 45 N 48 N
Totaal mutaties tussen Perspectiefnota/meicirculaire en opstellen begroting 421 N 705 N 698 V 1.037 N
Mutaties na Perspectiefnota/meicirculaire: beleidsmatige ontwikkelingen
Opnemen risicobuffer ombuigingen I 400 N 400 N 0 0
Opnemen stelpost indexering S 250 N 250 N 250 N 250 N
Deltaplan Starterswoningen (motie raad 2 juli) I 100 N 0 0 0
Deltaplan Starterswoningen (motie raad 2 juli) dekking Algemene Reserve I -100 V 0 0 0
Motie stoppen planvorming cultuurhuis/Brinkhuis (28 mei), effect afschrijvingslasten S -38 V -57 V -57 V -452 V
Motie stoppen planvorming cultuurhuis/Brinkhuis (28 mei), effect rentelasten S 0 -206 V -483 V -590 V
612 N 387 N -290 N -792 V
Begrotingssaldo 2026-2029 na bestemming -539 V -510 V -786 V -1.029 V
Saldo incidenteel 0 0 0 0
Structureel begrotingssaldo 2026-2029 na bestemming S -539 V -510 V -786 V -1.029 V
Bedragen * € 1.000

Toelichting op wijzigingen sinds de vaststelling van de Perspectiefnota 2026

Terug naar navigatie - Economisch en financieel beeld op hoofdlijnen - Toelichting op wijzigingen sinds de vaststelling van de Perspectiefnota 2026

Meicirculaire: Bij de Perspectiefnota 2026 is, op basis van de destijds beschikbare informatie, een inschatting gemaakt van de verwachtte stijging van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Bij het verschijnen van de meicirculaire bleek de verwachtte loon- prijscompensatie hoger dan waar mee gerekend is. In de Raadsinformatiebrief van 19 juni 2025 over de effecten van de meicirculaire is dit toegelicht.

 

A. Diverse actualisaties door autonome ontwikkelingen
De begroting is op een aantal onderdelen actueel gemaakt. Dit betreft:

 

Salarislasten in vergelijking met de prognose zoals opgenomen in de Perspectiefnota 2026
De salarislasten zijn geraamd op basis van de CAO gemeenten. In de perspectiefnota 2026 was hier al een raming voor opgenomen. Dit leidt tot (geringe) verschillen.

 

Actualisatie rente langlopende geldleningen
De prognose van de aan te trekken langlopende geldleningen is geactualiseerd. Daarbij is vooral het meerjaren investeringsoverzicht met de daarin opgenomen investeringen leidend. De eerste jaren leidt dit tot lagere rentelasten, maar vanaf 2029 nemen de rentelasten toe. Rekening is gehouden met het effect van de motie "Stoppen met planvorming Cultuurhuis/Brinkhuis". Dit heeft een positief effect op de schuldpositie van ongeveer € 20 miljoen (lagere schuld).

 

Actualisatie afschrijvingslasten
De geraamde afschrijvingslasten zijn geactualiseerd.

 

Invullen van de in de Perspectiefnota opgenomen structurele p.m. ramingen
Dit betreft de structurele kosten robuuste bedrijfsvoering nieuwe uitvoeringsorganisatie sociaal domein.

 

Structurele effecten uit Jaarrekening 2024 en Tussenrapportage 2025 
Dit betreft vooral lagere lasten WMO, hogere lasten klein onderhoud wegen, niet geraamde huurinkomsten PIT Baarn en hogere energielasten gemeentehuis.

 

Actualisatie huuropbrengsten
De ramingen van de huuropbrengsten zijn geactualiseerd aan de hand van de bepalingen in de huurovereenkomsten.

 

Actualisatie kostendekkendheid afval en begraafrechten
Ten opzichte van de in de Perspectiefnota is er door de actualisatie van de berekeningen kostendekkendheid van deze heffingen een voordelig effect voor de begroting. Dit komt door vooral door toegestane toerekening van overhead en omzetbelasting aan de tarieven.

 

Hogere toevoeging aan de voorziening onderhoud gebouwen.
Eerder is besloten om onderhoudskosten van gebouwen deels te dekken met een eenmalige storting en opbrengsten uit toekomstige verkopen. Volgens aangescherpte interpretatie van bestaande begrotingsregels is dat echter niet toegestaan. In plaats daarvan moet er jaarlijks een vast bedrag worden gereserveerd voor onderhoud, Dit betekent dat er vanaf 2025 elk jaar € 0,59 miljoen extra gereserveerd moet worden, bovenop de al geraamde jaarlijkse toevoeging van € 0,54 miljoen.  Dit is een relatief hoge extra structurele last, maar wel gebaseerd op een recent geactualiseerd onderhoudsplan. Wij monitoren de komende periode of de besteding conform de geraamde onderhoudsplanning verloopt. Op basis daarvan kan worden bezien of het onderhoudsplan herziening behoeft en jaarlijkse toevoegingen aan de onderhoudsvoorziening op basis daarvan kunnen worden aangepast. Voor het jaar 2025 is de extra verhoging bekostigd uit de bestemming van het rekeningresultaat 2024. (raadsbesluit van 2 juli 2025).

 

Actualiseren van de stelpost jeugdzorg (gelden meicirculaire)
Met in de meicirculaire 2025 voor dit doel beschikbaar gestelde gelden in de stelpost jeugdzorg (stelpost regionale inkoop: negatieve lastenraming) van ruim € 1,4 miljoen in de jaren 2026 en 2027 aangepast naar het actuele niveau. Dit houdt in de stelpost in 2026 is gecorrigeerd met € 1 miljoen en in 2027 met € 0,9 miljoen. De gelden die hiervoor in 2026 en 2027 van het Rijk worden ontvangen waren echter niet toereikend om deze verlaging te realiseren. De taakstelling had feitelijk al lager moeten zijn. Een deel van de correctie komt daardoor in 2026 en 2027 ten laste van het begrotingssaldo,

 

Invullen van de taakstelling Zero Bases Budgeting (ZBB). 
De in de begroting opgenomen taakstelling voor ZBB (administratieve aanpassing van budgetten op basis van de werkelijke lasten of baten van de afgelopen jaren) loopt op van € 0,25 miljoen in 2026 tot € 0,5 miljoen vanaf 2028. In deze begroting is nagenoeg de volledige taakstelling al meerjarig ingevuld, wat in 2026 en 2027 leidt tot een voordeel voor het begrotingsresultaat. In een aparte bijlage in deze begroting is de specificatie opgenomen.

 

Bijdrage BBS 2026
De aanpassing 2026 van de uitvoeringsorganisatie BBS was nog niet in de Perspectiefnota 2026 opgenomen door latere aanlevering van de begroting 2026 BBS.

 

Aanpassen post onvoorzien
De financiële verordening van de gemeente Baarn bepaalt dat de omvang van de jaarlijkse raming voor onvoorziene uitgaven 0,2% van de lasten (inclusief reservemutaties) bedraagt. Dit komt neer op een bedrag van € 161.000, waardoor de huidige raming moet worden verhoogd met € 98.000.

 

Terugdraaien in de PPN geraamde toevoegingen en onttrekking aan Algemene Reserve
In de Perspectiefnota is in de jaren 2026 en 2027 een toevoeging aan de algemene reserve geraamd van € 0,2 miljoen, totaal dus € 0,4 miljoen. Dit bedrag wordt vervolgens
in 2028 weer onttrokken aan de algemene reserve. Dit betreft een onttrekking ten behoeve van het dekken van lasten Sociaal Team, dat dus in eerdere jaren wordt "gespaard".  Deze ramingen kunnen vervallen zonder dat dit effect heeft op het structurele begrotingssaldo. Ook is er per saldo geen effect op de hoogte van de algemene reserve.

 

Diverse kleine correcties
Dit betreft vooral het corrigeren van diverse kleine negatieve lastenramingen.

 

B. Diverse actualisaties door beleidsmatige ontwikkelingen

Risicobuffer ombuigingen in 2026 en 2027 (incidenteel voor 2 jaar ten laste van het begrotingssaldo).
Na vaststelling van de haalbaarheid van de door Berenschot voorgestelde ombuigingen, blijkt dat minimaal € 0,25 miljoen niet in 2026 gehaald kan worden en vanaf 2027 ongeveer € 0,45 miljoen (zie ‘bijlage ombuigingen’). De periode tot de volgende begroting wordt gebruikt om alsnog het beoogde niveau van ombuigingen te halen. Uitgangspunt blijft dat de door de raad vastgestelde ombuigingen volledig gerealiseerd moeten worden. Dit kan betekenen dat niet ingevulde ombuigingen alsnog uit de niet gekozen opties of uit voorstellen van de organisatie gerealiseerd dienen te worden.  


Omdat er tijd nodig kan zijn om ombuigingen daadwerkelijk in te vullen is in 2026 en 2027 een risicobuffer ombuigingen van jaarlijks € 0,4 miljoen geraamd ten laste van het begrotingssaldo.

 

Stelpost indexering
De indexering, zoals de gemeente Baarn deze toepast, heeft door het terugkijken van t-1 een behoorlijke daling tot gevolg voor het begrotingsjaar 2026. Dit is overeenkomstig de uitgangspunten in de PPN 2026 verwerkt in de begroting 2026. Voor onder meer het sociaal domein is er op basis daarvan geen indexering toegepast, terwijl in contracten wel indexering overeen is gekomen. Het is niet duidelijk in hoeverre dit tot problemen kan gaan leiden. Om eventuele knelpunten te kunnen oplossen is een structurele stelpost indexering opgenomen van € 0,25 miljoen.

 

Deltaplan starterswoningen (motie raadsvergadering 2 juli 2025)
Er ligt een brede behoefte bij de gemeenteraad om de realisatie van woningen te versnellen. Hiertoe zou een 'Deltaplan starterswoningen' opgericht moeten worden. In verband hiermee is het in de Perspectiefnota in 2026 geraamde budget van € 25.000 voor Toekomstperspectief woningbouwontwikkeling tot 2040 met € 0,1 miljoen verhoogd. Dit bedrag wordt bekostigd uit de algemene reserve.

 

Uitvoering geven aan motie "Stoppen met planvorming Cultuurhuis/Brinkhuis"(raadvergadering 28 mei 2025)
Op 28 mei 2025 heeft de raad de motie Stoppen planvorming Cultuurhuis/Brinkhuis aangenomen. In de motie wordt het college opgedragen de bibliotheek op de Hoofdstraat 1 en De Speeldoos aan de Rembrandtlaan 35 te houden.  Daarnaast vraagt de raad het college de kaders voor de planvorming op deze locaties te stellen en de raad door middel van een raadsinformatiebrief te informeren. Op 26 juni heeft het college een raadsinformatiebrief met betrekking tot de uitvoering van de voorgenoemde motie verstuurd. Hierin worden de begrote en voorziene investeringsbedragen voor het Cultuurhuis en het Brinkhuis genoemd. Het college vermeldt hierover: “Als de raad het college deze maand geen andere kaders voor investeringsbedragen geeft, dan zullen deze bedragen niet worden opgenomen in de begroting voor 2026.” Aangezien de raad geen andere kaders heeft gegeven, heeft het college op 2 september besloten de investeringsbedragen niet meer op te nemen in de begroting voor 2026. 

Financieel heeft het bovenstaande tot effect dat er vanaf 2028 door het wegvallen van rente- en afschrijvingslasten financiële ruimte ontstaat van € 0,5 miljoen oplopend tot € 1 miljoen structureel vanaf 2029 (en verder oplopend tot € 1,2 miljoen structureel vanaf 2030). Dit is ook zichtbaar in de jaarsaldi van deze begroting. Afhankelijk van nadere besluitvorming zal budget nodig zijn voor het in stand houden van de gebouwen. Voor groot onderhoud zal daarom in de toekomst wel structureel budget beschikbaar moeten zijn. Hier kunnen de vrijvallende budgetten rente en afschrijving (deels) voor worden ingezet.

Leeswijzer

Programma-indeling

Terug naar navigatie - Leeswijzer - Programma-indeling

De Programmabegroting bestaat uit 9 programma’s met daarbinnen ongeveer 50 taakvelden. De indeling is als volgt:

 1. Dienstverlening
 2. Vitale gemeenschap
 3. Woonomgeving
 4. Veiligheid
 5. Zorg voor elkaar
 6. Meedoen
 7. Economie en Toerisme
 8. Duurzaamheid
 9. Algemene dekkingsmiddelen en Overhead


Doorontwikkeling Programmabegroting
Net als bij vorige begrotingen, is in deze Programmabegroting verder gewerkt aan het professioneler maken ervan. Keuzes maken we zichtbaarder doordat we het accent vooral leggen op de onderwerpen die nieuw zijn ten opzichte van voorgaande begrotingen. 


Opzet programmabegroting

De programma’s hebben de volgende opzet:

  • Inleiding en beleidskaders
      • Elk programma begint met een korte inleiding en het noemen van de beleidskaders die betrekking hebben op het programma.
  • Vervolgens wordt (op productniveau) ingegaan op de vragen:
    • Wat willen we bereiken? én;
    • Wat gaan we daarvoor doen?;
      • Hier staan de doelen en maatschappelijke effecten beschreven die wij met het programma willen bereiken. Ook zijn hier de activiteiten opgenomen die wij uitvoeren om die doelen te bereiken.
    • Wat kost het?
  • Een overzicht van baten en lasten
  • Wie hebben we daarbij nodig?
      • Hier staan de verbonden partijen beschreven die helpen bij het halen van de doelstellingen van de gemeente. 
  • Wat meten we?
      • Hier staan de verplichte beleidsindicatoren zoals opgenomen in ‘waarstaatjegemeente.nl’ per programma weergegeven.

Legenda:

I     Gewijzigd/geactualiseerd beleid: vastgesteld beleid dat in verband met wet- en regelgeving of een andere oorzaak moet worden gewijzigd of geactualiseerd. 
II    Vastgestelde Perspectiefnota 2026
III   Zero based
IV   Ombuigingen opgenomen in de Perspectiefnota 2026
V   Nieuwe ontwikkelingen ten opzichte van de Perspectiefnota 2026: nieuwe onderwerpen die niet eerder benoemd zijn, voortkomend uit gewijzigde wet- en regelgeving of structurele effecten uit de tussenrapportage.

Paragrafen

Naast de programma’s bevat de Programmabegroting 2026-2029 de volgende paragrafen:

1.    Lokale heffingen
2.    Weerstandsvermogen en risicobeheersing
3.    Onderhoud kapitaalgoederen
4.    Financiering
5.    Bedrijfsvoering incl. rechtmatigheid
6.    Verbonden partijen
7.    Grondbeleid
8.    Wet open overheid/Openbaarheidsparagraaf.

De paragrafen geven een dwarsdoorsnede van de Programmabegroting voor een aantal specifieke onderwerpen. 

Uiteenzetting financiële positie
In het onderdeel "Uiteenzetting financiële positie" zijn opgenomen: het overzicht van baten en lasten van het programmaplan, het investeringsoverzicht, de specificatie van de reserves en voorzieningen en de geprognotiseerde balans (meerjarig).