Programma 5: Zorg voor elkaar

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 5: Zorg voor elkaar - Inleiding

Eenvoudige toegang tot zorg, hulp dichtbij en preventie staan voorop. We bieden inwoners perspectief, ongeacht de complexiteit van hun hulpvraag, en staan naast hen op weg naar een oplossing. Zorg is toegankelijk en passend bij de situatie van de inwoner. In 2025 wordt het beleidskader Vitaal Baarn herzien. Dit vormt de basis voor onze inzet in 2026. We breiden het Lokaal Team uit om sneller passende hulp te bieden en wachttijden te verkorten. De integrale toegang blijft het centrale aanspreekpunt, met nauwe samenwerking met het Lokaal Team. In de Wmo zetten we in op maatwerk, herbeoordeling van langdurige zorg en ondersteuning thuis. Binnen Jeugd versterken we vroegsignalering en voeren we regie op complexe en langdurige jeugdzorg, om betere ondersteuning te bieden en zwaardere zorg te voorkomen. Zo bouwen we aan een sociaal domein dat dichtbij, mensgericht en toekomstbestendig is.

Wat meten we?

Terug naar navigatie - Programma 5: Zorg voor elkaar - Wat meten we?

De druk op de Wmo en jeugdzorg blijft toenemen in de gemeente Baarn, mede door de groeiende vraag naar ondersteuning en zorg bij kwetsbare inwoners. Deze ontwikkeling wordt versterkt door de vergrijzing en complexe gezinssituaties. Dit heeft gevolgen voor de kosten en capaciteit van onze zorgvoorzieningen. Om de kwaliteit en toegankelijkheid van zorg te waarborgen, richten wij ons op het meten van de effectiviteit van onze ondersteuning, wachttijden en klanttevredenheid, zodat we tijdig kunnen bijsturen waar nodig.

Programma 5: Zorg voor elkaar Norm Peildatum Rekening Begroting Begroting Landelijk
2024 2025 2026
22. Jongeren met delict voor rechter % van jongeren tussen 12 en 21 jaar 2023 1 0,8 1 1
29. Jongeren met Jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar 2024 13,9 9,0 13,9 13,7
30. Jongeren met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar 2024 0,8 0,9 0,8 1
31. Jongeren met jeugdreclassering % van alle jongeren 12 - 23 jaar 2023 0,3 0,3 0,3 0,3
32. Cliënten met een maatwerkarr. Wmo Aantal per 10.000 inwoners 2024 830 820,0 830,0 720

Beleidskader

Terug naar navigatie - Programma 5: Zorg voor elkaar - Beleidskader

•    Baarn Vitaal: Beleidsnota Sociaal Domein Baarn 2021-2024 
•    Beleidskader Opvang en bescherming 2018 
•    Jeugd op de agenda
•    Onderwijsachterstandenbeleid Baarn
•    Regionaal beleidsplan Toekomstbestendig mobiliteitsbeleid 2017
•    Regiovisie Samen werken aan de specialistische jeugdhulp
•    Regiovisie Ondersteuning met noodzakelijk verblijf Regio Amersfoort 2021-2026
•    Regiovisie Huiselijk geweld en kindermishandeling: voor een Veilig Thuis. 

Wat kost het?

Terug naar navigatie - Programma 5: Zorg voor elkaar - Wat kost het?
Zorg voor elkaar 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Overzicht baten en lasten (€ x 1.000) Geraamd Saldo Mutaties Geraamd Geraamd Geraamd Geraamd
Resultaat resultaat baten en lasten reserves resultaat resultaat resultaat resultaat
Bestaand beleid 15.527 15.527 15.440 14.332 14.455
Perspectiefnota 2026 1.043 1.043 763 763 253
Ombuigingen begroting 2026
Totaal 16.517 15.604 16.570 0 16.570 16.203 15.095 14.708

50 Lokaal Team / Zorgloket

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 50 Lokaal Team / Zorgloket - Wat willen we bereiken?

Hulp wordt zoveel mogelijk vroegtijdig en dichtbij georganiseerd, in directe verbinding met de inwoner. We stemmen ondersteuning beter op elkaar af, waardoor we efficiënter gebruikmaken van de bestaande basisinfrastructuur, algemene voorzieningen en het eigen sociale netwerk van de inwoner. Het Lokaal Team biedt meer eigen begeleiding en schakelt alleen waar nodig specialistische hulp in. Het uitgangspunt blijft om langdurige, intensieve zorg te voorkomen door vraagstukken vroeg te signaleren en snel, passend en dichtbij op te lossen.

1 Inwoners die zorgondersteuning nodig hebben worden geholpen door gemeente Baarn. Inwoners die langere of kortere tijd kwetsbaar zijn kunnen rekenen op een passend vangnet.  

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - 50 Lokaal Team / Zorgloket - Wat gaan we daarvoor doen?

Regulier

Sinds 2024 werken we steeds meer integraal en begin 2025 zijn we gestart met één toegankelijke ingang voor ondersteuning en zorg: een fysiek loket in het gemeentehuis waar inwoners terechtkunnen met hun  hulpvragen. Hier werken medewerkers van het basisteam (Pit Baarn) en het besluitenteam (lokaal Team en Loket Wonen, Zorg & Welzijn) nauw samen. Pit Baarn biedt informatie, advies en begeleiding en schakelt waar nodig specialistische hulp in. Het besluitenteam ondersteunt inwoners bij het regelen van zorg en voert regie op de inzet van voorzieningen. Door deze samenwerking zorgen we voor één ingang, snellere ondersteuning en betere afstemming tussen alle betrokkenen.

De kosten voor de inrichting en doorontwikkeling van de integrale toegang en het fysieke loket zijn onderdeel van de bredere investering in het sociaal domein. Deze vallen binnen de uitbreiding van het Lokaal Team en worden gedekt via middelen uit de Perspectiefnota 2026. 

Wat kost het?

Terug naar navigatie - 50 Lokaal Team / Zorgloket - Wat kost het?
Lokaal team Zorgloket (50) 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Overzicht baten en lasten (€ x 1.000) Geraamd Saldo Mutaties Geraamd Geraamd Geraamd Geraamd
Resultaat resultaat baten en lasten reserves resultaat resultaat resultaat resultaat
Bestaand beleid 2.121 2.121 1.962 1.896 1.896
Perspectiefnota 2026 813 813 533 533 533
ZBB 2026 -20 -20 -20 -20 -20
Ombuigingen begroting 2026
Totaal 2.386 2.139 2.914 0 2.914 2.475 2.409 2.409

(I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based en (IV) Ombuigingen

Terug naar navigatie - 50 Lokaal Team / Zorgloket - (I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based en (IV) Ombuigingen

(II) Inrichtingskosten nieuwe uitvoeringsorganisatie sociaal domein  

De gemeenten Baarn, Bunschoten en Soest richten per 1 januari 2026 een nieuwe uitvoeringsorganisatie voor het sociaal domein in. Met deze robuuste en toekomstbestendige uitvoeringsorganisatie wordt de toegang tot, en de kwaliteit van, zorg en hulp voor inwoners geborgd in de toekomst. Hiermee wordt onder meer uitvoering gegeven aan het raadsbesluit van 2021 over de integrale toegang. Een van de uitgangspunten voor de nieuwe organisatie (zoals in oktober 2024 vastgesteld door de colleges) is een robuuste zelfstandige bedrijfsvoering. Zo kan de uitvoeringsorganisatie zelfstandig sturen op prestaties voor inwoners en financiën, en hierover rapporteren aan het bestuur en de raden. Nu wordt de bedrijfsvoering afgenomen bij de gemeente Soest, maar dit wordt ontvlochten. Daarnaast hevelen de gemeenten formatie voor bedrijfsvoering over met het personeel op de inhoudelijke wettelijke taken die overgaan. Bij deze ontvlechting ontstaan eenmalige kosten. Dit komt doordat bij alle gemeenten wel formatie voor bedrijfsvoering overgaat, maar niet overal personeel. Ook tijdelijke overheadkosten zoals ICT en huisvesting kunnen niet meteen worden opgelost. Deze eenmalige kosten worden in 2026 in een keer onderling verrekend. Het bedrag van € 280.000 is het nu te verwachten maximale bedrag. In uitwerking naar de begroting werken de drie gemeenten samen aan mogelijkheden om deze eenmalige kosten terug te brengen. 

 

(II) Robuuste bedrijfsvoering nieuwe uitvoeringsorganisatie sociaal domein  

Zoals hierboven beschreven is voor de nieuwe uitvoeringsorganisatie in het sociaal domein een robuuste zelfstandige bedrijfsvoering nodig. Er is met name versterking nodig op financiën & control, HRM en informatievoorziening. In de bestuurlijke uitgangspuntennotitie (oktober 2024) is vastgesteld dat deze kosten maximaal 5-10% stijgen ten opzichte van de huidige overheadkosten (bedrijfsvoering + management). De verwachting is dat de daadwerkelijke uitbreiding leidt tot een stijging van 10%. Dit betekent op basis van de huidige verdeelsleutel een stijging van de structurele kosten voor de gemeente Baarn. De komende maanden wordt de inrichting van de bedrijfsvoering nader uitgewerkt.  In de begroting is nu € 133.000 opgenomen. In oktober 2025 wordt naar verwachting de bijbehorende begroting van de nieuwe uitvoeringsorganisatie door uw raad behandeld.

 

(II)  Tijdelijke uitbreiding lokaal team sociaal domein

In het kader van de landelijke Hervormingsagenda Jeugd is de gemeente Baarn gehouden aan een taakstellende bezuiniging van € 1,2 miljoen op het sociaal domein richting 2028. In lijn met de besluitvorming in de Voorjaarsnota 2025 is gekozen voor een gefaseerde invoering van deze taakstelling, waardoor in de jaren 2026 en 2027 ruimte ontstaat voor gerichte investeringen. De gemeenteraad heeft via de Perspectiefnota 2026 besloten om jaarlijks € 400.000 beschikbaar te stellen voor de (tijdelijke) uitbreiding van het lokaal team binnen het sociaal domein.

Baarn kiest voor een integrale benadering van het sociaal domein, waarin jeugd en Wmo als samenhangende onderdelen van één beleidsveld worden beschouwd. Deze aanpak sluit beter aan op de leefwereld van inwoners en bevordert een effectieve inzet van middelen en capaciteit.

De structurele druk op het jeugdhulpbudget en de toename van wachttijden onderstrepen de noodzaak om te investeren in vroegsignalering en preventie. De beperkte capaciteit van het lokaal team vormt hierbij een knelpunt. Door te investeren in uitbreiding van expertise en uitvoering kan eerder passende hulp worden geboden, worden wachttijden verkort en neemt de druk op specialistische (en vaak duurdere) zorg af. Deze aanpak draagt bij aan zowel betere ondersteuning van jeugdigen en gezinnen als aan financiële beheersbaarheid.

De eerdere uitbreiding van het lokaal team in 2024 heeft al aantoonbare positieve effecten gehad, zowel in termen van snellere inzet van hulp als op het gebied van kostenbeheersing binnen de Wmo. Deze resultaten vormen de onderbouwing voor de nu beoogde voortzetting van de ingezette lijn.

De inzet van extra capaciteit richt zich zowel op specialistische als generieke functies, waaronder gedragswetenschappers en brugfunctionarissen. Hiermee wordt ingezet op preventie, versterking van de samenwerking tussen zorg en onderwijs en het verkorten van wachttijden. Daarnaast wordt extra aandacht gegeven aan de meest complexe en kostbare jeugdzorgcasussen, met als doel de regie te versterken en instroom in zwaardere zorg te beperken.

Het niet realiseren van deze uitbreiding brengt aanzienlijke risico’s met zich mee, zoals een toename van verwijzingen naar tweedelijnszorg, hogere kosten, overbelasting van medewerkers en een afnemende effectiviteit van de ondersteuning. De beschikbaar gestelde middelen via de Perspectiefnota 2026 maken het mogelijk om tijdig en onderbouwd in te grijpen. Daarmee wordt bijgedragen aan een toekomstbestendige, integrale en robuuste uitvoering van het sociaal domein in Baarn.

De uitbreiding van het Lokaal Team is structureel verwerkt in de begroting. Dit wijkt af van de verwerking in de Perspectiefnota 2026, omdat de toezichthouder, op basis van een eerder gesprek, naar verwachting niet akkoord zal gaan met verwerking via de algemene reserve.

 

(III) Zero based budgeting 

Dit betreft de administratieve uitwerking van de stelpost ZBB uit de begroting 2025. Voor de specificatie wordt verwezen naar bijlage Zero Based Budgeting (ZBB).

Wat willen we gaan doen in 2026 - 2029 (€ x 1.000)
Perspectiefnota 2026 2026 2027 2028 2029
Inrichtingskosten nieuwe uitvoeringsorganisatie sociaal domein 280
Robuuste bedrijfsvoering nieuwe uitvoeringsorganisatie sociaal domein 133 133 133 133
Uitbreiding lokaal team sociaal domein 400 400 400 400
Ombuigingen begroting 2026 2026 2027 2028 2029
Totaal 813 533 533 533

51 Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 51 Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) - Wat willen we bereiken?

De gemeente wil inwoners blijven ondersteunen in het vergroten van de zelfredzaamheid en ondersteunen waar het kan. Wij streven naar een vitale gemeente met een effectieve maatwerkondersteuning. De gemeente Baarn voert haar wettelijke taken uit. Daarnaast gaan we aan de slag met de nieuwe wet- en regelgeving die eraan komt.

2 Inwoners voelen zich passend en efficiënt geholpen in hun ondersteuningsbehoefte.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - 51 Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) - Wat gaan we daarvoor doen?

Regulier

Binnen de Wmo kijken we naar wat inwoners écht nodig hebben om zelfstandig te kunnen leven en meedoen in de samenleving. Dat kan gaan om hulpmiddelen, begeleiding, huishoudelijke hulp, opvang of beschermd wonen. We bieden ondersteuning op maat, afgestemd op de persoonlijke situatie en behoeften van de inwoner.

De budgetten zijn voor 2025 wel geïndexeerd, maar vanaf 2026 is een daling zichtbaar als gevolg van de taakstelling binnen het sociaal domein. Deze taakstelling is nodig vanwege teruglopende rijksmiddelen en vraagt om een zorgvuldige, efficiënte inzet van beschikbare voorzieningen.

Wat kost het?

Terug naar navigatie - 51 Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) - Wat kost het?
(Wmo) Wet maatschappelijke ondersteuning (51) 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Overzicht baten en lasten (€ x 1.000) Geraamd Saldo Mutaties Geraamd Geraamd Geraamd Geraamd
Resultaat resultaat baten en lasten reserves resultaat resultaat resultaat resultaat
Bestaand beleid 5.579 5.579 5.794 5.885 5.974
Perspectiefnota 2026
ZBB 2026 -190 -190 -190 -190 -190
Ombuigingen begroting 2026
Totaal 5.393 5.804 5.389 0 5.389 5.604 5.695 5.784

(I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based, (IV) Ombuigingen en (V) Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 51 Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) - (I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based, (IV) Ombuigingen en (V) Ontwikkelingen

(I) Van beschermd wonen naar beschermd thuis 

Gemeenten, het Rijk en andere partijen werken aan de verandering van beschermd wonen naar beschermd thuis, zodat mensen met psychische problemen vaker in hun eigen omgeving kunnen blijven wonen. In de toekomst worden gemeenten verantwoordelijk voor hun eigen inwoners, in plaats van de huidige centrumgemeenten. Omdat de benodigde wet nog niet is behandeld, kan deze verandering niet in 2026 ingaan. Tot die tijd blijft het huidige systeem bestaan en blijft de zorg via centrumgemeenten lopen. Beschermd thuis blijkt in de praktijk steeds vaker een passende oplossing. 

 

(I) Inkoop Wmo Begeleiding en Beschermd Wonen 2026

De aanbesteding voor Wmo-begeleiding en beschermd wonen in 2023 is zonder resultaat beëindigd. Daarom zijn de bestaande contracten in 2024 met één jaar verlengd. Voor 2025 is een tijdelijke inkoopronde georganiseerd, waarbij 68 aanbieders een contract kregen. Deze contracten kunnen ook in 2026 worden verlengd om de continuïteit van zorg te waarborgen. 

De regio Amersfoort werkt ondertussen aan een nieuwe inkoopstrategie. Het doel is om begeleiding meer lokaal te organiseren via de sociale basis en de wijkteams te versterken.  Hierdoor gaat minder geld gaat naar centrale inkoop en meer naar lokale teams. Voor de begeleiding van deze verandering wordt waarschijnlijk een transformatiemanager voorgesteld, waarvoor budget moet worden gereserveerd.


 
(I) Taakstelling Sociaal Domein

Om invulling te geven aan de taakstelling binnen het Sociaal Domein, is het nodig om nu gerichte investeringen te doen die zich op termijn terugverdienen. Deze investeringen richten zich onder meer op het versterken van preventie en het verbeteren van de toegang tot passende hulp. Een concreet voorbeeld hiervan is de uitbreiding van het Lokaal Team, waarmee de gemeente Baarn inzet op snellere en effectievere ondersteuning, betere samenwerking met scholen en het voorkomen van escalatie naar duurdere zorgvormen.

Daarnaast worden aanvullende maatregelen ingezet. Zo komt er meer grip op hoe we beter inzicht en grip kunnen krijgen op langdurige, complexe zorgtrajecten. Het doel is om deze zorg waar mogelijk beter te organiseren en beheersbaar te houden, zowel inhoudelijk als financieel.

Tegelijkertijd ervaren we binnen het sociaal domein ook dilemma’s. De vergrijzing in Baarn neemt toe en ook de hulpvraag vanuit jeugd en ouders stijgt. Deze ontwikkelingen sluiten aan bij regionale en landelijke trends. Dit vraagt om scherpe keuzes en integrale afwegingen. We benaderen de taakstelling dan ook met een brede blik op effectiviteit, maar met een smalle focus: wat werkt het beste voor onze inwoners in Baarn?

 

(III) Zero based budgeting 

Dit betreft de administratieve uitwerking van de stelpost ZBB uit de begroting 2025. Voor de specificatie wordt verwezen naar bijlage Zero Based Budgeting (ZBB).

 

(V) Wijziging eigen bijdrage Wmo 

Het Rijk heeft aangekondigd dat er een inkomensafhankelijke eigen bijdrage komt voor de Wmo. Dit betekent dat mensen met een hoger inkomen meer gaan betalen voor ondersteuning vanuit de Wmo, zoals hulp in huis of begeleiding. Het doel is om de kosten eerlijker te verdelen. Deze verandering kan gevolgen hebben voor het gebruik van Wmo-voorzieningen en vraagt om goede voorbereiding door gemeenten. 

 

(V) Aparte financiering voor deel Wmo in de maak

In de toekomst zal een deel van de Wmo-uitgaven niet langer via de algemene uitkering uit het Gemeentefonds worden bekostigd, maar via een aparte financieringsstroom. Deze afspraak is gemaakt tussen het demissionaire kabinet en de koepels van medeoverheden. Om welk deel van de Wmo het precies gaat, moet nog worden vastgesteld.

Het doel van deze wijziging is om meer transparantie te creëren in de financiering van de Wmo. Door een deel van de uitgaven los te koppelen van de algemene uitkering, krijgen Rijk en gemeenten beter inzicht in de daadwerkelijke kostenontwikkeling. Dit maakt het mogelijk om specifieke afspraken te maken over de indexering van het budget. Dat is van belang, aangezien de zorgkosten sneller stijgen dan het bruto binnenlands product (bbp). Het streven is om op objectieve wijze vast te stellen wat de omvang van dit nieuwe fonds moet zijn, inclusief een passende vorm van indexering.

Daarnaast is afgesproken dat Rijk en gemeenten gezamenlijk verantwoordelijk worden voor het beheersbaar houden van de Wmo-uitgaven. In dat kader komt er ook een einde aan het zogenoemde openeinde-karakter van de regeling. Op dit moment heeft iedere inwoner recht op ondersteuning, ongeacht of het beschikbare gemeentebudget toereikend is. Dit zorgt voor een financieel moeilijk stuurbare situatie binnen het sociaal domein. Met de voorgestelde aanpassingen wordt beoogd meer grip te krijgen op de uitgaven en een duurzamere financieringsstructuur te realiseren.

52 Jeugdzorg

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 52 Jeugdzorg - Wat willen we bereiken?

Baarn is een vitale gemeente waar effectieve en toegankelijke hulp wordt geboden aan jeugdigen en gezinnen met een ondersteuningsbehoefte. We zetten in op vroegtijdige signalering, passende begeleiding en integrale ondersteuning, zodat problemen snel worden aangepakt en zwaardere zorg wordt voorkomen. Samen met inwoners, professionals en partners werken we aan een sterke en veerkrachtige gemeenschap waarin iedereen de kans krijgt om zich te ontwikkelen en mee te doen.

3 Jeugdigen en gezinnen voelen zich passend en efficiënt ondersteund in hun ondersteuningsbehoefte.

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - 52 Jeugdzorg - Wat gaan we daarvoor doen?

Regulier

Jeugdzorg

De reguliere jeugdzorg richt zich op het bieden van passende ondersteuning aan jeugdigen en hun gezinnen. Deze ondersteuning kan bestaan uit begeleiding, behandeling of het inzetten van juridische maatregelen ter bescherming van de veiligheid. De geboden hulp sluit zoveel mogelijk aan bij de individuele behoeften van jeugdigen en hun directe omgeving.

Sinds 1 januari 2024 verzorgt MetMaya vrijwel alle specialistische jeugdhulp voor jongeren tot 18 jaar binnen de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Leusden, Soest en Woudenberg. MetMaya werkt met gebiedsteams om zorg dichtbij en laagdrempelig aan te bieden. De jaren 2024 en 2025 zijn overgangsjaren waarin MetMaya fors investeert in het aantrekken van gekwalificeerde professionals en het versterken van de samenwerking met lokale teams.

Daarnaast blijft er in 2026 aandacht voor jongeren die zorg ontvangen via alternatieve regelingen, zoals bijzondere dienstverleningsovereenkomsten en persoonsgebonden budgetten (Pgb’s). Deze vormen blijven beschikbaar waar maatwerk vereist is.

Wachtlijsten blijven een belangrijk aandachtspunt binnen de jeugdzorg, zowel landelijk als in de regio Amersfoort. In 2026 leveren we extra inspanningen om de inzet van beschikbare middelen verder te optimaliseren en de toegankelijkheid van zorg te verbeteren. Een belangrijk speerpunt is het versterken van het Lokaal Team als de samenwerking tussen jeugdhulpaanbieders en het onderwijs. Hiervoor zetten we vaste aanspreekpunten in op scholen om vroegtijdige signalering en passende hulp te bevorderen.


Kosten en Maatregelen Jeugdzorg

Jeugdzorg is een zogenoemde open-einderegeling. Op grond van de Jeugdwet zijn gemeenten verplicht om jeugdhulp te leveren, ongeacht de kosten. Tegelijkertijd staat het beschikbare budget onder toenemende druk, aangezien de rijksbijdragen aan gemeenten dalen.

Ook in de gemeente Baarn is sprake van een stijgende zorgvraag en een toename van intensieve en kostbare jeugdhulp. Dit leidde in 2023 tot een overschrijding van € 1,5 miljoen en in 2024 tot een overschrijding van  bijna 1,3 miljoen, vooral door doorverwijzingen naar Breed Spectrum-aanbieders.

In 2024 en 2025 hebben we verschillende maatregelen getroffen om de uitgaven te beheersen. Mede hierdoor verwachten we bij de jaarrekening 2025 een minder grote overschrijding. De ingezette maatregelen sluiten aan bij de landelijke Hervormingsagenda Jeugd, zoals overeengekomen tussen onder andere het Rijk en de VNG. Daarbij ligt de nadruk op het versterken van de toegang, het Lokaal Team, eigen begeleiding, het bevorderen van lichtere vormen van hulp en het terugdringen van dure specialistische zorg waar mogelijk. De uitvoering van de maatregelen monitoren we zorgvuldig, zowel inhoudelijk als procesmatig, met aandacht voor samenhang en effectiviteit.

In 2026 werkt het projectteam verder aan de uitvoering van het advies voor aanvullende maatregelen. Daarmee zet de gemeente Baarn gericht in op het beheersen van de jeugdzorgkosten, terwijl passende hulp voor wie dat nodig heeft behouden blijft.

 

Vervolg onderzoek Jeugd

We geven vervolg aan de aanbevelingen uit het onderzoek Jongeren en Drugs uit 2023.  Met 'uitvoeringsplan Jeugd op de Agenda', werken we integraal aan het verbeteren van relevante factoren die invloed hebben op jongeren zoals werk, school, gezin, relaties en gezondheid. We werken samen met buurgemeenten, politie, Halt, jongerenwerk en andere instanties om invulling te geven aan de aanbevelingen uit het rapport (zie programma 5). Regionale samenwerking is ook nodig voor een effectieve aanpak, omdat jongeren zich over gemeentegrenzen heen bewegen. De gemeente Baarn werkt structureel regionaal samen op de thema’s ondermijning, digitale veiligheid, zorg en veiligheid en jeugdveiligheid en -criminaliteit. Hieronder valt bijvoorbeeld de gerichte aanpak van drugshandel (met een focus op jonge aanwas) en een persoonsgerichte aanpak van jongeren die crimineel gedrag vertonen.

Wat kost het?

Terug naar navigatie - 52 Jeugdzorg - Wat kost het?
Jeugdzorg (52) 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Overzicht baten en lasten (€ x 1.000) Geraamd Saldo Mutaties Geraamd Geraamd Geraamd Geraamd
Resultaat resultaat baten en lasten reserves resultaat resultaat resultaat resultaat
Bestaand beleid 8.074 8.074 7.931 6.798 6.833
Perspectiefnota 2026 230 230 230 230 -280
ZBB 2026 -38 -38 -38 -38 -38
Ombuigingen begroting 2026
Totaal 8.739 7.660 8.266 0 8.266 8.123 6.990 6.515

(I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based, (IV) Ombuigingen en (V) Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 52 Jeugdzorg - (I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based, (IV) Ombuigingen en (V) Ontwikkelingen

(I) Ambulante begeleiding en ambulante dagbehandeling Jeugd 

Sinds 2024 werkt de gemeente Baarn, samen met de regio Amersfoort, met één vaste aanbieder voor aanvullende specialistische jeugdhulp: MetMaya. In de overgangsjaren van 2024 en 2025 werd deels nog gebruikgemaakt van bestaande overeenkomsten en lopende zorgtrajecten bij andere aanbieders, met name voor ambulante begeleiding en ambulante dagbehandeling.

Vanaf 2026 wordt een duidelijke scheidslijn aangebracht in de uitvoering van deze vormen van jeugdhulp. De verwachting is dat ambulante begeleiding grotendeels wordt ondergebracht bij het Lokaal Team, terwijl ambulante dagbehandeling, vanwege het intensieve en specialistische karakter, in principe onder de verantwoordelijkheid van MetMaya blijft vallen.

De gemeenteraad van Baarn heeft via de Perspectiefnota 2026 ingestemd met een tijdelijke uitbreiding van het Lokaal Team van € 400.000 per jaar, voor een periode van maximaal drie jaar. De investering wordt gefinancierd onder de voorwaarde dat de kosten daarna worden terugverdiend door lagere jeugdzorgkosten. Hiermee wordt de capaciteit en deskundigheid binnen het team versterkt, zodat meer ambulante begeleiding dichtbij en laagdrempelig kan worden georganiseerd.

 

(II) Samen veilig (SAVE)  

Voor de uitvoering van wettelijke veiligheidstaken door Samen Veilig Midden-Nederland (SVMN) is gebleken dat het huidige budget voor 2026 ontoereikend is. Eerdere bijstelling van het budget, op basis van de realisatiecijfers over 2023, heeft achteraf geleid tot een onderschatting van de benodigde middelen. Dit wordt mede veroorzaakt door landelijke ontwikkelingen, zoals de verplichte toepassing van vastgestelde tarieven en een aangepaste normering van het aantal zaken per medewerker. Daarnaast is in Baarn sprake van een toename van complexe casuïstiek, waardoor de inzet van SVMN is toegenomen. Om de continuïteit van deze wettelijke taken in 2026 te kunnen borgen, heeft de gemeenteraad via de Perspectiefnota 2026 besloten het budget voor een periode van maximaal drie jaar met € 110.000 per jaar te verhogen.  Deze tijdelijke intensivering sluit aan bij het voornemen om de rol van het Lokaal Team in de toekomst uit te breiden, zoals geschetst in het Toekomstscenario Jeugd- en Gezinsbescherming. Indien de overdracht van taken naar het Lokaal Team in de komende jaren daadwerkelijk plaatsvindt, kan de aanvullende financiering worden afgebouwd.

 

(II) Formatieuitbreiding – Senior Beleid Jeugd (Team Samenleving)  

Om de toenemende complexiteit en dynamiek binnen het jeugdbeleid effectief te kunnen vertalen naar uitvoering, is aanvullende strategische capaciteit binnen het Team Ontwikkeling Samenleving noodzakelijk. De gemeenteraad van Baarn heeft via de Perspectiefnota 2026 ingestemd met de formatie-uitbreiding van een senior beleidsadviseur jeugd.

Deze uitbreiding stelt de gemeente in staat om de ambities uit de landelijke Hervormingsagenda Jeugd concreet te vertalen naar de praktijk, de beleidsmatige sturing te versterken en de verbinding tussen beleid en uitvoering binnen het lokale jeugdteam te verbeteren. Ook biedt het ruimte voor steviger accounthouderschap richting zorgaanbieders en regionale samenwerkingspartners.

De opgaven binnen het jeugdbeleid vragen om scherpe keuzes, heldere prioritering en zorgvuldige monitoring van financiële en inhoudelijke effecten. Met de inzet van een ervaren senior beleidsadviseur kan gericht worden gestuurd op het beheersen van risico’s, het realiseren van besparingen en het versterken van de effectiviteit van het Lokaal Team. Deze investering (à € 120.000 per jaar) draagt daarmee bij aan een toekomstbestendige en goed verankerde beleidsaanpak binnen het sociaal domein.

 

(III) Zero based budgeting 

Dit betreft de administratieve uitwerking van de stelpost ZBB uit de begroting 2025. Voor de specificatie wordt verwezen naar bijlage Zero Based Budgeting (ZBB).

 

(V) Rijk wil vanaf 2028 eigen bijdrage voor jeugdzorg invoeren 

Het kabinet is van plan om per 1 januari 2028 een inkomensafhankelijke eigen bijdrage in te voeren voor jeugdzorg. Dit betekent dat ouders (gedeeltelijk) moeten gaan meebetalen voor jeugdhulp, afhankelijk van hun inkomen. Het doel is om hiermee jaarlijks ongeveer 260 miljoen euro te besparen. 

De exacte vorm van de maatregel wordt nog uitgewerkt. Er is nog niet bekend welke vormen van jeugdzorg en welke inkomensgroepen onder deze regeling gaan vallen. Wel is duidelijk dat deze verandering grote gevolgen kan hebben voor zowel inwoners als gemeenten. 

Voor inwoners bestaat het risico dat gezinnen met een lager of middeninkomen zorg gaan mijden vanwege de kosten. Gemeenten maken zich dan ook zorgen over de toegankelijkheid van de jeugdzorg voor kwetsbare kinderen en gezinnen. 

Daarnaast heeft deze maatregel ook gevolgen voor gemeenten. Zij moeten de eigen bijdrage straks gaan uitvoeren, wat administratief en organisatorisch veel vraagt. De invoering valt bovendien samen met andere bezuinigingen uit de Hervormingsagenda Jeugd, waardoor de druk op gemeenten verder toeneemt. 

Gemeenten dringen er bij het Rijk op aan om deze maatregel zorgvuldig in te voeren, met oog voor uitvoerbaarheid en de belangen van jeugdigen en gezinnen die jeugdhulp nodig hebben. 

Wat willen we gaan doen in 2026 - 2029 (€ x 1.000)
Perspectiefnota 2026 2026 2027 2028 2029
Samen veilig (SAVE) 110 110 110
Formatieuitbreiding - Senior Beleid Jeugd (Team Samenleving) 120 120 120 120
Uitbreiding lokaal team sociaal domein besparing zorgkosten -400
Ombuigingen begroting 2026 2026 2027 2028 2029
Totaal 230 230 230 -280

Wie hebben we daarbij nodig?

Terug naar navigatie - 52 Jeugdzorg - Wie hebben we daarbij nodig?
Samenwerking Gevestigd Rechtsvorm Webadres

Wettelijke verplichting

Regionale inkoop Amersfoort

Amersfoort GR inkoopregioamersfoort Ja

 

Openbaar belang
De samenwerkende gemeenten dragen zorg voor betaalbare ondersteuning, diensten en opvang.

Maatschappelijk doel gemeente Baarn
De gemeente zorgt voor passende maatwerkondersteuning, diensten en opvang.

Wat willen we bereiken?
Het doel is om door de samenwerking de volgende gezamenlijke doelen te realiseren:

  • kosten van voorzieningen/diensten beter beheersen;
  • kwaliteit van dienstverlening verhogen;
  • kwetsbaarheid van de ondersteuning verminderen;
  • regionale samenwerking verbeteren.

Wat gaan we ervoor doen?
Gezamenlijke inkoop en contractmanagement. 

 

Jaarlijkse financiële bijdrage Jaarrekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Bijdrage Gemeente Baarn € 120.349 € 120.041 € 120.041