De gemeente kan uitsluitend belastingen heffen die in de wet zijn vastgelegd. Bij het vaststellen van de belastingverordeningen wordt uitgegaan van de door de Vereniging van Nederlandse Gemeente verstrekte modellen.
De ontwikkelingen en tariefsaanpassingen van de lokale heffingen worden bepaald door de volgende beleidskaders:
• ontwikkelingen in wetgeving;
• beleidsnota’s;
• financiële positie van de gemeente.
Lokale heffingen
De inkomsten van de gemeente uit heffingen bestaan uit:
Belastingen
Voorbeelden hiervan zijn onroerendezaakbelasting, toeristenbelasting en precario. De gemeente bepaalt zelf waarvoor de opbrengst van deze belasting wordt gebruikt.
(bestemmings-) heffingen
Dit zijn rechten, tarieven en leges, zoals rioolheffing en kosten voor een paspoort. De gemeente kan hier alleen de door haar gemaakte kosten van vergoed krijgen.
Gemeentelijk beleid 2026
• De opbrengstraming van de onroerende zaak belastingen is ten opzichte van 2025 niet verhoogd. De waardeontwikkeling van de OZB van woningen en niet-woningen wordt in het tarief verrekend.
• De hoogte van de leges wordt bepaald door de kosten die de gemeente moet maken voor bijvoorbeeld paspoorten. De tarieven worden jaarlijks getoetst op kostendekkendheid. Het tarief wordt geactualiseerd met toegepaste indexatie en verhoging van kosten die horen bij het product.
• Voor het tarief van de bestemmingsheffing worden de baten geactualiseerd. De materiële kosten worden geïndexeerd met het percentage van de prijsinflatie, de loonkosten met de indexatie van de loonontwikkeling.
Kwijtscheldingsbeleid
Er kan kwijtschelding aangevraagd worden voor de afvalstoffenheffing en rioolheffing. In 2025 hebben 549 huishoudens kwijtschelding aangevraagd. Van de 412 huishoudens die (gedeeltelijk) kwijtschelding hebben toegewezen gekregen, gebeurde dit in 340 gevallen op basis van automatisch verkregen informatie via het inlichtingenbureau en eigen aanvullend onderzoek. Het inlichtingenbureau is een onderdeel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en gebruikt informatie van de Belastingdienst, de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en het UWV.
Inkomsten lokale heffingen
De inkomsten uit lokale heffingen zijn voor 2026 begroot op € 9,4 miljoen. De baten uit belastingen worden geraamd op € 7,8 miljoen.
Leges - Effect invoering Omgevingswet
Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. De mate van financiële impact wordt sterk beïnvloed door beleidskeuzes die Baarn heeft gemaakt over het wel of niet heffen over de activiteiten van het overleg in de voorfase, de heffingssystematiek voor de ruimtelijke toets, de buitenplanse omgevingsplanactiviteiten en het wel of niet gaan heffen over de milieubelastende activiteiten, maar ook vergunningsplichtige activiteiten voor duurzaamheidsmaatregelen. Eén en ander hangt nauw samen met hoe het gekozen uitgangspunt van beleidsneutrale overstap naar de omgevingswet uitpakt en de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de dienstverlening. Omdat het heffingsjaar met de nieuwe wijze van de legesheffing nog niet is afgerond, is nog niet volledig duidelijk wat de financiële gevolgen zijn van de gemaakte keuzes. Vanuit het streven naar kostendekkende tarieven zullen alle activiteiten die onder de legesheffing vallen geheven moeten worden. Door de heffing over het overleg in de voorfase in mindering te brengen op de legesheffing van de betreffende aanvraag omgevingsvergunning is de financiële impact voor de gemeente gering.
De baten van de bestemmingsheffingen zijn gebaseerd op de verwachte kosten die gemaakt worden voor de taak of voorziening waar het om gaat. Voor bestemmingsheffingen geldt dat de heffing niet hoger mag zijn dan de kosten die gemaakt worden. Een van de ombuigingsmaatregelen 2026 is het realiseren van een een hogere legesopbrengst omgevingsvergunningen. De hogere inkomstenraming is opgenomen in deze begroting. Door de invoering van de Omgevingswet en doordat de kostendekkendheid van de bijbehorende leges nog niet op 100% ligt, zien we mogelijkheden een extra opbrengst van € 160.000 te realiseren. Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de suggesties om voor afspraken/adviesgesprekken die verband houden met vergunningverlening, leges in rekening te brengen bij de gebruiker.