Wethouder Steven de Vries
Wethouder Hugo Prakke
Wethouder Mark Veldhuizen
Programma 2: Vitale gemeenschap
Inleiding
Terug naar navigatie - Programma 2: Vitale gemeenschap - InleidingIn 2026 zetten we sterk in op het versterken van positieve gezondheid en eigen kracht. We ondernemen activiteiten en voeren taken uit voor een aantrekkelijk Baarn, waarin onze inwoners prettig kunnen wonen, leven en meedoen. Daarbij hebben we veel oog voor (positieve) gezondheid, onderwijs en het versterken van de eigen regie van inwoners. Samen bouwen we aan een vitale samenleving.
De gemeente initieert hiervoor samen met inwoners diverse projecten en activiteiten. Tegelijkertijd is er volop ruimte voor initiatieven vanuit de samenleving zelf. We vinden het belangrijk dat iedereen in Baarn mee kan (blijven) doen. Meer zelfredzaamheid draagt bij aan meer zelfvertrouwen en zelfbewustzijn.
We ondersteunen inwoners en organisaties onder andere bij het organiseren van culturele activiteiten. Ook stimuleren we een actieve leefstijl door beweging en sport te bevorderen. Zo werken we aan gezonde en vitale inwoners en een sterke samenleving. Ook in 2026 blijven we op verschillende plekken in Baarn actief betrokken.
Wat meten we?
Terug naar navigatie - Programma 2: Vitale gemeenschap - Wat meten we?Het aantal verzuimmeldingen binnen primair en voortgezet onderwijs is de afgelopen jaren toegenomen en zal naar verwachting blijven stijgen. Een oorzaak is een overbelasting van Jeugdzorg, GGD en andere verstrekkers van zorgtrajecten voor jongeren. Hierdoor lopen de wachttijden voor hulpbehoevende jongeren op, wat leidt tot een toename van het aantal verzuimmeldingen. Dit patroon zien we ook op landelijk niveau.
Programma 2: Vitale gemeenschap | Norm | Peildatum | Rekening | Begroting | Begroting | Landelijk | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | |||||||
17. Absoluut verzuim | per 1000 leerlingen | 2024 | nb | 1,0 | 3,7 | 6,7 | |||
18. Relatief verzuim | per 1000 leerlingen | 2024 | 33,0 | 36,0 | 26,0 | 28,0 | |||
19. Vroegtijdig schoolverlaters | vsv-ers zonder startkwalificatie (VO en MBO) | 2024 | 2,3 | 1,5 | 2,4 | 2,3 | |||
20. Niet-sporters | % niet-sporters > 19 jaar | 2024 | 37,3 | 45,9 | 37,3 | 42,5 | |||
Beleidskader
Terug naar navigatie - Programma 2: Vitale gemeenschap - Beleidskader• Baarn Vitaal: beleidsnota Sociaal Domein Baarn 2021-2024
• Actualisatie Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2022-2041
• Algemene subsidieverordening 2024
• Regionaal beleidsplan Toekomstbestendig mobiliteitsbeleid 2017
Wat kost het?
Terug naar navigatie - Programma 2: Vitale gemeenschap - Wat kost het?Vitale gemeenschap | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht baten en lasten (€ x 1.000) | Geraamd | Saldo | Mutaties | Geraamd | Geraamd | Geraamd | Geraamd | ||||
Resultaat | resultaat | baten en lasten | reserves | resultaat | resultaat | resultaat | resultaat | ||||
Bestaand beleid | 10.225 | 10.225 | 10.190 | 10.073 | 9.913 | ||||||
Perspectiefnota 2026 | 227 | 227 | 170 | 277 | 511 | ||||||
Ombuigingen begroting 2026 | -560 | -560 | -560 | -780 | -780 | ||||||
Totaal | 7.489 | 11.648 | 9.892 | 0 | 9.892 | 9.800 | 9.569 | 9.643 | |||
20 Kunst en Cultuur
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 20 Kunst en Cultuur - Wat willen we bereiken?De gemeente Baarn draagt bij aan een breed en toegankelijk aanbod voor cultuureducatie en cultuurparticipatie. We willen onze culturele voorzieningen op peil houden en stimuleren samenwerkingen die bijdragen aan gezamenlijke cultuurpromotie en een culturele programmering in het centrum van Baarn.
De cultuurcoach speelt hierin een verbindende en coördinerende rol. De coach brengt partijen samen, stimuleert samenwerking tussen culturele en maatschappelijke organisaties en ondersteunt initiatieven die het culturele klimaat in Baarn versterken. Daarnaast vergroot de cultuurcoach de zichtbaarheid van cultuur en draagt bij aan een samenhangende programmering die inwoners van alle leeftijden aanspreekt.
Met deze inzet versterken we de culturele infrastructuur en vergroten we de impact van kunst en cultuur in onze gemeente.
1 | Inwoners krijgen de kans om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - 20 Kunst en Cultuur - Wat gaan we daarvoor doen?Regulier
De cultuurcoach is actief bezig met het versterken van het culturele veld in Baarn. De cultuurcoach fungeert als aanspreekpunt voor zowel maatschappelijke en culturele organisaties als voor de gemeente. Daarmee vervult de coach een belangrijke verbindende en coördinerende rol binnen het Baarnse culturele landschap. De coach speelt tevens een belangrijke rol bij de uitvoering van de Kunst- en Cultuurvisie van de gemeente.
Dankzij het evenementenbeleid worden er in Baarn diverse culturele evenementen georganiseerd. Onder de noemer Vorstelijk Baarn vinden talrijke activiteiten plaats die bijdragen aan een aantrekkelijk cultureel klimaat. Daarnaast realiseren we de Uitvoeringsagenda Recreatie & Toerisme 2023–2026, waarmee we cultuur, recreatie en toerisme in samenhang versterken.
In 2026 wordt het grootste deel van de structurele cultuursubsidies van de gemeente Baarn besteed aan Theater De Speeldoos en De Bibliotheek. Daarnaast ontvangen diverse lokale culturele organisaties steun, zoals het kinderatelier Langs Jan, Kunst Centraal (voor cultuureducatie op alle basisscholen), muziekscholen Crescendo en de Bachschool, de Historische Kring Baerne, toneelvereniging Karakter en jeugdtheaterschool Marmelijn. Met deze subsidies maakt de gemeente cultuurbeleving en -participatie mogelijk en toegankelijk voor alle inwoners van Baarn.
Wat kost het?
Terug naar navigatie - 20 Kunst en Cultuur - Wat kost het?Kunst en Cultuur (20) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht baten en lasten (€ x 1.000) | Geraamd | Saldo | Mutaties | Geraamd | Geraamd | Geraamd | Geraamd | ||||
Resultaat | resultaat | baten en lasten | reserves | resultaat | resultaat | resultaat | resultaat | ||||
Bestaand beleid | 1.608 | 1.608 | 1.456 | 1.336 | 1.236 | ||||||
Perspectiefnota 2026 | |||||||||||
ZBB 2026 | |||||||||||
Ombuigingen begroting 2026 | -40 | -40 | |||||||||
Totaal | 1.901 | 1.888 | 1.608 | 0 | 1.608 | 1.456 | 1.296 | 1.196 |
(I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based en (IV) Ombuigingen
Terug naar navigatie - 20 Kunst en Cultuur - (I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based en (IV) Ombuigingen(IV) Ombuiging Verlaging subsidies Eemland1
Door verandering van de mediawet worden de verschillende omroepen samengevoegd en verwachten we op termijn een besparing te bereiken van € 40.000.
Wat willen we gaan doen in 2026 - 2029 (€ x 1.000) | ||||
---|---|---|---|---|
Perspectiefnota 2026 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Ombuigingen begroting 2026 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Verlaging subsidies Eemland1 | -40 | -40 | ||
Totaal | 0 | 0 | -40 | -40 |
21 Sport
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 21 Sport - Wat willen we bereiken?Sport en bewegen zijn belangrijk voor een gezonde levensstijl en de vitaliteit van onze inwoners. We stimuleren zoveel mogelijk inwoners om actief te zijn. Sportverenigingen spelen hierin een centrale rol. We maken de sportvoorzieningen aan de De Geerenweg toegankelijk voor alle inwoners, ook voor niet-leden. Daarmee zetten we in op breedtesport: sport en bewegen voor iedereen, ongeacht beperking.
In 2026 geven we extra aandacht aan inclusiviteit middels aangepast sporten. Het Lokaal Team Baarn zal sport en bewegen meer inzetten als middel om inwoners te activeren en te ondersteunen. Daarnaast blijft zwemmen voor kinderen onder de 12 jaar een prioriteit als essentiële basisvaardigheid. Ook verduurzamen we sportaccommodaties verder door energiebesparende maatregelen voort te zetten. Zo werken we aan een duurzame en vitale sportomgeving.
2 | Inwoners worden gestimuleerd om gezond en vitaal te leven. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - 21 Sport - Wat gaan we daarvoor doen?Regulier
De gemeente Baarn draagt bij aan de aanleg van een nieuw kunstgrasvoetbalveld op Sportpark De Geerenweg, om de voetbalcapaciteit uit te breiden. Tegelijkertijd wordt een natuurgrasveld omgevormd tot hockeyveld. De aanleg hiervan wordt gerealiseerd door Stichting Kunstgras Accommodatie Baarn (SKAB), met inzet van eigen middelen. Deze uitbreiding vergroot de sportmogelijkheden voor zowel voetbal- als hockeyverenigingen en draagt bij aan de gezondheids- en ontmoetingsdoelen van de gemeente.
Daarnaast ondersteunen we reguliere sportprogramma’s op basisscholen en subsidiëren we specifieke sportinitiatieven. Daarmee stimuleren we beweging en een gezonde leefstijl voor alle inwoners van Baarn.
Wat kost het?
Terug naar navigatie - 21 Sport - Wat kost het?Sport (21) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht baten en lasten (€ x 1.000) | Geraamd | Saldo | Mutaties | Geraamd | Geraamd | Geraamd | Geraamd | |
Resultaat | resultaat | baten en lasten | reserves | resultaat | resultaat | resultaat | resultaat | |
Bestaand beleid | 1.443 | 1.443 | 1.500 | 1.494 | 1.493 | |||
Perspectiefnota 2026 | 55 | 55 | 55 | 89 | 156 | |||
ZBB 2026 | ||||||||
Ombuigingen begroting 2026 | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 | |||
Totaal | 1.256 | 1.513 | 1.398 | 0 | 1.398 | 1.455 | 1.482 | 1.548 |
(I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based, (IV) Ombuigingen en (V) Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - 21 Sport - (I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based, (IV) Ombuigingen en (V) Ontwikkelingen(II) Bijdrage nieuw kunstgrasveld Sportpark De Geerenweg
In het raadvoorstel Toekomstvisie 2025-2040 sportvoorzieningen De Geerenweg (zaak 1096025) is aangegeven dat de Perspectiefnota het moment was om een integrale afweging te maken over de inzet van onze financiële middelen. Dit kunstgrasveld is bedoeld om de capaciteit voor voetbal uit te breiden. Tegelijkertijd zal een natuurgras voetbalveld in een hockeyveld worden omgezet. De Stichting Kunstgras Accommodatie Baarn (SKAB) zal dit hockeykunstgrasveld realiseren, betaald uit eigen middelen. Voordeel hiervan is dat de hockeyvereniging geen wachtlijst hoeft te hanteren. Tegelijkertijd krijgen de voetbalclubs door omzetting van een natuurgrasveld naar kunstgrasveld meer ruimte, omdat de effectieve speeltijd toeneemt. Voorgesteld wordt om de investering te dekken middels een jaarlijkse subsidie bestaande uit rente en aflossing van de lening, uitgaande van een looptijd van 15 jaar en 3% rente. Dit draagt bij aan de gezondheidsdoelen en ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners.
(II) Onderhoud bestaande kunstgrasvelden sportpark De Geerenweg
Elke 10 à 12 jaar moet de toplaag vervangen worden van de kunstgrasvelden. De kosten hiervan zijn enorm gestegen, onder meer door strengere milieueisen, inflatie en gestegen onderhoudskosten. Hierdoor heeft stichting Seste onvoldoende middelen kunnen sparen. Voorgesteld wordt de investering te dekken middels een jaarlijkse subsidie bestaande uit rente en aflossing van de lening die Seste aantrekt. Uitgangspunt daarbij is een looptijd van 15 jaar en 3% rente. Dit draagt bij aan de gezondheidsdoelen en ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners. In overleg met de Stichting wordt gekeken naar welke eigen bijdrage ze wel kunnen doen.
(IV) Ombuiging Sport
Binnen het programma Sport wordt het budget met € 100.000 verlaagd. De structurele subsidie aan Stichting De Trits wordt daarvoor naar beneden bijgesteld. Sportcentrum de Trits behaalt al jaren positieve financiële resultaten, waardoor de noodzaak voor gemeentelijke ondersteuning is afgenomen. Deze verlaging beperkt weliswaar de investeringsruimte van de stichting, maar de huidige financiële positie met aanzienlijke bestemmingsreserves en ruime algemene reserve, biedt voldoende buffer om de gevolgen op te vangen. In het algemeen vanuit de gemeentewet moet voor de verlaging van een subsidie voor de subsidieontvanger een redelijke en billijke termijn gehanteerd worden. Daarom is in overleg met de stichting een afbouw van 3 jaar overeen gekomen, in 2028 is de bezuiniging ingevuld. In de bijlage Ombuigingen vindt u een financiële specificatie van alle ombuigingen inclusief de afwijking in de eerste twee jaar bij Sport. Voorgesteld wordt het tekort van de eerste twee jaren te dekken uit de risicobuffer.
(V) Toekomstvisie Sportvoorzieningen aan de De Geerenweg (Raadsbesluit 1 april 2025, 1096025)
In 2026 gaan we behalve de hiervoor genoemde investeringen in kunstgras ook aan de slag met ontwikkelen van een plan om het gesloten sportpark om te vormen naar een meer openbare sport- en beweegzone. Een kwartiermaker/sportparkmanager gaat daar parttime aan werken maar ook een 4e-jaars stagiair sportkunde en een urban sports landschap architect. Hiervoor is in de begroting 2026 een eenmalig budget van € 62.000 opgenomen. De kwartiermaker/sportparkmanager gaat ook starten met invulling van de andere speerpunten:
- oprichting werkgroep ‘gezamenlijk energiebeheer’;
- inventariseren duurzaamheidsmaatregelen met korte terugverdientijd;
- aanjagen subsidieaanvragen en pilotprojecten (batterijen, collectorvelden);
- plan opstellen voor veilige inrichting De Geerenweg;
- verplaatsing parkeerdruk naar De Drie Eiken voorbereiden;
- gedragsverandering promoten: te voet of met de fiets;
- ondersteunen van huidige beheersorganisaties in professionaliseringsslag;
- verkennen en voorbereiden inzet structurele sportparkmanager;
- stimuleren van samenwerking tussen De Trits en andere beheerorganisaties.
Wat willen we gaan doen in 2026 - 2029 (€ x 1.000) | ||||
---|---|---|---|---|
Perspectiefnota 2026 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Bijdrage nieuw sportveld Sportpark De Geerenweg | 55 | 55 | 55 | 55 |
Onderhoud bestaande kunstgrasvelden sportpark De Geerenweg | 34 | 101 | ||
Ombuigingen begroting 2026 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Sport | -100 | -100 | -100 | -100 |
Totaal | -45 | -45 | -12 | 56 |
22 Onderwijs
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 22 Onderwijs - Wat willen we bereiken?Goed onderwijs is een belangrijke basis voor een gelukkig en gezond leven. We dragen hieraan bij door te zorgen voor passende huisvesting voor onderwijsorganisaties die voldoet aan de eisen van deze tijd. Samen met de scholen voeren we de komende jaren het Onderwijskansenbeleid uit, in het verlengde van de motie 'Gelijke kansen voor ieder kind'. We pakken hierbij onderwijsachterstanden aan, zodat alle kinderen gelijke kansen krijgen om zich te ontwikkelen.
Daarnaast voeren we in 2026 een nieuw aanmeldbeleid in dat zorgt voor een eerlijkere en transparantere verdeling van leerlingen over de scholen. Dit draagt bij aan een evenwichtiger en inclusiever onderwijssysteem waarin ieder kind optimaal kan groeien.
3 | Inwoners krijgen de kans om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - 22 Onderwijs - Wat gaan we daarvoor doen?Regulier
In 2026 werken we binnen het onderwijs aan een aantal belangrijke ontwikkelingen en actuele thema’s. We starten eind 2025 met de actualisatie van het Integraal Huisvestingsplan (IHP), zodat de onderwijshuisvesting ook in de toekomst goed aansluit op de behoeften van leerlingen en scholen en voldoet aan de eisen op het gebied van duurzaamheid.
Daarnaast verbouwen we diverse onderwijslocaties, met nadrukkelijke inzet op vernieuwbouw en verduurzaming. Het gaat hierbij om de Koningin Wilhelminaschool (KWS), de Aloysiusschool en de uitbreiding van het Baarnsch Lyceum, om te kunnen blijven voorzien in de onderwijsbehoefte van de komende jaren.
Ook starten we in 2026 met de implementatie van een nieuw aanmeldbeleid voor het primair onderwijs (PO). Dit moet leiden tot gelijke kansen en een transparanter aanmeldproces voor alle kinderen in Baarn.
In 2026 zetten we extra in op het versterken van de onderwijs-zorgroute, zodat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben tijdig de juiste begeleiding krijgen. Hiermee voorkomen we uitval en zorgen we voor een betere aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp. Daarnaast intensiveren we de samenwerking met scholen en ketenpartners om het aantal voortijdig schoolverlaters verder terug te dringen. Ook wordt de leerplicht actief gehandhaafd en combineren we dit met preventieve maatregelen om verzuim in een vroeg stadium aan te pakken.
Het programma Gezonde Scholen blijft in uitvoering. Hierin staan gezondheid, welzijn en leefstijl in de schoolomgeving centraal. Tot slot blijven we ons inzetten voor volwasseneneducatie en het terugdringen van laaggeletterdheid, in nauwe samenwerking met de regiogemeenten (waaronder Amersfoort) én met lokale, maatschappelijke organisaties.
Zo zorgen we voor een toekomstbestendig, inclusief en kwalitatief hoogwaardig onderwijsaanbod in onze gemeente.
Wat kost het?
Terug naar navigatie - 22 Onderwijs - Wat kost het?Onderwijs (22) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht baten en lasten (€ x 1.000) | Geraamd | Saldo | Mutaties | Geraamd | Geraamd | Geraamd | Geraamd | |
Resultaat | resultaat | baten en lasten | reserves | resultaat | resultaat | resultaat | resultaat | |
Bestaand beleid | 2.649 | 2.649 | 2.779 | 2.786 | 2.722 | |||
Perspectiefnota 2026 | 172 | 172 | 115 | 188 | 355 | |||
ZBB 2026 | -30 | -30 | -30 | -30 | -30 | |||
Ombuigingen begroting 2026 | -180 | -180 | ||||||
Totaal | 2.674 | 3.374 | 2.791 | 0 | 2.791 | 2.864 | 2.764 | 2.867 |
(I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based en (IV) Ombuigingen
Terug naar navigatie - 22 Onderwijs - (I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based en (IV) Ombuigingen(I) OAB/VVE SPUK-gelden
In 2025 wordt een groot deel van het eerder doorgeschoven onderwijsachterstandenbudget alsnog besteed. Dit is het gevolg van stijgende kosten, onder andere voor extra VVE-groepen vanwege wachtlijsten, een late factuur voor de taalklas 2024 en hogere kosten voor peuteropvang. Er is nieuw OAB-beleid vastgesteld, de daarin genoemde activiteiten worden uit budget van Jeugd op de Agenda gefinancierd (overlap in beleidsdoelen) en vanuit lokaal Onderwijs budget. De landelijke verdeling van de SPUK-gelden (OAB/VVE) is gebaseerd op verouderde cijfers, die een vertraging van twee jaar kennen. Hierdoor sluiten de toegekende middelen niet aan bij de actuele situatie en worden deze pas met vertraging beschikbaar gesteld. Daarnaast voert het Rijk in 2026 een landelijke korting van 10% door op de SPUK-gelden voor onderwijsachterstandenbeleid. Deze generieke korting heeft direct impact op het beschikbare budget. Dit wordt in 2026 opgevangen doordat de uitgaven voor kinderopvang vanwege een Sociaal Medische Indicatie (SMI) vanaf dat jaar weer vanuit Jeugdzorg budget zullen worden bekostigd en niet meer vanuit budget Kinderopvang. Hierdoor ontstaat er ruimte om dit tijdelijke te kort op te vangen binnen het totaal budget Kinderopvang/Peuterspeelzalen.
(II) Schoolverzuim en wachtlijsten terugdringen
Voor leerplicht is 0,5 FTE nodig om de huidige 3 maanden achterstand weg te werken, ontstaan door ziekte en structureel hogere belasting op de werkzaamheden. Daarnaast is voor de hogere belasting 0,5 FTE structureel nodig. Hogere belasting komt door: nieuwe wet Van school naar duurzaam werk, stijging ongeoorloofd verzuim en hogere complexiteit. Betreft de Wet van school naar duurzaam werk kennen gemeenten nog niet voldoende inzicht, samenwerking en duidelijke kaders om jongeren effectief naar werk te begeleiden.
In Eemkracht verband: T.o.v. Soest heeft Baarn 1,5x meer leerlingen per FTE, dat kan voor frictie gaan zorgen bij nieuwe uitvoeringsorganisatie. Tot slot, er is wisselwerking tussen achterstand leerplicht en wachtlijsten lokaal team en Met Maya (zie ook programma 5, lokaal team).
(II) IHP Tijdelijke huisvesting Baarnsch Lyceum
Voor het Baarnsch Lyceum zijn incidentele extra huurkosten voor tijdelijke huisvesting opgenomen in de jaren 2026 en 2027. In het vorige IHP waren deze kosten als PM post meegenomen. Nu zijn deze kosten meegenomen wegens de grote stijging van leerlingen die in het IHP van 2021 niet was verwacht. Een deel van de kosten wordt via de tussenrapportage 2025 gemeld voor 2025, het deel voor 2026 en 2027 zijn verwerkt ten laste van de algemene reserve.
(II) IHP Opname voorbereidingskredieten Aloysius, Guido de Bres, Baarnsch Lyceum inclusief investering
In de praktijk is er voorafgaand aan elke nieuwe investering een voorbereidingskrediet ten behoeve van onderwijshuisvesting nodig om ontwerpkosten, voorbereidingskosten en advieskosten af te dekken. Deze zijn in de Perspectiefnota financieel verwerkt. Dit heeft een verhogend effect, omdat voorbereidingskredieten in 5 jaar worden afgeschreven. In het geval van de genoemde scholen kunt u bij het beschikbaar stellen van de voorbereidingskredieten nog bijsturen. De leerlingenaantallen zijn sterker gegroeid dan eerder verondersteld in het IHP 2021. De afgelopen en komende tijd wordt gebruikt om samen met het Baarnsch lyceum te kijken hoe eventuele uitbreiding zal plaatsvinden. In de Perspectiefnota is een bedrag van € 3.500.000 opgenomen, hiervan is 8% ( € 280.000) als voorbereidingskrediet opgenomen.
(III) Zero based budgeting
Dit betreft de administratieve uitwerking van de stelpost ZBB uit de begroting 2025. Voor de specificatie wordt verwezen naar bijlage Zero Based Budgeting (ZBB).
(IV) Ombuiging IHP Doorschuiven projecten
Er komt een financiële herijking van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) waarbij de geplande investeringen in onze scholen in de komende jaren tegen het licht worden gehouden. Het betreft met name de geplande investeringen in de Aloysius, het Baarnsch Lyceum en de Guido Bres. Uitstel van geplande investering levert een incidentele vrijval van (kapitaallasten) in de jaren 2028 en 2029 op. Er zijn daarnaast verschillende richtingen om de ombuiging te realiseren onderzocht. Wij achten de ombuiging uiteindelijk niet als realiseerbaar, om de volgende hoofdredenen:
- Er zijn al gemaakte bestuurlijke afspraken over bouwtijd/aanvang realisatie;
- Toekomstige wijzigingen in het bouwbesluit, van BENG naar ENG, uitstel maakt een project dan niet goedkoper;
- Niet voldoen aan de Frisse Scholen-Norm wat indruist tegen het Gezonde scholen-beleid.
Tot slot was de beoogde bezuiniging in het Berenschotrapport als incidenteel aangemerkt. Na 2029 betekende dit ook een andere keuze. In de bijlage Ombuigingen vindt u een financiële specificatie van alle ombuigingen inclusief de afwijkingen.
Wat willen we gaan doen in 2026 - 2029 (€ x 1.000) | ||||
---|---|---|---|---|
Perspectiefnota 2026 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Schoolverzuim en wachtlijsten terugdringen | 50 | 50 | 50 | 50 |
IHP Tijdelijke huisvesting Baarnsch Lyceum | 122 | 65 | ||
IHP Opname voorbereidingskredieten Aloysius, Guido de Bres, Baarnsch Lyceum inclusief investering | 138 | 305 | ||
Ombuigingen begroting 2026 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
IHP Doorschuiven projecten | -180 | -180 | ||
Totaal | 172 | 115 | 8 | 175 |
Wie hebben we daarbij nodig?
Terug naar navigatie - 22 Onderwijs - Wie hebben we daarbij nodig?In de gemeente vallen er scholen onder diverse schoolbesturen. Vanwege de wettelijke verplichting om openbaar onderwijs aan te bieden in de gemeente, wordt hieronder alleen de Stichting Openbaar onderwijs Eemvallei(STEV) benoemd.
Deelneming | Gevestigd | Rechtsvorm | Webadres | Wettelijke verplichting |
St. openbaar onderwijs Eemvallei Educatie (STEV) | Amersfoort | Stichting | www.stev.nl | Art 23 lid 4 |
Openbaar belang
STEV zorgt voor openbaar en dynamisch onderwijs, waardoor de onderwijsprofessional in staat is het leervermogen bij ieder kind aan te spreken. Als stichting overziet STEV het grotere geheel en heeft zij de verantwoording over de aangesloten scholen.
Maatschappelijk doel Baarn
STEV is sinds 2005 een organisatie voor primair openbaar basisonderwijs in de omgeving van Amersfoort. Bij STEV zijn 13 basisscholen aangesloten. Deze openbare basisscholen liggen verspreid over verschillende dorpen en gemeenten: Baarn, Barneveld, Bunschoten, Nijkerk, Scherpenzeel, Soest en Woudenberg.
Wat willen we bereiken?
Kennisdeling en voortdurende ontwikkeling voor onze onderwijsprofessionals, met als doel goed kwalitatief en passend onderwijs aan te bieden.
Wat gaan we ervoor doen?
De Uitkijck is een gecertificeerde Daltonschool waar de leerkrachten oog hebben voor het kind als individu. Zij bieden wat het kind nodig heeft op cognitief, affectief en creatief gebied om een zelfstandig, sociaal en kritisch denkend mens te worden in een multiculturele samenleving.
Stichting openbaar onderwijs Eemvallei educatie (STEV) | Rekening | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|
(X € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 |
Balans | |||
Eigen vermogen | 2.289 | 2.185 | 2.188 |
Vreemd vermogen | 8.467 | 8.510 | 8.399 |
Exploitatie | |||
Omvang baten (excl. reserves) | 20.544 | 19.993 | 18.849 |
Geraamd resultaat | 211 | -104 | 3 |
Bijdrage gemeente Baarn | 0 | 0 | 0 |
23 Welzijn
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 23 Welzijn - Wat willen we bereiken?Iedereen in Baarn moet mee kunnen (blijven) doen in de samenleving. Vanuit Baarn Vitaal, onze koers voor een vitale toekomst, zetten we sterk in op het versterken van eigen kracht en zelfredzaamheid van onze inwoners. Waar nodig bieden we (tijdelijke) ondersteuning vanuit de gemeente.
Positieve Gezondheid vormt het denkkader en uitgangspunt voor ons beleid, diverse programma’s en projecten. We richten ons niet alleen op het beïnvloeden van het individuele gedrag van mensen, maar ook op het creëren van een gezonde en ondersteunende leefomgeving.
4 | Inwoners voelen zich ondersteund om eigen regie te voeren in wonen, werken en vrije tijd. |
5 | Inwoners voelen zich betrokken bij elkaar en zetten zich voor anderen in. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - 23 Welzijn - Wat gaan we daarvoor doen?Regulier
In 2026 gaan we Jeugd op de agenda verder uitwerken. De jeugdcoördinator speelt hierin een centrale rol door onderdelen verder te concretiseren, zoals het betrekken van jongeren in de volle breedte en het ophalen van hun behoeften en signalen. Hierbij wordt nauw samengewerkt met Pit Baarn, het onderwijs, verenigingen, sportclubs en diverse lokale organisaties.
Stichting Pit Baarn speelt een belangrijke rol in het sociaal domein en is het lokale aanspreekpunt voor inwoners op het gebied van zorg, ondersteuning, opvoeding, werk, geldzaken, vrijwilligerswerk, mantelzorg en eenzaamheid. Als gevolg van de ombuigingen zal Pit Baarn in 2026 werken met een aangepast jaarplan, waarbij extra afstemming plaatsvindt op de onderdelen jeugd, onderwijs en vroegsignalering.
Opvang ontheemden
De gemeente Baarn biedt, naast woonruimte voor statushouders, ook opvang aan asielzoekers en Oekraïense ontheemden. Dit gebeurt op eigen opvanglocaties en in samenwerking met woningcorporatie Omthuis, het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en onder coördinatie van de provincie Utrecht. Op deze manier draagt de gemeente bij aan de wettelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid om mensen in nood een veilige plek te bieden. De kosten voor de opvang worden gedragen door de daarvoor verantwoordelijke instanties, zoals het Rijk en het COA. Naar aanleiding van de zorgwekkende berichtgeving van het NRC en de gebrekkige informatievoorziening vanuit het COA die daaruit bleek, monitoren we samen met COA en politie nauwlettend de ontwikkelingen op het asielzoekerscentrum en de naleving van de met het COA gemaakte afspraken.
Wat kost het?
Terug naar navigatie - 23 Welzijn - Wat kost het?Welzijn (23) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht baten en lasten (€ x 1.000) | Geraamd | Saldo | Mutaties | Geraamd | Geraamd | Geraamd | Geraamd | |
Resultaat | resultaat | baten en lasten | reserves | resultaat | resultaat | resultaat | resultaat | |
Bestaand beleid | 3.311 | 3.311 | 3.240 | 3.243 | 3.247 | |||
Perspectiefnota 2026 | ||||||||
ZBB 2026 | ||||||||
Ombuigingen begroting 2026 | -460 | -460 | -460 | -460 | -460 | |||
Totaal | 555 | 3.582 | 2.851 | 0 | 2.851 | 2.780 | 2.783 | 2.787 |
(I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based en (IV) Ombuigingen
Terug naar navigatie - 23 Welzijn - (I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based en (IV) Ombuigingen(IV) Ombuiging Sluiten/afstoten voorzieningen
Voorgesteld wordt om de Volières op te heffen en de hertenkamp in het Maarschalksbos af te stoten. Het eerste jaar (2026) zal de bezuiniging door de uitvoering niet geheel worden gehaald, de verwachting is dat vanaf 2027 het bedrag € 20.000 hoger uitvalt dan opgenomen in de PPN 2026. Dit bedrag is bedoeld ter compensatie van de niet te halen ombuiging Beeldkwaliteit bij programma 3.2. Beheer Openbare Ruimte.
(IV) Ombuiging Stichting PIT Baarn
Om een ombuiging van € 400.000 vanaf 2026 te realiseren op de subsidie aan welzijnsorganisatie Stichting Pit Baarn, worden diverse taakstellingen op het gebied van zorg en welzijn doorgevoerd. Pit zal per 1 januari 2026 een structurele ombuiging van € 400.000 realiseren. Deze bezuinigingen raken meerdere onderdelen van de dienstverlening, waarbij een herschikking van inzet en middelen noodzakelijk is.
Een belangrijke maatregel is het beperken van de overheadkosten binnen Pit Baarn. De organisatie kiest voor een platte structuur, waarbij het management wordt geschrapt. De nieuwe directeur gaat werken op basis van een 28-urige werkweek in plaats van 36 uur. Ook de functie van extern controller wordt opnieuw aanbesteed om kostenbewuster in te kopen. Daarnaast wordt gestuurd op een efficiëntere bedrijfsvoering, taakverschuivingen en het combineren van functies om kosten te reduceren zonder directe impact op het primaire proces.
Naast het terugbrengen van overhead kijkt Pit naar andere financieringsmogelijkheden, aangezien de inkomsten nu voor bijna 90% uit gemeentelijke subsidie bestaan. Het doel is een meer evenwichtige financieringsmix te realiseren.
Een andere belangrijke verschuiving betreft het terugbrengen van individuele begeleiding ten gunste van meer collectief aanbod. Dit betekent dat minder ingezet wordt op één-op-éénbegeleiding en meer op groepsgerichte ondersteuning en activiteiten. Dit vergt niet alleen een andere aanpak van Pit Baarn, maar ook aanpassing door inwoners die ondersteuning ontvangen. Het is essentieel dat deze collectieve voorzieningen goed aansluiten bij de verschillende doelgroepen. Daarom zal het bestaande collectieve aanbod geëvalueerd worden op doelmatigheid en effectiviteit per doelgroep. Er wordt onderzocht in hoeverre dit aanbod daadwerkelijk voorziet in de behoeften van bijvoorbeeld ouderen, mensen met een beperking of jeugd.
Een andere ombuiging betreft mogelijk de mantelzorgwaardering en het vrijwilligersfonds. Waar Pit Baarn momenteel inzet op individuele waardering en ondersteuning van mantelzorgers, zal deze inzet worden versoberd of anders vormgegeven. Dit kan bijvoorbeeld door de collectieve waardering (zoals bijeenkomsten) te beperken of te vervangen door minder kostbare alternatieven. Ondersteuning voor vrijwilligersinitiatieven zal kritischer worden beoordeeld en mogelijk in omvang worden teruggebracht.
Tegelijkertijd vindt er een evaluatie plaats van de basisdienstverlening en basisvoorzieningen die Pit Baarn biedt. Het doel hiervan is scherp te krijgen welke voorzieningen essentieel zijn voor brede maatschappelijke participatie en welke onderdelen mogelijk versoberd, samengevoegd of afgeschaald kunnen worden, zoals de website, bureau vrijwillige inzet, de leuning en het vervoer.
Effect op Stichting Pit Baarn
Voor Pit Baarn betekenen deze ombuigingen een noodzaak tot herprioritering van taken en een andere inzet van personeel en middelen. De organisatie zal genoodzaakt zijn haar werkwijze aan te passen: minder intensieve individuele ondersteuning, een grotere nadruk op groepsgericht werken en een striktere afweging bij het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers. Ook zal er intern gestuurd moeten worden op het beperken van overhead en het optimaliseren van bedrijfsprocessen.
De impact hiervan zal voelbaar zijn voor zowel medewerkers als inwoners, waarbij maatwerk plaats moet maken voor doelmatig collectief aanbod. Tegelijkertijd biedt het een kans om bestaande werkwijzen kritisch te herzien, nieuwe financieringsbronnen te benutten en zo de effectiviteit van het sociaal domein in Baarn te versterken.
De informatie (medio augustus) vanuit PIT Baarn zelf, geeft aan dat de ombuiging naar verwachting kan worden ingevuld. Omdat de maatregelen die worden voorgesteld nog voor behandeling van de begroting 2026 worden getoetst is in de opzet van de voorliggende begroting rekening gehouden met een mogelijke afwijking van € 174.000 in het eerste jaar. Dit bedrag is inclusief het terugdraaien van de opgenomen negatieve indexering op subsidie voor PIT Baarn van € 74.000 welke een structurele doorwerking heeft. Of deze buffer daadwerkelijk nodig is laten we uw raad uiterlijk een week (of zoveel eerder) voor de oordeelsvorming via een raadsinformatiebrief (RIB) weten. Hierdoor is er voldoende tijd om dit zorgvuldig uit te werken. In de RIB zullen ook de eventuele gevolgen van de ombuiging conform uw motie bij de PPN worden toegelicht. In de bijlage Ombuigingen vindt u een financiële specificatie van alle ombuigingen inclusief de afwijking zoals hiervoor genoemd.
Wat willen we gaan doen in 2026 - 2029 (€ x 1.000) | ||||
---|---|---|---|---|
Perspectiefnota 2026 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Ombuigingen begroting 2026 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Sluiten/afstoten voorzieningen | -60 | -60 | -60 | -60 |
PIT Baarn en taakstelling Welzijn | -400 | -400 | -400 | -400 |
Totaal | -460 | -460 | -460 | -460 |
24 Volksgezondheid
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 24 Volksgezondheid - Wat willen we bereiken?Onze ambitie is dat inwoners van Baarn kunnen wonen, leven, naar school gaan en werken in een veilige en gezonde omgeving, met aandacht voor gezondheid én voor elkaar. Een gezond en vitaal Baarn staat centraal: we willen een samenleving waarin iedereen, ook de meest kwetsbaren, een gezond en veilig leven kan leiden.
Positieve gezondheid is hierbij het sleutelwoord. De GGD-regio Utrecht (GGDrU) ondersteunt de gemeente met publieke gezondheidsinterventies en -acties die erop gericht zijn om mensen zoveel mogelijk te laten meedoen. Deze inspanningen zijn niet alleen gericht op het individu, maar ook op het versterken van de gezondheid en het welzijn van groepen en de hele gemeenschap. Zo bouwen we samen aan een veerkrachtig en vitaal Baarn, waarin iedereen de kans krijgt om optimaal te participeren.
6 | Inwoners worden gestimuleerd om gezond en vitaal te leven. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - 24 Volksgezondheid - Wat gaan we daarvoor doen?Regulier
In Baarn zijn de afgelopen jaren veel succesvolle initiatieven gestart rond gezond en actief leven. Voorbeelden zijn de Gezonde Schoolprogramma's’ op basisscholen, B-Slim (met aandacht voor voeding), fittest voor ouderen, danscafé’s en de theatervoorstelling 'Mag ik je kussen'. Deze activiteiten komen voort uit de gezamenlijke ambitie een gezonde samenleving en mens te realiseren.
Ook in 2026 blijven we hierin investeren. We nemen de eigen regie en mogelijkheden van inwoners als uitgangspunt, en werken daarbij samen met lokale en regionale partners. Zowel de basisvoorzieningen van de GGD regio Utrecht als de lokale maatwerkvoorzieningen dragen hieraan bij. Deze inzet richt zich op het versterken van zes pijlers binnen de lokale gezondheidsaanpak:
- Vaccinatieprogramma’s en infectieziektenbestrijding
- Jeugdgezondheidszorg via het consultatiebureau (basis)
- Gezonde schoolprogramma’s
- Meld- en adviespunt Bezorgd
- Stevig ouderschap
- Verwijzing naar voor- en vroegschoolse educatie (lokaal maatwerk).
Positieve Gezondheid vormt het inhoudelijke kader voor ons volksgezondheidsbeleid. Dit vertaalt zich in zes dimensies waarop gezondheid wordt versterkt: lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren.
Wat kost het?
Terug naar navigatie - 24 Volksgezondheid - Wat kost het?Volksgezondheid (24) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht baten en lasten (€ x 1.000) | Geraamd | Saldo | Mutaties | Geraamd | Geraamd | Geraamd | Geraamd | |
Resultaat | resultaat | baten en lasten | reserves | resultaat | resultaat | resultaat | resultaat | |
Bestaand beleid | 1.251 | 1.251 | 1.251 | 1.251 | 1.251 | |||
Perspectiefnota 2026 | ||||||||
ZBB 2026 | -7 | -7 | -7 | -7 | -7 | |||
Ombuigingen begroting 2026 | ||||||||
Totaal | 1.103 | 1.291 | 1.244 | 0 | 1.244 | 1.244 | 1.244 | 1.244 |
(I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based en (IV) Ombuigingen
Terug naar navigatie - 24 Volksgezondheid - (I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based en (IV) Ombuigingen(III) Zero based budgeting
Dit betreft de administratieve uitwerking van de stelpost ZBB uit de begroting 2025. Voor de specificatie wordt verwezen naar bijlage Zero Based Budgeting (ZBB).
Wie hebben we daarbij nodig?
Terug naar navigatie - 24 Volksgezondheid - Wie hebben we daarbij nodig?
Verbonden partij | Gevestigd | Rechtsvorm | Webadres | Wettelijke verplichting | |
GGDrU | Utrecht | Gemeenschappelijke regeling | www.gggdru.nl | De GGDRu voert voor de gemeente de taken uit die voortkomen uit de Wet Publieke gezondheid (Wpg). Hierbij ligt de primaire focus op de collectieve en preventie aspecten van gezondheid. |
Openbaar belang
De GGDrU voert voor de gemeente de taken uit die voortkomen uit de Wet publieke gezondheid (Wpg). Hierbij ligt de primaire focus op de collectieve en preventieve aspecten van de gezondheid.
Maatschappelijk doel gemeente Baarn
De gemeente zorgt voor uitvoering van de Wpg (Wet publieke gezondheid) met daarbij passende maatwerkondersteuning.
Wat willen we bereiken?
Inwoners hebben niet altijd invloed op het voorkómen of vermijden van gezondheidsrisico’s, zien de risico’s niet of hebben niet de middelen en mogelijkheden om gezonde keuzes te maken. GGDrU is er om de gezondheid van inwoners te beschermen of te verbeteren door zelf collectieve maatregelen te nemen en andere partijen te adviseren. Daar is publieke gezondheidszorg voor. GGDrU staat ervoor om het verschil in gezondheid verkleinen en het vermogen van mensen om mee te kunnen doen aan de samenleving bevorderen.
Wat gaan we er voor doen?
GGDrU heeft het bevorderen en beschermen van de gezondheid verdeeld over de pijlers; Gezonde en veilige leefomgeving, Kansrijk opgroeien, Langer en gezond zelfstandig en Wendbare en vitale organisatie. GGDrU voert de wettelijke verplichte taken uit namens alle gemeenten als collectief. Deze collectieve, verplichte wettelijke taakuitvoering wordt de basistaakuitvoering genoemd. Het daarbij horende pakket aan producten is het basispakket. Het gaat over het beschermen tegen gezondheidsrisico’s. In de samenwerkingsovereenkomst zijn de aanvullende werkzaamheden vastgelegd die de GGDrU voor en in opdracht van de gemeente Baarn uitvoert, op het domein Publieke Gezondheid. In 2026 wordt een verdere oriëntatie gedaan op het takenpakket van de GGDrU, mede gezien de snel stijgende kosten. Onderzocht wordt welke taken van het Lokaal Team en welzijnsorganisatie Pit Baarn overlappen en slimmer verdeeld kunnen worden.
Gezondheids dienst Utrecht (GGDrU) | Rekening | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|
(X € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 |
Balans | |||
Eigen vermogen | 6.217 | 1.603 | 2.800 |
Vreemd vermogen | 36.090 | 18.942 | 27.464 |
Exploitatie | |||
Omvang baten (excl. reserves) | 81.839 | 64.671 | 75.275 |
Geraamd resultaat | 2.477 | 0 | 0 |
Bijdrage gemeente Baarn | 1.229 | 1.360 | 1.312 |