Burgemeester Mark Röell
Wethouder Mark Veldhuizen
Wethouder Hugo Prakke
Programma 1: Dienstverlening
Inleiding
Terug naar navigatie - Programma 1: Dienstverlening - InleidingInwoners, organisaties en ondernemers willen zich gehoord voelen en goed geholpen worden door de gemeente. Duidelijke communicatie en goede dienstverlening zijn daarbij onmisbaar. Van de gemeente mag worden verwacht dat zij dienstbaar, toegankelijk, bereikbaar en beschikbaar is en een positieve grondhouding heeft richting inwoners en ondernemers. Uit de burgerpeiling blijkt dat de dienstverlening van de gemeente Baarn goed wordt gewaardeerd door haar inwoners. De investeringen die de gemeente heeft gedaan in digitale dienstverlening speelt in deze waardering een belangrijke rol. Ten opzichte van zowel 2021 als gemeenten met vergelijkbare omvang, is de waardering gegroeid. De gemeente gaat door met het vergroten van het aanbod van digitale diensten. Vanwege het organiseren van de landelijke verkiezingen in 2025 herijken we de Visie op Dienstverlening in 2026.
Beleidskader
Terug naar navigatie - Programma 1: Dienstverlening - Beleidskader• Visie op burgerparticipatie 2023
• Communicatienota 2023-2026
• Quick scan Lokale democratie 2021
• Visie op dienstverlening 2019
Wat kost het?
Terug naar navigatie - Programma 1: Dienstverlening - Wat kost het?Dienstverlening | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht baten en lasten (€ x 1.000) | Geraamd | Saldo | Mutaties | Geraamd | Geraamd | Geraamd | Geraamd | ||||
Resultaat | resultaat | baten en lasten | reserves | resultaat | resultaat | resultaat | resultaat | ||||
Bestaand beleid | 2.856 | 2.856 | 2.687 | 2.672 | 2.672 | ||||||
Perspectiefnota 2026 | 98 | 98 | 119 | 119 | 119 | ||||||
Ombuigingen begroting 2026 | -150 | -150 | -225 | -225 | -225 | ||||||
Totaal | 3.099 | 2.768 | 2.804 | 0 | 2.804 | 2.581 | 2.566 | 2.566 | |||
10 Bestuur
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 10 Bestuur - Wat willen we bereiken?Baarn is een gemeente waar we oog hebben voor elkaar, waar we naast elkaar staan en waar we ons als overheid dienstbaar en open opstellen naar de samenleving. We handelen vanuit vertrouwen, zodat inwoners zich geborgen en veilig voelen. Dit doen we door actief te helpen, uit te nodigen tot samenwerking en maatschappelijke initiatieven te ondersteunen.
Duidelijke communicatie en een toegankelijke, veilige dienstverlening zijn voor ons vanzelfsprekend. We zetten hiervoor verschillende kanalen in van sociale media tot fysieke dienstverlening dichtbij inwoners. De digitalisering en het slim inzetten van onze kanalen stellen ons in staat om snel, efficiënt en betrouwbaar te werken, met oog voor privacy en toegankelijkheid. We doen dit transparant, vanuit het gelijkheidsbeginsel, en op een manier die inwoners het gevoel geeft dat ze er echt toe doen. We luisteren naar de vraag achter de vraag en zoeken naar passende oplossingen. Zo voelen inwoners zich gehoord, geholpen en serieus genomen.
Tegelijkertijd blijven de opgaven voor de Baarnse samenleving groot. De middelen die we ontvangen van de Rijksoverheid staan onder druk, terwijl de vraag naar zorgvuldige uitvoering van onze kerntaken blijft. Binnen de beschikbare financiële ruimte doen we wat nodig is en zetten we onze middelen zo goed mogelijk in voor het algemeen belang. Regionale samenwerking is daarbij onmisbaar. We werken zelfbewust en doelgericht samen met andere gemeenten en partners aan maatschappelijke uitdagingen op het gebied van wonen, verkeer, veiligheid, klimaat en een gezonde leefomgeving. Zo versterken we onze uitvoeringskracht en blijven we bouwen aan een Baarn waar iedereen zich thuis voelt.
1 | Inwoners kunnen erop rekenen dat de gemeente zich inspant om hen gehoord, geholpen en serieus genomen te laten voelen. |
2 | Inwoners ervaren waar mogelijk duidelijke communicatie en toegankelijke, veilige dienstverlening. |
3 | Inwoners ervaren dat de gemeente naast hen staat, actief helpt, uitnodigt tot samenwerking en maatschappelijke initiatieven ondersteunt. |
4 | Inwoners merken dat de gemeente zorgvuldig omgaat met middelen en regionaal samenwerkt om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - 10 Bestuur - Wat gaan we daarvoor doen?Regulier
Op natuurlijke momenten, zoals bij evaluaties van samenwerkingen en keuzes over uitvoering van nieuwe of bestaande taken, bepalen we of we samenwerking willen aangaan, versterken of veranderen. Een voorbeeld hiervan is de schaalvergroting voor de uitvoering van Belastingtaken.
We blijven ons inzetten voor een toereikende vergoeding vanuit het Rijk voor de door ons uit te voeren (medebewind) taken. Dit doen we door ons, samen met andere gemeenten in VNG-verband, hard te maken voor het krijgen van de juiste middelen voor wettelijke zaken zoals zorg en jeugdhulp. Tegelijkertijd bereiden we ons erop voor dat de financiële middelen vanaf 2028 niet toereikend zijn. Vanaf 2026 voeren we daarom ombuigingen door, zoals opgenomen in de Perspectiefnota 2026, met als doel het financiële evenwicht in de begroting te herstellen en te behouden.
Wat kost het?
Terug naar navigatie - 10 Bestuur - Wat kost het?Bestuur (10) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht baten en lasten (€ x 1.000) | Geraamd | Saldo | Mutaties | Geraamd | Geraamd | Geraamd | Geraamd | ||||
Resultaat | resultaat | baten en lasten | reserves | resultaat | resultaat | resultaat | resultaat | ||||
Bestaand beleid | 2.381 | 2.381 | 2.389 | 2.389 | 2.389 | ||||||
Perspectiefnota 2026 | 48 | 48 | 13 | 13 | 13 | ||||||
ZBB 2026 | -8 | -8 | -8 | -8 | -8 | ||||||
Ombuigingen begroting 2026 | -75 | -75 | -150 | -150 | -150 | ||||||
Totaal | 2.422 | 2.132 | 2.346 | 0 | 2.346 | 2.244 | 2.244 | 2.244 | |||
(I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based en (IV) Ombuigingen
Terug naar navigatie - 10 Bestuur - (I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based en (IV) Ombuigingen(II) Verkiezingen gemeenteraad
Deze kosten doen zich één keer in de vier jaar voor in verband met de gemeenteraadsverkiezingen. Het gaat onder meer om opkomstbevorderende activiteiten en communicatiemiddelen, zoals de StemWijzer, een verkiezingsmarkt, verkiezingskrant en verkiezingsdebat(ten). Daarnaast betreft het kosten voor de inwerkcursus voor nieuwe raadsleden, het afscheid van de zittende gemeenteraad en de installatie nieuwe gemeenteraad.
(II) Extra kosten Accountant
In 2024 is er aanbesteding uitgevoerd voor een nieuwe accountant. De uitkomst van de aanbesteding leidt tot een stijging van het benodigde reguliere budget.
(III) Zero based budgeting
Dit betreft de administratieve uitwerking van de stelpost ZBB uit de begroting 2025. Voor de specificatie wordt verwezen naar bijlage Zero Based Budgeting (ZBB).
(IV) Ombuiging Wethouder minder
Het terugbrengen van het aantal wethouders van 4 naar 3 leidt tot een directe besparing van € 150.000. We doen de aanname dat dit gerealiseerd kan worden na de verkiezingen. Hierdoor is de ombuiging in 2026 voor de helft meegenomen en vanaf 2027 volledig.
Wat willen we gaan doen in 2026 - 2029 (€ x 1.000) | ||||
---|---|---|---|---|
Perspectiefnota 2026 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Verkiezingen gemeenteraad | 35 | |||
Extra kosten accountant | 13 | 13 | 13 | 13 |
Ombuigingen begroting 2026 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Wethouder minder | -75 | -150 | -150 | -150 |
Totaal | -27 | -137 | -137 | -137 |
Wie hebben we daarbij nodig?
Terug naar navigatie - 10 Bestuur - Wie hebben we daarbij nodig?
Samenwerking | Gevestigd | Rechtsvorm | Webadres | Verplichting |
Regionale inkoop Amersfoort | Amersfoort | Wijzigt naar GR | Inkoopregioamersfoort | Nee |
Openbaar belang
De samenwerkende gemeenten dragen zorg voor betaalbare ondersteuning en diensten.
Maatschappelijk doel Baarn
De gemeente zorgt voor passende ondersteuning en diensten.
Wat willen we bereiken?
Doel van de samenwerking is om de volgende gezamenlijke doelen te behalen:
• kosten van voorzieningen/diensten beter beheersen;
• kwaliteit van dienstverlening verhogen;
• kwetsbaarheid van de ondersteuning verminderen;
• regionale samenwerking verbeteren.
Wat gaan we ervoor doen?
Gezamenlijke inkoop en contractmanagement.
Jaarlijkse financiële bijdrage | Jaarrekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
Bijdrage gemeente Baarn | € 120.349 | € 120.349 | € 120.349 |
11 Dienstverlening
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 11 Dienstverlening - Wat willen we bereiken?Baarn is een gemeente waar we oog hebben voor elkaar, waar we naast elkaar staan en waar we als overheid vanuit vertrouwen ons dienstbaar en open opstellen naar de samenleving. Zo voelen inwoners zich geborgen en veilig. Dit doen we door te helpen, uit te nodigen tot samenwerking en maatschappelijke initiatieven te ondersteunen. Duidelijke communicatie en veilige, laagdrempelige dienstverlening zijn belangrijk. We zetten daarbij verschillende dienstverleningskanalen in: online, bijvoorbeeld via sociale media, en fysiek dichtbij inwoners. De steeds verdergaande digitalisering en het slim inzetten van dienstverleningskanalen stellen ons in staat om snel, efficiënt en veilig diensten te leveren en informatie te delen. Dit doen we transparant, gebaseerd op het gelijkheidsbeginsel en open, zoals van een gemeente mag worden verwacht. We willen ‘de vraag achter de vraag’ begrijpen en daar een oplossing voor bieden, zodat inwoners zich gehoord en geholpen voelen.
5 | Inwoners ervaren communicatie en interactie met de gemeente als toegankelijk, wederzijds en open. |
6 | Inwoners voelen zich actief betrokken bij beleid, zodat de kracht van de samenleving wordt ingezet voor Baarn. |
7 | Inwoners kunnen de eigen leefomgeving verbeteren met initiatieven die de gemeente ondersteunt. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - 11 Dienstverlening - Wat gaan we daarvoor doen?Regulier
Onze dienstverlening aan de samenleving is heel breed: van het verstrekken van een paspoort tot het ondersteunen van een maatschappelijk initiatief met subsidie of advies. In 2026 blijven we werken aan verdere verbetering van onze dienstverlening. Voorbeelden hiervan zijn:
• We gaan door met het beter en sneller oplossen van meldingen over de openbare ruimte.
• In 2026 zijn alle digitale formulieren beschikbaar. Tegelijkertijd werken we achter de schermen aan de vereenvoudiging van de processen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het doen van een geboorte aangifte.
• We maken onze gemeentelijk websites beter toegankelijk en zorgen dat de informatie op deze sites actueel en relevant is.
• Via het project 'Baarn buurt mee' stellen stellen we buurtbudgetten beschikbaar. Inwoners kunnen hun initiatief voor een leukere, betere en mooier buurt indienen via baarnbuurtmee.nl. Elk initiatief ontvangt maximaal €250,- om het plan zelf uit te voeren.
• We helpen de Kinderburgemeester zo goed mogelijk om zijn ideeën voor Baarn onder de aandacht te brengen en, waar mogelijk, uit te voeren.
• Via een regelmatige Burgerpeiling meten hoe we de dienstverlening voor inwoners verder kunnen verbeteren.
• Als bestuur en gemeentelijke organisatie zoeken we vaker de dialoog met inwoners, onder andere door meer de wijken in te gaan om inwoners te spreken.
• We sturen op begrijpelijk taalgebruik in onze communicatie met inwoners en organisaties. Medewerkers van de gemeente krijgen daarvoor trainingen en gebruiken de gemeentelijke schrijfwijzer.
• We maken steeds vaker gebruik van toegankelijke en aansprekende communicatiemiddelen, zoals infographics, podcasts, praatplaten, beeld en video. Daarbij maken we gebruik van een gemeentelijke beeldbank.
Wat kost het?
Terug naar navigatie - 11 Dienstverlening - Wat kost het?Dienstverlening (11) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht baten en lasten (€ x 1.000) | Geraamd | Saldo | Mutaties | Geraamd | Geraamd | Geraamd | Geraamd | |
Resultaat | resultaat | baten en lasten | reserves | resultaat | resultaat | resultaat | resultaat | |
Bestaand beleid | 546 | 546 | 375 | 360 | 360 | |||
Perspectiefnota 2026 | 50 | 50 | 106 | 106 | 106 | |||
ZBB 2026 | -62 | -62 | -69 | -69 | -69 | |||
Ombuigingen begroting 2026 | -75 | -75 | -75 | -75 | -75 | |||
Totaal | 677 | 637 | 459 | 0 | 459 | 337 | 322 | 322 |
(I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based en (IV) Ombuigingen
Terug naar navigatie - 11 Dienstverlening - (I) Gewijzigd, (II) PPN, (III) Zero based en (IV) Ombuigingen(II) Structurele bijdrage archief Eemland
Vanaf 2027 is afname van de volledige dienstverlening onvermijdelijk, inclusief de bijbehorende kosten. Deze kosten zijn realistisch en marktconform. Bovendien biedt volledige deelname aan de GR de gemeente Baarn de mogelijkheid om actief te sturen op de strategische keuzes van Archief Eemland.
(II) Verkiezingen periode 2026-2029
Voor de verkiezingen is een structureel budget opgenomen van € 82.000. Dit budget wordt structureel overschreden door inhuur van expertise voor de organisatie van de verkiezingen (communicatie & dienstverlening). Deze inhuur is nodig om de reguliere dienstverlening als organisatie te kunnen blijven borgen. Omdat de komende jaren (2026 - 2029) minimaal een verkiezing per jaar wordt georganiseerd, is structureel een ophoging van € 50.000 nodig op het bestaande budget om benodigde inhuur te kunnen bekostigen. Het betreft de gemeenteraadsverkiezingen (maart 2026), Provinciale Staten en waterschappen (maart 2027), Tweede kamer (2029) en het Europees Parlement (mei/juni 2029).
(II) Soortenmanagementplan (SMP)
In het kader van het Nationaal Isolatieprogramma zet de gemeente met het Soortenmanagementplan (SMP) in op versnelling van de verduurzaming, met behoud van biodiversiteit. Het SMP, opgesteld door de gemeente en beoordeeld door de provincie, vormt de basis voor een gebiedsgerichte omgevingsvergunning voor flora- en fauna-activiteiten onder de Wet natuurbescherming. Hierdoor zijn grootschalige renovatie- en isolatieprojecten mogelijk zonder telkens afzonderlijk ecologisch onderzoek. Inwoners kunnen zo sneller verduurzamen, terwijl beschermde soorten zoals vleermuizen, gierzwaluwen en huismussen duurzaam behouden blijven.
De provincie blijft toezichthouder op de naleving van de Wet natuurbescherming en stelt randvoorwaarden aan vergunningverlening en monitoring. Deze randvoorwaarden zijn nog niet volledig uitgewerkt. Voor de implementatie van het SMP in Baarn is dekking voor 2026 geregeld. Voor de periode 2027–2029 moeten afspraken over bijdragen, vergoedingen en subsidies nog worden vastgelegd. Eind 2025 verwachten we duidelijkheid over de financiële consequenties en de inzet van provinciale implementatiesubsidies.
(II) Transitie informatievoorziening (IV) met gemeente Soest
In 2025 is de samenwerking op applicatieharmonisatie met de zeven RID partners ontvlochten. In 2026 wordt een nieuwe samenwerking ingericht met de gemeente Soest en mogelijk Eemkracht. Hiermee kan de dienstverlening aan de inwoners beter en sneller worden gedigitaliseerd. In de praktijk betekent dit dat schaarse capaciteit en expertise worden gedeeld en aanbestedingen, beheer van data en applicaties samen worden gedaan. De afgelopen jaren lag de focus op het samen inkopen en inrichten van applicaties. De verandering zit in het denken en werken vanuit de behoeften van inwoners en deze vertalen naar digitale oplossingen. De eenmalige inrichtingskosten voor het inrichten van deze samenwerking bestaan uit het inzetten van expertise om de nieuwe manier van werken in te richten en medewerkers te trainen. Deze kosten worden ingeschat op 125.000 euro en ten laste gebracht van de algemene reserve.
(III) Zero based budgeting
Dit betreft de administratieve uitwerking van de stelpost ZBB uit de begroting 2025. Voor de specificatie wordt verwezen naar bijlage Zero Based Budgeting (ZBB).
(IV) Ombuiging hospitalitybalie
De pilot hospitalitybalie wordt niet verlengd. Hiermee vervalt 0,63 fte. Aangezien de balie ook wordt gebruikt door andere organisaties in het gebouw en de gemeente 30% van de kosten draagt, bedraagt de verwachte besparing circa € 19.500.
(IV) Ombuiging beperken capaciteit telefonische en fysieke dienstverlening aan de balie
De formatie van het Baarns Contact Centrum wordt met 0,89fte beperkt waardoor minder capaciteit beschikbaar is voor dienstverlening aan de telefoon en de informatiebalie. Hierbij wordt ingezet op een te realiseren besparing van € 55.000. Het terugbrengen van de capaciteit zal naar verwachting leiden tot langere wachttijden aan de telefoon en een toename van het aantal baliebezoeken. Het risico bij deze besparing is dat de bezetting kwetsbaarder wordt tijdens vakantieperiodes en ziekte van medewerkers. Dit kan leiden tot extra kosten voor de inzet van inhuur dan wel het (tijdelijk) beperken van de openingstijden van telefonische bereikbaarheid en/of de informatiebalie.
Wat willen we gaan doen in 2026 - 2029 (€ x 1.000) | ||||
---|---|---|---|---|
Perspectiefnota 2026 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Structurele bijdrage archief Eemland | 56 | 56 | 56 | |
Verkiezingen periode 2026-2029 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Soorten management plan | ||||
Transitie informatievoorziening met gemeente Soest | 125 | |||
Ombuigingen begroting 2026 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Bezuiniging hospitalitybalie | -20 | -20 | -20 | -20 |
Beperken openingstijden en telefonische bereikbaarheid | -55 | -55 | -55 | -55 |
Totaal | 101 | 32 | 32 | 32 |