Weerstandsvermogen en Risicobeheersing

Beleid gemeente Baarn

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en Risicobeheersing - Beleid gemeente Baarn

Als gemeente ondernemen we activiteiten die soms risico’s met zich meebrengen. Daarnaast krijgen we te maken met autonome ontwikkelingen die eveneens risicovol kunnen zijn. Met een risico bedoelen we de kans op een gebeurtenis die invloed heeft op het behalen van onze doelstellingen of op de beschikbare financiële middelen, zowel in positieve als negatieve zin. Deze risico’s kunnen van juridische, financiële, maatschappelijke of inhoudelijke aard zijn. Het effectief beheersen van deze risico’s is daarom een essentieel onderdeel van onze managementverantwoordelijkheid. Voor het bepalen van onze weerstandscapaciteit wegen we af hoe groot de kans is dat ze zich voordoen.

Het effectief beheersen van deze risico’s is niet slechts een taak, maar een wezenlijk onderdeel van onze managementverantwoordelijkheid. Het stelt ons in staat om adequaat in te spelen op onzekerheden en tegelijkertijd kansen te benutten. Daarom werken we voortdurend aan het versterken van ons risicomanagement, zodat we zowel voorbereid zijn op mogelijke bedreigingen als in staat zijn om kansen optimaal te benutten. Het is deze balans die ons helpt om de gemeente effectief te besturen en te zorgen voor een stabiele en duurzame toekomst voor onze inwoners.

Risico Omschreven als Geschatte kans van Rekenpercentage
Klein Onwaarschijnlijk 0% - 20% 10%
Gemiddeld Aannemelijk 21% - 50% 35%
Groot Waarschijnlijk 51% - 90% 70%
Bedragen x € 1.000,-

Benodigde weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en Risicobeheersing - Benodigde weerstandscapaciteit

De weerstandscapaciteit van een gemeente geeft aan hoeveel financiële middelen er beschikbaar moeten zijn om risico's die zich kunnen voordoen, op te vangen. Het is een maatstaf voor de financiële veerkracht van de gemeente. Dit betekent dat de gemeente over voldoende middelen moet beschikken om onverwachte gebeurtenissen, zoals financiële verliezen of onverwachte uitgaven, te kunnen opvangen zonder dat dit de continuïteit van de gemeentelijke taken en diensten in gevaar brengt. De weerstandscapaciteit wordt bepaald door het beschikbaar stellen van reserves, zoals het algemene reserve en bestemmingsreserve die kunnen worden aangesproken in geval van negatieve ontwikkelingen.

Onze gemeente heeft te maken met risico’s die zowel positieve als negatieve invloed kunnen hebben op de doelstellingen en financiële middelen. De omvang van de risico’s bedraagt €27.634 miljoen, en de benodigde weerstandscapaciteit om deze risico’s op te vangen is €10.498 miljoen. om de incidentele risico’s op te vangen. Voor de ratio weerstandsvermogen voor de programma’s streeft de gemeente een ratio van 1,0 na, waarbij als toegestane een ondergrens van 0,8. De ratio van 2,02 betekent dat onze gemeente meer weerstandscapaciteit heeft dan nodig is om de risico's op te vangen.

Weerstandcapaciteit Jaarrekening 2023 Begroting 2024 Rekening 2024
x € 1.000
Bruto risico 23.087 15.676 27.634
Benodigde weerstandscapaciteit 8.020 5.631 10.498
Beschikbaar weerstandsvermogen 18.225 15.764 20.612
Ratio weerstandsvermogen 2,27 2,80 1,96

Weerstandscapaciteit exploitatie

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en Risicobeheersing - Weerstandscapaciteit exploitatie

De weerstandscapaciteit die in de in de exploitatie beschikbaar is, dient vooral voor het opvangen van structurele financiële restrisco’s. De aanwezige weerstandscapaciteit bestaat uit:
1. raming voor onvoorzien
2. onbenutte belastingcapaciteit.

1. Onvoorzien
Voor het opvangen van onvoorziene incidentele lasten is jaarlijks 0,2% van het begrotingstotaal beschikbaar voor 2024 was dit € 67.539,00. In 2024 is hier € 19.525 van gebruikt. Het overige deel valt vrij en is daarmee onderdeel van het jaarrekeningresultaat 2024.

2. Onbenutte belastingcapaciteit
De onbenutte belastingcapaciteit is de financiële ruimte binnen de onroerendezaakbelasting (OZB) en de bestemmingsheffingen afval en riolering. Deze ruimte wordt bepaald door het verschil tussen het gemiddelde OZB tarief van de gemeente en het normtarief dat door het Rijk wordt vastgesteld. Gemeente Baarn kan haar OZB tarieven nog verhogen indien dit noodzakelijk blijkt te zijn voor de uitvoering van onze gemeentelijke taken. Bij de heffingen riolering en afval betreft de financiële ruimte tot het bereiken van een kostendekkend niveau van 100%.

Excel-tabel

Inventarisatie weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en Risicobeheersing - Inventarisatie weerstandscapaciteit

Het weerstandsvermogen wordt gedefinieerd als “het vermogen van de gemeente Baarn om niet-structurele financiële risico’s op te kunnen vangen teneinde zijn taken te kunnen voortzetten”. Het weerstandsvermogen bestaat uit die middelen die de gemeente Baarn heeft om niet begrote kosten te dekken en die risico’s waarvoor geen voorzieningen zijn getroffen of verzekeringen zijn afgesloten. Dit gaat alleen om de incidentele risico’s.

Voor de vaststelling van het weerstandsvermogen neemt de gemeente Baarn alleen de algemene reserve als uitgangspunt. De onbenutte belastingcapaciteit en de post voor onvoorzien worden niet meegenomen in de berekening. Deze zijn een reserve om mogelijke structurele risico’s op te vangen binnen de begroting wanneer dit nodig blijkt

Financiële vertaling van de risico’s

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en Risicobeheersing - Financiële vertaling van de risico’s

Op basis van het risicobeleid is het gewenste weerstandsvermogen bepaald door de risico’s in cijfers vast te stellen naar hun maximale financiële impact maal de kans dat het risico zich voor kan doen. De in deze paragraaf opgenomen risico’s zijn niet volledig. Risico’s met weinig financiële impact of risico’s waarvan het financiële effect niet bekend is, zijn buiten beschouwing gelaten.

Hierbij zijn alleen risico’s meegenomen:
• die een maximale financiële impact hebben van € 100.000 of meer;
• waarvan de kans dat het risico zich in werkelijkheid voordoet groter is dan 10%;
• waarvan de kans maal de financiële impact minimaal € 10.000 bedraagt.
Voor de beoordeling is de onderstaande schaalindeling gehanteerd.


De risicoanalyse vindt tweemaal per jaar plaats, waardoor deze paragraaf (jaarrekening 2024) aansluit op de risicoanalyse van de begroting 2025

Excel-tabel

Totaaloverzicht

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en Risicobeheersing - Totaaloverzicht

De benodigde weerstandscapaciteit bij de jaarrekening 2024 met  is in omvang is met € 1,9 miljoen toegenomen ten opzichte van de risicoanalyse in de begroting 2025, omdat een aantal risico-inschattingen zijn geactualiseerd. In de onderstaande tabel zijn de mutaties ten opzichte van de jaarrekening 2024 en begroting 2025 zichtbaar. Er zijn drie nieuwe risico's toegevoegd. 

Er zijn drie nieuwe risico's toegevoegd. 

Fraude en oplichting: Dit risico is toegevoegd omdat gemeenten kwetsbaar kunnen zijn voor misbruik en manipulatie, niet alleen op financieel vlak, maar ook in processen, procedures en het gebruik van gegevens. Het kan zich voordoen in de vorm van valse claims, misbruik van subsidies of gegevensdiefstal, wat de integriteit van de gemeentelijke organisatie bedreigt.

Continuïteit kritische processen: Dit risico is belangrijk omdat de gemeente afhankelijk is van diverse systemen en processen voor haar dagelijkse werking (zoals IT-infrastructuur en dienstverlening). Storingen of verstoringen van deze kritische processen kunnen de continuïteit van de dienstverlening aan de inwoners in gevaar brengen. Het is essentieel om deze processen te beschermen tegen storingen of calamiteiten.

Netcongestie: Dit risico wordt benoemd vanwege de groeiende vraag naar elektriciteit, gas en data, die kan leiden tot overbelasting van netwerken (zoals elektriciteits- en internetnetwerken). Netcongestie kan gevolgen hebben voor de gemeentelijke dienstverlening, bijvoorbeeld bij de uitvoering van duurzame energieprojecten, woningbouwprojecten of bij de digitalisering van gemeentelijke processen. Het tijdig signaleren van dit risico helpt bij het plannen van infrastructuurversterkingen en het voorkomen van verstoringen.

Nr Benoemde risico's Maximum Kans Inc/Struct Begroting Begroting Jaarrekening Mutatie
2024 2025 2024
Bedrijfsrisico's
1 Handhaving Wabo 100 Klein Structureel 10 10 10 Ongewijzigd
2 Informatiebeheer 250 Klein Structureel 25 25 25 Ongewijzigd
3 AVG-1 / AVG 2 3.000 Klein Structureel 369 457 300 Gewijzigd
4 Informatiebeheer Cybercrime 1.000 Gemiddeld Incidenteel 350 350 350 Ongewijzigd
5 Fraude en oplichting 150 klein Structureel 0 0 15 nieuw
6 Gemeenschappelijke regeling RID 500 Gemiddeld Incidenteel 175 175 175 Ongewijzigd
7 Leveranciersafhankelijkheid (software, hardware, diensten b.v. afval) 1.100 Gemiddeld Structureel 468 0 385 nieuw/gewijzigd
8 Personeel en vervullen vacante functies 1.400 Gemiddeld Incidenteel 280 630 490 Ongewijzigd
9 Continuiteit kritische processen 250 Gemiddeld Structureel 0 0 88 nieuw
10 Stijging kosten loon en grondstoffen 750 Groot Incidenteel 350 350 563 Gewijzigd
11 Inlopen achterstand IBOR 1.000 Groot Incidenteel 700 700 700 Ongewijzigd
12 Klimaatrisico's 5.000 Gemiddeld Incidenteel 0 1.750 1.750 Gewijzigd
Totaal bedrijfsrisico's 14.500 2.727 4.447 4.850
Beleidsrisico's
Open einde regelingen
1 Participatiewet 200 Gemiddeld Structureel 99 99 70 Gewijzigd
2 Sociale werkvoorziening 500 Gemiddeld Incidenteel 630 630 175 Gewijzigd
3 Jeugdzorg en Wmo 2.000 Groot Structureel 976 1.120 1.400 Gewijzigd
4 SiSa verantwoording VVE 134 Klein Incidenteel 13 13 13 Ongewijzigd
Totaal beleidsrisico's 2.834 1.718 1.862 1.658
Financieel
1 Algemene uitkering gemeentefonds 4.000 Gemiddeld Structureel 1.033 1.400 1.400 Gewijzigd
Totaal Financiele risico's 4.000 1.033 1.400 1.400
Aansprakelijkheidsrisico's
1 Gewaarborgde geldleningen Woningcorporaties 2.500 Klein Incidenteel 105 250 250 Gewijzigd
2 Gewaarborgde geldleningen en overige leningen 800 Gemiddeld Incidenteel 48 805 240 Gewijzigd
Totaal aansprakelijkheidsrisico's 3.300 153 805 490
Economische risico's
3 Netcongestie i.r. verduurzaming vastgoed / ontwikkeling woningbouw 3.000 Groot Structureel 0 0 2.100 nieuw
Totaal economische risico's 3.000 0 0 2.100
Totaal risico's 27.634 5.631 8.514 10.498
Bedragen x € 1.000,-

Financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en Risicobeheersing - Financiële kengetallen

Vanuit een meerjarenbegroting die structureel en reëel in evenwicht is kan de gemeente eventuele financiële tegenslagen in eerste instantie opvangen. De financiële kengetallen ondersteunen de gemeenteraad bij het maken van afwegingen.
In de onderstaande tabel worden de kengetallen weergegeven. Het opnemen van deze kengetallen in de begroting en het jaarverslag is wettelijk voorgeschreven.
Op grond van de ‘Regeling vaststelling wijze waarop kengetallen worden vastgesteld en opgenomen in begroting en jaarverslag provincies en gemeenten’ van 9 juli 2015 is de gemeente gehouden aan het presenteren van financiële kengetallen. Het doel hiervan is dat een vergelijking tussen gemeenten gemaakt kan worden. Meer informatie over kengetallen zijn te vinden op https://www.financiengemeenten.nl/

Financiele kengetallen Rekening 2023 Begroting 2024 Rekening 2024
Netto schuldquote 35,12% 47,7% 27,39%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor uitgezette leningen 33,03% 47,7% 27,39%
Solvabiliteit 25,88% 21,0% 28,95%
Grondexploitatie 0% 0,0% 0,00%
Structurele exploitatieruimte 4,53% 2,95% 3,98%
Belastingcapaciteit 119,84% 138% 126,91%
gemiddelde woonlasten 1.148 1.221 1195
Bedragen x € 1.000,-

De kengetallen zijn berekend aan de hand van de balans jaarrekening 2024.

Netto schuldquote

Door het aflossen van twee leningen in 2024 is de schuld van de gemeente gedaald ten opzichte van de begroting. Daarnaast zijn de inkomsten ten opzichte van de begroting in 2024 gestegen, mede door een hogere algemene uitkering van het Rijk.  Beide zijn van invloed op de netto schuldquote. De netto schuldquote is hierdoor in 2024 gedaald.

Solvabiliteit

De solvabiliteit van een gemeente geeft aan in hoeverre zij in staat is om aan haar financiële verplichtingen te voldoen op de lange termijn. Een stijging van de solvabiliteit betekent dat het eigen vermogen van de gemeente is toegenomen ten opzichte van het totale vermogen. Dit is een positief signaal, omdat het aangeeft dat de financiële positie van de gemeente sterker wordt. Het eigen vermogen is in 2024 gestegen door een positief resultaat jaarrekening hierdoor is de algemene reserve gegroeid. Daarnaast zijn de schulden gedaald door aflossing van twee leningen wat de verhouding tussen eigen vermogen en totaal vermogen verbeterd.

Structurele exploitatieruimte

De structurele exploitatieruimte geeft aan hoeveel financiële ruimte de gemeente heeft voor haar terugkerende uitgaven, zoals onderhoud van wegen, sociale voorzieningen en andere essentiële diensten. Een stijging van deze ruimte betekent dat de gemeente meer geld overhoudt na het betalen van alle vaste lasten. De toename van de de structurele exploitatie ruimte ten opzichte van de begroting 2024 komt voor uit de hogere algemene uitkering, aflossing van lening en lagere rekenrente activa.

Belastingcapaciteit

De belastingcapaciteit is ten opzichte van de begroting 2024 licht gedaald. De belastingcapaciteit van een gemeente wordt mede bepaald door de hoogte van de lokale belastingen in verhouding tot het landelijk gemiddelde. De oorzaak van een hoge belastingdruk per inwoner komt voort uit de hoge kosten afvalverwerking en hoge WOZ waardes binnen de gemeente Baarn. Doordat zowel de afvalstoffenheffing als de OZB bijdragen aan de belastingcapaciteit, zijn de hoge afvalverwerkingskosten en stijgende WOZ-waardes er de oorzaak van dat wij uitkomen boven het landelijk gemiddelde. Dit betekent dat inwoners in verhouding meer betalen aan lokale belastingen.