Programma 3: Woonomgeving

Inleiding Jaarstukken 2024 Programma 3: Woonomgeving

Terug naar navigatie - Programma 3: Woonomgeving - Inleiding Jaarstukken 2024 Programma 3: Woonomgeving

Wij ondernemen activiteiten en taken die nodig zijn voor een aantrekkelijke fysieke leefomgeving van en in Baarn. Wij houden de variatie in woon-, werk- en leefmilieus in stand, werken aan vergroting van de woningvoorraad, verbeteren de bereikbaarheid en behouden de Baarnse identiteit. Daarbij betrekken we de samenleving, en juichen we initiatieven uit de samenleving toe. Inwoners en ondernemers krijgen de ruimte en wij regisseren, ondersteunen waar mogelijk en stimuleren. Daarbij hebben wij aandacht voor historische en culturele waarden, kwaliteit, duurzaamheid en betaalbaarheid.

Excel-tabel

Wat meten we?

Terug naar navigatie - Programma 3: Woonomgeving - Wat meten we?

  

Programma 3: Woonomgeving Programma 3: Woonomgeving Peildatum Rekening Begroting Rekening Landelijk
2023 2024 2024
37. Demografische druk Totale bevolking tov 20 - 65 jaar 2024 85,6% 85,9% 85,9% 70,4%

De gemeente Baarn kent mede door vergrijzing een hogere demografische druk dan landelijk, een beperkte instroom van jonge inwoners, een lange woonduur en lagere geboortecijfers.

Programma 3: Woonomgeving Norm Peildatum Rekening Begroting Rekening Landelijk
2023 2024 2024
38. Gemeentelijke woonlasten Eenpersoons huishouden 1.014 1.070 1.037 nb
39. Gemeentelijke woonlasten Meerpersoons huishouden 1.148 1.221 1.195 nb
Programma 3: Woonomgeving Norm Peildatum Rekening Begroting Rekening Landelijk
2023 2024 2024 2024
35. Gemiddelde WOZ waarde x € 1.000,- € 493 € 491 490 nb
36. Nieuw gebouwde woningen Per 1000 woningen 7,8 nb nb nb

Beleidskader

Terug naar navigatie - Programma 3: Woonomgeving - Beleidskader

Ruimtelijk Ordeningsbeleid en Ruimtelijke Ontwikkeling
•    Nota grondbeleid 2017
•    Nota bodembeheer 2013
•    Nota ruimtelijke kwaliteit Baarn (vastgesteld in 2014) 
•    Beleidsregel subsidie gemeentelijke monumenten gemeente Baarn 2006
•    Gemeentelijke richtlijn duurzaam bouwen 2012 - 2015
•    Toekomst- en structuurvisie Baarn in 2030 (vastgesteld in 2013)
•    Beleidsvisie erfgoed (2019)
•    Verordening Fysieke Leefomgeving Baarn (vastgesteld in 2020) 
•    Staat van Baarn (2022)
•    Convenant duurzame woningbouw (vastgesteld in 2023)

Wonen
•    Herijking Woonvisie 2023 (behandeling najaar 2023)
•    Instrumenten uit instrumentenkoffer (behandeling najaar 2023)
•    Prestatieafspraken woningcorporatie Omthuis (behandeling najaar 2023)

Mobiliteit
•    Mobiliteitsvisie 'Baarn gaat verder'

Beheer Openbare ruimte
•    Beeldkwaliteitsplan Openbare Ruimte (BKP) 2019 - 2028 
•    Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) 2021-2030
•    Gemeentelijk Water- en Rioleringsplan (GWRP) 2018-2022
•    Groenvisie gemeente Baarn 2020
•    Bomenbeleidsplan 2013 – 2023
•    Uitvoeringsbeleid bomenverordening gemeente Baarn 2016 
•    Uitvoeringsplan speelruimte 2020 - 2024
•    Verordening fysieke leefomgeving Baarn
•    Integraal beheer en uitvoeringsplan vastgoed  
•    Plan Maatschappelijk Vastgoed (2021)

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 3: Woonomgeving - Wat heeft het gekost?

*Voor een gedetailleerde toelichting op de baten en lasten verwijzen wij u naar het hoofdstuk 'Toelichting baten en lasten 2024', te vinden vanaf pagina 169.

Excel-tabel

Wat heeft het gekost? (in € x 1.000)
Jaarrekening 2024 Begroting na vastgestelde wijzigingen Jaarrekening 2023 Jaarrekening 2022
Baten -4.546 -4.790 -4.584 -9.062
Lasten 11.995 12.369 11.570 16.145
Saldo van baten en lasten (A) 7.449 7.579 6.986 7.083
Ontrekking uit reserves - - - -
Toevoeging aan reserves - - - -
Mutaties reserves (B) - - - -
Gerealiseerde resultaat (A+B) 7.449 7.579 6.986 7.083

30 RO en Wonen

Wat wilden wij bereiken?

Terug naar navigatie - 30 RO en Wonen - Wat wilden wij bereiken?

Er wordt ingezet op het realiseren van voldoende woningen voor de diverse doelgroepen. Dit wordt ondersteund door instrumenten vanuit de zogeheten Instrumentenkoffer, die eind 2023 is vastgesteld. 

1 Het realiseren van voldoende woningen voor de diverse doelgroepen.
2 Vereenvoudigen van regels en procedures in het ruimtelijk domein.

Excel-tabel

Wat hebben wij daarvoor gedaan? 30 RO en Wonen

Terug naar navigatie - 30 RO en Wonen - Wat hebben wij daarvoor gedaan? 30 RO en Wonen

Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen (30)

Eind 2023 zijn het Volkshuisvestingsprogramma 2023-2027 en de nieuwe Huisvestingsverordening, Doelgroepenverordening en Verordening Sociale Woningbouw vastgesteld. Dit vormde het kader voor de werkzaamheden in 2024. Daarnaast hebben we in onze (standaard) anterieure overeenkomsten een antispeculatiebeding toegevoegd. In de meerjarige prestatieafspraken met woningbouwcorporaties en Huurdersraad hebben we het nieuwe beleid van de gemeente ook kunnen invoeren.

Op deze manieren houden we onze woningen in de betaalbare voorraad en daarnaast zetten we meer in op beschikbare en betaalbare woningen voor specifieke doelgroepen bij nieuwbouwprojecten.

 

Wonen & Zorg

In 2024 zijn we van start gegaan met het beleid rondom Wonen & Zorg. Dit richt zich op het creëren van passende woon- en zorgvoorzieningen voor ouderen en andere aandachtsgroepen, zowel lokaal als in de regio. Het vraagt samenwerking tussen gemeente, zorgorganisaties en woningcorporaties om toegankelijke en betaalbare huisvesting met de juiste ondersteuning te bieden. 

 

Locatieonderzoek

In het derde kwartaal van 2024 is er gestart met een locatieonderzoek. Dit als onderdeel van het uitvoeringsprogramma bij het Volkshuisvestingsprogramma 2023-2027. We onderzoeken op welke locaties we kunnen bouwen, zowel binnen als buiten de rode contouren. Met de resultaten van dit onderzoek hebben we een leidraad als gemeente van onze woningbouwmogelijkheden en kunnen we het gesprek aangaan met grondeigenaren en ontwikkelaars. De resultaten zullen naar verwachting in de eerste helft van 2025 aan de raad worden gepresenteerd. 

 

Woningbouwprojecten 

Voor de inwerkingtreding van de omgevingswet zijn er eind 2023 door de gemeenteraad meerdere besluiten genomen over ontwikkelingen. Deze hebben ervoor gezorgd dat ze nog onder het overgangsrecht vielen, waardoor procedurele vertraging werd voorkomen. Deze projecten, de reguliere aanvragen en de invoering van de omgevingswet hebben een aanzienlijk beslag gelegd op de werkzaamheden, waarbij nog met provinciale subsidie extra capaciteit ingezet is. Eind 2024 heeft dit geresulteerd in (raads-)besluiten over projecten voor de bouw van in totaal meer dan 100 woningen.

De aanbesteding van het project Baarnsche Zoom is, met een aanvullend raadsbesluit over prijsindexering, voortgezet. Begin 2025 zal een keuze gemaakt worden over de ontwikkelende partij.

 

Landgoed Paleis Soestdijk

Begin 2024 heeft de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State het bestemmingsplan voor Landgoed Paleis Soestdijk vernietigd. Dat bestemmingsplan was al wel in werking getreden. Aanvragen voor vergunningen, zoals voor evenementen werden in de periode tot vernietigen, naast de APV, ook getoetst aan dat bestemmingsplan. Vanaf het vernietigen geldt weer het oude bestemmingsplan, Landelijk Gebied. De Meyer Bergman Erfgoed Groep (MBE) heeft 2024 gebruikt om na te denken over het vervolg, waarover in 2025 meer duidelijk zal worden.
 
De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan en alle daarvoor benodigde onderzoeken waren voor rekening van MBE. Voor het in behandeling nemen van het bestemmingsplan zijn de gebruikelijke leges in rekening gebracht. Deze worden geacht de dekking te zijn voor de kosten die de gemeente maakt, zijnde de uren van de betrokken medewerkers en de kosten voor het laten beoordelen van de onderzoeken door de RUD, VRU en anderen. In onderhavig plan zijn ook kosten voor de inzet van een externe advocaat gemaakt. Een totale specificatie is, achteraf, niet te maken. De leges zijn in deze casus echter niet kostendekkend geweest.

Excel-tabel

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - 30 RO en Wonen - Wat heeft het gekost?

Excel-tabel

Wat heeft het gekost? (in € x 1.000)
Jaarrekening 2024 Begroting na vastgestelde wijzigingen Jaarrekening 2023 Jaarrekening 2022
Baten -72 25 -632 -5.069
Lasten 1.901 2.019 2.265 7.992
Saldo van baten en lasten (A) 1.829 2.044 1.633 2.923
Ontrekking uit reserves - - - -
Toevoeging aan reserves - - - -
Mutaties reserves (B) - - - -
Gerealiseerde resultaat (A+B) 1.829 2.044 1.633 2.923

Wie hadden wij daarbij nodig?

Terug naar navigatie - 30 RO en Wonen - Wie hadden wij daarbij nodig?
Verbonden partij Gevestigd Rechtsvorm Webadres Wettelijke verplichting
Regionale
uitvoeringsdienst
Utrecht
(RUD Utrecht)
Utrecht Gemeenschappelijke
regeling; verlengd
openbaar bestuur
www.rudutrecht.nl Art 52 lid 2 van
de Wet gemeenschappelijke
regelingen

 

Openbaar belang
De RUD Utrecht is een gemeenschappelijke regeling die onder andere de wettelijke milieutaken uitvoert voor een schone, veilige en duurzame leefomgeving.


Maatschappelijk doel Baarn
Namens de gemeente uitvoering geven aan onder andere de wettelijke taken op het gebied van milieu en bouwen. Daarbij voert de RUD ook taken uit op het gebied van duurzaamheid en natuurbehoud.

Voor een uitgebreid overzicht van de verbonden partij RUD Utrecht  verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden Partijen.

Excel-tabel

31 Mobiliteit

Wat wilden wij bereiken?

Terug naar navigatie - 31 Mobiliteit - Wat wilden wij bereiken?

We willen een leefbare gemeente zijn waarin we ons meer lopend en met de fiets verplaatsen. Het straatbeeld willen we aantrekkelijker maken door onder andere minder geparkeerde auto's. 

3 Wij richten onze openbare ruimte kwalitatief en met aandacht voor veiligheid in.

Excel-tabel

Wat hebben wij daarvoor gedaan? 31 Mobiliteit

Terug naar navigatie - 31 Mobiliteit - Wat hebben wij daarvoor gedaan? 31 Mobiliteit

Wij zijn een proef gestart voor een veiliger Laanstraat. Ook is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het inrichten van een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, van de Chopinlaan via de Van Heemskerkaan  en de Eemnesseweg tot en met het kruispunt met de Dalweg. Daarnaast is onderzocht hoe de schoolomgevingen veiliger gemaakt kunnen worden. Verder is gewerkt aan het nieuwe parkeerbeleid en een nieuwe Nota Parkeernormen die begin 2025 aan de raad wordt voorgelegd. Ook is de motie uitgevoerd om de oversteek van de De Geerenweg te verbeteren voor voetgangers en fietsers. 

De gemeente Baarn is gestart met het vervangen van verlichte borden boven de voetgangersoversteekplaatsen. De oude verlichting was toe aan onderhoud, maar is vervangen door een duurzame nieuwe installaties. Dit zorgt voor betere zichtbaarheid en een veiligere oversteek voor inwoners. 

Excel-tabel

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - 31 Mobiliteit - Wat heeft het gekost?

   

Excel-tabel

Wat heeft het gekost? (in € x 1.000)
Jaarrekening 2024 Begroting na vastgestelde wijzigingen Jaarrekening 2023 Jaarrekening 2022
Baten - - - -94
Lasten 457 568 370 665
Saldo van baten en lasten (A) 457 568 370 571
Ontrekking uit reserves - - - -
Toevoeging aan reserves - - - -
Mutaties reserves (B) - - - -
Gerealiseerde resultaat (A+B) 457 568 370 571

32 Beheer openbare ruimte

Wat wilden wij bereiken?

Terug naar navigatie - 32 Beheer openbare ruimte - Wat wilden wij bereiken?

Met een goed verzorgde, schone en groene openbare ruimte willen we meewerken aan de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van Baarn.

4 We versterken het groene en lommerrijke karakter van onze gemeente en verhogen de biodiversiteit.
5 We hebben de kwaliteit en veiligheid van onze openbare ruimte en de daarbij behorende betaalbaarheid voor de lange termijn op orde.

Excel-tabel

Wat hebben wij daarvoor gedaan? 32 Beheer openbare ruimte

Terug naar navigatie - 32 Beheer openbare ruimte - Wat hebben wij daarvoor gedaan? 32 Beheer openbare ruimte

Meerjaren Uitvoeringsprogramma Openbare Ruimte (MUOR)

In september is het MUOR vastgesteld, ter vervanging van het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR). Het MUOR maakt inzichtelijk welke projecten tot en met 2027 voorbereid en uitgevoerd worden en welke projecten in de periode daarna bedoeld zijn om op te pakken. Door het werken met jaarkredieten voor de financiering van de projecten is er meer daadkracht en uitvoeringskracht bij de uitvoering van de MUOR. Als projecten meer of minder tijd kosten, kan er geschoven worden in de planning of volgorde van de planning. Veranderingen worden in de Planning & Control-cyclus aan de gemeenteraad gerapporteerd. In 2024 is tijd besteed in het voorbereiden van projecten die in uitvoering gaan komen, zoals Lage Vuursche en de Vondellaan.

 

Verlenging Gemeentelijk Water en Rioleringsplan (GWRP)

Het huidige GWRP is verlengd tot en met 2026. Hiermee wordt de ambitie voortgezet van het afkoppelen van hemelwater van het vuilwaterriool en het planmatig uitvoeren en beheren van de gemeentelijke watertaken. Daarbij is het kostendekkingsplan actueel gemaakt. Zo is de betaalbaarheid van de gemeentelijke watertaken voor de lange termijn geborgd.

 

Openbare verlichting

Eind 2024 is het Beleids- en uitvoeringsplan Openbare Verlichting vastgesteld. Dit document geeft helderheid over de aanleg, de vervanging en het beheer van openbare straatverlichting. Daarbij is specifiek aandacht besteed aan een prettige, veilige en toegankelijke leefomgeving; efficiënt beheer en sneller verhelpen van storingen; circulariteit, minder energieverbruik en flora- en faunavriendelijke verlichting. Inwoners konden participeren door een voorkeur uit te spreken voor een type lantaarnpaal (die als voorbeeld bij het gemeentehuis opgesteld stonden) en voor een lichtsterkte.

In een periode van vijf jaar wordt de verouderde straatverlichting in de hele gemeente versneld vervangen. Inmiddels is de straatverlichting in de Componistenbuurt al vervangen en de klassieke straatverlichting in het centrum omgebouwd naar duurzame ledverlichting.

 

Nieuw skatepark en trapveld
In juli is het nieuwe skatepark en het trapveld – beiden gelegen aan De Geerenweg - feestelijk geopend. Het skatepark is vernieuwd naar aanleiding van een petitie vanuit de Baarnse jeugd waarin om verbetering werd gevraagd. Alle Baarnse jongeren die dat wilden mochten meedenken en schetsen over het ontwerp. Het resultaat is een skatepark met verschillende onderdelen voor beginnende én ervaren skaters. Met de realisatie hebben Baarnse jongeren twee mooie locaties erbij gekregen om elkaar te ontmoeten en samen te sporten in de buitenlucht.

 

Actualisatie plan Maatschappelijk Vastgoed
In 2024 hebben we het plan voor maatschappelijk vastgoed actueel gemaakt. Daarmee zijn belangrijke stappen gezet richting de oplossing van verschillende knelpunten. De actualisatie biedt antwoorden op de uitdagingen die ontstonden door het niet doorgaan van het project 'De Kroon' in 2023 (De Speeldoos-bibliotheek). Daarnaast zijn concrete maatregelen voorgesteld om enkele langlopende dossiers te versnellen en weer vooruitgang te boeken.

Een belangrijk resultaat van de actualisatie is dat er weer ruimte is voor het maatschappelijke en culturele middenveld in het Nutsgebouw, een waardevolle plek voor allerlei initiatieven. Ook kunnen de cliënten van Amerpoort nu terecht op de kinderboerderij in het Cantonspark voor deelname aan activiteiten.

Verder hebben we voorbereidingen getroffen zodat er steeds meer gebruikers het gemeentehuis kunnen betreden, onder andere voor de integrale toegang. Daarmee versterken we de dienstverlening naar onze inwoners verder. 

Ook de ontwikkelingen rondom het Poorthuis komen in een versnelling. De sloop van het Poorthuis komt dichterbij, waardoor de leerlingen van de Aloysius-school straks in tijdelijke huisvesting les kunnen krijgen met een gezond binnenklimaat, wat de leeromstandigheden aanzienlijk verbetert.

De actualisatie van het plan voor maatschappelijk vastgoed biedt dus niet alleen oplossingen voor eerdere problemen, maar zet ook concrete stappen om de maatschappelijke en culturele functie van ons vastgoed verder te versterken.

Ook het onderhoud van het maatschappelijk vastgoed heeft de aandacht. De gemeente wil haar vastgoed op redelijk  niveau houden. Om dit te realiseren maakt de gemeente gebruik van een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) en houdt op basis van dit MJOP een financiële onderhoudsvoorziening aan. In het voorjaar van 2025 wordt de raad geïnformeerd over de voortgang en gewenste aanpassingen van deze onderhoudsvoorziening. En daarna over de planvorming voor verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed.

Excel-tabel

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - 32 Beheer openbare ruimte - Wat heeft het gekost?

Excel-tabel

Wat heeft het gekost? (in € x 1.000)
Jaarrekening 2024 Begroting na vastgestelde wijzigingen Jaarrekening 2023 Jaarrekening 2022
Baten -4.474 -4.815 -3.952 -3.899
Lasten 9.637 9.782 8.935 7.487
Saldo van baten en lasten (A) 5.163 4.967 4.983 3.588
Ontrekking uit reserves - - - -
Toevoeging aan reserves - - - -
Mutaties reserves (B) - - - -
Gerealiseerde resultaat (A+B) 5.163 4.967 4.983 3.588