Burgemeester Mark Röell
Wethouder Mark Veldhuizen
Wethouder Hugo Prakke
Programma 1: Dienstverlening
Inleiding jaarstukken 2024 Programma 1: Dienstverlening
Terug naar navigatie - Programma 1: Dienstverlening - Inleiding jaarstukken 2024 Programma 1: DienstverleningInwoners, organisaties en ondernemers willen zich gehoord voelen en goed worden geholpen door de gemeente. Duidelijke communicatie en goede dienstverlening zijn daarbij onmisbaar. Van de gemeente mag worden verwacht dat zij dienstbaar, toegankelijk, bereikbaar en beschikbaar is en een positieve grondhouding heeft naar inwoners en ondernemers. In 2024 hebben we hieraan gewerkt vanuit onderstaande strategische doelen.
Excel-tabel
Beleidskader
Terug naar navigatie - Programma 1: Dienstverlening - BeleidskaderVisie op burgerparticipatie 2023
Communicatienota 2023-2026
Quick scan Lokale democratie 2021
Visie op dienstverlening 2019
Excel-tabel
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Programma 1: Dienstverlening - Wat heeft het gekost?*Voor een gedetailleerde toelichting op de baten en lasten verwijzen wij u naar het hoofdstuk 'Toelichting baten en lasten 2024', te vinden vanaf pagina 169.
Wat heeft het gekost? (in € x 1.000) | ||||
---|---|---|---|---|
Jaarrekening 2024 | Begroting na vastgestelde wijzigingen | Jaarrekening 2023 | Jaarrekening 2022 | |
Baten | -1.191 | -939 | -1.462 | -1.200 |
Lasten | 4.290 | 4.287 | 3.852 | 4.056 |
Saldo van baten en lasten (A) | 3.099 | 3.348 | 2.390 | 2.856 |
Ontrekking uit reserves | - | - | - | - |
Toevoeging aan reserves | - | - | - | - |
Mutaties reserves (B) | - | - | - | - |
Gerealiseerde resultaat (A+B) | 3.099 | 3.348 | 2.390 | 2.856 |
10 Bestuur
Wat wilden wij bereiken?
Terug naar navigatie - 10 Bestuur - Wat wilden wij bereiken?De opgaven voor de samenleving worden steeds groter. En ook de schaal waarop deze worden aangepakt. Regionale samenwerking is belangrijk om onze dienstverlening te verbeteren en aan wettelijke taken te voldoen. Bijvoorbeeld de opgaven op het gebied van wonen, verkeer, veiligheid, klimaat en in het Sociaal Domein vragen om een regionale aanpak én samenwerking met lokale partners. Wij willen het beste voor Baarn realiseren door zichtbaar en gericht te kiezen op welke onderwerpen en met welke partners we samen werken.
Excel-tabel
Wat hebben wij daarvoor gedaan? 10 Bestuur
Terug naar navigatie - 10 Bestuur - Wat hebben wij daarvoor gedaan? 10 BestuurRegionale samenwerking
In 2024 hebben gemeenteraad, college en ambtelijke organisatie nagedacht over de positie die Baarn in de regio wil innemen. Dit heeft geleid tot een visie, doelen en uitgangspunten voor de regionale positionering. Deze worden vertaald naar een handelingskader voor regionale samenwerkingen en opgenomen in een vernieuwde nota Regionale samenwerking.
Verkiezingen
In juni 2024 zijn er verkiezingen voor het Europees Parlement gehouden. In Baarn waren er twaalf stembureaus waar inwoners van 7:30 tot 21:00 uur hun stem konden uitbrengen. De opkomst in Baarn was 54,2 procent en lag hiermee boven het landelijk gemiddelde. De ambtelijke voorbereidingen het organiseren van de verkiezingen zijn uitgevoerd door het team Burgerzaken, met hulp van andere teams.
Burgerpeiling 2024
De Burgerpeiling is een regelmatig uitgevoerde representatieve enquête onder inwoners aan de hand van een modelvragenlijst ontwikkeld door de VNG. Daardoor zijn de resultaten te vergelijken met voorgaande jaren en met vergelijkbare gemeenten. Thema’s zijn woon - & leefklimaat, de relatie inwoner-gemeente, gemeentelijke dienstverlening, en welzijn & zorg. Aan de hand de resultaten van de Burgerpeiling kan de gemeente verbeteringen inzetten in (de uitvoering van) beleid. In de eerste helft van 2024 is opnieuw een Burgerpeiling in Baarn uitgevoerd. Daaruit kwam naar voren dat de inwoners van Baarn de inspanningen van de gemeente hoger waarderen dan in 2019 en 2021 en hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare gemeenten.
Inwonerparticipatie
Het college van burgemeester en wethouders vindt het belangrijk om de kennis, ervaring en creativiteit van Baarnse inwoners in te zetten. In 2024 zijn inwoners voor verschillende onderwerpen actief betrokken bij het ontwikkelen van beleid. Denk aan de toekomstvisie op de sportvoorzieningen, de keuze voor nieuwe straatverlichting, het bomenbeleidsplan, et cetera. Daarnaast is er extra aandacht geweest voor het betrekken van jeugd. Naast onze kinderburgemeester, die ook een verbindende rol heeft, is er een Kinderpanel opgezet. Het panel kan meedenken over verschillende onderwerpen. Er is gesproken met de leerlingenraden van het Baarnsch Lyceum en de Waldheim Mavo over actuele zaken . Leerlingen van de Waldheim Mavo zijn op bezoek geweest op het gemeentehuis voor debat. Ook de kinderraden van alle Baarnse basisscholen zijn langs geweest op het gemeentehuis en hebben meegedacht over duurzame mobiliteit.
Onder de noemer 'De Raad op pad' gaan raadsleden de samenleving in en gaan in gesprek met inwoners over diverse onderwerpen. In maart 2024 is bijvoorbeeld aan de hand van een participatiespel gesproken over de budgetverdeling voor de openbare ruimte. Deze avonden zorgen voor meer dialoog en begrip tussen gemeente en inwoners.
Buurtbudgetten
Het college vindt het belangrijk om ruimte te geven aan initiatieven van inwoners. Met zogeheten buurtbudgetten kunnen inwoners eigen initiatieven verwezenlijken die de buurt leuker, beter, mooier maken. Dit kan met behulp van financiële middelen die door de gemeente beschikbaar zijn gesteld. In 2024 zijn er zo 55 initiatieven van inwoners uitgevoerd. Dat zijn er 17 meer ten opzichte van het jaar ervoor.
Wethouder in de Wijk
Het college van B&W wil graag in nauw contact staan met de inwoners van Baarn. Dit doet zij onder andere door Wandelen met de Wethouder, een podcast, participatietrajecten, et cetera. In 2024 is daar 'Wethouder in de Wijk' bijgekomen. Het college van B&W gaat daarbij op wijkniveau met inwoners in gesprek over onderwerpen die er voor de inwoners toe doen. De nadruk daarbij ligt op dialoog en met elkaar van gedachten wisselen.
Digitalisering
In 2024 is verder gewerkt aan digitalisering op onderwerpen zoals informatiehuishouding en -beveiliging. Het percentage inwoners dat voornamelijk via de website contact legt met de gemeente, is voor het eerst meer dan de helft (53% - Burgerpeiling 2024). Er is gewerkt aan verbetering van de toegankelijkheid van gemeentelijke websites. Dit blijven we de komende jaren doen. Verder heeft de gemeente voorbereidingen getroffen voor de het voldoen aan de Wet open overheid (Woo), zodat in 2025 gestart kan worden met het publiceren van informatie- en Woo-verzoeken via de website. Dit draagt bij aan een meer open en toegankelijke overheid.
Excel-tabel
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - 10 Bestuur - Wat heeft het gekost?Excel-tabel
Wat heeft het gekost? (in € x 1.000) | ||||
---|---|---|---|---|
Jaarrekening 2024 | Begroting na vastgestelde wijzigingen | Jaarrekening 2023 | Jaarrekening 2022 | |
Baten | -224 | - | -476 | -239 |
Lasten | 2.646 | 2.194 | 2.202 | 2.279 |
Saldo van baten en lasten (A) | 2.422 | 2.194 | 1.726 | 2.040 |
Ontrekking uit reserves | - | - | - | - |
Toevoeging aan reserves | - | - | - | - |
Mutaties reserves (B) | - | - | - | - |
Gerealiseerde resultaat (A+B) | 2.422 | 2.194 | 1.726 | 2.040 |
Wie hadden wij daarbij nodig?
Terug naar navigatie - 10 Bestuur - Wie hadden wij daarbij nodig?Samenwerking | Gevestigd | Rechtsvorm | Webadres | Wettelijke verplichting |
Regionale inkoop Amersfoort | Amersfoort | Gemeenschappelijke regeling | inkoopregioamersfoort | Nee |
Openbaar belang
De samenwerkende gemeenten dragen zorg voor betaalbare ondersteuning en diensten.
Maatschappelijk doel Baarn
De gemeente zorgt voor passende ondersteuning en diensten.
Wat wilden we bereiken
Het doel is om met de samenwerking de volgende gezamenlijke
doelen te behalen:
• De kosten van voorzieningen/diensten beter te beheersen
• De kwaliteit van dienstverlening te verhogen
• De kwetsbaarheid van de ondersteuning te verminderen
• De regionale samenwerking te verbeteren
Wat hebben we ervoor gedaan
Gezamenlijke inkoop en contractmanagement.
Jaarlijkse financiële bijdrage | Begroting 2024 | Jaarrekening 2024 |
Bijdrage gemeente Baarn | € 120.349 | € 120.349 |
Excel-tabel
11 Dienstverlening
Wat wilden wij bereiken?
Terug naar navigatie - 11 Dienstverlening - Wat wilden wij bereiken?Baarn is een plek waar we oog hebben voor elkaar en waar we naast elkaar staan. Als overheid stellen we ons vanuit vertrouwen dienstbaar en open op naar de samenleving. Zo voelen inwoners zich geborgen en veilig. Dit doen we door te helpen, uit te nodigen tot samenwerking en maatschappelijke initiatieven te ondersteunen. Duidelijke communicatie en veilige en laagdrempelige dienstverlening zijn belangrijk. We willen gebruik maken van verschillende dienstverleningskanalen, vooral online, bijvoorbeeld via sociale media. Maar we willen ook fysiek in de buurt zijn. De steeds verdergaande digitalisering en het inzetten van dienstverleningskanalen zorgen ervoor dat we snel, efficiënt en veilig diensten kunnen leveren en informatie kunnen delen. Dit doen we transparant, gebaseerd op het gelijkheidsbeginsel en open, zoals dit mag worden verwacht. We willen de vraag achter de vraag begrijpen en daar een oplossing voor vinden, zodat inwoners zich echt geholpen voelen.
1 | Inwoners ervaren communicatie en interactie met de gemeente als toegankelijk, wederzijds en open |
2 | Inwoners voelen zich actief betrokken bij beleid zodat de kracht van de samenleving wordt ingezet voor Baarn |
3 | Inwoners kunnen de eigen leefomgeving een positieve impuls geven met initiatieven gesteund door de gemeente. |
Excel-tabel
Wat hebben wij daarvoor gedaan? 11 Dienstverlening
Terug naar navigatie - 11 Dienstverlening - Wat hebben wij daarvoor gedaan? 11 DienstverleningWe zijn het afgelopen jaar in staat geweest om de dienstverlening op niveau te houden, ondanks grote drukte door de zogeheten 'paspoortpiek', het organiseren van de verkiezingen voor het Europees Parlement en het doorvoeren van aanpassingen vanuit veranderde of nieuwe wetgeving, zoals de Omgevingswet. In 2024 is het team Burgerzaken uitgebreid en is er een aanbesteding gedaan voor een nieuw softwaresysteem voor Burgerzaken. Het actueel maken van onze Visie op Dienstverlening zal in 2025 plaatsvinden. Dan wordt ook het aantal diensten dat we digitaal aanbieden verder uitgebreid.
Excel-tabel
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - 11 Dienstverlening - Wat heeft het gekost?Excel-tabel
Wat heeft het gekost? (in € x 1.000) | ||||
---|---|---|---|---|
Jaarrekening 2024 | Begroting na vastgestelde wijzigingen | Jaarrekening 2023 | Jaarrekening 2022 | |
Baten | -967 | -938 | -986 | -961 |
Lasten | 1.644 | 2.093 | 1.649 | 1.777 |
Saldo van baten en lasten (A) | 677 | 1.155 | 663 | 816 |
Ontrekking uit reserves | - | - | - | - |
Toevoeging aan reserves | - | - | - | - |
Mutaties reserves (B) | - | - | - | - |
Gerealiseerde resultaat (A+B) | 677 | 1.155 | 663 | 816 |