Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Inleiding

Een verbonden partij is volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) provincies en gemeenten een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie, waarin de gemeente een
bestuurlijk én een financieel belang heeft.
Een financieel belang is:
• een bedrag dat aan de verbonden partij ter beschikking is gesteld en niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat;
• of het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat als de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.


Een bestuurlijk belang is zeggenschap door vertegenwoordiging in het bestuur of door stemrecht. Verbonden partijen zijn onmisbaar voor de uitvoering van gemeentelijke taken. Als de schaal van een gemeente te klein is om een taak goed te kunnen uitvoeren, is onderbrengen van die taak bij een verbonden partij veelal de aangewezen oplossing. Door schaalvergroting bereikt een gemeente een hogere graad van specialisatie. Ook kunnen daardoor kosten worden bespaard en garanderen verbonden partijen veelal een betere continuïteit.

Verbonden partijen dienen een publiek, openbaar belang. De gemeente blijft uiteindelijk verantwoordelijk voor het realiseren van de beoogde doelstellingen van de beleidsprogramma’s waaraan de verbonden partij in meer of mindere mate een bijdrage levert. De raad heeft een kaderstellende en controlerende taak en ziet erop toe dat de verbonden partijen bijdragen aan de doelstellingen in de programma’s.

Het college rapporteert de raad tijdens het jaar in de planning en control documenten over relevante ontwikkelingen, zoals het aangaan of beëindigen van verbonden partijen, wijzigingen in de doelstellingen of nieuwe financiële risico’s en beleidswijzigingen in de uitvoering van de taken. 

In 2022 is de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) gewijzigd, waardoor
de gemeenschappelijke regelingen uiterlijk 1 juli 2024 moesten zijn gewijzigd. De meeste
gemeenschappelijke regelingen zijn inmiddels aangepast.

Begin 2023 is het traject regionale positionering van Baarn gestart. Het doel van het traject was om een visie, doelstellingen en uitgangspunten te formuleren op basis waarvan de gemeente Baarn zelfbewuste keuzes kan maken in regionale samenwerking. Het traject is in de afrondende fase. De visie, doelstellingen en uitgangspunten worden in 2025 verwerkt in de Nota Regionale Samenwerking en Verbonden Partijen.  

Excel-tabel

Risicoprofielen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Risicoprofielen

In deze begroting zijn de verbonden partijen op basis van de risicoanalyse ingedeeld in verschillende pakketten. Hoe groter het bestuurlijk en/of financieel belang bij een verbonden partij, des te intensiever zijn de sturing op de partij en de informatievoorziening aan de gemeenteraad.

Om te komen tot sturing die recht doet aan de omvang en risico’s van de verbonden partij, zijn er drie pakketten: (1) het Basispakket; (2) het Pluspakket; en (3) het Pluspluspakket.

Op basis van het financiële en bestuurlijke belang en risicobepaling, zijn de verbonden partijen geplaatst in één van de pakketten. Dit gebeurt op basis van het hieronder weergegeven model.

1. Verbonden partijen die op beide vlakken laag scoren én partijen die slechts op één vlak gemiddeld scoren, worden ingedeeld in het Basispakket. 

2. Verbonden partijen die op beide vlakken gemiddeld scoren én partijen die slechts op één vlak hoog scoren, worden ingedeeld in het Pluspakket.

3. Tot slot worden de verbonden partijen die op beide vlakken hoog scoren, ingedeeld in het Pluspluspakket.

Bij het Basispakket is de informatievoorziening en de verantwoording conform de reguliere P&C-cyclus. Bij het Plus- en Pluspluspakket is er een hogere frequentie van overleg en rapportages.

 

 

 

Overzicht risicoprofiel verbonden partijen

Overzicht risicoprofiel verbonden partijen Risicoprofiel
Basis Plus PlusPlus
Gemeenschappelijke regelingen
Uitvoeringsorganisatie BBS BBS
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht RUD
Regionale ICT Dienst Utrecht RID
Veiligheidsregio Utrecht VRU
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort eo RWA
Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst regio Utrecht GGDrU
Reinigingsbedrijf Midden Nederland RMN
Afvalverwijdering AVU AVU
Overige verbonden partijen en deelnemingen
St. Openbaar onderwijs Eem Vallei Educatie STEV
NV Bank Nederlandse gemeenten BNG
Vitens NV
Amfors Holding BV

Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)

Doel
Het doel van Uitvoeringsorganisatie BBS (Baarn, Bunschoten, Soest) is het uitvoeren van taken binnen het sociaal domein voor de drie deelnemende gemeenten. Dit omvat onder andere:

  • Werk en Inkomen – Het ondersteunen van inwoners bij het vinden van werk en het verstrekken van uitkeringen volgens de Participatiewet.
  • Participatie en Inburgering – Het bevorderen van maatschappelijke en economische participatie, inclusief de uitvoering van inburgeringstrajecten.
  • Zorgadministratie en Sociale Teams – Het coördineren en ondersteunen van de gemeentelijke sociale teams en het verwerken van zorgadministratie.
  • Ondersteuning en Dienstverlening – Het bieden van uitvoeringskracht op het gebied van schuldhulpverlening, bijzondere bijstand en andere sociale voorzieningen.

Deelnemende partijen

Baarn, Bunschoten, Soest

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder M. Eijbaard.

Financiële ontwikkeling

 De totale lasten van BBS in 2024 zijn met € 42,7 mln. ruim 8% hoger dan de begroting van € 39,4 mln. en ruim 4,5% hoger dan met de tussenrapportage per medio 2024 was voorspeld. Ten opzichte van de jaarrekening 2023 zijn de totale kosten met bijna 10% gestegen in 2024 als de lasten voor de energietoeslag buiten beschouwing blijven. 

In de tussenrapportage van BBS voor 2024 worden verschillende oorzaken genoemd voor de stijgende kosten ten opzichte van de begroting:

Hogere vraag naar diensten: In de eerste helft van 2024 was er een toename van aanvragen voor zowel levensonderhoud als bijzondere bijstand, wat deels te wijten is aan een stijging van het aantal nieuwgevestigden en de energietoeslag.
Succes van persoonlijke begeleiding: Meer inwoners uit het doelgroepenregister vonden werk, wat leidde tot hogere uitgaven voor loonkostensubsidies.
Huisvesting statushouders: De taakstelling voor het huisvesten van statushouders vergrootte de werklast van BBS, waaronder de begeleiding van inburgeraars naar werk.
Zorgadministratie: De vermindering van de werklast in de zorgadministratie viel lager uit dan verwacht.
Onvoorziene personeelsuitbreiding: Vanwege operationele noodzaak breidden twee gemeenten de bezetting van sociale teams uit, waarvoor extra dekking werd gevonden.

De prognose voor de overschrijding van de begroting was €1,3 miljoen, waarvan €0,4 miljoen voor hogere personeelskosten. In de tweede helft van 2024 bleek dat de raming te laag was, vooral door hogere inhuurkosten en personeelsbehoeften. De uiteindelijke overschrijding was €1,1 miljoen, met een belangrijk aandeel van €0,5 miljoen voor de opvang van Oekraïners (gecompenseerd door het Rijk).

Er waren hogere personeelskosten van 9% ten opzichte van de begroting, en 17% hoger dan in 2023, vooral in de programma's "Inkomen" en "Zorgadministratie". Dit kwam door toegenomen werklast, CAO-stijgingen en een moeilijke arbeidsmarkt, waardoor vaker inhuur nodig was. Ondanks de hogere kosten is er ook een positieve ontwikkeling: enkele inhuurmedewerkers hebben ervoor gekozen om in vaste dienst te komen.

Daarnaast werd de begroting voor de zorgadministratie te optimistisch opgesteld, wat leidde tot een overschrijding van 22% door de hogere werkdruk en benodigde inhuur. Bij de jaarafsluiting bleek dat de bevoorschotting voor bepaalde onderwerpen niet overeenkwam met de begroting, wat werd verwerkt in de eindafrekening met de gemeenten.

Gemeentelijke bijdrage gemeente Baarn

De totale bijdrage van de gemeente Baarn aan BBS in 2024 was € 11.981.000. Dit bedrag is als volgt opgebouwd:

Programma Inkomen 8.477.000
Programma Participatie en inburgering 833.000
Programma Zorgadministratie en sociale teams 1.443.000
Programma Ondersteuning 1.228.000


Er heeft een nabetaling van € 798.000 plaatsgevonden als gevolg van de eindafrekening. Daarnaast werd er een teruggave verwerkt van € 87.000 in verband met afrekening zorgkosten.

Het boekjaar 2024 is afgesloten met een neutraal resultaat (€ 0), zonder opbouw van reserves. Dit betekent dat alle overschrijdingen zijn gedekt door aanvullende gemeentelijke bijdragen en Rijksvergoedingen.

Inhoudelijke ontwikkeling

In 2024 stond Uitvoeringsorganisatie BBS voor verschillende uitdagingen en ontwikkelingen binnen het sociaal domein. De vraag naar dienstverlening nam toe, wat leidde tot hogere kosten en een stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden (+1,3%). De loonkostensubsidies stegen met 44% door succesvolle plaatsingen, terwijl ziekteverzuim en personeelstekorten zorgden voor extra inhuurkosten.

Voor de gemeente Baarn waren er specifieke ontwikkelingen:

  • Klachten en bezwaren: In 2024 werden 13 bezwaarschriften ingediend, tegen 29 een jaar eerder. Na uitleg werden 5  bezwaarschriften ingetrokken. Er was één gegrond bezwaar. Het aantal klachten in 2024 was 6
  • Resultaatafspraken Werk & Inkomen; De resultaatafspraken zijn relatief ten opzichte van de landelijke ontwikkeling. Het gemiddelde  instroompercentage voor Baarn is 2,0%. Dit is gunstiger dan het landelijke instroomcijfer van 2,3%
  • Ontwikkeling klantenbestand, in- en uitstroom: In Baarn bleef het aantal huishoudens met een gemeentelijke uitkering gelijk op 356. Het aantal mensen dat uitstroomde vanwege studie, werk of zelfstandig bedrijf is toegenomen.
  • Meedoen naar vermogen: In Baarn telt het bestand relatief gezien veel klanten in een instelling.
  • Werk met Loonkostensubsidie: Het aantal mensen dat werkt met een loonkostensubsidie is licht toegenomen.
  •  Maatregelen en boetes Er werden geen maatregelen opgelegd, tegen 4 in 2023.

Risico’s

  • De solvabiliteit is 0%. BBS heeft geen eigen vermogen om tegenvallers zelf op te vangen. Het gevolg is dat deelnemende gemeenten er steeds voor moeten zorgen dat BBS over voldoende middelen beschikt om tijdig aan haar verplichtingen tegenover derden te kunnen voldoen en goede dienstverlening te kunnen blijven bieden.
  • BBS is zich als organisatie bewust van het inherente risico van fraude dat zij, zowel intern als extern, loopt bij het uitvoeren van haar dienstverlening. Externe partijen moeten er op kunnen vertrouwen dat  de medewerkers van BBS op een betrouwbare, eerlijke en zorgvuldige manier zaken doen.
  • Het ziekteverzuim is hoger dan geraamd.
  • Het snel stijgende aantal klanten zorgt voor te weinig capaciteit om aan de vraag te voldoen.
  • De krappe arbeidsmarkt maakt de tijdige werving van adequate en goed opgeleide medewerkers een uitdaging.

Risicoprofiel

Pluspakket.

Financiën

Uitvoeringsorganisatie BBS Rekening Begroting Rekening
(x € 1.000) 2023 2024 2024
66232469/42410
Balans
Eigen vermogen 0 0 0
Vreemd vermogen 3.938 9.833
Exploitatie
Omvang baten (excl. reserves) 43.271 39.398 43.463
Geraamd resultaat 0 0 0
Bijdrage Baarn (apparaatskosten) 3.853 3.771 4.379

Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)

Doel

Namens de gemeenten uitvoering geven aan (een aantal) taken van de Omgevingswet (tot 1 januari 2024 waren dat Wet milieubeheer (Wm) en de Wet algemene bepaling omgevingsrecht (Wabo)). 

Deelnemende partijen

Baarn, Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Soest, Eemnes, Utrecht, Lopik, Houten, Nieuwegein.

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder S. de Vries.

Financiële ontwikkeling

De RUD heeft het boekjaar 2024 afgesloten met een positief resultaat. Het resultaat is grotendeels toegewezen aan bestemmingsreserves. Het restant van het resultaat is aan de deelnemers uitgekeerd, naar rato van het percentage eigenaarschap. Aan Baarn is €3.700 uitgekeerd.  

Er zijn geen financiële knelpunten. Een aantal taken en producten zijn gewijzigd door de invoering van de Omgevingswet. 

Inhoudelijke ontwikkeling

Omgevingswet, Energietransitie, klimaatadaptatie en duurzame leefomgeving en Organisatieontwikkeling. Die laatste is onder andere nodig voor de uitvoering van de doorontwikkeling van de RUD en voor taken die voortvloeien uit de Omgevingswet. Ook is in 2024 gestart met de voorbereidingen van de fusie met de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU), tot één Omgevingsdienst Utrecht, die per 1 januari 2026 zal starten en waarvoor in 2025 de besluiten genomen zullen worden. 

Risico’s

Geen.

Risicoprofiel

Basispakket.

Financiën

Regionale uitvoeringsdienst (RUD) Rekening Begroting Rekening
(x € 1.000) 2023 2024 2024
67233302/42410
Balans
Eigen vermogen 1.517 1.886 2.948
Vreemd vermogen 7.363 8.607
Exploitatie
Omvang baten (excl. reserves) 19.624 22.802 22.769
Geraamd resultaat 302 369 1.402
Bijdrage Baarn 426 607 607

Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)

Doel

De RID Utrecht is de ICT-dienstverlener die de ICT-infrastructuur beheert voor de deelnemende gemeenten en gemeenschappelijke regelingen. De dienstverlening is blijvend afgestemd op de (veranderende) behoefte van de deelnemers. In het dagelijks gebruik van deze infrastructuur en diensten worden de gebruikers ondersteund. Met als doelen: een veilige digitale dienstverlening, een flexibele werkomgeving, tevreden gebruikers en minder meerkosten.

Deelnemende partijen

Gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Soest, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede.

Gemeenschappelijke regelingen Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug, Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS).

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder H. Prakke.

Financiële ontwikkeling

De bijdrage aan de RID voor 2024 is € 1.011.000. Dat is € 61.000 hoger dan in 2023. De primaire begroting 2023 is gewijzigd door een tweetal structurele begrotingswijzigingen die ook zijn verwekt in de begroting 2024. Het verloop tussen de deelnemersbijdrage van 2022 naar 2023 wordt ook verklaard door deze 2 begrotingswijzigingen (€270.000 en €184.000), maar ook door de kadernota 2023 (€70.000) en begroting 2023. 

Inhoudelijke ontwikkeling

Om zich te ontwikkelen  naar de servicepartner die ontzorgt op het gebied van ICT en informatievoorziening, werkt de RID conform 5 beleidssporen, te weten: samenwerking, organisatie, diensten, processen en projecten.  

Met deze beleidssporen als leidend principe legt de RID gen we de focus de komende jaren op de volgende ontwikkelingen: 

Bundeling van opdrachtgeverschap 

Bij de transitie naar ICT- servicepartner houdt de RID rekening met de invulling en vorming van de governance in de verhoudingen eigenaar GR, opdrachtgever en opdrachtnemer. De RID is als GR ingericht om te werken voor een collectief van organisaties met een samenhangende en generieke behoefte op het gebied van de ICT. Omdat professioneel opdrachtgeverschap belangrijk is vanuit alle RID-deelnemers, zijn de krachten als opdrachtgevers gebundeld om vanuit een Regionale IV-ontwikkeling te komen tot eenduidige vraagontwikkeling, -formulering en -articulatie. Dit is bestuurlijk nogmaals bekrachtigd in het opgestelde Samenwerkingsconvenant. Door dit gezamenlijk te doen kan de RID namelijk middelen, mensen en materiaal efficiënt inzetten. Het vrijvallen van de afschrijvingen in 2025 vormt bovendien een natuurlijk financieel moment om in kaart te brengen waar de komende jaren op geïnvesteerd moet gaan worden. RID hanteert hiervoor uiteraard de uitgangspunten vanuit de I-visie die door de RID-deelnemers is vastgesteld. 

Informatieveiligheid 

Informatieveiligheid is steeds belangrijker binnen de (lokale) overheid en de lat wordt op dit gebied dan ook hoger gelegd. Vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid borgen de deelnemers en de RID dit deels door de geregionaliseerde CISO-functies. Vanaf 2020 werken wij bovendien conform de nieuwe baseline informatiebeveiliging overheid (BIO1). De BIO is het verplichte normenkader voor informatieveiligheid en voorziet dat iedereen werkt conform dezelfde ambities en veiligheidsstandaarden. Door het informatiebeveiligingsbeleid van de RID te baseren op de BIO is de aansluiting op de inrichting van de BIO binnen de deelnemers in principe gerealiseerd. Dit neemt niet weg dat de verantwoordelijkheid voor informatieveiligheid bij de deelnemende organisaties blijft. 

De afgelopen jaren is door de RID al geïnvesteerd in digitale weerbaarheid. Er zijn niet alleen stappen gezet op het gebied van informatieveiligheidsbeleid, disaster recovery en backup-restore, maar ook op het beveiligen van mobiele werkplekken en het gedeeltelijk implementeren van netwerksegmentatie. 

Het bieden van flexibiliteit, continuïteit en veiligheid op verschillende omgevingen 

Door onder andere de invoering van MS365 en de toename van SaaS-applicaties via internet, werken medewerkers qua digitale werkruimte in meerdere omgevingen. Enerzijds gebruiken ze een gecentraliseerde, virtuele desktop voor de ontsluiting van bedrijfsapplicaties (bv Key2Burgerzaken) en kantoorapplicaties.  

Anderzijds gebruiken zij verschillende voorzieningen en apparaten voor de opslag van data, om digitaal te vergaderen of samen te werken. Tot op dit moment werken medewerkers dus zowel binnen de veilige, door de RID beheerde Citrix-omgeving als buiten deze omgeving. Hierdoor zijn alternatieve manieren ontstaan voor het benaderen van de verschillende applicaties. Al deze ontwikkelingen vragen om meer flexibiliteit in de inrichting en het gebruik van de digitale werkruimte. Tegenover meer flexibiliteit staat echter een verhoogd dreigingsniveau op het gebied van informatiebeveiliging. Om een balans te vinden tussen bruikbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en veiligheid is het nodig om helder te maken hoe de digitale werkruimte van de toekomst er uit moet zien en welke kosten hiermee gemoeid zijn. Door de informatieadviseurs van de deelnemers en de RID vanuit haar architectuurfunctie is dit uitgewerkt in een Visie Digitale Werkruimte. Door de RID-deelnemers is gevraagd om een financiële inschatting te maken om versneld enkele aspecten van deze visie te kunnen invoeren. De RID doet dit in nauw overleg met haar deelnemers. 

Risico's

Het risico- en beheermanagement zijn in control. De RID ontvangt jaarlijks de ISAE3402 type II verklaring, die zich sterk richt op risicobeheersing. De RID heeft op alle geselecteerde processen goedkeuring ontvangen

Risicoprofiel

Pluspakket.

Financiën

Regionale ICT Dienst Utrecht (RID) Rekening Begroting Rekening
(x € 1.000) 2023 2024 2024
60405006/42410
Balans
Eigen vermogen 239 87 104
Vreemd vermogen 6.633 6.163 7.709
Exploitatie
Omvang baten (excl. reserves) 7.885 8.396 8.396
Geraamd resultaat 17 0 9
Bijdrage Baarn 917 1.011 1.011

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Doel

Het doel van de Veiligheidsregio Utrecht is de kwaliteit van de rampenbeheersing, crisisbeheersing en noodhulpverlening in de regio Utrecht te verbeteren.

Deelnemende partijen

Alle Utrechtse gemeenten

Bestuurders

Algemeen bestuur: Burgemeester M. A. Röell.

Financiële ontwikkeling

Voor 2024 werd geen aanvullende bijdrage gevraagd voor nieuw beleid. De bijdrage voor Baarn inclusief het pluspakket werd in juli 2024 geactualiseerd en verhoogd van € 1.890.000 naar € 1.919.000. Deze stijging betrof uitsluitend reguliere loon- en prijsstijgingen. De financiële prognose voor 2024 toont een voordelig resultaat van bijna € 8 miljoen. Het voordeel wordt voornamelijk veroorzaakt door minder personeelslasten dan geraamd en hogere baten door aanvullende overheadvergoeding van het rijk voor werkzaamheden voor de crisisnoodopvang. Begin 2025 vindt een nieuwe actualisatie plaats, waarna bij de resultaatbestemming over 2024 zal worden bepaald welk bedrag in de algemene reserve moet worden gestort. 

Inhoudelijke ontwikkeling

De programmaverantwoording richt zich op de programmaonderdelen brandweer, risicobeheersing, crisisbeheersing en GHOR en algemeen. Het beleid is in 2024 niet gewijzigd. 

De brandweer richtte zich vooral op toekomstbestendige brandweerzorg. De negen gemeenten met risico op natuurbrand, waaronder ook de gemeente Baarn, hebben zich met ondersteuning van de VRU, verenigd om samen te werken aan het beter beheersen en bestrijden van natuurbrand. In het afgelopen jaar zijn o.a. een online publiekscampagne en verschillende communicatiemiddelen ontwikkelt die de bevolking bewust maken van risico’s en handelingsperspectieven bij natuurbrand. Er gestart met het opstellen van een plan met het thema ‘Water en veiligheid’ bij gemeenten, waterschappen en aangesloten hulpdiensten. Daarnaast is op initiatief van de VRU het innovatieve project early warning /early watch samen met het KNMI en het NIPV gestart. 

In 2024 is begonnen toekomstscenario's te inventariseren die te maken hebben met o.a. klimaatverandering, groei van gemeenten en maatschappelijke ontwikkelingen. Hierdoor kunnen goed doordachte keuzes gemaakt worden in de komende jaren.  

 Risico’s

In de komende jaren zullen nieuwe activiteiten die voortvloeien uit de bestuursagenda en maatschappelijk ontwikkelingen naar verwachting om extra investeringen vragen. De keuzes die hierin gemaakt worden zullen, als dit financiële gevolgen zou hebben, aan de gemeenten worden voorgelegd.

Risicoprofiel

Basispakket.

Veiligheidsregio Utrecht (VRU) Rekening Begroting Rekening
(x € 1.000) 2023 2024 2024
61201208/42410
Balans
Eigen vermogen 28.319 35.468
Vreemd vermogen 65.218 70.240
Exploitatie
Omvang baten (excl. reserves) 128.034 147.901 150.712
Geraamd resultaat 4.510 7.288
Bijdrage Baarn 1.817 1.888 1.917

Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)

Doel

Het Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en omgeving (RWA) is de Gemeenschappelijke  Regeling waarmee de zes gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg  invulling geven aan de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Amfors Holding BV is het bedrijf dat de  Wsw vervolgens uitvoert.
De genoemde zes regiogemeenten stellen ieder hun  van het Rijk ontvangen bijdrage volledig ter beschikking aan RWA. Voor de invulling van de Wsw dienstverbanden heeft RWA een samenwerkingsovereenkomst met Amfors. Via de bedrijfsonderdelen  en diensten van Amfors wordt binnen de Wsw-kaders werkgelegenheid gegenereerd en  ontwikkelmogelijkheden aangeboden. 

Doelstelling is om iedere Swmedewerker zo duurzaam mogelijk te laten werken op een passende werkplek waar men 'werkt naar vermogen'.

Deelnemende partijen

Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg

Bestuurders

Algemeen bestuur RWA: Wethouder M. Eijbaard.

Financiële ontwikkeling

Het resultaat van RWA/Amfors is opgebouwd uit het resultaat van RWA  (€ -2,734.000) en het operationeel resultaat van Amfors (€ 2.600.000) en de gemeentelijke bijdrage (€
134.000).
Het RWA resultaat is het verschil tussen de rijksbijdrage en de loonkosten van Sw-medewerkers inclusief de overige kosten als vervoer, studie en Arbo. In 2024 kwam het resultaat van  RWA uit op € 2.734.000 negatief (begroot € 2.610.000 negatief). 
Het operationeel resultaat van Amfors is € 2.600.000. Dat is 1.092.000  hoger dan begroot. Dit verschil wordt grotendeels verklaard door de verkoopopbrengst van de grond  en panden aan de Argonweg.


Gemeentelijke bijdrage

De Gemeentelijke Bijdrage over 2024 komt uit op € 134.000, in de RWA 
Meerjarenbegroting was rekening gehouden met een bedrag van € 1.102.000. Daarmee  valt de door de deelnemende gemeenten te betalen Gemeentelijke Bijdrage € 968.000 lager uit dan  begroot. Aangezien de deelnemende gemeenten de Rijkssubsidie maandelijks als voorschot hebben betaald, ontvangen we dit bedrag naar rato van het aantal Sw-medewerkers per gemeente terug.

De gemeentelijke bijdrage is voor de gemeente Baarn in 2024 lager uitgevallen, namelijk met  € 33.000 in plaats van het begrote bedrag van ongeveer € 38.000. Dat betekent een gemeentelijke bijdrage van  €  5.000.

Inhoudelijke ontwikkeling

Aan de hand van de centrale thema’s, Vitaliteit, Innovatie, Duurzaamheid en trajecten, ziet RWA de beste mogelijkheden in het realiseren van een duurzame, passende werkplek die uitgaat van de mogelijkheden en rekening houdt met de beperkingen van de Sw-medewerkers en in toenemende mate ook voor inwoners uit de andere doelgroepen uit de Participatiewet. 

De thema’s zijn sterk met elkaar verweven. De focus op Vitaliteit bevordert het welzijn van de medewerkers. Aandacht voor voldoende beweging en gezonde voeding zijn belangrijke factoren in het goed en gezond kunnen blijven werken en participeren. De innovatieve technologieën van het Inclusive Fieldlab brengen hoogwaardiger en daarmee rendabeler werk dichterbij en maken het mogelijk langer, beter te blijven functioneren. De aandacht voor duurzaamheid (milieu en maatschappelijk bewustzijn) is een belangrijke leidraad bij alle keuzes die worden gemaakt. Via trajecten is sprake van een voorzichtige nieuwe instroom. Deze trendbreuk heeft een positief effect op de organisatie en de (Sw-)medewerkers en zorgt voor meer vertrouwen in de toekomst.

Risico’s 

Het is van belang een goed inzicht te hebben in mogelijke risico’s voor de organisatie. Om de stabiliteit in het resultaat te verbeteren en de sociale doelstellingen nu en op lange termijn te behalen. De voornaamste risico's zijn:

  • Kwetsbaarheid ondersteunende organisatie; In 2024 werd de benodigde 
    continuïteit gewaarborgd. 
  • Politieke ontwikkelingen inzake financiering; Er hebben zich geen effecten van 
    kabinetsbeleid op dossier Sociaal Domein (WSW) voortgedaan die hebben geleid tot andere uitkomsten van verwacht. 
  • Afwijking van gemiddelde landelijke uitstroom; De Meicirculaire leidde tot een 
    positief effect op de Rijkssubsidie door onze regio.
  • Economisch klimaat/Inflatie; De omzet van Amfors lag onder begroting als gevolg van het economisch klimaat.

Gezien de huidige koers zijn dit ook risico’s die zich de komende jaren zouden kunnen voordoen. Daar waar de risico’s beïnvloedbaar zijn heeft RWA/Amfors de bedrijfsvoering zo ingericht dat de kans dat ze zich voordoen zo klein mogelijk wordt gehouden. Voor de niet of nauwelijks te beïnvloeden risico’s, die met name in het domein van de Rijksoverheid liggen, vindt continu lobby vanuit de branchevereniging Cedris en de VNG plaats. 

Risicoprofiel

Pluspakket.

RWA Sociale werkvoorziening (RWA) Rekening Begroting Rekening
(x € 1.000) 2023 2024 2024
Balans
Eigen vermogen 1.040 939
Vreemd vermogen 10.591 10.043
Exploitatie
Omvang baten (excl. reserves) 2.272 2.023 406
Geraamd resultaat 0 0 0
Bijdrage Baarn 37 38 5

Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)

Doel

De GGDrU voert voor de gemeente de taken uit die voortkomen uit de Wet publieke gezondheid (Wpg). Hierbij ligt de primaire focus op de collectieve en preventieve aspecten van de gezondheid.

Vanuit de gedachte van positieve gezondheid ontwikkelt GGDrU publieke 
gezondheidsinterventies en -acties op het zoveel mogelijk laten meedoen van mensen. 
Het bereiken van situaties waarbij mensen kunnen meedoen, ook als (en misschien wel 
juist omdat) ze bijzonder zijn. Daarbij is de inspanning niet alleen op het individu gericht, 
maar ook op de groep als geheel. GGDrU wil het verschil in gezondheid verkleinen en het 
vermogen van mensen om mee te kunnen doen aan de samenleving vergroten. 

Deelnemende partijen

Alle Utrechtse gemeenten

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder S. de Vries.

Financiële ontwikkeling

Ondanks financiële uitdagingen, zoals lagere algemene dekkingsmiddelen en onzekerheden over toekomstige financiering, heeft de GGD regio Utrecht 2024 financieel positief afgesloten. De organisatie heeft belangrijke stappen gezet in digitalisering, preventie en samenwerking met gemeenten. De vooruitzichten voor 2026 en verder zijn echter onzeker door mogelijke bezuinigingen bij gemeenten en het Rijk.

  • De GGD sloot 2024 af met een positief financieel resultaat van € 2,477 miljoen.
  • De bijdrage van gemeenten werd gedurende het jaar aangepast van € 40,75 miljoen naar € 41,96 miljoen.
  • Algemene dekkingsmiddelen waren lager dan begroot, met een tekort van € 4,08 miljoen.
  • Overheadkosten vielen lager uit dan begroot, met een verschil van € 776.000.
  • De GGD moest rekening houden met verschuldigde vennootschapsbelasting.

Gemeentelijke bijdrage gemeente Baarn

De gemeentelijke bijdrage voor Baarn rover 2024 was € 1.229.133. Dit is €67.781 lager dan eerder was begroot.

De financiële positieve afwijkingen komen voornamelijk door lagere uitgaven op specifieke programma's, zoals Inspectie Kinderopvang, het Meld- en Adviespunt ‘Bezorgd’, en Stevig Ouderschap. De niet bestede gelden worden verrekend in de maatwerkjaarafrekening in mei/juni 2025.

Inhoudelijke ontwikkeling

In 2024 heeft de GGD regio Utrecht zich verder ontwikkeld als een organisatie die sterk inzet op preventie, gezondheidsbevordering en crisisparaatheid. Belangrijke ontwikkelingen zijn:

  • Versterking van preventie en gezondheidsbevordering, met aandacht voor gezonde leefomgevingen, jeugdgezondheidszorg en infectieziektebestrijding.
  • Implementatie van nieuwe systemen, zoals het Digitaal Dossier Jeugdgezondheidszorg (DDJGZ), wat de efficiëntie en toegankelijkheid van de jeugdgezondheidszorg moet verbeteren.
  • Toegenomen samenwerking met gemeenten, onder andere binnen het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en Integraal Zorg Akkoord (IZA), met als doel een sterkere eerstelijnszorg en gezondheidsbeleid.
  • Versterkte pandemische paraatheid, ondanks bezuinigingen op pandemische bestrijding vanuit het Rijk. 

Over het algemeen was 2024 een jaar waarin de GGD inhoudelijk verder bouwde aan een preventief en veerkrachtig gezondheidsbeleid, ondanks externe uitdagingen zoals bezuinigingen en dalende vaccinatiegraad.

Risico's

De financiële positie van GGD regio Utrecht is in 2024 stabiel gebleven, met een gezonde weerstandscapaciteit en een positief financieel resultaat. Echter, de onzekerheid over financiering vanaf 2026, de extra lasten door vennootschapsbelasting en IT-risico’s vormen potentiële bedreigingen voor de toekomst. Bezuinigingen in specifieke programma’s, zoals de seksuele gezondheidszorg, kunnen op termijn negatieve gevolgen hebben voor de volksgezondheid.

Het is belangrijk dat de GGD en gemeenten in 2025 strategische keuzes maken om de continuïteit van de publieke gezondheidszorg te waarborgen.

Risicoprofiel

Basispakket.

Financiën

Gezondheids dienst Utrecht (GGDrU) Rekening Begroting Rekening
(x € 1.000) 2023 2024 2024
Balans
Eigen vermogen 4.618 6.217
Vreemd vermogen 32.367 36.090
Exploitatie
Omvang baten (excl. reserves) 92.243 81.839
Geraamd resultaat 1.341 2.477
Bijdrage Baarn 1.054 1.229

Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Doel

Het is de ambitie van RMN een effectieve en efficiënte speler te zijn in de afvalinzameling en straatreiniging. RMN streeft daarbij naar een maximale samenwerking met andere in de openbare ruimte acterende partijen. 

Deelnemende partijen

Baarn, Bunnik, Nieuwegein, Soest, IJsselstein, Zeist.

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder M. Eijbaard.

Financiële ontwikkeling

De geraamde bijdrage van Baarn aan RMN is met € 253.000 in 2025 gestegen t.o.v.  de begroting 2024.1.  Deze stijging is te wijten aan CAO-stijgingen en stijging van kosten voor tractiemiddelen. De kosten worden gedekt uit de afvalstoffenheffing. 

De gemeente Eemnes maakt medegebruik van het recyclingstation, hoewel Eemnes geen deelnemer is in de RMN. Eemnes betaald aan Baarn een bijdrage voor het gebruik naar rato van het aantal inwoners.

Inhoudelijke ontwikkeling

RMN heeft de afgelopen periode verder gewerkt aan de implementatie van het verbeterplan en het meerjarenbeleidsplan om de organisatie toekomstbestendig te maken. Hierbij blijft de focus liggen op een gezonde bedrijfsvoering en een stabiele financiële administratie. Daarnaast worden inhoudelijke ontwikkelingen op het gebied van de circulaire economie en de wensen van de deelnemende gemeenten hierin meegenomen.

Sinds 2023 is Sietske Klein De Jong aangesteld als directeur van RMN. Onder haar leiding wordt voortgebouwd op de ingezette koers om RMN verder te versterken als efficiënte en toekomstbestendige uitvoeringsorganisatie.

Risicoprofiel

Pluspakket

Financiën

Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) Rekening Begroting Rekening
(x € 1.000) 2023 2024 2024
Balans
Eigen vermogen 244 2.421
Vreemd vermogen 25.510 20.533
Exploitatie
Omvang baten (excl. reserves) 33.630 38.244 37.674
Geraamd resultaat 31 200 2.188
Bijdrage Baarn 3.510 3.936 4.113

Totaaloverzicht Baarnse bijdrage aan verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Totaaloverzicht Baarnse bijdrage aan verbonden partijen
Programma Totaal overzicht bijdrage Baarn Rekening Begroting Rekening Bestuurder
(x € 1.000) 2023 2024 2024
2. Uitvoeringsorganisatie BBS 3.853 3.771 4.379 M. Eijbaard
3. Regionale uitvoeringsdienst (RUD) 446 568 607 S. de Vries
9. Regionale ICT Dienst Utrecht (RID) 917 1.011 1.011 H. Prakke
4. Veiligheidsregio (VRU) 1.817 1.890 1.917 M. A. Röell
6. Werkvoorzieningschap (RWA/Amfors) 37 38 5 S. de Vries
2. Gezondheidsdienst Utrecht (GGDrU) 1.199 1.229 M. Eijbaard
8. Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) 3.510 3.936 4.113 M. Eijbaard
Totaal bijdrage verbonden partijen 10.580 12.413 13.261

Overige verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Overige verbonden partijen

Afval Verwijdering Utrecht (AVU)

De AVU sluit contracten af met verwerkers voor het transport en de verwerking van diverse afvalstromen naar afvalverwerkende bedrijven en het bevorderen van de mogelijkheden van hergebruik van ingezameld afval. De deelnemende partijen zijn 25 Utrechtse gemeenten. De financiën lopen via de bijdrage aan de RMN.

Stichting Openbaar primair Onderwijs Eem Vallei Educatief (STEV)

Het doel van de Stichting Eem-Vallei Educatief (STEV) is het adequaat verzorgen van het openbaar onderwijs in de aangesloten gemeenten. Dit zijn de gemeenten Baarn, Barneveld, Bunschoten, Nijkerk, Scherpenzeel, Soest, Woudenberg. Openbaar onderwijs is een gemeentelijke verantwoordelijkheid, ook al is deze op afstand gezet (verzelfstandigd). In het geval dat STEV financiële problemen krijgt, blijven de deelnemende gemeenten financieel verantwoordelijk voor het openbaar basisonderwijs. 

 

Excel-tabel

Amfors Holding BV

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Amfors Holding BV

Doel

Amfors Holding is de uitvoeringsorganisatie van het RWA en verantwoordelijk voor de uitvoering van de voormalige Wsw nu onderdeel van de Participatiewet. De 6 samenwerkende gemeenten zijn eigenaar/aandeelhouder in de Amfors Holding B.V.

Deelnemende partijen

Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest, Woudenberg.

Bestuurders

Algemeen bestuur RWA: Wethouder M. Eijbaard.

Financiële ontwikkeling

 Het resultaat van Amfors Holding B.V. bedraagt €2.600K maar wordt geflatteerd door de 
verkoopopbrengst van de Argonweg (€1.480K). Zonder dit incidentele verkoopresultaat, komt Amfors lager uit dan het jaar ervoor en ook lager dan begroot. De afwijking ten opzichte van de begroting kwam, naast het verkoopresultaat, voor het grootste deel door tegenvallende resultaten binnen de units Productie, Eemfors en Detachering, als gevolg van een lagere omzet door de krimp en hogere energie- en onderhoudskosten.


In de Samenwerkingsovereenkomst is de relatie tussen RWA en Amfors vastgelegd. In afwijking hierop  wordt sinds 2013 het gehele resultaat van Amfors gedoteerd aan het RWA-subsidieresultaat. Het eigen vermogen van Amfors bedraagt ultimo 2024, na afdracht van het resultaat over 2024 aan RWA, het minimaal vastgestelde bedrag van € 2,5 miljoen. Met een totaal vermogen van € 7.328K leidt dit tot een solvabiliteitpercentage van 34% (2023: 37%).

Inhoudelijke ontwikkeling 

Bij de realisatie van de maatschappelijke en financiële doelstellingen lag in 2024 de focus van Amfors op de vier centrale thema’s: Vitaliteit, Innovatie, Duurzaamheid en Trajecten. De vier centrale thema’s zijn in 2024 uitgangspunt en handvat bij het vinden en houden van een duurzame, passende werkplek voor alle Sw-medewerkers. 

Risico’s

 In de Amfors Begroting 2024 zijn een aantal risico’s benoemd met een inschatting inzake kans en impact die zich voor RWA/Amfors beschreven. De beschreven risico’s zijn sedert een aantal jaren van toepassing op zowel RWA als Amfors. Daar waar de risico’s beïnvloedbaar zijn heeft Amfors de bedrijfsvoering op dusdanige wijze ingericht dat de kans dat ze zich voordoen zo klein mogelijk wordt gehouden. Voor de niet of nauwelijks te beïnvloeden risico’s, die met name in het domein van de Rijksoverheid liggen, vindt continue lobby vanuit de branchevereniging Cedris plaats.

Risicoprofiel

Pluspakket

Excel-tabel

Vitens NV

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Vitens NV

Doel

Exploitatie van het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland. De belangrijkste activiteiten van Vitens N.V. zijn het oppompen van grondwater, het zuiveringsproces hiervan en de distributie van schoon water.

Deelnemende partijen

De aandelen van Vitens worden gehouden door alle gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens.

Bestuurders

Gevolmachtigde: Wethouder H. Prakke.

Financiële ontwikkeling

Geen ontwikkelingen

Inhoudelijke ontwikkeling

De gemeente heeft 24.207 aandelen.

Risico’s

Geen risico’s

Risicoprofiel

Basispakket

Vitens Rekening Begroting Rekening
69134008-21260-I 2023 2024 2024
Eigen vermogen 678 714
Vreemd vermogen 1.560 1.685
Balanstotaal 2.237 Niet van toepassing 2.398
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 30% 30%
Resultaat 27 35
Dividend uitkering 0 0
Bedragen x € 1.000,-

Bank Nederlandse Gemeente NV (BNG)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Bank Nederlandse Gemeente NV (BNG)

Doel

Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten.

Deelnemende partijen

De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.

Bestuurders

Gevolmachtigde: Wethouder H. Prakke.

Financiële ontwikkeling

Geen ontwikkelingen

Inhoudelijke ontwikkeling

Jaarlijks ontvangt de gemeente dividend. De gemeente heeft 46.800 aandelen.

Risico’s

Geen risico’s

Risicoprofiel

Basispakket

 

Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) Rekening Begroting Rekening
69134007-21260-I 2023 2024 2024
Eigen vermogen 4.721 4.777
Vreemd vermogen 110.819 123.164
Balanstotaal 115.540 Niet van toepassing 127.941
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 4% 4%
Resultaat 254 294
Dividend uitkering Baarn (bedrag in € 1.000,-) 101 117
Bedragen x € 1.000.000,-