Overzicht van baten en lasten 2024

Overzicht van baten en lasten en de toelichting

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten 2024 - Overzicht van baten en lasten en de toelichting

Toelichting overzicht baten en lasten

Onderstaande overzicht van baten en lasten is een totaal van de afzonderlijke overzichten van baten en lasten die per programma zijn gepresenteerd. Het resultaat na mutaties reserves is € 2,717 miljoen positief.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 Gewijzigd Realisatie 2024 Afwijking 2024
Lasten
01. Dienstverlening 3.852 3.920 4.287 4.290 -3
02. Vitale gemeenschap 11.378 11.750 12.933 12.006 927
03. Woonomgeving 11.570 10.736 12.369 11.995 374
04. Veiligheid 2.779 2.822 3.069 3.015 54
05. Zorg voor elkaar 15.234 14.443 15.772 16.773 -1.001
06. Meedoen 11.642 10.866 11.254 12.571 -1.317
07. Economie en Toerisme 511 602 606 572 33
08. Duurzaamheid 6.425 5.427 8.257 5.905 2.352
09. Algemene dekkingsmiddelen en Overhead 12.039 13.770 14.252 13.202 1.050
Totaal Lasten 75.429 74.336 82.798 80.329 2.469
Baten
01. Dienstverlening 1.462 759 939 1.191 -252
02. Vitale gemeenschap 4.564 1.307 2.429 4.549 -2.119
03. Woonomgeving 4.584 4.360 4.790 4.546 244
04. Veiligheid 37 32 91 76 15
05. Zorg voor elkaar 220 185 185 256 -71
06. Meedoen 5.936 5.905 5.953 6.901 -948
07. Economie en Toerisme 62 63 63 46 18
08. Duurzaamheid 5.814 5.172 7.613 5.320 2.293
09. Algemene dekkingsmiddelen en Overhead 53.599 54.550 56.890 57.278 -388
Totaal Baten 76.279 72.332 78.952 80.161 -1.208
SALDO van baten en lasten 151.709 146.668 161.750 160.490 1.261
Stortingen
09. Algemene dekkingsmiddelen en Overhead 0 115 115 115 0
Onttrekkingen
09. Algemene dekkingsmiddelen en Overhead 2.608 2.154 3.748 3.000 748
Saldo mutaties reserves 2.608 2.269 3.863 3.115 748

Overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten 2024 - Overzicht incidentele baten en lasten
Resultaat incidentele baten en lasten Begroot 2024 Rekening 2024 V/N
Totaal incidentele baten -115.000 -115.000 -
Totaal incidentele lasten 4.980.648 3.803.179 V
Resultaat incidentele baten en lasten 4.865.648 3.688.179 V
Specificatie incidentele baten en lasten
Incidentele budgetten 2024 ten laste van de algemene reserve Prog. Begroot Realisatie V/N
Coal.akk 22-26 - Dienstverl - Voorbereid zijn op inzet Smart City Beleid. 1 40.000 - V
PPN 2023 Implementatie omgevingwet 1 158.000 60.338 V
817869 Maatregelen Laanstraat 2024 1 84.500 84.500 -
885090 Budgetoverh.2023-2024 - Wet open overheid 1 55.383 15.780 V
885090 Budgetoverh.2023-2024 - Doorontwikkeling vorstelijk Baarn 1 30.000 30.000 -
Coal.akk 22-26 - Sport - Opstellen Toekomstvisie Sportlocaties 2 50.000 32.780 V
Coal.akk 22-26 - Dienstverl - Participatie - Experim Inwonerforum (De Brink) 2 25.000 20.631 V
Adm.wijz.2023 AR - Speeldoos/Bibliotheek 328530 (tijdel. huisv.2023/2024) 2 120.000 120.000 -
Turap 2024 - Speeldoos/Bibliotheek 328530 (Inrichtingskosten 2024) 2 15.640 15.640 -
Motie 27-09-2023 extra subsidie Speeldoos 2024 en 2025, zk 870547 2 120.000 120.000 -
LED-veldverlichting sportvelden (881299) Tennis De Geeren 2 45.184 23.451 V
LED-veldverlichting sportvelden (881299) Hockey BMHV 2 64.215 64.215 -
LED-veldverlichting sportvelden (881299) Tennis BLTC 2 33.094 33.094 -
927634 PVA motie gelijke kansen voor ieder kind tlv AR 2 30.000 30.000 -
927634 Subsidie tbv herinr. IJsbaanterrein tlv AR 2 135.000 135.000 -
885090 Budgetoverh.2023-2024 - Matching SPUK lokale bibliotheek 2 50.000 46.345 V
885090 Budgetoverh.2023-2024 - Plan maatschappelijk vastgoed 2 41.258 41.258 -
885090 Budgetoverh.2023-2024 - Kunst- en cultuurvisie 2 40.000 30.714 V
885090 Budgetoverh.2023-2024 - Mantelzorg 2 40.000 40.000 -
885090 Budgetoverh.2023-2024 - Integrale toegang 2 63.535 63.535 -
Coal.akk 22-26 - Beheer RO - Strategisch adviseur verkeer 0,75 FTE 3 60.000 60.000 -
Coal.akk 22-26 - Afval & Circ econ - Impuls zwerfafval continueren in 2023/2024 3 20.000 20.000 -
Coal.akk 22-26 - Beheer RO - Toekomstbestendig IBOR 3 25.000 25.000 -
Coal.akk 22-26 - RO & wonen - Ruimte voor woningbouw creëren 3 20.000 8.826 V
Coal.akk 22-26 - Economie - Ruimte voor woningbouw creëren 3 20.000 17.857 V
Coal.akk 22-26 - Duurzaamh - 1 FTE Strategisch adviseur 3 75.000 73.810 V
Coal.akk 22-26 - Duurzaamh - Forse ambities 3 100.000 100.000 -
Coal.akk 22-26 - Duurzaamh - grootschalig traject passend bij Baarn t.b.v. opwek 3 50.000 50.000 -
883944 Nutsgebouw. Actualisatie PMV 2024 3 100.000 100.000 -
883944 Kinderboerderij Cantonspark. Actualisatie PMV 2024 3 30.000 30.000 -
878399 Vaststellingovereenkomst ziekhuislocatie 3 375.000 375.000 -
885090 Budgetoverh.2023-2024 - Collegagenda Ambitie Duurzaamheid 3 78.109 78.109 -
885090 Budgetoverh.2023-2024 - Innovatie opwekking 3 75.000 75.000 -
885090 Budgetoverh.2023-2024 - Klimaatbeleid duurzaamheid 3 151.039 151.039 -
885090 Budgetoverh.2023-2024 - Strategisch adviseur duurzaamheid 3 75.000 5.280 V
PPN 2023 Interne sturing op prestaties 4 40.000 - V
PPN 2023 Impuls werving en selectie 4 50.000 50.000 -
Aanv. PPN 2023-8 Personele capaciteit grondzaken 4 22.000 22.000 -
Inhuurbudget vacatureruimte 4 400.000 400.000 -
885090 Budgetoverh.2023-2024 - Audiovisuele communicatie 4 50.000 6.565 V
885090 Budgetoverh.2023-2024 - De werkelijke waarde van 'Baarn buurt mee' 4 61.148 43.218 V
885090 Budgetoverh.2023-2024 - Uitvoeringsplan informatiebeleid 2023 4 66.487 42.952 V
885090 Budgetoverh.2023-2024 - Functiehuis HR 21 4 200.000 19.753 V
Incidentele budgetten 2024 ten laste van het begroting/rekeningresultaat Prog. Begroot Realisatie V/N
Omgevingswet 1 86.000 26.060 V
WOO-budget incidenteel 1 62.056 15.780 V
Vergoeding voor 1e inr. nieuwe bs Marimba. 2 87.000 87.000 -
Basisschool Marimba: ruimte in bestaande school 2 50.000 50.000 -
Evenementen 2 50.000 50.000 -
Strategisch adviseur RO beleid 3 90.000 63.602 V
Implementatie nieuw Financieel Systeem 4 285.000 268.578 V
Applicatiebeheer Basisregistratie 4 50.000 - V
Impuls continu verbeteren 4 90.000 81.644 V
Financieel Advies 4 90.000 90.000 -
Leren & ontwikkelen 4 175.000 18.913 V
Zerobased budgetting / Bestuursopdracht bezuinigingen 4 100.000 44.760 V
Fuctioneel applicatiebeheer 4 70.000 59.152 V
Incidentele budgetten 2024 ten laste van de reserve Coronamiddelen Prog. Begroot Realisatie V/N
Coalitieakk 22-26 - Cultuur - Hoog peil cultuur behouden 2 50.000 - V
Coalitieakk 22-26 - Cultuur - Drempel verlagen voor toegang tot cultuur/broedplaats 2 25.000 - V
Coalitieakk 22-26 - Dienstverlening - Participatie - Opstellen en uitvoeren Jeugdagenda 2 50.000 50.000 -
Coalitieakk 22-26 - Jeugdzorg - huiselijk geweld 2 50.000 - V
Coronagelden t.b.v. culturele zzp'ers 2024, zaak 801731. 2 136.000 136.000 -
Incidentele baten ten gunste van de algemene reserve Prog. Begroot Realisatie V/N
Onttrekking voorzieninig openbare ruimte / wegen conform IBOR 2021 3 -115.000 -115.000 V

Structureel saldo

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten 2024 - Structureel saldo
Structureel saldo Rekening Begroting Rekening
Bedragen x € 1.000,- 2023 2024 2024
Overzicht van baten en lasten
Totaal lasten 75.429 82.798 80.329
Totaal baten -76.279 -78.952 -80.161
Saldo van baten en lasten -850 3.846 169
Waarvan incidenteel
Incidentele lasten 4.903 4.981 3.803
Incidentele baten -5.079 -115 -115
Saldo incidentele baten en lasten -176 4.866 3.688
A. Structureel saldo van baten en lasten vóór bestemming -674 -1.020 -3.520
Mutatie reserves
Stortingen - 115 115
Onttrekkingen -2.608 -3.748 -3.000
Saldo mutaties reserves -2.608 -3.633 -2.885
Waarvan incidenteel
Incidentele stortingen - 115 115
Incidentele onttrekkingen -2.550 -3.696 -2.948
Saldo incidentele mutaties reserves -2.550 -3.581 -2.833
B. Structureel saldo mutaties reserves -58 -53 -53
C. Structureel gerealiseerd resultaat nà bestemming -732 -1.072 -3.572
Saldo totaal -3.458 213 -2.717
Saldo incidenteel -2.726 1.285 855
Saldo structureel -732 -1.072 -3.572

Toelichting van baten en lasten

Toelichting programma 1

Terug naar navigatie - Toelichting van baten en lasten - Toelichting programma 1

Excel-tabel

PROGRAMMA 1 Dienstverlening Begroting 2024 Jaarstukken 2024 Te verklaren V/N
Lasten 4.287 4.290 -3 N
Baten -939 -1.191 252 V
Saldo 3.348 3.099 249 V
PROGRAMMA 1 Dienstverlening
Toelichting verschil saldo baten en lasten (x € 1.000)
Salarislasten 16 N
Salarislasten kunnen per programma afwijken van de geraamde lasten, de toelichting op de salarislasten van gehele organisatie is te lezen in paragraaf Bedrijfsvoering.
Accountantskosten -60 N
In 2024 hebben wij onder andere door strengere regelgeving en controle eisen meer gedetailleerde financiele verantwoording moeten afleggen. De verdere digitalisering van de gemeente vergen aanvullende controles op cybersecurity en databescherming. Samen met de capaciteitsproblemen op intern controle heeft dit tot € 60.000 aan meerwerk geleid.
Voormalige bestuurders: Wachtgeld en voorziening pensioenen. -70 N
In 2024 is er minder wachtgeld uitgekeerd dan werd verwacht dit leidde tot een voor van € 137.000. Daarentegen hebben wij door stijgingen in de verplichtintingen een nadeel op de pensioenvoorziening van € 207.000
Omgevingsvergunning 194 V
Door uitval van medewerkers, vertraging in besluitvorming en heroriëntatie op inrichting van de instrumenten uit de Omgevingswet is vorig jaar niet het budget uitgegeven wat voor de implementatie Omgevingswet geraamd was. Door dit budget in een bestemmingsreserve op te nemen behouden we flexibiliteit om de werkzaamheden aan te passen aan de meest actuele inzichten. Deze processen vinden nu Nederland breed plaats, en door ervaringen te delen kunnen we voorkomen dat we budget inzetten op een manier die niet productief is.
Smart City Beleid 40 V
Coalitieakk 2022/2026: Voorbereid zijn op inzet Smart City Beleid is in 2024 niet gerealiseerd. In 2025 komt de focus verder op het spoor van innovatie te liggen, waarbij het onderwerp Smart City ook aan bod zal komen. Dit budget wordt overgeheveld.
Leges reisdocumenten en rijbewijzen 31 V
Reisdocumenten afdracht naar het Rijk is met de tussenrapportage bijgeraamd met € 120.000,- en de inkomsten met € 180.000,-, ondanks de bijraming waren de lasten € 58.000 hoger. Er is € 27.000 minder aan leges rijbewijzen ontvangen, waardoor de inkomsten lager zijn dan geraamd.
Overige verschillen < 30.000 en afrondingen 98 V
Saldo 249 V

Toelichting programma 2

Terug naar navigatie - Toelichting van baten en lasten - Toelichting programma 2

Excel-tabel

PROGRAMMA 2 Vitale gemeenschap Begroting 2024 Jaarstukken 2024 Te verklaren V/N
Lasten 12.933 12.006 927 V
Baten -2.429 -4.549 2.120 V
Saldo 10.504 7.457 3.047 V
PROGRAMMA 2 Vitale gemeenschap
Toelichting verschil saldo baten en lasten (x € 1.000)
Salarislasten -8 N
Salarislasten kunnen per programma afwijken van de geraamde lasten, de toelichting op de salarislasten van gehele organisatie is te lezen in paragraaf Bedrijfsvoering.
De Speeldoos 62 V
Op basis van de gezamenlijk motie theater-bibliotheek, is de planvorming voor het gezamenlijk huisvesten van De Speeldoos en de Bibliotheek gestaakt. Op basis van eerdere besluiten was er voor 2024 nog een budget van € 770.000. Een deel van dit budget € 500.000 is met de tussenrapportage vrijgevallen. het resterende budget is/wordt gebruikt voor onderhoud en renovatie van de Speeldoos. Het voordelig saldo wordt meegenomen naar 2025 voor de afronding van deze werkzaamheden
Mantelzorg 32 V
In 2023 is het onderzoek naar de jonge mantelzorger niet uitgevoerd. Dit onderzoek is in 2024 uitgevoerd door onze beleidsmedewerker. Hierdoor is dit geld niet uitgegeven.
Crisisopvang vluchtelingen 2.221 V
De toename van de inkomsten wordt veroorzaakt door de gestegen vraag naar ondersteuning van Oekraïense vluchtelingen en vooral statushouders. Deze wordt volledig gecompenseerd door de Rijksbijdrage voor crisisopvang vluchtelingen.
SPUK IZA 141 V
Een gezonde generatie in 2040, dat is de doelstelling van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Een doelstelling waarin binnen de Gemeente Baarn afgelopen jaren al een mooie basis voor hebben gelegd en met deze regeling op voortborduren. De Brede SPUK regeling is een financiële regeling wat ondersteunend is aan het GALA akkoord. Doel van deze regeling is bestaande regelingen, akkoorden en beleidsnotities te verbinden en meer impact te maken. De kosten van deze regelingen zijn verdeeld over meerdere programma's en -onderdelen.
Welzijnsactiviteiten -127 N
In 2024 was Stichting Pit Baarn een belangrijke spil in het lokale welzijnsnetwerk en een steunpilaar voor inwoners die hulp nodig hadden. De organisatie speelde een grote rol bij het ondersteunen van Baarnaars in uiteenlopende situaties, van financiële problemen tot sociale eenzaamheid. Met het aannemen van Jeugd op de Agenda is een belangrijke start gemaakt door jongerenwerkers op het thema mentale en fysieke gezondheid en welzijn. Er is een start gemaakt aan het versterken van het welzijn van jongeren, zowel mentaal als fysiek, door middel van trainingen en voorlichting via het principe van Join Us en de inzet van jongerenwerk op scholen. De overschrijding worden grotendeels gedekt vanuit de toegekende SPUK-middelen, die op andere posten verantwoord zijn. Verder zijn er bepaalde taken in 2023 niet uitgevoerd en zal een gedeelte van de toegende subsidie terugbetaald gaan worden. De omvang hiervan is nog niet bekend.
Uitvoeringskosten Sociaal Domein 271 V
De uitvoeringskosten zijn in 2024 achter gebleven door mutaties en onderbezetting van personeel.
Cultuur 97 V
Op Cultuur was er vanuit Corona budgetten incidenteel budget beschikbaar. Door een krapte op de uitvoeringscapaciteit is een deel van dit budget niet uitgegeven. De onttrekking uit reserve Coronamiddelen heeft hierdoor niet plaatsgevonden voor dit onderdeel en het bedrag wordt meegenomen naar 2025.
Sport 106 V
In 2024 is er wederom een SPUK toegekend. Dit bedrag is meerjarig toegekend en niet alle kosten zijn gemaakt. Het verschil wordt meegenomen naar 2025.
Positieve gezondheid 73 V
In 2024 is er een SPUK toegekend. Dit bedrag is meerjarig toegekend en de kosten zijn op andere budgetten verantwoord.
Overige verschillen < 30.000 en afrondingen 179 V
Saldo 3.047 V

Toelichting programma 3

Terug naar navigatie - Toelichting van baten en lasten - Toelichting programma 3

Excel-tabel

PROGRAMMA 3 Woonomgeving Begroting 2024 Jaarstukken 2024 Te verklaren V/N
Lasten 12.369 11.995 374 V
Baten -4.790 -4.546 -244 N
Saldo 7.579 7.449 130 V
PROGRAMMA 3 Woonomgeving
Toelichting verschil saldo baten en lasten (x € 1.000)
Salarislasten 311 V
Salarislasten kunnen per programma afwijken van de geraamde lasten, de toelichting op de salarislasten van gehele organisatie is te lezen in paragraaf Bedrijfsvoering.
RO-beleid en uitvoering -70 N
Kosten die zijn gemaakt voor inhuur op projecten, zijn gedekt vanuit de subsidie en dus niet begroot. Verder is in de Tussenrapportage is er een bedrag begroot voor de vaststellingsovereenkomst inzake de ziekehuislocatie Molenweg. In verband met onderhandelingen zijn deze kosten lager uitgevallen.
Wonen, beleid en uitvoering 92 V
In verband met een aanvraag omgevingsvergunning voor het realiseren van parkeerplaatsen is een stuk grond verkocht, waardoor er incidentele baten zijn ontstaan. Verder is er een structureel budget begroot inzake de Wet Goed Verhuurderschap, die huurders moet beschermen tegen malafide verhuurders. Echter zijn er geen kosten gemaakt in 2024 hiervoor, omdat er geen aanmeldingen hiervoor zijn geweest. Tot slot zijn er kosten gemaakt voor locatieonderzoek waarvan een deel in 2024 is uitgevoerd en geboekt en een deel in 2025 wordt uitgevoerd en geboekt.
Verkeersbeleid 78 V
Voor verkeer is er minder gefactureerd dan was geoffreerd voor het parkeerbeleid. Daarnaast is er rekening gehouden met een budget van 200k die door indexering hoger is uitgevallen, maar hiervoor zijn geen uitgaven begroot.
Verlichting 58 V
Afgelopen jaren wordt er structureel te veel begroot op Verlichting. Met zero based budgetting zal hier kritisch gekeken naar worden, waardoor we de budgetten beter zullen aansluiten bij de bestedingen. De (structurele) onderbestedingen ingezet worden voor budgetten waar (structureel) te kort is.
Netcongestie -76 N
Baarn heeft, net als de rest van Nederland, last van netcongestie. Dit is te vergelijken met file, maar dan op het stroomnet. Bij congestie is de maximale capaciteit van het stroomnet bereikt. Het komt zowel voor bij afname (gebruik) als teruglevering (opwek) van stroom. Dit heeft effecten bij de bestaande aansluitingen vanwege instabiliteit, maar ook voor aansluitingen voor nieuwe woningen en bedrijven. Dit betekent dat het huidige energienet moet worden verzwaard en dat andere vormen van energieopwekking en -gebruik - de zogeheten energietransitie - moet worden vormgegeven. De inhuur van (juridische) deskundigheid op dit terrein zorgt voor een overschrijding.
Wegen, Onderzoek en planvorming -50 N
De overschrijding is ontstaan doordat er het afgelopen jaar meer inspecties zijn uitgevoerd dan oorspronkelijk begroot. Een groot deel hiervan betreft civiele kunstwerken, waarvoor nog helemaal geen budget was opgenomen. Omdat we deze wel hebben laten inspecteren, heeft dit voornamelijk gezorgd voor de overschrijding op dit onderdeel.
Onderhoud Wegen, Straten en Pleinen 33 V
Voordeel ontstaan doordat we halverwege vorig jaar volledig door het budget heen waren voor klein onderhoud. We hebben de werkzaamheden toen stilgelegd. Later in het jaar is er een aanvullende budgetruimte beschikbaar gesteld. Deze is echter niet volledig benut, onder andere omdat een aantal facturen verkeerd geboekt was en nog hersteld moest worden. Hierdoor was het beschikbare budget op dat moment niet helemaal inzichtelijk.
Boomverzorging 119 V
Snoeiwerkzaamheden waren stilgezet. Extra kosten voor kappen en snoeien van bomen in 2024 waren niet uitgevoerd , maar wel in 2025.
Houtachtige en kruidachtige gewassen -81 N
Overschrijding ontstaan door een extra ronde bladopruiming, bestrijding en inventarisatie van Japanse duizendknoop, en extra inzet bij Lage Vuursche
Maarschalkbos -30 N
Overschrijding door de vernieuwing van het pad en hogere kosten dan begroot voor ingehuurd personeel.
Baten rioolheffing 45 V
Er is werkelijk € 24.000 minder leegstand dan begroot en €18.000 van de opbrengsten behoren bij belastingjaren 2023 of eerder.
Rioolbeheerplan -109 N
Grootste gedeelte van het nadeel wordt veroorzaakt vanwege een lagere onttrekking uit de voorziening dan begroot . Verder zijn er €20.000 aan kosten geboekt op het RIoolbeheerplan, waarvan het budget staat begroot op Vervanging Riolering en Huisaansluiting Riool. Tot slot is er geen budget geraamd voor contributies en lidmaatschappen , maar zijn er wel noodzakelijke kosten geweest van €42.000 hiervoor. Deze kosten zullen bij de komende begroting wel worden geraamd.
Vervanging en uitbreiding riolering 94 V
Voordeel is enerzijds inzake een begrote duurzaamheidssubsidie van €65.000, waarvan €50.000 niet is uitgegeven en €11.500 wel is uitgegeven ,maar gevoekt op het Rioolbeheerplan. Verder is een voordeel van €38.000 aan rentelasten, omdat de rekenrente op 0% is gezet.
Rioolgemalen en drukriolering -79 N
De extra uitgaven voor noodherstel en op orde brengen van gemalen waren hoger dan verwacht. De extra uitgaven bedroegen totaal € 235.000 , waarvan in de Tussenrapportage €175.000 aan verwachte extra uitgaven gerapporteerd is. Verder maren er meer uitgaven voor extra ondersteuning voor uitvoering gemeentelijke watrertaken van €19.000.
Huisaansluiting riool: uitbestede werkzaamheden 63 V
In Tussenrapportage is de begroting verhoogd met 265.000 euro. Uiteindelijk is voor herstel van oude huisaansluitingen (190.000 euro) en herstel van foutaansluitingen (75.000). €50.000 minder uitgegeven en €10.000 is geboekt op het Rioolbeheerplan.
Overige verschillen < 30.000 en afrondingen -268 N
Saldo 130 V

Toelichting programma 4

Terug naar navigatie - Toelichting van baten en lasten - Toelichting programma 4

Excel-tabel

PROGRAMMA 4 Veiligheid Begroting 2024 Jaarstukken 2024 Te verklaren V/N
Lasten 3.069 3.105 -36 V
Baten -91 -76 -15 V
Saldo 2.978 3.029 -51 V
PROGRAMMA 4 Veiligheid
Toelichting verschil saldo baten en lasten (x € 1.000)
Salarislasten 46 V
Salarislasten kunnen per programma afwijken van de geraamde lasten, de toelichting op de salarislasten van gehele organisatie is te lezen in paragraaf Bedrijfsvoering.
Overige verschillen < 30.000 en afrondingen -97 N
Saldo -51 V

Toelichting programma 5

Terug naar navigatie - Toelichting van baten en lasten - Toelichting programma 5

Excel-tabel

PROGRAMMA 5 Zorg voor elkaar Begroting 2024 Jaarstukken 2024 Te verklaren V/N
Lasten 15.772 16.773 -1.001 N
Baten -185 -256 71 V
Saldo 15.587 16.517 -930 N
PROGRAMMA 5 Zorg voor elkaar
Toelichting verschil saldo baten en lasten (x € 1.000)
Salarislasten -19 N
Salarislasten kunnen per programma afwijken van de geraamde lasten, de toelichting op de salarislasten van gehele organisatie is te lezen in paragraaf Bedrijfsvoering.
PGB Jeugd -86 N
Het nadeel wordt veroorzaakt door na een afname in 2023 een toename van het aantal aanmeldingen van 9 naar 14 en gemiddeld hogere indicaties PGB-Jeugd. Het aandeel jongeren met een pgb ligt met 0,3% specialistische jeugdhulp nog op normaal niveau.
Stelpost inkoop 644 V
Stelpost regionale inkoop, welke in de begroting is opgenomen.
Ambulante dagbehandeling 429 V
Dit budget was bestemd voor de dagbehandeling bij de P*Q-aanbieders. Dit is aflopend in 2024 en zal vanaf 2025 opgepakt worden door MetMaya en het lokale team. Verder is de dagbehandeling voor enkele "duurdere" clienten afgeschaald.
MetMaya + P -2.348 N
In 2023 is het aantal kinderen dat gebruikmaakt van (specialistische) jeugdhulp in de gemeente Baarn toegenomen. Deze stijgende lijn heeft zich in 2024 verder voortgezet. Deze ontwikkeling sluit aan bij een bredere trend die zowel op landelijk als regionaal niveau zichtbaar is. Binnen de regio valt op dat Baarn, in vergelijking met andere regiogemeenten, relatief veel jeugdigen verwijst naar de gebiedsteams van MetMaya. Dit heeft directe gevolgen voor de verdeling van het taakgerichte budget dat MetMaya beheert. De toedeling van dit budget aan de verschillende regiogemeenten is gebaseerd op het aantal jeugdigen dat daadwerkelijk in zorg is. Het hoge aantal indicaties voor specialistische jeugdhulp in Baarn heeft in 2024 geleid tot een aanzienlijke stijging van de kosten. Specialistische jeugdhulp is over het algemeen intensiever, duurder en kent vaak langere zorgtrajecten dan de meer algemene vormen van jeugdhulp. Naast het toegenomen zorggebruik heeft ook de loonontwikkeling in de sector bijgedragen aan de kostenstijging. De cao-lonen in de jeugdzorg zijn in 2024 met 8% gestegen, wat zich eveneens heeft vertaald in hogere uitgaven voor de geleverde zorg. Kortom, de combinatie van een toename in het aantal jeugdigen dat jeugdhulp ontvangt, het hoge aandeel specialistische zorg en de loonstijgingen binnen de sector, zorgt ervoor dat Baarn in 2024 geconfronteerd wordt met fors hogere jeugdzorgkosten dan voorgaande jaren.
Lokaal Team -282 N
De personeelskosten vallen hoger uit dan begroot. Dat is het gevolg van een CAO-verhoging en door extra inhuur, welke noodzakelijk was door uitval van een aantal cruciale medewerkers wegens ziekte. Verder is er voor participatie meer uitgegeven aan personeelskosten door meer eigen trajectbegeleiding. Ook is er een toename van de kosten t.g.v. de doorontwikkeling van het Lokaal Team. Deze ontwikkeling is in regionaal verband, met name in verband met de regionale inkoop, de hervormingsagenda en het toekomstscenario jeugd.
WMO Vervoersvoorziening 186 V
In 2023 is er een onderzoek geweest naar de vervoerskosten van WLZ-cliënten bij Sherpa en Amerpoort. Hieruit kwam naar voren, dat de vervoerskosten niet via de juiste regeling gedeclareerd werden. In 2024 is dit aangepast wat tot een structurele besparing heeft geleid van € 150.000.
WMO Begeleiding 281 V
Het voordeel op Individuele begeleiding wordt veroorzaakt, doordat het Lokaal Team steeds meer zelfbegeleiding biedt gebaseerd op de transformatie van de inzet. Dit is het gevolg van de ingezette taakstelling.
PGB WMO 88 V
Er zijn minder aanvragen voor PGB binnen gekomen dan begroot en daarnaast wordt er aan de voorkant beter gescreend. Ook dit voordeel is het gevolg van de taakstelling.
Overige verschillen < 30.000 en afrondingen 177 V
Saldo -930 N

Toelichting programma 6

Terug naar navigatie - Toelichting van baten en lasten - Toelichting programma 6

Excel-tabel

PROGRAMMA 6 Meedoen Begroting 2024 Jaarstukken 2024 Te verklaren V/N
Lasten 11.254 12.571 -1.317 N
Baten -5.953 -6.901 948 V
Saldo 5.301 5.670 -369 N
PROGRAMMA 6 Meedoen
Toelichting verschil saldo baten en lasten (x € 1.000)
Salarislasten 32 V
Salarislasten kunnen per programma afwijken van de geraamde lasten, de toelichting op de salarislasten van gehele organisatie is te lezen in paragraaf Bedrijfsvoering.
Inkomensondersteuning Participatiewet -48 N
Het aantal huishoudens, die een uitkering hebben aanvraagd, is licht gestegen door een verhoogde instroom van statushouders en een beperkte uitstroom naar werk.
Bijzondere Bijstand -282 N
Ook het aantal aanvragen voor de bijzondere bijstand is gestegen. De stijging is deels te wijten aan de toename van het aantal statushouders en deels door een actieve inzet op het ambtshalve verstrekken van gegevens, die bekend zijn. De energietoeslag heeft ertoe bijgedragen, dat de bijzondere bijstand in de gemeente Baarn is toegenomen door de uitkering van de toeslag zelf als door een mogelijke stijging van aanvullende bijstandsaanvragen.
Inburgering 52 V
Hogere inkomsten vanuit het Rijk door een grotere toestroom van inburgeraars. De uitgaven volgen vaak later in de tijd. Als gevolg van de schoksgewijze toekennning van woningen was de groei niet gelijkmatig over het jaar.
Participatie -34 N
Er is meer geld uitgegeven aan participatie door de inzet van extra klantmanagers. Hierdoor konden klanten intensiever worden begeleid en werden er vaker trajecten gevolgd om stappen te zetten op de participatieladder.
Overige verschillen < 30.000 en afrondingen -89 V
Saldo -369 N

Toelichting programma 7

Terug naar navigatie - Toelichting van baten en lasten - Toelichting programma 7

Excel-tabel

PROGRAMMA 7 Economie en Toerisme Begroting 2024 Jaarstukken 2024 Te verklaren V/N
Lasten 606 572 34 V
Baten -63 -46 -17 V
Saldo 543 526 17 V
PROGRAMMA 7 Economie en Toerisme
Toelichting verschil saldo baten en lasten (x € 1.000)
Overige verschillen < 30.000 en afrondingen 17 V
Saldo 17 V

Toelichting programma 8

Terug naar navigatie - Toelichting van baten en lasten - Toelichting programma 8

Excel-tabel

PROGRAMMA 8 Duurzaamheid Begroting 2024 Jaarstukken 2024 Te verklaren V/N
Lasten 8.257 5.905 2.352 V
Baten -7.613 -5.320 -2.293 N
Saldo 644 585 59 V
PROGRAMMA 8 Duurzaamheid
Toelichting verschil saldo baten en lasten (x € 1.000)
Salarislasten 17 V
Salarislasten kunnen per programma afwijken van de geraamde lasten, de toelichting op de salarislasten van gehele organisatie is te lezen in paragraaf Bedrijfsvoering.
Restafval 73 V
Budget maakt deel uit van de begroting en afrekening van GR-AVU en GR-RMN. Bij het opstellen van de begroting voor 2024 hebben GR-AVU en GR-RMN een inschatting gedaan van de hoeveelheid afval en grondstoffen die in dat jaar zou worden ingezameld en verwerkt. Nu blijkt dat er minder afval en grondstoffen zijn ingezameld dan verwacht, waardoor ook de verwerkingskosten lager zijn uitgevallen en voordelen zijn ontstaan.
Grofvuil 144 V
Budget maakt deel uit van de begroting en afrekening van GR-AVU en GR-RMN. Bij het opstellen van de begroting voor 2024 hebben GR-AVU en GR-RMN een inschatting gedaan van de hoeveelheid afval en grondstoffen die in dat jaar zou worden ingezameld en verwerkt. Nu blijkt dat er minder afval en grondstoffen zijn ingezameld dan verwacht, waardoor ook de verwerkingskosten lager zijn uitgevallen en voordelen zijn ontstaan.
Overige fracties 170 V
Budget maakt deel uit van de begroting en afrekening van GR-AVU en GR-RMN. Bij het opstellen van de begroting voor 2024 hebben GR-AVU en GR-RMN een inschatting gedaan van de hoeveelheid afval en grondstoffen die in dat jaar zou worden ingezameld en verwerkt. Nu blijkt dat er minder afval en grondstoffen zijn ingezameld dan verwacht, waardoor ook de verwerkingskosten lager zijn uitgevallen en voordelen zijn ontstaan.
Miliebeleid -en uitvoering 69 V
Eind 2024 zijn we begonnen met de wijkaanpak aardgasvrij in Eemdal-Noord. Onderdeel van dit participatietraject is de mogelijkheid voor wijkbewoners om zelf onderzoek te doen naar mogelijke aardgasvrije warmteoplossingen. Doordat de start met de wijkaanpak vertraging opliep, heeft de subsidieregeling ook vertraging opgelopen. Inmiddels is de wijkaanpak in volle gang en de subsidieregeling afgerond. Het budget is nodig om de wijkbewoners van Eemdal-Noord autonomie te geven om onderzoek te doen naar de meest wenselijke aardgasvrije warmteoplossing. Budget wordt overgeheveld.
Milieubeheer 34 V
Voordeel wordt vooral veroorzaakt vanwege een onderbesteding van €30.000 aan 'Bedrijfsmatige milieubelastende activiteiten (mba's)'. Dit zijn milieuvergunningen en milieu-meldingen.Oorzaak ligt in de gewijzigde milieucontroles als gevolg van de Omgevingswet die in 2024 in werking is getreden.
Zwerfafval 31 V
Budget maakt deel uit van de begroting en afrekening van GR-AVU en GR-RMN. Bij het opstellen van de begroting voor 2024 hebben GR-AVU en GR-RMN een inschatting gedaan van de hoeveelheid afval en grondstoffen die in dat jaar zou worden ingezameld en verwerkt. Nu blijkt dat er minder afval en grondstoffen zijn ingezameld dan verwacht, waardoor ook de verwerkingskosten lager zijn uitgevallen en voordelen zijn ontstaan.
Afval brengstation -94 N
Minder grondstoffen ingezameld waardoor er minder opbrengst is.
Innovatie energie opwekking -100 N
De gemeente Baarn wil in 2030 zoveel mogelijk klimaatneutraal zijn. Dit lopende innovatie project is daar een onderdeel van.
Toevoeging voorziening afval explotatie -236 N
Betreft storting in de egalisatievoorziening afval vanwege poitief resultaat binnen product afval.
Overige verschillen < 30.000 en afrondingen -49 N
Saldo 59 V

Toelichting programma 9

Terug naar navigatie - Toelichting van baten en lasten - Toelichting programma 9

Excel-tabel

PROGRAMMA 9 Algemene dekkingsmiddelen en Overhead Begroting 2024 Jaarstukken 2024 Te verklaren V/N
Lasten 14.367 13.317 1.050 V
Baten -60.638 -60.278 -360 N
Saldo -46.271 -46.961 690 V
PROGRAMMA 9 Algemene dekkingsmiddelen en Overhead
Toelichting verschil saldo baten en lasten (x € 1.000)
Adequaat beveilingsniveau en dienstverlening 95 V
Budget voor het behouden adequaat beveilingsniveau en dienstverlening is in 2024 niet volledig uitgegeven.
Wet open overheid 40 V
Budgetoverheveling 2023/2024 Wet open overheid: Dit budget is niet volledig benut, met de tussenrapportage 2024 zijn ook de structurele budgetten afgeraamd.
Buurtbudget 18 V
Budgetoverheveling 2023/2024: Buurtbudget: Dit budget is niet volledig nodig geweest in 2024.
Bestuursopdracht bezuinigingen 54 V
Bestuursopdracht bezuinigingen: Voor het uitvoeren van de opdracht ten behoeve van een bezuigingen is ongeveerd de helft gerealiseerd in 2024. Het restant volgt in 2025
Leren en ontwikkelen 148 V
Op de opleidingskosten zijn ook de kosten van leren en ontwikkelen in verwerkt. In totaal is hierop een onderuitputting van € 148.000, wat voornamelijk wordt voornamelijk doordat de implementatie van een nieuw leerplatform nog niet is afgerond.
HR21 waarderingen incidentele afwikkelingen 180 V
Budgetoverheveling 2023/2024: Van het budget voor de incidentele afwikkeling van de gevolgen van de HR21 waardering is maar beperkt nodig geweest. Van tevoren is dit moeilijk in te schatten. Daar tegenover een lagere onttrekking uit de algemene reserve.
Audivisuele communicatie 43 V
Budgetoverheveling 2023/2024: Dit betreft Audivisuele communicatie. Vele werkzaamheden zijn door eigen personeel gedaan.
Rentetarieven 410 V
Vanwege de lage rentetarieven op langlopende geldleningen een voordeel in 2024
Onttrekkingen reserves -748 N
Lagere onttrekking uit de reserves (zie balans)
Rente schatkistbankieren 445 V
Sinds eind 2022 ontvangen wij weer rente op het saldo van de schatkist. Dit heeft in 2024 geleid tot hogere rente inkomsten van € 367.000
Overige verschillen < 30.000 en afrondingen 5 V
Saldo 690 V