Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2022
    1. Blz. 2 Jaarrekening 2022
    2. Blz. 3 so-pepperflow@interpulse.nl
      1. Blz. 4 Introductie
        1. Blz. 5 Voorwoord
        2. Blz. 6 Inleiding
          1. Blz. 7 Inleiding
          2. Blz. 8 Vitaal Baarn
          3. Blz. 9 Duurzaam Baarn
          4. Blz. 10 Wonen in Baarn
          5. Blz. 11 Ondernemen en recreëren in Baarn
          6. Blz. 12 Samenvatting financiën
        3. Blz. 13 Leeswijzer
          1. Blz. 14 Inleiding
        4. Blz. 15 Samenstelling bestuur en portefeuilleverdeling
          1. Blz. 16 Samenstelling bestuur en portefeuilleverdeling
      2. Blz. 17 Programma 1: Dienstverlenend Domein
        1. Blz. 18 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 19 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 20 Strategische doelen
        4. Blz. 21 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 22 Beleidskader
        6. Blz. 23 100 Klantcontactcentrum
          1. Blz. 24 Inwonersparticipatie
          2. Blz. 25 Doelstellingen en Maatregelen
          3. Blz. 26 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 27 Door diverse vormen van participatie in te zetten, vergroten we de betrokkenheid van de inwoners en maken wij gebruik van hun kennis en kunde.
              1. Blz. 28 • We onderzoeken aan de hand van pilots hoe diverse vormen van participatie inzetbaar zijn.
            2. Blz. 29 We werken aan het verder digitaliseren van onze dienstverlening.
              1. Blz. 30 • Wij werken samen met het programma digitaliseren aan het digitaliseren van diensten zoals aangifte geboorte, overlijden en huwelijk.
              2. Blz. 31 • We gaan ervoor zorgen dat de online dienstverlening een prominente plek heeft in de website van de gemeente Baarn.
        7. Blz. 32 110 Informatiemanagement
          1. Blz. 33 Inleiding
          2. Blz. 34 Doelstellingen en Maatregelen
          3. Blz. 35 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 36 Sturing op de ontwikkeling van de informatievoorziening
              1. Blz. 37 • Het jaarlijks actualiseren van het uitvoeringsprogramma
              2. Blz. 38 • Het opleveren van het Informatiebeleid 2023-2026, dat mede is gebaseerd op het collegeprogramma, inclusief een bijbehorend projectenportfolio
              3. Blz. 39 • Het realiseren van het uitvoeringsprogramma
            2. Blz. 40 We brengen onze gegevens naar een kwalitatief hoogwaardig niveau en borgen de kwaliteit
              1. Blz. 41 • Het uitvoeren en borgen van de actiepunten uit het routeplan
              2. Blz. 42 • We actualiseren het routeplan jaarlijks
              3. Blz. 43 • We leveren een pragmatisch routeplan op hoofdlijnen voor de periode 2022-2026 op
              4. Blz. 44 • We richten het gegevensmanagement in
            3. Blz. 45 Sturing op de richting, de inrichting en de uitvoering van de informatievoorziening.
              1. Blz. 46 • We richten onze informatievoorziening op strategisch, tactisch en operationeel niveau volledig in.
            4. Blz. 47 Kwaliteitszorg voor het informatie- en archiefbeheer is onderdeel van de integrale kwaliteitszorg informatievoorziening.
              1. Blz. 48 Uitbouwen van de kwaliteitszorg van de andere bronnen, naast het zaaksysteem, binnen de informatievoorziening.
            5. Blz. 49 We werken samen met ketenpartners en leveranciers.
              1. Blz. 50 We werken aan een regionaal samenwerkingsverband op de informatievoorziening, waardoor we onze vraag beter kunnen afstemmen op het aanbod van de RID.
            6. Blz. 51 We voldoen aan wet- en regelgeving voor informatiehuishouding en informatieveiligheid
              1. Blz. 52 We brengen het digitale archief over naar het E-depot van Archief Eemland, zodra dat beschikbaar wordt gesteld.
              2. Blz. 53 We implementeren een applicatie om te kunnen voldoen aan de eisen vanuit de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
            7. Blz. 54 We verbeteren het plaats- en tijdsonafhankelijk samenwerken en het delen van documenten
              1. Blz. 55 • We leveren de adoptieaanpak Microsoft 365 op, in samenwerking met de RID en de deelnemende organisaties
              2. Blz. 56 • We starten met de uitfasering van de netwerkschijven
              3. Blz. 57 We sluiten aan bij de versnelde implementatie van Microsoft365.
            8. Blz. 58 We verbeteren de monitoring en besturing van onze processen
              1. Blz. 59 We onderzoeken welke tool wij hiervoor kunnen inzetten en starten met het maken van diverse dashboards.
            9. Blz. 60 We willen zoveel mogelijk processen digitaliseren.
              1. Blz. 61 • Procesmatig werken is onderdeel van de manier van werken in Baarn. Waar de vraag ontstaat in de organisatie om het proces te verbeteren wordt tevens gekeken naar de mogelijkheden tot digitalisering.
        8. Blz. 62 120 Openbare orde, veiligheid en crisisbeheersing
          1. Blz. 63 Openbare orde en veiligheid
          2. Blz. 64 Crisisbeheersing
          3. Blz. 65 Horecaoverleg en horeca convenant
          4. Blz. 66 Doelstellingen en Maatregelen
          5. Blz. 67 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 68 Ondermijning - Versterken bewustwording en informatiepositie
            2. Blz. 69 Ondermijning - Vergroten van de bestuurlijke weerbaarheid en zichtbare overheid
            3. Blz. 70 Tegengaan van drugscriminaliteit en drugsgebruik onder jongeren
              1. Blz. 71 • Een integrale aanpak op een kerngroep van dealers en jongeren daaromheen, investeren in samenwerking en bewustwording van professionals, het versterken van de weerbaarheid van ouders en investeren in tegengaan van de normalisering van drugs.
            4. Blz. 72 Veilig uitgaan en evenementenbezoek
              1. Blz. 73 • Boa’s en politie zetten in op handhaving bij het uitgaan en overleg over evenementen met betrokken partners en aanvragers.
            5. Blz. 74 Een veilige woonomgeving
              1. Blz. 75 • Door het verzorgen van voorlichting weten bewoners hoe zij hun woning en buurt veilig kunnen houden.
            6. Blz. 76 Crisisbeheersing - Het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid over wat te doen bij brand of in het geval van calamiteiten is vergroot
              1. Blz. 77 De VRU geeft deze voorlichting.
            7. Blz. 78 Crisisbeheersing - De gemeentelijke crisisorganisatie is voldoende opgeleid, getraind en geoefend
              1. Blz. 79 Wij sluiten aan bij het systeem van crisisbeheersing en het opleidings- en oefenprogramma van de VRU of dragen zelf zorg voor opleiding of oefening.
          6. Blz. 80 Beleidsindicator 120
            1. Blz. 81 Beleidsindicatoren
        9. Blz. 82 130 Vergunningverlening toezicht & handhaving
          1. Blz. 83 Vergunningverlening
          2. Blz. 84 Toezicht en Handhaving
          3. Blz. 85 Doelstellingen en Maatregelen
          4. Blz. 86 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 87 Zorgvuldige verlening Wabo-vergunningen.
              1. Blz. 88 • 100% vergunningen juridisch houdbaar en tijdig verleend.
            2. Blz. 89 Realisatie uitvoeringsprogramma handhaving 2022.
              1. Blz. 90 • We zetten in volgens het integraal handhavingsplan.
        10. Blz. 91 140 Communicatie - citymarketing (Vorstelijk Baarn)
          1. Blz. 92 inleiding
          2. Blz. 93 Doelstellingen en Maatregelen
          3. Blz. 94 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 95 Een sterk profiel en bekendheid van Baarn bij potentiële bezoekers en bedrijven met als resultaat dat zij kiezen voor Baarn als plaats om te bezoeken (recreëren, winkelen), en/of werken (ondernemen).
              1. Blz. 96 • Campagnes en evenementen worden sterker dan voorheen ingezet om het profiel van Vorstelijk Baarn te versterken en het merk in te vullen.
              2. Blz. 97 • Logo, typologie en kleurstelling van Vorstelijk Baarn worden zoveel mogelijk gebruikt in uitingen van de gemeenten.
              3. Blz. 98 • Stakeholders worden gestimuleerd Logo, typologie en kleurstelling van Vorstelijk Baarn waar mogelijk en zinvol te gebruiken in hun uitingen.
              4. Blz. 99 • We stimuleren de kunst & cultuur sector om het logo van Vorstelijk Baarn te gebruiken
            2. Blz. 100 Er is bekendheid en draagvlak voor Vorstelijk Baarn onder de huidige inwoners, bedrijven en winkeliers. Zij voelen zich verbonden met en zijn trots op Baarn. Vorstelijk Baarn is een begrip dat door hen wordt herkend en gevoeld.
              1. Blz. 101 • Leden van de klankbordgroep Vorstelijk Baarn worden duidelijker in beeld gebracht als vertegenwoordigers van Vorstelijk Baarn.
              2. Blz. 102 • We ondersteunen een initiatief van ondernemers en organisaties om de toeristische parels van Baarn te verbinden met een elektrisch trammetje: een uitwerking van een Rondje Vorstelijk Baarn.
              3. Blz. 103 Campagnes en communicatie van Vorstelijk Baarn richt zich ook op de eigen bewoners en ondernemers. Ondernemers en organisaties worden betrokken bij de invulling van Vorstelijk Baarn.
              4. Blz. 104 De coöperatie wordt nauw betrokken bij Vorstelijk Baarn, net als andere organisaties zoals de VVV.
              5. Blz. 105 De klankbordgroep Vorstelijk Baarn is het adviesorgaan bij de ontwikkeling en uitvoering van een jaarprogramma Vorstelijk Baarn.
              6. Blz. 106 Het gebruik van logo en banieren van Vorstelijk Baarn bij gezamenlijke evenementen en promotie wordt zoveel mogelijk gestimuleerd.
        11. Blz. 107 Financiën Dienstverlenend domein
          1. Blz. 108 Programma 1
          2. Blz. 109 Toelichting afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting
          3. Blz. 110 Incidentele baten en lasten
          4. Blz. 111 Budgetoverhevelingen 2022-2023
      3. Blz. 112 Programma 2: Sociaal Domein
        1. Blz. 113 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 114 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 115 Strategische doelen
        4. Blz. 116 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 117 Beleidskader
        6. Blz. 118 200 Vitaliteit
          1. Blz. 119 Maatschappelijke voorzieningen
          2. Blz. 120 Doelstellingen en Maatregelen
          3. Blz. 121 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 122 Verbinding tussen de inwoners en binnen de wijken/buurten.
              1. Blz. 123 • Er zijn een viertal uitgangspunten voor vrijwilligerswerk geformuleerd waar de komende jaren op wordt ingezet.
              2. Blz. 124 • We blijven laagdrempelige beweegactiviteiten subsidiëren zoals Wandel Baarn Vitaal, GALM en Sociaal Vitaal.
              3. Blz. 125 • We faciliteren de totstandkoming van de streekomroep Eemland 1, waar RTV Baarn onderdeel van uitmaakt, samen met 3 andere regionale omroepen vanuit 4 gemeenten.
              4. Blz. 126 • We gaan het ijsbaanterrein meer gebruiken om in de buitenlucht te bewegen.
              5. Blz. 127 • We subsidiëren twee regionale festivals voor vier jaar (2021-2024), die van betekenis zijn voor het culturele profiel van de regio en bijdragen aan toerisme, recreatie en economie.
              6. Blz. 128 • We werken aan de realisatie van passende en efficiënte huisvesting voor culturele en maatschappelijke organisaties.
            2. Blz. 129 Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen.
              1. Blz. 130 • Er zal een Lokale Inclusie Agenda opgemaakt worden.
              2. Blz. 131 • We evalueren de pilots van de dagbesteding en maatjes en nemen een besluit over een eventueel vervolg.
              3. Blz. 132 • We subsidiëren structureel sport- en cultuuractiviteiten voor de jeugd, zoals de High 5, om deze laagdrempelig te houden en de kwaliteit te waarborgen.
            3. Blz. 133 Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
              1. Blz. 134 • Doorontwikkeling van het programma Eén tegen Eenzaamheid.
              2. Blz. 135 • Eenzaamheid onderbrengen, waar mogelijk, bij bestaande subsidiebudgetten.
              3. Blz. 136 • Om uitvoering te geven aan het IHP wordt in 2022 rekening gehouden met het uitvoeren van een scenariostudie en het opstellen van een businesscase voor 1 onderwijsproject.
              4. Blz. 137 • Statushouders die nieuw in Baarn zijn komen wonen begeleiden we bij de inburgering.
              5. Blz. 138 • We dragen zorg voor voldoende adequate en waar mogelijk functionele en duurzame huisvesting voor het primair en voortgezet onderwijs in Baarn.
              6. Blz. 139 • We screenen de motorische vaardigheid van kinderen in groep 3 van de basisscholen en geven extra beweeglessen aan hen die het nodig hebben.
            4. Blz. 140 Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.
              1. Blz. 141 Creëren van laagdrempeligheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van activiteiten en trajecten.
              2. Blz. 142 Faciliteren van initiatieven door en met inwoners.
              3. Blz. 143 Verkennen van oplossingen in het eigen netwerk, met vrijwilligers en in de basisinfrastructuur, voordat gespecialiseerde hulp, zorg en ondersteuning wordt ingezet.
              4. Blz. 144 Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners.
        7. Blz. 145 210 Basis / Toegang
          1. Blz. 146 Gezondheidsbevordering
          2. Blz. 147 Doelstellingen en Maatregelen
          3. Blz. 148 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 149 Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
              1. Blz. 150 • Vanuit een samenwerkingsverband met de regio Amersfoort wordt gewerkt aan het toekomstbestendig maken van het doelgroepenvervoer, waaronder de overgang van de regiotaxi  van de provincie naar de gemeente eind 2023.
            2. Blz. 151 Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
              1. Blz. 152 • Een integrale toegang tot voorzieningen voor de inwoners op het gebied van wonen, welzijn, zorg en gezondheid.
              2. Blz. 153 • Integrale aanpak rondom het thema Gezondheid, zoals met klimaatadaptatie, integrale toegang, omgevingswet, energietransitie
              3. Blz. 154 • Kinderen met ontwikkelingsachterstanden zoveel mogelijk binnen het reguliere onderwijs in Baarn houden.
              4. Blz. 155 • Positieve Gezondheid opnemen in nieuw beleid
              5. Blz. 156 • Uitvoering geven aan het Lokaal Preventie Akkoord
              6. Blz. 157 • Verminderen van leervertraging en het voortijdig schoolverlaten.
              7. Blz. 158 • We gaan door met het organiseren van een brede vooropvang waarbinnen ouderen kunnen deelnemen aan verschillende activiteiten en dagbesteding.
            3. Blz. 159 Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.
              1. Blz. 160 • Daar waar geen sprake is van een zware zorgbehoefte, zal een deel van de activiteiten zonder beschikking in de basisinfrastructuur kunnen worden aangeboden. Dit past ook in een inclusieve samenleving.
              2. Blz. 161 • Integraal werken bij meervoudige en complexe vragen: We herijken de opdracht van het lokaal team conform de regionale ontwikkeling die gericht is op het versterken van de eigen begeleiding door het lokaal team.
        8. Blz. 162 220 Participatie, Wmo en Jeugdzorg
          1. Blz. 163 Taakstelling sociaal domein
          2. Blz. 164 Doelstellingen en Maatregelen
          3. Blz. 165 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 166 Lokale invulling van hulp, zorg en ondersteuning. In de regio of landelijk als het niet anders kan.
              1. Blz. 167 • Binnen de Wmo helpen we inwoners met een beperking om zo lang mogelijk in hun eigen leefomgeving te blijven wonen.
              2. Blz. 168 • Het Beleidsplan Toezicht en Handhaving Sociaal Domein 2021-2024 Baarn Bunschoten Soest is vastgesteld. In 2021 wordt dit beleid geïmplementeerd in de uitvoeringspraktijk via BBS Uitvoeringsorganisatie.
              3. Blz. 169 • In de Regio Amersfoort werken we samen bij de inkoop van Wmo (begeleiding en respijtzorg) en Jeugdhulp.
              4. Blz. 170 • In de Wmo is opgenomen dat alle centrumgemeenten  in samenspraak met hun regiogemeenten een regiovisie Huiselijk Geweld en kindermishandeling opstellen.
              5. Blz. 171 • Sinds geruime tijd zijn gemeenten verantwoordelijk voor toezicht en handhaving op rechtmatige uitvoering van de Participatiewet.
            2. Blz. 172 Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
              1. Blz. 173 • In 2022 bekijken we opnieuw waar de meldfunctie en het verkennend onderzoek ihkv Wvggz wordt belegd.
              2. Blz. 174 • Per 1 januari 2022 is de doordecentralisatie gestart van Beschermd Wonen, alle gemeenten zijn vanaf nu verantwoordelijk voor Beschermd  Wonen.  Voor maatschappelijke opvang (MO) wordt in 2026 bekeken of dit ook moet gebeuren.
              3. Blz. 175 Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners: Met het uitvoeringsprogramma schuldhulpverlening wordt de bestaande hulp verbeterd door de zichtbaarheid en toegankelijkheid te verbeteren voor inwoners.
            3. Blz. 176 Mogelijkheden van de inwoners om mee te doen zijn versterkt.
              1. Blz. 177 • Gemeenten worden per 1 januari 2022 verantwoordelijk voor het regelen van inburgering en alles wat er bij participeren en integreren komt kijken.
              2. Blz. 178 • In 2020 zijn de herijking van het Baarnse minimabeleid 2021 - 2024 en het Uitvoeringsplan schulddienstverlening gemeente Baarn 2021 - 2024 door het college vastgesteld en met de raad gedeeld.
          4. Blz. 179 Beleidsindicator 220
            1. Blz. 180 Beleidsindicatoren
            2. Blz. 181 Aanvullende beleidsindicatoren Sociaal Domein
            3. Blz. 182 Beleidsindicatoren Aanvullend vierjaarlijks te meten
        9. Blz. 183 Financiën Sociaal domein
          1. Blz. 184 Programma 2
          2. Blz. 185 Toelichting afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting
          3. Blz. 186 Incidentele baten en lasten
          4. Blz. 187 Budgetoverhevelingen 2022-2023
      4. Blz. 188 Programma 3: Fysiek Domein
        1. Blz. 189 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 190 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 191 Strategische doelen
        4. Blz. 192 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 193 Beleidskader
        6. Blz. 194 300 Ontwikkeling / RO Beleid
          1. Blz. 195 Visie Wonen op koers
          2. Blz. 196 Duurzaamheid
          3. Blz. 197 Implementatie omgevingswet
          4. Blz. 198 Economie
          5. Blz. 199 Toerisme en recreatie
          6. Blz. 200 Verzelfstandiging markt
          7. Blz. 201 Doelstellingen en Maatregelen
          8. Blz. 202 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 203 Levendig Centrum
              1. Blz. 204 • In een plan voor de Brink wordt de ontmoetingsfunctie van de Brink uitgewerkt. Verbinding met de Pekingtuin en de positie van de markt zijn onderdeel van het plan.
              2. Blz. 205 • In een verkeersverkeerscirculatieplan Centrum worden randvoorwaarden voor toegankelijkheid, bereikbaarheid en parkeren in het centrum gedefinieerd.
              3. Blz. 206 • We kiezen voor een programmatische aanpak van het centrum.
              4. Blz. 207 • We ondersteunen initiatieven voor kunst, cultuur & evenementen in het centrum.
              5. Blz. 208 • We ontwikkelen een aantal alternatieve plannen voor zonering en indikking van het winkelgebied, waarin wordt aangegeven welke mix van functies in het centrum wenselijk zijn en op welke plek.
              6. Blz. 209 • We organiseren een gemeentelijk programmateam dat zorgt voor afstemming en verbinding tussen de lopende projecten en het Programma Levendig Centrum
              7. Blz. 210 De Gouden Driehoek van het centrum (gemeente, centrumondernemers en vastgoedeigenaren) koos voor een programmatische aanpak van het centrum.
            2. Blz. 211 Paleis Soestdijk
              1. Blz. 212 • Vaststellen bestemmingsplan Paleis Soestdijk
            3. Blz. 213 Baarnsche Zoom
            4. Blz. 214 Diverse ruimtelijke ontwikkelingen
              1. Blz. 215 • Het begeleiden van initiatieven en procedures voor particulieren.
            5. Blz. 216 Cultureel Erfgoed
              1. Blz. 217 Afronden voorgenomen besluiten, voortgang aanwijzingsbesluiten
            6. Blz. 218 Duurzaamheid : Zoveel mogelijk klimaatneutraal in 2030
              1. Blz. 219 • Stimuleren van duurzame energie-opwek
              2. Blz. 220 • Stimuleren van energiebesparing door isoleren
              3. Blz. 221 • Stimuleren van transitie naar aardgasvrije panden/wijken
            7. Blz. 222 Duurzaamheid: Stimuleren duurzame energie-opwekking
              1. Blz. 223 • Kansenverkenning duurzame warmteoplossingen
              2. Blz. 224 • Zonnedakje
              3. Blz. 225 • Solar carport Laanplein
              4. Blz. 226 • Aanvullende warmtekaders
              5. Blz. 227 • Vierde tranche Duurzaamheidslening
              6. Blz. 228 • Onderzoek potentie Eem
              7. Blz. 229 • Business case analyse collectieve warmteoplossing
            8. Blz. 230 Duurzaamheid: Stimuleren energiebesparing
              1. Blz. 231 • Reductie Regeling Energiegebruik Woningen (RREW) afgerond
              2. Blz. 232 • Verduurzamingsstrategie tegen energiearmoede
              3. Blz. 233 • Klimaatkrant 2022
              4. Blz. 234 • Klimaatmarkt 2022
              5. Blz. 235 • Collectieve inkoopactie isolerende maatregelen
            9. Blz. 236 Wonen: Inzet voor toegankelijk en comfortabel wonen.
              1. Blz. 237 We benutten kansen voor levensloopgeschikte woningen nabij het centrum.
            10. Blz. 238 Wonen: Inzet evenwichtige bevolkingsopbouw: 850 woningen toevoegen in de periode 2019 - 2030.
              1. Blz. 239 Wij ondersteunen nieuwbouwinitiatieven conform het afwegingskader woningbouw in de Visie Wonen 2019.
            11. Blz. 240 Wonen: Inzet voor sociale huur en middenhuur en koop
              1. Blz. 241 Wij maken (prestatie)afspraken met corporaties en ontwikkelaars.
            12. Blz. 242 Wonen: Inzet voor alternatieve woonvormen: stimuleren en faciliteren van specifieke alternatieve woonvormen.
              1. Blz. 243 Wij bieden ruimte aan alternatieve woonvormen, waarbij de woonvorm een bredere vraag vanuit de markt bedient.
            13. Blz. 244 Een sterke positionering en profilering van ‘Vorstelijk Baarn’ als prominente toeristische locatie op de Heuvelrug.
            14. Blz. 245 Versterken Toerisme & Recreatie: Samenhang van het toeristisch aanbod en verbinding van het centrum met de toeristische toppers.
            15. Blz. 246 Versterken Toerisme & Recreatie: Toeristische attracties (inclusief het centrum) zijn vindbaar, bereikbaar en toegankelijk.
            16. Blz. 247 Versterken Toerisme & Recreatie: Lokale en regionale samenwerking.
              1. Blz. 248 Deelname aan regionale verbanden en overleggen, die bijdragen aan de toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de regio Heuvelrug.
            17. Blz. 249 Versterken Toerisme & Recreatie: Optimalisering van de routegebonden infrastructuur door samenwerking met het Routebureau.
            18. Blz. 250 Economie: Een aantrekkelijk ondernemersklimaat met voldoende ruimte voor het lokale bedrijfsleven om goed te kunnen functioneren/groeien.
              1. Blz. 251 We geven samen met het Baarnse bedrijfsleven en overige betrokkenen uitvoering aan de in 2020 opgestelde Toekomstvisie Werklocaties Baarn.
            19. Blz. 252 Economie: Een hechte relatie met het lokale bedrijfsleven.
              1. Blz. 253 • Accountmanagement Economische Zaken stevig invullen en profileren. Zichtbaar en bereikbaar zijn als eerstelijns aanspreekpunt voor het bedrijfsleven, actief deelnemen aan ondernemersnetwerken en contact houden met ondernemers.
              2. Blz. 254 • Bij ondernemerscontacten extra aandacht besteden aan de relatie met de arbeidsmarkt, vitaliteit en duurzaamheid (sociaal ondernemerschap, invulling vacatures, voorkomen faillissementen, duurzaamheid, WSP, EBU, IMK-155
            20. Blz. 255 Economie: Faciliteren van samenwerking tussen de Baarnse ondernemersnetwerken en stimuleren van business-to-business tussen het lokale bedrijfsleven en de gemeente.
              1. Blz. 256 • Verder invullen en gebruik stimuleren van de website pobbaarn.nl en het daaraan gekoppelde bedrijvenregister. Belangrijk aandachtspunt is het zichtbaar/vindbaar maken van duurzame bedrijven met Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI).
              2. Blz. 257 • Voortbouwen op de samenwerking met en tussen de Baarnse ondernemersverenigingen.
            21. Blz. 258 Economie: Bedrijven stimuleren en faciliteren bij het slimmer en duurzamer ondernemen.
              1. Blz. 259 Duurzaamheidsinvesteringen aanjagen door bedrijven te ondersteunen met informatie en bij procedures. Hierover blijven we in gesprek met het georganiseerde bedrijfsleven via het Platform Ondernemend Baarn (POB).
              2. Blz. 260 We stimuleren Baarnse ondernemers om actief deel te nemen aan innovatieprogramma’s van de EBU en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM). EBU richt zich op de domeinen Groen, Gezond en Slim.
            22. Blz. 261 Economie: Samenwerking op de bedrijventerreinen Noordschil en Drie Eiken faciliteren en stimuleren.
              1. Blz. 262 • We zetten het instrument Keurmerk Veilig Ondernemen – bedrijventerreinen (KVO-b) in om samen met ondernemers, brandweer en politie de bedrijventerreinen op orde te houden (schoon, heel en veilig).
            23. Blz. 263 Stimuleren van een gezonde economie en minder regeldruk.
              1. Blz. 264 Voor de ontwikkeling van een gezonde economie en werkgelegenheid gaan wij in gesprek met ondernemers die wij - afhankelijk van hun vragen - faciliteren en informeren over beschikbare regelingen en vergunningsprocedures.
              2. Blz. 265 Werk en inkomen. Wij rollen acties uit om de economie sterker te koppelen aan de arbeidsmarkt, onder andere om opheffingen/faillissementen te voorkomen. Ook wijzen we ondernemers op beschikbare instrumenten zoals Bbz en IMK-155.
          9. Blz. 266 Beleidsindicator 300
            1. Blz. 267 Beleidsindicatoren economie
            2. Blz. 268 Beleidsindicatoren volksgezondheid en milieu
        7. Blz. 269 310 Beheer openbare ruimte
          1. Blz. 270 Vrachtwagenparkeerterrein en uitbreiding van de werf
          2. Blz. 271 Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)
          3. Blz. 272 Bomen
          4. Blz. 273 Openbare verlichting
          5. Blz. 274 Doelstellingen en Maatregelen
          6. Blz. 275 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 276 Voldoende veilige en toegankelijke speelvoorzieningen
              1. Blz. 277 • Een speelplek en speelaanleidingen in de Weidebuurt gerealiseerd.
              2. Blz. 278 • Voor een speelplek in de “professorenbuurt” een ontwerp gemaakt en aanbesteed.
            2. Blz. 279 Mobiliteitsvisie 'Baarn gaat verder'
              1. Blz. 280 • Herinrichting Vondellaan (plan bewoners in samenspraak met fietsersbond)
              2. Blz. 281 • Maatregelen fietsinfrastructuur t.b.v. snelfietsroute Amersfoort-Hilversum
              3. Blz. 282 • Uitwerken plannen voor verkeersveiliger schoolomgevingen van Aloysius en de Koningin Wilhelminaschool (voorstel fietsersbond)
              4. Blz. 283 • Verkeersveiligheidsmaatregelen Eemnesserweg/ Praamgracht/ Torenlaan
              5. Blz. 284 • Verkeersveiligheidsmaatregelen Geerenweg/Drakenburgerweg
            3. Blz. 285 Het vergroten van de biodiversiteit
              1. Blz. 286 • We maken bij twee entrees in de gemeente een 'groen visitekaartje' (herkenbaar en natuurvriendelijk groen).
              2. Blz. 287 • We passen ecologisch bermbeheer toe.
              3. Blz. 288 • We planten bomen met de beschikbare middelen uit het Bomenfonds, de perspectiefnota 2020-2024 en het bomenbeheerplan.
              4. Blz. 289 • We starten met de uitvoering van de eerste fase van de opknapbeurt van het plantsoen in de Pekingtuin.
              5. Blz. 290 • We vergroten de biodiversiteit en verzachten de gevolgen van de klimaatverandering bij het vervangen van versleten plantsoenvakken in een deel van de wijk Eemdal.
            4. Blz. 291 Het ‘Schoon, heel en veilig’ onderhouden van de openbare ruimte.
              1. Blz. 292 • We onderhouden de openbare ruimte conform de afgesproken beeldkwaliteiten welke zijn vastgelegd in het Beeldkwaliteitsplan 19-28
              2. Blz. 293 • We voeren groot onderhoud uit aan wegen, riolering en groen conform het integraal beheerplan openbare ruimte (IBOR 2021-2030)
        8. Blz. 294 320 Gesloten systemen (riolering, afvalverwijdering, begraafplaats)
          1. Blz. 295 Gesloten systemen (Riolering, Afvalverwijdering, Begraafplaats)
          2. Blz. 296 Doelstellingen en Maatregelen
          3. Blz. 297 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 298 Riolering & Water
              1. Blz. 299 • Inwoners betrokken bij duurzaam waterbeheer
              2. Blz. 300 • Planvorming
              3. Blz. 301 • Uitvoeren baggerwerkzaamheden in watergangen
            2. Blz. 302 Klimaatadaptatie
              1. Blz. 303 • Ambities vastgesteld en de uitvoeringsagenda uitgewerkt
              2. Blz. 304 • Invulling gegeven aan Operatie Steenbreek
            3. Blz. 305 Afval: Van afval naar grondstof.
              1. Blz. 306 • We leggen eind 2021, naar aanleiding van de eindevaluatie omgekeerd inzamelen, nieuwe maatregelen aan u voor.
            4. Blz. 307 Begraafplaats
              1. Blz. 308 • Uitvoeren van het (meerjarenplan) Masterplan begraafplaats.
        9. Blz. 309 Financiën Fysiek domein
          1. Blz. 310 Programma 3
          2. Blz. 311 Toelichting afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
          3. Blz. 312 Incidentele baten en lasten
          4. Blz. 313 Budgetoverhevelingen 2022-2023
      5. Blz. 314 Programma 4: Ondersteunend Domein
        1. Blz. 315 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 316 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 317 Strategische doelen
        4. Blz. 318 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 319 Beleidskader
        6. Blz. 320 400 Financieel Beleid en Beheer
          1. Blz. 321 Duurzaam financieel beleid
          2. Blz. 322 Begrotingsperspectief minimaal 2 jaar structureel en reëel in evenwicht
          3. Blz. 323 Doelstellingen en Maatregelen
          4. Blz. 324 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 325 Duurzaam financieel beleid
              1. Blz. 326 • Budgetbewaking
              2. Blz. 327 • Realistisch ramen
            2. Blz. 328 Begrotingsperspectief minimaal 2 jaar structureel en reëel in evenwicht
              1. Blz. 329 We monitoren en sturen op het structurele begrotingssaldo. Incidentele uitgaven dekken wij zoveel mogelijk uit de algemene reserve.
        7. Blz. 330 410 Belastingen en basisregistratie
          1. Blz. 331 Basisregistraties
          2. Blz. 332 Belastingen
          3. Blz. 333 Doelstellingen en Maatregelen
          4. Blz. 334 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 335 Samenwerking tussen de gemeenten Baarn, Eemnes en omliggende gemeenten op het gebied van belastingen.
              1. Blz. 336 • Definitieve besluitvorming in 2022.
        8. Blz. 337 420 Juridische zaken - Personeel & Organisatie - Bestuurlijke aangelegenheden
          1. Blz. 338 Wet open overheid
          2. Blz. 339 Bestuurlijke aangelegenheden
          3. Blz. 340 Doelstellingen en Maatregelen
          4. Blz. 341 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 342 Transparanter en toegankelijker maken van gemeentelijke informatie
              1. Blz. 343 • Implementeren van de Wet open overheid door het opstellen en uitvoeren van een implementatieplan
          5. Blz. 344 Beleidsindicator 420
            1. Blz. 345 Beleidsindicatoren
        9. Blz. 346 430 Communicatie
          1. Blz. 347 Communicatie met inwoners, ondernemers en organisaties
          2. Blz. 348 Doelstellingen en Maatregelen
          3. Blz. 349 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 350 Continu verbeteren van onze communicatie aan inwoners, ondernemers en organisaties
              1. Blz. 351 • We communiceren over participatie- en inspraakmogelijkheden
              2. Blz. 352 • We informeren over projecten, plannen en activiteiten
              3. Blz. 353 • We trainen medewerkers in het gebruik van klare taal
              4. Blz. 354 • We zijn aanwezig op sociale media
        10. Blz. 355 440 Overhead
          1. Blz. 356 Overhead
        11. Blz. 357 490 Algemene kosten programma 4
          1. Blz. 358 COVID-19 in 2022
          2. Blz. 359 Specificatie Alg dekkingsmiddelen, Overhead Post voor Onvoorzien, VpB.
          3. Blz. 360 Algemene Uitkering
          4. Blz. 361 Algemene dekkingsmiddelen
          5. Blz. 362 Overhead
          6. Blz. 363 Vennootschapsbelasting (VpB)
          7. Blz. 364 Post voor onvoorzien
        12. Blz. 365 Financiën Ondersteunend domein
          1. Blz. 366 Programma 4
          2. Blz. 367 Toelichting afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
          3. Blz. 368 Incidentele baten en lasten
          4. Blz. 369 Budgetoverhevelingen 2022 - 2023
    3. Blz. 370 Paragrafen
      1. Blz. 371 Lokale heffingen
        1. Blz. 372 Inleiding
        2. Blz. 373 Ontwikkelingen gemeentelijke lastendruk
        3. Blz. 374 Belastingen, heffingen, retributies: soorten en opbrengsten
        4. Blz. 375 Onroerende zaakbelasting
        5. Blz. 376 Roerende zaakbelasting
        6. Blz. 377 Forensenbelasting
        7. Blz. 378 Toeristenbelasting
        8. Blz. 379 Hondenbelasting
        9. Blz. 380 Precariobelasting
        10. Blz. 381 Reclamebelasting Centrumgebied
        11. Blz. 382 Afvalstoffenheffing
        12. Blz. 383 Rioolheffing
        13. Blz. 384 Rioolaansluitingsrecht
        14. Blz. 385 Begraafplaatsenrechten
        15. Blz. 386 Marktgelden
        16. Blz. 387 Leges
        17. Blz. 388 Kwijtscheldingsbeleid
        18. Blz. 389 Gesloten systemen
      2. Blz. 390 Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
        1. Blz. 391 Beleid gemeente Baarn
        2. Blz. 392 Totaaloverzicht risico’s met financiële vertaling
        3. Blz. 393 Algemene risicoreserve
        4. Blz. 394 Benodigde weerstandscapaciteit
        5. Blz. 395 Financiële kengetallen
      3. Blz. 396 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 397 Inleiding
        2. Blz. 398 Wegen
        3. Blz. 399 Riolering
        4. Blz. 400 Gebouwen
        5. Blz. 401 Groenvoorziening
        6. Blz. 402 Begraven
      4. Blz. 403 Financiering
        1. Blz. 404 Inleiding
        2. Blz. 405 Beleidskader
        3. Blz. 406 Financieringsbehoefte
        4. Blz. 407 Financieringsbehoefte en financieringssaldo
        5. Blz. 408 Schatkistbankieren
        6. Blz. 409 Kasgeldlimiet
        7. Blz. 410 Renterisiconorm
        8. Blz. 411 Rente en dividend
        9. Blz. 412 Omslagrente
      5. Blz. 413 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 414 Inleiding
        2. Blz. 415 Organisatie & Personeel
        3. Blz. 416 Planning & Control
        4. Blz. 417 Juridische zaken en aanbesteden
        5. Blz. 418 Informatievoorziening
        6. Blz. 419 Privacy en informatiegevoeligheid
        7. Blz. 420 Beheer van de websites
      6. Blz. 421 Verbonden partijen
        1. Blz. 422 Inleiding
        2. Blz. 423 Risicoprofielen
        3. Blz. 424 Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)
        4. Blz. 425 Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)
        5. Blz. 426 Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
        6. Blz. 427 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
        7. Blz. 428 Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)
        8. Blz. 429 Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)
        9. Blz. 430 Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
        10. Blz. 431 Overige verbonden partijen
        11. Blz. 432 Deelnemingen
        12. Blz. 433 Amfors Holding BV
        13. Blz. 434 Vitens NV
        14. Blz. 435 Bank Nederlandse Gemeente NV (BNG)
      7. Blz. 436 Grondbeleid
        1. Blz. 437 Beleid gemeente Baarn
        2. Blz. 438 Toepassing gemeente Baarn
        3. Blz. 439 Toekomstige grondtransacties
      8. Blz. 440 Wet open overheid
        1. Blz. 441 Wet open overheid
    4. Blz. 442 Financiële jaarrekening 2022
      1. Blz. 443 Overzicht van baten en lasten 2022
        1. Blz. 444 Overzicht van baten en lasten en de toelichting
        2. Blz. 445 Overzicht incidentele baten en lasten
        3. Blz. 446 Incidentele posten
        4. Blz. 447 Structureel saldo
      2. Blz. 448 Balans 2022
        1. Blz. 449 Verkorte balans 2022
        2. Blz. 450 Balans activa
        3. Blz. 451 Balans passiva
        4. Blz. 452 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        5. Blz. 453 Balans
        6. Blz. 454 Financieel vaste activa
        7. Blz. 455 Toelichting op de balans
        8. Blz. 456 Overzicht investeringen materiele vaste activa
        9. Blz. 457 Financiële vaste activa
        10. Blz. 458 Overzicht investeringen financiële vaste activa
        11. Blz. 459 Afschrijvingen en afwaarderingen vaste activa
        12. Blz. 460 Vlottende activa
        13. Blz. 461 PASSIVA
        14. Blz. 462 Reserve Coronamiddelen
        15. Blz. 463 Reserve Implementatie Omgevingsvergunningen
        16. Blz. 464 Vreemd vermogen
        17. Blz. 465 Toelichting aard en doelstellingen voorzieningen
        18. Blz. 466 Toelichting 10
    5. Blz. 467 Bijlagen
      1. Blz. 468 Sisa
      2. Blz. 469 Staat van baten en lasten taakvelden
        1. Blz. 470 Bijlage: Taakvelden per programma
      3. Blz. 471 Wet Normering Topfunctionarissen (WNT)
        1. Blz. 472 Verantwoordingsmodel WNT 2022
      4. Blz. 473 Investeringen en restantkredieten
        1. Blz. 474 Overzicht Investeringen en restantkredieten
        2. Blz. 475 Toelichting investeringen en restantkredieten
      5. Blz. 476 Analyse begrotingsrechtmatigheid
        1. Blz. 477 Analyse
      6. Blz. 478 Voortgang rekenkameronderzoek
        1. Blz. 479 Voortgang rekenkameronderzoek
      7. Blz. 480 Staat van subsidies
        1. Blz. 481 Staat van subsidie
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap