-
Blz. 1
Jaarstukken 2022
-
Blz. 2
Jaarrekening 2022
-
Blz. 3
so-pepperflow@interpulse.nl
-
Blz. 4
Introductie
-
Blz. 5
Voorwoord
-
Blz. 6
Inleiding
-
Blz. 7
Inleiding
-
Blz. 8
Vitaal Baarn
-
Blz. 9
Duurzaam Baarn
-
Blz. 10
Wonen in Baarn
-
Blz. 11
Ondernemen en recreëren in Baarn
-
Blz. 12
Samenvatting financiën
-
Blz. 13
Leeswijzer
-
Blz. 14
Inleiding
-
Blz. 15
Samenstelling bestuur en portefeuilleverdeling
-
Blz. 16
Samenstelling bestuur en portefeuilleverdeling
-
Blz. 17
Programma 1: Dienstverlenend Domein
-
Blz. 18
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 19
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 20
Strategische doelen
-
Blz. 21
Bestuurlijke producten
-
Blz. 22
Beleidskader
-
Blz. 23
100 Klantcontactcentrum
-
Blz. 24
Inwonersparticipatie
-
Blz. 25
Doelstellingen en Maatregelen
-
Blz. 26
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 27
Door diverse vormen van participatie in te zetten, vergroten we de betrokkenheid van de inwoners en maken wij gebruik van hun kennis en kunde.
-
Blz. 28
• We onderzoeken aan de hand van pilots hoe diverse vormen van participatie inzetbaar zijn.
-
Blz. 29
We werken aan het verder digitaliseren van onze dienstverlening.
-
Blz. 30
• Wij werken samen met het programma digitaliseren aan het digitaliseren van diensten zoals aangifte geboorte, overlijden en huwelijk.
-
Blz. 31
• We gaan ervoor zorgen dat de online dienstverlening een prominente plek heeft in de website van de gemeente Baarn.
-
Blz. 32
110 Informatiemanagement
-
Blz. 33
Inleiding
-
Blz. 34
Doelstellingen en Maatregelen
-
Blz. 35
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 36
Sturing op de ontwikkeling van de informatievoorziening
-
Blz. 37
• Het jaarlijks actualiseren van het uitvoeringsprogramma
-
Blz. 38
• Het opleveren van het Informatiebeleid 2023-2026, dat mede is gebaseerd op het collegeprogramma, inclusief een bijbehorend projectenportfolio
-
Blz. 39
• Het realiseren van het uitvoeringsprogramma
-
Blz. 40
We brengen onze gegevens naar een kwalitatief hoogwaardig niveau en borgen de kwaliteit
-
Blz. 41
• Het uitvoeren en borgen van de actiepunten uit het routeplan
-
Blz. 42
• We actualiseren het routeplan jaarlijks
-
Blz. 43
• We leveren een pragmatisch routeplan op hoofdlijnen voor de periode 2022-2026 op
-
Blz. 44
• We richten het gegevensmanagement in
-
Blz. 45
Sturing op de richting, de inrichting en de uitvoering van de informatievoorziening.
-
Blz. 46
• We richten onze informatievoorziening op strategisch, tactisch en operationeel niveau volledig in.
-
Blz. 47
Kwaliteitszorg voor het informatie- en archiefbeheer is onderdeel van de integrale kwaliteitszorg informatievoorziening.
-
Blz. 48
Uitbouwen van de kwaliteitszorg van de andere bronnen, naast het zaaksysteem, binnen de informatievoorziening.
-
Blz. 49
We werken samen met ketenpartners en leveranciers.
-
Blz. 50
We werken aan een regionaal samenwerkingsverband op de informatievoorziening, waardoor we onze vraag beter kunnen afstemmen op het aanbod van de RID.
-
Blz. 51
We voldoen aan wet- en regelgeving voor informatiehuishouding en informatieveiligheid
-
Blz. 52
We brengen het digitale archief over naar het E-depot van Archief Eemland, zodra dat beschikbaar wordt gesteld.
-
Blz. 53
We implementeren een applicatie om te kunnen voldoen aan de eisen vanuit de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
-
Blz. 54
We verbeteren het plaats- en tijdsonafhankelijk samenwerken en het delen van documenten
-
Blz. 55
• We leveren de adoptieaanpak Microsoft 365 op, in samenwerking met de RID en de deelnemende organisaties
-
Blz. 56
• We starten met de uitfasering van de netwerkschijven
-
Blz. 57
We sluiten aan bij de versnelde implementatie van Microsoft365.
-
Blz. 58
We verbeteren de monitoring en besturing van onze processen
-
Blz. 59
We onderzoeken welke tool wij hiervoor kunnen inzetten en starten met het maken van diverse dashboards.
-
Blz. 60
We willen zoveel mogelijk processen digitaliseren.
-
Blz. 61
• Procesmatig werken is onderdeel van de manier van werken in Baarn. Waar de vraag ontstaat in de organisatie om het proces te verbeteren wordt tevens gekeken naar de mogelijkheden tot digitalisering.
-
Blz. 62
120 Openbare orde, veiligheid en crisisbeheersing
-
Blz. 63
Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 64
Crisisbeheersing
-
Blz. 65
Horecaoverleg en horeca convenant
-
Blz. 66
Doelstellingen en Maatregelen
-
Blz. 67
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 68
Ondermijning - Versterken bewustwording en informatiepositie
-
Blz. 69
Ondermijning - Vergroten van de bestuurlijke weerbaarheid en zichtbare overheid
-
Blz. 70
Tegengaan van drugscriminaliteit en drugsgebruik onder jongeren
-
Blz. 71
• Een integrale aanpak op een kerngroep van dealers en jongeren daaromheen, investeren in samenwerking en bewustwording van professionals, het versterken van de weerbaarheid van ouders en investeren in tegengaan van de normalisering van drugs.
-
Blz. 72
Veilig uitgaan en evenementenbezoek
-
Blz. 73
• Boa’s en politie zetten in op handhaving bij het uitgaan en overleg over evenementen met betrokken partners en aanvragers.
-
Blz. 74
Een veilige woonomgeving
-
Blz. 75
• Door het verzorgen van voorlichting weten bewoners hoe zij hun woning en buurt veilig kunnen houden.
-
Blz. 76
Crisisbeheersing - Het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid over wat te doen bij brand of in het geval van calamiteiten is vergroot
-
Blz. 77
De VRU geeft deze voorlichting.
-
Blz. 78
Crisisbeheersing - De gemeentelijke crisisorganisatie is voldoende opgeleid, getraind en geoefend
-
Blz. 79
Wij sluiten aan bij het systeem van crisisbeheersing en het opleidings- en oefenprogramma van de VRU of dragen zelf zorg voor opleiding of oefening.
-
Blz. 80
Beleidsindicator 120
-
Blz. 81
Beleidsindicatoren
-
Blz. 82
130 Vergunningverlening toezicht & handhaving
-
Blz. 83
Vergunningverlening
-
Blz. 84
Toezicht en Handhaving
-
Blz. 85
Doelstellingen en Maatregelen
-
Blz. 86
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 87
Zorgvuldige verlening Wabo-vergunningen.
-
Blz. 88
• 100% vergunningen juridisch houdbaar en tijdig verleend.
-
Blz. 89
Realisatie uitvoeringsprogramma handhaving 2022.
-
Blz. 90
• We zetten in volgens het integraal handhavingsplan.
-
Blz. 91
140 Communicatie - citymarketing (Vorstelijk Baarn)
-
Blz. 92
inleiding
-
Blz. 93
Doelstellingen en Maatregelen
-
Blz. 94
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 95
Een sterk profiel en bekendheid van Baarn bij potentiële bezoekers en bedrijven met als resultaat dat zij kiezen voor Baarn als plaats om te bezoeken (recreëren, winkelen), en/of werken (ondernemen).
-
Blz. 96
• Campagnes en evenementen worden sterker dan voorheen ingezet om het profiel van Vorstelijk Baarn te versterken en het merk in te vullen.
-
Blz. 97
• Logo, typologie en kleurstelling van Vorstelijk Baarn worden zoveel mogelijk gebruikt in uitingen van de gemeenten.
-
Blz. 98
• Stakeholders worden gestimuleerd Logo, typologie en kleurstelling van Vorstelijk Baarn waar mogelijk en zinvol te gebruiken in hun uitingen.
-
Blz. 99
• We stimuleren de kunst & cultuur sector om het logo van Vorstelijk Baarn te gebruiken
-
Blz. 100
Er is bekendheid en draagvlak voor Vorstelijk Baarn onder de huidige inwoners, bedrijven en winkeliers. Zij voelen zich verbonden met en zijn trots op Baarn. Vorstelijk Baarn is een begrip dat door hen wordt herkend en gevoeld.
-
Blz. 101
• Leden van de klankbordgroep Vorstelijk Baarn worden duidelijker in beeld gebracht als vertegenwoordigers van Vorstelijk Baarn.
-
Blz. 102
• We ondersteunen een initiatief van ondernemers en organisaties om de toeristische parels van Baarn te verbinden met een elektrisch trammetje: een uitwerking van een Rondje Vorstelijk Baarn.
-
Blz. 103
Campagnes en communicatie van Vorstelijk Baarn richt zich ook op de eigen bewoners en ondernemers. Ondernemers en organisaties worden betrokken bij de invulling van Vorstelijk Baarn.
-
Blz. 104
De coöperatie wordt nauw betrokken bij Vorstelijk Baarn, net als andere organisaties zoals de VVV.
-
Blz. 105
De klankbordgroep Vorstelijk Baarn is het adviesorgaan bij de ontwikkeling en uitvoering van een jaarprogramma Vorstelijk Baarn.
-
Blz. 106
Het gebruik van logo en banieren van Vorstelijk Baarn bij gezamenlijke evenementen en promotie wordt zoveel mogelijk gestimuleerd.
-
Blz. 107
Financiën Dienstverlenend domein
-
Blz. 108
Programma 1
-
Blz. 109
Toelichting afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting
-
Blz. 110
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 111
Budgetoverhevelingen 2022-2023
-
Blz. 112
Programma 2: Sociaal Domein
-
Blz. 113
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 114
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 115
Strategische doelen
-
Blz. 116
Bestuurlijke producten
-
Blz. 117
Beleidskader
-
Blz. 118
200 Vitaliteit
-
Blz. 119
Maatschappelijke voorzieningen
-
Blz. 120
Doelstellingen en Maatregelen
-
Blz. 121
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 122
Verbinding tussen de inwoners en binnen de wijken/buurten.
-
Blz. 123
• Er zijn een viertal uitgangspunten voor vrijwilligerswerk geformuleerd waar de komende jaren op wordt ingezet.
-
Blz. 124
• We blijven laagdrempelige beweegactiviteiten subsidiëren zoals Wandel Baarn Vitaal, GALM en Sociaal Vitaal.
-
Blz. 125
• We faciliteren de totstandkoming van de streekomroep Eemland 1, waar RTV Baarn onderdeel van uitmaakt, samen met 3 andere regionale omroepen vanuit 4 gemeenten.
-
Blz. 126
• We gaan het ijsbaanterrein meer gebruiken om in de buitenlucht te bewegen.
-
Blz. 127
• We subsidiëren twee regionale festivals voor vier jaar (2021-2024), die van betekenis zijn voor het culturele profiel van de regio en bijdragen aan toerisme, recreatie en economie.
-
Blz. 128
• We werken aan de realisatie van passende en efficiënte huisvesting voor culturele en maatschappelijke organisaties.
-
Blz. 129
Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen.
-
Blz. 130
• Er zal een Lokale Inclusie Agenda opgemaakt worden.
-
Blz. 131
• We evalueren de pilots van de dagbesteding en maatjes en nemen een besluit over een eventueel vervolg.
-
Blz. 132
• We subsidiëren structureel sport- en cultuuractiviteiten voor de jeugd, zoals de High 5, om deze laagdrempelig te houden en de kwaliteit te waarborgen.
-
Blz. 133
Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
-
Blz. 134
• Doorontwikkeling van het programma Eén tegen Eenzaamheid.
-
Blz. 135
• Eenzaamheid onderbrengen, waar mogelijk, bij bestaande subsidiebudgetten.
-
Blz. 136
• Om uitvoering te geven aan het IHP wordt in 2022 rekening gehouden met het uitvoeren van een scenariostudie en het opstellen van een businesscase voor 1 onderwijsproject.
-
Blz. 137
• Statushouders die nieuw in Baarn zijn komen wonen begeleiden we bij de inburgering.
-
Blz. 138
• We dragen zorg voor voldoende adequate en waar mogelijk functionele en duurzame huisvesting voor het primair en voortgezet onderwijs in Baarn.
-
Blz. 139
• We screenen de motorische vaardigheid van kinderen in groep 3 van de basisscholen en geven extra beweeglessen aan hen die het nodig hebben.
-
Blz. 140
Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.
-
Blz. 141
Creëren van laagdrempeligheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van activiteiten en trajecten.
-
Blz. 142
Faciliteren van initiatieven door en met inwoners.
-
Blz. 143
Verkennen van oplossingen in het eigen netwerk, met vrijwilligers en in de basisinfrastructuur, voordat gespecialiseerde hulp, zorg en ondersteuning wordt ingezet.
-
Blz. 144
Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners.
-
Blz. 145
210 Basis / Toegang
-
Blz. 146
Gezondheidsbevordering
-
Blz. 147
Doelstellingen en Maatregelen
-
Blz. 148
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 149
Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
-
Blz. 150
• Vanuit een samenwerkingsverband met de regio Amersfoort wordt gewerkt aan het toekomstbestendig maken van het doelgroepenvervoer, waaronder de overgang van de regiotaxi van de provincie naar de gemeente eind 2023.
-
Blz. 151
Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
-
Blz. 152
• Een integrale toegang tot voorzieningen voor de inwoners op het gebied van wonen, welzijn, zorg en gezondheid.
-
Blz. 153
• Integrale aanpak rondom het thema Gezondheid, zoals met klimaatadaptatie, integrale toegang, omgevingswet, energietransitie
-
Blz. 154
• Kinderen met ontwikkelingsachterstanden zoveel mogelijk binnen het reguliere onderwijs in Baarn houden.
-
Blz. 155
• Positieve Gezondheid opnemen in nieuw beleid
-
Blz. 156
• Uitvoering geven aan het Lokaal Preventie Akkoord
-
Blz. 157
• Verminderen van leervertraging en het voortijdig schoolverlaten.
-
Blz. 158
• We gaan door met het organiseren van een brede vooropvang waarbinnen ouderen kunnen deelnemen aan verschillende activiteiten en dagbesteding.
-
Blz. 159
Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.
-
Blz. 160
• Daar waar geen sprake is van een zware zorgbehoefte, zal een deel van de activiteiten zonder beschikking in de basisinfrastructuur kunnen worden aangeboden. Dit past ook in een inclusieve samenleving.
-
Blz. 161
• Integraal werken bij meervoudige en complexe vragen: We herijken de opdracht van het lokaal team conform de regionale ontwikkeling die gericht is op het versterken van de eigen begeleiding door het lokaal team.
-
Blz. 162
220 Participatie, Wmo en Jeugdzorg
-
Blz. 163
Taakstelling sociaal domein
-
Blz. 164
Doelstellingen en Maatregelen
-
Blz. 165
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 166
Lokale invulling van hulp, zorg en ondersteuning. In de regio of landelijk als het niet anders kan.
-
Blz. 167
• Binnen de Wmo helpen we inwoners met een beperking om zo lang mogelijk in hun eigen leefomgeving te blijven wonen.
-
Blz. 168
• Het Beleidsplan Toezicht en Handhaving Sociaal Domein 2021-2024 Baarn Bunschoten Soest is vastgesteld. In 2021 wordt dit beleid geïmplementeerd in de uitvoeringspraktijk via BBS Uitvoeringsorganisatie.
-
Blz. 169
• In de Regio Amersfoort werken we samen bij de inkoop van Wmo (begeleiding en respijtzorg) en Jeugdhulp.
-
Blz. 170
• In de Wmo is opgenomen dat alle centrumgemeenten in samenspraak met hun regiogemeenten een regiovisie Huiselijk Geweld en kindermishandeling opstellen.
-
Blz. 171
• Sinds geruime tijd zijn gemeenten verantwoordelijk voor toezicht en handhaving op rechtmatige uitvoering van de Participatiewet.
-
Blz. 172
Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
-
Blz. 173
• In 2022 bekijken we opnieuw waar de meldfunctie en het verkennend onderzoek ihkv Wvggz wordt belegd.
-
Blz. 174
• Per 1 januari 2022 is de doordecentralisatie gestart van Beschermd Wonen, alle gemeenten zijn vanaf nu verantwoordelijk voor Beschermd Wonen. Voor maatschappelijke opvang (MO) wordt in 2026 bekeken of dit ook moet gebeuren.
-
Blz. 175
Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners: Met het uitvoeringsprogramma schuldhulpverlening wordt de bestaande hulp verbeterd door de zichtbaarheid en toegankelijkheid te verbeteren voor inwoners.
-
Blz. 176
Mogelijkheden van de inwoners om mee te doen zijn versterkt.
-
Blz. 177
• Gemeenten worden per 1 januari 2022 verantwoordelijk voor het regelen van inburgering en alles wat er bij participeren en integreren komt kijken.
-
Blz. 178
• In 2020 zijn de herijking van het Baarnse minimabeleid 2021 - 2024 en het Uitvoeringsplan schulddienstverlening gemeente Baarn 2021 - 2024 door het college vastgesteld en met de raad gedeeld.
-
Blz. 179
Beleidsindicator 220
-
Blz. 180
Beleidsindicatoren
-
Blz. 181
Aanvullende beleidsindicatoren Sociaal Domein
-
Blz. 182
Beleidsindicatoren Aanvullend vierjaarlijks te meten
-
Blz. 183
Financiën Sociaal domein
-
Blz. 184
Programma 2
-
Blz. 185
Toelichting afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting
-
Blz. 186
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 187
Budgetoverhevelingen 2022-2023
-
Blz. 188
Programma 3: Fysiek Domein
-
Blz. 189
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 190
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 191
Strategische doelen
-
Blz. 192
Bestuurlijke producten
-
Blz. 193
Beleidskader
-
Blz. 194
300 Ontwikkeling / RO Beleid
-
Blz. 195
Visie Wonen op koers
-
Blz. 196
Duurzaamheid
-
Blz. 197
Implementatie omgevingswet
-
Blz. 198
Economie
-
Blz. 199
Toerisme en recreatie
-
Blz. 200
Verzelfstandiging markt
-
Blz. 201
Doelstellingen en Maatregelen
-
Blz. 202
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 203
Levendig Centrum
-
Blz. 204
• In een plan voor de Brink wordt de ontmoetingsfunctie van de Brink uitgewerkt. Verbinding met de Pekingtuin en de positie van de markt zijn onderdeel van het plan.
-
Blz. 205
• In een verkeersverkeerscirculatieplan Centrum worden randvoorwaarden voor toegankelijkheid, bereikbaarheid en parkeren in het centrum gedefinieerd.
-
Blz. 206
• We kiezen voor een programmatische aanpak van het centrum.
-
Blz. 207
• We ondersteunen initiatieven voor kunst, cultuur & evenementen in het centrum.
-
Blz. 208
• We ontwikkelen een aantal alternatieve plannen voor zonering en indikking van het winkelgebied, waarin wordt aangegeven welke mix van functies in het centrum wenselijk zijn en op welke plek.
-
Blz. 209
• We organiseren een gemeentelijk programmateam dat zorgt voor afstemming en verbinding tussen de lopende projecten en het Programma Levendig Centrum
-
Blz. 210
De Gouden Driehoek van het centrum (gemeente, centrumondernemers en vastgoedeigenaren) koos voor een programmatische aanpak van het centrum.
-
Blz. 211
Paleis Soestdijk
-
Blz. 212
• Vaststellen bestemmingsplan Paleis Soestdijk
-
Blz. 213
Baarnsche Zoom
-
Blz. 214
Diverse ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 215
• Het begeleiden van initiatieven en procedures voor particulieren.
-
Blz. 216
Cultureel Erfgoed
-
Blz. 217
Afronden voorgenomen besluiten, voortgang aanwijzingsbesluiten
-
Blz. 218
Duurzaamheid : Zoveel mogelijk klimaatneutraal in 2030
-
Blz. 219
• Stimuleren van duurzame energie-opwek
-
Blz. 220
• Stimuleren van energiebesparing door isoleren
-
Blz. 221
• Stimuleren van transitie naar aardgasvrije panden/wijken
-
Blz. 222
Duurzaamheid: Stimuleren duurzame energie-opwekking
-
Blz. 223
• Kansenverkenning duurzame warmteoplossingen
-
Blz. 224
• Zonnedakje
-
Blz. 225
• Solar carport Laanplein
-
Blz. 226
• Aanvullende warmtekaders
-
Blz. 227
• Vierde tranche Duurzaamheidslening
-
Blz. 228
• Onderzoek potentie Eem
-
Blz. 229
• Business case analyse collectieve warmteoplossing
-
Blz. 230
Duurzaamheid: Stimuleren energiebesparing
-
Blz. 231
• Reductie Regeling Energiegebruik Woningen (RREW) afgerond
-
Blz. 232
• Verduurzamingsstrategie tegen energiearmoede
-
Blz. 233
• Klimaatkrant 2022
-
Blz. 234
• Klimaatmarkt 2022
-
Blz. 235
• Collectieve inkoopactie isolerende maatregelen
-
Blz. 236
Wonen: Inzet voor toegankelijk en comfortabel wonen.
-
Blz. 237
We benutten kansen voor levensloopgeschikte woningen nabij het centrum.
-
Blz. 238
Wonen: Inzet evenwichtige bevolkingsopbouw: 850 woningen toevoegen in de periode 2019 - 2030.
-
Blz. 239
Wij ondersteunen nieuwbouwinitiatieven conform het afwegingskader woningbouw in de Visie Wonen 2019.
-
Blz. 240
Wonen: Inzet voor sociale huur en middenhuur en koop
-
Blz. 241
Wij maken (prestatie)afspraken met corporaties en ontwikkelaars.
-
Blz. 242
Wonen: Inzet voor alternatieve woonvormen: stimuleren en faciliteren van specifieke alternatieve woonvormen.
-
Blz. 243
Wij bieden ruimte aan alternatieve woonvormen, waarbij de woonvorm een bredere vraag vanuit de markt bedient.
-
Blz. 244
Een sterke positionering en profilering van ‘Vorstelijk Baarn’ als prominente toeristische locatie op de Heuvelrug.
-
Blz. 245
Versterken Toerisme & Recreatie: Samenhang van het toeristisch aanbod en verbinding van het centrum met de toeristische toppers.
-
Blz. 246
Versterken Toerisme & Recreatie: Toeristische attracties (inclusief het centrum) zijn vindbaar, bereikbaar en toegankelijk.
-
Blz. 247
Versterken Toerisme & Recreatie: Lokale en regionale samenwerking.
-
Blz. 248
Deelname aan regionale verbanden en overleggen, die bijdragen aan de toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de regio Heuvelrug.
-
Blz. 249
Versterken Toerisme & Recreatie: Optimalisering van de routegebonden infrastructuur door samenwerking met het Routebureau.
-
Blz. 250
Economie: Een aantrekkelijk ondernemersklimaat met voldoende ruimte voor het lokale bedrijfsleven om goed te kunnen functioneren/groeien.
-
Blz. 251
We geven samen met het Baarnse bedrijfsleven en overige betrokkenen uitvoering aan de in 2020 opgestelde Toekomstvisie Werklocaties Baarn.
-
Blz. 252
Economie: Een hechte relatie met het lokale bedrijfsleven.
-
Blz. 253
• Accountmanagement Economische Zaken stevig invullen en profileren. Zichtbaar en bereikbaar zijn als eerstelijns aanspreekpunt voor het bedrijfsleven, actief deelnemen aan ondernemersnetwerken en contact houden met ondernemers.
-
Blz. 254
• Bij ondernemerscontacten extra aandacht besteden aan de relatie met de arbeidsmarkt, vitaliteit en duurzaamheid (sociaal ondernemerschap, invulling vacatures, voorkomen faillissementen, duurzaamheid, WSP, EBU, IMK-155
-
Blz. 255
Economie: Faciliteren van samenwerking tussen de Baarnse ondernemersnetwerken en stimuleren van business-to-business tussen het lokale bedrijfsleven en de gemeente.
-
Blz. 256
• Verder invullen en gebruik stimuleren van de website pobbaarn.nl en het daaraan gekoppelde bedrijvenregister. Belangrijk aandachtspunt is het zichtbaar/vindbaar maken van duurzame bedrijven met Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI).
-
Blz. 257
• Voortbouwen op de samenwerking met en tussen de Baarnse ondernemersverenigingen.
-
Blz. 258
Economie: Bedrijven stimuleren en faciliteren bij het slimmer en duurzamer ondernemen.
-
Blz. 259
Duurzaamheidsinvesteringen aanjagen door bedrijven te ondersteunen met informatie en bij procedures. Hierover blijven we in gesprek met het georganiseerde bedrijfsleven via het Platform Ondernemend Baarn (POB).
-
Blz. 260
We stimuleren Baarnse ondernemers om actief deel te nemen aan innovatieprogramma’s van de EBU en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM). EBU richt zich op de domeinen Groen, Gezond en Slim.
-
Blz. 261
Economie: Samenwerking op de bedrijventerreinen Noordschil en Drie Eiken faciliteren en stimuleren.
-
Blz. 262
• We zetten het instrument Keurmerk Veilig Ondernemen – bedrijventerreinen (KVO-b) in om samen met ondernemers, brandweer en politie de bedrijventerreinen op orde te houden (schoon, heel en veilig).
-
Blz. 263
Stimuleren van een gezonde economie en minder regeldruk.
-
Blz. 264
Voor de ontwikkeling van een gezonde economie en werkgelegenheid gaan wij in gesprek met ondernemers die wij - afhankelijk van hun vragen - faciliteren en informeren over beschikbare regelingen en vergunningsprocedures.
-
Blz. 265
Werk en inkomen. Wij rollen acties uit om de economie sterker te koppelen aan de arbeidsmarkt, onder andere om opheffingen/faillissementen te voorkomen. Ook wijzen we ondernemers op beschikbare instrumenten zoals Bbz en IMK-155.
-
Blz. 266
Beleidsindicator 300
-
Blz. 267
Beleidsindicatoren economie
-
Blz. 268
Beleidsindicatoren volksgezondheid en milieu
-
Blz. 269
310 Beheer openbare ruimte
-
Blz. 270
Vrachtwagenparkeerterrein en uitbreiding van de werf
-
Blz. 271
Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)
-
Blz. 272
Bomen
-
Blz. 273
Openbare verlichting
-
Blz. 274
Doelstellingen en Maatregelen
-
Blz. 275
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 276
Voldoende veilige en toegankelijke speelvoorzieningen
-
Blz. 277
• Een speelplek en speelaanleidingen in de Weidebuurt gerealiseerd.
-
Blz. 278
• Voor een speelplek in de “professorenbuurt” een ontwerp gemaakt en aanbesteed.
-
Blz. 279
Mobiliteitsvisie 'Baarn gaat verder'
-
Blz. 280
• Herinrichting Vondellaan (plan bewoners in samenspraak met fietsersbond)
-
Blz. 281
• Maatregelen fietsinfrastructuur t.b.v. snelfietsroute Amersfoort-Hilversum
-
Blz. 282
• Uitwerken plannen voor verkeersveiliger schoolomgevingen van Aloysius en de Koningin Wilhelminaschool (voorstel fietsersbond)
-
Blz. 283
• Verkeersveiligheidsmaatregelen Eemnesserweg/ Praamgracht/ Torenlaan
-
Blz. 284
• Verkeersveiligheidsmaatregelen Geerenweg/Drakenburgerweg
-
Blz. 285
Het vergroten van de biodiversiteit
-
Blz. 286
• We maken bij twee entrees in de gemeente een 'groen visitekaartje' (herkenbaar en natuurvriendelijk groen).
-
Blz. 287
• We passen ecologisch bermbeheer toe.
-
Blz. 288
• We planten bomen met de beschikbare middelen uit het Bomenfonds, de perspectiefnota 2020-2024 en het bomenbeheerplan.
-
Blz. 289
• We starten met de uitvoering van de eerste fase van de opknapbeurt van het plantsoen in de Pekingtuin.
-
Blz. 290
• We vergroten de biodiversiteit en verzachten de gevolgen van de klimaatverandering bij het vervangen van versleten plantsoenvakken in een deel van de wijk Eemdal.
-
Blz. 291
Het ‘Schoon, heel en veilig’ onderhouden van de openbare ruimte.
-
Blz. 292
• We onderhouden de openbare ruimte conform de afgesproken beeldkwaliteiten welke zijn vastgelegd in het Beeldkwaliteitsplan 19-28
-
Blz. 293
• We voeren groot onderhoud uit aan wegen, riolering en groen conform het integraal beheerplan openbare ruimte (IBOR 2021-2030)
-
Blz. 294
320 Gesloten systemen (riolering, afvalverwijdering, begraafplaats)
-
Blz. 295
Gesloten systemen (Riolering, Afvalverwijdering, Begraafplaats)
-
Blz. 296
Doelstellingen en Maatregelen
-
Blz. 297
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 298
Riolering & Water
-
Blz. 299
• Inwoners betrokken bij duurzaam waterbeheer
-
Blz. 300
• Planvorming
-
Blz. 301
• Uitvoeren baggerwerkzaamheden in watergangen
-
Blz. 302
Klimaatadaptatie
-
Blz. 303
• Ambities vastgesteld en de uitvoeringsagenda uitgewerkt
-
Blz. 304
• Invulling gegeven aan Operatie Steenbreek
-
Blz. 305
Afval: Van afval naar grondstof.
-
Blz. 306
• We leggen eind 2021, naar aanleiding van de eindevaluatie omgekeerd inzamelen, nieuwe maatregelen aan u voor.
-
Blz. 307
Begraafplaats
-
Blz. 308
• Uitvoeren van het (meerjarenplan) Masterplan begraafplaats.
-
Blz. 309
Financiën Fysiek domein
-
Blz. 310
Programma 3
-
Blz. 311
Toelichting afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
-
Blz. 312
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 313
Budgetoverhevelingen 2022-2023
-
Blz. 314
Programma 4: Ondersteunend Domein
-
Blz. 315
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 316
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 317
Strategische doelen
-
Blz. 318
Bestuurlijke producten
-
Blz. 319
Beleidskader
-
Blz. 320
400 Financieel Beleid en Beheer
-
Blz. 321
Duurzaam financieel beleid
-
Blz. 322
Begrotingsperspectief minimaal 2 jaar structureel en reëel in evenwicht
-
Blz. 323
Doelstellingen en Maatregelen
-
Blz. 324
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 325
Duurzaam financieel beleid
-
Blz. 326
• Budgetbewaking
-
Blz. 327
• Realistisch ramen
-
Blz. 328
Begrotingsperspectief minimaal 2 jaar structureel en reëel in evenwicht
-
Blz. 329
We monitoren en sturen op het structurele begrotingssaldo. Incidentele uitgaven dekken wij zoveel mogelijk uit de algemene reserve.
-
Blz. 330
410 Belastingen en basisregistratie
-
Blz. 331
Basisregistraties
-
Blz. 332
Belastingen
-
Blz. 333
Doelstellingen en Maatregelen
-
Blz. 334
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 335
Samenwerking tussen de gemeenten Baarn, Eemnes en omliggende gemeenten op het gebied van belastingen.
-
Blz. 336
• Definitieve besluitvorming in 2022.
-
Blz. 337
420 Juridische zaken - Personeel & Organisatie - Bestuurlijke aangelegenheden
-
Blz. 338
Wet open overheid
-
Blz. 339
Bestuurlijke aangelegenheden
-
Blz. 340
Doelstellingen en Maatregelen
-
Blz. 341
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 342
Transparanter en toegankelijker maken van gemeentelijke informatie
-
Blz. 343
• Implementeren van de Wet open overheid door het opstellen en uitvoeren van een implementatieplan
-
Blz. 344
Beleidsindicator 420
-
Blz. 345
Beleidsindicatoren
-
Blz. 346
430 Communicatie
-
Blz. 347
Communicatie met inwoners, ondernemers en organisaties
-
Blz. 348
Doelstellingen en Maatregelen
-
Blz. 349
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 350
Continu verbeteren van onze communicatie aan inwoners, ondernemers en organisaties
-
Blz. 351
• We communiceren over participatie- en inspraakmogelijkheden
-
Blz. 352
• We informeren over projecten, plannen en activiteiten
-
Blz. 353
• We trainen medewerkers in het gebruik van klare taal
-
Blz. 354
• We zijn aanwezig op sociale media
-
Blz. 355
440 Overhead
-
Blz. 356
Overhead
-
Blz. 357
490 Algemene kosten programma 4
-
Blz. 358
COVID-19 in 2022
-
Blz. 359
Specificatie Alg dekkingsmiddelen, Overhead Post voor Onvoorzien, VpB.
-
Blz. 360
Algemene Uitkering
-
Blz. 361
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 362
Overhead
-
Blz. 363
Vennootschapsbelasting (VpB)
-
Blz. 364
Post voor onvoorzien
-
Blz. 365
Financiën Ondersteunend domein
-
Blz. 366
Programma 4
-
Blz. 367
Toelichting afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
-
Blz. 368
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 369
Budgetoverhevelingen 2022 - 2023
-
Blz. 370
Paragrafen
-
Blz. 371
Lokale heffingen
-
Blz. 372
Inleiding
-
Blz. 373
Ontwikkelingen gemeentelijke lastendruk
-
Blz. 374
Belastingen, heffingen, retributies: soorten en opbrengsten
-
Blz. 375
Onroerende zaakbelasting
-
Blz. 376
Roerende zaakbelasting
-
Blz. 377
Forensenbelasting
-
Blz. 378
Toeristenbelasting
-
Blz. 379
Hondenbelasting
-
Blz. 380
Precariobelasting
-
Blz. 381
Reclamebelasting Centrumgebied
-
Blz. 382
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 383
Rioolheffing
-
Blz. 384
Rioolaansluitingsrecht
-
Blz. 385
Begraafplaatsenrechten
-
Blz. 386
Marktgelden
-
Blz. 387
Leges
-
Blz. 388
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 389
Gesloten systemen
-
Blz. 390
Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 391
Beleid gemeente Baarn
-
Blz. 392
Totaaloverzicht risico’s met financiële vertaling
-
Blz. 393
Algemene risicoreserve
-
Blz. 394
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 395
Financiële kengetallen
-
Blz. 396
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 397
Inleiding
-
Blz. 398
Wegen
-
Blz. 399
Riolering
-
Blz. 400
Gebouwen
-
Blz. 401
Groenvoorziening
-
Blz. 402
Begraven
-
Blz. 403
Financiering
-
Blz. 404
Inleiding
-
Blz. 405
Beleidskader
-
Blz. 406
Financieringsbehoefte
-
Blz. 407
Financieringsbehoefte en financieringssaldo
-
Blz. 408
Schatkistbankieren
-
Blz. 409
Kasgeldlimiet
-
Blz. 410
Renterisiconorm
-
Blz. 411
Rente en dividend
-
Blz. 412
Omslagrente
-
Blz. 413
Bedrijfsvoering
-
Blz. 414
Inleiding
-
Blz. 415
Organisatie & Personeel
-
Blz. 416
Planning & Control
-
Blz. 417
Juridische zaken en aanbesteden
-
Blz. 418
Informatievoorziening
-
Blz. 419
Privacy en informatiegevoeligheid
-
Blz. 420
Beheer van de websites
-
Blz. 421
Verbonden partijen
-
Blz. 422
Inleiding
-
Blz. 423
Risicoprofielen
-
Blz. 424
Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)
-
Blz. 425
Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)
-
Blz. 426
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
-
Blz. 427
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
-
Blz. 428
Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)
-
Blz. 429
Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)
-
Blz. 430
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
-
Blz. 431
Overige verbonden partijen
-
Blz. 432
Deelnemingen
-
Blz. 433
Amfors Holding BV
-
Blz. 434
Vitens NV
-
Blz. 435
Bank Nederlandse Gemeente NV (BNG)
-
Blz. 436
Grondbeleid
-
Blz. 437
Beleid gemeente Baarn
-
Blz. 438
Toepassing gemeente Baarn
-
Blz. 439
Toekomstige grondtransacties
-
Blz. 440
Wet open overheid
-
Blz. 441
Wet open overheid
-
Blz. 442
Financiële jaarrekening 2022
-
Blz. 443
Overzicht van baten en lasten 2022
-
Blz. 444
Overzicht van baten en lasten en de toelichting
-
Blz. 445
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 446
Incidentele posten
-
Blz. 447
Structureel saldo
-
Blz. 448
Balans 2022
-
Blz. 449
Verkorte balans 2022
-
Blz. 450
Balans activa
-
Blz. 451
Balans passiva
-
Blz. 452
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 453
Balans
-
Blz. 454
Financieel vaste activa
-
Blz. 455
Toelichting op de balans
-
Blz. 456
Overzicht investeringen materiele vaste activa
-
Blz. 457
Financiële vaste activa
-
Blz. 458
Overzicht investeringen financiële vaste activa
-
Blz. 459
Afschrijvingen en afwaarderingen vaste activa
-
Blz. 460
Vlottende activa
-
Blz. 461
PASSIVA
-
Blz. 462
Reserve Coronamiddelen
-
Blz. 463
Reserve Implementatie Omgevingsvergunningen
-
Blz. 464
Vreemd vermogen
-
Blz. 465
Toelichting aard en doelstellingen voorzieningen
-
Blz. 466
Toelichting 10
-
Blz. 467
Bijlagen
-
Blz. 468
Sisa
-
Blz. 469
Staat van baten en lasten taakvelden
-
Blz. 470
Bijlage: Taakvelden per programma
-
Blz. 471
Wet Normering Topfunctionarissen (WNT)
-
Blz. 472
Verantwoordingsmodel WNT 2022
-
Blz. 473
Investeringen en restantkredieten
-
Blz. 474
Overzicht Investeringen en restantkredieten
-
Blz. 475
Toelichting investeringen en restantkredieten
-
Blz. 476
Analyse begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 477
Analyse
-
Blz. 478
Voortgang rekenkameronderzoek
-
Blz. 479
Voortgang rekenkameronderzoek
-
Blz. 480
Staat van subsidies
-
Blz. 481
Staat van subsidie
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap