Inwoners van Baarn moeten op een makkelijke, toegankelijke manier informatie en advies kunnen krijgen over zorg en ondersteuning. Pit Baarn vervult deze functie. In gesprek met mensen met een hulpvraag wordt gezorgd voor vraagverheldering, het vinden van de juiste ondersteuning en waar nodig doorverwijzing. Door het brede aanbod aan sociale voorzieningen en diensten, waar veel inwoners van Baarn gebruik van maken, zijn er veel sociale contacten, waardoor mogelijke problemen vroegtijdig gesignaleerd kunnen worden. Door problemen vroegtijdig te signaleren kunnen deze en andere (grotere) problemen worden voorkomen.

In het vroegtijdig signaleren van financiële problemen staat de Armoederegisseur vanuit Pit Baarn centraal. Deze zorgt ervoor dat de doelgroep beter in beeld is en vormt het aanspreekpunt voor gemeente, onderwijs en Lokaal Team. De Armoederegisseur  denkt ook mee aan verbetering van het gemeentelijk minimabeleid en is aanspreekpunt voor inwoners met schulden en geldzorgen.

Met een aantal zorgaanbieders zijn er afspraken over de inzet van zogeheten 'bemoeizorg'. Dit is het motiveren en toeleiden naar hulp van mensen waar wel zorgen over zijn, maar die de weg naar hulp niet weten te vinden, geen hulpvraag stellen of geen hulp willen. Het doel van bemoeizorg is verbetering van de kwaliteit van leven voor deze mensen. Door bemoeizorg aan mensen met complexe problematiek  wordt ook mogelijke overlast ingeperkt.