Programma 2: Sociaal Domein

Beoogde maatschappelijke effect

Terug naar navigatie - Beoogde maatschappelijke effect

Als gemeente staan we voor een gezonde samenleving waarin alle inwoners zoveel mogelijk de regie hebben en houden over hun eigen leven. Begin 2021 heeft de raad daartoe de nota 'Baarn Vitaal: Beleidsnota sociaal domein Baarn 2021-2024' vastgesteld. Uitgangspunt van het beleid is het bevorderen van de positieve gezondheid van de inwoners. Positieve gezondheid gaat uit van de kracht van mensen, hun veerkracht en van wat hun leven betekenisvol maakt. We stimuleren inwoners om hun eigen verantwoordelijkheid (weer) op te pakken, samen met hun directe omgeving. Mensen die het nodig hebben, bieden we zorg, ondersteuning en bescherming. Goed onderwijs en de mogelijkheid om deel te nemen aan sport, ontspanning en kunst en cultuur vormen hierbij belangrijke randvoorwaarden. In 2022 hebben we hierbij geholpen door mee te denken met de organisaties in het veld en door middel van subsidie voor (nieuwe) activiteiten en het toegankelijk houden van voorzieningen.

De transformatiedoelen in het Sociaal Domein sluiten naadloos aan op de doelen van de beleidsnota ‘Baarn Vitaal'. We kijken naar wat iemand zelf kan, al dan niet met hulp van het eigen netwerk. Uitgangspunt is de vitale samenleving en focus op preventie. Maar ook het voorzien in passend zorgaanbod voor wie dat nodig heeft. In 2022 zijn in de inkoop van zorg in het kader Jeugdwet en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) belangrijke stappen voorwaarts gezet op weg naar een nieuwe contractperiode. Daarin wordt uitgegaan van partnerschap. Met een voorlopige gunning aan een selectie van aanbieders, is op detailniveau in dialoogsessies de toekomstige opdracht doorgenomen. In lijn hiermee zijn ook stappen gezet in de vormgeving van de integrale toegang en voorwaartse ontwikkeling van het Lokaal Team om zelf begeleiding te bieden. Dit is een van de maatregelen die in 2022 zijn begonnen om invulling te geven aan de taakstelling Sociaal Domein. 

Na de Russische inval in Oekraïne in februari 2022 hebben de inwoners van Baarn samen met de gemeente en Vluchtelingenwerk veel ontheemden uit Oekraïne opgevangen. Via een snel opgericht Steunpunt Oekraïne Baarn zorgden vele vrijwilligers en gastgezinnen voor een warm welkom voor circa honderd ontheemden. In de loop van het jaar zijn weer veel Oekraïeners van de particuliere opvang bij gastgezinnen naar de gemeentelijke opvang verhuisd. Daarvoor is een afdeling ingericht in Woonzorgcentrum Santvoorde en zijn er woonunits geplaatst bij Meander Medisch Centrum-locatie Baarn.
 
Ook voor de opvang van andere vluchtelingen heeft de gemeente zich ingespannen. De eigenaar van Paleis Soestdijk heeft de voormalige marechausseekazerne aangeboden voor de opvang van – aanvankelijk 50 maar uiteindelijk – 68 alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV’ers). Niet alleen heeft de gemeente geholpen bij de huisvesting, maar ook gezorgd voor passend onderwijs voor deze kinderen. Daarnaast hebben inwoners en maatschappelijke organisaties ervoor gezorgd dat de kinderen op verschillende manieren konden meedoen in de Baarnse samenleving. Zij hebben meegedaan aan sportieve, culturele en andere activiteiten om elkaar te ontmoeten.

Naast deze extra inspanningen, heeft de gemeente ook meer dan voldaan aan de reguliere taakstelling om Statushouders te huisvesten. Het Rijk heeft gevraagd om bovenop de taakstelling voor 2022 (33 te  huisvesten personen) nog een voorschot te nemen op de taakstelling 2023. Per 31 december 2022 had de gemeente Baarn een voorschot van 8 personen.

Strategische doelen

Terug naar navigatie - Strategische doelen
1 De inwoners van Baarn wonen, werken en leven zelfstandig.
2 De inwoners van Baarn voelen zich betrokken bij elkaar en zetten zich voor anderen in.
3 De inwoners van Baarn weten de juiste hulp, zorg en ondersteuning te krijgen.

Beleidskader

Terug naar navigatie - Beleidskader

Vitaliteit

Baarn Vitaal: beleidsnota sociaal domein Baarn 2021-2024
Actualisatie integraal huisvestingsplan onderwijs 2017 – 2020
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Baarn 2015
Algemene subsidieverordening 2020

Basis/Toegang

Baarn Vitaal: beleidsnota sociaal domein Baarn 2021-2024
Regionaal beleidsplan Toekomstbestendig mobiliteitsbeleid 2017

Participatie, Jeugd, Wmo

Baarn Vitaal: beleidsnota sociaal domein Baarn 2021-2024
Beleidsplan integrale schuldhulpverlening 2019 - 2023
Regionale nota integrale JGZ 2017
Beleidskader opvang en bescherming 2018

200 Vitaliteit

Maatschappelijke voorzieningen

Terug naar navigatie - Maatschappelijke voorzieningen

Het beleidsveld ‘Maatschappelijke voorzieningen’ heeft zowel betrekking op accommodaties als op subsidies. Wat betreft subsidies, waarmee naast activiteiten ook accommodaties in stand gehouden of gefaciliteerd worden, kan dit leiden tot een verandering van de inzet van middelen. Speciaal aandachtspunt is de huisvestingsvraag van maatschappelijke initiatieven die tot nu toe gehuisvest zijn in leegstaande (onderwijs)gebouwen. De financiële consequenties in verband met het vraagstuk van de maatschappelijke voorzieningen zijn opgenomen in de meerjarenbegroting, zowel voor wat betreft subsidies als het onderhoud van accommodaties. Voor het onderhoud moet de relatie gelegd worden met het Meerjaren-Onderhoudsplan (MJOP) Gemeentelijke Gebouwen.

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Verbinding tussen de inwoners en binnen de wijken/buurten.

Terug naar navigatie - Verbinding tussen de inwoners en binnen de wijken/buurten.

Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen.

Terug naar navigatie - Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen.

Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.

Terug naar navigatie - Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.

Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.

Terug naar navigatie - Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.

210 Basis / Toegang

Gezondheidsbevordering

Terug naar navigatie - Gezondheidsbevordering

Een goede gezondheid is een belangrijke voorwaarde om mee te kunnen doen in de samenleving.  Een gezonde leefstijl heeft een positieve invloed op de gezondheid. Gezondheidsbevordering betekent bevorderen dat mensen zich gezonder gedragen. Dan is de kans groter dat zij langer leven in goede gezondheid. Dit kan door individueel gedrag van mensen te beïnvloeden, maar ook door een gezonde leefomgeving te creëren.

In het kader van het Lokaal Preventie Akkoord en de beleidsnota 'Vitaal Baarn' zijn er diverse activiteiten georganiseerd rond het thema Positieve Gezondheid. Denk aan activiteiten bij het Cultureel Festival en de Wandel Challenge Baarn. Tijdens deze activiteiten is er brede aandacht geweest voor gezondheidsbevordering.

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.

Terug naar navigatie - Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.

Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.

Terug naar navigatie - Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.

220 Participatie, Wmo en Jeugdzorg

Taakstelling sociaal domein

Terug naar navigatie - Taakstelling sociaal domein

De werkgroep Kostenbesparing Sociaal Domein heeft onderzocht welke maatregelen genomen kunnen worden om financiële tekorten binnen het Sociaal Domein voor de gemeente Baarn terug te dringen. De meest kansrijke ideeën zijn samen met de lopende maatregelen voor kostenbeheersing en -besparing afgezet tegen de maatregelen waar in de Hervormingsagenda Jeugd al overeenstemming over is. Deze Hervormingsagenda moet er voor zorgen dat de oorspronkelijke bedoeling van de decentralisatie van de jeugdzorg ten volle wordt waargemaakt en de beheersbaarheid en effectiviteit van het stelsel worden verbeterd. De Hervormingsagenda vormt de basis voor de taakstelling die in de begroting is opgenomen en dus minimaal behaald moet worden met nieuwe maatregelen. Deze taakstelling loopt na 2025 nog verder op en het extra geld nog verder af.

Om de maatregelen te kunnen uitvoeren en het effect te meten, moet aan enkele randvoorwaarden worden voldaan. De insteek hierbij is dat eerst bestaande budgetten hiervoor worden benut. In 2022 is al gestart met drie van de zes taakstellingsmaatregelen en is er een projectleider/regisseur aangesteld die toeziet op de uitvoering. Zo is er een functie POH-Jeugd GGZ werkzaam in het Lokaal Team en verwijzen de huisartsen al (deels) hiernaar door. Ook zijn leden van het Lokaal Team getraind in de zogeheten Doorbraakmethode, zodat deze toegepast kan worden bij multiproblematische complexe casuïstiek en is het Lokaal Team in personele omvang (aantal fte.) versterkt, waardoor meer ruimte ontstaat om eigen begeleiding te bieden.

Een toelichting: 

POH-Jeugd GGZ
De POH-Jeugd GGZ is ingevuld met een psycholoog voor 16 uur per week in het Lokaal Team. Huisartsen zijn hier positief over in hun feedback. Twee keer per jaar is er overleg met de huisartsen om te bespreken hoe de samenwerking verloopt en of er verbeterpunten zijn voor het proces. In het dashboard is in de verwijsstromen te zien dat het aandeel van de huisartsen hier bijna 50 procent is (49,3%). Andere verwijzers zijn het Lokaal Team (27,3% van verwijzingen), de Gecertificeerde Instellingen (7,3%) en Overigen - jeugdartsen en andere medisch specialisten (16,1%). In 2022 zijn ongeveer 45 cliënten geholpen door de POH-Jeugd GGZ, waaronder ook meerdere kinderen in een gezin. Soms ligt de nadruk op de aanpak van het hele gezinssysteem.

Doorbraakmethode
Twee medewerkers van het Lokaal Team zijn opgeleid als actieonderzoeker (Doorbraakspecialist). In het casuïstiek overleg helpen zij de andere teamleden om met behulp van de Doorbraak-denkwijze cases af te pellen en ‘out of the box’ te denken wanneer ze vastlopen. Er zijn in 2022 nog geen cases geweest die zich leenden voor de Doorbraak-aanpak. Dit is een trend die bij andere gemeenten in de regio - met uitzondering van Amersfoort - ook speelt. Een regionale werkgroep schakelt met Bureau IPW (eigenaar van de Doorbraakmethode) om te onderzoeken of deze trend bijzonder is of niet.

Uitbreiding eigen begeleiding Lokaal Team
Het zelf bieden van begeleiding staat nog in de kinderschoenen. De doorontwikkeling van het team op het zelf begeleiding bieden, wordt onder aanvoering van het regionale project ‘Uniforme Werkwijze Lokale Teams’ opgepakt. De nieuwe teamleider van het Lokaal Team stuurt op het bieden van eigen begeleiding als uitgangspunt van het werk. 

Er is in 2022 nog geen financieel effect van deze maatregelen zichtbaar. Dit komt ook door autonome ontwikkelingen in de Jeugdhulp die landelijk gelden, zoals de stijging van het aantal jeugdigen in zorg, de toenemende complexiteit van de hulpvraag en de sterke toename van de verblijfsduur van jeugdigen. 

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Lokale invulling van hulp, zorg en ondersteuning. In de regio of landelijk als het niet anders kan.

Terug naar navigatie - Lokale invulling van hulp, zorg en ondersteuning. In de regio of landelijk als het niet anders kan.

Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.

Terug naar navigatie - Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.

Mogelijkheden van de inwoners om mee te doen zijn versterkt.

Terug naar navigatie - Mogelijkheden van de inwoners om mee te doen zijn versterkt.

Beleidsindicator 220

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

 

 

Beleidsindicatoren Sociaal Domein Norm Begroting Baarn Baarn Landelijk Peildatum
(Ambitie) 2021 2022 gemiddelde
17. Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen 0,5 0,3 0,3 1,8 2017
18. Relatief verzuim per 1.000 leerlingen 2,7 25 25 26 2019
19. Vroegtijdig schoolverlaters % 2 1,2 1,2 1,7 2020
20. Niet-sporters % niet-sporters > 19 jaar 25 45,9 45,9 48,7 2016
21. Banen Per 1000 inwoners 15-64 jaar 700 782 797 796 2020
22. Jongeren met delict voor rechter % van jongeren tussen 12 en 21 jaar 1 1 1,0 1 2020
23. Kinderen in een uitkeringsgezin % van kinderen tot 18 jaar 2,5 3 3,0 6,0 2021
24. Netto arbeidsparticipatie % vd werkzame beroepsbevolking tov beroepsbevolking 70 67,4 71,7 72,2 2022
25. Achterstandsleerlingen vervallen
26. Werkloze jongeren % van 16 t/m 22 jarigen 1,2 1 1,0 2,0 2021
27. Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners van 18 tot AOW 20 345 361 2022
28. Lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar 45 286 350 227.980 2020
29. Jongeren met Jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar 10 10,2 nnb 11,9 2020
30. Jongeren met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar 1 0,9 nnb 1,2 2020
31. Jongeren met jeugdreclassering % van alle jongeren 12 - 23 jaar 0,3 0,3 nnb 0,4 2020
32. Cliënten met een maatwerkarr. Wmo per 10.000 inwoners 103 750 nnb 649 2021

Toelichting beleidsindicatoren

Toelichting 17 en 18
Absoluut verzuim:
Een jongere staat niet ingeschreven bij een school en heeft daar geen vrijstelling voor.
Relatief verzuim:
Een jongere verzuimt de lessen zonder geldige reden.
Onze ambitie is in principe dat alle jongeren ingeschreven zijn bij een school, maar realistisch gezien kunnen we niet elk geval voorkómen. Daarom hebben we 0,5 begroot. Het cijfer van 0,5 betekent voor Baarn 2 jongeren. Immers, ondanks alle afspraken die we met het onderwijs hebben gemaakt om verzuim te voorkómen kunnen nog op enig moment 2 gevallen optreden. We blijven echter continu in gesprek met het onderwijs over het verzuim.
Het relatief verzuim stellen we gelijk met het landelijk gemiddelde. Het huidige hogere percentage werd veroorzaakt door drie leerlingen die door ernstig spijbelen het cijfer hebben beïnvloed. Laten we die drie buiten beschouwing, dan maken juist minder leerlingen zich schuldig aan schoolverzuim. De leerplichtambtenaren doen er alles aan om verzuim te voorkomen.
 
Toelichting 19
Uit de Monitor Onderwijsloopbanen van de RMC-subregio Eem 2021 blijkt dat op 16-jarige leeftijd het aantal voortijdig schoolverlaters klein is, maar met 18 jaar toeneemt als gevolg van het einde van de kwalificatieplicht. In de leeftijdsgroep 18–22 lag dit aantal rond 11%. Ruim driekwart van alle voortijdig schoolverlaters is afkomstig van het mbo. Deze jongeren hebben over het algemeen kortdurende tijdelijke banen met een laag inkomen. In de periode van 16-18 jaar moet meer gedaan worden om het verlaten van school zonder startkwalificatie te voorkomen.

Toelichting 20
De Baarnse bevolking doet het qua sport iets beter dan landelijk gemiddeld: 46 procent niet-sporters in Baarn versus 49 procent landelijk. Deze cijfers zijn van 2016. Wij hebben voor de gemeente Baarn inmiddels recentere cijfers uit het sportdeelname-onderzoek van september 2020. Die laten zien dat 39 procent van de bevolking niet sport of minder dan 1 keer per week sport. Door sport- en beweegstimuleringsactiviteiten te -laten- organiseren willen we dat percentage verlagen tot 35 procent. De sportdeelname in Baarn is hoger dan landelijk gemiddeld. De gemeentelijke uitgaven per inwoner aan sport zijn aanzienlijk lager dan landelijk gemiddeld. De gemeentelijke uitgaven per sporter zijn dus nóg lager dan landelijk gemiddeld. We geven dus de middelen voor sport veel efficiënter uit dan elders in Nederland.

Toelichting 21 (en 24)
Meer inwoners hebben een baan. Dit bereiken wij door intensievere inzet op mensen met een indicatie banenafspraak, het creëren van integrale toegang en flexibel aanbod voor statushouders, de sluitende aanpak jeugdwerkeloosheid, het stimuleren van sociaal ondernemerschap en het creëren van vier garantiebanen binnen de gemeente Baarn. Uit de cijfers van 2021 blijkt dat 653 per 1.000 inwoners uit de gemeente Baarn een baan hebben.
 
Toelichting 22
Er staan maar weinig jongeren met een delict voor de rechter. Dit willen we zo houden. Het Jongeren in de Openbare Ruimte (JOR) overleg waarin verschillende partners met elkaar samenwerken draagt hieraan bij.

Toelichting 23
Om gezinnen duurzaam uit een armoedesituatie te krijgen, zorgen we ervoor dat mensen aan het werk gaan/blijven (zie toelichting 21) en pakken we schulden actief aan. Op basis van het vastgestelde plan armoedebestrijding is er extra ingezet op armoederegisseurs, die mensen met betalingsachterstanden pro-actiever benaderen om meer mensen richting schuldhulpverlening te bewegen. We hebben het gebruik van de minimaregelingen ingezet om meer zicht te krijgen op de gezinnen met kinderen in armoede. Er is sprake van een brede en actieve signaleren zoals via scholen, maatschappelijke organisaties en sportverenigingen. (er wordt nog nagedacht over een andere benaming dan armoederegisseur). 
Vroegsignalering zijn we ook mee gestart en we hebben daar hoge verwachtingen van. 

 
Toelichting 25
Deze indicator is niet meer wettelijk verplicht en dus komen te vervallen.
 
Toelichting 26
In het kader van de sluitende aanpak jeugdwerkloosheid brengen wij jongeren in beeld in de leeftijd van 23 tot 27 jaar zonder startkwalificatie, zonder onderwijsinschrijving, zonder werk en zonder uitkering. Waar mogelijk begeleiden wij hen naar een leer-werktraject.
 
Toelichting 27
Het aantal personen met een bijstandsuitkering daalde aanvankelijk maar vanwege COVID-19 is nu sprake van een stagnatie. We verwachten een toename van het bestand van 8,5% (volgens de septembercirculaire van het ministerie). Desondanks streven wij naar uitstroom uit de bijstand van inwoners met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Dit doen wij via de geïntensiveerde inzet door BBS Uitvoeringsorganisatie op mensen met een indicatie banenafspraak en door het creëren van integrale toegang en flexibel aanbod voor statushouders. De cijfers over 2022 zijn tijdens het opmaken van de jaarstukken nog niet bekend.
 
Toelichting 28
Een groter aandeel van de BBS-doelgroep heeft een voorziening re-integratie. Dit bereiken wij door intensievere inzet op mensen met een indicatie banenafspraak, het creëren van integrale toegang en flexibel aanbod voor statushouders, de sluitende aanpak jeugdwerkeloosheid, het stimuleren van sociaal ondernemerschap en het creëren van garantiebanen binnen de gemeente Baarn.

Toelichting 29
Het aantal jongeren met jeugdhulp is relatief laag ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Om dit zo te houden zetten we in op een sterke Basisinfrastructuur en een goed functionerend lokaal team.
 
Toelichting 30
Het aantal jongeren met jeugdbescherming is relatief laag ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Om dit zo te houden zetten we in op een goed functionerend lokaal team en de samenwerking met Samen Veilig Midden Nederland.

Toelichting 31
Het aantal jongeren met jeugdreclassering is gelijk aan het landelijk gemiddelde en aan onze ambitie. Om dit zo te houden of zelfs af te laten nemen, continueren wij het Jongeren in de Openbare Ruimte (JOR) overleg waarin verschillende partners met elkaar samenwerken.
 
Toelichting 32
Wij streven naar een gelijkblijvend aantal cliënten met een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo in 2022. Op basis van zowel landelijke als lokale gegevens wordt een toename verwacht, mede doordat de vergrijzing doorzet, waarbij ook een toename aan ambulante zorg. Met het zelf bieden van begeleiding door het lokaal team verwachten we een afvlakking in de toename van cliënten met een maatwerkvoorziening Wmo 2022.  Voor een groot deel betreft  de groei de huishoudelijke hulp, maar ook maatwerkvoorzieningen als hulpmiddelen en woningaanpassingen vanuit de Wmo nemen toe.

Aanvullende beleidsindicatoren Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Aanvullende beleidsindicatoren Sociaal Domein
Beleidsindicatoren Sociaal Domein Begroting (= ambitie) Baarn (=huidige cijfer) Landelijk gemiddelde Jaar laatste cijfers
a.     Inwoners met een voorziening Wmo (% van volwassenen 18-65 jaar) max 10% 1,90%
b.     Cliënten met een voorziening Participatie (aantal per 1.000 inwoners) 17 11,5 13 2022
c.      Cliënten die schulddienstverlening krijgen. (aantal per 1.000 inwoners) maximaal 1 0.8 Onbekend 2019
d.     Huishoudens op of onder de armoedegrens (tot 120% Wsm) (procent) maximaal 8% 9% 14% 2019
e.    Huishoudens met een inkomen onder 120% van het Wsm die gebruik maken van het declaratiefonds (procent). minimaal 47% 45% 40% 2019
f.      Inwoners met een inkomen onder 120% van het Wsm die gebruik maken van lokale kind regelingen (procent) minimaal 49% 47% Onbekend 2019
g.    Onderzoeken voor een voorziening die binnen de wettelijke termijn afgerond worden. (procent) minimaal 90 92% Onbekend 2021
h.    In besluiten voor een voorziening die binnen de wettelijke termijn genomen worden. (procent) minimaal 90 94% Onbekend 2021
i.      Inwoners met een gegronde klacht/bezwaar over een vraag binnen het sociaal domein (aantal per 10.000 inwoners) maximaal 5 Geen Onbekend 2021
j.      Inwoners die weten waar zij moeten zijn met een hulpvraag. (procent) minimaal 85 83% 80% 2021

Toelichting d
Om mensen uit armoede te krijgen, zorgen we ervoor dat mensen aan het werk gaan/blijven (zie toelichting b.) en pakken we schulden actief aan (zie toelichting c.).
 
Toelichting e en f
Het armoedebeleid inclusief de kindregelingen wordt in 2023 herijkt, de inzet van de armoederegisseurs wordt verhoogd en er wordt een communicatieplan opgesteld om de bekendheid en het gebruik van de minima-kindregelingen te vergroten. Daarnaast willen we vooral de toegankelijkheid ook vergroten, de drempel moet omlaag zodat inwoners met problemen zich makkelijker en eerder melden.
 
Toelichting j
Om onze ambitie te bereiken zetten wij in op een Integrale Toegang.
 

Beleidsindicatoren Aanvullend vierjaarlijks te meten

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren Aanvullend vierjaarlijks te meten
Beleidsindicatoren Sociaal Domein Begroting (= ambitie) Baarn (=huidige cijfer) Landelijk gemiddelde Jaar laatste cijfers
      i.     Inwoners die niet zelfredzaam zijn (procent). maximaal 4 5 8,6 2016
    ii.     Inwoners in de leeftijd 19-64 jaar die zich (mentaal/lichamelijk) niet gezond voelen (procent) maximaal 6 6,2 9 2016
   iii.     Inwoners in de leeftijd van 65 jaar of ouder die zich (mentaal/lichamelijk) niet gezond voelen. (procent) maximaal 13 12,9 13,6 2016
   iv.     Inwoners die eenzaam zijn (max. in procent). 39 42 43 2016
     v.     Inwoners van 19 jaar of ouder die geen sociale, emotionele en praktische steun in het netwerk hebben. (max. in procent) 8, 5 11 Niet aanwezig 2016
   vi.     Overbelaste mantelzorgers. (procent) Max. 8 7,9 14 2016
vii.     Jeugdsporters (procent van jongeren tot 18 jaar). minimaal 95 86 65 2020
viii.     65-Plussers sporters. (procent) 65 64 59 2020
   ix.     Gezond gewicht (BMI<=25) (procent). 60 57 50 2020

Toelichting i, ii, en iii
Door in te zetten op preventieactiviteiten stimuleerde wij de zelfredzaamheid, onder andere via de inzet van Wandel Baarn Vitaal, vroegsignalering problematiek statushouders, armoederegisseur en de verhuiscoach.
 
Toelichting iv en v
Om de eenzaamheid onder inwoners terug te dringen is er een Lokale Coalitie Aanpak Eenzaamheid vanaf 2020. Vandaaruit zijn we aan de slag gegaan met de acties uit het uitvoeringsprogramma, zoals het versterken van de samenwerking/coalitie in Baarn en extra aandacht voor de moeilijk bereikbare inwoners. Hiervoor is een projectleider aan de slag gegaan met het project ‘Eén tegen eenzaamheid’. Dit project is eind 2022 afgelopen, gekeken wordt of we hier nog mee door zullen gaan. 
 
Toelichting vi
Wij willen het percentage overbelaste mantelzorgers positief beïnvloeden. We doen dat door het vergroten van de eerstelijns contacten via de mantelzorgconsulent en door de signaleringsfunctie van andere professionals te vergroten.
 
Toelichting vii
Om een stijging naar 95 procent sportdeelname bij de jeugd te realiseren, voeren wij een breed programma van sportkennismakingsactiviteiten uit en subsidiëren we de sportverenigingen die sporttrainers –laten- opleiden. Bij de laatste meting in 2020 is zowel landelijk als in Baarn een vrij lage sportdeelname gemeten die toe te schrijven is aan de coronabeperkende maatregelen in dat jaar. We gaan ervan uit dat door de vele activiteiten en actieve sportclubs het streefcijfer van 95 in 2022 gehaald kan worden. Bron: sportdeelname onderzoek gemeente Baarn 2020.
 
Toelichting viii
De ambitie van 65% in 2022 is volgens ons realistisch. De generatie van 65-plussers in Nederland wordt sowieso steeds vitaler. Bovendien stimuleren wij de niet-sportief actieve Baarnaars om in beweging te komen via GALM, Sociaal Vitaal en Wandel Baarn Vitaal. Bron: sportdeelname onderzoek gemeente Baarn 2020.
 
Toelichting ix
Om een stijging van 56 naar 60 procent inwoners met gezond gewicht te realiseren zetten wij in op leefstijlprogramma’s en bewustwordingscampagnes op de basisscholen en beweegprogramma’s voor volwassenen en senioren. Ook intensiveren we de leefstijlactiviteiten door middel van het lokale preventieakkoord. Bron: sportdeelname onderzoek gemeente Baarn 2020.

Financiën Sociaal domein

Programma 2

Terug naar navigatie - Programma 2

Bij het overzicht baten en lasten in de jaarstukken is een analyse opgenomen van de verschillen tussen de actuele begroting 2022 en de werkelijke cijfers van de jaarrekening 2022.

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2022 Gewijzigd Realisatie 2022 Afwijking 2022
Lasten
200 Vitaliteit 6.836 6.293 6.638 6.392 246
210 Basis/toegang 4.763 4.676 5.667 5.483 184
220 Participatie, WMO en jeugdzorg 22.449 21.016 22.889 23.204 -315
Totaal Lasten 34.048 31.985 35.194 35.079 115
Baten
200 Vitaliteit -1.645 -709 -709 -886 178
210 Basis/toegang -529 -389 -384 -1.912 1.528
220 Participatie, WMO en jeugdzorg -7.518 -5.852 -5.727 -5.694 -33
Totaal Baten -9.693 -6.949 -6.820 -8.492 1.672
SALDO van baten en lasten 24.355 25.036 28.374 26.587 1.788
Stortingen
999 Reserves 9 0 0 611 -611
Onttrekkingen
999 Reserves -371 -201 -1.367 -359 -1.008
Saldo mutaties reserves -362 -201 -1.367 252 -1.619

Toelichting afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting

Terug naar navigatie - Toelichting afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting
Analyse afwijkingen budgetten Rekening 2022 tov Begroting incl wijziging 2022 Incidenteel / structureel Lasten Baten
200 Vitaliteit
Het voordeel aan baten wordt met name veroorzaakt door een aantal niet begrote specifieke uitkeringen t.b.v. sport. Inc 139
Door de verlaging van het percentage omslagrente, is er een voordeel ontstaan op onderwijshuisvesting. Inc 129
Begin 2022 was er nog sprake van een Corona lockdown, waardoor er met name minder aan structurele cultuursubsidies is verstrekt. Inc 73
Overige verschillen < 20.000 en afrondingen 44 39
210 Basis/Toegang
Vanuit het Rijk hebben wij op basis van P*Q op 2 momenten extra middelen ontvangen voor de Crisisopvang vluchtelingen. Deel I bedroeg € 459.000 en deel II € 540.000. Tegenover deze niet begrote baat 2022 staan ook niet begrote uitgaven 2022. De volledige verantwoording komt tot uiting in SiSa A16 Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraine Inc -999 999
Het Integraal sociaal maatschappelijk plan corona heeft een doorlooptijd van twee jaar. In 2022 is daarvan € 218.000 uitgegaven. Van het resterende budget wordt € 611.000 gestort in de bestemmingsreserve corona 2023 en verder. Inc 769
De daadwerkelijke bezetting lokaal team was lager dan begroot. Dit resulteert in een voordeel op de salarislasten Inc 493
Conform collegebesluit worden de vooruitontvangen NPO-gelden ad € 430.780,= ingezet ten behoeve van de schooljaren 2022-2023 tot en met 2024-2025. In het projectplan is de fasering opgenomen. Het restant wordt als vooruitontvangen bedrag meegenomen naar 2023. Inc -251 341
Nabetaling van de specifieke uitkering onderwijs achterstandenbeleid 2020 heeft geleid tot een extra baat in 20222 Inc 132
Begin 2022 was er nog sprake van een Corona lockdown, dit heeft geleid tot lagere lasten bij het leerlingenvervoer Inc 133
Overige verschillen <20.000 en afrondingen 78 56
220 Participatie, Wmo en Jeugdwet
Een verhoogd beroep op inkomensondersteuning en lagere baten vanuit het rijk, zorgen per saldo op een nadeel op participatie I -395 -126
Het daadwerkelijk aantal binnengekomen aantal inburgeringsplichtigen is lager dan begroot. Daarnaast zijn de trajecten pas in het laatste kwartaal 2022 gestart. I 224 25
Begin 2022 was er nog sprake van een Corona lockdown, dit heeft geleid tot lagere lasten bij de WMO onderdelen hulp in de huishouding, individuele begeleiding en dagbesteding en vervoer. I 438
Mede door de gevolgen van corona is er sprake van groei in de uitgaven voor PGB jeugd. Daarnaast is er sprake van hogere lasten als gevolg van zwaardere problematiek en de invoering van het nieuwe woonplaatsbeginsel, waardoor de totale lasten jeugdzorg € 791 hoger zijn dan begroot. I -791
Overige verschillen < 20.000 en afrondingen -43 24
Totale afwijking voor mutaties reserves -98 1.629
Reserves:
Storting: Corona middelen 611
Onttrekking: budgetoverheveling 2021 en voorbereidingsbudget huisvesting Aloysius -359
Totale afwijking na mutaties reserves 154 1.629

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten

 

 

 

Incidentele posten Lasten Baten
Sociaal domein Reguliere exploitatie Dotatie reserve Reguliere exploitatie Onttrekking reserve
Budgetoverheveling 2021-2022 258.960 -258.960
IHP Voorbereidingsbudget Huisv.Aloysius 100.000 -100.000
Reserve Coronamiddelen 611.000
Energietoeslag (zie ook programma 4) 1.491.331
Totaal Incidentele baten en lasten sociaal domein 1.850.291 611.000 - -358.960

Budgetoverhevelingen 2022-2023

Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen 2022-2023
Budgetoverhevelingen 2022-2023 Bedrag
Uitvoeringskosten klimaatakkoord 203.125
Algemene kosten OPO-BPO 33.121
Onderzoek Movision Stichting Reindert Jeugd & Drugs 34.346
Totaal budgetoverhevelingen 270.592
Bedragen x €1.,-