Burgemeester: Mark Röell
Wethouder: Hugo Prakke
Wethouder: Mark Eijbaard
Burgemeester: Mark Röell
Wethouder: Hugo Prakke
Wethouder: Mark Eijbaard
Het programma Ondersteunend Domein is vooral gericht op de gemeentelijke organisatie. Onze gemeente staat midden in de samenleving en de regio. Om onze ambities uit te voeren, moet sprake zijn van een gezonde financiële huishouding en een flexibele en wendbare organisatie. Ook moet onze organisatie op sterkte blijven. Op deze manier kunnen wij anticiperen op ontwikkelingen. Dit kunnen wij als gemeente niet alleen. In toenemende mate hebben wij te maken met diverse belanghebbenden en omliggende gemeenten om gemeenschappelijke opgaven en taken te realiseren. Wij vervullen een actieve rol in het onderzoeken en optimaliseren van de samenwerkingsmogelijkheden. Dit programma vervult een cruciale rol door het ondersteunen en adviseren van de verschillende beleidsprogramma’s, waardoor de gemeente zo goed mogelijk in staat is om producten en diensten te leveren zodat inwoners en ondernemers van Baarn zo goed mogelijk bediend worden.
1 | Onze financiën zijn op orde, transparant en in balans. |
---|---|
2 | Wij versterken bestaande en nieuwe samenwerkingen in de regio vanuit onze eigen kracht en onze eigen visie. |
3 | Onze bedrijfsvoering is op orde en wij werken efficiënt en resultaatgericht. |
400 Financieel Beleid en Beheer
410 Belastingen en basisregistratie
420 Juridische zaken - Personeel & Organisatie - Bestuurlijke aangelegenheden
430 Communicatie
440 Overhead
490 Algemene kosten programma 4
Financieel beleid en beheer
• Nota Reserves en Voorzieningen 2021;
• Nota Investeren, activeren en afschrijven 2021;
• Treasurystatuut 2021;
• Budgethoudersregeling 2022;
• Mandaatstatuut 2022;
• Financiële verordening ex art 212 Gemw 2021-2024;
• Controle verordening; ex art 213 Gemw 2019-2022;
• Onderzoeksverordening ex art 213a Gemw 2019-2022.
Belastingen en basisregistratie
• Belastingverordeningen.
Juridische zaken, personeel en organisatie en bestuursaangelegenheden
• Personeelshandboek;
• Inkoop- en aanbestedingsbeleid.
Communicatie
• Communicatienota 2019 – 2022.
De gemeente Baarn streeft naar een duurzaam financieel beleid.
Het streven naar een duurzaam financieel beleid vertalen wij door in de begroting de structurele lasten te dekken door structurele baten en door niet meer geld uit te geven dan er binnenkomt. Dit is ook de kern van het financieel toezichtkader van de provincie (zie artikel 203 van de Gemeentewet waarin het financieel toezicht is geregeld). Voor incidentele, vaak grotere, uitgaven hebben wij een vrij besteedbaar deel in de algemene reserve.
Het in evenwicht te houden van onze lasten en baten is een steeds grotere opgave. Landelijk gezien heeft een groot aantal gemeenten problemen met het opstellen van een sluitende (meerjaren)begroting. Dat is sluitende begroting waarin de structurele lasten gedekt zijn door structurele baten.
Momenteel bestaat een stelsel van 13 basisregistraties die onderling met elkaar verbonden zijn. In 2022 is de nieuwe wijze van aanleveren van gegevens, door het Kadaster, doorgevoerd in onze systemen. Daarnaast zijn voorbereidingen getroffen voor de het uitvoeren van de wet WOZ voor de gemeente Eemnes.
De ontwikkelingen om te komen tot de Samenhangende Object Registratie (SOR) staan landelijk op een laag pitje. Oorzaak is het gebrek aan financiële middelen bij het Rijk om dit project te ondersteunen.
Het belang van regionale samenwerking neemt toe, zowel formeel als informeel. Regionale samenwerking levert veel op. Denk aan kennis, kwaliteit, continuïteit en het beheersen van risico's. Door als gemeente met andere gemeenten samen te werken, blijven we nu en in de toekomst lokaal en regionaal relevant. We werken in de eerste plaats voor de inwoners en bedrijven, ook als we buiten onze gemeentegrenzen de samenwerking opzoeken. We beseffen dat een sterke zelfstandige gemeente ook betekent dat we open staan voor samenwerking met andere gemeenten, als dat de continuïteit en de kwaliteit van onze dienstverlening versterkt en onze kwetsbaarheid vermindert. De gemeente Baarn heeft de nodige positieve ervaring in onderlinge samenwerking op verschillende onderwerpen, waaronder de Regionale ICT-dienst Utrecht (RID), Uitvoeringsorganisatie BBS en crisisbeheersing binnen het verband van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU).
Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. Deze wet vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Uitgangspunt van de Woo is dat overheidsinformatie openbaar is, tenzij er een reden is waarom dat niet kan. Het systematisch verstrekken van overheidsinformatie leidt tot inzicht in de bestuurlijke besluitvorming. Dit is onmisbaar voor democratische participatie en controle van het bestuur. De Woo regelt het recht van burgers op informatie van de overheid. Voor het invoeren van de Woo heeft de gemeente een coördinator aangesteld.
Regionale samenwerking wordt steeds belangrijker. Daarbij gaat het enerzijds om samenwerking op uitvoering van taken, waarbij de samenwerking ervoor zorgt dat de uitvoering robuuster wordt. Anderzijds gaat het om samenwerking op gemeentegrens-overstijgende vraagstukken, zoals de Energietransitie, de woningbouwopgave en toenemende druk op natuur- en recreatiegebieden. Samenwerking vraagt om een helder beeld en een visie op hoe we ons verhouden tot de regionale vraagstukken en ontwikkeling. Om het nieuwe bestuur in staat te stellen deze visie vorm te geven, is in 2022 een incidenteel bedrag van €25.000 beschikbaar gesteld voor externe deskundige begeleiding. In 2022 is het vraagstuk verkend en is de externe deskundige voor de begeleiding aangetrokken. Verwachting is dat de visie in de eerste helft van 2023 kan worden ontwikkeld.
Personeelskosten en inhuur
Formatie en bezetting zijn in 2022 licht gedaald. Door de blijvend krappe arbeidsmarkt heeft de organisatie te maken met een hoge uitstroom van personeel en het al gevolg daarvan verlies aan kennis en ervaring. Het kost tijd om nieuwe medewerkers te vinden en goed in te werken. Om te voorkomen dat de gemeente taken niet of niet volledig kan uitvoeren is op openstaande vacatures extern ingehuurd. Dit heeft geleid tot een stijging van de personeelskosten met 3% t.o.v. 2021. Deze stijging was niet meegenomen in de begroting 2022.
De kosten voor overhead worden afgezet tegen het percentage van de totale lasten. De overheadkosten zijn weliswaar gestegen, maar in verhouding minder dan de totale lasten. Dit resulteert per saldo in een daling van de overhead ten opzichte van de begroting 2022.
Bestuurszaken | Norm | Rekening | Begroting | Rekening |
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2022 | ||
Formatie | FTE (per 1.000 inwoner) | 5,8 | 5,7 | 5,8 |
Bezetting | FTE (per 1.000 inwoner) | 5,1 | 4,9 | 4,9 |
Apparaatskosten | Overhead per inwoner | € 370 | € 318 | € 411 |
Externe inhuur | % van (totale loonsom + kosten inhuur) | 21,6% | 2,3% | 25,9% |
Overhead | % van totale lasten | 14,3% | 12,9% | 13,9% |
Voor de dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en organisaties is het belangrijk dat de communicatie van de gemeente hen goed bereikt en duidelijk is. Daarvoor wil de gemeente niet alleen duidelijk communiceren door het gebruik van duidelijke taal, maar ook de juiste kanalen inzetten. Dit zodat de boodschap afgestemd is op de doelgroep en interactie mogelijk maakt. Het verbeteren van de communicatie is een continu proces, waarbij het vooral belangrijk is om tijdig en duidelijk de boodschap over te brengen.
Naast reguliere publieksvoorlichting en perswoordvoering, zijn in 2022 belangrijke grote projecten communicatief ondersteund, waaronder: de voorbereiding op de invoering van de nieuwe Omgevingswet; het bestemmingsplan voor renovatie en ontwikkeling van landgoed Paleis Soestdijk; het in gebruik nemen van een vernieuwde gemeentelijke website met interactiemogelijkheden; de gemeenteraadsverkiezingen met daaropvolgende installatie van een nieuw college van B&W; de voorbereidingen op de verkiezingen voor Provinciale Staten en Waterschap; de opvang van Oekraïense vluchtelingen; organisatieontwikkeling onder de noemer 'het Beste voor Baarn'; en voorbereiding op de invoering van Microsoft 365 in de gemeentelijke organisatie.
In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is opgenomen welke baten en lasten onderdeel uitmaken van het verplicht onderdeel Overhead. Deze verplichting heeft als doel het inzicht in de overhead te verbeteren en de vergelijkbaarheid tussen gemeenten te vergroten. De bedrijfskosten van de gemeente Baarn die tot overhead gerekend worden, zijn grofweg in te delen in: ondersteunende teams zoals Financiën & Control, Juridisch Zaken, Personeel & Organisatie, Communicatie, Informatie; en overige personele lasten, zoals leidinggevenden en het secretariaat.
2022 startten we in wat de laatste Corona lockdown bleek te zijn. Gedurende het eerste half jaar van 2022 zijn alle Coronamaatregelen afgebouwd.
Wel hebben we in 2022 een bestemmingsreserve Corona opgenomen om van daaruit de getroffen sectoren nog te kunnen ondersteunen.
Volgens BBV voorschriften moeten de categorieën Algemene dekkingsmiddelen, Overhead, Heffing VpB en de Post voor Onvoorzien separaat in beeld gebracht worden.
De overzichten zijn onderdeel van het overzicht Financiën Ondersteunend domein.
Algemene uitkering | Mutatie | Bedrag | RIB/RV |
---|---|---|---|
Startpunt algemene uitkering begroting 2022 | -38.789 | ||
Septembercirculaire 2021 | -1.196 | -39.984 | 329440 |
Decembercirculaire 2021 | -320 | -40.304 | 352553 |
Meicirculaire 2022 | -2.399 | -42.703 | 435307 |
Septembercirculaire 2022 | -833 | -43.537 | 523839 |
Decembercirculaire 2022 (niet geraamd) | 0 | -43.537 | |
Realisatie 2022 | -44.605 | ||
Afwijking 2022 | 1.068 | ||
Bedragen x € 1.000,- |
Toelichting:
Bij de Realisatie 2022 is de Decembercirculaire 2022 verwerkt. Van de Decembercirculaire 2022 kon vanwege het late tijdstip van verschijnen geen begrotingswijziging opgesteld meer worden. In de Decembercirculaire 2022 heeft de gemeente Baarn nog ruim een € 1 miljoen ontvangen. Dit heeft onder andere te maken met Energietoeslag, Oekraïne- en Coronagelden en Compensatieregeling Voogdij 18+.
Algemene dekkingsmiddelen | Rekening | Begroting 2022 | Rekening | Afwijking | |
---|---|---|---|---|---|
2021 | Primitief | Gewijzigd | 2022 | ||
Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Algemene uitkering | -38.682 | -38.789 | -43.537 | -44.605 | -1.068 |
Dividend | -107 | -132 | -132 | -117 | 15 |
Financieringsfunctie (Treasury) | -199 | -210 | -210 | -127 | 83 |
Totaal algemene dekkingsmiddelen | -38.988 | -39.130 | -43.878 | -44.849 | -970 |
Heffingen zonder oormerk | |||||
OZB | |||||
Eigenaren woning | -4.366 | -4.410 | -4.560 | -4.574 | -13 |
Eigenaren niet-woning | -932 | -1.004 | -1.004 | -988 | 16 |
Gebruiker niet-woning | -695 | -750 | -750 | -701 | 49 |
Roerende woon- en verblijfsruimte | -3 | -4 | -4 | -3 | 1 |
Forensenbelasting | -57 | -71 | -71 | -70 | 0 |
Toeristenbelasting | -98 | -91 | -91 | -132 | -40 |
Hondenbelasting | -96 | -96 | -96 | -96 | 0 |
Precariobelasting | -3 | -41 | -41 | -11 | 30 |
Totaal heffingen zonder oormerk | -6.250 | -6.467 | -6.617 | -6.575 | 42 |
Totaal algemene dekkingsmiddelen | -45.238 | -45.598 | -50.496 | -51.424 | -928 |
Bedragen x € 1.000,- |
Loon- en materiele kosten:
Door vertrek van medewerkers en het niet direct invullen van de vacature ontstaat vacatureruimte. Ook vanwege (langdurige) ziekte worden dan externe medewerkers ingehuurd. Deze inhuurlasten worden ten laste gebracht van de ontstane vacature ruimte. Hierdoor zijn de lasten op taakveld 0.4 Overhead hoger dan begroot.
De opslag overhead wordt berekend als percentage van de totale loonsom + totale kosten inhuur externen gedeeld door de kosten van alle taakvelden.
Doordat de realisatie van de totale uitgaven van inhuur een stuk hoger uitvallen dan begroot, is het percentage opslag overhead ook hoger.
Ten opzichte van 2021 is het percentage opslag overhead lager. De overheadkosten zijn dan wel hoger, maar de totale kosten zijn relatief gezien hoger dan in 2021. Vandaar de lagere opslagpercentage overhead in 2022
Kosten van overhead (Taakveld 0.4) | Rekening | Begroting 2022 | Rekening | Afwijking | |
---|---|---|---|---|---|
2021 | Primitief | Gewijzigd | 2022 | ||
Loonkosten | 3.844 | 4.582 | 3.731 | 3.918 | 186 |
Materiële kosten | 5.406 | 3.276 | 5.566 | 6.379 | 812 |
Totale kosten overhead (Taakveld 0.4) | 9.251 | 7.858 | 9.298 | 10.296 | 999 |
Kosten alle taakvelden | 64.725 | 60.838 | 72.161 | 73.874 | 1.713 |
Opslag% overhead | 14,3% | 12,9% | 12,9% | 13,9% | |
Bedragen x € 1.000,- |
Voor winst op ondernemersactiviteiten moet een gemeente een VpB aangifte doen. Baarn heeft geen winst uit ondernemersactiviteiten en zal daarom een nul-aangifte indienen bij de fiscus.
Vennootschapsbelasting (VPB) | Rekening | Begroting 2022 | Rekening | Afwijking | |
---|---|---|---|---|---|
2021 | Primitief | Gewijzigd | 2022 | ||
Vennootschapsbelasting (lasten en baten) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedragen x € 1.000,- |
Voor de post onvoorzien is in de programmabegroting een budget geraamd van € 58k. In 2022 is er geen beroep op gedaan.
Onvoorzien | Rekening | Begroting 2022 | Rekening | Afwijking | |
---|---|---|---|---|---|
2021 | Primitief | Gewijzigd | 2022 | ||
Lasten onvoorzien | 0 | 58 | 58 | 0 | 58 |
Baten onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo onvoorzien | 0 | 58 | 58 | 0 | 58 |
Bedragen x € 1.000,- |
Bij het overzicht baten en lasten in de jaarstukken is een analyse opgenomen van de verschillen tussen de actuele begroting 2022 en de werkelijke cijfers van de jaarrekening 2022.
Exploitatie | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2022 Gewijzigd | Realisatie 2022 | Afwijking 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
400 Financieel beheer en beleid | -89 | 312 | 206 | 27 | 179 | |
410 Belastingen en basisregistratie | 541 | 618 | 780 | 833 | -53 | |
420 JZ - PO - BA | 1.896 | 1.984 | 2.048 | 2.545 | -497 | |
430 Communicatie en secretariaten | 70 | 69 | 69 | 57 | 11 | |
440 Overhead | 6.347 | 7.089 | 7.411 | 6.434 | 977 | |
490 Algemene kosten programma 4 | 2.334 | 200 | 1.200 | 3.245 | -2.045 | |
Totaal Lasten | 11.100 | 10.271 | 11.713 | 13.142 | -1.429 | |
Baten | ||||||
400 Financieel beheer en beleid | -38.857 | -38.957 | -44.035 | -45.139 | 1.104 | |
410 Belastingen en basisregistratie | -6.250 | -6.468 | -6.618 | -6.758 | 140 | |
420 JZ - PO - BA | -143 | 0 | 0 | -239 | 239 | |
440 Overhead | -82 | -17 | -17 | -79 | 62 | |
490 Algemene kosten programma 4 | 0 | 0 | 0 | -73 | 73 | |
Totaal Baten | -45.333 | -45.441 | -50.669 | -52.287 | 1.619 | |
SALDO van baten en lasten | -34.233 | -35.170 | -38.956 | -39.146 | 190 | |
Onttrekkingen | ||||||
999 Reserves | -15 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RESULTAAT na bestemming | -34.248 | -35.170 | -38.956 | -39.146 | 190 |
Analyse afwijkingen budgetten Rekening 2022 tov Begroting incl wijziging 2022 | Incidenteel / structureel | Lasten | Baten |
---|---|---|---|
Salarislasten kunnen per programma afwijken van de geraamde lasten, per definitie voor de gehele organisatie is het verschil nihil. Zie ook paragraaf Bedrijfsvoering: Omvang en kosten formatie. | Inc | -45 | |
Werkkostenregeling | -30 | ||
Op specialistische inhuur hebben we een overschrijding van € 227.000,- De lasten van specialistische inhuur worden geraamd en geboekt op een product van een programma. Hierdoor zijn de lasten op taakveld 0.4 Overhead hoger dan begroot. | Inc | -1068 | |
Door de hoge eindafrekening van de energielasten hebben we meer kosten gemaakt dan geraamd. | Inc | -43 | |
Met de Decembercirculaire hebben we extra middelen ontvangen. Met name voor energietoeslag ( € 500.000,-) en door de aanpassing op de uitkeringsfactor ( € 307.000). Daarnaast zijn er diverse mutaties op bij Sociaal Domein, zoals Compensatieregeling voogdij en Versterken sociale baten waarvoor € 100.000,- extra is uitgekeerd. We hebben ook extra middelen voor Oekraïne ontvangen, € 50.000,-. De gelden zijn nog niet uitgegeven. | Inc | 1068 | |
Om te kunnen voldoen aan de jaarlijkse verplichting van de wethouders pensioenen is er een correctie opgenomen van 127.000. Deze kosten worden gedekt uit de voorziening. | Str | -158 | 239 |
De ontvangen OZB is in 2022 lager dan geraamd. De leegstand van de niet woningen is niet meegenomen in de tariefsberekening. | Inc | -52 | |
De ontvangen Toeristenbelasting is in 2022 hoger dan geraamd. Dit heeft te maken met te laat opgelegde heffing over 2021. | Inc | 40 | |
De ontvangen Rioolheffing is in 2022 hoger dan geraamd. | Inc | 147 | |
Voor de Belastingsamenwerking met Eemnes zijn er kosten voorgeschoten. Deze kosten worden gefactureerd aan Eemnes. Dit is ook opgenomen als nog te ontvangen bedrag. Het verschil betreft de interne uren. | Inc | -158 | 182 |
Afgelopen jaar heeft de gemeente Baarn de kosten voor inhuur voor geschoten aan de regiogemeenten. De verrekening is als ontvangst geboekt. | Str | 54 | |
We hebben extra subsidie ontvangen vanuit de provincie voor het project Versnellen woningbouw | Inc | 73 | |
Overige verschillen < 20.000 en afrondingen | Str | 74 | -132 |
Totale afwijking voor mutaties reserves | -1428 | 1619 | |
Mutaties reserves niet van toepassing: | |||
Totale afwijking na mutaties reserves | -1428 | 1619 |
Incidentele posten | Lasten | Baten | ||
---|---|---|---|---|
Reguliere exploitatie | Dotatie reserve | Reguliere exploitatie | Onttrekking reserve | |
Toevoeging "voorziening" Deb belastingen | 78.833 | |||
Toevoeging Voorziening Verlofsparen | 155.176 | |||
Toevoeging Voorziening Wachtgelden ex-bestuurders | 351.414 | |||
Extra toevoeging Voorziening Wethouderspensioenen | 302.876 | |||
Levering percelen Maatkampweg | -329.991 | |||
Uitkering Gemeentefonds Energietoeslag (zie ook progr. 2) | -1.411.538 | |||
Totaal Incidentele baten en lasten | 888.299 | - | -1.741.529 | - |
Geen budgetoverheveling van 2022 naar 2023 voor programma 4.