Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De dienstverlening aan onze inwoners, het uitvoeren van de bestuurlijke opgaven en het realiseren van onze ambities stelt hoge eisen aan onze bedrijfsvoering. Tegelijkertijd staat de uitvoeringskracht onder druk door onder krapte op de arbeidsmarkt, verloop, een toenemend takenpakket en structureel afnemende middelen. In 2022 hebben we gewerkt aan versterking van de uitvoeringskracht op vijf strategische doelen:

  1. Bezetting structureel op orde krijgen en houden
  2. Politiek-bestuurlijke-ambtelijke samenwerking naar een hoger niveau van inhoud en vertrouwen
  3. Wendbaarheid organisatie vergroten door slimmer organiseren en werken
  4. Integrale sturing op beheersing middelen en prestaties
  5. Optimaliseren processen ten behoeve van (digitale) dienstverlening

In deze paragraaf beschrijven we de ontwikkeling van de verschillende disciplines van bedrijfsvoering:

  • Organisatie & personeel;
  • Planning & Control;
  • Juridische zaken;
  • Informatie;
  • Privacy en informatiegevoeligheid;
  • Overig.

Organisatie & Personeel

Terug naar navigatie - Organisatie & Personeel

Organisatieontwikkeling

In 2022 heeft de afdeling Organisatie & Personeel (P&O) zich gericht op de drie de pijlers van organisatieontwikkeling:
1.    Cultuur: Het beste voor Baarn en het leven van de kernwaarden samenwerken, verbindend en duidelijk. Het vertalen van de missie en de kernwaarden in gedrag is gerealiseerd door alle medewerkers en diverse (project)teams te trainen in trainingen en werkateliers.
2.    Organisatiestructuur: De organisatiestructuur zoals deze was vastgesteld in de organisatievisie 2017 is tegen het licht gehouden. Op basis van de ontwikkelingen in personeelsbehoefte en geconstateerde knelpunten zijn er een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd in de samenstelling en positionering van de subteams.
Daarnaast is binnen Team Intern advies een Veranderteam gerealiseerd, die zich specifiek richt op het aanjagen, faciliteren en ondersteunen bij het realiseren van veranderprojecten.
3.    Strategie: In 2022 is het MT gestart met het opstellen van en het werken met een veranderagenda, waarop de te realiseren veranderdoelen staan. De veranderagenda wordt ieder kwartaal bijgesteld om de juiste focus te houden.

Infographic organisatieontwikkeling

Personeelsbeleid

Ook in 2022 had de gemeente Baarn te maken met een krappe arbeidsmarkt. Het verloop van personeel is nog verder toegenomen. Door de inzet van een recruiter is de doorlooptijd van vacature tot aanstelling substantieel verkort. Daarnaast is stevig ingezet op het actualiseren van de vacaturewebsite en het actiever inzetten van social media bij het werven. 
In de uitingen wordt de gemeente Baarn als aantrekkelijk werkgever geprofileerd. We zijn aantrekkelijk werkgever doordat we onder andere jonge medewerkers de ruimte te bieden om ervaring op te doen bij het werken in een gemeente. Daardoor kunnen zij zich op persoonlijk en professioneel vlak verder kunnen ontwikkelen.

Moeilijk vervulbare functies

Door het hoge verloop van personeel in 2022 – bijna een verdubbeling van het verloop in 2021 – zijn de kosten voor werving en selectie verder toegenomen. Daarnaast heeft het hoge verloop grote impact op de continuïteit van de bedrijfsvoering processen en het borgen van kennis en ervaring. Dit heeft geleid tot fors hogere kosten voor externe inhuur, opleiding en ontwikkeling. 

Hybride werken

Na de coronacrisis zijn alle medewerkers in de loop van 2022 teruggekeerd naar kantoor, waarbij de voordelen van thuiswerken zijn behouden. De aanpak hiervan is vastgelegd in de beleidsnotitie 'Hybride werken'. De teammanagers hebben hun teams ondersteund bij de uitvoering van dit beleid.

Omvang en kosten formatie

De formatieomvang van de organisatie in 2022 was 146,36 fte (inclusief Griffie). In werkelijkheid was de bezetting in 2022 124,13 fte (inclusief Griffie). De totale salarislasten (inclusief inhuurlasten op vacatureruimte) waren € 12,28 miljoen ten opzichte van een oorspronkelijke raming van € 10,79 miljoen. In de 2e tussenrapportage is de raming aangepast naar € 12,24 miljoen. Resultaat bij de jaarstukken is € 45.000 overschrijding op salarislasten.

Ziekteverzuim 

We streven vooral naar het terugdringen van langdurig verzuim tot 4%. De percentages kort- en middellang verzuim liggen onder het landelijk gemiddelde..

Ziekteverzuim 2022 Rekening 2021 Begroting 2022 Rekening 2022
Ziekteverzuim 5,8% 6,0% 5,5%
- Kort 0,4% 0,7% 0,7%
- Middellang 0,7% 0,8% 0,8%
- Langdurig 4,7% 4,5% 4,0%
Bedragen x € 1.000,-

Planning & Control

Terug naar navigatie - Planning & Control

De planning & controlcyclus

De planning en controlcyclus (P&C) is de basis voor het ‘in control’ zijn van de organisatie en is één van de belangrijkste sturingsinstrumenten van onze gemeente.  Door de P&C-cyclus geven we op een systematische manier inhoud aan het proces van richting geven aan (het besturen, plannen) en het op koers houden (beheersen, control) van onze doelen en ambities. De P&C-cyclus geeft ons daarbij inzicht in het gevoerde beleid en de resultaten ervan. Aan de P&C cyclus ligt de cirkel van Deming ten grondslag: Plan Do Act Check. Het cyclische karakter garandeert dat de prestatiemeting en -verbetering van onze P&C producten continu onder de aandacht is. Dit geldt ook voor onze werkprocessen.

Versterken van de interne sturing en beheersing

Personeelsmonitor

Elk jaar brengt A&O fonds de Personeelsmonitor Gemeenten uit. Dit is dé benchmark voor HR kengetallen bij gemeenten. De Personeelsmonitor geeft inzicht in trends en ontwikkelingen op de Nederlandse arbeidsmarkt in het algemeen en die van gemeenten in het bijzonder. 
Naast de algemene benchmark heeft elke deelnemende gemeente ook een eigen digitaal dashboard. Hiermee kunnen de HR-kengetallen van de eigen gemeente vergeleken worden met die van andere gemeenten in dezelfde gemeentegrootteklasse én de landelijke cijfers. De organisatie gebruikt deze cijfers bij het opstellen, vormgeven en aanscherpen van het eigen personeels- en arbeidsmarktbeleid.

Budgetgesprekken

Maandelijks worden de budgetten besproken met budgetbeheerders en financieel adviseur. Tijdens deze gesprekken worden de inkomsten en uitgaven besproken en waar nodig bijgestuurd. Sinds eind 2022 is ook de personeelsadviseur bij deze gesprekken betrokken en wordt het personeelsbudget en eventuele inhuur besproken, om zodoende ook voldoende grip te krijgen op capaciteit, geld en het uitvoeren van de verschillende activiteiten. 

Veranderagenda

Wij zijn dit jaar gestart met het inzichtelijk maken van de vele projecten en opgaven die voor de Gemeente Baarn van toepassing zijn. Hier is voor gekozen omdat er niet een goede vastlegging was van de doelen van onze organisatie en welke activiteiten (programma’s; projecten; initiatieven) aan de totstandkoming hiervan een bijdrage leveren. Voor een transparante en eenduidige vastlegging is gekozen voor een Veranderplan met daaraan gekoppeld een projectenkalender. Deze wordt periodiek door het MT geëvalueerd en geactualiseerd. Met deze wijze van werken wil Baarn meer grip krijgen op de status en uitvoering van de activiteiten die bijdragen aan het Beste voor Baarn. 

Rechtmatigheidsverantwoording door het college

Zoals gemeld in de 1e tussenrapportage 2022 is de rechtmatigheidsverantwoording uitgesteld naar 1 januari 2023. Tot en met het verslagjaar 2022 geeft de accountant een oordeel over de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarstukken. Zoals gemeld in de 1e tussenrapportage 2022 is de rechtmatigheidsverantwoording uitgesteld naar 1 januari 2023. Tot en met het verslagjaar 2022 geeft de accountant een oordeel over de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarstukken.  In 2022 hebben wij een begin gemaakt met het toetsen van onze administratieve processen op de rechtmatigheid. Deze interne controles zijn uitgevoerd door de specialist VIC en reeds gedeeld met de accountant (tijdens de interim controle). In Q4 2022 zijn we begonnen met het implementeren van de interne controles bij de lijn. Concreet zijn de volgende stappen gezet om ons voor te bereiden op de rechtmatigheidsverantwoording:
•    Invulling gegeven aan Three lines of Defence model door controles te beleggen in de lijn en medewerkers daarin te trainen
•    Proceseigenaarschap is belegd bij de betreffende MT-leden
•    Risicoclassificatie vastgelegd van de processen welke in scope zijn voor de rechtmatigheidsverantwoording
•    De gemeente is aangesloten op een netwerk voor gemeenten op o.a. gebied van rechtmatigheidsverantwoording (Finolia) en heeft als pilotgemeente nieuwe werkwijzen getest

Voorkomen van fraude en onregelmatigheden 

Het college van burgemeester en wethouders is zich bewust van inherente risico’s van fraude die, zowel intern als extern, worden gelopen bij het uitvoeren van de gemeentelijke taken. Het college werkt aan een frauderisicoanalyse en zet hiermee een belangrijk stap in het creëren van bewustwording omtrent dit thema. Vanuit de bedrijfsvoering is er verhoogde aandacht voor de inrichting van onze administratieve organisatie en interne beheersing (AO/IB) ten aanzien van de geïdentificeerde risicogebieden en tevens worden de relevante geldstromen/processen betrokken in de interne controles die gedurende het jaar worden uitgevoerd.

Stakeholders van de gemeente moeten er op kunnen vertrouwen dat wij op een betrouwbare, eerlijke en zorgvuldige manier zaken doen. De gemeente beschikt over een uitgebreid scala aan zogenaamde soft controls. Iedere medewerker van de gemeente Baarn legt bij indiensttreding een ambtseed of ambtsbelofte af en overlegt een verklaring omtrent gedrag. Daarnaast beschikt de gemeente over vastgestelde regeling en gedragscodes, onder andere op het gebied van nevenwerkzaamheden en financiële belangen, welke openbaar beschikbaar zijn. De gemeente Baarn beschikt daarnaast over een regeling melden vermoeden misstanden en in de organisatie is een vertrouwenspersoon en meldpunt ingesteld waarbij eventuele misstanden vertrouwelijk kunnen worden gemeld. 

Onze (financiële) processen en systemen kenmerken zich door de aanwezigheid van functiescheidingen, zogenaamd hard controls. Hiermee voorkomen we dat slechts één persoon ongecontroleerd transacties of verplichtingen kan aangaan, autoriseren, verwerken en afwikkelen en/of zelfstandig toegang heeft tot activa.

Ondanks alle beheersingsmaatregelen resteert het risico dat management maatregelen doorbreekt en het risico van samenspanning tussen medewerkers. Transparante besluitvorming, de governance structuur, een open cultuur waarbij we elkaar durven aan te spreken, de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon om niet-integer handelen (anoniem) te melden, periodieke interne en externe audits op de naleving van beheersingsmaatregelen dragen er toe bij dat onregelmatigheden worden gesignaleerd.

De afgelopen jaren zijn er regelmatig berichten in de media over cyberaanvallen, gevallen van ransomware en datalekken. Informatiebeveiliging vanuit de perspectieven continuïteit, fraude en privacy heeft een hoge prioriteit.

Tijdens de dagelijkse bedrijfsvoering vinden controles plaats om vast te stellen of gewerkt wordt volgens de daarover gemaakte afspraken, waaronder de diverse protocollen voor informatiebeveiliging. Daarnaast beoordelen de security en privacy officer de kwaliteit en naleving van de getroffen beheersingsmaatregelen. Periodiek wordt de beheersing van informatiebeveiliging getoetst, zowel intern, maar ook extern vanuit de sector. Eventuele verbeterpunten vormen de input voor verdere aanscherping en/of naleving van het informatiebeveiligingsproces.

Conclusie
Het college is van mening dat, met alle analyses en getroffen beheersingsmaatregelen, de risico’s met betrekking tot een beheerste en integere bedrijfsvoering inzichtelijk zijn en op een adequate wijze aandacht krijgen.

 

Juridische zaken en aanbesteden

Terug naar navigatie - Juridische zaken en aanbesteden

Juridische kwaliteit

Het jaarverslag van de adviescommissie 2021 is door Juridische Zaken (JZ) besproken in de teams die dienstverlenende processen (zoals vergunning- en subsidieverstrekking) uitvoeren,. Met de adviezen hebben de teams de uitvoering van de processen kunnen verbeteren voor de inwoners. Daarnaast zijn medewerkers van de gemeente getraind in de omgang met informatie. Dit door onder andere een verplichte e-learning iBewustzijn (privacy- en informatiebeveiliging) te volgen. 
Inkopen met Impact
Het traject 'Inkopen met Impact' is in 2022 vervolgd. Dit traject heeft als doel om samen met de medewerkers die veel met inkoop te maken hebben te kijken naar hoe we als gemeente Baarn invulling kunnen geven aan de landelijke duurzame ambities (Maatschappelijk Verantwoord Inkopen). Daarvoor is de inkoopadviseur gestart met een uitgebreide analyse van de huidige situatie om vervolgens een actieplan op te kunnen stellen en uitvoeren. 
Iedere nieuwe medewerker wordt op de hoogte gebracht van de regels over inkopen en aanbesteden. Dit wordt gedaan door een pitch tijdens de introductiedag en een training door de inkoopadviseur. 
De formats voor meervoudig onderhandse aanbestedingen zijn vereenvoudigd. Dit is gedaan om deze laagdrempeliger te maken voor zowel collega's als ondernemers. 

Informatievoorziening

Terug naar navigatie - Informatievoorziening

Zoals de Digitale Agenda 2024 van de VNG ook aangeeft is onze samenleving digitaal in transitie. Informatievoorziening en digitale technologie vormen steeds meer een onlosmakelijk onderdeel van onze werkprocessen. Onze inwoners verwachten dat ze tijd- en plaats onafhankelijk met ons kunnen communiceren. Dit vraagt ook van ons dat we onze kennis, vaardigheden en competenties op het gebied van de impact van digitalisering op de samenleving de komende jaren verder vergroten en dat we onze informatievoorziening daar op aanpassen. Ontwikkelingen die we volgen en vertalen naar de gemeente Baarn zijn:
•    Generieke Digitale Infrastructuur met Digitale Identiteit;
•    Basisregistraties;
•    Regie op Gegevens;
•    Open Data;
•    Wet open overheid;
•    Dienstverlening (modern en inclusief);
•    Common Ground;
In 2022 zijn deze ontwikkelingen vertaald naar het concept informatiebeleid 2023-2026 en de bijbehorende projectenkalender. In 2022 is ook gestart met de voorbereidingen voor de uitrol van Microsoft 365. De Microsoft 365 omgeving biedt eigentijdse digitale samenwerkings- en vergaderfunctionaliteiten. Daarmee kunnen de medewerkers veilig tijd-, plaats- en device onafhankelijk (samen)werken.

Privacy en informatiegevoeligheid

Terug naar navigatie - Privacy en informatiegevoeligheid

Door de ontwikkelingen in de digitalisering van informatie, de toenemende mogelijkheden voor plaats- en tijdonafhankelijk werken en de voortschrijdende digitale samenwerking met externe partners zoals bijvoorbeeld RID en BBS, wordt informatiebeveiliging en bescherming van de privacy steeds belangrijker. Onze informatie moet betrouwbaar, beschikbaar en bruikbaar zijn om een optimale dienstverlening en efficiënte bedrijfsvoering te kunnen faciliteren. Wij hebben hier ook in 2022 onverminderd op ingezet. Wij hebben blijvend aandacht voor informatiebeveiliging en privacy. We geven invulling aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), onder meer door het aanbieden van trainingen bewustwording aan medewerkers. Het toezicht op informatiebeveiliging hebben we samen met de andere RID deelnemers gebundeld binnen het regionale Information Security Team van de Regionale ICT-Dienst Utrecht (RID). 

Beheer van de websites

Terug naar navigatie - Beheer van de websites

In 2022 is de nieuwe website Baarn.nl live gegaan. Team communicatie werkte structureel aan het toegankelijk en actueel houden en het verder optimaliseren van de website.