Programma 3: Fysiek Domein

Beoogde maatschappelijke effect

Terug naar navigatie - Beoogde maatschappelijke effect

Wij ondernemen activiteiten en taken die nodig zijn voor een aantrekkelijk Baarn. Wij houden de variatie in woon-, werk- en leefmilieus in stand en wij behouden de Baarnse identiteit. Initiatieven uit de samenleving zijn welkom. Inwoners en ondernemers krijgen de ruimte en wij regisseren, ondersteunen en stimuleren, waarbij wij aandacht hebben voor historische en culturele waarden, kwaliteit, duurzaamheid en betaalbaarheid. De Toekomstvisie en Structuurvisie ‘Baarn in 2030’ is hierbij ons uitgangspunt.

Om dit effect te bereiken, geven we uitvoering aan de volgende strategische doelen.

Strategische doelen

Terug naar navigatie - Strategische doelen
1 Onze gemeente is zoveel als mogelijk klimaatneutraal in 2030
2 Onze gemeente levert een bijdrage aan een circulaire economie
3 Wij realiseren voldoende woningen voor diverse doelgroepen
4 Wij verbeteren het ondernemersklimaat
5 Wij versterken het winkelgebied in ons centrum
6 Wij versterken de mogelijkheden voor recreatie en toerisme
7 Wij dragen bij aan meer duurzame mobiliteit
8 Onze gemeente is goed en veilig bereikbaar
9 Wij richten onze openbare ruimte zo in dat kwaliteit en veiligheid optimaal zijn.

Beleidskader

Terug naar navigatie - Beleidskader

RO Beleid en Ontwikkeling

• Nota grondbeleid 2017
• Nota bodembeheer 2013
• Visie Wonen 2019
• Beleidsregel subsidie gemeentelijke monumenten gemeente Baarn 2006 - 2006
• Plan van aanpak Programma Duurzaamheid
• Gemeentelijke richtlijn duurzaam bouwen 2012 - 2015
• Actieprogramma economische agenda 2017 - 2020
• Erfgoedbeleid Baarn 2019
• Beleidsnota Toerisme en Recreatie 2019
• Toekomstvisie Werklocaties Baarn 2020 - 2030

Beheer Openbare ruimte

• Groenvisie gemeente Baarn 2020;
• Bomenbeleidsplan 2013 – 2023;
• Verordening fysieke leefomgeving Baarn;
• Uitvoeringsbeleid bomenverordening gemeente Baarn 2016;
• Integraal beheer en uitvoeringsplan vastgoed;
• Speelruimteplan gemeente Baarn 2020 - 2024;
• Integraal beheerplan Openbare Ruimte 2021-2030;
• Beeldkwaliteitsplan Openbare Ruimte (BKP) 2019 - 2028.

Gesloten systemen

• Gemeentelijk grondstoffenplan 2015 – 2025;
• Gemeentelijk water- en rioleringsplan Baarn Soest 2018 – 2022;
• Beheersverordening Nieuwe Algemene Begraafplaats Baarn 2020;
• Masterplan Nieuwe Algemene Begraafplaats Baarn.

300 Ontwikkeling / RO Beleid

Visie Wonen op koers

Terug naar navigatie - Visie Wonen op koers

Visie Wonen
Er is afgesproken dat er een vernieuwde woonvisie gaat komen om te zorgen dat er verder gekeken wordt dan het jaar 2030. De ambitie tot 2030 is het realiseren van 850 woningen. Hiervoor liggen we op schema, dit is inclusief de 500 woningen geraamd in de Baarnsche Zoom. In 2023 wordt er gestart met het maken van een vernieuwde woonvisie.

Fusie Eemland Wonen naar Omthuis
In september heeft de gemeenteraad de zienswijze op de fusie van Eemland Wonen unaniem vastgesteld. Vanaf januari 2023 heet de woningcorporatie 'Omthuis'. Hierbij is de dienstverlening gewaarborgd voor onze inwoners. 

Prestatieafspraken
In het najaar zijn prestatieafspraken gemaakt over 2023. Sommige prestatieafspraken lopen door na 2023, zoals de verduurzaming van huurwoningen met slechte Energielabels. Hierbij werken de gemeente en de woningcorporatie samen. Jaarlijks worden er 185 woningen aangepakt. Eind 2026 zijn er geen woningen met een slechter Energielabel dan 'C'. 

Duurzaamheid

Terug naar navigatie - Duurzaamheid

De gemeente Baarn heeft de ambitie om in 2030 zoveel mogelijk klimaatneutraal te zijn en in 2050 volledig aardgasvrij. Om dit te bereiken, richt de gemeente zich voornamelijk op de energietransitie om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Dit vertaalt zich naar plannen en projecten voor de opwek van meer duurzame elektriciteit, voor het verwarmen van woningen en gebouwen met duurzame warmte en voor het besparen van energie. Hiervoor werken we nauw samen met lokale en regionale partners.

Implementatie omgevingswet

Terug naar navigatie - Implementatie omgevingswet

De inwerkingtreding van de Omgevingswet is opnieuw uitgesteld, tot 1 januari 2024. De voorbereiding in de gemeente Baarn is tijdig gestart. We gebruiken de nieuwe invoeringsdatum om nog beter voorbereid te zijn. Een gemeentelijk programmateam begeleidt de voorbereidingen. Als klankbord fungeert een raadscommissie. Sinds begin 2022 beschikt de gemeente over een computerprogramma voor het behandelen van vergunningaanvragen dat al volledig is toegerust op de Omgevingswet. De interne werkprocessen voor het behandelen en verlenen van vergunningen zijn ingericht. 

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Coronamaatregelen
Ook in 2022 ondervond het bedrijfsleven hinder door coronamaatregelen. De gevolgen van de coronacrisis op de plaatselijke economie zijn nauwlettend in de gaten gehouden. Via het POB en andere kanalen is contact gehouden met het Baarnse bedrijfsleven om te ondersteunen waar nodig. In het najaar is geïnformeerd en ondersteuning aangeboden wanneer bedrijven in de problemen dreigen te komen door het terugbetalen van coronasteungelden. Van de mogelijkheid tot ondersteuning is geen gebruik gemaakt.

Economische Uitvoeringsagenda 2022 t/m 2025
De afgelopen vier jaar heeft de gemeente samen met het Platform Ondernemend Baarn (POB) activiteiten uitgevoerd van de Economische Uitvoeringsagenda. Het merendeel van de activiteiten is inmiddels gedaan of in gang gezet. POB en gemeente concluderen dat de activiteiten uit 2018 tot en met 2021 een positieve bijdrage hebben geleverd aan het ondernemersklimaat en de samenwerking. In 2022 was het tijd voor een nieuwe uitvoeringsagenda. POB en de gemeente hebben samen deze nieuwe Economische Uitvoeringsagenda opgesteld. Deze agenda focust op tien belangrijke thema’s en daaruit voortvloeiende acties. POB en gemeente zijn samen verantwoordelijk voor de uitvoering.

Energievraagstuk
De gemeente Baarn maakt zich zorgen over de stijgende energiekosten voor inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en verenigingen. Afhankelijk van het energiecontract, kunnen stijgende tarieven een behoorlijke impact hebben op de energierekening. Om een beeld te krijgen van de problematiek bij Baarnse bedrijven heeft de gemeente eind 2022 een vragenlijst uitgezet onder lokale ondernemers.

Toerisme en recreatie

Terug naar navigatie - Toerisme en recreatie

Recreatie biedt mensen (inwoners en bezoekers) de mogelijkheid om te ontspannen en zich weer op te laden en draagt bij aan ‘mentaal welbevinden’, ‘zingeving’ en ‘kwaliteit van leven’. De ruime aanwezigheid van recreatiemogelijkheden (natuur en cultuur) bevordert het welzijn en de positieve gezondheid van de inwoners van de gemeente Baarn. 

Toerisme en recreatie leveren ook een bijdrage aan de plaatselijke economie. Horecaondernemers en ondernemers in de recreatiesector verdienen aan toerisme. De provincie Utrecht is, samen met Flevoland, de provincie waar de bevolking de komende decennia het sterkst toeneemt. Een groeiende bevolking betekent ook meer behoefte aan recreatiemogelijkheden. Vooral voor recreatievormen dicht bij huis of werk, zoals korte wandelingen en fiets- en skeelertochten, worden behoorlijke tekorten verwacht. Dit doet zich juist voor dicht bij grote steden en nieuwe wijken waar de bevolking sterk toeneemt. Ook het bezoek aan populaire gebieden op iets grotere afstand van de steden neemt toe als gevolg van de bevolkingsgroei. De Utrechtse Heuvelrug is de populairste bestemming voor openluchtrecreatie in de provincie. 

Verzelfstandiging markt

Terug naar navigatie - Verzelfstandiging markt

In 2022 is het onderzoek naar verzelfstandiging van de Baarnse weekmarkt afgerond. Stichting De Markt van Morgen adviseert na overleg met marktondernemers en wethouder om de weekmarkt in Baarn niet te verzelfstandigen. Wel doen zij enkele aanbevelingen. Zo zou de markt verplaatst kunnen worden de Laanstraat in, zodat er meer parkeerplekken beschikbaar blijven tijdens de weekmarkt en er meer aansluiting met de winkels in de Laanstraat zal zijn. De praktische uitwerking hiervan wordt in 2023 opgepakt.

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Levendig Centrum

Terug naar navigatie - Levendig Centrum

Economie: Een hechte relatie met het lokale bedrijfsleven.

Terug naar navigatie - Economie: Een hechte relatie met het lokale bedrijfsleven.

Economie: Faciliteren van samenwerking tussen de Baarnse ondernemersnetwerken en stimuleren van business-to-business tussen het lokale bedrijfsleven en de gemeente.

Terug naar navigatie - Economie: Faciliteren van samenwerking tussen de Baarnse ondernemersnetwerken en stimuleren van business-to-business tussen het lokale bedrijfsleven en de gemeente.

Economie: Bedrijven stimuleren en faciliteren bij het slimmer en duurzamer ondernemen.

Terug naar navigatie - Economie: Bedrijven stimuleren en faciliteren bij het slimmer en duurzamer ondernemen.

Stimuleren van een gezonde economie en minder regeldruk.

Terug naar navigatie - Stimuleren van een gezonde economie en minder regeldruk.

Beleidsindicator 300

Beleidsindicatoren economie

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren economie
Economie Norm Peildatum Baarn Baarn Landelijk
2021 2022 gemiddelde
Functiemenging % 12-1-2022 nnb 53,2
Vestiging bedrijven per 1.000 inw. 15 t/m 64 jaar 12-1-2022 nnb 158,4
Aantal Vestigingen per 1.000 vestigingen 12-1-2022 3471 3354 nnb
Snelgroeiende bedrijven per 1.000 vestigingen 12-1-2022 9,6 9,6% 13,6
Oprichting per 1.000 vestigingen 12-1-2022 81,3 81,3 100,3
Opheffing per 1.000 vestigingen 12-1-2022 78,1 78,1 74,8
Volkshuisvesting, RO, stedelijke vernieuwing Norm Peildatum Rekening Begroting Rekening Landelijk
begr. 2022 en landelijk 2021 2022 2022 gemiddelde
Gemiddelde WOZ waarde x € 1.000,- 2022 € 413 € 516 € 409
Nieuw gebouwde woningen Per 1000 woningen 2022 0,14 74,2
Demografische druk Totale bevolking tov 20 - 65 jaar 2022 83,6% 83,6% 85,2% 70,0%
Gemeentelijke woonlasten Eenpersoons huishouden 2022 € 910 € 1.008 € 1.008 nnb
Meerpersoons huishouden 2022 € 1.021 € 1.120 € 1.120 € 904

Beleidsindicatoren volksgezondheid en milieu

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren volksgezondheid en milieu
Volksgezondheid en Milieu Norm Peildatum Baarn Baarn Landelijk
2021 2022 gemiddelde
Huishoudelijk restafval fijn kg per inwoner 2020 140,26 kg 126,33 172 kg
Huishoudelijk restafval grof kg per inwoner 2020 15,00 kg 19,81 nnb
Hernieuwbare elektriciteit Procentueel 2019 15,0% 17,0% 18,5%

310 Beheer openbare ruimte

Vrachtwagenparkeerterrein en uitbreiding van de werf

Terug naar navigatie - Vrachtwagenparkeerterrein en uitbreiding van de werf

April 2020 heeft de gemeenteraad besloten medewerking te verlenen aan uitwerking van het schetsontwerp voor een vrachtwagenparkeerterrein en een uitbreiding van de gemeentewerf. De vervolgens opgestarte planologische procedure is afgerond, waarna het schetsontwerp is uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp.

Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)

Terug naar navigatie - Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)

Het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)  2021- 2030 is in het voorjaar van 2021 door de gemeenteraad vastgesteld en beschrijft het integraal meerjarenonderhoud van wegen, riolering en groen, Het beheerplan sluit aan bij het vastgestelde beeldkwaliteitsplan en beschrijft hoe de gemeente binnen tien jaar de openbare ruimte technisch op orde wil brengen. Dit gebeurt met een wijkgerichte en integrale aanpak. Doel is dat vanaf 2028 de beheerachterstanden zijn weggewerk en dat de openbare ruimte conform de vastgestelde beeldkwaliteit kan worden onderhouden. 

In 2022 is het werk aan de Zandvoortweg afgerond en is gestart met het project Altalaan, Wittelaan en Sophialaan. Daarnaast is de voorbereiding van de herinrichting van Lage Vuursche gestart. In de zomer is bewoners om inbreng gevraagd over dit project tijdens zogeheten schetsavonden. Dit heeft geleid tot een schetsontwerp. 

In 2022 bleek dat de gemeente nu niet in staat is om het geplande beheer en onderhoud van de openbare ruimte op een goede en gezonde manier uit te voeren. Het ontbreekt daarvoor aan capaciteit, beleid en een planmatige aanpak. Daarom is besloten om voorlopig geen grote projecten voor beheer en onderhoud van de openbare ruimte voor te bereiden en uit te voeren, maar eerst de orde op zaken te stellen. Het besluit heeft het college toegelicht in een raadsinformatiebrief Toekomstbestendig beheer en onderhoud.

Bomen

Terug naar navigatie - Bomen

Als gevolg van uitzonderlijk hitteperiodes in de zomers van 2018 en 2019 zijn meer bomen doodgegaan dan gebruikelijk. In de Perspectiefnota 2021-2024 was budget beschikbaar gesteld voor de aanplant van extra nieuwe bomen. In 2022 zijn als gevolg van onvoldoende personele capaciteit de werkzaamheden voor het planten van extra nieuwe bomen uitgesteld. 

Openbare verlichting

Terug naar navigatie - Openbare verlichting

De overeenkomst met CityTec voor het beheer en onderhoud van de openbare verlichting is begin 2022 ontbonden. Hiermee is de openbare verlichting weer in beheer en eigendom van de gemeente gekomen. De werkzaamheden voor beheer en onderhoud van openbare verlichting zijn voor een periode van 10 jaar uitbesteed aan de firma Swarco. 

Eind 2022 is begonnen met het maken van een beleidsplan Openbare verlichting. In dit beleidsplan moeten keuzes gemaakt worden over uitstraling, materialisatie en snelheid van vervanging van de huidige, sterk verouderde, openbare verlichting.

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Mobiliteitsvisie 'Baarn gaat verder'

Terug naar navigatie - Mobiliteitsvisie 'Baarn gaat verder'

Het vergroten van de biodiversiteit

Terug naar navigatie - Het vergroten van de biodiversiteit

320 Gesloten systemen (riolering, afvalverwijdering, begraafplaats)

Gesloten systemen (Riolering, Afvalverwijdering, Begraafplaats)

Terug naar navigatie - Gesloten systemen (Riolering, Afvalverwijdering, Begraafplaats)

De gemeente heeft een zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater. Onderdeel daarvan is aanleg en beheer van de riolering. We voeren afvalwater af om gezondheidsrisico’s te voorkomen. We houden regenwater gescheiden van afvalwater. We houden het regenwater zoveel mogelijk vast waar het valt, om te anticiperen op de klimaatverandering (wateroverlast én droogte). Door een structurele aanpak van het afkoppelen, een goed ontwerp van het watersysteem bij nieuwbouw en door goede monitoringsinstrumenten voorkómen we dat afkoppelen leidt tot grondwaterproblemen. Meten en monitoren helpen ons om steeds beter grip te krijgen op het functioneren van de riolering. Hierdoor kunnen we kosten besparen en de prestaties verbeteren. 

Vanuit het Platform Water Vallei en Eem en in het Afvalwaterteam Baarn–Soest sturen we op 'Kwaliteit, Kwetsbaarheid en Kosten', beschreven in het landelijke Bestuursakkoord Water (BAW). Ook geven we met het platform regionaal invulling aan klimaatadaptatie. Deze aanpak stemmen we af op ons eigen Klimaatadaptatieplan met uitvoeringsagenda.

We voeren de maatregelen uit van het Gemeentelijk Water- en Rioleringsplan Baarn/ Soest (GWRP) 2018-2022. Speerpunt is het intensiveren van het afkoppelen van het riool van verhard oppervlak (openbaar en particulier).

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Financiën Fysiek domein

Programma 3

Terug naar navigatie - Programma 3

Bij het overzicht baten en lasten in de jaarstukken is een analyse opgenomen van de verschillen tussen de actuele begroting 2022 en de werkelijke cijfers van de jaarrekening 2022.

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2022 Gewijzigd Realisatie 2022 Afwijking 2022
Lasten
300 Ontwikkeling 3.654 4.290 9.569 10.564 -996
310 Beheer 5.973 4.218 4.388 4.563 -175
320 Gesloten systemen 5.335 5.501 5.796 5.564 232
Totaal Lasten 14.963 14.009 19.753 20.691 -938
Baten
300 Ontwikkeling -3.090 -115 -4.772 -5.794 1.022
310 Beheer -386 -342 -342 -363 20
320 Gesloten systemen -7.708 -7.506 -7.506 -7.709 203
Totaal Baten -11.184 -7.963 -12.620 -13.866 1.246
SALDO van baten en lasten 3.778 6.045 7.133 6.825 307
Stortingen
999 Reserves 3.342 0 0 386 -386
Onttrekkingen
999 Reserves -2.397 -171 -810 -2.045 1.234
Saldo mutaties reserves 945 -171 -810 -1.658 848

Toelichting afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting

 

 

 

 

 

Analyse afwijkingen budgetten Rekening 2022 tov Begroting incl wijziging 2022 Incidenteel / structureel Lasten Baten
Salarislasten kunnen per programma afwijken van de geraamde lasten, per definitie voor de gehele organisatie is het verschil nihil. Zie ook paragraaf Bedrijfsvoering: Omvang en kosten formatie. Incidenteel 568
Vrijval van voorziening gasontvangststation. Incidenteel 300
Bestemmingsplannen, meer uitgaven gemaakt door dossiers Soestdijk en Ericastraat. Incidenteel -187 63
Grex Laanstraat, betaling vaststellingsovereenkomst. Dit bedrag was niet geraamd. Dit bedrag wordt gedekt door een onttrekking uit de Algemene Reserve, waardoor het resultaat na mutaties reserves nihil is. Incidenteel -1520
EZ beleid en uitvoering, minder uitputting op de subsidiegelden. Incidenteel 34
Stadsvernieuwing laanstraat. Hogere uitgaven vanwege uitvoeren Levendig en toekomstigbestendig centrum. Aan de baten de subsidie vanuit de Provincie tbv Duurzaam levendig centrum Laanstraat Incidenteel -109 68
Op het gebied van duurzaamheid zijn er minder lasten gemaakt in de uitvoering van klimaatbeleid maar extra bestedingen tbv energiearmoede. Incidenteel -210
Duurzaamheid, meer inkomsten ontvangen vanuit het Rijk tbv Energiearmoede en klimtaatadaptatie Incidenteel 497
Verkeer en vervoer minder besteed dan begroot, deels te maken met capaciteit in de uitvoering personeel. Daarnaast is een groot deel een incidentele overzetting vanuit de mobiliteitsvisie 2021 naar 2022. Incidenteel 315
Recreatie en toerisme, extra onderhoudskosten Pijnenburg, waren niet begroot. Incidenteel -33
Incidenteel
Gladheidsbestrijding: hogere lasten als gevolg van winterse omstandigheden. Incidenteel -40
Openbaar groen, minder werkzaamheden uitgevoerd dan initieel gepland, mede door onvoldoende personele capaciteit. Incidenteel 31
Straatverzorging, verlichting, de overeenkomst met Citytec voor het beheer en onderhoud van de openbare verlichting is begin 2022 ontbonden. De onderuitputting is mede vanwege de stelpost welke gealloceerd staat voor dekking kapitaalslasten, minder huur dan begroot en Huurkosten beheer en onderhoud buitenreclame en vri's. aan de batenkant zijn er meer inkomen geweest vanuit derden door o.a. graven van sleuven Incidenteel 196 49
Verkeersmaatregelen. Subsidie vanuit het Rijk ontvangen, nog niets op uitgegeven in 2022. Incidenteel 94
Wegen. In 2022 is het project Zandvoortweg afgerond en is gestart met de uitvoering van het project Altalaan, Wittelaan en Sophialaan. De voorbereiding van de herinrichting van Lage Vuursche is gestart daar stond geen raming tegenover. Aan de batenkant zijn er geen inkomsten geweest. Incidenteel -145 -94
Vastgoed met name de niet geraamde kosten op inhuur en exploitate nemen het leeuwendeel van de overuitputting voor hun rekening. Incidenteel -171 45
hogere baten rioolheffing door meer aansluitingen. Daarnaast subsidie ontvangen van het waterschap waarvoor nog geen bestedingen hebben plaatsgevonden. 198
Eindafrekening van RMN, per saldo lagere uitvoeringslasten en hogere opbrengsten reststromen. Incidenteel 232
Afvalverwerking in ramingen gerekend op extra lasten voor RMN is niet nodig gebleken. Ic 98
Overige verschillen < 20.000 en afrondingen Str 3 71
Totale afwijking voor mutaties reserves -938 1.246
Vrijval BWR openbare ruimte en vrijval voorziening GOS -386
Onttrekking algemene reserve t.b.v. afwikkeling Grex Laanstraat 1520
Lagere dan geraamde onttrekking Algemene Reserve tbv
Natuurbescherming, cultureel erfgoed, verkeersveiligheid, omgevingswet e.d. -360
Hoger dan geraamde onttreking Algemen Reserven tbv Baarnsche Zoom 13
Hoger dan geraamde onttreking kapitaallasten uit BWR openbare ruimte 61
Totale afwijking na mutaties reserves -1324 2480

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten
Incidentele posten Lasten Baten
Fysiek domein Reguliere exploitatie Dotatie reserve Reguliere exploitatie Onttrekking reserve
Budgetoverheveling 2021-2022 121.831 -121.831
Perspectiefnota 2021-2024 10.878 -10.878
Riolering Van Speijklaan 269.382 -269.382
Afwikkeling ontwikkeling Laanstraat 1.519.559 -1.519.559
Voeding Reserve Implementatie Omgevingswet 250.000
Grondverkoop Ericastraat 138.669 -111.570
Grond Baarnsche Zoom 4.657.150 -4.657.000
Vrijval BWR openb.ruimte -restant Speeltoestellen 2020 86.490 -86.490
Vrijval voorziening GOS 299.877 -299.877
Totaal Incidentele baten en lasten fysiek domein 6.717.469 636.367 -5.068.447 -2.008.140