Programma 1: Dienstverlenend Domein

Beoogde maatschappelijke effect

Terug naar navigatie - Beoogde maatschappelijke effect

De vraag van inwoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen naar de wijze waarop wij als gemeente onze producten en diensten leveren, verandert. Wij zijn dan ook steeds op zoek naar slimme en efficiënte manieren om onze dienstverlening in te zetten. Het gebruik van de digitale dienstverlening neemt toe en is een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsprocessen.

Om dit effect te bereiken, geven we uitvoering aan de volgende strategische doelen.

Strategische doelen

Terug naar navigatie - Strategische doelen
1 Wij zijn er voor de inwoners, bedrijven en organisaties.
2 Onze dienstverlening kenmerkt zich door heldere communicatie.
3 Onze inwoners kunnen zelf digitaal onze diensten gebruiken maar onze dienstverlening blijft persoonlijk voor wie dat nodig heeft.
4 Wij zorgen dat onze informatievoorziening beveiligd, betrouwbaar, beschikbaar en bruikbaar is.
5 Onze inwoners zijn veilig in onze gemeente.

Bestuurlijke producten

Terug naar navigatie - Bestuurlijke producten

100 Klantcontactcentrum
110 Informatiemanagement
120 Openbare orde, veiligheid en crisisbeheersing
130 Vergunning, toezicht en handhaving
140 Communicatie - citymarketing (vorstelijk Baarn)

Beleidskader

Terug naar navigatie - Beleidskader

Preventie- en handhavingsplan alcohol
Integraal handhavingsplan 2018 - 2022
Integraal Veiligheidsplan BES 2019 - 2022
Visie op Dienstverlening 2019

Informatiebeleid 2019-2022

100 Klantcontactcentrum

Inwonersparticipatie

Terug naar navigatie - Inwonersparticipatie

Samen met een raadswerkgroep onder de regie van de nieuw benoemde Adviseur Bewonersparticipatie is de Visie op Bewonersparticipatie ontwikkeld. Deze is leidend voor alle vormen van bewonersparticipatie. Met behulp van een digitaal participatieplatvorm en een voorstel om te werken met Buurtbudgetten maken we meer gebruik van de kennis, kracht en creativiteit van onze inwoners. Dit en andere experimenten helpen om participatie in Baarn een gezicht te geven.

- Het advies van de Rekenkamer voor meer regie op participatie is opgevolgd. Er is een Adviseur Bewonersparticipatie aangesteld voor het voeren van deze regie.
- In 2022 hebben we met een raadswerkgroep een Visie op Bewonersparticipatie ontwikkeld die leidend is voor alle vormen van bewonersparticipatie.
- We hebben in 2022 het participatieplatform meedoen.baarn.nl aangeschaft en begonnen met een pilot om te experimenteren met inzet van dit middel.
- We hebben een aanpak om te werken met Buurtbudgetten voorbereid. De gemeenteraad stelt deze in 2023 vast.

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

110 Informatiemanagement

Terug naar navigatie - Inleiding

In 2022 zijn verdere stappen gezet in de realisatie van een duurzame en toekomstbestendige informatievoorziening van gemeente Baarn. In het kader van het routeplan gegevensmanagement is onder andere de informatiearchitectuur van Baarn in kaart gebracht en in beheer genomen. Het informatiebeleid inclusief projectenportfolio 2023-2026 is ontwikkeld. Aan de hand van het projectplan Wet open overheid zijn acties uitgezet en is een coördinator aangesteld. We werkten verder aan de integrale kwaliteitszorg voor het informatie- en archiefbeheer en aan de verbetering van de managementinformatie. De overstap in 2023 naar digitaal, eigentijds en effectief digitaal werken is met het adoptieplan Microsoft 365 voorbereid. In RID verband hebben de deelnemers een gezamenlijke Informatievisie ontwikkeld en is gewerkt aan het daaruit voortvloeiende programma regionale samenwerking informatievoorziening, waar de applicatieharmonisatie onderdeel van uitmaakt. 

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Sturing op de ontwikkeling van de informatievoorziening

Terug naar navigatie - Sturing op de ontwikkeling van de informatievoorziening

120 Openbare orde, veiligheid en crisisbeheersing

Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Openbare orde en veiligheid

De basis voor het jaarlijkse Veiligheidsprogramma en het Plan van aanpak Ondermijning is het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022 (IVP). Het IVP is opgesteld samen met buurgemeenten Bunschoten, De Bilt, Eemnes en Soest, de politie en het Openbaar Ministerie en in april 2019 vastgesteld door de gemeenteraad. In het IVP is het gemeentelijke veiligheidsbeleid vastgesteld, inclusief vier gezamenlijke prioriteiten en een lokale prioriteit. Het IVP sluit aan op de Veiligheidsstrategie Midden-Nederland 2019-2022. Het jaarlijkse Veiligheidsprogramma en het Plan van aanpak Ondermijning geven een overzicht van de acties die uit het IVP voortvloeien. 

De eerste stappen voor een nieuw Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 (IVP) zijn gezet. Het plan wordt verder uitgewerkt om vastgesteld te worden in 2023.  

Crisisbeheersing

Terug naar navigatie - Crisisbeheersing

De gemeente is verantwoordelijk voor het organiseren van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) voert voor de gemeente deze taken voor het grootste deel uit. Naast het voorkomen van branden, rampen en crises willen we eventuele gevolgen daarvan zoveel mogelijk beperken. Het beleid van de VRU is vastgelegd in het Beleidsplan VRU 2020 - 2023.

Na twee jaar van beperkingen in verband met de coronacrisis heeft de crisisorganisatie in 2022 weer uitgebreid fysiek kunnen oefenen.

De opvang van Oekraïense vluchtelingen is halverwege 2022 overgegaan vanuit de crisisorganisatie in een projectorganisatie. De VRU speelt hierin een belangrijke rol.

Horecaoverleg en horeca convenant

Terug naar navigatie - Horecaoverleg en horeca convenant

Boa’s en politie zetten in op handhaving rond het uitgaan in de horeca en overleg over evenementen met betrokken partners en aanvragers. De nulmeting naar de Drank- en Horeca wetgevingsvergunningen loopt nog door. Hierbij worden alle horecaondernemers gecontroleerd. Het verloop van de samenwerking tussen gemeente, politie en horeca-ondernemers zoals die in het horeca-convenant zijn vastgelegd wordt besproken in het reguliere horecaoverleg. Hier komen ook andere actueel thema’s aan de orde. 

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Beleidsindicator 120

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Veiligheid
Het aantal verwijzingen naar HALT was in 2022 hoger dan het jaar ervoor. Dit betekent niet automatisch dat er meer jeugdcriminaliteit is. 
Het is ook mogelijk dat de samenwerking met de politie beter is en jongeren eerder worden doorverwezen, in plaats van dat zij een boete of waarschuwing krijgen. 
Het aantal misdrijven is omhoog gegaan, maar zit nog onder het regionale gemiddelde. Er zijn geen grote verschillen in de beleidsaanpak ten opzichte van 2021. 
Ook het aantal geweldsmisdrijven is gestegen. Dat komt mede doordat meerdere slachtoffers een aangifte hebben gedaan van twee losstaande incidenten. 
Het aantal vernielingen is ook toegenomen en betreft in de helft van de gevallen een auto. De andere helft zijn overige objecten, waaronder openbare gebouwen. 
De stijging van het aantal winkeldiefstallen is een landelijk fenomeen, waarbij de inflatie een mogelijke oorzaak is. 
Maar ook is er een andere keuze gemaakt in het registreren en aanpakken van winkeldiefstal. Zo krijgen minderjarigen zonder antecedenten alleen een reprimande. 
Wel is het aantal woninginbraken afgenomen in 2022 ten opzichte van 2021. Er is extra aandacht geweest voor en extra inzet gepleegd op dit onderwerp. 
Zo is er bijvoorbeeld  solar verlichting voor in poorten of bij achterdeuren uitgedeeld en is er gecommuniceerd over het veilig achterlaten van je huis. 

Veiligheid Norm Baarn Baarn Regionaal
2021 2022
Verwijzingen HALT Totaal 6 9 9
Misdrijven Totaal 876 883 84.225
per 1000 inwoners 35,3 35,5 41,2
Geweldsmisdrijven per 1000 inwoners 2 3,3 3,7
Vernielingen openbare ruimte per 1000 inwoners 2,4 3,9 3,6
Diefstallen uit woning per 1000 inwoners 6,1 4,3 4,0
Winkeldiefstallen per 1000 inwoners 1,1 1,6 2,4

130 Vergunningverlening toezicht & handhaving

Vergunningverlening

Terug naar navigatie - Vergunningverlening

Doel en prioriteit van de vergunningverlening is dat de vergunningaanvragen en -meldingen binnen de wettelijke termijnen, met zo min mogelijk verlening van de proceduretermijn, worden behandeld. De verleende bergunningen moeten bijdragen aan de Baarnse leefomgeving en handhaafbaar zijn. Hierbij staat klantgericht werken en deskundig advies centraal, waarbij wordt meegedacht met de belangen van de initiatiefnemer, van de omgeving en de gemeente Baarn. We streven hiermee naar een kwalitatief hoogwaardig product op basis van integrale adviezen.

In 2022 zijn er 402 aanvragen voor een omgevingsvergunning behandeld, waarop 245 besluiten zijn genomen. Het verschil (157) ontstaat door besluiten die naderhand zijn afgebroken of ingetrokken of nog in behandeling zijn. Er zijn 142 vooroverleggen aangevraagd. Hiervan zijn 41 aanvragen afgehandeld, 68 afgebroken en 33 nog in behandeling.

Vooral met het oog op de aankomende Omgevingswet (Ow) die op 1 januari 2024 in werking treedt, is het van belang de kennis van de medewerkers op peil te houden. Ook is het belangrijk in te spelen op het volledig digitaliseren van de werkomgeving. Het huidige landelijke omgevingsloket en het toekomstige DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) vereisen dat wij en onze adviseurs gericht kunnen werken vanuit een zogeheten VTH-systeem (Vergunning–Toezicht-Handhaving), zodat er meer klantgericht en integraal gewerkt wordt. Dit betekent een grote stap in het digitalisering en archivering.

Wat betreft de leges van omgevingsvergunningen is het uitgangspunt dat de tarieven honderd procent kostendekkend zijn. Dit is niet altijd te realiseren doordat een deel van de werkzaamheden niet gefactureerd kan worde, en sommige grotere aanvragen niet opwegen tegen kleinere. Op voorhand worden de legesopbrengsten gelijkmatig geraamd, omdat jaarlijks bijstellen tot grote fluctuaties leidt. Met de Omgevingswet in het vooruitzicht valt ook lastig in te schatten hoe het aantal aanvragen voor een omgevingsvergunning zich ontwikkelt en of deze kostendekkend uitgevoerd kan worden. Ook zijn de financiële effecten van de invoering en toepassing van de Omgevingswet voor de gemeente Baarn nog onduidelijk. 

Toezicht en Handhaving

Terug naar navigatie - Toezicht en Handhaving

In het Integraal Handhavingsplan van de gemeente Baarn is vastgelegd wat belangrijk is bij de uitvoering van de zogeheten VTH-taken. Met het handhavingsbeleid maken we duidelijk hoe we optreden tegen mensen en bedrijven die de regels niet naleven. Hierbij is handhaving geen doel op zich. Het doel is een veilige, gezonde en duurzame woon- en leefomgeving. Handhaving draagt daaraan bij. Omdat de looptijd van het huidige Integraal Handhavingsplan voorbij is, wordt het geactualiseerd in 2023. Vanwege de uitgestelde inwerkingtreding van de Omgevingswet en de koppeling met de wet kwaliteitsborging bouw is het huidige Handhavingsplan voor de termijn verlengd.  We geven een doorkijk naar de ontwikkelingen van de komende jaren door het opstellen van een nieuwe uitvoeringsstrategie toezicht en handhaving.

140 Communicatie - citymarketing (Vorstelijk Baarn)

Terug naar navigatie - inleiding

‘Vorstelijk Baarn’ is het citymarketingprogramma van de gemeente Baarn. Om zich te onderscheiden van haar buurgemeenten en om mensen en bedrijven te trekken, presenteert Baarn zich onder het merk 'Vorstelijk Baarn'.  Versterking van het merk ‘Vorstelijk Baarn’ gebeurt mede in het kader van de uitvoering van het beleid Toerisme & Recreatie en het programma Levendig Centrum. Ook zijn er verbindingen met beleidsvelden Kunst & Cultuur en Economie. 

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Een sterk profiel en bekendheid van Baarn bij potentiële bezoekers en bedrijven met als resultaat dat zij kiezen voor Baarn als plaats om te bezoeken (recreëren, winkelen), en/of werken (ondernemen).

Terug naar navigatie - Een sterk profiel en bekendheid van Baarn bij potentiële bezoekers en bedrijven met als resultaat dat zij kiezen voor Baarn als plaats om te bezoeken (recreëren, winkelen), en/of werken (ondernemen).

Er is bekendheid en draagvlak voor Vorstelijk Baarn onder de huidige inwoners, bedrijven en winkeliers. Zij voelen zich verbonden met en zijn trots op Baarn. Vorstelijk Baarn is een begrip dat door hen wordt herkend en gevoeld.

Terug naar navigatie - Er is bekendheid en draagvlak voor Vorstelijk Baarn onder de huidige inwoners, bedrijven en winkeliers. Zij voelen zich verbonden met en zijn trots op Baarn. Vorstelijk Baarn is een begrip dat door hen wordt herkend en gevoeld.

Financiën Dienstverlenend domein

Programma 1

Terug naar navigatie - Programma 1

Bij het overzicht baten en lasten in de jaarstukken is een analyse opgenomen van de verschillen tussen de actuele begroting 2022 en de werkelijke cijfers van de jaarrekening 2022.

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2022 Gewijzigd Realisatie 2022 Afwijking 2022
Lasten
100 Klant Contact Centrum 1.378 1.444 1.507 1.363 144
110 Informatiemanagement 471 472 559 541 18
120 Openbare orde, veiligheid en crisibeheersing 2.360 2.315 2.390 2.516 -126
130 Vergunning, toezicht en handhaving 361 302 1.004 504 500
140 Vorstelijk Baarn 43 40 40 37 3
Totaal Lasten 4.614 4.573 5.501 4.961 539
Baten
100 Klant Contact Centrum -370 -337 -337 -465 128
110 Informatiemanagement -4 0 0 0 0
120 Openbare orde, veiligheid en crisibeheersing -71 -29 -29 -145 116
130 Vergunning, toezicht en handhaving -485 -372 -372 -516 144
Totaal Baten -929 -738 -738 -1.127 389
SALDO van baten en lasten 3.685 3.836 4.763 3.835 928
Stortingen
999 Reserves 0 0 0 250 -250
Onttrekkingen
999 Reserves -175 -70 -363 -275 -88
Saldo mutaties reserves -175 -70 -363 -25 -338

Toelichting afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting

Terug naar navigatie - Toelichting afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting
Analyse afwijkingen budgetten Rekening 2022 tov Begroting incl wijziging 2022 Incidenteel / structureel Lasten Baten
Salarislasten kunnen per programma afwijken van de geraamde lasten, per definitie voor de gehele organisatie is het verschil nihil. Zie ook paragraaf Bedrijfsvoering: Omvang en kosten formatie. Inc -53
Hogere afdracht aan rijk leges reisdocumenten, daarstaan ook hogere baten tegenover. Inc 43 83
De legesopbrengen voor huwelijk / registratie partnerschap is hoger dan begroot. Tijdens Corona zijn veel huwelijken niet doorgegaan, de constatering is dat de hogere opbrengsten een inhaalslag is geweest. Inc 41
Voor de Gemeenteraads verkiezingen in 2022 hebben we vanuit de Decemberciruclaire 2021 een incidentele uitkering van 51.710 ontvangen, dit bedrag is niet volledig benut. Inc -28
Door de hoge (werk)druk bij leveranciers is het niet gelukt om het project eDiensten te realiseren. Budget is overgeheveld naar 2023. Inc -66
Veiligheid, hogere lasten door extra toelage voor personeel en meer inzet. Er zijn meer baten vanuit het Rijk binnengekomen ten behoeve van crisisbeheersing corona. Inc 67 90
Vergunning, toezicht en handhaving + leges vergunningverlening. Door uitstel van de datum inwerkingtreding omgevingswet is het voorbereidingsbudget in 2022 ook niet volledig besteed. De gelden worden overgeheveld naar 2023 en in een bestemmingsreserve gezet. Meer lasten binnen gekomen dan begroot, heeft mede te maken met de leges omgevingsvergunning 19 app + 20 woningen aan de troelstralaan Inc -500 152
Overige verschillen < 20.000 en afrondingen Str -2 23
Totale afwijking voor mutaties reserves -539 389
Inc
Totale afwijking na mutaties reserves -539 389

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten
Incidentele posten Lasten Baten
Ondersteunend domein Reguliere exploitatie Dotatie reserve Reguliere exploitatie Onttrekking reserve
Budgetoverheveling 2021-2022 255.609 -255.609
Perspectiefnota 2021-2024 19.045 -19.045
Totaal Incidentele baten en lasten Ondersteunend domein 274.653 - - -274.653

Budgetoverhevelingen 2022-2023

Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen 2022-2023
Budgetoverhevelingen 2022-2023 Bedrag
Integrale toegang 38.618
Huisvesting herinrichting gemeentehuis 25.000
Algemene kosten burgerzaken front-office 50.995
Regionale samenwerking 25.000
Totaal budgetoverhevelingen 139.613
Bedragen x €1.,-