Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Een verbonden partij is volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) provincies en gemeenten een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie, waarin de gemeente een
bestuurlijk én een financieel belang heeft.
Een financieel belang is:  
• een bedrag dat aan de verbonden partij ter beschikking is gesteld en niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat;
• of het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat als de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.


Een bestuurlijk belang is zeggenschap door vertegenwoordiging in het bestuur of door stemrecht. Verbonden partijen zijn onmisbaar voor de uitvoering van gemeentelijke taken. Als de schaal van een
gemeente te klein is om een taak goed te kunnen uitvoeren, is onderbrengen van die taak bij een verbonden partij veelal de aangewezen oplossing. Door schaalvergroting bereikt een gemeente een
hogere graad van specialisatie. Ook kunnen daardoor kosten worden bespaard en garanderen verbonden partijen veelal een betere continuïteit.

Verbonden partijen dienen een publiek, openbaar belang. De gemeente blijft uiteindelijk verantwoordelijk voor het realiseren van de beoogde doelstellingen van de beleidsprogramma’s waaraan de verbonden partij in meer of mindere mate een bijdrage levert. De raad heeft een kaderstellende en controlerende taak en ziet erop toe dat de verbonden partijen bijdragen aan de doelstellingen in de programma’s.

In 2020 is de geactualiseerde nota Regionale samenwerking en verbonden partijen vastgesteld. Met de actualisering is enerzijds ingezet op procesverbetering en anderzijds op een optimalisatie van de kwalitatieve aansturing op de verbonden partijen en regionale samenwerking voor zowel raad, college als ambtelijke organisatie.

Het college rapporteert de raad gedurende het jaar in de Planning &Control (P&C)-documenten over relevante ontwikkelingen zoals het aangaan of beëindigen van verbonden partijen, wijzigingen in de doelstellingen of nieuwe financiële risico’s en beleidswijzigingen in de uitvoering van de taken.

 

Bestuurlijke ontwikkelingen
In september 2022 heeft de gemeenteraad toestemming verleend om de gemeenschappelijke regeling "Gemeentebelastingen Baarn-Eemnes 2023" te treffen.

 

Grip op Verbonden partijen
In september 2022 heeft de gemeenteraad voor alle gemeenschappelijke regelingen raadsrapporteurs ingesteld.  Het werken met raadsrapporteurs kan de betrokkenheid van de gemeenteraad vergroten. 

 

Wijziging Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr)
In juli 2022 is de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) gewijzigd. Het doel van de wijziging is om de democratische controle van Gemeenschappelijke regelingen te versterken.

De wijzigingen zijn grofweg onder te verdelen in drie categorieën:
1. Versterken van de positie van gemeenteraden bij besluitvorming in een GR. Dan gaat het om de mogelijkheid tot het instellen van een regionale adviescommissie, uitbreiden van de zienswijzeprocedure en de informatieplicht, verankering van inwonerparticipatie en de mogelijkheid van een extra vergoeding voor raadsleden die lid zijn van een gemeenschappelijke
adviescommissie of onderzoekscommissie.

2. Aanvullende controle-instrumenten voor gemeenteraden: raden krijgen de mogelijkheid een regionale onderzoekscommissie in te stellen en lokale rekenkamercommissies worden in staat gesteld onderzoek te doen naar het gevoerde bestuur van een GR.

3. Verbeteren van de positie van gemeenteraden met betrekking tot het functioneren van de GR:
mogelijkheid om afspraken te maken over evaluatie van regelingen en over (financiële) gevolgen van uittreding voor deelnemers. Daarnaast een aanpassing van de planning van de begrotingscyclus.

 

De afspraken over extra zienswijzen, de informatieplicht, inwonerparticipatie, evaluatie en de (financiële) gevolgen van uittreding voor deelnemers moeten uiterlijk 1 juli 2024 in elke gemeenschappelijke regeling opgenomen worden. De overige wijzigingen zijn direct per 1 juli 2022 van kracht geworden. 

Risicoprofielen

Terug naar navigatie - Risicoprofielen

In deze jaarstukken zijn de verbonden partijen op basis van de risicoanalyse ingedeeld in verschillende pakketten. Hoe groter het bestuurlijk en/of financieel belang bij een verbonden partij, des te intensiever zijn de sturing op de partij en de informatievoorziening aan de gemeenteraad.

Om te komen tot sturing die recht doet aan de omvang en risico’s van de verbonden partij, zijn er drie pakketten: (1) het Basispakket; (2) het Pluspakket; en (3) het Pluspluspakket.

Op basis van het financiële en bestuurlijke belang en risicobepaling, zijn de verbonden partijen geplaatst in één van de pakketten. Dit gebeurt op basis van het hieronder weergegeven model.

1. Verbonden partijen die op beide vlakken laag scoren én partijen die slechts op één vlak gemiddeld scoren, worden ingedeeld in het Basispakket. 

2. Verbonden partijen die op beide vlakken gemiddeld scoren én partijen die slechts op één vlak hoog scoren, worden ingedeeld in het Pluspakket.

3. Tot slot worden de verbonden partijen die op beide vlakken hoog scoren, ingedeeld in het Pluspluspakket.

Bij het Basispakket is de informatievoorziening en de verantwoording conform de reguliere P&C-cyclus. Bij het Plus- en Pluspluspakket is er een hogere frequentie van overleg en rapportages.

 

 

 

Overzicht risicoprofiel verbonden partijen

Verbonden partij Risicoprofiel
Basis Plus PlusPlus
Gemeenschappelijke regelingen
Uitvoeringsorganisatie BBS BBS
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht RUD
Regionale ICT Dienst Utrecht RID
Veiligheidsregio Utrecht VRU
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort eo RWA
Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst regio Utrecht GGDrU
Reinigingsbedrijf Midden Nederland RMN
Afvalverwijdering AVU AVU
Overige verbonden partijen en deelnemingen
St. Openbaar onderwijs Eem Vallei Educatie STEV
NV Bank Nederlandse gemeenten BNG
Vitens NV
Amfors Holding BV

Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)

Terug naar navigatie - Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)

Doel

Uitvoering geven aan de wettelijke taken als gevolg van de Participatiewet en aanverwante regelgeving inclusief re-integratie werkzaamheden. Daarnaast de uitvoerende taken van de zorgadministratie voor Baarn,
Bunschoten en Soest en het werkgeverschap van de lokale teams.

Deelnemende partijen

Baarn, Bunschoten, Soest

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder M. Eijbaard.

Financiële ontwikkeling

In de Kadernota BBS 2022 is er een totaalbudget van € 9.487.000 voor de gemeente Baarn gevraagd. Dit betreft de financiering van structurele maatwerk- en basistaken die de gemeente Baarn bij BBS heeft belegd.

Op 1 januari 2022 is de nieuwe Wet inburgering ingegaan, waarvan een deel van de uitvoering is belegd bij BBS. BBS heeft hiervoor een begrotingswijziging ingediend voor € 111.000.

Tot ultimo 2021 vergoedden de BBS-gemeenten de kosten van een interventiespecialist. Vanaf 2022 is deze functie direct onder BBS geplaatst. De hiermee verbonden kosten worden aan de deelnemende gemeenten doorberekend en bedragen voor Baarn € 25.000.

Voor de begeleiding van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt ten tijde van de coronacrisis is er €13.000,- extra aangevraagd voor trajecten bij Amfors.

 

Inhoudelijke ontwikkeling

In december 2020 heeft de raad de evaluatie van BBS ontvangen. Naar aanleiding loopt een kerntakendiscussie rondom de deelnemende gemeenten. De uitkomst van deze kerntakendiscussie kan gevolgen hebben voor de taken die bij BBS belegd zijn. 

BBS heeft, als onderdeel van de organisatie-brede veranderagenda 2020-2023, een deel van de noodzakelijke automatiseringsslag gemaakt.

Ook in 2022 is prioriteit gegeven aan de afbouw van het ziekteverzuim. De inzet hierop heeft in het derde kwartaal van 2022 geresulteerd in een daling van 6% op maandbasis.

In april 2022 nam het Kabinet maatregelen om inwoners met lage inkomens tegemoet te komen voor de stijgende energieprijzen en aanhoudende inflatie. Een belangrijk onderdeel hiervan was de energietoeslag. BBS heeft in 2022 de energietoeslag aan bijstandsontvangers en niet-bijstandsontvangers uitgekeerd. In totaal is er voor € 1.402.685 uitgekeerd aan 1.848 inwoners (inclusief nabetaling).

Risico’s

  • •    Het is staand beleid dat BBS geen eigen vermogen aanhoudt. De solvabiliteit is 0%. Het gevolg is dat deelnemende gemeenten er mogelijkerwijs voor moeten zorgen dat BBS over voldoende middelen beschikt.
    •    In 2022 is het bijstandsbestand sterk afgenomen. Een groot deel van het resterende klantenbestand behoort tot de lastig bemiddelbare doelgroep, met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Re-integratie-inspanningen zullen daardoor kostbaar en langdurig van aard zijn.

Risicoprofiel

Pluspakket.

Financiën

Uitvoeringsorganisatie BBS Rekening Begroting Rekening
66232469/42410 2021 2022 2022
Eigen vermogen 0 0 0
Vreemd vermogen 4.586 4.766
Balanstotaal 4.586 4.766
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 0% 0% 0%
Resultaat 0 0 0
Bijdrage Baarn (Apparaatskosten) 2.799 2.247 2.751
Bedragen x € 1.000,-

Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)

Terug naar navigatie - Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)

Doel

Namens de gemeenten uitvoering geven aan (een aantal) taken van de Wet milieubeheer (Wm) en de Wet algemene bepaling omgevingsrecht (Wabo).

Deelnemende partijen

Baarn, Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Soest, Eemnes, Utrecht, Lopik, Houten, Nieuwegein.

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder S. de Vries

Er zijn geen financiële knelpunten. De deelnemersbijdrage in de ontwerp Kadernota 2021 stijgt met € 14.000 tot € 435.000.

Inhoudelijke ontwikkeling

Omgevingswet, Energietransitie, klimaatadaptatie en duurzame leefomgeving, Voormalig Programma Aanpak Stikstof en Organisatieontwikkeling. Die laatste is onder andere nodig voor de uitvoering van taken die voortvloeien uit de Omgevingswet.

Risico’s

Geen.

Risicoprofiel

Basispakket.

Financiën

Regionale uitvoeringsdienst (RUD) Rekening Begroting Rekening
67233302/42410 2021 2022 2022
Eigen vermogen 2.227 901 1.271
Vreemd vermogen 5.325 1.713 6.770
Balanstotaal 7.552 2.614 8.041
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 29% 34% 16%
Resultaat 837 9 -210
Bijdrage Baarn 309 461 456
Bedragen x € 1.000,-

Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)

Terug naar navigatie - Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)

Doel

De RID Utrecht is de ICT-dienstverlener die de ICT-infrastructuur beheert voor de deelnemende gemeenten en gemeenschappelijke regelingen.

De dienstverlening is blijvend afgestemd op de (veranderende) behoefte van de deelnemers. In het dagelijks gebruik van deze infrastructuur en diensten worden de gebruikers ondersteund. Met als doelen: een veilige digitale dienstverlening, een flexibele werkomgeving, tevreden gebruikers en minder meerkosten.

Deelnemende partijen

Gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Soest, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede.

Gemeenschappelijke regelingen Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug, Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS).

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder H. Prakke.

Financiële ontwikkeling

De RID heeft in 2022 een positief resultaat behaald van € 721.000. Het voordeel wordt vooral veroorzaakt door incidentele voordelen.

Inhoudelijke ontwikkeling

De gemeenteraad heeft op voordracht van de raadsrapporteurs een motie aangenomen, waarin de RID wordt opgeroepen om, samen met de deelnemers, een roadmap t.b.v. harmonisatie op te stellen. Deze harmonisatie ondersteunt niet alleen benodigde ontwikkeling, maar leidt ook tot efficiëntie. Baarn trekt met een aantal deelnemende gemeenten op om deze roadmap te realiseren.

In 2022 is door de deelnemers aan de RID gewerkt aan de gezamenlijke I-visie. In deze I-visie staan de thema's benoemd waarop de deelnemers zich gaan ontwikkelen op gebied van informatievoorziening, inclusief het beeld voor de situatie over 5 jaar. De uitwerking van de verschillende thema’s in sporen vindt nog plaats.

Deze thema's en doelen vertaalt de RID als de volgende focus voor haar om invulling te geven aan de behoefte van de deelnemers.

Verder heeft begin 2022 Baarn, samen met alle deelnemers, het harmonisatieconvenant ondertekend om in aanvulling op de ICT samenwerking in het verband van de RID Utrecht, intensief te gaan samenwerken op het terrein van de informatievoorziening. Aan deze samenwerking wordt invulling gegeven door:

  • Het applicatielandschap stapsgewijs te harmoniseren door bij vervanging van bestaande applicaties of aanschaf nieuwe applicaties gezamenlijk aan te besteden en in te richten;
  • Functioneel beheer van geharmoniseerde applicaties gezamenlijk in te vullen;
  • Om met de harmonisatie van applicaties als doel minimaal uit te komen op dezelfde applicatie middels inkoop / aanbesteding. Het streven hierbij is daarbij uit te gaan van een gedeelde omgeving en gedeeld functioneel beheer. Waar mogelijk zal gestreefd worden naar een identieke procesinrichting;
  • Deze harmonisatie programmatisch aan te sturen, waarbij wij ons committeren aan de deelresultaten;
  • Daartoe het applicatielandschap en de functionaliteiten in kaart te brengen, dit actueel te houden en geen applicaties aan te schaffen zonder hierover met de andere deelnemers vooraf af te stemmen;
  • Bij de harmonisatie van applicaties een projectmatige werkwijze te hanteren en daarvoor gezamenlijk middelen en personele capaciteit vrij te maken;
  • Op de uitvoering van dit samenwerkingsconvenant te sturen en dit bij te sturen;
  • Deze samenwerking minimaal ééns per 2 jaar te evalueren en waar gewenst uit te breiden, in te perken of anderszins aan te passen

De RID heeft 2022 de RID-propositie ontwikkelt, bedoeld als discussiestuk, om de samenwerking tussen de RID en haar deelnemers voor de komende jaren te richten: De RID voelt zich nauw betrokken bij de maatschappelijke missie van haar deelnemers. Dat uit zich dan ook sterk in 'de bedoeling' van de RID: "De RID zorgt dat de kansen van digitalisering optimaal en collectief worden benut, zodat de digitale dienstverlening van lokale overheden aan burgers en bedrijven herkenbaar en gemakkelijk is."

Tot slot hebben de RID-Deelnemers vanaf 15 augustus de volgende stap in de samenwerking genomen door onder leiding van de programmanager te starten met het Programma Regionale Samenwerking Informatievoorziening.

Risico’s

Het risico- en beheermanagement zijn in control. De RID ontvangt jaarlijks de ISAE3402 type II verklaring, die zich sterk richt op risicobeheersing. De RID heeft op alle geselecteerde processen goedkeuring ontvangen. 

Risicoprofiel

Pluspakket.

Financiën

Regionale ICT Dienst Utrecht (RID) Rekening Begroting Rekening
60405006/42410 2021 2022 2022
Eigen vermogen 647 87 1.078
Vreemd vermogen 6.991 5.040 5.584
Balanstotaal 7.638 5.127 6.662
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 8% 2% 16%
Resultaat 446 0 721
Bijdrage Baarn 907 931 828
Bedragen x € 1.000,-

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Doel

Het doel van de Veiligheidsregio Utrecht is de kwaliteit van de rampenbeheersing, crisisbeheersing en noodhulpverlening in de regio Utrecht te verbeteren.

Deelnemende partijen

Alle Utrechtse gemeenten

Bestuurders

Algemeen bestuur: Burgemeester M. A. Röell.

Financiële ontwikkeling

Voor 2022 is geen aanvullende bijdrage gevraagd voor de bijstelling van nieuw beleid. De bijdrage voor Baarn inclusief het pluspakket werd voor 2022 op € 1.581.000 vastgesteld. Bij de actualisatie van 2022 in juli is een bijstelling verwerkt die resulteerde in een verlaging van de bijdrage met € 3.000 zodat de bijdrage voor Baarn in 2022 € 1.578.000 bedraagt.

Inhoudelijke ontwikkeling

Het programmaplan bestaat uit één programma, Veiligheidsregio Utrecht, dat is opgebouwd uit de volgende programmaonderdelen: Risicobeheersing, Crisisbeheersing, GHOR, Brandweer, Meldkamer en Algemeen. Het beleid voor deze programmaonderdelen is in 2022 niet gewijzigd.
In 2022 is het Regionaal Risicoprofiel vastgesteld dat als basis dient voor het Regionaal Beleidsplan VRU 2024-2027. De raad heeft hiervoor wensen kenbaar gemaakt. 
In verband met de wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht (GR VRU) voorgelegd aan de gemeenten om ook daarvoor hun wensen mee te geven.

Risico’s

De financiële risico's hebben te maken met exogene ontwikkelingen die (mogelijk en/of op termijn) een financieel effect hebben op de begroting van de VRU. Deze worden niet op lokaal of regionaal niveau bepaald. ontwikkelingen leiden zonder specifieke besluitvorming niet tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage.

Risicoprofiel

Basispakket.

Veiligheidsregio Utrecht (VRU) Rekening Begroting Rekening
2021 2022 2022
Eigen vermogen 19.517 16.689 23.252
Vreemd vermogen 58.827 67.068 62.605
Balanstotaal 78.344 83.758 85.857
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 25% 20% 27%
Resultaat 0 0 742
Bijdrage Baarn 1.590 1.581 1.578
Bedragen x € 1.000,-

Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)

Terug naar navigatie - Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)

Doel

Het Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en omgeving (RWA) is de Gemeenschappelijke Regeling waarmee de deelnemende gemeenten invulling geven aan een gedeeltelijke Participatiewet (de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw)). Amfors Holding BV is het bedrijf dat de wet vervolgens uitvoert.

De regiogemeenten stellen ieder hun van het Rijk ontvangen subsidiebijdrage in het kader van de Participatiewet (sociale werkvoorziening) volledig ter beschikking aan RWA. Voor de invulling van de Wsw-dienstverbanden heeft RWA een samenwerkingsovereenkomst met Amfors. Middels de business units en diensten van Amfors wordt binnen de kaders werkgelegenheid gegenereerd en ontwikkelmogelijkheden aangeboden.

Deelnemende partijen

Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg

Bestuurders

Algemeen bestuur RWA: Wethouder M. Eijbaard.

Financiële ontwikkeling

Het aantal SW-medewerkers in dienst van RWA daalt in 2022 naar 771 SE. Dit is een daling van circa 4,5% waardoor het aantal voor Baarn op ongeveer 34 SE uitkomt. De uiteindelijke verdeling van de beschikbare Rijkssubsidie kan in 2022 een afwijking ten opzichte van de begroting veroorzaken. Het uiteindelijke effect hiervan wordt namelijk bepaald door de landelijke uitstroomcijfers. De gemeentelijke bijdragen aan RWA worden bepaald door het subsidieresultaat van het RWA en het operationele resultaat van Amfors. De begroting van Amfors laat, ondanks de daling van het beschikbare aantal medewerkers, voor 2022 een stabiel beeld zien. Het verlies van RWA kan echter niet volledig worden aangevuld vanuit het operationeel resultaat van de Amfors groep en het eigen vermogen van Amfors Holding BV. Het negatieve RWA-resultaat van € 4.752.000 over 2022 moet daardoor worden aangevuld door de deelnemende gemeenten. Dit betekent voor Baarn dat een bijdrage van € 106.000 aan RWA wordt geleverd over 2022.

 

Inhoudelijke ontwikkeling

De centrale doelstelling van RWA/Amfors voor 2022 was het bieden van een duurzame, passende werkplek aan de SW-medewerkers. De focus lag op een drietal thema’s; vitaliteit, innovatie en duurzaamheid. Een mooi voorbeeld hiervan is de Inclusive Fieldlab.

Op basis van de eerdere keuze van de deelnemende gemeenten dat de focus van RWA/Amfors zich primair op de Sw-doelgroep richt, krimpt de organisatie. Om het mogelijke effect hiervan op langere termijn in beeld te brengen is op verzoek van het Bestuur RWA en de Raad van Commissarissen Amfors in 2020 een toekomstvisie opgesteld. De komende jaren focust RWA Amfors zich op het uitrollen van de toekomstvisie Twee29 (2021-2029). Voor een goed beeld van de toekomst van RWA/Amfors op langere termijn is gekeken naar de meest relevante megatrends: demografie, technologie en milieu. Deze zijn vertaald naar de drie speerpunten, vitaal vakmanschap (duurzame inzetbaarheid), innovatie en duurzaamheid. Deze speerpunten staan centraal binnen de RWA Meerjarenbegroting 2021 - 2024. De omvang van de ondersteunende organisatie krimpt mee met die van de Sw-populatie. De daling in omvang kan door verdere automatisering en digitalisering en vereenvoudiging van de organisatiestructuur op passende wijze worden opgevangen.

Risico’s

In de RWA Meerjarenbegroting 2021 - 2024 is een analyse van de mogelijke risico’s gemaakt om de stabiliteit in het resultaat te verbeteren en de sociale doelstellingen nu en op lange termijn te behalen. Daar waar risico’s beïnvloedbaar zijn heeft RWA Amfors de bedrijfsvoering zodanig ingericht dat de kans dat ze zich voordoen zo klein mogelijk wordt gehouden. Voor de niet of nauwelijks te beïnvloeden risico’s die vooral in het domein van de Rijksoverheid liggen vindt continu lobby vanuit de branchevereniging Cedris en VNG plaats. Als voorbeeld kan worden genoemd dat de hoogte van het subsidiebedrag per SW-medewerker jaarlijks door het Rijk wordt vastgesteld aan de hand van de feitelijke uitstroomgegevens, bij een vooraf vastgesteld Macrobudget. Jaarlijks wordt bij meicirculaire de nieuwe verdeling bekend gemaakt. Herverdeeleffecten (positief of negatief) zijn niet op voorhand te voorspellen. Eventuele herverdeeleffecten hebben directe invloed op het resultaat van RWA en daarmee ook op de gemeentelijke bijdrage.

Risicoprofiel

Pluspakket.

Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)

Doel

De GGDrU voert voor de gemeente de taken uit die voortkomen uit de Wet publieke gezondheid (Wpg). Hierbij ligt de primaire focus op de collectieve en preventieve aspecten van de gezondheid.

Deelnemende partijen

Alle Utrechtse gemeenten

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder S. de Vries.

Financiële ontwikkeling

Het positieve jaarresultaat van GGDrU over 2022 bedraagt € 648.000. Dit komt voort uit € 22.053.000 lagere baten (inclusief mutaties in reserves) dan begroot en € 22.701.000 lagere lasten in vergelijking met de begroting. De verklaring voor de lagere lasten is het feit dat de corona-meerkosten lager zijn uitgepakt dan ingeschat op het moment van het opstellen van de begrotingswijziging 2022. Aangezien deze meerkosten declarabel zijn bij het ministerie verklaart dit tegelijkertijd ook de lagere baten in vergelijking met de begroting. Exclusief corona-gerelateerde lasten en baten zijn er € 4.823.000 hogere baten (inclusief mutaties in reserves) gerealiseerd en € 4.175.000 hogere lasten in 2022.

GGDrU heeft in 2022 ruim 127 miljoen euro aan kosten gedeclareerd bij het ministerie van VWS waarbij reeds per saldo 8 miljoen euro aan reeds eerdere aangevraagde extra voorschotten verrekend zijn in 2022.

De inwoner- en kindbijdrage op basis van de primitieve begroting 2022 was in juni 2021 vastgesteld op € 33.514.383 (exclusief de liaisonbijdragen van de gemeente Utrecht voor epidemiologie € 59.735 en gezondheidsbevordering € 59.735). In de herziene begroting 2022-1 is de inwoner- en kindbijdrage aangepast naar € 34.108.658. De bijdragen conform de herziene begroting zijn ook daadwerkelijk in 2022 afgerekend.

In de begroting 2022 is rekening gehouden met een post ‘Onvoorzien’ van € 103.000, deze is niet gebruikt.

Algemene reserve 
€ 20.605 betreft de onttrekking conform het resultaatsbestemmingsvoorstel 2021. Daarnaast is in het AB van 6 juli 2022 besloten om de bestemmingsreserve voor de versterking van de AVG te laten vrijvallen en deze te doteren aan de algemene reserve Publieke gezondheid à € 277.000. De voorziene onttrekking à € 595.000 is niet uitgevoerd vanwege het besluit te doen stoppen met de ontwikkeling van het GGiD. 
 
Gemeentelijke bijdrage
De gemeentelijke bijdrage voor Baarn voor 2022 is €986.512.
De stijging van de gemeentelijke bijdrage van €35.000 past binnen de uitgangspunten van de begroting van gemeente Baarn.

Inhoudelijke ontwikkeling

Nieuw bestuur en nieuwe bestuursagenda In maart 2022 hebben de gemeenteraadsverkiezingen plaatsgevonden. Dat betekende ook een nieuw bestuur voor GGDrU, met maar liefst 19 nieuwe (van de 26) bestuurders. Het nieuwe bestuur heeft voor de bestuursperiode 2023 – 2027 een bestuursagenda opgesteld. De bestuursagenda geeft duiding aan gemeenten en samenwerkingspartners waar we voor staan, welk verschil wij willen maken en hoe we dat doen voor de inwoners van de regio Utrecht, samen met hen. Daarnaast geeft de bestuursagenda intern kaders en richting. De pijlers voor de komende jaren zijn: 
- Kansrijk opgroeien 
- Gezonde en veilige leefomgeving 
- Langer gezond zelfstandig 
- Wendbare en vitale organisatie 

GGiD 
In 2022 is het moeilijke, maar helaas noodzakelijke, besluit genomen om de samenwerking met de leverancier van het zogeheten Digitaal Dossier Jeugd Gezondheid (GGiD) te beëindigen. 

Opvang vluchtelingen 
Als gevolg van de huidige oorlog in Oekraïne is een vluchtelingenstroom op gang gekomen. Ook in onze regio zijn afgelopen jaar vluchtelingen opgevangen. De coördinatie op de opvang van Oekraïense vluchtelingen voor de regio ligt bij de Veiligheidsregio (VRU). De verantwoordelijkheid voor de uitvoering ligt bij de gemeenten. Voor GGDrU is het belangrijk om zo snel en zo goed mogelijk in te schatten wat er nodig is als het gaat om publieke gezondheid.

Covid-19 
In crisistijd heeft de DPG de operationele leiding van de geneeskundige hulpverlening in de regio. De DPG is lid van het ROAZ MN (Regionaal Overleg Acute Zorg Midden-Nederland) en was in de coronacrisis voorzitter van het Covid-19 kernteam ROAZ MN.
Voor de bestrijding van Covid-19 is eind 2022 nog altijd sprake van een aparte organisatie, het Coronabedrijf. Medio 2022 is het traject gestart voor de transitie van het coronabedrijf naar de Non-Covid organisatie. Hiervoor is door een extern bureau een Transitieplan opgesteld.
Tijdens de coronapandemie stuurde de DPG wekelijks een regionale rapportage over de ontwikkelingen en verspreiding van het virus in de regio naar onder andere bestuurders van zorginstellingen en gemeenten in de regio.

Risico’s

Het schrappen van taken door individuele gemeenten, heeft gevolgen voor de totale kosten voor alle gemeenten.

Risicoprofiel

Basispakket.

Financiën

Gezondheids dienst Utrecht (GGDrU) Rekening Begroting Rekening
2021 2022 2022
Eigen vermogen 4.113 3.270 4.331
Vreemd vermogen 9.484 8.556 9.281
Balanstotaal 13.597 14.353 13.612
Solvabiliteit (EV/TV) 8% 13
Resultaat 565 0 648
Bijdrage Baarn 897 951 878
Bedragen x € 1.000,-

Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Terug naar navigatie - Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Doel

Het is de ambitie van RMN een effectieve en efficiënte speler te zijn in de afvalinzameling en straatreiniging. RMN streeft daarbij naar een maximale samenwerking met andere in de openbare ruimte acterende partijen. 

Deelnemende partijen

Baarn, Bunnik, Nieuwegein, Soest, IJsselstein, Zeist.

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder M. Eijbaard.

Financiële ontwikkeling

De bijdrage die Baarn aan RMN moet betalen, is gestegen van € 3.133.000 in 2021 naar € 3.234.000 in 2022. De kosten zijn gedekt uit de afvalstoffenheffing.  

Inhoudelijke ontwikkeling

In 2022 heeft het college van B&W stappen genomen om de situatie binnen RMN onder controle te krijgen. Eind 2022 zijn deze stappen en de voortgang met een raadsinformatiebrief naar de gemeenteraad van Baarn gegaan. 

Risicoprofiel

Pluspakket

Financiën

Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) Rekening Begroting Rekening
6721 2021 2022 2022
Eigen vermogen 218 218 218
Vreemd vermogen 14.393 17.525 29.747
Balanstotaal 14.611 18.138 29.965
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 1% 3% 1%
Resultaat 85 0 86
Bijdrage Baarn 3.195 3.263 2.902
Bedragen x € 1.000,-

Overige verbonden partijen

Terug naar navigatie - Overige verbonden partijen

Afval Verwijdering Utrecht

De AVU sluit contracten af met verwerkers voor het transport en de verwerking van diverse afvalstromen naar afvalverwerkende bedrijven en het bevorderen van de mogelijkheden van hergebruik van ingezameld afval. De deelnemende partijen zijn 25 Utrechtse gemeenten. De financiën lopen via de bijdrage aan de RMN.

Stichting Openbaar primair Onderwijs Eem Vallei Educatief 

Het doel van de Stichting Eem-Vallei Educatief (STEV) is het adequaat verzorgen van het openbaar onderwijs in de aangesloten gemeenten. Dit zijn de gemeenten Baarn, Barneveld, Bunschoten, Nijkerk, Scherpenzeel, Soest, Woudenberg. Openbaar onderwijs is een gemeentelijke verantwoordelijkheid, ook al is deze op afstand gezet (verzelfstandigd). In het geval dat STEV financiële problemen krijgt, blijven de deelnemende gemeenten financieel verantwoordelijk voor het openbaar basisonderwijs. 

Amfors Holding BV

Terug naar navigatie - Amfors Holding BV

Doel

Amfors Holding is de uitvoeringsorganisatie van het RWA en verantwoordelijk voor de uitvoering van de voormalige Wsw nu onderdeel van de Participatiewet. De 6 samenwerkende gemeenten zijn eigenaar/aandeelhouder in de Amfors Holding B.V.

Deelnemende partijen

Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest, Woudenberg.

Bestuurders

Algemeen bestuur RWA: Wethouder M. Eijbaard.

Financiële ontwikkeling

Zie boven: Gemeenschappelijke regeling RWA

Inhoudelijke ontwikkeling

Zie boven: Gemeenschappelijke regeling RWA

Risico’s

Zie boven: Gemeenschappelijke regeling RWA

Risicoprofiel

Pluspakket

 

Vitens NV

Terug naar navigatie - Vitens NV

Doel

Exploitatie van het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland. De belangrijkste activiteiten van Vitens N.V. zijn het oppompen van grondwater, het zuiveringsproces hiervan en de distributie van schoon water.

Deelnemende partijen

De aandelen van Vitens worden gehouden door alle gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens.

Bestuurders

Gevolmachtigde: Wethouder H. Prakke.

Financiële ontwikkeling

Geen ontwikkelingen

Inhoudelijke ontwikkeling

Jaarlijks ontvangt de gemeente dividend. De gemeente heeft 24.207 aandelen.

Risico’s

Geen risico’s

Risicoprofiel

Basispakket

Vitens Rekening Begroting Rekening
69134008-21260-I 2021 2022 2022
Eigen vermogen 600 649
Vreemd vermogen 1.388 1.447
Balanstotaal 1.988 Niet van toepassing 2.096
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 30% 31%
Resultaat 19 8
Dividend uitkering 0 0
Bedragen x € 1.000,-

Bank Nederlandse Gemeente NV (BNG)

Terug naar navigatie - Bank Nederlandse Gemeente NV (BNG)

Doel

Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten.

Deelnemende partijen

De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.

Bestuurders

Gevolmachtigde: Wethouder H. Prakke.

Financiële ontwikkeling

Geen ontwikkelingen

Inhoudelijke ontwikkeling

Jaarlijks ontvangt de gemeente dividend. De gemeente heeft 46.800 aandelen.

Risico’s

Geen risico’s

Risicoprofiel

Basispakket

 

Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) Rekening Begroting Rekening
69134007-21260-I 2021 2022 2022
Eigen vermogen 5.062 4.615
Vreemd vermogen 143.995 107.459
Balanstotaal 149.057 Niet van toepassing 112.074
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 3% 4%
Resultaat 211 279
Dividend uitkering Baarn (bedrag in € 1.000,-) 107 117
Bedragen x € 1.000.000,-