-
Blz. 1
Begroting 2022
-
Blz. 2
Begroting 2022
-
Blz. 3
Programma's
-
Blz. 4
Introductie
-
Blz. 5
Voorwoord
-
Blz. 6
Bestuurlijke samenvatting
-
Blz. 7
I - Inspelen op de gevolgen van Covid-19 in 2022
-
Blz. 8
COVID-19
-
Blz. 9
II - Collegeprogramma op koers
-
Blz. 10
Duurzaam Baarn
-
Blz. 11
Wonen in Baarn
-
Blz. 12
Ondernemen en recreëren in Baarn
-
Blz. 13
III - Speerpunten uit de beleidsbegroting 2022
-
Blz. 14
Programma 1 Dienstverlenend domein
-
Blz. 15
Dienstverlening
-
Blz. 16
Inwonerparticipatie
-
Blz. 17
Veilig zijn in Baarn
-
Blz. 18
Gemeenteraad en verkiezingen
-
Blz. 19
Programma 2 Sociaal domein
-
Blz. 20
Sociaal Domein
-
Blz. 21
Eenzaamheid
-
Blz. 22
Cultuur
-
Blz. 23
Gezamenlijke ontwikkeling theater en bibliotheek
-
Blz. 24
Inburgering
-
Blz. 25
Onderwijs
-
Blz. 26
Programma 3 Fysiek Domein
-
Blz. 27
Omgevingswet
-
Blz. 28
Paleis Soestdijk
-
Blz. 29
Visie Wonen op koers
-
Blz. 30
Levendig centrum
-
Blz. 31
Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)
-
Blz. 32
Mobiliteit
-
Blz. 33
Openbare verlichting
-
Blz. 34
Afvalvermindering vraagt nog meer aandacht
-
Blz. 35
Duurzaamheid
-
Blz. 36
Programma 4 Ondersteunend Domein
-
Blz. 37
Bedrijfsvoering
-
Blz. 38
IV - Duurzaam financieel Beleid
-
Blz. 39
Uitgangspunten begroting 2022-2025
-
Blz. 40
Doelstelling meerjarenperspectief 2022-2025
-
Blz. 41
Ontwikkeling reservepositie
-
Blz. 42
Ontwikkeling woonlasten
-
Blz. 43
Mutaties tussen de perspectiefnota 2022 en de begroting 2022
-
Blz. 44
Toelichting mutaties tussen perspectiefnota en begroting
-
Blz. 45
Leeswijzer
-
Blz. 46
Inleiding
-
Blz. 47
Beleidsbegroting
-
Blz. 48
Financiële begroting
-
Blz. 49
Bijlagen
-
Blz. 50
Samenstelling bestuur
-
Blz. 51
Burgemeester Mark Röell
-
Blz. 52
Wethouder Erwin Jansma
-
Blz. 53
Wethouder Hugo Prakke
-
Blz. 54
Wethouder André van Roshum
-
Blz. 55
Wethouder Jannelies Vissers
-
Blz. 56
Gemeentesecretaris Cynthia Creveld
-
Blz. 57
Programma 1: Dienstverlenend Domein
-
Blz. 58
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 59
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 60
Strategische doelen
-
Blz. 61
Bestuurlijke producten
-
Blz. 62
Beleidskader
-
Blz. 63
100 Klantcontactcentrum
-
Blz. 64
Inwoners participatie
-
Blz. 65
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 66
We werken aan het verder digitaliseren van onze dienstverlening.
-
Blz. 67
Wij werken samen met het programma digitaliseren aan het digitaliseren van diensten zoals aangifte geboorte, overlijden en huwelijk.
-
Blz. 68
We gaan ervoor zorgen dat de online dienstverlening een prominente plek heeft in de website van de gemeente Baarn
-
Blz. 69
Door diverse vormen van participatie in te zetten, vergroten we de betrokkenheid van de inwoners en maken wij gebruik van hun kennis en kunde.
-
Blz. 70
We onderzoeken aan de hand van pilots hoe diverse vormen van participatie inzetbaar zijn.
-
Blz. 71
110 Informatiemanagement
-
Blz. 72
Inleiding
-
Blz. 73
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 74
Sturing op de ontwikkeling van de informatievoorziening
-
Blz. 75
Het opleveren van het Informatiebeleid 2023-2026, dat mede is gebaseerd op het collegeprogramma, inclusief een bijbehorend projectenportfolio
-
Blz. 76
Het realiseren van het uitvoeringsprogramma
-
Blz. 77
Het jaarlijks actualiseren van het uitvoeringsprogramma
-
Blz. 78
We brengen onze gegevens naar een kwalitatief hoogwaardig niveau en borgen de kwaliteit
-
Blz. 79
We leveren een pragmatisch routeplan op hoofdlijnen voor de periode 2022-2026 op
-
Blz. 80
Het uitvoeren en borgen van de actiepunten uit het routeplan
-
Blz. 81
We actualiseren het routeplan jaarlijks
-
Blz. 82
We richten het gegevensmanagement in
-
Blz. 83
Sturing op de richting, de inrichting en de uitvoering van de informatievoorziening.
-
Blz. 84
We richten onze informatievoorziening op strategisch, tactisch en operationeel niveau volledig in.
-
Blz. 85
Kwaliteitszorg voor het informatie- en archiefbeheer is onderdeel van de integrale kwaliteitszorg informatievoorziening.
-
Blz. 86
Uitbouwen van de kwaliteitszorg van de andere bronnen, naast het zaaksysteem, binnen de informatievoorziening.
-
Blz. 87
We werken samen met ketenpartners en leveranciers.
-
Blz. 88
We werken aan een regionaal samenwerkingsverband op de informatievoorziening, waardoor we onze vraag beter kunnen afstemmen op het aanbod van de RID.
-
Blz. 89
We voldoen aan wet- en regelgeving voor informatiehuishouding en informatieveiligheid
-
Blz. 90
We implementeren een applicatie om te kunnen voldoen aan de eisen vanuit de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
-
Blz. 91
We brengen het digitale archief over naar het E-depot van Archief Eemland, zodra dat beschikbaar wordt gesteld.
-
Blz. 92
We verbeteren het plaats- en tijdsonafhankelijk samenwerken en het delen van documenten
-
Blz. 93
We sluiten aan bij de versnelde implementatie van Microsoft365.
-
Blz. 94
We leveren de adoptieaanpak Microsoft 365 op, in samenwerking met de RID en de deelnemende organisaties
-
Blz. 95
We starten met de uitfasering van de netwerkschijven
-
Blz. 96
We verbeteren de monitoring en besturing van onze processen
-
Blz. 97
We onderzoeken welke tool wij hiervoor kunnen inzetten en starten met het maken van diverse dashboards.
-
Blz. 98
We willen zoveel mogelijk processen digitaliseren.
-
Blz. 99
Procesmatig werken is onderdeel van de manier van werken in Baarn. Waar de vraag ontstaat in de organisatie om het proces te verbeteren wordt tevens gekeken naar de mogelijkheden tot digitalisering.
-
Blz. 100
120 Openbare orde, veiligheid en crisisbeheersing
-
Blz. 101
Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 102
Crisisbeheersing
-
Blz. 103
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 104
Ondermijning - Versterken bewustwording en informatiepositie
-
Blz. 105
Ondermijning - Vergroten van de bestuurlijke weerbaarheid en zichtbare overheid
-
Blz. 106
Tegengaan van drugscriminaliteit en drugsgebruik onder jongeren
-
Blz. 107
Een integrale aanpak op een kerngroep van dealers en jongeren daaromheen, investeren in samenwerking en bewustwording van professionals, het versterken van de weerbaarheid van ouders en investeren in tegengaan van de normalisering van drugs.
-
Blz. 108
Veilig uitgaan en evenementenbezoek
-
Blz. 109
Boa’s en politie zetten in op handhaving bij het uitgaan en overleg over evenementen met betrokken partners en aanvragers.
-
Blz. 110
Een veilige woonomgeving
-
Blz. 111
Door het verzorgen van voorlichting weten bewoners hoe zij hun woning en buurt veilig kunnen houden.
-
Blz. 112
Crisisbeheersing - Het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid over wat te doen bij brand of in het geval van calamiteiten is vergroot
-
Blz. 113
De VRU geeft deze voorlichting.
-
Blz. 114
Crisisbeheersing - De gemeentelijke crisisorganisatie is voldoende opgeleid, getraind en geoefend
-
Blz. 115
Wij sluiten aan bij het systeem van crisisbeheersing en het opleidings- en oefenprogramma van de VRU of dragen zelf zorg voor opleiding of oefening.
-
Blz. 116
Beleidsindicator 120
-
Blz. 117
Beleidsindicatoren
-
Blz. 118
130 Vergunningverlening toezicht & handhaving
-
Blz. 119
Vergunningverlening
-
Blz. 120
Toezicht en Handhaving
-
Blz. 121
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 122
Zorgvuldige verlening Wabo-vergunningen.
-
Blz. 123
100% vergunningen juridisch houdbaar en tijdig verleend.
-
Blz. 124
Realisatie uitvoeringsprogramma handhaving 2022.
-
Blz. 125
We zetten in volgens het integraal handhavingsplan.
-
Blz. 126
140 Communicatie - citymarketing (Vorstelijk Baarn)
-
Blz. 127
inleiding
-
Blz. 128
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 129
Een sterk profiel en bekendheid van Baarn bij potentiële bezoekers en bedrijven met als resultaat dat zij kiezen voor Baarn als plaats om te bezoeken (recreëren, winkelen), en/of werken (ondernemen).
-
Blz. 130
Campagnes en evenementen worden sterker dan voorheen ingezet om het profiel van Vorstelijk Baarn te versterken en het merk in te vullen.
-
Blz. 131
Logo, typologie en kleurstelling van Vorstelijk Baarn worden zoveel mogelijk gebruikt in uitingen van de gemeenten.
-
Blz. 132
Stakeholders worden gestimuleerd Logo, typologie en kleurstelling van Vorstelijk Baarn waar mogelijk en zinvol te gebruiken in hun uitingen.
-
Blz. 133
We stimuleren de kunst & cultuur sector om het logo van Vorstelijk Baarn te gebruiken
-
Blz. 134
Er is bekendheid en draagvlak voor Vorstelijk Baarn onder de huidige inwoners, bedrijven en winkeliers. Zij voelen zich verbonden met en zijn trots op Baarn. Vorstelijk Baarn is een begrip dat door hen wordt herkend en gevoeld.
-
Blz. 135
Campagnes en communicatie van Vorstelijk Baarn richt zich ook op de eigen bewoners en ondernemers. Ondernemers en organisaties worden betrokken bij de invulling van Vorstelijk Baarn.
-
Blz. 136
Het gebruik van logo en banieren van Vorstelijk Baarn bij gezamenlijke evenementen en promotie wordt zoveel mogelijk gestimuleerd.
-
Blz. 137
De coöperatie wordt nauw betrokken bij Vorstelijk Baarn, net als andere organisaties zoals de VVV.
-
Blz. 138
De klankbordgroep Vorstelijk Baarn is het adviesorgaan bij de ontwikkeling en uitvoering van een jaarprogramma Vorstelijk Baarn.
-
Blz. 139
We ondersteunen een initiatief van ondernemers en organisaties om de toeristische parels van Baarn te verbinden met een elektrisch trammetje: een uitwerking van een Rondje Vorstelijk Baarn.
-
Blz. 140
Leden van de klankbordgroep Vorstelijk Baarn worden duidelijker in beeld gebracht als vertegenwoordigers van Vorstelijk Baarn.
-
Blz. 141
Financiële begroting en toelichting programma 1
-
Blz. 142
Financiën
-
Blz. 143
Mutatie reserves
-
Blz. 144
Toelichting van de financiële verschillen begroting 2021 versus begroting 2022
-
Blz. 145
Programma 2: Sociaal Domein
-
Blz. 146
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 147
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 148
Strategische doelen
-
Blz. 149
Bestuurlijke producten
-
Blz. 150
Beleidskader
-
Blz. 151
200 Vitaliteit
-
Blz. 152
Maatschappelijke voorzieningen
-
Blz. 153
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 154
Verbinding tussen de inwoners en binnen de wijken/buurten.
-
Blz. 155
We werken aan de realisatie van passende en efficiënte huisvesting voor culturele en maatschappelijke organisaties.
-
Blz. 156
We gaan het ijsbaanterrein meer gebruiken om in de buitenlucht te bewegen.
-
Blz. 157
We faciliteren de totstandkoming van de streekomroep Eemland 1, waar RTV Baarn onderdeel van uitmaakt, samen met 3 andere regionale omroepen vanuit 4 gemeenten.
-
Blz. 158
We subsidiëren twee regionale festivals voor vier jaar (2021-2024), die van betekenis zijn voor het culturele profiel van de regio en bijdragen aan toerisme, recreatie en economie.
-
Blz. 159
Er zijn een viertal uitgangspunten voor vrijwilligerswerk geformuleerd waar de komende jaren op wordt ingezet.
-
Blz. 160
We blijven laagdrempelige beweegactiviteiten subsidiëren zoals Wandel Baarn Vitaal, GALM en Sociaal Vitaal.
-
Blz. 161
Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen.
-
Blz. 162
Er zal een Lokale Inclusie Agenda opgemaakt worden.
-
Blz. 163
We subsidiëren structureel sport- en cultuuractiviteiten voor de jeugd, zoals de High 5, om deze laagdrempelig te houden en de kwaliteit te waarborgen.
-
Blz. 164
We evalueren de pilots van de dagbesteding en maatjes en nemen een besluit over een eventueel vervolg.
-
Blz. 165
Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
-
Blz. 166
Doorontwikkeling van het programma Eén tegen Eenzaamheid.
-
Blz. 167
Eenzaamheid onderbrengen, waar mogelijk, bij bestaande subsidiebudgetten.
-
Blz. 168
Statushouders die nieuw in Baarn zijn komen wonen begeleiden we bij de inburgering.
-
Blz. 169
We screenen de motorische vaardigheid van kinderen in groep 3 van de basisscholen en geven extra beweeglessen aan hen die het nodig hebben.
-
Blz. 170
We dragen zorg voor voldoende adequate en waar mogelijk functionele en duurzame huisvesting voor het primair en voortgezet onderwijs in Baarn.
-
Blz. 171
Om uitvoering te geven aan het IHP wordt in 2022 rekening gehouden met het uitvoeren van een scenariostudie en het opstellen van een businesscase voor 1 onderwijsproject.
-
Blz. 172
Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.
-
Blz. 173
Creëren van laagdrempeligheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van activiteiten en trajecten.
-
Blz. 174
Faciliteren van initiatieven door en met inwoners.
-
Blz. 175
Verkennen van oplossingen in het eigen netwerk, met vrijwilligers en in de basisinfrastructuur, voordat gespecialiseerde hulp, zorg en ondersteuning wordt ingezet.
-
Blz. 176
Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners.
-
Blz. 177
We creeëren passende arrangementen voor de doelgroep in Baarn die structureel ‘’stut en steun’’ nodig heeft.
-
Blz. 178
Vanuit de strategische uitvoeringsagenda 'wonen en zorg' onderzoeken of het huidige aantal verpleegplekken voor tijdelijke of permanente opname voor senioren voldoende is tov de vraag.
-
Blz. 179
210 Basis / Toegang
-
Blz. 180
Gezondheidsbevordering
-
Blz. 181
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 182
Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
-
Blz. 183
Vanuit een samenwerkingsverband met de regio Amersfoort wordt gewerkt aan het toekomstbestendig maken van het doelgroepenvervoer, waaronder de overgang van de regiotaxi van de provincie naar de gemeente eind 2023.
-
Blz. 184
Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
-
Blz. 185
Uitvoering geven aan het Lokaal Preventie Akkoord
-
Blz. 186
Positieve Gezondheid opnemen in nieuw beleid
-
Blz. 187
Integrale aanpak rondom het thema Gezondheid, zoals met klimaatadaptatie, integrale toegang, omgevingswet, energietransitie
-
Blz. 188
Verminderen van onderwijsachterstanden en het voortijdig schoolverlaten.
-
Blz. 189
Kinderen met ontwikkelingsachterstanden zoveel mogelijk binnen het reguliere onderwijs in Baarn houden.
-
Blz. 190
Een integrale toegang tot voorzieningen voor de inwoners op het gebied van wonen, welzijn, zorg en gezondheid.
-
Blz. 191
We gaan door met het organiseren van een brede vooropvang waarbinnen ouderen kunnen deelnemen aan verschillende activiteiten en dagbesteding.
-
Blz. 192
Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.
-
Blz. 193
Daar waar geen sprake is van een zware zorgbehoefte, zal een deel van de activiteiten zonder beschikking in de basisinfrastructuur kunnen worden aangeboden. Dit past ook in een inclusieve samenleving.
-
Blz. 194
Integraal werken bij meervoudige en complexe vragen: We herijken de opdracht van het lokaal team conform de regionale ontwikkeling die gericht is op het versterken van de eigen begeleiding door het lokaal team.
-
Blz. 195
220 Participatie, Wmo en Jeugdzorg
-
Blz. 196
Taakstelling sociaal domein
-
Blz. 197
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 198
Lokale invulling van hulp, zorg en ondersteuning. In de regio of landelijk als het niet anders kan.
-
Blz. 199
In de Regio Amersfoort werken we samen bij de inkoop van Wmo (begeleiding en respijtzorg) en Jeugdhulp.
-
Blz. 200
Binnen de Wmo helpen we inwoners met een beperking om zo lang mogelijk in hun eigen leefomgeving te blijven wonen.
-
Blz. 201
In de Wmo is opgenomen dat alle centrumgemeenten in samenspraak met hun regiogemeenten een regiovisie Huiselijk Geweld en kindermishandeling opstellen.
-
Blz. 202
Sinds geruime tijd zijn gemeenten verantwoordelijk voor toezicht en handhaving op rechtmatige uitvoering van de Participatiewet.
-
Blz. 203
Het Beleidsplan Toezicht en Handhaving Sociaal Domein 2021-2024 Baarn Bunschoten Soest is vastgesteld. In 2021 wordt dit beleid geïmplementeerd in de uitvoeringspraktijk via BBS Uitvoeringsorganisatie.
-
Blz. 204
Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
-
Blz. 205
Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners: Met het uitvoeringsprogramma schuldhulpverlening wordt de bestaande hulp verbeterd door de zichtbaarheid en toegankelijkheid te verbeteren voor inwoners.
-
Blz. 206
Per 1 januari 2022 is de doordecentralisatie gestart van Beschermd Wonen, alle gemeenten zijn vanaf nu verantwoordelijk voor Beschermd Wonen. Voor maatschappelijke opvang (MO) wordt in 2026 bekeken of dit ook moet gebeuren.
-
Blz. 207
In 2022 bekijken we opnieuw waar de meldfunctie en het verkennend onderzoek ihkv Wvggz wordt belegd.
-
Blz. 208
Mogelijkheden van de inwoners om mee te doen zijn versterkt.
-
Blz. 209
In 2020 zijn de herijking van het Baarnse minimabeleid 2021 - 2024 en het Uitvoeringsplan schulddienstverlening gemeente Baarn 2021 - 2024 door het college vastgesteld en met de raad gedeeld.
-
Blz. 210
Gemeenten worden per 1 januari 2022 verantwoordelijk voor het regelen van inburgering en alles wat er bij participeren en integreren komt kijken.
-
Blz. 211
Beleidsindicator 220
-
Blz. 212
Beleidsindicatoren
-
Blz. 213
Aanvullende beleidsindicatoren Sociaal Domein
-
Blz. 214
Beleidsindicatoren Aanvullend vierjaarlijks te meten
-
Blz. 215
Financiële begroting en toelichting programma 2
-
Blz. 216
Financiën
-
Blz. 217
Mutatie reserves
-
Blz. 218
Toelichting van de financiële verschillen begroting 2021 versus begroting 2022
-
Blz. 219
Programma 3: Fysiek Domein
-
Blz. 220
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 221
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 222
Strategische doelen
-
Blz. 223
Bestuurlijke producten
-
Blz. 224
Beleidskader
-
Blz. 225
300 Ontwikkeling / RO Beleid
-
Blz. 226
Visie Wonen op koers
-
Blz. 227
Duurzaamheid
-
Blz. 228
Implementatie omgevingswet
-
Blz. 229
Economie
-
Blz. 230
Toerisme en recreatie
-
Blz. 231
Verzelfstandiging markt
-
Blz. 232
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 233
Levendig Centrum
-
Blz. 234
We kiezen voor een programmatische aanpak van het centrum.
-
Blz. 235
We organiseren een gemeentelijk programmateam dat zorgt voor afstemming en verbinding tussen de lopende projecten en het Programma Levendig Centrum
-
Blz. 236
We werken in de Gouden driehoek van het centrum samen met de coöperatie van centrumondernemers en vastgoed-eigenaren aan de realisatie van een in de visie aangegeven zonering (haltermodel) van het centrum uit.
-
Blz. 237
We ontwikkelen een aantal alternatieve plannen voor zonering en indikking van het winkelgebied, waarin wordt aangegeven welke mix van functies in het centrum wenselijk zijn en op welke plek.
-
Blz. 238
We ondersteunen initiatieven voor kunst, cultuur & evenementen in het centrum.
-
Blz. 239
In een plan voor de Brink wordt de ontmoetingsfunctie van de Brink uitgewerkt. Verbinding met de Pekingtuin en de positie van de markt zijn onderdeel van het plan.
-
Blz. 240
In een verkeersverkeerscirculatieplan Centrum worden randvoorwaarden voor toegankelijkheid, bereikbaarheid en parkeren in het centrum gedefinieerd.
-
Blz. 241
Paleis Soestdijk
-
Blz. 242
Vaststellen bestemmingsplan Paleis Soestdijk
-
Blz. 243
Baarnsche Zoom
-
Blz. 244
In 2021 wordt het ruimtelijk kader voor de ontwikkeling van de Baarnsche Zoom aanbesteed.
-
Blz. 245
Diverse ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 246
Het begeleiden van initiatieven en procedures voor particulieren.
-
Blz. 247
Omgevingswet
-
Blz. 248
In overleg met de raadswerkgroep worden de werkzaamheden en producten als gevolg van het uitstel van de implementatie opnieuw ingepland.
-
Blz. 249
Cultureel Erfgoed
-
Blz. 250
Afronden voorgenomen besluiten, voortgang aanwijzingsbesluiten
-
Blz. 251
Duurzaamheid : Zoveel mogelijk klimaatneutraal in 2030
-
Blz. 252
Stimuleren van energiebesparing door isoleren
-
Blz. 253
Stimuleren van duurzame energie-opwek
-
Blz. 254
Stimuleren van transitie naar aardgasvrije panden/wijken
-
Blz. 255
Wonen: Inzet evenwichtige bevolkingsopbouw: 850 woningen toevoegen in de periode 2019 - 2030.
-
Blz. 256
Wij ondersteunen nieuwbouwinitiatieven conform het afwegingskader woningbouw in de Visie Wonen 2019.
-
Blz. 257
Wij werken onder andere aan de volgende locaties: Baarnsche Zoom, Troelstralaan en Schoollocatie Montini.
-
Blz. 258
Wonen: Inzet voor toegankelijk en comfortabel wonen.
-
Blz. 259
We benutten kansen voor levensloopgeschikte woningen nabij het centrum.
-
Blz. 260
Wij zorgen voor informatievoorziening over het toekomstbestendig maken van woningen.
-
Blz. 261
Wonen: Inzet voor verduurzaming van woningen.
-
Blz. 262
Dit is verder uitgewerkt in het programma Duurzaamheid (zie ook onderdeel duurzaamheid/energietransitie).
-
Blz. 263
Wonen: Inzet voor sociale huur en middenhuur en koop
-
Blz. 264
Wij maken (prestatie)afspraken met corporaties en ontwikkelaars.
-
Blz. 265
Wonen: Inzet voor alternatieve woonvormen: stimuleren en faciliteren van specifieke alternatieve woonvormen.
-
Blz. 266
Wij bieden ruimte aan alternatieve woonvormen, waarbij de woonvorm een bredere vraag vanuit de markt bedient.
-
Blz. 267
Een sterke positionering en profilering van ‘Vorstelijk Baarn’ als prominente toeristische locatie op de Heuvelrug.
-
Blz. 268
We bevorderen de samenwerking tussen de VVV als eerst informatiepunt voor de bezoeker en het RBT (regionale marketing organisatie) voor de bredere informatievoorziening
-
Blz. 269
We ondersteunen de VVV met kennis en deskundigheid.
-
Blz. 270
We werken samen met andere gemeenten op de Heuvelrug in diverse overleggen om de toeristische bekendheid van de streek nationaal en internationaal te vergroten.
-
Blz. 271
Versterken Toerisme & Recreatie: Samenhang van het toeristisch aanbod en verbinding van het centrum met de toeristische toppers.
-
Blz. 272
We stimuleren de ontwikkeling van een aanbod (routes / attracties/ retailaanbod) op basis van verhalen en thema’s die de toeristische parels en het centrum verbinden. Eén van de thema’s is Escher
-
Blz. 273
We ondersteunen een initiatief van een aantal toeristische ondernemers en organisaties voor een elektrisch trammetje langs de diverse toeristische parels/ Toeristische Overstappunten (TOPs) en het centrum: Rondje Vorstelijk Baarn.
-
Blz. 274
Baarn is één van de twee gemeenten op de Heuvelrug waar een pilot voor versterking van deze TOPs wordt ontwikkeld en uitgerold.
-
Blz. 275
Versterken Toerisme & Recreatie: Toeristische attracties (inclusief het centrum) zijn vindbaar, bereikbaar en toegankelijk.
-
Blz. 276
We dragen bij aan de versterking van het netwerk van toeristische overstap punten (TOP’s), als logische begin- en eindpunten van een bezoek aan de regio en aan de bekendheid van de TOP’s.
-
Blz. 277
We volgen een onderzoek van RBT naar de haalbaarheid van een regionale elektrische pendeldienst (hop-on-hop-off bus), die grote attracties in Soest, Amersfoort en Baarn verbindt.
-
Blz. 278
Versterken Toerisme & Recreatie: Lokale en regionale samenwerking.
-
Blz. 279
We participeren in regionale verbanden en overleggen, die bijdragen aan de toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de regio Heuvelrug.
-
Blz. 280
Versterken Toerisme & Recreatie: Optimalisering van de routegebonden infrastructuur door samenwerking met het Routebureau.
-
Blz. 281
Economie: Een aantrekkelijk ondernemersklimaat met voldoende ruimte voor het lokale bedrijfsleven om goed te kunnen functioneren/groeien.
-
Blz. 282
We geven samen met het Baarnse bedrijfsleven en overige betrokkenen uitvoering aan de in 2020 opgestelde Toekomstvisie Werklocaties Baarn.
-
Blz. 283
Economie: Een hechte relatie met het lokale bedrijfsleven.
-
Blz. 284
Accountmanagement Economische Zaken stevig invullen en profileren. Zichtbaar en bereikbaar zijn als eerstelijns aanspreekpunt voor het bedrijfsleven, actief deelnemen aan ondernemersnetwerken en contact houden met ondernemers.
-
Blz. 285
Bij ondernemerscontacten extra aandacht besteden aan de relatie met de arbeidsmarkt, vitaliteit en duurzaamheid (sociaal ondernemerschap, invulling vacatures, voorkomen faillissementen, duurzaamheid, WSP, EBU, IMK-155
-
Blz. 286
Economie: Faciliteren van samenwerking tussen de Baarnse ondernemersnetwerken en stimuleren van business-to-business tussen het lokale bedrijfsleven en de gemeente.
-
Blz. 287
Voortbouwen op de samenwerking met en tussen de Baarnse ondernemersverenigingen.
-
Blz. 288
Verder invullen en gebruik stimuleren van de website pobbaarn.nl en het daaraan gekoppelde bedrijvenregister. Belangrijk aandachtspunt is het zichtbaar/vindbaar maken van duurzame bedrijven met Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI).
-
Blz. 289
In mei 2021 is de intentieverklaring getekend tussen Paleis Soestdijk en de ondernemersnetwerken in Baarn en Soest. Ook is er een businessclub opgericht om business-to-business te stimuleren.
-
Blz. 290
Economie: Bedrijven stimuleren en faciliteren bij het slimmer en duurzamer ondernemen.
-
Blz. 291
Duurzaamheidsinvesteringen aanjagen door bedrijven te ondersteunen met informatie en bij procedures. Hierover blijven we in gesprek met het georganiseerde bedrijfsleven via het Platform Ondernemend Baarn (POB).
-
Blz. 292
We stimuleren Baarnse ondernemers om actief deel te nemen aan innovatieprogramma’s van de EBU en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM). EBU richt zich op de domeinen Groen, Gezond en Slim.
-
Blz. 293
Economie: Samenwerking op de bedrijventerreinen Noordschil en Drie Eiken faciliteren en stimuleren.
-
Blz. 294
We zetten het instrument Keurmerk Veilig Ondernemen – bedrijventerreinen (KVO-b) in om samen met ondernemers, brandweer en politie de bedrijventerreinen op orde te houden (schoon, heel en veilig).
-
Blz. 295
Stimuleren van een gezonde economie en minder regeldruk.
-
Blz. 296
Voor de ontwikkeling van een gezonde economie en werkgelegenheid gaan wij in gesprek met ondernemers die wij - afhankelijk van hun vragen - faciliteren en informeren over beschikbare regelingen en vergunningsprocedures.
-
Blz. 297
Werk en inkomen. Wij rollen acties uit om de economie sterker te koppelen aan de arbeidsmarkt, onder andere om opheffingen/faillissementen te voorkomen. Ook wijzen we ondernemers op beschikbare instrumenten zoals Bbz en IMK-155.
-
Blz. 298
Beleidsindicator 300
-
Blz. 299
Beleidsindicatoren economie
-
Blz. 300
Beleidsindicatoren RO en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 301
Beleidsindicatoren volksgezondheid en milieu
-
Blz. 302
310 Beheer openbare ruimte
-
Blz. 303
Vrachtwagenparkeerterrein en uitbreiding van de werf
-
Blz. 304
Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)
-
Blz. 305
Bomen
-
Blz. 306
Openbare verlichting
-
Blz. 307
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 308
Mobiliteitsvisie 'Baarn gaat verder'
-
Blz. 309
Verkeersveiligheidsmaatregelen Eemnesserweg/ Praamgracht/ Torenlaan
-
Blz. 310
Maatregelen fietsinfrastructuur t.b.v. snelfietsroute Amersfoort-Hilversum
-
Blz. 311
Uitwerken plannen voor verkeersveiliger schoolomgevingen van Aloysius en de Koningin Wilhelminaschool (voorstel fietsersbond)
-
Blz. 312
Verkeersveiligheidsmaatregelen Geerenweg/Drakenburgerweg
-
Blz. 313
Herinrichting Vondellaan (plan bewoners in samenspraak met fietsersbond)
-
Blz. 314
Het vergroten van de biodiversiteit
-
Blz. 315
We maken bij twee entrees in de gemeente een 'groen visitekaartje' (herkenbaar en natuurvriendelijk groen).
-
Blz. 316
We vergroten de biodiversiteit en verzachten de gevolgen van de klimaatverandering bij het vervangen van versleten plantsoenvakken in een deel van de wijk Eemdal.
-
Blz. 317
We starten met de uitvoering van de eerste fase van de opknapbeurt van het plantsoen in de Pekingtuin.
-
Blz. 318
We passen ecologisch bermbeheer toe.
-
Blz. 319
We planten bomen met de beschikbare middelen uit het Bomenfonds, de perspectiefnota 2020-2024 en het bomenbeheerplan.
-
Blz. 320
Het ‘Schoon, heel en veilig’ onderhouden van de openbare ruimte.
-
Blz. 321
We voeren groot onderhoud uit aan wegen, riolering en groen conform het integraal beheerplan openbare ruimte (IBOR 2021-2030)
-
Blz. 322
We onderhouden de openbare ruimte conform de afgesproken beeldkwaliteiten welke zijn vastgelegd in het Beeldkwaliteitsplan 19-28
-
Blz. 323
320 Gesloten systemen (riolering, afvalverwijdering, begraafplaats)
-
Blz. 324
Gesloten systemen (Riolering, Afvalverwijdering, Begraafplaats)
-
Blz. 325
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 326
Riolering & Water
-
Blz. 327
Planvorming
-
Blz. 328
Inwoners betrekken bij duurzaam waterbeheer
-
Blz. 329
Uitvoeren baggerwerkzaamheden in watergangen
-
Blz. 330
Klimaatadaptatie
-
Blz. 331
Ambities vaststellen en de uitvoeringsagenda uitwerken
-
Blz. 332
Invulling geven aan Operatie Steenbreek
-
Blz. 333
Afval: Van afval naar grondstof.
-
Blz. 334
We leggen eind 2021, naar aanleiding van de eindevaluatie omgekeerd inzamelen, nieuwe maatregelen aan u voor.
-
Blz. 335
Begraafplaats
-
Blz. 336
Uitvoeren van het (meerjarenplan) Masterplan begraafplaats.
-
Blz. 337
Financiële begroting en toelichting programma 3
-
Blz. 338
Financiën
-
Blz. 339
Mutatie reserves
-
Blz. 340
Toelichting van de financiële verschillen begroting 2021 versus begroting 2022
-
Blz. 341
Programma 4: Ondersteunend Domein
-
Blz. 342
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 343
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 344
Strategische doelen
-
Blz. 345
Bestuurlijke producten
-
Blz. 346
Beleidskader
-
Blz. 347
400 Financieel Beleid en Beheer
-
Blz. 348
Duurzaam financieel beleid
-
Blz. 349
Begrotingsperspectief minimaal 2 jaar structureel en reëel in evenwicht
-
Blz. 350
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 351
Duurzaam financieel beleid
-
Blz. 352
Realistisch ramen
-
Blz. 353
Budgetbewaking
-
Blz. 354
Begrotingsperspectief minimaal 2 jaar structureel en reëel in evenwicht
-
Blz. 355
We monitoren en sturen op het structurele begrotingssaldo. Incidentele uitgaven dekken wij zoveel mogelijk uit de algemene reserve.
-
Blz. 356
410 Belastingen en basisregistratie
-
Blz. 357
Basisregistraties
-
Blz. 358
Belastingen
-
Blz. 359
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 360
Samenwerking tussen de gemeenten Baarn, Eemnes en omliggende gemeenten op het gebied van belastingen.
-
Blz. 361
Bij een go-besluit in het najaar van 2021 wordt in 2022 een eerste test uitgevoerd, waarna in het najaar van 2022 definitieve besluitvorming volgt.
-
Blz. 362
420 Juridische zaken - Personeel & Organisatie - Bestuurlijke aangelegenheden
-
Blz. 363
Wet Open Overheid
-
Blz. 364
Bestuurlijke aangelegenheden
-
Blz. 365
Nieuwe programma-indeling vanaf 2023: meer strategisch en meer transparant
-
Blz. 366
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 367
Transparanter en toegankelijker maken van gemeentelijke informatie
-
Blz. 368
Implementeren van de Wet open overheid door het opstellen en uitvoeren van een implementatieplan
-
Blz. 369
Beleidsindicator 420
-
Blz. 370
Beleidsindicatoren
-
Blz. 371
Toelichting beleidsindicatoren
-
Blz. 372
430 Communicatie
-
Blz. 373
Communicatie met inwoners, ondernemers en organisaties
-
Blz. 374
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 375
Continu verbeteren van onze communicatie aan inwoners, ondernemers en organisaties
-
Blz. 376
We trainen medewerkers in het gebruik van klare taal
-
Blz. 377
We zijn aanwezig op sociale media
-
Blz. 378
We informeren over projecten, plannen en activiteiten
-
Blz. 379
We communiceren over participatie- en inspraakmogelijkheden
-
Blz. 380
440 Overhead
-
Blz. 381
Overhead
-
Blz. 382
490 Algemene kosten programma 4
-
Blz. 383
COVID-19 in 2022
-
Blz. 384
Financiële begroting en toelichting programma 4
-
Blz. 385
Financiën
-
Blz. 386
Toelichting van de financiële verschillen begroting 2021 na wijziging versus begroting 2022
-
Blz. 387
Paragrafen
-
Blz. 388
Lokale heffingen
-
Blz. 389
Inleiding
-
Blz. 390
Ontwikkelingen gemeentelijke lastendruk
-
Blz. 391
Belastingen, heffingen, retributies: soorten en opbrengsten
-
Blz. 392
Onroerende zaakbelasting
-
Blz. 393
Roerende zaakbelasting
-
Blz. 394
Forensenbelasting
-
Blz. 395
Toeristenbelasting
-
Blz. 396
Hondenbelasting
-
Blz. 397
Precariobelasting
-
Blz. 398
Reclamebelasting Centrumgebied
-
Blz. 399
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 400
Rioolheffing
-
Blz. 401
Rioolaansluitingsrecht
-
Blz. 402
Begraafplaatsenrechten
-
Blz. 403
Marktgelden
-
Blz. 404
Leges
-
Blz. 405
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 406
Gesloten systemen
-
Blz. 407
Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 408
Beleid gemeente Baarn
-
Blz. 409
Totaaloverzicht risico’s met financiële vertaling
-
Blz. 410
Algemene risicoreserve
-
Blz. 411
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 412
Financiële kengetallen
-
Blz. 413
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 414
Inleiding
-
Blz. 415
Wegen
-
Blz. 416
Riolering
-
Blz. 417
Gebouwen
-
Blz. 418
Groenvoorziening
-
Blz. 419
Begraven
-
Blz. 420
Financiering
-
Blz. 421
Inleiding
-
Blz. 422
Beleidskader
-
Blz. 423
Leningenportefeuille O/G
-
Blz. 424
Leningenportefeuille U/G (uitgezette middelen > 1 jaar)
-
Blz. 425
Rente en dividend
-
Blz. 426
Financieringsbehoefte
-
Blz. 427
Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido)
-
Blz. 428
Omslagrente
-
Blz. 429
Belastingcapaciteit
-
Blz. 430
Bedrijfsvoering
-
Blz. 431
Inleiding
-
Blz. 432
Organisatie & Personeel
-
Blz. 433
Planning & Control
-
Blz. 434
Juridische zaken en aanbesteden
-
Blz. 435
Informatievoorziening
-
Blz. 436
Privacy en informatiegevoeligheid
-
Blz. 437
Beheer van de websites
-
Blz. 438
Verbonden partijen
-
Blz. 439
Inleiding
-
Blz. 440
Risicoprofielen
-
Blz. 441
Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)
-
Blz. 442
Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)
-
Blz. 443
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
-
Blz. 444
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
-
Blz. 445
Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)
-
Blz. 446
Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)
-
Blz. 447
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
-
Blz. 448
Overige verbonden partijen en deelnemingen
-
Blz. 449
Totaaloverzicht Baarnse bijdrage aan verbonden partijen
-
Blz. 450
Grondbeleid
-
Blz. 451
Beleid gemeente Baarn
-
Blz. 452
Toepassing gemeente Baarn
-
Blz. 453
Toekomstige grondtransacties
-
Blz. 454
Financiële begroting 2022 - 2025
-
Blz. 455
Grondslagen voor de begroting 2022-2025
-
Blz. 456
Grondslagen begroting 2022 en meerjarenraming 2023-2025
-
Blz. 457
Taakstellingen
-
Blz. 458
Taakstelling afsluitende opdracht begroting
-
Blz. 459
Het overzicht van baten en lasten en de toelichting
-
Blz. 460
Overzicht van baten en lasten en de toelichting
-
Blz. 461
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 462
Structureel begrotingssaldo en vrije begrotingsruimte
-
Blz. 463
Mutaties reserves
-
Blz. 464
Algemene dekkingsmiddelen, Overhead, VpB, PvO
-
Blz. 465
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 466
Kosten van Overhead
-
Blz. 467
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 468
Algemene uitkering
-
Blz. 469
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 470
Geprognosticeerde meerjarenbalans
-
Blz. 471
EMU saldo
-
Blz. 472
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 473
Meerjaren InvesteringsPlan (MIP)
-
Blz. 474
Verloopstaat Reserves
-
Blz. 475
Verloopstaat Voorzieningen
-
Blz. 476
Verloopstaat activa
-
Blz. 477
Verloopstaat langlopende leningen O/G
-
Blz. 478
Bijlagen
-
Blz. 479
Staat van baten en lasten taakvelden
-
Blz. 480
Staat van baten en lasten per taakveld (uitgaven)
-
Blz. 481
Staat van baten en lasten per taakveld (inkomsten)
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap