Sitemap

  1. Blz. 1 Begroting 2022
    1. Blz. 2 Begroting 2022
    2. Blz. 3 Programma's
      1. Blz. 4 Introductie
        1. Blz. 5 Voorwoord
        2. Blz. 6 Bestuurlijke samenvatting
          1. Blz. 7 I - Inspelen op de gevolgen van Covid-19 in 2022
            1. Blz. 8 COVID-19
          2. Blz. 9 II - Collegeprogramma op koers
            1. Blz. 10 Duurzaam Baarn
            2. Blz. 11 Wonen in Baarn
            3. Blz. 12 Ondernemen en recreëren in Baarn
          3. Blz. 13 III - Speerpunten uit de beleidsbegroting 2022
            1. Blz. 14 Programma 1 Dienstverlenend domein
              1. Blz. 15 Dienstverlening
              2. Blz. 16 Inwonerparticipatie
              3. Blz. 17 Veilig zijn in Baarn
              4. Blz. 18 Gemeenteraad en verkiezingen
            2. Blz. 19 Programma 2 Sociaal domein
              1. Blz. 20 Sociaal Domein
              2. Blz. 21 Eenzaamheid
              3. Blz. 22 Cultuur
              4. Blz. 23 Gezamenlijke ontwikkeling theater en bibliotheek
              5. Blz. 24 Inburgering
              6. Blz. 25 Onderwijs
            3. Blz. 26 Programma 3 Fysiek Domein
              1. Blz. 27 Omgevingswet
              2. Blz. 28 Paleis Soestdijk
              3. Blz. 29 Visie Wonen op koers
              4. Blz. 30 Levendig centrum
              5. Blz. 31 Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)
              6. Blz. 32 Mobiliteit
              7. Blz. 33 Openbare verlichting
              8. Blz. 34 Afvalvermindering vraagt nog meer aandacht
              9. Blz. 35 Duurzaamheid
            4. Blz. 36 Programma 4 Ondersteunend Domein
              1. Blz. 37 Bedrijfsvoering
          4. Blz. 38 IV - Duurzaam financieel Beleid
            1. Blz. 39 Uitgangspunten begroting 2022-2025
            2. Blz. 40 Doelstelling meerjarenperspectief 2022-2025
            3. Blz. 41 Ontwikkeling reservepositie
            4. Blz. 42 Ontwikkeling woonlasten
            5. Blz. 43 Mutaties tussen de perspectiefnota 2022 en de begroting 2022
            6. Blz. 44 Toelichting mutaties tussen perspectiefnota en begroting
        3. Blz. 45 Leeswijzer
          1. Blz. 46 Inleiding
          2. Blz. 47 Beleidsbegroting
          3. Blz. 48 Financiële begroting
          4. Blz. 49 Bijlagen
        4. Blz. 50 Samenstelling bestuur
          1. Blz. 51 Burgemeester Mark Röell
          2. Blz. 52 Wethouder Erwin Jansma
          3. Blz. 53 Wethouder Hugo Prakke
          4. Blz. 54 Wethouder André van Roshum
          5. Blz. 55 Wethouder Jannelies Vissers
          6. Blz. 56 Gemeentesecretaris Cynthia Creveld
      2. Blz. 57 Programma 1: Dienstverlenend Domein
        1. Blz. 58 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 59 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 60 Strategische doelen
        4. Blz. 61 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 62 Beleidskader
        6. Blz. 63 100 Klantcontactcentrum
          1. Blz. 64 Inwoners participatie
          2. Blz. 65 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 66 We werken aan het verder digitaliseren van onze dienstverlening.
              1. Blz. 67 Wij werken samen met het programma digitaliseren aan het digitaliseren van diensten zoals aangifte geboorte, overlijden en huwelijk.
              2. Blz. 68 We gaan ervoor zorgen dat de online dienstverlening een prominente plek heeft in de website van de gemeente Baarn
            2. Blz. 69 Door diverse vormen van participatie in te zetten, vergroten we de betrokkenheid van de inwoners en maken wij gebruik van hun kennis en kunde.
              1. Blz. 70 We onderzoeken aan de hand van pilots hoe diverse vormen van participatie inzetbaar zijn.
        7. Blz. 71 110 Informatiemanagement
          1. Blz. 72 Inleiding
          2. Blz. 73 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 74 Sturing op de ontwikkeling van de informatievoorziening
              1. Blz. 75 Het opleveren van het Informatiebeleid 2023-2026, dat mede is gebaseerd op het collegeprogramma, inclusief een bijbehorend projectenportfolio
              2. Blz. 76 Het realiseren van het uitvoeringsprogramma
              3. Blz. 77 Het jaarlijks actualiseren van het uitvoeringsprogramma
            2. Blz. 78 We brengen onze gegevens naar een kwalitatief hoogwaardig niveau en borgen de kwaliteit
              1. Blz. 79 We leveren een pragmatisch routeplan op hoofdlijnen voor de periode 2022-2026 op
              2. Blz. 80 Het uitvoeren en borgen van de actiepunten uit het routeplan
              3. Blz. 81 We actualiseren het routeplan jaarlijks
              4. Blz. 82 We richten het gegevensmanagement in
            3. Blz. 83 Sturing op de richting, de inrichting en de uitvoering van de informatievoorziening.
              1. Blz. 84 We richten onze informatievoorziening op strategisch, tactisch en operationeel niveau volledig in.
            4. Blz. 85 Kwaliteitszorg voor het informatie- en archiefbeheer is onderdeel van de integrale kwaliteitszorg informatievoorziening.
              1. Blz. 86 Uitbouwen van de kwaliteitszorg van de andere bronnen, naast het zaaksysteem, binnen de informatievoorziening.
            5. Blz. 87 We werken samen met ketenpartners en leveranciers.
              1. Blz. 88 We werken aan een regionaal samenwerkingsverband op de informatievoorziening, waardoor we onze vraag beter kunnen afstemmen op het aanbod van de RID.
            6. Blz. 89 We voldoen aan wet- en regelgeving voor informatiehuishouding en informatieveiligheid
              1. Blz. 90 We implementeren een applicatie om te kunnen voldoen aan de eisen vanuit de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
              2. Blz. 91 We brengen het digitale archief over naar het E-depot van Archief Eemland, zodra dat beschikbaar wordt gesteld.
            7. Blz. 92 We verbeteren het plaats- en tijdsonafhankelijk samenwerken en het delen van documenten
              1. Blz. 93 We sluiten aan bij de versnelde implementatie van Microsoft365.
              2. Blz. 94 We leveren de adoptieaanpak Microsoft 365 op, in samenwerking met de RID en de deelnemende organisaties
              3. Blz. 95 We starten met de uitfasering van de netwerkschijven
            8. Blz. 96 We verbeteren de monitoring en besturing van onze processen
              1. Blz. 97 We onderzoeken welke tool wij hiervoor kunnen inzetten en starten met het maken van diverse dashboards.
            9. Blz. 98 We willen zoveel mogelijk processen digitaliseren.
              1. Blz. 99 Procesmatig werken is onderdeel van de manier van werken in Baarn. Waar de vraag ontstaat in de organisatie om het proces te verbeteren wordt tevens gekeken naar de mogelijkheden tot digitalisering.
        8. Blz. 100 120 Openbare orde, veiligheid en crisisbeheersing
          1. Blz. 101 Openbare orde en veiligheid
          2. Blz. 102 Crisisbeheersing
          3. Blz. 103 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 104 Ondermijning - Versterken bewustwording en informatiepositie
            2. Blz. 105 Ondermijning - Vergroten van de bestuurlijke weerbaarheid en zichtbare overheid
            3. Blz. 106 Tegengaan van drugscriminaliteit en drugsgebruik onder jongeren
              1. Blz. 107 Een integrale aanpak op een kerngroep van dealers en jongeren daaromheen, investeren in samenwerking en bewustwording van professionals, het versterken van de weerbaarheid van ouders en investeren in tegengaan van de normalisering van drugs.
            4. Blz. 108 Veilig uitgaan en evenementenbezoek
              1. Blz. 109 Boa’s en politie zetten in op handhaving bij het uitgaan en overleg over evenementen met betrokken partners en aanvragers.
            5. Blz. 110 Een veilige woonomgeving
              1. Blz. 111 Door het verzorgen van voorlichting weten bewoners hoe zij hun woning en buurt veilig kunnen houden.
            6. Blz. 112 Crisisbeheersing - Het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid over wat te doen bij brand of in het geval van calamiteiten is vergroot
              1. Blz. 113 De VRU geeft deze voorlichting.
            7. Blz. 114 Crisisbeheersing - De gemeentelijke crisisorganisatie is voldoende opgeleid, getraind en geoefend
              1. Blz. 115 Wij sluiten aan bij het systeem van crisisbeheersing en het opleidings- en oefenprogramma van de VRU of dragen zelf zorg voor opleiding of oefening.
          4. Blz. 116 Beleidsindicator 120
            1. Blz. 117 Beleidsindicatoren
        9. Blz. 118 130 Vergunningverlening toezicht & handhaving
          1. Blz. 119 Vergunningverlening
          2. Blz. 120 Toezicht en Handhaving
          3. Blz. 121 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 122 Zorgvuldige verlening Wabo-vergunningen.
              1. Blz. 123 100% vergunningen juridisch houdbaar en tijdig verleend.
            2. Blz. 124 Realisatie uitvoeringsprogramma handhaving 2022.
              1. Blz. 125 We zetten in volgens het integraal handhavingsplan.
        10. Blz. 126 140 Communicatie - citymarketing (Vorstelijk Baarn)
          1. Blz. 127 inleiding
          2. Blz. 128 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 129 Een sterk profiel en bekendheid van Baarn bij potentiële bezoekers en bedrijven met als resultaat dat zij kiezen voor Baarn als plaats om te bezoeken (recreëren, winkelen), en/of werken (ondernemen).
              1. Blz. 130 Campagnes en evenementen worden sterker dan voorheen ingezet om het profiel van Vorstelijk Baarn te versterken en het merk in te vullen.
              2. Blz. 131 Logo, typologie en kleurstelling van Vorstelijk Baarn worden zoveel mogelijk gebruikt in uitingen van de gemeenten.
              3. Blz. 132 Stakeholders worden gestimuleerd Logo, typologie en kleurstelling van Vorstelijk Baarn waar mogelijk en zinvol te gebruiken in hun uitingen.
              4. Blz. 133 We stimuleren de kunst & cultuur sector om het logo van Vorstelijk Baarn te gebruiken
            2. Blz. 134 Er is bekendheid en draagvlak voor Vorstelijk Baarn onder de huidige inwoners, bedrijven en winkeliers. Zij voelen zich verbonden met en zijn trots op Baarn. Vorstelijk Baarn is een begrip dat door hen wordt herkend en gevoeld.
              1. Blz. 135 Campagnes en communicatie van Vorstelijk Baarn richt zich ook op de eigen bewoners en ondernemers. Ondernemers en organisaties worden betrokken bij de invulling van Vorstelijk Baarn.
              2. Blz. 136 Het gebruik van logo en banieren van Vorstelijk Baarn bij gezamenlijke evenementen en promotie wordt zoveel mogelijk gestimuleerd.
              3. Blz. 137 De coöperatie wordt nauw betrokken bij Vorstelijk Baarn, net als andere organisaties zoals de VVV.
              4. Blz. 138 De klankbordgroep Vorstelijk Baarn is het adviesorgaan bij de ontwikkeling en uitvoering van een jaarprogramma Vorstelijk Baarn.
              5. Blz. 139 We ondersteunen een initiatief van ondernemers en organisaties om de toeristische parels van Baarn te verbinden met een elektrisch trammetje: een uitwerking van een Rondje Vorstelijk Baarn.
              6. Blz. 140 Leden van de klankbordgroep Vorstelijk Baarn worden duidelijker in beeld gebracht als vertegenwoordigers van Vorstelijk Baarn.
        11. Blz. 141 Financiële begroting en toelichting programma 1
          1. Blz. 142 Financiën
          2. Blz. 143 Mutatie reserves
          3. Blz. 144 Toelichting van de financiële verschillen begroting 2021 versus begroting 2022
      3. Blz. 145 Programma 2: Sociaal Domein
        1. Blz. 146 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 147 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 148 Strategische doelen
        4. Blz. 149 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 150 Beleidskader
        6. Blz. 151 200 Vitaliteit
          1. Blz. 152 Maatschappelijke voorzieningen
          2. Blz. 153 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 154 Verbinding tussen de inwoners en binnen de wijken/buurten.
              1. Blz. 155 We werken aan de realisatie van passende en efficiënte huisvesting voor culturele en maatschappelijke organisaties.
              2. Blz. 156 We gaan het ijsbaanterrein meer gebruiken om in de buitenlucht te bewegen.
              3. Blz. 157 We faciliteren de totstandkoming van de streekomroep Eemland 1, waar RTV Baarn onderdeel van uitmaakt, samen met 3 andere regionale omroepen vanuit 4 gemeenten.
              4. Blz. 158 We subsidiëren twee regionale festivals voor vier jaar (2021-2024), die van betekenis zijn voor het culturele profiel van de regio en bijdragen aan toerisme, recreatie en economie.
              5. Blz. 159 Er zijn een viertal uitgangspunten voor vrijwilligerswerk geformuleerd waar de komende jaren op wordt ingezet.
              6. Blz. 160 We blijven laagdrempelige beweegactiviteiten subsidiëren zoals Wandel Baarn Vitaal, GALM en Sociaal Vitaal.
            2. Blz. 161 Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen.
              1. Blz. 162 Er zal een Lokale Inclusie Agenda opgemaakt worden.
              2. Blz. 163 We subsidiëren structureel sport- en cultuuractiviteiten voor de jeugd, zoals de High 5, om deze laagdrempelig te houden en de kwaliteit te waarborgen.
              3. Blz. 164 We evalueren de pilots van de dagbesteding en maatjes en nemen een besluit over een eventueel vervolg.
            3. Blz. 165 Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
              1. Blz. 166 Doorontwikkeling van het programma Eén tegen Eenzaamheid.
              2. Blz. 167 Eenzaamheid onderbrengen, waar mogelijk, bij bestaande subsidiebudgetten.
              3. Blz. 168 Statushouders die nieuw in Baarn zijn komen wonen begeleiden we bij de inburgering.
              4. Blz. 169 We screenen de motorische vaardigheid van kinderen in groep 3 van de basisscholen en geven extra beweeglessen aan hen die het nodig hebben.
              5. Blz. 170 We dragen zorg voor voldoende adequate en waar mogelijk functionele en duurzame huisvesting voor het primair en voortgezet onderwijs in Baarn.
              6. Blz. 171 Om uitvoering te geven aan het IHP wordt in 2022 rekening gehouden met het uitvoeren van een scenariostudie en het opstellen van een businesscase voor 1 onderwijsproject.
            4. Blz. 172 Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.
              1. Blz. 173 Creëren van laagdrempeligheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van activiteiten en trajecten.
              2. Blz. 174 Faciliteren van initiatieven door en met inwoners.
              3. Blz. 175 Verkennen van oplossingen in het eigen netwerk, met vrijwilligers en in de basisinfrastructuur, voordat gespecialiseerde hulp, zorg en ondersteuning wordt ingezet.
              4. Blz. 176 Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners.
              5. Blz. 177 We creeëren passende arrangementen voor de doelgroep in Baarn die structureel ‘’stut en steun’’ nodig heeft.
              6. Blz. 178 Vanuit de strategische uitvoeringsagenda 'wonen en zorg'  onderzoeken of het huidige aantal verpleegplekken voor tijdelijke of permanente opname voor senioren voldoende is tov de vraag.
        7. Blz. 179 210 Basis / Toegang
          1. Blz. 180 Gezondheidsbevordering
          2. Blz. 181 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 182 Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
              1. Blz. 183 Vanuit een samenwerkingsverband met de regio Amersfoort wordt gewerkt aan het toekomstbestendig maken van het doelgroepenvervoer, waaronder de overgang van de regiotaxi  van de provincie naar de gemeente eind 2023.
            2. Blz. 184 Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
              1. Blz. 185 Uitvoering geven aan het Lokaal Preventie Akkoord
              2. Blz. 186 Positieve Gezondheid opnemen in nieuw beleid
              3. Blz. 187 Integrale aanpak rondom het thema Gezondheid, zoals met klimaatadaptatie, integrale toegang, omgevingswet, energietransitie
              4. Blz. 188 Verminderen van onderwijsachterstanden en het voortijdig schoolverlaten.
              5. Blz. 189 Kinderen met ontwikkelingsachterstanden zoveel mogelijk binnen het reguliere onderwijs in Baarn houden.
              6. Blz. 190 Een integrale toegang tot voorzieningen voor de inwoners op het gebied van wonen, welzijn, zorg en gezondheid.
              7. Blz. 191 We gaan door met het organiseren van een brede vooropvang waarbinnen ouderen kunnen deelnemen aan verschillende activiteiten en dagbesteding.
            3. Blz. 192 Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.
              1. Blz. 193 Daar waar geen sprake is van een zware zorgbehoefte, zal een deel van de activiteiten zonder beschikking in de basisinfrastructuur kunnen worden aangeboden. Dit past ook in een inclusieve samenleving.
              2. Blz. 194 Integraal werken bij meervoudige en complexe vragen: We herijken de opdracht van het lokaal team conform de regionale ontwikkeling die gericht is op het versterken van de eigen begeleiding door het lokaal team.
        8. Blz. 195 220 Participatie, Wmo en Jeugdzorg
          1. Blz. 196 Taakstelling sociaal domein
          2. Blz. 197 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 198 Lokale invulling van hulp, zorg en ondersteuning. In de regio of landelijk als het niet anders kan.
              1. Blz. 199 In de Regio Amersfoort werken we samen bij de inkoop van Wmo (begeleiding en respijtzorg) en Jeugdhulp.
              2. Blz. 200 Binnen de Wmo helpen we inwoners met een beperking om zo lang mogelijk in hun eigen leefomgeving te blijven wonen.
              3. Blz. 201 In de Wmo is opgenomen dat alle centrumgemeenten  in samenspraak met hun regiogemeenten een regiovisie Huiselijk Geweld en kindermishandeling opstellen.
              4. Blz. 202 Sinds geruime tijd zijn gemeenten verantwoordelijk voor toezicht en handhaving op rechtmatige uitvoering van de Participatiewet.
              5. Blz. 203 Het Beleidsplan Toezicht en Handhaving Sociaal Domein 2021-2024 Baarn Bunschoten Soest is vastgesteld. In 2021 wordt dit beleid geïmplementeerd in de uitvoeringspraktijk via BBS Uitvoeringsorganisatie.
            2. Blz. 204 Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
              1. Blz. 205 Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners: Met het uitvoeringsprogramma schuldhulpverlening wordt de bestaande hulp verbeterd door de zichtbaarheid en toegankelijkheid te verbeteren voor inwoners.
              2. Blz. 206 Per 1 januari 2022 is de doordecentralisatie gestart van Beschermd Wonen, alle gemeenten zijn vanaf nu verantwoordelijk voor Beschermd  Wonen.  Voor maatschappelijke opvang (MO) wordt in 2026 bekeken of dit ook moet gebeuren.
              3. Blz. 207 In 2022 bekijken we opnieuw waar de meldfunctie en het verkennend onderzoek ihkv Wvggz wordt belegd.
            3. Blz. 208 Mogelijkheden van de inwoners om mee te doen zijn versterkt.
              1. Blz. 209 In 2020 zijn de herijking van het Baarnse minimabeleid 2021 - 2024 en het Uitvoeringsplan schulddienstverlening gemeente Baarn 2021 - 2024 door het college vastgesteld en met de raad gedeeld.
              2. Blz. 210 Gemeenten worden per 1 januari 2022 verantwoordelijk voor het regelen van inburgering en alles wat er bij participeren en integreren komt kijken.
          3. Blz. 211 Beleidsindicator 220
            1. Blz. 212 Beleidsindicatoren
            2. Blz. 213 Aanvullende beleidsindicatoren Sociaal Domein
            3. Blz. 214 Beleidsindicatoren Aanvullend vierjaarlijks te meten
        9. Blz. 215 Financiële begroting en toelichting programma 2
          1. Blz. 216 Financiën
          2. Blz. 217 Mutatie reserves
          3. Blz. 218 Toelichting van de financiële verschillen begroting 2021 versus begroting 2022
      4. Blz. 219 Programma 3: Fysiek Domein
        1. Blz. 220 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 221 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 222 Strategische doelen
        4. Blz. 223 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 224 Beleidskader
        6. Blz. 225 300 Ontwikkeling / RO Beleid
          1. Blz. 226 Visie Wonen op koers
          2. Blz. 227 Duurzaamheid
          3. Blz. 228 Implementatie omgevingswet
          4. Blz. 229 Economie
          5. Blz. 230 Toerisme en recreatie
          6. Blz. 231 Verzelfstandiging markt
          7. Blz. 232 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 233 Levendig Centrum
              1. Blz. 234 We kiezen voor een programmatische aanpak van het centrum.
              2. Blz. 235 We organiseren een gemeentelijk programmateam dat zorgt voor afstemming en verbinding tussen de lopende projecten en het Programma Levendig Centrum
              3. Blz. 236 We werken in de Gouden driehoek van het centrum samen met de coöperatie van centrumondernemers en vastgoed-eigenaren aan de realisatie van een in de visie aangegeven zonering (haltermodel) van het centrum uit.
              4. Blz. 237 We ontwikkelen een aantal alternatieve plannen voor zonering en indikking van het winkelgebied, waarin wordt aangegeven welke mix van functies in het centrum wenselijk zijn en op welke plek.
              5. Blz. 238 We ondersteunen initiatieven voor kunst, cultuur & evenementen in het centrum.
              6. Blz. 239 In een plan voor de Brink wordt de ontmoetingsfunctie van de Brink uitgewerkt. Verbinding met de Pekingtuin en de positie van de markt zijn onderdeel van het plan.
              7. Blz. 240 In een verkeersverkeerscirculatieplan Centrum worden randvoorwaarden voor toegankelijkheid, bereikbaarheid en parkeren in het centrum gedefinieerd.
            2. Blz. 241 Paleis Soestdijk
              1. Blz. 242 Vaststellen bestemmingsplan Paleis Soestdijk
            3. Blz. 243 Baarnsche Zoom
              1. Blz. 244 In 2021 wordt het ruimtelijk kader voor de ontwikkeling van de Baarnsche Zoom aanbesteed.
            4. Blz. 245 Diverse ruimtelijke ontwikkelingen
              1. Blz. 246 Het begeleiden van initiatieven en procedures voor particulieren.
            5. Blz. 247 Omgevingswet
              1. Blz. 248 In overleg met de raadswerkgroep worden de werkzaamheden en producten als gevolg van het uitstel van de implementatie opnieuw ingepland.
            6. Blz. 249 Cultureel Erfgoed
              1. Blz. 250 Afronden voorgenomen besluiten, voortgang aanwijzingsbesluiten
            7. Blz. 251 Duurzaamheid : Zoveel mogelijk klimaatneutraal in 2030
              1. Blz. 252 Stimuleren van energiebesparing door isoleren
              2. Blz. 253 Stimuleren van duurzame energie-opwek
              3. Blz. 254 Stimuleren van transitie naar aardgasvrije panden/wijken
            8. Blz. 255 Wonen: Inzet evenwichtige bevolkingsopbouw: 850 woningen toevoegen in de periode 2019 - 2030.
              1. Blz. 256 Wij ondersteunen nieuwbouwinitiatieven conform het afwegingskader woningbouw in de Visie Wonen 2019.
              2. Blz. 257 Wij werken onder andere aan de volgende locaties: Baarnsche Zoom, Troelstralaan en Schoollocatie Montini.
            9. Blz. 258 Wonen: Inzet voor toegankelijk en comfortabel wonen.
              1. Blz. 259 We benutten kansen voor levensloopgeschikte woningen nabij het centrum.
              2. Blz. 260 Wij zorgen voor informatievoorziening over het toekomstbestendig maken van woningen.
            10. Blz. 261 Wonen: Inzet voor verduurzaming van woningen.
              1. Blz. 262 Dit is verder uitgewerkt in het programma Duurzaamheid (zie ook onderdeel duurzaamheid/energietransitie).
            11. Blz. 263 Wonen: Inzet voor sociale huur en middenhuur en koop
              1. Blz. 264 Wij maken (prestatie)afspraken met corporaties en ontwikkelaars.
            12. Blz. 265 Wonen: Inzet voor alternatieve woonvormen: stimuleren en faciliteren van specifieke alternatieve woonvormen.
              1. Blz. 266 Wij bieden ruimte aan alternatieve woonvormen, waarbij de woonvorm een bredere vraag vanuit de markt bedient.
            13. Blz. 267 Een sterke positionering en profilering van ‘Vorstelijk Baarn’ als prominente toeristische locatie op de Heuvelrug.
              1. Blz. 268 We bevorderen de samenwerking tussen de VVV als eerst informatiepunt voor de bezoeker en het RBT (regionale marketing organisatie) voor de bredere informatievoorziening
              2. Blz. 269 We ondersteunen de VVV met kennis en deskundigheid.
              3. Blz. 270 We werken samen met andere gemeenten op de Heuvelrug in diverse overleggen om de toeristische bekendheid van de streek nationaal en internationaal te vergroten.
            14. Blz. 271 Versterken Toerisme & Recreatie: Samenhang van het toeristisch aanbod en verbinding van het centrum met de toeristische toppers.
              1. Blz. 272 We stimuleren de ontwikkeling van een aanbod (routes / attracties/ retailaanbod) op basis van verhalen en thema’s die de toeristische parels en het centrum verbinden. Eén van de thema’s is Escher
              2. Blz. 273 We ondersteunen een initiatief van een aantal toeristische ondernemers en organisaties voor een elektrisch trammetje langs de diverse toeristische parels/ Toeristische Overstappunten (TOPs) en het centrum: Rondje Vorstelijk Baarn.
              3. Blz. 274 Baarn is één van de twee gemeenten op de Heuvelrug waar een pilot voor versterking van deze TOPs wordt ontwikkeld en uitgerold.
            15. Blz. 275 Versterken Toerisme & Recreatie: Toeristische attracties (inclusief het centrum) zijn vindbaar, bereikbaar en toegankelijk.
              1. Blz. 276 We dragen bij aan de versterking van het netwerk van toeristische overstap punten (TOP’s), als logische begin- en eindpunten van een bezoek aan de regio en aan de bekendheid van de TOP’s.
              2. Blz. 277 We volgen een onderzoek van RBT naar de haalbaarheid van een regionale elektrische pendeldienst (hop-on-hop-off bus), die grote attracties in Soest, Amersfoort en Baarn verbindt.
            16. Blz. 278 Versterken Toerisme & Recreatie: Lokale en regionale samenwerking.
              1. Blz. 279 We participeren in regionale verbanden en overleggen, die bijdragen aan de toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de regio Heuvelrug.
            17. Blz. 280 Versterken Toerisme & Recreatie: Optimalisering van de routegebonden infrastructuur door samenwerking met het Routebureau.
            18. Blz. 281 Economie: Een aantrekkelijk ondernemersklimaat met voldoende ruimte voor het lokale bedrijfsleven om goed te kunnen functioneren/groeien.
              1. Blz. 282 We geven samen met het Baarnse bedrijfsleven en overige betrokkenen uitvoering aan de in 2020 opgestelde Toekomstvisie Werklocaties Baarn.
            19. Blz. 283 Economie: Een hechte relatie met het lokale bedrijfsleven.
              1. Blz. 284 Accountmanagement Economische Zaken stevig invullen en profileren. Zichtbaar en bereikbaar zijn als eerstelijns aanspreekpunt voor het bedrijfsleven, actief deelnemen aan ondernemersnetwerken en contact houden met ondernemers.
              2. Blz. 285 Bij ondernemerscontacten extra aandacht besteden aan de relatie met de arbeidsmarkt, vitaliteit en duurzaamheid (sociaal ondernemerschap, invulling vacatures, voorkomen faillissementen, duurzaamheid, WSP, EBU, IMK-155
            20. Blz. 286 Economie: Faciliteren van samenwerking tussen de Baarnse ondernemersnetwerken en stimuleren van business-to-business tussen het lokale bedrijfsleven en de gemeente.
              1. Blz. 287 Voortbouwen op de samenwerking met en tussen de Baarnse ondernemersverenigingen.
              2. Blz. 288 Verder invullen en gebruik stimuleren van de website pobbaarn.nl en het daaraan gekoppelde bedrijvenregister. Belangrijk aandachtspunt is het zichtbaar/vindbaar maken van duurzame bedrijven met Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI).
              3. Blz. 289 In mei 2021 is de intentieverklaring getekend tussen Paleis Soestdijk en de ondernemersnetwerken in Baarn en Soest. Ook is er een businessclub opgericht om business-to-business te stimuleren.
            21. Blz. 290 Economie: Bedrijven stimuleren en faciliteren bij het slimmer en duurzamer ondernemen.
              1. Blz. 291 Duurzaamheidsinvesteringen aanjagen door bedrijven te ondersteunen met informatie en bij procedures. Hierover blijven we in gesprek met het georganiseerde bedrijfsleven via het Platform Ondernemend Baarn (POB).
              2. Blz. 292 We stimuleren Baarnse ondernemers om actief deel te nemen aan innovatieprogramma’s van de EBU en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM). EBU richt zich op de domeinen Groen, Gezond en Slim.
            22. Blz. 293 Economie: Samenwerking op de bedrijventerreinen Noordschil en Drie Eiken faciliteren en stimuleren.
              1. Blz. 294 We zetten het instrument Keurmerk Veilig Ondernemen – bedrijventerreinen (KVO-b) in om samen met ondernemers, brandweer en politie de bedrijventerreinen op orde te houden (schoon, heel en veilig).
            23. Blz. 295 Stimuleren van een gezonde economie en minder regeldruk.
              1. Blz. 296 Voor de ontwikkeling van een gezonde economie en werkgelegenheid gaan wij in gesprek met ondernemers die wij - afhankelijk van hun vragen - faciliteren en informeren over beschikbare regelingen en vergunningsprocedures.
              2. Blz. 297 Werk en inkomen. Wij rollen acties uit om de economie sterker te koppelen aan de arbeidsmarkt, onder andere om opheffingen/faillissementen te voorkomen. Ook wijzen we ondernemers op beschikbare instrumenten zoals Bbz en IMK-155.
          8. Blz. 298 Beleidsindicator 300
            1. Blz. 299 Beleidsindicatoren economie
            2. Blz. 300 Beleidsindicatoren RO en stedelijke vernieuwing
            3. Blz. 301 Beleidsindicatoren volksgezondheid en milieu
        7. Blz. 302 310 Beheer openbare ruimte
          1. Blz. 303 Vrachtwagenparkeerterrein en uitbreiding van de werf
          2. Blz. 304 Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)
          3. Blz. 305 Bomen
          4. Blz. 306 Openbare verlichting
          5. Blz. 307 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 308 Mobiliteitsvisie 'Baarn gaat verder'
              1. Blz. 309 Verkeersveiligheidsmaatregelen Eemnesserweg/ Praamgracht/ Torenlaan
              2. Blz. 310 Maatregelen fietsinfrastructuur t.b.v. snelfietsroute Amersfoort-Hilversum
              3. Blz. 311 Uitwerken plannen voor verkeersveiliger schoolomgevingen van Aloysius en de Koningin Wilhelminaschool (voorstel fietsersbond)
              4. Blz. 312 Verkeersveiligheidsmaatregelen Geerenweg/Drakenburgerweg
              5. Blz. 313 Herinrichting Vondellaan (plan bewoners in samenspraak met fietsersbond)
            2. Blz. 314 Het vergroten van de biodiversiteit
              1. Blz. 315 We maken bij twee entrees in de gemeente een 'groen visitekaartje' (herkenbaar en natuurvriendelijk groen).
              2. Blz. 316 We vergroten de biodiversiteit en verzachten de gevolgen van de klimaatverandering bij het vervangen van versleten plantsoenvakken in een deel van de wijk Eemdal.
              3. Blz. 317 We starten met de uitvoering van de eerste fase van de opknapbeurt van het plantsoen in de Pekingtuin.
              4. Blz. 318 We passen ecologisch bermbeheer toe.
              5. Blz. 319 We planten bomen met de beschikbare middelen uit het Bomenfonds, de perspectiefnota 2020-2024 en het bomenbeheerplan.
            3. Blz. 320 Het ‘Schoon, heel en veilig’ onderhouden van de openbare ruimte.
              1. Blz. 321 We voeren groot onderhoud uit aan wegen, riolering en groen conform het integraal beheerplan openbare ruimte (IBOR 2021-2030)
              2. Blz. 322 We onderhouden de openbare ruimte conform de afgesproken beeldkwaliteiten welke zijn vastgelegd in het Beeldkwaliteitsplan 19-28
        8. Blz. 323 320 Gesloten systemen (riolering, afvalverwijdering, begraafplaats)
          1. Blz. 324 Gesloten systemen (Riolering, Afvalverwijdering, Begraafplaats)
          2. Blz. 325 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 326 Riolering & Water
              1. Blz. 327 Planvorming
              2. Blz. 328 Inwoners betrekken bij duurzaam waterbeheer
              3. Blz. 329 Uitvoeren baggerwerkzaamheden in watergangen
            2. Blz. 330 Klimaatadaptatie
              1. Blz. 331 Ambities vaststellen en de uitvoeringsagenda uitwerken
              2. Blz. 332 Invulling geven aan Operatie Steenbreek
            3. Blz. 333 Afval: Van afval naar grondstof.
              1. Blz. 334 We leggen eind 2021, naar aanleiding van de eindevaluatie omgekeerd inzamelen, nieuwe maatregelen aan u voor.
            4. Blz. 335 Begraafplaats
              1. Blz. 336 Uitvoeren van het (meerjarenplan) Masterplan begraafplaats.
        9. Blz. 337 Financiële begroting en toelichting programma 3
          1. Blz. 338 Financiën
          2. Blz. 339 Mutatie reserves
          3. Blz. 340 Toelichting van de financiële verschillen begroting 2021 versus begroting 2022
      5. Blz. 341 Programma 4: Ondersteunend Domein
        1. Blz. 342 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 343 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 344 Strategische doelen
        4. Blz. 345 Bestuurlijke producten
        5. Blz. 346 Beleidskader
        6. Blz. 347 400 Financieel Beleid en Beheer
          1. Blz. 348 Duurzaam financieel beleid
          2. Blz. 349 Begrotingsperspectief minimaal 2 jaar structureel en reëel in evenwicht
          3. Blz. 350 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 351 Duurzaam financieel beleid
              1. Blz. 352 Realistisch ramen
              2. Blz. 353 Budgetbewaking
            2. Blz. 354 Begrotingsperspectief minimaal 2 jaar structureel en reëel in evenwicht
              1. Blz. 355 We monitoren en sturen op het structurele begrotingssaldo. Incidentele uitgaven dekken wij zoveel mogelijk uit de algemene reserve.
        7. Blz. 356 410 Belastingen en basisregistratie
          1. Blz. 357 Basisregistraties
          2. Blz. 358 Belastingen
          3. Blz. 359 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 360 Samenwerking tussen de gemeenten Baarn, Eemnes en omliggende gemeenten op het gebied van belastingen.
              1. Blz. 361 Bij een go-besluit in het najaar van 2021 wordt in 2022 een eerste test uitgevoerd, waarna in het najaar van 2022 definitieve besluitvorming volgt.
        8. Blz. 362 420 Juridische zaken - Personeel & Organisatie - Bestuurlijke aangelegenheden
          1. Blz. 363 Wet Open Overheid
          2. Blz. 364 Bestuurlijke aangelegenheden
          3. Blz. 365 Nieuwe programma-indeling vanaf 2023: meer strategisch en meer transparant
          4. Blz. 366 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 367 Transparanter en toegankelijker maken van gemeentelijke informatie
              1. Blz. 368 Implementeren van de Wet open overheid door het opstellen en uitvoeren van een implementatieplan
          5. Blz. 369 Beleidsindicator 420
            1. Blz. 370 Beleidsindicatoren
            2. Blz. 371 Toelichting beleidsindicatoren
        9. Blz. 372 430 Communicatie
          1. Blz. 373 Communicatie met inwoners, ondernemers en organisaties
          2. Blz. 374 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 375 Continu verbeteren van onze communicatie aan inwoners, ondernemers en organisaties
              1. Blz. 376 We trainen medewerkers in het gebruik van klare taal
              2. Blz. 377 We zijn aanwezig op sociale media
              3. Blz. 378 We informeren over projecten, plannen en activiteiten
              4. Blz. 379 We communiceren over participatie- en inspraakmogelijkheden
        10. Blz. 380 440 Overhead
          1. Blz. 381 Overhead
        11. Blz. 382 490 Algemene kosten programma 4
          1. Blz. 383 COVID-19 in 2022
        12. Blz. 384 Financiële begroting en toelichting programma 4
          1. Blz. 385 Financiën
          2. Blz. 386 Toelichting van de financiële verschillen begroting 2021 na wijziging versus begroting 2022
    3. Blz. 387 Paragrafen
      1. Blz. 388 Lokale heffingen
        1. Blz. 389 Inleiding
        2. Blz. 390 Ontwikkelingen gemeentelijke lastendruk
        3. Blz. 391 Belastingen, heffingen, retributies: soorten en opbrengsten
        4. Blz. 392 Onroerende zaakbelasting
        5. Blz. 393 Roerende zaakbelasting
        6. Blz. 394 Forensenbelasting
        7. Blz. 395 Toeristenbelasting
        8. Blz. 396 Hondenbelasting
        9. Blz. 397 Precariobelasting
        10. Blz. 398 Reclamebelasting Centrumgebied
        11. Blz. 399 Afvalstoffenheffing
        12. Blz. 400 Rioolheffing
        13. Blz. 401 Rioolaansluitingsrecht
        14. Blz. 402 Begraafplaatsenrechten
        15. Blz. 403 Marktgelden
        16. Blz. 404 Leges
        17. Blz. 405 Kwijtscheldingsbeleid
        18. Blz. 406 Gesloten systemen
      2. Blz. 407 Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
        1. Blz. 408 Beleid gemeente Baarn
        2. Blz. 409 Totaaloverzicht risico’s met financiële vertaling
        3. Blz. 410 Algemene risicoreserve
        4. Blz. 411 Benodigde weerstandscapaciteit
        5. Blz. 412 Financiële kengetallen
      3. Blz. 413 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 414 Inleiding
        2. Blz. 415 Wegen
        3. Blz. 416 Riolering
        4. Blz. 417 Gebouwen
        5. Blz. 418 Groenvoorziening
        6. Blz. 419 Begraven
      4. Blz. 420 Financiering
        1. Blz. 421 Inleiding
        2. Blz. 422 Beleidskader
        3. Blz. 423 Leningenportefeuille O/G
        4. Blz. 424 Leningenportefeuille U/G (uitgezette middelen > 1 jaar)
        5. Blz. 425 Rente en dividend
        6. Blz. 426 Financieringsbehoefte
        7. Blz. 427 Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido)
        8. Blz. 428 Omslagrente
        9. Blz. 429 Belastingcapaciteit
      5. Blz. 430 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 431 Inleiding
        2. Blz. 432 Organisatie & Personeel
        3. Blz. 433 Planning & Control
        4. Blz. 434 Juridische zaken en aanbesteden
        5. Blz. 435 Informatievoorziening
        6. Blz. 436 Privacy en informatiegevoeligheid
        7. Blz. 437 Beheer van de websites
      6. Blz. 438 Verbonden partijen
        1. Blz. 439 Inleiding
        2. Blz. 440 Risicoprofielen
        3. Blz. 441 Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)
        4. Blz. 442 Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)
        5. Blz. 443 Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
        6. Blz. 444 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
        7. Blz. 445 Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)
        8. Blz. 446 Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)
        9. Blz. 447 Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
        10. Blz. 448 Overige verbonden partijen en deelnemingen
        11. Blz. 449 Totaaloverzicht Baarnse bijdrage aan verbonden partijen
      7. Blz. 450 Grondbeleid
        1. Blz. 451 Beleid gemeente Baarn
        2. Blz. 452 Toepassing gemeente Baarn
        3. Blz. 453 Toekomstige grondtransacties
    4. Blz. 454 Financiële begroting 2022 - 2025
      1. Blz. 455 Grondslagen voor de begroting 2022-2025
        1. Blz. 456 Grondslagen begroting 2022 en meerjarenraming 2023-2025
        2. Blz. 457 Taakstellingen
        3. Blz. 458 Taakstelling afsluitende opdracht begroting
      2. Blz. 459 Het overzicht van baten en lasten en de toelichting
        1. Blz. 460 Overzicht van baten en lasten en de toelichting
        2. Blz. 461 Incidentele baten en lasten
        3. Blz. 462 Structureel begrotingssaldo en vrije begrotingsruimte
        4. Blz. 463 Mutaties reserves
        5. Blz. 464 Algemene dekkingsmiddelen, Overhead, VpB, PvO
        6. Blz. 465 Algemene dekkingsmiddelen
        7. Blz. 466 Kosten van Overhead
        8. Blz. 467 Vennootschapsbelasting
        9. Blz. 468 Algemene uitkering
      3. Blz. 469 Uiteenzetting financiële positie
        1. Blz. 470 Geprognosticeerde meerjarenbalans
        2. Blz. 471 EMU saldo
        3. Blz. 472 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
        4. Blz. 473 Meerjaren InvesteringsPlan (MIP)
        5. Blz. 474 Verloopstaat Reserves
        6. Blz. 475 Verloopstaat Voorzieningen
        7. Blz. 476 Verloopstaat activa
        8. Blz. 477 Verloopstaat langlopende leningen O/G
    5. Blz. 478 Bijlagen
      1. Blz. 479 Staat van baten en lasten taakvelden
        1. Blz. 480 Staat van baten en lasten per taakveld (uitgaven)
        2. Blz. 481 Staat van baten en lasten per taakveld (inkomsten)
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap