Wethouder: Erwin Jansma
Wethouder: Hugo Prakke
Wethouder: André van Roshum
Wethouder: Jannelies Vissers
Programma 2: Sociaal Domein
Beoogde maatschappelijke effect
Terug naar navigatie - Beoogde maatschappelijke effectAls gemeente staan wij voor een gezonde samenleving waarin alle inwoners zoveel mogelijk de regie hebben en houden over hun eigen leven. Begin 2021 heeft de raad de nota "Baarn Vitaal: beleidsnota sociaal domein Baarn 2021-2024" vastgesteld; een herijking van de bestaande nota sociaal domein uit 2017. Uitgangspunt van de nota Baarn Vitaal is het bevorderen van de positieve gezondheid van de inwoners. Positieve gezondheid gaat uit van de kracht van mensen, hun veerkracht en van wat hun leven betekenisvol maakt. Wij stimuleren de inwoners om hun eigen verantwoordelijkheid (weer) op te pakken, samen met hun directe omgeving. Mensen die het nodig hebben bieden we zorg, ondersteuning en bescherming. Goed onderwijs en de mogelijkheid om deel te nemen aan sport, ontspanning en kunst en cultuur vormen hierbij belangrijke randvoorwaarden.
De transformatie in het sociaal domein heeft een omslag in denken en doen gevraagd. We kijken naar wat iemand zelf kan, al dan niet met hulp van het eigen netwerk. Uitgangspunt is de vitale samenleving en focus op preventie, maar ook voorzien in passend zorgaanbod voor wie dat nodig heeft.
De komende jaren krijgen de veranderingen in het sociaal domein verder vorm. De ervaringen en (monitor)gegevens uit de afgelopen jaren geven ons steeds meer inzicht in de werking van het systeem en de zorginhoudelijke en financiële effecten. Met deze input kunnen wij ons beleid en de bijbehorende procedures en systemen zo nodig bijstellen. Dit doen wij in samenwerking met diverse betrokkenen zoals adviesraden, klanten en zorgaanbieders.
De positieve gezondheid kent zes eigenschappen: dagelijks functioneren, meedoen, mentaal welbevinden, gezond voelen, kwaliteit van leven en zingeving. Door te werken aan deze zes eigenschappen komen we tot de keuzes die nodig zijn voor structurele kostenbeheersing.
In de actualisering van de Perspectiefnota 2022 is aangegeven dat de taakstelling voor het sociaal domein in 2022 kan worden opgevangen door de financiële compensatie van het rijk voor jeugdzorg (arbitrage uitspraak jeugdzorg). Meerjarig zal de compensatie een dalend verloop kennen en moeten wij maatregelen nemen om de daling op te vangen. Een nieuw kabinet zal moeten besluiten over de structurele financiën en noodzakelijke aanpassingen aan het jeugdhulpstelsel om de jeugdzorg in de toekomst effectief en beheersbaar te houden.
De ontwikkelopgave om de uitgaven/tekort te monitoren en met maatregelen te komen, blijft wel van kracht. In 2021 is een opdracht 'kostenbeheersing sociaal domein' uitgezet om maatregelen te selecteren die het meest succesvol lijken om de kosten te beheersen. Nu de tijdsdruk om snel tot structurele maatregelen te komen minder is, proberen we zorgvuldiger maatregelen en acties uit te werken en deze in lijn te brengen met onze bestaande en de landelijk voorgestelde maatregelen. Deze maatregelen worden dan in 2022 en verdere jaren uitgerold.
We willen dure zorg voorkomen door te investeren aan de voorkant: in vitaliteit en preventie direct in de leefomgeving. Laagdrempelige pilots en begeleiding door ons lokaal team horen daarbij. Het is belangrijk om daarin samen op te trekken met de maatschappelijke partners, onderwijs en huisartsen en de regio. We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het zo efficiënt en duurzaam mogelijk invullen van de maatschappelijke opgave voor Baarn. We zorgen ervoor dat ieders verantwoordelijkheid hierin duidelijk benoemd wordt. Op deze manier kunnen we samen meer bereiken zonder de rekening achteraf volledig bij de gemeente neer te leggen. Deze investering vraagt een lange adem, wat de noodzaak van goede monitoring en beheersing van de kosten des te belangrijker maakt.
Strategische doelen
Terug naar navigatie - Strategische doelen1 | De inwoners van Baarn wonen, werken en leven zelfstandig. |
---|---|
2 | De inwoners van Baarn voelen zich betrokken bij elkaar en zetten zich voor anderen in. |
3 | De inwoners van Baarn weten de juiste hulp, zorg en ondersteuning te krijgen. |
Bestuurlijke producten
Terug naar navigatie - Bestuurlijke producten200 Vitaliteit
210 Basis / Toegang
220 Participatie, Wmo en Jeugdzorg
Beleidskader
Terug naar navigatie - BeleidskaderVitaliteit
Baarn Vitaal: beleidsnota sociaal domein Baarn 2021-2024
Actualisatie integraal huisvestingsplan onderwijs 2017 – 2020
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Baarn 2015
Algemene subsidieverordening 2020
Basis/Toegang
Baarn Vitaal: beleidsnota sociaal domein Baarn 2021-2024
Regionaal beleidsplan Toekomstbestendig mobiliteitsbeleid 2017
Participatie, Jeugd, Wmo
Baarn Vitaal: beleidsnota sociaal domein Baarn 2021-2024
Beleidsplan integrale schuldhulpverlening 2019 - 2023
Regionale nota integrale JGZ 2017
Beleidskader opvang en bescherming 2018
200 Vitaliteit
Maatschappelijke voorzieningen
Terug naar navigatie - Maatschappelijke voorzieningenHet onderwerp ‘maatschappelijke voorzieningen’ heeft zowel betrekking op accommodaties als op subsidies. Wat betreft subsidies, waarmee naast activiteiten ook accommodaties in stand gehouden of gefaciliteerd worden, kan dit leiden tot een reallocatie van middelen. Speciaal aandachtspunt is de huisvestingsvraag van maatschappelijke initiatieven, die tot nu toe gehuisvest zijn in leegstaande (onderwijs)gebouwen.
De financiële consequenties die verbonden zijn aan het vraagstuk van de maatschappelijke voorzieningen zijn opgenomen in de meerjarenbegroting, zowel op het gebied van subsidies en als het onderhoud van accommodaties. Voor het onderhoud moet de relatie gelegd worden met het MJOP Gemeentelijke Gebouwen.
Verbinding tussen de inwoners en binnen de wijken/buurten.
Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen.
Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
Positieve gezondheid en actief deelnemen aan de samenleving zijn uitgangspunten in ons beleid Sociaal Domein. Door te investeren in een actieve leefstijl, stimuleren wij de zelfredzaamheid van onze inwoners. Op deze manier zetten wij in op het voorkómen van problemen. In 2022 zetten wij een aantal maatregelen in om een actieve leefstijl te bevorderen, zoals de verbinding tussen kunst & cultuur en het sociaal domein.
Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.
210 Basis / Toegang
Gezondheidsbevordering
Terug naar navigatie - GezondheidsbevorderingEen goede gezondheid is een belangrijke voorwaarde om mee te kunnen doen in de samenleving. Een gezonde leefstijl heeft een positieve invloed op de gezondheid. Gezondheidsbevordering betekent: bevorderen dat mensen zich gezonder gedragen. Dan is de kans groter dat zij langer leven in goede gezondheid. Dit kan door individueel gedrag van mensen te beïnvloeden, maar ook door een gezonde leefomgeving te creëren.
Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.
220 Participatie, Wmo en Jeugdzorg
Taakstelling sociaal domein
Terug naar navigatie - Taakstelling sociaal domeinDe werkgroep Kostenbesparing sociaal domein heeft onderzocht welke maatregelen wij kunnen nemen om de tekorten binnen het sociaal domein van de gemeente Baarn terug te dringen. In 6 brainstormsessies zijn ideeën verzameld om binnen programma 2 kosten te besparen dan wel de beheersing van de kosten te vergroten. Bovendien is gekeken naar maatregelen die diverse andere gemeenten nemen om te besparen op de kosten voor zorg en ondersteuning en is kennis genomen van de rapportages van de Visitatiecommissie financiële beheersbaarheid sociaal domein. Vervolgens zijn de ideeën geclusterd.
De meest kansrijke ideeën zijn samen met de lopende maatregelen voor kostenbeheersing en -besparing afgezet tegen de maatregelen waar in de Hervormingsagenda al overeenstemming over is. Deze Hervormingsagenda moet er voor zorgen dat de oorspronkelijke bedoeling van de decentralisatie van de jeugdzorg ten volle wordt waargemaakt en de beheersbaarheid en effectiviteit van het stelsel worden verbeterd. De Hervormingsagenda vormt de basis voor de taakstelling, die in de begroting is opgenomen en dus minimaal gehaald moet worden met nieuwe maatregelen. Deze taakstelling loopt na 2025 nog verder op en het extra geld nog verder af.
Vooruitlopend op het raadsbesluit over de uitbreiding lokaal team zijn de gevolgen van een positief besluit hierover meegenomen in de totale taakstelling. Deze keuze is gemaakt, omdat de maatregel voor uitbreiding eigen begeleiding feitelijk thuishoort in de kostenbesparing sociaal domein en deze ook een deel van de dekking biedt voor de uitbreiding van 1 fte reguliere taken van het lokaal team. Het totaal van de taakstelling en de inschatting van de besparingen door de meest kansrijke maatregelen toe te passen is als volgt:
Ontwikkeling en invulling taakstelling sociaal domein | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakstelling hervormingsagenda sociaal domein | 496 | N | 615 | N | 757 | N | ||
Taakstelling in verband met uitbreiding lokaal team | 88 | N | 175 | N | 175 | N | 175 | N |
Taakstelling begroting 2022 | 88 | N | 671 | N | 790 | N | 932 | N |
Eerste Inschatting van het effect van de maatregelen | 88 | V | 625 | V | 827 | V | 827 | V |
Bedragen * € 1.000 | ||||||||
Vanwege de grote onzekerheden in de financiële effecten van de maatregelen is hier alleen het totaalbedrag vermeld. De maatregelen worden hieronder inhoudelijk kort toegelicht.
- Praktijkondersteuner bij de huisarts voor jeugd (POH Jeugd) bij alle huisartsen in de praktijken.
Huisartsen sturen alle jeugdigen en ouders, die normaal gesproken doorverwezen zou worden naar JGGZ, naar de POH-GGZ Jeugd. In geval van crisis verwijst de huisarts direct door. Uit ervaring bij diverse andere gemeenten blijkt dat ruim de helft van de cliënten niet wordt doorverwezen naar jeugd GGZ, maar door de POH-GGZ jeugd kan worden geholpen of geen verdere behandeling nodig heeft. Dit levert een aanzienlijke besparing op. - Doorbraakmethode van Instituut voor Publieke Waarden inzetten/uitwerken.
In deze methode wordt voor gezinnen met ingewikkelde ondersteuningsvragen gestart met een maatwerkplan. Hierbij wordt gekeken wat het perspectief is, wat een inwoner zelf kan en welke ondersteuning hij/zij daarbij nodig heeft. Hier wordt nadrukkelijk gekeken wat nu in de weg zit om het perspectief te kunnen realiseren en wat moet worden doorbroken om de zaak weer op de rit te krijgen. De aanpak leidt tot betere en passende ondersteuning aan de inwoner en tegelijk een kostenbesparing. Deze verwachting is gebaseerd op de resultaten van een aantal gemeenten, waaronder Amersfoort, die succesvol hebben proefgedraaid met deze methode. - Zorg leveren vanuit de juiste wet.
Een onderzoek voorliggende voorzieningen geeft een indicatie van het aantal dossiers dat niet thuishoort bij de gemeente. Wmo dossiers worden gescreend op mogelijke toegang tot de Wlz, PW dossiers op toegang tot WW, TW, WIA, Wajong en andere relevante regelgeving. Wanneer gebruik wordt gemaakt van het recht op (aanvullende) voorliggende voorzieningen wordt op de kosten voor de gemeente bespaard. - Financiële maatregelen Wmo.
Door het aanpassen van de verordening en het financieel besluit Wmo, het beperken van het maximale aantal kilometers voor vergoeding regiotaxi en het verlagen van de pgb tarieven zullen de kosten voor Wmo dalen. Binnen de afspraken om regionaal voor Wmo voorzieningen de tarieven meer gelijk te trekken tussen de gemeenten wordt gekeken naar de mogelijkheden om de tarieven te verlagen. - Tijdig afschalen van zorg, regiefunctie lokaal team strakker.
Door het tijdig afschalen van zorg (minder frequent, korter per keer, eerder beëindigen, etc.) wordt het reëel geacht dat op de p*q zorg een besparing kan worden gerealiseerd. Dit vraagt wel een zorgvuldige voorbereiding en meer sturing door het lokaal team. Daarnaast kan bij doorverwijzing door een huisarts naar de specialistische jeugdhulp een zorgadviesgesprek (ZAG) worden georganiseerd (ouders, jeugdige, gedragswetenschapper, POH-Jeugd, consulent Lokaal Team). Door in dit gesprek de hulpvraag te inventariseren kan gedurende de wachttijd worden gewerkt aan de randvoorwaarden voor een succesvolle behandeling. - Uitbreiding eigen begeleiding lokaal team.
In het raadsvoorstel uitbreiding lokaal team wordt een reeks voordelen genoemd die tevens bijdragen aan het verminderen van de uitgaven voor hulp, zoals: inwoners worden eerder en efficiënter geholpen, er hoeft minder specialistische hulp te worden ingekocht, de basisinfrastructuur en netwerken worden effectiever, waar mogelijk de keuze voor eenvoudigere oplossingen, er kan vaak eerder worden afgeschaald, enzovoort.
Om de maatregelen te kunnen uitvoeren en het effect te kunnen meten moet aan enkele randvoorwaarden worden voldaan. De belangrijkste voorwaarde is dat een projectleider/regisseur wordt benoemd die toeziet op de uitvoering van de projecten, de inhoudelijke en procesmatige samenhang bewaakt en verantwoordelijk is voor het totaalresultaat. Daarnaast is het essentieel dat verder wordt ingezet op de doorontwikkeling van informatie om de resultaten te monitoren en ontwikkelingen op de inkoop van zorg en ondersteuning en op participatie te volgen. De insteek hierbij is dat eerst bestaande budgetten hiervoor worden benut. Op dit moment is nog onzeker hoeveel aanvullend budget nodig is om de maatregelen te kunnen realiseren.
De maatregelen, randvoorwaarden en risico’s worden in 2021 verder uitgewerkt in een plan. Het concrete plan wordt uitgewerkt en wordt uiterlijk eerste kwartaal 2022 aan de raad aangeboden. Met de uitvoering van de maatregelen kan in 2022 worden gestart, waarbij dit jaar geldt als invoeringstijd om vanaf 2023 de taakstelling te realiseren. De taakstelling voor de Hervormingsagenda is daarom niet opgenomen in 2022. Alleen de uitbreiding van begeleiding door het lokaal team kan op korte termijn worden gerealiseerd en zichzelf terugverdienen. Als daarna wordt gestart met de maatregelen POH jeugd en Doorbraakmethode kan in 2022 ook effect worden verwacht van deze maatregelen.
Lokale invulling van hulp, zorg en ondersteuning. In de regio of landelijk als het niet anders kan.
Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
Mogelijkheden van de inwoners om mee te doen zijn versterkt.
Beleidsindicator 220
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren Sociaal Domein | Norm | Begroting | Baarn | Landelijk | Jaar huidig |
---|---|---|---|---|---|
(Ambitie) | (huidig cijfer) | gemiddelde | cijfer | ||
17. Absoluut verzuim | per 1000 leerlingen | 0,3 | 0,3 | 1,8 | 2017 |
18. Relatief verzuim | per 1000 leerlingen | 15 | 25 | 26 | 2019 |
19. Vroegtijdig schoolverlaters | vsv-ers zonder startkwalificatie (VO en MBO) | 1,0 | 1,6 | 2,0 | 2019 |
20. Niet-sporters | % niet-sporters > 19 jaar | 35 | 45,9 | 48,7 | 2016 |
21. Banen | Per 1.000 inwoners 15-64 jaar | 800 | 797,0 | 795,9 | 2020 |
22. Jongeren met delict voor rechter | % van jongeren tussen 12 en 21 jaar | 0,8 | 1,0 | 1,0 | 2019 |
23. Kinderen in een uitkeringsgezin | % van kinderen tot 18 jaar | 2,5 | 3,0 | 6,0 | 2019 |
24. Netto arbeidsparticipatie | % vd werkzame beroepsbevolking tov beroepsbevolking | 75 | 67,4 | 68,4 | 2020 |
25. Is komen te vervallen | |||||
26. Werkloze jongeren | % van 16 t/m 22 jarigen | 0,8 | 1,0 | 2,0 | 2019 |
27. Personen met een bijstandsuitkering | Aantal per 10.000 inwoners van 18 tot AOW | 300 | 338,4 | 459,7 | 2020 |
28. Lopende re-integratievoorzieningen | Aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar | 200 | 233,2 | 202 | Q1, 2 / 2020 |
29. Jongeren met Jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | 9 | 10,2 | 11,9 | 2020 |
30. Jongeren met jeugdbescherming | % van alle jongeren tot 18 jaar | 0,9 | 0,9 | 1,2 | 2020 |
31. Jongeren met jeugdreclassering | % van alle jongeren 12 - 23 jaar | 0,3 | 0,3 | 0,4 | 2020 |
32. Cliënten met een maatwerkarr. Wmo | Aantal per 10.000 inwoners | 820 | 820 | 700 | 2020 |
Toelichting beleidsindicatoren
Toelichting 17 en 18
Absoluut verzuim:
Een jongere staat niet ingeschreven bij een school en heeft daar geen vrijstelling voor.
Relatief verzuim:
Een jongere verzuimt de lessen zonder geldige reden.
Onze ambitie is in principe dat alle jongeren ingeschreven zijn bij een school, maar realistisch gezien kunnen we niet elk geval voorkómen. Daarom hebben we 0,5 begroot. Het cijfer van 0,5 betekent voor Baarn 2 jongeren. Immers, ondanks alle afspraken die we met het onderwijs hebben gemaakt om verzuim te voorkómen kunnen nog op enig moment 2 gevallen optreden. We blijven echter continu in gesprek met het onderwijs over het verzuim.
Het relatief verzuim stellen we gelijk met het landelijk gemiddelde. Het huidige hogere percentage werd veroorzaakt door drie leerlingen die door ernstig spijbelen het cijfer hebben beïnvloed. Laten we die drie buiten beschouwing, dan maken juist minder leerlingen zich schuldig aan schoolverzuim. De leerplichtambtenaren doen er alles aan om verzuim te voorkomen.
Toelichting 19
Uit de Monitor Onderwijsloopbanen van de RMC-subregio Eem blijkt, dat er geen 16-jarige voortijdige schoolverlaters waren in 2020. In de leeftijdsgroep 18–22 lag dit aantal lager dan 10. Deze jongeren kwamen vrijwel allemaal (85%) uit het MBO. Deze jongeren hebben over het algemeen kortdurende tijdelijke banen met een laag inkomen. In de periode van 16-18 jaar moet meer gedaan worden om het verlaten van school zonder startkwalificatie te voorkomen.
Toelichting 20
De Baarnse bevolking doet het qua sport iets beter dan landelijk gemiddeld: 46 procent niet-sporters in Baarn versus 49 procent landelijk. Deze cijfers zijn van 2016. Wij hebben voor de gemeente Baarn inmiddels recentere cijfers uit het sportdeelname-onderzoek van september 2020. Die laten zien dat 39 procent van de bevolking niet sport of minder dan 1 keer per week sport. Door sport- en beweegstimuleringsactiviteiten te -laten- organiseren willen we dat percentage verlagen tot 35 procent.
Toelichting 21
Meer inwoners hebben een baan. Dit bereiken wij door intensievere inzet op mensen met een indicatie banenafspraak, het creëren van integrale toegang en flexibel aanbod voor statushouders, de sluitende aanpak jeugdwerkeloosheid, het stimuleren van sociaal ondernemerschap en het creëren van vier garantiebanen binnen de gemeente Baarn.
Toelichting 22
Er staan maar weinig jongeren met een delict voor de rechter. Dit willen we zo houden. Het Jongeren in de Openbare Ruimte (JOR) overleg waarin verschillende partners met elkaar samenwerken draagt hieraan bij.
Toelichting 23
Om gezinnen duurzaam uit een armoedesituatie te krijgen, zorgen we ervoor dat mensen aan het werk gaan/blijven (zie toelichting 21) en pakken we schulden actief aan. Op basis van het vastgestelde plan armoedebestrijding wordt extra ingezet op armoederegisseurs, die mensen met betalingsachterstanden pro-actiever benaderen om meer mensen richting schuldhulpverlening te bewegen. We zetten het gebruik van de minimaregelingen in om meer zicht te krijgen op de gezinnen met kinderen in armoede. Ook signaleren we actiever via scholen en sportverenigingen door met deze instellingen afspraken hierover te maken.
Toelichting 24
Zie toelichting onder 21.
Toelichting 25
Deze indicator is niet meer wettelijk verplicht en dus komen te vervallen.
Toelichting 26
In het kader van de sluitende aanpak jeugdwerkloosheid brengen wij jongeren in beeld in de leeftijd van 23 tot 27 jaar zonder startkwalificatie, zonder onderwijsinschrijving, zonder werk en zonder uitkering. Waar mogelijk begeleiden wij hen naar een leer-werktraject.
Toelichting 27
Het aantal personen met een bijstandsuitkering daalde aanvankelijk maar vanwege COVID-19 is nu sprake van een stagnatie. We verwachten een toename van het bestand van 8,5% (volgens de septembercirculaire van het ministerie). Desondanks streven wij naar uitstroom uit de bijstand van inwoners met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Dit doen wij via de geïntensiveerde inzet door BBS Uitvoeringsorganisatie op mensen met een indicatie banenafspraak en door het creëren van integrale toegang en flexibel aanbod voor statushouders.
Toelichting 28
Een groter aandeel van de BBS-doelgroep heeft een voorziening re-integratie. Dit bereiken wij door intensievere inzet op mensen met een indicatie banenafspraak, het creëren van integrale toegang en flexibel aanbod voor statushouders, de sluitende aanpak jeugdwerkeloosheid, het stimuleren van sociaal ondernemerschap en het creëren van garantiebanen binnen de gemeente Baarn.
Toelichting 29
Het aantal jongeren met jeugdhulp is relatief laag ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Om dit zo te houden zetten we in op een sterke Basisinfrastructuur en een goed functionerend lokaal team.
Toelichting 30
Het aantal jongeren met jeugdbescherming is relatief laag ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Om dit zo te houden zetten we in op een goed functionerend lokaal team en de samenwerking met Samen Veilig Midden Nederland.
Toelichting 31
Het aantal jongeren met jeugdreclassering is gelijk aan het landelijk gemiddelde en aan onze ambitie. Om dit zo te houden of zelfs af te laten nemen, continueren wij het Jongeren in de Openbare Ruimte (JOR) overleg waarin verschillende partners met elkaar samenwerken.
Toelichting 32
Wij streven naar een gelijkblijvend aantal cliënten met een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo in 2022. Op basis van zowel landelijke als lokale gegevens wordt een toename verwacht, mede doordat de vergrijzing doorzet, waarbij ook een toename aan ambulante zorg. Met het zelf bieden van begeleiding door het lokaal team verwachten we een afvlakking in de toename van cliënten met een maatwerkvoorziening Wmo 2022. Voor een groot deel betreft de groei de huishoudelijke hulp, maar ook maatwerkvoorzieningen als hulpmiddelen en woningaanpassingen vanuit de Wmo nemen toe.
Aanvullende beleidsindicatoren Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Aanvullende beleidsindicatoren Sociaal DomeinBeleidsindicatoren Sociaal Domein | Begroting | Baarn | Landelijk gemiddelde | Jaar laatste cijfers |
(= ambitie) | (=huidige cijfer) | |||
d.    Huishoudens op of onder de armoedegrens (tot 120% Wsm) (procent) | maximaal 8% | 9% | 14% | 2019 |
e.   Huishoudens met een inkomen onder 120% van het Wsm die gebruik maken van het declaratiefonds (procent). | minimaal 47% | 45% | 40% | 2019 |
f.     Inwoners met een inkomen onder 120% van het Wsm die gebruik maken van lokale kind regelingen (procent) | minimaal 49% | 47% | Onbekend | 2019 |
j.     Inwoners die weten waar zij moeten zijn met een hulpvraag. (procent) | minimaal 85 | 81% | 80% | 2020 |
k. Aantal Veilig Thuis meldingen kindermishandeling (aantal per 100.000 inwoners) | minimaal 290 | 282,6 | 321,7 | 2019 |
Toelichting d
Om mensen uit armoede te krijgen, zorgen we ervoor dat mensen aan het werk gaan/blijven (zie toelichting b.) en pakken we schulden actief aan (zie toelichting c.).
Toelichting e
Het armoedebeleid inclusief de kindregelingen wordt herijkt, de inzet van de armoederegisseurs wordt verhoogd en er wordt een communicatieplan opgesteld om de bekendheid en het gebruik van de minima-kindregelingen te vergroten.
Toelichting f
Zie toelichting e.
Toelichting j
Om onze ambitie te bereiken zetten wij in op een Integrale Toegang.
Toelichting k
Dit zijn cijfers betreffende meldingen van kindermishandeling bij Veilig Thuis en komen uit het CBS Huiselijk geweld. De meldingen betreffen een vorm van -voor minderjarige van bedreigende of gewelddadige- interactie van fysieke, psychische of seksuele aard, die ouders of andere personen actief of passief opdringen, waardoor de minderjarige ernstige schade van fysieke of psychische aard wordt berokkend. Wij streven naar een hoger aantal meldingen omdat dat betekent dat de Wet Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling werkt en er minder handelingsverlegenheid is om kindermishandeling te melden.
Beleidsindicatoren Aanvullend vierjaarlijks te meten
Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren Aanvullend vierjaarlijks te metenBeleidsindicatoren Sociaal Domein | Begroting (=ambitie) | Baarn | Landelijk gemiddelde | Jaar laatste cijfers |
---|---|---|---|---|
(=huidige cijfer) | ||||
     i.    Inwoners die niet zelfredzaam zijn (procent) | maximaal 4 | 5 | 8,6 | 2016 |
   ii.    Inwoners in de leeftijd 19-64 jaar die zich (mentaal/lichamelijk) niet gezond voelen (procent) | maximaal 6 | 6,2 | 9 | 2016 |
  iii.    Inwoners in de leeftijd van 65 jaar of ouder die zich (mentaal/lichamelijk) niet gezond voelen (procent) | maximaal 13 | 12,9 | 13,6 | 2016 |
  iv.    Inwoners die eenzaam zijn (procent) | maximaal 39 | 42 | 43 | 2016 |
    v.    Inwoners van 19 jaar of ouder die geen sociale, emotionele en praktische steun in het netwerk hebben (procent) | maximaal 8,5 | 11 | Niet aanwezig | 2016 |
  vi.    Overbelaste mantelzorgers (procent) | maximaal 8 | 7,9 | 14 | 2016 |
vii.    Jeugdsporters (procent van jongeren tot 18 jaar) | minimaal 95 | 92 | 88 | 2020 |
viii.    65-Plussers sporters (procent) | minimaal 65 | 60 | 59 | 2020 |
  ix.    Gezond gewicht (BMI<=25) (procent) | maximaal 60 | 56 | 51 | 2020 |
Toelichting i, ii, en iii
Door in te zetten op preventieactiviteiten stimuleren wij de zelfredzaamheid, onder andere via de inzet van Wandel Baarn Vitaal, vroegsignalering problematiek statushouders en de verhuiscoach.
Toelichting iv en v
Om de eenzaamheid onder inwoners terug te dringen gaat de Lokale Coalitie Aanpak Eenzaamheid vanaf 2020 aan de slag met de acties uit het uitvoeringsprogramma, zoals het versterken van de samenwerking/coalitie in Baarn en extra aandacht voor de moeilijk bereikbare inwoners.
Toelichting vi
Wij willen het percentage overbelaste mantelzorgers positief beïnvloeden. We doen dat door het vergroten van de eerstelijns contacten via de mantelzorgconsulent en door de signaleringsfunctie van andere professionals te vergroten.
Toelichting vii
Om een stijging naar 95 procent sportdeelname bij de jeugd te realiseren, voeren wij een breed programma van sportkennismakingsactiviteiten uit en subsidiëren we de sportverenigingen die sporttrainers –laten- opleiden. Bij de laatste meting in 2020 is zowel landelijk als in Baarn een vrij lage sportdeelname gemeten die toe te schrijven is aan de coronabeperkende maatregelen in dat jaar. We gaan ervan uit dat door de vele activiteiten en actieve sportclubs het streefcijfer van 95 in 2022 gehaald kan worden. Bron: sportdeelname onderzoek gemeente Baarn 2020.
Toelichting viii
De ambitie van 65% in 2022 is volgens ons realistisch. De generatie van 65-plussers in Nederland wordt sowieso steeds vitaler. Bovendien stimuleren wij de niet-sportief actieve Baarnaars om in beweging te komen via GALM, Sociaal Vitaal en Wandel Baarn Vitaal. Bron: sportdeelname onderzoek gemeente Baarn 2020.
Toelichting ix
Om een stijging van 56 naar 60 procent inwoners met gezond gewicht te realiseren zetten wij in op leefstijlprogramma’s en bewustwordingscampagnes op de basisscholen en beweegprogramma’s voor volwassenen en senioren. Ook intensiveren we de leefstijlactiviteiten door middel van het lokale preventieakkoord. Bron: sportdeelname onderzoek gemeente Baarn 2020.
Financiële begroting en toelichting programma 2
Financiën
Terug naar navigatie - Financiën
Exploitatie | Realisatie 2020 | Begroting 2021 na wijziging | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
200 Vitaliteit | 5.918 | 6.349 | 6.293 | 6.768 | 6.373 | 6.381 | |
210 Basis/toegang | 4.100 | 4.629 | 4.676 | 4.669 | 4.664 | 4.664 | |
220 Participatie, WMO en jeugdzorg | 26.026 | 20.145 | 21.016 | 20.363 | 20.207 | 20.039 | |
Totaal Lasten | 36.044 | 31.123 | 31.985 | 31.800 | 31.244 | 31.084 | |
Baten | |||||||
200 Vitaliteit | -973 | -707 | -709 | -709 | -709 | -709 | |
210 Basis/toegang | -298 | -389 | -389 | -389 | -389 | -389 | |
220 Participatie, WMO en jeugdzorg | -11.766 | -5.886 | -5.852 | -5.852 | -5.852 | -5.852 | |
Totaal Baten | -13.038 | -6.982 | -6.949 | -6.949 | -6.949 | -6.949 | |
SALDO van baten en lasten | 23.006 | 24.142 | 25.036 | 24.851 | 24.294 | 24.135 | |
Stortingen | |||||||
999 Reserves | 9.347 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | |||||||
999 Reserves | -9.938 | -370 | -201 | -579 | 0 | 0 | |
Saldo mutaties reserves | -591 | -370 | -201 | -579 | 0 | 0 | |
RESULTAAT na bestemming | 22.415 | 23.772 | 24.835 | 24.272 | 24.294 | 24.135 |
Mutatie reserves
Terug naar navigatie - Mutatie reserves
Mutaties reserves 2022 | Bedrag * (€ 1.000) |
---|---|
Kosten sloop en tijdelijke huisvesting locatie speeldoos/bibliotheek | 201 |
Totaal | 201 |
Toelichting van de financiële verschillen begroting 2021 versus begroting 2022
Terug naar navigatie - Toelichting van de financiële verschillen begroting 2021 versus begroting 2022Product 200 : Vitaliteit | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Te verklaren | V/N | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 6.349 | 6.293 | -56 | V | |||
Incidentele Corona steungelden cultuur en welzijnsssector 2020 (onderdeel algemene uitkering). Budgetoverheveling 2020/2021. | -170 | V | |||||
Incidentele Corona steungelden cultuur en welzijnsssector 2021 (onderdeel algemene uitkering). | -99 | V | |||||
PPN 2022: Onderschrijding diverse budgetten vitale inwoners, dekking jeugd en Wmo | -40 | V | |||||
PPN 2022: Haalbaarheidsstudie IHP | 25 | N | |||||
Reservering incidentele middelen locatie speeldoos/bibliotheek tlv. AR | 201 | N | |||||
Diversen | 27 | N | |||||
Totaal | -56 | V | |||||
Baten | -707 | -709 | -2 | V | |||
Diversen | -2 | V | |||||
Totaal | -2 | V | |||||
Saldo | -57 | V | |||||
Product 210 : Basis/toegang | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Te verklaren | V/N | |||
Lasten | 4.629 | 4.676 | 47 | N | |||
PPN 2022: hogere bijdrage GGDrU | 26 | N | |||||
PPN 2022: Onderschrijding sociale basisvoorzieningen, dekking jeugd en Wmo | -112 | V | |||||
lokaal team: conform raadsvoorstel uitbreiding lokaal team is 1 tijdelijke fte structureel gemaakt en 1 fte uitbreiding begroot. De lasten voor lokaal team bij BBS zijn gestegen (PPN 2022-2 BBS). | 133 | N | |||||
Totaal | 47 | N | |||||
Baten | -389 | -389 | 0 | ||||
Totaal | 0 | ||||||
Saldo | 47 | N | |||||
Product 220 : Participatie, WMO en Jeugdzorg | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Te verklaren | V/N | |||
Lasten | 20.145 | 21.016 | 871 | N | |||
Participatie: | |||||||
PPN 2022: de lasten voor de BUIG uitkeringen worden naar beneden bijgesteld (meer in lijn met de begroting van BBS) als structurele dekking. | -144 | V | |||||
Het extra budget i.v.m. corona voor participatie, schulddienstverlening en bijzondere bijstand in 2021 vervalt in 2022. | -129 | V | |||||
inburgering: in de meicirculaire 2020 is een oplopend bedrag beschikbaar gesteld voor inburgering. | 43 | N | |||||
PPN 2022: hogere bijdrage aan BBS in 2022 (het overgrote deel van de lastenstijging is hier verantwoord, de stijging in baten volgt hieronder). | 149 | N | |||||
in 2021 was nog een overhevelingsbudget voor communicatie rond armoedebestrijding opgenomen. | -20 | V | |||||
PPN 2020 incidentele lastenstijging BBS loopt af na 2021. | -47 | V | |||||
Wmo en Jeugd: | |||||||
In de PPN 2022 zijn de budgetten voor wmo oud (vervoers-, woon- en rolstoelvoorzieningen, huishoudelijke hulp) bijgesteld. | 239 | N | |||||
In de septembercirculaire 2016 is het budget voor huishoudelijke hulp tot en met 2021 gekort, dit vervalt in 2022. | 62 | N | |||||
PPN 2022: stijging regionale inkoop Wmo nieuw en jeugd | 587 | N | |||||
PPN 2022: de budgetten voor regionale inkoop zijn voor 2021 en 2022 geindexeerd conform de percentages uit het inkoopbesluit 2021. | 278 | N | |||||
PPN 2022: autonome ontwikkelingen op overige budgetten Wmo | 15 | N | |||||
In de septembercirculaire 2020 is voor dat jaar en voor 2021 een decentralisatie-uitkering beschikbaar gesteld voor brede aanpak dak- en thuisloosheid. In 2022 geldt dit niet meer. | -32 | V | |||||
Het budget voor pgb's Wmo en Jeugd is in 2021 verlaagd in verband met de uitvoeringskosten trekkingsrechten SVB (septembercirculaire 2020). | 42 | N | |||||
In 2022 is een taakstelling opgenomen voor de uitbreiding van het lokaal team. | -88 | V | |||||
Voor de intensivering breed spectrum samenwerking jeugdhulp (zaak 129299) is een incidentele budgetverhoging opgenomen van 2019 tot en met 2022. Dit bedrag is in 2022 lager dan in 2021. | -75 | V | |||||
diversen | -9 | V | |||||
Totaal | 871 | N | |||||
Baten | -5.886 | -5.852 | 34 | N | |||
PPN 2022: bijdrage aan BBS betreft ook hogere inkomsten in 2022. In de PPN is dit verrekend met de hogere lasten en als 1 bedrag weergegeven. | -68 | V | |||||
PPN 2022: eigen bijdragen maatwerkvoorzieningen Wmo zijn naar beneden bijgesteld | 102 | N | |||||
Totaal | 34 | N | |||||
Saldo | 905 | N | |||||