Introductie

Voorwoord

Terug naar navigatie - Voorwoord

Geachte leden van de gemeenteraad,

 

Met zorg vooruit! 

De titel verwijst als eerste naar de zorg voor onze inwoners. Of het nu gaat om onze jeugdigen, die behoefte hebben aan ondersteuning,  of onze ouderen of onze mantelzorgers. Als gemeente staan we ervoor om de zorg te leveren die nodig is. Dit gaat gepaard met een enorme inspanning van al onze zorgpartners en grote kosten voor ons. De komende jaren gebruiken we om de zorg verder te transformeren, zodat de benodigde zorg ook in de toekomst geleverd kan blijven worden.

Met zorg vooruit! verwijst ook naar de financiële zorgen die we als gemeente hebben. Dankzij de door de arbitrage afgedwongen tegemoetkoming van het Rijk voor onze zorgkosten hoeven we in ieder geval het komend jaar geen groot beroep te doen op de reserves, maar de toegezegde steun neemt met de jaren af, waardoor hervorming van de zorg nog steeds onontkoombaar is. Ook de door het Rijk aangekondigde herverdeling van het gemeentefonds is een zorgpunt. Baarn wordt hierdoor binnen de provincie het hardst getroffen en ook landelijks horen we bij de 5 gemeente die er het meest op achteruit gaan. Dit negatieve effect is in ieder geval voor de komende jaren in de begroting opgenomen, maar waarschijnlijk blijft de korting de jaren daarna nog verder oplopen.

Tot slot wijst 'Met zorg vooruit!' naar de grote zorgvuldigheid waarmee deze begroting is opgesteld. Zoals we ook al in de Perspectiefnota hebben aangegeven door onze financiële positie te consolideren. Door de begroting op onderdelen te repareren door nog realistischer te begroten. En door goed te anticiperen op ontwikkelingen die op ons afkomen. In dit verkiezingsjaar geen grootse nieuwe plannen meer, maar wel zorgvuldig inspelen op wettelijke en maatschappelijke ontwikkelingen. En natuurlijk stevig blijven inzetten op de bestaande speerpunten.

In de bestuurlijke financiële samenvatting leest u de ontwikkelingen die ná vaststelling van de Perspectiefnota in deze begroting zijn verwerkt. Hierbij onder andere de hierboven al genoemde tegemoetkoming in de zorgkosten en de herverdeling van het gemeentefonds.

Tot slot staan we ook in deze begroting stil bij de Corona-pandemie. We hebben enorme waardering voor de flexibiliteit en saamhorigheid waarmee onze inwoners en organisaties met deze lastige situatie omgaan. Het vraagt veel van iedereen en we zijn trots hoe we met elkaar door deze moeilijke periode komen. Dank zij de vele vaccinaties kan de samenleving gelukkig weer steeds verder open gaan. Desondanks houden we aandacht voor de negatieve effecten. Deze zijn - ook komend jaar - nog niet voor iedereen voorbij.

 

 

Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Baarn,

 

C. Creveld

 

M.A. Röell
gemeentesecretaris burgemeester

 

Bestuurlijke samenvatting

I - Inspelen op de gevolgen van Covid-19 in 2022

COVID-19

Terug naar navigatie - COVID-19

De situatie rond COVID-19 blijft onzeker. Enerzijds wordt er momenteel volop gevaccineerd, anderzijds steken er steeds weer nieuwe en meer besmettelijke varianten de kop op. Op dit moment leidt dit nog tot een afwisseling van versoepelingen en verscherpingen van de maatregelen vanuit het Rijk. De horeca is weer open, maar veel evenementen zijn niet toegestaan, of worden door de organisatoren afgeblazen vanwege de beperkende regelgeving. Voor inwoners, verenigingen en bedrijven blijven het nog onzekere tijden. Het vooruitzicht is echter wel dat de toenemende vaccinatiegraad zorgt voor afnemende impact van COVID-19 op de samenleving.

Daarom is het perspectief niet negatief. Na een krimp vorig jaar, groeit de economie weer. Ook het aantal werklozen en faillissementen blijft nog steeds laag. De vorig jaar gevreesde sterke toename in 2021 blijft vooralsnog uit. Onderliggende problematiek wordt naar verwachting komende tijd zichtbaar. Ondanks zorgen, is er ook sprake van hoop in de samenleving. 

Net als een jaar geleden is het niet goed mogelijk om beleid te formuleren op de bestrijding van de gevolgen van COVID-19. De gevolgen zijn te ongewis. Ook nu zetten we concreet in op het opvangen van de directe gevolgen. Momenteel loopt de tweede ronde voor corona-steun voor sport, cultuur, welzijn, recreatie en andere maatschappelijke organisaties. Zo nodig volgt in 2022 nog een derde ronde. 

Daarnaast wordt er samen met de sectoren nog gewerkt aan herstelplannen, die hun uitwerking in 2022 moeten krijgen.

Net als in 2020 is er voor de gemeente sprake van gederfde inkomsten en extra uitgaven. Het Rijk heeft hiervoor diverse tegemoetkomingen uitgekeerd. Vooralsnog blijken deze afdoende. Dit betekent dat we niet opnieuw budget reserveren in de begroting om de gevolgen van COVID-19 op te vangen. Wel zullen eventueel resterende middelen van 2021, indien nodig geacht, met een overheveling van budget beschikbaar houden voor 2022.

Gezien de gunstige ontwikkelingen stellen we ook het risicoprofiel m.b.t. corona naar beneden bij.  

 

II - Collegeprogramma op koers

Duurzaam Baarn

Terug naar navigatie - Duurzaam Baarn

Na het vaststellen van de Regionale Energie Strategie (RES 1.0) in 2021 verschuift de focus van strategie naar lokale uitvoering. Met de samenleving wordt gezocht naar mogelijke locaties en randvoorwaarden voor meer grootschalige opwek van duurzame energie. Daarnaast stimuleren wij, samen met onze partners, onze inwoners om energie te besparen en kleinschalig zelf op te wekken. Samen met de bedrijvenplatforms stimuleren we ook onze ondernemers hiertoe. Dit laatste wordt nog versterkt door de in juni door de gemeenteraad aangenomen motie Lokale Energiestrategie (LES), o.a. om nog meer in te zetten op lokale opwek op daken.

Naast energiebesparing en -opwek is ook de ontwikkeling om minder op fossiele brandstoffen te verwarmen van belang. In 2022 worden de eerste wijkuitvoeringsplannen opgesteld om van het gas af te gaan.

 

Wonen in Baarn

Terug naar navigatie - Wonen in Baarn

De grote behoefte aan betaalbare woningen in de regio is in 2021 door het Rijk erkend en heeft geleid tot een Woondeal. Dit kan de komende jaren leiden tot extra middelen of regelingen voor woningbouw.

Ook de verduurzaming van woningen is van groot belang.

De uitvoering van de woonvisie blijft derhalve onverminderd urgent.

 

Ondernemen en recreëren in Baarn

Terug naar navigatie - Ondernemen en recreëren in Baarn

Belangrijk speerpunt is het verbinden van de toeristische parels met het centrum van Baarn. Dit doen we door het centrum, samen met de ondernemers, te verlevendigen. Ook ondersteunen we het initiatief voor een toeristentrammetje, die de toeristische parels en het centrum met elkaar verbindt: Rondje Vorstelijk Baarn.

Belangrijke partner is het Platform Ondernemend Baarn (POB). Met hen wordt gewerkt aan de versterking van de bedrijventerreinen, de energietransitie voor de bedrijven en innovatie.

 

III - Speerpunten uit de beleidsbegroting 2022

Programma 1 Dienstverlenend domein

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

In 2021 en 2022 wordt de gemeentelijke website vernieuwd. Dit is onder andere nodig om te kunnen voldoen aan wettelijke toegankelijkheidseisen en de nieuwe Wet Open Overheid en om de Digitale Agenda Gemeenten 2024 te realiseren. Hiermee wordt de digitale dienstverlening ook steeds belangrijker. In de nieuwe website wordt ook een digitaal discussie- /participatieplatform geïntegreerd.

Inwonerparticipatie

Terug naar navigatie - Inwonerparticipatie

De rekenkamercommissie heeft in 2021 adviezen gegeven voor het verder versterken van inwonerparticipatie. Met het invoeren van het digitale participatieplatform wordt het gemakkelijker om onze inwoners bij de verschillende projecten te betrekken.

De gemeenteraad heeft daarnaast in de Perspectiefnota 2022 geld beschikbaar gesteld om betere coaching en regie op participatie te kunnen voeren.

Veilig zijn in Baarn

Terug naar navigatie - Veilig zijn in Baarn

In 2019 is voor de duur van twee jaar extra inzet op ondermijning georganiseerd. Hierdoor boeken we vooruitgang. Deze extra inzet wordt dan ook voor twee jaar verlengd (hetzij in mindere mate).  

Gemeenteraad en verkiezingen

Terug naar navigatie - Gemeenteraad en verkiezingen

Op 16 maart 2022 vinden weer de gemeenteraadsverkiezingen plaats. De voorbereidingen hiervoor zijn al vóór de zomer van 2021 begonnen. Hierbij is onder andere kennisoverdracht naar de nieuwe raads- en collegeleden van belang.

 

Programma 2 Sociaal domein

Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Sociaal Domein

Eén van de belangrijkste opgaven in het sociaal domein blijft de kostenbeheersing. Het Rijk heeft weliswaar, op basis van een arbitrage-uitspraak, een tegemoetkoming gedaan, maar de benodigde transformatie blijft onverminderd van belang.

Hierbij wordt ingezet op goede monitoring van de zorg(kosten), een krachtige basis (toegang) die ook zelf zorgvragen kan ondervangen en afhandelen en preventie.

In de tweede helft van 2021 doen wij een voorstel om het lokaal team te versterken. Daarmee kunnen wij zelf meer zorg verlenen, waardoor we hopelijk minder zorg hoeven inkopen. 

Eenzaamheid

Terug naar navigatie - Eenzaamheid

In 2020 is het programma Eén tegen eenzaamheid gestart. Dit programma wordt in 2022 zoveel mogelijk ondergebracht bij reguliere activiteiten en subsidies.

Cultuur

Terug naar navigatie - Cultuur

Na twee moeizame jaren door corona is met de sector een herstelplan uitgewerkt. Hierin zijn bestaande en nieuwe initiatieven opgenomen. Met behulp van het herstelfonds wordt de continuering en doorontwikkeling van de cultuursector mogelijk gemaakt.

Inburgering

Terug naar navigatie - Inburgering

Vanaf 1 januari 2022 is de gemeente opnieuw verantwoordelijk voor de inburgering van nieuwkomers. De voorbereidingen lopen om dat gezamenlijk met Bunschoten en Soest op te pakken.

Onderwijs

Terug naar navigatie - Onderwijs

Het kabinet heeft het Nationaal Programma Onderwijs aangekondigd als instrument om de achterstanden door corona in te lopen. De gemeente werkt momenteel samen met de onderwijsorganisaties de plannen hiervoor  uit. 

Eind 2021 beslist de gemeenteraad over het integraal huisvestingsplan onderwijs. Dit moet voorzien in passende huisvesting voor de komende 16 jaar. De uitwerking naar concrete plannen en benodigde budgetten vindt in 2022 plaats.

 

Programma 3 Fysiek Domein

Omgevingswet

Terug naar navigatie - Omgevingswet

De Omgevingswet wordt, na opnieuw uitstel, hoogstwaarschijnlijk ingevoerd per 1 juli 2022. De voorbereidingen hiervoor gaan gewoon door.  De nieuwe datum geeft de gemeente nog wat meer ruimte om te experimenteren en te oefenen. 

Paleis Soestdijk

Terug naar navigatie - Paleis Soestdijk

In dit langlopende en complexe proces om de restauratie van het paleis en landgoed door de Meijer Bergman Erfgoed Groep te realiseren, besluit de gemeenteraad naar verwachting in 2022 over het bestemmingsplan. De verwachting is dat de werkzaamheden niet vóór 2023 kunnen beginnen.

Visie Wonen op koers

Terug naar navigatie - Visie Wonen op koers

Baarn heeft de ambitie om 850 woningen toe te voegen tot 2030. Met al 40 gerealiseerde en 100 vergunde woningen liggen we op koers. Daarnaast zijn er ongeveer 880 woningen (incl. 500 woningen in het project Baarnsche Zoom) waarvoor een ruimtelijke procedure loopt. De bouw van extra woningen ligt goed op koers.

Levendig centrum

Terug naar navigatie - Levendig centrum

Er wordt gewerkt aan het verlevendigen van ons centrum. Initiatieven zoals Kunst tegen leegstand en het uitwerken van een plan voor De Brink als ontmoetingsplek maken het centrum aantrekkelijker. Samen met de plannen om het centrum beter aan te sluiten op de toeristische parels, zorgt dit voor meer levendigheid en versterkt het de lokale economie.

Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)

Terug naar navigatie - Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)

In april 2021 heeft de gemeenteraad het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) vastgesteld. Dit is een samenhangend plan voor meerjarig onderhoud van wegen, groen en riolering. Met dit plan worden de bestaande onderhoudsachterstanden weggewerkt.

Daarnaast worden in 2022 extra bomen geplant. Dit is nodig, omdat in de hete en droge zomers van 2018 en 2019 meer bomen dan anders zijn doodgegaan.

Mobiliteit

Terug naar navigatie - Mobiliteit

Ook in 2022 pakken wij op basis van de Mobiliteitsvisie 'Baarn gaat verder' een aantal projecten op. Speerpunten zijn het stimuleren van fietsgebruik en het verbeteren van veiligheid en leefbaarheid in het centrum en de wijken.

Openbare verlichting

Terug naar navigatie - Openbare verlichting

Het contract met CityTec voor het beheer van de openbare verlichting is per 1 januari 2022 opgezegd. In 2021 wordt gewerkt aan het opnieuw aanbesteden van de openbare verlichting. Uitgangspunt hierbij is onder meer duurzame LED-verlichting. De Raad neemt hierover eind 2021 een besluit.

Afvalvermindering vraagt nog meer aandacht

Terug naar navigatie - Afvalvermindering vraagt nog meer aandacht

Afvalvermindering is noodzakelijk, zowel vanuit het perspectief van financiën als van duurzaamheid. Verwerking van restafval wordt steeds duurder, waardoor onze inwoners steeds meer moeten betalen. Vermindering van de hoeveelheid restafval door middel van afvalscheiding is hierbij een belangrijk instrument. 

Dankzij de inzet op afvalscheiding zien we dat de hoeveelheid restafval daalt. Deze daling is echter nog niet sterk genoeg om de kosten van afvalverwerking voor onze inwoners te verminderen. Ook blijft de hoeveelheid restafval nog hoger dan onze streefcijfers en landelijke cijfers.

In de tweede helft van 2021 werken wij aan de hand van de evaluatie Omgekeerd Inzamelen een plan uit om de afvalstromen verder te verminderen.

Duurzaamheid

Terug naar navigatie - Duurzaamheid

De samenleving staat voor de grote uitdaging om van fossiele brandstoffen over te schakelen naar schone energie. Samen met de eerste wijken wordt gekeken hoe zij kunnen overschakelen naar duurzaam verwarmen en koken. Daarnaast worden huishoudens en bedrijven gestimuleerd om te isoleren en op hun daken energie op te wekken.

Programma 4 Ondersteunend Domein

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering

Goede bedrijfsvoering is een randvoorwaarde voor goede dienstverlening. De onder programma 1 beschreven vernieuwing van de website is hier een voorbeeld van.

Een ander voorbeeld is ons onderzoek naar mogelijke bundeling van krachten met Eemnes en eventueel ook andere gemeente(n),  om de organisatie van de gemeentelijke belastingen verder te versterken.

Zorgpunt bij de goede bedrijfsvoering is de moeilijk invulbare vacatures. Op meerdere terreinen is de arbeidsmarkt krap. Dit brengt het risico met zich mee van hogere wervingskosten of dure inhuur.

Daarnaast werkt het Rijk aan voorstellen voor herverdeling van het gemeentefonds; de grootste inkomstenbron voor Baarn. De voorlopige plannen betekenen een groot financieel nadeel voor Baarn. Dit nadeel is voorzichtigheidshalve volledig in de begroting 2022 meegenomen voor de jaren 2023 – 2025.  Voor de jaren 2026 en verder is het als risico opgenomen. Deze ontwikkeling vraagt om duurzaam financieel beleid. Daarin is in de begroting 2021 en de perspectiefnota 2022 al een grote stap gezet.

IV - Duurzaam financieel Beleid

Uitgangspunten begroting 2022-2025

Terug naar navigatie - Uitgangspunten begroting 2022-2025

Het jaar 2022 is het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen en het eerste jaar van het nieuwe college. In deze begroting zijn geen nieuwe beleidsmatige keuzes en/of ambities naar aanleiding van het collegeprogramma opgenomen. Het is evenmin het moment om tot (structurele) bezuinigingen over te gaan. Het streven is dan ook om bezuinigingsvraagstukken in deze fase van de collegeperiode te voorkomen. 

Er is ingezet op de bestaande speerpunten, waarbij geen nieuw beleid is opgenomen. Tevens is het uitgangspunt van duurzaam financieel beleid gehanteerd. Bij de vorige begrotingen is aangegeven dat de 'lucht' uit de begroting is. Ook is de grens bereikt in het toepassen van 'kaasschaven' en niet meer indexeren.  Bij de perspectiefnota 2022-2025 is daarom ook ingezet op reële ramingen. 

Doelstelling meerjarenperspectief 2022-2025

Terug naar navigatie - Doelstelling meerjarenperspectief 2022-2025

Het wordt een steeds grotere opgave om de lasten en baten op begrotingsbasis in evenwicht te houden. Landelijk gezien heeft een groot aantal gemeenten een probleem met het opstellen van een sluitende (meerjaren)begroting. Een sluitende begroting waarin de structurele baten de structurele lasten dekken. Tot aan de begroting 2021-2025 lukte dat voor Baarn wel.

Het huidige meerjarenperspectief is niet structureel sluitend voor 4 jaar. In afstemming met de provincie moet minimaal 1 jaar structureel en reëel in evenwicht zijn. Voorwaarde is dat dit het eerste (2022) of het laatste jaar (2025) is en dat het meerjarenperspectief bij de volgende begroting met een jaar moet verbeteren. 

Onze minimale doelstelling voor de begroting 2022-2025 is om de jaren 2022 en 2023 structureel en reëel sluitend te hebben. Het structurele tekort voor 2024 en 2025 willen we niet hoger laten oplopen dan € 0,5 miljoen per jaar. 

Ontwikkeling reservepositie

Terug naar navigatie - Ontwikkeling reservepositie

Reserves zijn bestemde middelen, met uitzondering van de algemene reserve. Dit is een vermogenspositie die weliswaar vrij inzetbaar is, maar dat kan alleen op raadsbesluit. Een deel van de algemene reserve is aangemerkt als dekking voor het risicoprofiel van de gemeente. Dit profiel wordt bij de begroting en jaarrekening in de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing geactualiseerd. Het minimaal benodigd weerstandsvermogen van de gemeente Baarn ligt bij de begroting 2022 op € 5,4 mln. De algemene reserve beweegt zich de komende jaren tussen € 16,1 miljoen ultimo 2020 en € 13,5 miljoen ultimo 2025. 

Hiermee blijft de algemene reserve boven het gewenste niveau van minimaal € 10 miljoen en boven het minimaal weerstandsvermogen. Dit is nodig gezien het neerwaartse verloop van de afgelopen jaren, de recente negatieve jaarresultaten, de huidige onzekere financiële situatie van gemeenten en de ontwikkeling/herijking van het gemeentefonds. 

Het verloop is nog zonder de opbrengst voor de grondverkoop van de oude schoollocaties Montini en Gaspard van € 4,2 mln. Dit bedrag wordt deels in 2021 en deels in 2022 ontvangen. Bij de tweede tussenrapportage 2021 zal een voorstel tot wijziging van de begroting worden gedaan om dit aan de algemene reserve toe te voegen.

Mutaties tussen de perspectiefnota 2022 en de begroting 2022

Terug naar navigatie - Mutaties tussen de perspectiefnota 2022 en de begroting 2022

In de onderstaande tabel zijn de mutaties opgenomen en onder de tabel worden de mutaties eerst op hoofdlijnen toegelicht. Voor de totstandkoming van de taakstelling sociaal domein en de invulling daarvan is een uitgebreidere toelichting opgenomen.

Begrotingssaldo na bestemming 2022-2025 2022 2023 2024 2025
Perspectiefnota 2022-2025 90 N -75 V 82 N -23 V
RIB 210616 Meicirculaire en uitkomst arbitragecie. Jeugdzorgtekort -1.014 V -47 V 158 N 297 N
Perspectiefnota 2022-2025 na actualisatie -924 V -122 V 240 N 274 N
Amendement : Voorstel participatie reservelijst structureel opnemen 45 N 45 N 45 N 45 N
Perspectiefnota 2022-2025 na besluitvorming PPN -879 V -77 V 285 N 319 N
Mutaties tussen perspectiefnota en opstellen begroting
1. Extra uitkering jeugdzorg rijk nav. arbitrage uitspraak 46 N -1.447 V -1.359 V -1.252 V
2. Invulling taakstelling sociaal domein uit begroting 2021 7 N 409 N 409 N 409 N
3. Niet structureel inzetten surplus algemene reserve tekort sociaal domein 1.044 N 1.044 N 1.044 N
4. Taakstelling Hervormingsagenda sociaal domein -496 V -615 V -757 V
5. Herijking gemeentefonds 50% tot 100% 188 N 375 N 563 N
6. Afsluitende opdracht begroting gefaseerd invoeren 200 N 100 N
7. Uitbreiding lokaal team met 2 fte 175 N 175 N 175 N 175 N
7a. Taakstelling uitbreiding lokaal team -88 V -175 V -175 V -175 V
8. Vervanging auto BOA 3 N 3 N 3 N 3 N
9. Duurzaam financieel beleid 40 N 42 N 41 N 41 N
Totaal mutaties 183 N -57 V -2 V 51 N
Begrotingssaldo 2022-2025 na bestemming -696 V -134 V 283 N 370 N
Bedragen * € 1.000

Toelichting mutaties tussen perspectiefnota en begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties tussen perspectiefnota en begroting

1. Extra uitkering jeugdzorg rijk n.a.v. arbitrage uitspraak

De uitkomst van de arbitragezaak tussen rijk en VNG is dat de gemeenten worden vergoed voor € 1,9 mld. voor 2022. Hiervan wordt tot 2022 al rekening gehouden met € 0,3 mld. extra, die als stelpost (€ 409.000) in de begroting 2021 is ingeboekt. Er resteert voor 2022 landelijk € 1,528 mld. waarvan € 214 miljoen aan maatregelen zijn benoemd, waar overeenstemming tussen VNG en het Rijk is. Alles waar aan maatregelen overeenstemming over bestaat verlaagt het uit te keren tekort van € 1,9 mld. Er blijft dus voor 2022 € 1,314 mld. over. Dit is omgerekend voor Baarn een financiële bijdrage van € 1.744.000 voor 2022. Bij de perspectiefnota was dit bedrag alleen opgenomen voor 2022 en ingeschat op € 1.790.000. In 2022 dus kleine nadelige correctie. 

Het bedrag dat voor 2022 wordt uitgekeerd zal de komende jaren lager worden door afspraken tussen gemeenten en het Rijk over specifieke maatregelen. Deze maatregelen zijn bedoeld om de uitgaven terug te dringen of de inkomsten verhogen,  waardoor het jeugdstelsel op de lange termijn beter houdbaar wordt. Deze afspraken staan beschreven in de 'Hervormingsagenda'. Het geld is daarom vooralsnog tijdelijk. Het Rijk, VNG en IPO hebben afgesproken dat in de jaarschijven 2023 tot en met 2025 van de meerjarenraming, de bedragen buiten de Hervormingsagenda van de Commissie van Wijzen als
stelpost in de begroting mogen worden opgenomen. Vanuit behoedzaamheid en in het licht van de afspraken rond de Hervormingsagenda dat gemeenten ook zelf kostenbesparende maatregelen kunnen nemen, geldt hiervoor een maximum van 75% van het deel dat gemeenten op basis van de verdeling zouden krijgen. 

Uiteindelijk verwachten wij zo'n € 2,4 miljoen per jaar extra in de vorm van extra geld en maatregelen te ontvangen. Hiervan gaat € 0,4 miljoen op aan de reeds ingeboekte taakstelling in 2021 voor het sociaal domein, waarin op meer geld werd geanticipeerd.  Van de overige 2 miljoen is op termijn grofweg € 1 miljoen nodig voor het tekort van het sociaal domein in 2022 en € 1 miljoen voor het nadelig effect van de herijking van het gemeentefonds. Er is binnen de uitgangspunten van de begroting voor gekozen om de uitkomst van de arbitrage in te zetten voor het tekort van het sociaal domein in 2022 en het nadelig effect van de herijking van het gemeentefonds. De financiële ontwikkelingen op deze landelijke dossiers wijzigen de afgelopen periode per maand ('maandkoersen'). We blijven deze ontwikkelingen dan ook monitoren en toetsen aan gekozen uitgangspunten.

2. Invulling taakstelling sociaal domein uit begroting 2021

In de begroting 2021 is geanticipeerd op meer geld van het Rijk in verband met de tekorten in het sociaal domein. Hiervoor was een bedrag van € 409.000 structureel ingeboekt. Nu de gelden ook daadwerkelijk worden toegekend en geraamd, moet de stelpost worden afgeboekt. Dit was overigens voor 2022 al gebeurd.


3. Niet structureel inzetten surplus algemene reserve 

Nu met de arbitrage uitspraak bekend is hoe we de overschrijding van de zorgkosten op basis van de jaarrekening 2020 kunnen opvangen, kan de (voorlopig) voorgestelde dekking ten laste van het surplus van de algemene reserves uit de perspectiefnota vervallen. Er wordt dus geen beroep meer gedaan op de algemene reserve.

4. Taakstelling hervormingsagenda sociaal domein

Een werkgroep binnen het sociaal domein van de gemeente Baarn heeft onderzocht welke maatregelen wij kunnen nemen om de tekorten binnen het sociaal domein van de gemeente Baarn terug te dringen. Er wordt gekeken naar de maatregelen waar in de Hervormingsagenda al overeenstemming over is en in hoeverre deze toepasbaar zijn voor Baarn. Ook wordt gekeken of buiten de bekende maatregelen van de Hervormingsagenda nog meer maatregelen mogelijk zijn. Een eerste uitwerkingsrichting is opgenomen in de beleidsbegroting, bij het bestuurlijk product 220 'Participatie, Wmo en jeugdzorg', Het concrete plan wordt uitgewerkt en wordt uiterlijk eerste kwartaal 2022 aan de raad aangeboden. De taakstelling is niet opgenomen in 2022, zodat voldoende invoeringstijd beschikbaar is om vanaf 2023 de taakstelling te realiseren.

Het bedrag dat de bekende maatregelen van de Hervormingsagenda moet opleveren is opgenomen als taakstelling in de begroting. De taakstelling loopt na 2025 nog verder op en het extra geld nog verder af. 

Na 2025 komt ook de vraag wat met hervormingen maximaal is om te buigen. Er is een grens. Er moet ook heel duidelijk ‘geld’ bij of ‘geld’ af. Dat kan in de vorm van rijksgeld, eigen bijdragen, inkomstentoets etc.  De toekomst zal uitwijzen hoeveel in ‘geld’ gecompenseerd blijft, danwel maatregelen in ‘geld’ zijn om te zetten. Dit principe zullen we blijven monitoren. 

 

5. Herijking gemeentefonds 50% tot 100%

Het besluit van een nieuwe verdeling is aan een nieuw kabinet. De inzet van de VNG was eerst dat de omvang van het gemeentefonds groter moet worden in verband met de tekorten in het sociaal domein, voordat besluitvorming over de herijking plaatsvindt. Hierin zijn nu vergaande stappen genomen. Het nadelig effect voor Baarn is na actualisatie naar de cijfers van 2017 (€ 125 per inwoner) naar 2019 (€ 148 per inwoner) toegenomen.

Bekend is dat het nadelig effect maximaal € 15 per inwoner per jaar kan zijn. In de periode 2023-2026 loopt dit dus op naar € 60 per inwoner (€ 1,5 mln.). Wij hebben bij de perspectiefnota van dat bedrag de helft opgenomen, erop anticiperend dat de herijking hoe dan ook nadelig voor Baarn zal uitpakken. Voor de andere helft zal de komende jaren een bedrag nodig zijn dat stapsgewijs oploopt tot ca. € 1 miljoen in 2026.

Het nadelig effect van de herijking ligt vooral bij het sociaal domein. Het ligt dan ook voor de hand om dit soort grote nadelige effecten op te vangen door ze, net als de VNG, te verbinden aan de andere grote ontwikkeling met een voordelig effect, namelijk de verhoging van de algemene uitkering als gevolg van de arbitrage uitspraak.  

De definitieve effecten zullen pas bij de meicirculaire in 2022 bekend worden gemaakt. 

 

6. Afsluitende opdracht begroting

In de raadsinformatiebrief (210616) over de actualisatie van de perspectiefnota is gesteld dat de afsluitende opdracht van € 0,3 mln. structureel vanaf 2023 uit de perspectiefnota kan worden gefaseerd, indien het begrotingssaldo dat toelaat. Aangezien dat het geval is vindt een fasering plaats naar € 0,1 mln. in 2023, € 0,2 mln. in 2024 en € 0,3 mln. vanaf 2025. In de financiële begroting is bij de grondslagen voor de begroting de opdracht voor deze taakstelling toegelicht. Het doel van de opdracht is door slimmer en anders te werken binnen de programma's de taakstelling te realiseren met een beperkt maatschappelijke effect. Nadelige effecten voor de formatie moeten hierbij worden beperkt, gezien de huidige druk op de personele organisatie en de krapte op de arbeidsmarkt. 

 

7. Uitbreiding lokaal team met 2 fte

Het lokaal team is zeven jaar geleden gestart met de decentralisaties in het sociaal domein. Sindsdien zijn de werkzaamheden sterk toegenomen: een groter aantal cliënten, complexe zorgvragen, lijntjes met huisartsen en onderwijs en meer registratieverplichtingen. De tijdelijke uitbreiding met 1fte sinds 2020 moet nu structureel worden.

De transformatie in het sociaal domein gaat uit van meer preventie, zorg aan de voorkant van het traject en meer zorg nabij. Op termijn wordt daarmee specialistische en dure zorg voorkomen. Er is daarom in de regio besloten dat de lokale teams meer zelf begeleiding gaan bieden. Vanuit inwonersperspectief is het ook gewenst om meer zorg nabij en direct te kunnen bieden. Zeker met het oog op de effecten van corona verwachten we hier een sterk groeiende vraag. Dit betekent voor Baarn 1 fte erbij. De verwachting is dat deze fte kan worden terugverdiend. 

Uitbreiding leidt tot een verhoging van de taakstelling en tot meer maatregelen. De verwachting is dat de fte met betrekking tot preventie leidt tot minder zorgkosten. De toekomst zal het uitwijzen. Voor 2022 is alleen de taakstelling voor de hoogte van deze fte verwerkt. Vanaf 2023 is de gehele taakstelling van de uitbreiding toegevoegd aan de taakstelling sociaal domein. Dit voorstel stond bij de perspectiefnota nog op de reservelijst en zal ook in een afzonderlijk raadsvoorstel in de vergadering van de begrotingsbehandeling aan de raad worden voorgelegd. 

 

8. Vervanging auto BOA

Begin 2018 is een voertuig aangeschaft en in gebruik genomen voor het uitvoeren van handhavings- en toezichtstaken. Vanuit handhavingsoogpunt is het gebruik van het voertuig voor een dubbele functie (handhaving / toezicht) niet optimaal en leidt het op momenten tot verwarring bij inwoners. Door de toenemende groei en bereidwilligheid van Baarnse inwoners om (bouw/woning/ juridische) excessen te melden, zijn er bovendien meer rijbewegingen en wordt het moeilijker om het gebruik te combineren met de handhavers. Tot slot is bij de aanschaf gekozen voor een benzinemotor, terwijl er nu duurzamere alternatieven voorhanden zijn. Dit voorstel van € 3.000 is gezien het belang en geringe bedrag van de reservelijst bij de perspectiefnota toegevoegd aan de begroting.

 

9. Duurzaam financieel beleid

Bij de eerste tussenrapportage is gemeld dat de functionaliteiten van meerdere ICT pakketten (o.a. Neuron, BCT, KPN Lokale overheid) de laatste jaren zijn uitgebreid en aangepast aan de aangescherpte eisen bij Basisregistraties en Belastingen, waardoor de kosten van deze pakketten gestegen zijn (€ 65.000 structureel). Bij de perspectiefnota was hiervoor reeds € 40.000 opgenomen.

In de algemene ledenvergadering van de VNG van 16 juni 2021 zijn de bijdragen aan de VNG en het fonds GGU vastgesteld voor de begroting 2022 van de VNG. De bijdrage aan het fonds GGU zal met € 11.000 moeten worden verhoogd voor gezamenlijk op te pakken thema's op het gebied van o.a. het klimaatakkoord en rechtmatige zorguitgaven.

Tot slot is de bijdrage aan de RMN op basis van de begroting 2022 van de RMN € 10.000 hoger dan was opgenomen in de perspectiefnota 2022.

 

Overige mutaties en ontwikkelingen

Voorstel reservelijst : Website

Bij de perspectiefnota was een voorstel opgenomen om te voldoen aan de wettelijke toegankelijkheidseisen, voor optimalisatie van de digitale dienstverlening en interactie met inwoners én professionalisering van het beheer van € 90.000 structureel vanaf 2022. Van dit structurele budget is bij de perspectiefnota €35.000 structureel beschikbaar gesteld vanaf 2022 om te voldoen aan de wettelijke toegankelijkheidseisen. De huidige website wordt dan enkel omgezet naar een nieuw platform dat voldoet aan de toegankelijkheidseisen. Bij de perspectiefnota was een voorstel voor de resterende € 55.000 op de reservelijst geplaatst. Dit voorstel blijft onderhanden en wordt verder uitgewerkt.  In de paragraaf bedrijfsvoering zijn nadere uitgangspunten uitgeschreven om het beheer van de website zoveel mogelijk te organiseren binnen de beschikbare budgetten.

Verhoging krediet

In 2022 wordt het grond- en opslagdepot (uitbreiding werf) en vrachtwagenparkeerterrein gerealiseerd op het voormalige terrein van Rijkswaterstaat. Door stijgende materiaalkosten, hoger uurloon, en hogere kosten voor de sloop van de voormalige bebouwing is het resterende budget van € 395.000 uit 2017 niet meer voldoende. Voor de realisatie is in het MIP een extra investeringsbudget van € 70.000 noodzakelijk en toegevoegd.

Leeswijzer

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het Besluit Begroting en Verantwoording gemeenten (BBV) maakt een onderscheid tussen de beleidsbegroting en de financiële begroting. De beleidsbegroting is opgebouwd uit het programmaplan (een programma is een samenhangend geheel van activiteiten) en de verplichte paragrafen. De financiële begroting is opgebouwd uit het overzicht van baten en lasten met de toelichting, de uiteenzetting van de financiële positie met de toelichting en een bijlage met de baten en lasten per taakveld.

Beleidsbegroting

Terug naar navigatie - Beleidsbegroting

In de bestuurlijke producten van de programma’s wordt het beleid beschreven aan de hand van een drietal vragen. De eerste vraag is wat de gemeente wil bereiken in de komende periode. De doelstelling is blauw en vet omschreven. De wijze waarop de gemeente dit wil bereiken, de tweede vraag, zijn met bullits weergegeven. Tenslotte de derde vraag geeft inzicht in de baten en lasten (de financiële cijfers) per programma. Het gewenste effect wordt beschreven aan de hand van een 35-tal verplichte beleidsindicatoren (zie www.waarstaatjegemeente.nl).

Belangrijk!
Bij de financiële cijfers worden de lasten met een positief getal weergegeven en baten met een negatief getal. Dat betekent dat een positief saldo met een negatief getal wordt weergegeven en een negatief saldo met een positief getal. Onttrekkingen uit de reserves zijn voor de exploitatie een bate en dus een negatief getal. Toevoegingen aan de reserves zijn lasten voor de exploitatie en dus een positief getal.

Voor de leesbaarheid is gekozen om grote bedragen af te ronden op € 1.000. Het kan gebeuren dat hierdoor bij afronding een minimaal verschil optreedt. Daar waar bedragen op € 1 staan, wordt dit toegelicht. Er is geen financiële analyse gemaakt van bestuurlijke producten waar geen financiële verschil is tussen de begroting 2022 en de actuele begroting 2021.

De paragrafen geven een dwarsdoorsnede van de begroting, bezien vanuit een bepaald perspectief. Het gaat om beleidslijnen voor beheersmatige aspecten die grote financiële gevolgen kunnen hebben en/of van belang zijn voor het realiseren van de programma’s. Met de paragrafen geven wij de gemeenteraad inzicht en toelichting, waarmee zij ook op de beheersmatige aspecten hun kaderstellende en controlerende rol kunnen vervullen. De kwaliteit daarvan is immers van groot belang voor een continue, effectieve en efficiënte dienstverlening door de gemeente. De paragrafen zijn:

• Lokale heffingen;
• Weerstandsvermogen en Risicobeheersing;
• Onderhoud kapitaalgoederen;
• Financiering;
• Bedrijfsvoering;
• Verbonden partijen;
• Grondbeleid.

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Financiële begroting

• Grondlagen voor de begroting 2022-2025;
• Overzicht van baten en lasten met de toelichting;
• Uiteenzetting financiële positie met de toelichting.

Samenstelling bestuur

Burgemeester Mark Röell

Terug naar navigatie - Burgemeester Mark Röell

Taken: openbare orde en veiligheid, Veiligheidsregio Utrecht, kabinetszaken, bestuurlijke en juridische zaken, burgerzaken, Regio Amersfoort, communicatie (public relations, city marketing).

Wethouder Hugo Prakke

Terug naar navigatie - Wethouder Hugo Prakke

Taken: financiën, P&O-beleid, strategisch vastgoed, communicatie (beleid, dienstverlening, burgerparticipatie), inkoopbeleid, onderwijs, kunst en cultuur, klantcontactcentrum (KCC), ICT en duurzaamheid (energietransitie en financiële arrangementen), archief.

Wethouder Jannelies Vissers

Terug naar navigatie - Wethouder Jannelies Vissers

Taken: duurzaamheid (verduurzaming, BKA, duurzame mobiliteit, watermanagement), afval en milieu, verkeer, inrichting en beheer openbare ruimte, begraafplaatsen en volksgezondheid.