Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording zijn verbonden partijen externe organisaties waarin de gemeente zowel een bestuurlijk belang als een financieel belang heeft. Het gaat dan om Gemeenschappelijke Regelingen op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR) en om deelnemingen in vennootschappen, verenigingen en stichtingen. Onder een bestuurlijk belang wordt verstaan: een zetel in het bestuur van de verbonden partij, of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in het geval van faillissement van de verbonden partij en/of als de financiële problemen bij de Verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente (overigens geldt dit niet bij deelnemingen in een NV).

Verbonden partijen dienen een publiek, openbaar belang. De gemeente blijft uiteindelijk verantwoordelijk voor het realiseren van de beoogde doelstellingen van de beleidsprogramma’s waaraan de verbonden partij in meer of mindere mate een bijdrage levert. De raad heeft een kaderstellende en controlerende taak en ziet erop toe dat de verbonden partijen bijdragen aan de doelstellingen in de programma’s.

In 2020 is de geactualiseerde nota Regionale samenwerking en verbonden partijen vastgesteld. Met de actualisering is enerzijds ingezet op procesverbetering en anderzijds op een optimalisatie van de kwalitatieve aansturing op de verbonden partijen en regionale samenwerking voor zowel raad, college als ambtelijke organisatie.

Het college rapporteert de raad gedurende het jaar in de P&C-documenten over relevante ontwikkelingen zoals het aangaan of beëindigen van verbonden partijen, wijzigingen in de doelstellingen of nieuwe financiële risico’s en beleidswijzigingen in de uitvoering van de taken.

Risicoprofielen

Terug naar navigatie - Risicoprofielen

In deze begroting zijn de verbonden partijen op basis van de risicoanalyse ingedeeld in verschillende pakketten. Hoe groter het bestuurlijk en/of financieel belang bij een verbonden partij, des te intensiever zijn de sturing op de partij en de informatievoorziening aan de gemeenteraad.

Om te komen tot sturing die recht doet aan de omvang en risico’s van de verbonden partij, zijn er drie pakketten: (1) het Basispakket; (2) het Pluspakket; en (3) het Pluspluspakket.

Op basis van het financiële en bestuurlijke belang en risicobepaling, zijn de verbonden partij geplaatst in één van de pakketten. Dit gebeurt op basis van het hieronder weergegeven model.

Verbonden partijen die op beide vlakken laag scoren én partijen die slechts op één vlak gemiddeld scoren, worden ingedeeld in het Basispakket. 

Verbonden partijen die op beide vlakken gemiddeld scoren én partijen die slechts op één vlak hoog scoren, worden ingedeeld in het Pluspakket.

Tot slot worden de verbonden partijen die op beide vlakken hoog scoren, ingedeeld in het Pluspluspakket.

Bij het Basispakket is de informatievoorziening en de verantwoording conform de reguliere P&C-cyclus. Bij het Plus- en Pluspluspakket is er een hogere frequentie van overleg en rapportages.

 

 

 

Overzicht risicoprofiel verbonden partijen

Verbonden partij Risicoprofiel
Basis Plus PlusPlus
Gemeenschappelijke regelingen
Uitvoeringsorganisatie BBS BBS
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht RUD
Regionale ICT Dienst Utrecht RID
Veiligheidsregio Utrecht VRU
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort eo RWA
Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst regio Utrecht GGDrU
Reinigingsbedrijf Midden Nederland RMN
Afvalverwijdering AVU AVU
Overige verbonden partijen en deelnemingen
St. Openbaar onderwijs Eem Vallei Educatie STEV
NV Bank Nederlandse gemeenten BNG
Vitens NV
Amfors Holding BV

Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)

Terug naar navigatie - Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)

Doel

Uitvoering geven aan de wettelijke taken als gevolg van de Participatiewet en aanverwante regelgeving inclusief re-integratie werkzaamheden. Daarnaast de uitvoerende taken van de zorgadministratie voor Baarn,
Bunschoten en Soest en het werkgeverschap van de lokale teams.

Deelnemende partijen

Baarn, Bunschoten, Soest

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder T.G.W. Jansma

Financiële ontwikkeling

In de Kadernota BBS 2022 vraagt BBS aan de 3 deelnemende gemeenten € 620.000 extra voor de verwachte groei van het bestand, ziekteverzuim, opleidingsbudget, banenafspraak en de nieuwe aanpak BBZ. Het totaalbudget voor BBS bedraagt hierdoor € 9.487.000 voor Baarn in 2022. De geraamde bijdrage in de apparaatskosten maken onderdeel uit van dit totaalbudget.

Inhoudelijke ontwikkeling

In december 2020 heeft de raad de evaluatie van BBS ontvangen. Naar aanleiding hiervan wordt in 2021 een kerntakendiscussie gevoerd door de drie opdracht gevende gemeenten. De uitkomst van deze kerntakendiscussie kan gevolgen hebben voor de taken die bij BBS belegd zijn. De raad heeft het bestuur van BBS middels een zienswijze verzocht de effecten van de evaluatie en daaropvolgende kerntaken discussie mee te nemen in de volgende BBS begroting. Naar aanleiding van de evaluatie BBS en de discussie over de 'stip op de horizon'  zullen in 2021 ook de mogelijkheden worden onderzocht om RWA Amfors open te stellen voor inwoners met een indicatie beschut werk.

In het licht van de huidige context zal BBS de raad frequent hoogte te brengen van de ontwikkelingen rondom de bestandstoename als gevolg van de corona crisis en wat dit voor consequenties heeft voor zowel de kwaliteit van de dienstverlening als voor de financiële situatie. In de septembercirculaire van het ministerie wordt er een bestandstoename verwacht van 8,5%. In de loop van 2021 zal duidelijk worden of deze inschatting realistich is en wat dit betekent voor 2022.

Ook in 2022 wordt prioriteit gegeven aan de afbouw van het ziekteverzuim. De raad wordt op de hoogte gehouden van de voortgang via de kwartaalrapportages BBS.

Risico’s

  • De corona-crisis zal het aantal cliënten van BBS sterk doen toenemen. De eerste voorspellingen zijn dat dit met 8,5% zal toenemen, maar deze voorspellingen zijn nog zeer ongewis. Daarom is BBS voornemens met een wijziging van de begroting 2022 te komen zodra zij goed inzicht heeft in de gevolgen van de crisis.
  • De solvabiliteit is 0%. BBS heeft geen eigen vermogen om tegenvallers zelf op te vangen. Het gevolg is dat deelnemende gemeenten er steeds voor moeten zorgen dat BBS over voldoende middelen beschikt om tijdig aan haar verplichtingen tegenover derden te kunnen voldoen en goede dienstverlening te kunnen blijven bieden. Dit onderwerp komt aan bod in de evaluatie van BBS die in december 2020 is afgerond en wordt opgepakt in de kerntakendiscussie in 2021.
  • De afbouw van het ziekteverzuim lukt minder goed dan gewenst door blijvend hoge werkdruk, niet optimale arbeidsomstandigheden en/of persoonlijke omstandigheden. Dit leidt tot stijgende uitvoeringskosten. BBS probeert dit risico te beheersen door het opvoeren van de ondersteuning vanuit HR en het doorontwikkelen van een goed ziekverzuimbeleid waardoor vroegtijdige preventiemaatregelen genomen kunnen worden. Het doel is het terugdringen van het gemiddeld ziekteverzuim van 11% in 2019 naar 5,8% eind 2021 en 2% in de daaropvolgende jaren.  De raad zal op de hoogte worden gehouden van de voortgang via de kwartaalrapportages BBS. 

Risicoprofiel

Pluspakket.

Financiën

Uitvoeringsorganisatie BBS Rekening Begroting Begroting
66232469/42410 2020 2021 2022
Eigen vermogen 0 0 0
Vreemd vermogen 3.859 4.586 nnb
Balanstotaal 3.859 4.586 nnb
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 0% 0% 0%
Resultaat 0 0 0
Bijdrage Baarn (Apparaatskosten) 2.832 2.799 2.890
Bedragen x € 1.000,-

Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)

Terug naar navigatie - Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)

Doel

Namens de gemeenten uitvoering geven aan (een aantal) taken van de Wet milieubeheer (Wm) en de Wet algemene bepaling omgevingsrecht (Wabo).

Deelnemende partijen

Baarn, Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Soest, Eemnes, Utrecht, Lopik, Houten, Nieuwegein.

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder J.L. Vissers.

Financiële ontwikkeling

Er zijn geen financiële knelpunten. De deelnemersbijdrage in de ontwerp Kadernota 2021 stijgt met € 14.000 tot € 435.000.

Inhoudelijke ontwikkeling

Omgevingswet, Energietransitie, klimaatadaptatie en duurzame leefomgeving, Voormalig Programma Aanpak Stikstof en Organisatieontwikkeling. Die laatste is onder andere nodig voor de uitvoering van taken die voortvloeien uit de Omgevingswet.

Risico’s

Geen.

Risicoprofiel

Basispakket.

Financiën

Regionale uitvoeringsdienst (RUD) Rekening Begroting Begroting
67233302/42410 2020 2021 2022
Eigen vermogen 1.659 892 901
Vreemd vermogen 2.612 1.700 1.713
Balanstotaal 4.271 2.592 2.614
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 39% 34% 34%
Resultaat 502 6 9
Bijdrage Baarn 421 435 461
Bedragen x € 1.000,-

Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)

Terug naar navigatie - Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)

Doel

De RID Utrecht is de ICT-dienstverlener die de ICT-infrastructuur beheert voor de deelnemende gemeenten en gemeenschappelijke regelingen.

De dienstverlening is blijvend afgestemd op de (veranderende) behoefte van de deelnemers. In het dagelijks gebruik van deze infrastructuur en diensten worden de gebruikers ondersteund. Met als doelen: een veilige digitale dienstverlening, een flexibele werkomgeving, tevreden gebruikers en minder meerkosten.

Deelnemende partijen

Gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Soest, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede.

Gemeenschappelijke regelingen Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug, Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS).

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder H. Prakke.

Financiële ontwikkeling

De bijdrage aan de RID voor 2022 is € 41.000 hoger dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door de herijking verdeelsleutel € 3.000, begrotingswijziging najaarsnota 2020 € 10.000 en kadernota 2022 € 12.000 (inflatiecorrectie en salarisontwikkelingen) en een stelpost kapitaallasten van € 16.000.

Inhoudelijke ontwikkeling

In 2022 ontwikkelt de RID zich verder tot een ‘flexibele en servicegerichte leverancier van informatiseringsoplossingen voor de RID-deelnemers”. Om dat te bereiken wordt gewerkt conform 5 beleidssporen:

  • Samenwerking: De gezamenlijke beleving van de visie, missie en ambitie en de gedeelde verantwoordelijkheid om deze tot realisatie te brengen.
  • Organisatie: Het (beter) invullen, inzetten en onderhouden van de aanwezige systematiek (structuur, hiërarchie, taakverdeling) ten behoeve van eigenaarschap, overleg en onderling vertrouwen.
  • Diensten: Het (opnieuw) gezamenlijk vormgeven van diensten in lijn met de gedeelde verantwoordelijkheid en missie/ visie.
  • Processen: De huidige praktijk (grip op flow, type en karakter van het werk) gericht op het verbeteren van de effectiviteit van de samenwerking en een hogere mate van operationele controle.
  • Projecten: De inrichting, aansturing en besturing van programma’s en projecten zowel intern als extern.

Met deze beleidssporen als leidend principe blijft de RID de focus leggen op de volgende ontwikkelingen: bundeling van opdrachtgeverschap, informatieveiligheid, verbeterde gebruikerservaringen, versnellen structurele inzet Microsoft 365, flexibiliteit, continuïteit en schaalbaarheid, vergroten van innovatiekracht en aansluiten bij collectieve voorzieningen van VNG Realisatie

De RID-deelnemers staan gezamenlijk voor een grote opgave. De ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. De situatie rondom het coronavirus maakt bovendien duidelijk dat onder dergelijke omstandigheden steeds meer van de overheid verwacht wordt. Digitalisering stelt ons in staat om eenvoudiger informatie uit te wisselen en biedt daarmee kansen voor snellere en betere besluitvorming. Daarbij worden we wel in toenemende mate geconfronteerd met tegenstrijdige verwachtingen; tijds- en plaatsonafhankelijk kunnen werken met enerzijds meer openheid en transparantie en anderzijds betere bescherming van (persoons)gegevens. Dit alles maakt uw uitdaging op digitaliseringsgebied steeds groter, met informatiebeveiliging als actueel thema.

De gemeenteraad heeft op voordracht van de raadsrapporteurs een motie aangenomen, waarin de RID wordt opgeroepen om, samen met de deelnemers, een roadmap t.b.v. harmonisatie op te stellen. Deze harmonisatie ondersteunt niet alleen benodigde ontwikkeling, maar leidt ook tot efficiëntie. Baarn trekt met een aantal deelnemende gemeenten op om deze roadmap te realiseren.

Risico’s

Het risico- en beheermanagement zijn in control. De RID ontvangt jaarlijks de ISAE3402 type II verklaring, die zich sterk richt op risicobeheersing. De RID heeft op alle geselecteerde processen goedkeuring ontvangen. In 2020 zijn de RID processen aangepast op de Baseline informatiebeveiliging Overheid (BIO), het programma Infra2021 en de transitie naar een servicepartner.

Risicoprofiel

Pluspakket.

Financiën

Regionale ICT Dienst Utrecht (RID) Rekening Begroting Begroting
60405006/42410 2020 2021 2022
Eigen vermogen 87 87 87
Vreemd vermogen 7.752 6.540 5.040
Balanstotaal 7.839 6.627 5.127
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 1% 1% 2%
Resultaat 23 0 0
Bijdrage Baarn 996 919 931
Bedragen x € 1.000,-

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Doel

Het doel van de Veiligheidsregio Utrecht is de kwaliteit van de rampenbeheersing, crisisbeheersing en noodhulpverlening in de regio Utrecht te verbeteren.

Deelnemende partijen

Alle Utrechtse gemeenten

Bestuurders

Algemeen bestuur: Burgemeester M. A. Röell.

Financiële ontwikkeling

Voor 2022 wordt geen aanvullende bijdrage gevraagd voor de bijstelling van nieuw beleid. De bijdrage voor Baarn inclusief het pluspakket is voor 2022 € 1.594.000.  Dat is een verhoging van € 4.000 ten opzichte van 2021. De mutatie van de bijdrage bestaat in hoofdzaak uit de reguliere bijstelling van het financiële kader (voornamelijk loon- en prijsaanpassing).

Inhoudelijke ontwikkeling

Het programmaplan bestaat uit één programma, Veiligheidsregio Utrecht, dat is opgebouwd uit de volgende programmaonderdelen: Risicobeheersing, Crisisbeheersing, GHOR, Brandweer, Meldkamer en Algemeen. Het beleid voor deze programmaonderdelen is niet gewijzigd.

Risicobeheersing richt zich op het voorkomen en beperken van fysieke onveiligheid. Hiervoor gaat de VRU zich richten op het veiligheidsbewustzijn en veilig gedrag van burgers, instellingen en bedrijven en speelt de VRU in op relevante trends en ontwikkelingen in de samenleving.

Crisisbeheersing richt zich in de komende jaren vooral op het uitvoeren van de doelstellingen uit het crisisplan 2020-2022. Met name een slagvaardiger crisisbeheersing, snelle informatieverstrekking en herstelmanagement zijn speerpunten.

De GHOR De GHOR wil een steviger regiepositie op presterend vermogen spoedzorg innemen en vanuit haar toezichtrol actief signaleren, stimuleren en handhaven, opdat de zorgcontinuïteit in het complexe zorglandschap voldoende voorbereid is.

De brandweer richt zich vooral op het (vrijwillige) personeel en het materieel. Paraatheid en betrokkenheid zijn de speerpunten waarbij het blijvend boeien en binden van vrijwilligers de noodzakelijke aandacht heeft.

De meldkamer stuurt vooral op de kwaliteit en de bruikbaarheid van de informatie waarover zij beschikt, en de snelheid waarmee deze beschikbaar komt voor de uitvoering van de hulpdiensten.

Risico’s

De financiële risico's hebben te maken met exogene ontwikkelingen die (mogelijk en/of op termijn) een financieel effect hebben op de begroting van de VRU. Deze worden niet op lokaal of regionaal niveau bepaald. ontwikkelingen leiden zonder specifieke besluitvorming niet tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage.

Risicoprofiel

Basispakket.

Veiligheidsregio Utrecht (VRU) Rekening Begroting Begroting
2020 2021 2022
Eigen vermogen 17.732 19.517 16.690
Vreemd vermogen 47.178 58.827 67.068
Balanstotaal 64.910 78.344 83.758
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 27% 25% 20%
Resultaat 2.129 0 0
Bijdrage Baarn 1.548 1.590 1.594
Bedragen x € 1.000,-

Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)

Terug naar navigatie - Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)

Doel

Het Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en omgeving (RWA) is de Gemeenschappelijke Regeling waarmee de deelnemende gemeenten invulling geven aan een gedeeltelijke Participatiewet (de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw)). Amfors Holding BV is het bedrijf dat de wet vervolgens uitvoert.

De regiogemeenten stellen ieder hun van het Rijk ontvangen subsidiebijdrage in het kader van de Participatiewet (sociale werkvoorziening) volledig ter beschikking aan RWA. Voor de invulling van de Wsw-dienstverbanden heeft RWA een samenwerkingsovereenkomst met Amfors. Middels de business units en diensten van Amfors wordt binnen de kaders werkgelegenheid gegenereerd en ontwikkelmogelijkheden aangeboden.

Deelnemende partijen

Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg

Bestuurders

Algemeen bestuur RWA: Wethouder T.G.W. Jansma.

Financiële ontwikkeling

Het aantal SW-medewerkers in dienst van RWA daalt in 2022 naar 771 SE. Dit is een daling van circa 4,5% waardoor het aantal voor Baarn op ongeveer 34 SE uitkomt. De uiteindelijke verdeling van de beschikbare Rijkssubsidie kan in 2022 een afwijking ten opzichte van de begroting veroorzaken. Het uiteindelijke effect hiervan wordt namelijk bepaald door de landelijke uitstroomcijfers. De gemeentelijke bijdragen aan RWA worden bepaald door het subsidieresultaat van het RWA en het operationele resultaat van Amfors. De begroting van Amfors laat, ondanks de daling van het beschikbare aantal medewerkers, voor 2021 een stabiel beeld zien. Het verlies van RWA kan echter niet volledig worden aangevuld vanuit het operationeel resultaat van de Amfors groep en het eigen vermogen van Amfors Holding BV. Het negatieve RWA-resultaat van € 4.752.000 over 2022 moet daardoor worden aangevuld door de deelnemende gemeenten. Dit betekent voor Baarn dat een bijdrage van € 106.000 aan RWA wordt geleverd over 2022.

Inhoudelijke ontwikkeling

Op basis van de eerdere keuze van de deelnemende gemeenten dat de focus van RWA/Amfors zich primair op de Sw-doelgroep richt, krimpt de organisatie. Om het mogelijke effect hiervan op langere termijn in beeld te brengen is op verzoek van het Bestuur RWA en de Raad van Commissarissen Amfors in 2020 een toekomstvisie opgesteld. De komende jaren focust RWA Amfors zich op het uitrollen van de toekomstvisie Twee29 (2021-2029). Voor een goed beeld van de toekomst van RWA/Amfors op langere termijn is gekeken naar de meest relevante megatrends: demografie, technologie en milieu. Deze zijn vertaald naar de drie speerpunten, vitaal vakmanschap (duurzame inzetbaarheid), innovatie en duurzaamheid. Deze speerpunten staan centraal binnen de RWA Meerjarenbegroting 2021 - 2024. De omvang van de ondersteunende organisatie krimpt mee met die van de Sw-populatie. De daling in omvang kan door verdere automatisering en digitalisering en vereenvoudiging van de organisatiestructuur op passende wijze worden opgevangen.

Naar aanleiding van de evaluatie en kerntakendiscussie BBS zullen in 2021 en 2022 ook de mogelijkheden worden onderzocht om RWA Amfors open te stellen voor inwoners met een indicatie beschut werk.

Risico’s

In de RWA Meerjarenbegroting 2021 - 2024 is een analyse van de mogelijke risico’s gemaakt om de stabiliteit in het resultaat te verbeteren en de sociale doelstellingen nu en op lange termijn te behalen. Daar waar risico’s beïnvloedbaar zijn heeft RWA Amfors de bedrijfsvoering zodanig ingericht dat de kans dat ze zich voordoen zo klein mogelijk wordt gehouden. Voor de niet of nauwelijks te beïnvloeden risico’s die vooral in het domein van de Rijksoverheid liggen vindt continu lobby vanuit de branchevereniging Cedris en VNG plaats. Als voorbeeld kan worden genoemd dat de hoogte van het subsidiebedrag per SW-medewerker jaarlijks door het Rijk wordt vastgesteld aan de hand van de feitelijke uitstroomgegevens, bij een vooraf vastgesteld Macrobudget. Jaarlijks wordt bij meicirculaire de nieuwe verdeling bekend gemaakt. Herverdeeleffecten (positief of negatief) zijn niet op voorhand te voorspellen. Eventuele herverdeeleffecten hebben directe invloed op het resultaat van RWA en daarmee ook op de gemeentelijke bijdrage.

Risicoprofiel

Pluspakket.

Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)

Doel

De GGDrU voert voor de gemeente de taken uit die voortkomen uit de Wet publieke gezondheid (Wpg). Hierbij ligt de primaire focus op de collectieve en preventieve aspecten van de gezondheid.

Deelnemende partijen

Alle Utrechtse gemeenten

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder J.L. Vissers.

Financiële ontwikkeling

Indexering

De raming voor de gemeentelijke bijdrage van Baarn van 2022 t.o.v. laat een stijging zien van €25.000. Er zijn vier belangrijke factoren van invloed op het verschil in de raming 2021 en 2022 voor de gemeentelijke bijdrage aan de GGD regio Utrecht.

Loonindex

Deze wordt berekend op basis van de uitgangspunten van de Kaderbrief. Daarin is opgenomen dat de cao en de premie-ontwikkelingen van het werkgeversdeel worden gevolgd. Bij het ontbreken van een cao is daarom gerekend met de loonvoet sector overheid van de jaren 2021 en 2022 uit de septembercirculaire 2020 (respectievelijk 1,8% en 1,5%). Per saldo is er in 2020-0 ten opzichte van 2021-0 een mutatie van 0,4% toegepast (1,8% - 2,9% + 1,5%). Ook de mutatie in de werkgeverspremies is van invloed op de loonindexatie.

Prijsindex

Hiervoor wordt uitgegaan van het Bruto Binnenlands Product. Bij begroting 2021-0 werd op basis van de septembercirculaire 2019 voor het jaar 2021 gerekend met een prijsindex van 1,7%. Uit de septembercirculaire 2020 blijkt dat de prijsindex voor 2021 is bijgesteld naar 1,5%, in de begroting 2022 wordt daarom voor het jaar 2021 een correctie toegepast van -/-0,2%. Voor het jaar 2022 is de prijsindex 1,4% waardoor de totale prijsindex die toegepast wordt in de begroting 2022-0 uitkomt op 1,2%.

Versterking privacy en de informatiebeveiliging

Om te voldoen aan alle bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is uitbreiding benodigd, boven het reeds eerder gereserveerde bedrag van €50.000 (ombuigingsplan). Voor de volledige dekking van de kosten is een extra bedrag van €277.933 benodigd. Hiervoor is een verdeling over inwoner- en kindbijdrage in de verhouding 40%/60% toegepast. Stijging voor gemeente Baarn is € 5.816.

Meningokokken ACWY vaccinatie

De meningokokken ACWY-vaccinatie is per 1 januari 2021 is toegevoegd aan het Rijksvaccinatieprogramma. De financiering verloopt per die datum niet meer via het Rijk naar GGDrU. Het Rijk heeft de betreffende middelen toegevoegd aan het Gemeentefonds. In begroting 2022-0 is het te verwachten bedrag wat hiermee gemoeid is omgerekend naar een bijdrage per kind (KB). Stijging voor gemeente Baarn is € 5.700.

Gemeentelijke bijdrage

De gemeentelijke bijdrage voor Baarn voor 2022 is €950.761.

De stijging van de gemeentelijke bijdrage met €25.000 past binnen de uitgangspunten van de begroting van gemeente Baarn.

In 2021 gaan we met de verbonden partij GGD regio Utrecht in gesprek om vanaf 2022 een efficiëntere invulling van de gemeenschappelijke regeling te bewerkstelligen. Hiermee willen we de kosten van de gemeenschappelijke regeling verlagen, zoals onder andere opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst.

Inhoudelijke ontwikkeling

Gemeente Baarn heeft ingestemd met de kaderbrief 2022. In de kaderbrief staan de financiële en inhoudelijke uitgangspunten voor het jaar 2022 omschreven. De ontwerpbegroting 2021 voldoet daaraan met uitzondering van één onderwerp namelijk privacy en informatiebeveiliging. De begroting is ingedeeld op basis van de ambities van de GGDrU voor 2022:

1. Een veiligere en gezonde leefomgeving
2. Minder kwetsbaren
3. Gezondere en weerbaardere wijken en scholen
4. Een goede start voor ieder kind
5. Voorkomen van gezondheidsproblemen en –risico’s
6. De organisatie op orde
7. Een eigentijdse dienstverlening

Risico’s

Het schrappen van taken door individuele gemeenten, heeft gevolgen voor de totale kosten voor alle gemeenten.

Risicoprofiel

Basispakket.

Financiën

Gezondheids dienst Utrecht (GGDrU) Rekening Begroting Begroting
67142251/42410 2020 2021 2022
Eigen vermogen 5.143 2.071 2.671
Vreemd vermogen 35.524 11.765 11.682
Balanstotaal 40.667 13.836 14.353
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 13% 15% 19%
Resultaat 0
Bijdrage Baarn 882 925 951
Bedragen x € 1.000,-

Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Terug naar navigatie - Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Doel

Het is de ambitie van RMN een effectieve en efficiënte speler te zijn in de afvalinzameling en straatreiniging. RMN streeft daarbij naar een maximale samenwerking met andere in de openbare ruimte acterende partijen. 

Deelnemende partijen

Baarn, Bunnik, Nieuwegein, Soest, IJsselstein, Zeist.

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder J.L. Vissers.

Financiële ontwikkeling

De bijdrage die Baarn aan RMN moet betalen, stijgt van € 3.133.000 in 2021 naar € 3.234.000 in 2022. De kosten worden gedekt uit de afvalstoffenheffing. 

Inhoudelijke ontwikkeling

RMN werkt in 2022 onder leiding van de interim directeur aan het implementeren van nader door het bestuur van RMN te bepalen maatregelen die moeten leiden tot een toekomstbestendige uitvoeringsorganisatie, met een dito bedrijfsvoering en financiële administratie. Inhoudelijke ontwikkelingen op het gebied van circulaire economie en wensen van de deelnemende gemeenten daaromtrent, worden daarin meegenomen.

Risicoprofiel

Pluspakket

Financiën

Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) Rekening Begroting Begroting
6721 2020 2021 2022
Eigen vermogen 218 613 218
Vreemd vermogen 21.435 16.684 17.071
Balanstotaal 21.653 17.297 17.289
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 1% 4% 1%
Resultaat 0 0 0
Bijdrage Baarn 2.690 3.133 3.234
Bedragen x € 1.000,-

Overige verbonden partijen en deelnemingen

Terug naar navigatie - Overige verbonden partijen en deelnemingen

Afval Verwijdering Utrecht

De AVU sluit contracten af met verwerkers voor het transport en de verwerking van diverse afvalstromen naar afvalverwerkende bedrijven en het bevorderen van de mogelijkheden van hergebruik van ingezameld afval. De deelnemende partijen zijn 25 Utrechtse gemeenten. De financiën lopen via de bijdrage aan de RMN.

Stichting Openbaar primair Onderwijs Eem Vallei Educatief 

Het doel van de Stichting Eem-Vallei Educatief (STEV) is het adequaat verzorgen van het openbaar onderwijs in de aangesloten gemeenten. Dit zijn de gemeenten Baarn, Barneveld, Bunschoten, Nijkerk, Scherpenzeel, Soest, Woudenberg. Openbaar onderwijs is een gemeentelijke verantwoordelijkheid, ook al is deze op afstand gezet (verzelfstandigd). In het geval dat STEV financiële problemen krijgt, blijven de deelnemende gemeenten financieel verantwoordelijk voor het openbaar basisonderwijs. De meerjarenbegroting 2020 - 2024 laat zien dat hun financiële positie gezond is.

STEV heeft ervoor gekozen de komende jaren haar reserve fors in te zetten. Dit is mogelijk, omdat STEV meer eigen vermogen heeft dan noodzakelijk is. Zij zetten hun eigen vermogen in om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. STEV gaat inzetten op professionaliseringsmiddelen zoals extra investeringen in de ontwikkeling van leerkrachten, toegevoegde onderwijskundige innovatieve middelen voor de 15 scholen van STEV en het verder zichtbaar maken van het openbaar onderwijs in de regio. Ook is STEV van plan te starten met een STEV-academie. Vanuit de STEV-academie zal het personeel meer van elkaar en met elkaar leren, zodat de onderwijskundige innovaties op scholen beter vorm kunnen krijgen. 

Deelnemingen

De gemeente Baarn is aandeelhouder van de deelnemingen Amfors Holding BV, Vitens NV en BNG NV (Bank Nederlandse Gemeenten, 

Amfors Holding is de uitvoeringsorganisatie van het RWA en verantwoordelijk voor de uitvoering van de voormalige Wsw nu onderdeel van de Participatiewet. De 6 samenwerkende gemeenten zijn eigenaar/aandeelhouder in de Amfors Holding B.V. Vitens NV is het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland. De belangrijkste activiteiten van Vitens N.V. zijn het oppompen van grondwater, het zuiveringsproces hiervan en de distributie van schoon water. De BNG NV houdt zich bezig met het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten. De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.

In financiële zin is in de begroting 2022 rekening gehouden met een dividenduitkering van Vitens en de BNG van €53.000 respectievelijk €78.820. 

Totaaloverzicht Baarnse bijdrage aan verbonden partijen

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht Baarnse bijdrage aan verbonden partijen
Totaal overzicht bijdrage Baarn Rekening Begroting Begroting
2020 2021 2022 2023 2024 2025
Uitvoeringsorganisatie BBS 2.832 2.799 2.890 2.933 2.933 2.933
Regionale uitvoeringsdienst (RUD) 421 435 461 461 462 461
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID) 996 919 931 931 931 931
Veiligheidsregio (VRU) 1.548 1.590 1.594 1.581 1.600 1.600
Gezondheidsdienst Utrecht (GGDrU) 882 925 951 959 966 974
Werkvoorzieningschap (RWA/Amfors) 108 129 106 103 101 100
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) 2.690 3.133 3.234 3.299 3.371 3.439
Totaal bijdrage verbonden partijen 9.477 9.930 10.167 10.267 10.364 10.438
Bedragen x € 1.000,-