Grondslagen voor de begroting 2022-2025

Grondslagen begroting 2022 en meerjarenraming 2023-2025

Terug naar navigatie - Grondslagen begroting 2022 en meerjarenraming 2023-2025

Uitgangspunten

Voor de begroting 2022-2025 zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd :
• Beleidsarm en conserverend van aard.
• Duurzaam financieel beleid.
• Voorkomen van bezuinigingen. Dus vooralsnog geen uitvraag voor bezuinigingsmaatregelen.

Het jaar 2022 is het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen en het eerste jaar van het nieuwe college. In deze begroting worden geen nieuwe beleidsmatige keuzes en/of ambities naar aanleiding van het collegeprogramma genomen. Het is daarom evenmin het moment om tot (structurele) bezuiniging over te gaan. Het streven is ook om bezuinigingsvraagstukken in deze fase van de collegeperiode te voorkomen.

Bij de vorige begroting was het uitgangspunt al dat de begroting beleidsarm en conserverend van aard was. Er is ingezet op de bestaande speerpunten en geen nieuw beleid opgenomen.

Tevens is het uitgangspunt van duurzaam financieel beleid gehanteerd. Bij de vorige begrotingen is aangegeven dat de ‘lucht’ uit de begroting is. Ook de grens in het toepassen van kaasschaven en niet meer indexeren is bereikt.

Vanaf 2021 geldt ook het uitgangspunt van voorkomen van overschrijdingen. De beste manier om hier op te sturen is dat geen overschrijdingen meer worden toegestaan. Het doel is om vanaf 2021 geen negatief resultaat meer te hebben en mogelijk zelf wat toe te voegen aan de algemene reserve. 

Indexeringen vanaf 2022

Prijsindex uitgavenbudgetten en subsidies
Voor de uitgaven en subsidies wordt een indexering van 1,5% toegepast. Voor de hoogte van de indexatie wordt in principe de nominale compensatie van de algemene uitkering gevolgd. Voor de regionaal ingekochte jeugdzorg en Wmo wordt een indexatie van 2,5% toegekend. De werkelijke indexatie ligt vaak weer hoger. Dit zal dan bij de volgende begroting weer gecorrigeerd moeten worden om een reële raming te behouden. Dit zal gezien de huidige inflatieontwikkeling in 2021 voor meer producten kunnen gaan gelden. De lijn is om dergelijke bijstellingen bij de P&C cyclus te melden en bij te ramen.   

Investeringsuitgaven
Het uitgangspunt is dat de kredieten zijn opgenomen voor het prijspeil van 2022. De afschrijving van activa start in het jaar nà gereedkomen van het actief. Aan activa wordt 0,5 % omslagrente toegerekend. Ook de rentetoerekening start in het jaar nà gereedkomen van het actief. De huidige inflatieontwikkeling, zoals hogere grondstofprijzen, vervoerskosten en personele schaarste maakt dat prijzen hard stijgen en kredietramingen mogelijk moeten worden bijgesteld. De lijn is om dergelijke bijstellingen bij de P&C cyclus te melden en bij te ramen. 

Indexering OZB/overige belastingen
Voor de OZB en overige belastingen wordt de indexatie van 1,5% toegepast. 

Salarissen
De CAO voor 2021 en 2022 is de looncompensatie wordt 1,8% van het totale loonbudget (€ 190.000) meegenomen. Deze stijging is in de begroting 2021 al verwerkt. In de begroting 2022 is derhalve geen indexatie verwerkt.

Afvalstoffenheffing

De RMN begroting wordt beïnvloed door meerdere externe factoren. Deze autonome ontwikkelingen zijn deels onzeker, waardoor de realisatie af kan wijken van de begroting. Risico hierbij is dat de egalisatievoorziening naar verwachting uitgeput is dit jaar, waarbij een financieel beleidskader is dat deze niet negatief mag worden. Hier zal rekening mee gehouden moeten worden bij het vaststellen van het tarief.

Voor de afvalstoffenheffing wordt voor 2022 de indexatie van 1,5% toegepast.

Rioolheffing

Voor de rioolheffing wordt voor 2022 de indexatie van 1,5% toegepast.

Formatie
1. De toegestane formatie uitgedrukt in geld (€) mag niet afwijken van het budget dat door de raad beschikbaar is gesteld;
2. Het formatieschema wordt één maal per jaar, bij de begrotingsopstelling voor het volgende boekjaar, opgesteld en vastgesteld door college/raad;
3. Bij hogere inschaling ten opzichte van de vastgestelde inschaling (bijvoorbeeld een HR21 schaal 9 wordt bezet door een medewerker in schaal 10), wordt het bedrag van de hogere inschaling begroot;
4. De begrotingswijziging voor de begrotingsopstelling volgend boekjaar is gebaseerd op het formatieschema lopende jaar met de volgende wijzigingen:
a. Door de raad vastgestelde formatie-mutatie (min of plus);
b. Indexeringen conform CAO ontwikkelingen.
5. Van functies wordt de p-max (zijnde de hoogste periodiek van een salarisschaal) begroot.

Begrotingsrechtmatigheid

Voor de uitvoering van onze taak beschouwen en benutten we de personeelsbudgetten en inhuurbudgetten als 1 geheel. Voor het beoordelen van de begrotingsrechtmatigheid van de personeelsuitgaven (inclusief flexibele en specialistische inhuur) worden afwijkingen ten opzichte van de begroting niet beoordeeld per programma maar op het totale budget voor personeel en inhuur van de gemeentebegroting. Eventuele afwijkingen worden in de paragraaf Bedrijfsvoering van de jaarrekening toegelicht

 

Kapitaallasten en rente

Afschrijvingslasten
Het is gewoon dat jaarlijks een vrijval optreedt van afschrijvingslasten, omdat sommige activa volledig afgeschreven zijn en niet meer op de begroting drukken. Deze vrijgevallen ruimte wordt gebruikt om vervangingsinvesteringen te kunnen dekken. De vervangingsinvesteringen worden in het Meerjaren Investerings Plan (MIP) in de begroting vastgesteld. De beschikbare afschrijvingslasten voor de komende jaren (afschrijvingslastenplafond) zijn :

2021 € 2.309.000
2022 € 2.275.000
2023 € 2.489.000
2024 € 2.515.000
2025 € 2.532.000

Afschrijvingen, die worden gedekt door een heffing, zoals riolering maken geen onderdeel uit van de methodiek met het afschrijvingslastenplafond.

Rente op geldleningen O/G
De begrotingspost voor rente op langlopende geldleningen O/G is begroot op:

2021 € 150.000
2022 € 131.000
2023 € 154.000
2024 € 171.000
2025 € 200.000

Het budget voor rente en afschrijving zijn communicerende vaten. Vrijval van rentebudget vloeit terug naar de afschrijvingslasten en indien extra rentebudget nodig is wordt eerst gekeken binnen de vrije ruimte van de afschrijvingslasten.

Rente over eigen vermogen
De gemeente Baarn volgt onderstaande aanbeveling van de cie. BBV geen rente toe te rekenen aan reserves.
“Alhoewel in het BBV de mogelijkheid vooralsnog blijft bestaan om een rentevergoeding (of een vergoeding voor de inflatie) over het eigen vermogen en de voorzieningen te berekenen en deze door te belasten aan de taakvelden, adviseert de Commissie BBV vanwege het verlangde inzicht, de eenvoud en transparantie deze systematiek niet (meer) toe te passen”.

Overige grondslagen

Verbonden partijen
De verbonden partijen dienen jaarlijks de begroting in bij de gemeenten ter goedkeuring. De goedgekeurde begroting wordt verwerkt in de gemeentelijke begroting en beschreven in een aparte (verplichte) paragraaf.

Subsidies
De toegekende subsidiebedragen voor 2022 zijn online terug te vinden in het subsidieregister op de website, via de link https://www.baarn.nl/inwoners/subsidieregister_44135/ .

Taakstellingen

Terug naar navigatie - Taakstellingen

In de begroting zijn de volgende structureel in te vullen stelposten of taakstellingen (>€ 25.000) verwerkt :

  1. Sociaal domein. In de PPN 2022 zijn de budgetten sociaal domein op basis van een overschrijding bij de jaarrekening 2020 en de meicirculaire 2021 met € 1.044.000 verhoogd. De verwerking van deze taakstelling vindt plaats op basis van het principe dat we aansluiting houden bij het bedrag van de hervormingsagenda van het rijk en 75% van het extra geld dat we krijgen. Er is een geleidelijke opbouw in de realisatie van de maatregelen. De taakstelling van 2022 wordt volledig door de extra gelden gedekt. Dat geeft wat lucht om tot de invulling van de taakstelling te komen. Vanaf 2023 zal het tekort  worden ingevuld door de realisatie van de taakstelling (€ 498.000 in 2023; € 615.000 in 2024 en € 757.000 in 2025) . Tussen de perspectiefnota en de begroting is zowel het budget als de taakstelling structureel (vanaf 2023) met  € 175.000 verhoogd voor de herijking van het lokaal team. Een uitgebreidere toelichting is opgenomen in de beleidsbegroting bij bestuurlijk product 220 'Participatie, Wmo en jeugdzorg'.
  2. Afsluitende opdracht begroting 2022-2025 van € 100.000 in 2023, € 200.000 in 2024 en € 300.000 vanaf 2025. Deze taakstelling wordt hieronder nog kort toegelicht.
  3. Anders inzetten medewerkers € 60.000 vanaf 2023. PPN 2021 : Vanaf 2022/2023 kan € 60.000 structureel worden bespaard op de overhead door verdere digitalisering en efficiënter inrichten van processen en systemen.
  4. Locatiekeuze speeldoos\bibliotheek van € 33.596 vanaf 2024 (besluit 16 december 2020). PPN 2022 : Hoe dit wordt ingevuld komt terug bij de besluitvorming in december 2021.

In de begroting zijn ook de volgende vrije stelposten aanwezig, waarmee budgettaire ruimte is voor :

  1. Herijking van het gemeentefonds. € 375.000 in 2023, € 750.000 in 2024, € 1.125.000 in 2025
  2. Vrije ruimte afschrijvingslasten voor investeringen. € 276.000 in 2022, € 361.000 in 2023, € 129.000 in 2024 en € 33.000 in 2025.

Taakstelling afsluitende opdracht begroting

Terug naar navigatie - Taakstelling afsluitende opdracht begroting

De afsluitende opdracht bij de begroting 2022 is gegeven om de doelstelling te halen van de begroting, Onze minimale doelstelling voor de begroting 2022-2025 is om de jaren 2022 en 2023 structureel en reëel sluitend te hebben. Het structurele tekort voor 2024 en 2025 willen we niet hoger laten oplopen dan € 0,5 miljoen per jaar. Het doel van de opdracht is door slimmer en anders te werken binnen de programma's de taakstelling te realiseren met een beperkt maatschappelijke effect. Nadelige effecten voor de formatie moeten hierbij worden beperkt, gezien de huidige druk op de personele organisatie en de krapte op de arbeidsmarkt. Als uitwerkingsrichting moet worden gedacht aan :

  • Innovatieve ideeën of anders (samen) werken.
  • We voeren of geven minder uit, maar het maatschappelijk effect is beperkt.
  • Ontwikkelingen op basis van de jaarrekening 

Bij de perspectiefnota 2023 wordt de taakstelling geëvalueerd en een voorstel tot invulling van de opdracht gepresenteerd.