Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De lokale heffingen zijn een integraal en autonoom onderdeel van het gemeentelijk beleid. De gemeente kan alleen die belasting heffen die benoemd is in de gemeentewet. Bij het vaststellen van de betreffende belastingverordeningen wordt uitgegaan van de door de Vereniging van Nederlandse Gemeente verstrekte modelverordeningen.

De ontwikkelingen en tariefsaanpassingen van de lokale heffingen worden beheerst door de volgende beleidskaders:

  • Ontwikkelingen in wetgeving;
  • Beleidsnota’s;
  • Financiële positie van de gemeente.

Deze paragraaf zoomt in op de lokale lastendruk, ontwikkelingen in het belastingveld, de diverse belastingen en heffingen en het gemeentelijke kwijtscheldingsbeleid. Tot slot wordt een overzicht gegeven van de kostendekkendheid van de gesloten systemen i.c. afvalverwerking, riolering en begraafplaats.

Ontwikkelingen gemeentelijke lastendruk

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen gemeentelijke lastendruk

De gemeentelijke lastendruk is de som van de onroerende zaakbelasting (OZB), de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. Bij de bepaling van de lokale lastendruk wordt voor de OZB uitgegaan van de eigenaar-woning en voor de riool- en afvalstoffenheffing van een standaard (meer)persoonshuishouden.

De totale lastendruk in 2022 bedraagt € 1.023. Dit is een stijging van € 15 ten opzichte van de lastendruk 2021. Voor de belastingen vindt alleen een inflatiecorrectie (1,5%) plaats op alle belastingsoorten, met uitzondering van hondenbelasting, forensenbelasting en toeristenbelasting. Voor deze specifieke belastingen wordt de begroting bijgesteld op grond van de werkelijke opbrengsten van de afgelopen jaren. Ditzelfde geldt ook voor de marktgelden. De inflatiecorrectie van 1,5% is overeenkomstig de uitgangspunten van het collegeprogramma en de perspectiefnota. De tarieven voor 2022 in onderstaande tabel zijn berekende voorlopige tarieven, op basis van de parameters van vorig jaar en zoals die op dit moment bekend zijn. In de Raad van december 2021 worden de belastingverordeningen behandeld, en de tarieven definitief vastgesteld. 

Gemeentelijke woonlasten begr 2022 Rekening Begroting Rekening Begroting Begroting
2019 2020 2020 2021 2022
Gemiddelde WOZ waarde woningen 328.000 352.600 357.000 379.045 413.159
Totale WOZ waarde woningen (*€1.000) 3.904.775 3.994.191 4.002.395 4.382.622
Aanslag onroerende zaakbelasting 368,01 373,40 378,06 376,77 382,59
Aanslag afvalstoffenheffing (mph) 229,80 249,60 249,60 393,00 398,89
Aanslag rioolheffing 230,88 231,00 234,36 237,96 241,53
Totaal gemeentelijke woonlasten 828,69 854,00 862,02 1.007,73 1.023,01
Bedragen x € 1,-

Belastingen, heffingen, retributies: soorten en opbrengsten

Terug naar navigatie - Belastingen, heffingen, retributies: soorten en opbrengsten

De belastingen en heffingen die de gemeente Baarn heft, zijn in onderstaande tabel opgenomen. De totale opbrengst aan belastingen en heffingen in de gemeente Baarn laat zich als volgt specificeren:

Belasting/Heffing begr 2022 Rekening Begroting Begroting Meerj.persp.
2020 2021 2022 2023 2024 2025
Niet geoormerkte
OZB
Eigenaren woning -4.283 -4.208 -4.410 -4.410 -4.410 -4.410
Eigenaren niet-woning -974 -1.040 -1.004 -1.004 -1.004 -1.004
Gebruikers niet-woning -728 -713 -750 -750 -750 -750
Roerende woon- en verblijfsruimte -3 -4 -4 -4 -4 -4
Forensenbelasting -74 -60 -71 -71 -71 -71
Toeristenbelasting -43 -90 -91 -91 -91 -91
Hondenbelasting -94 -95 -96 -96 -96 -96
Precariobelasting -7 -40 -41 -41 -41 -41
Marktgelden -27 -29 -29 -29 -29 -29
Rioolaansluitrecht -3 -3 -3 -3 -3 -3
Totaal geoormerkte belastingen/heffingen -6.236 -6.282 -6.499 -6.499 -6.499 -6.499
Geoormerkte
Afvalstoffenheffing -3.174 -3.846 -3.904 -3.904 -3.904 -3.904
Rioolheffing -2.912 -2.824 -2.866 -2.866 -2.866 -2.866
Begraafplaatsrechten -412 -467 -472 -472 -472 -472
Leges -725 -749 -761 -761 -761 -761
Totaal geoormerkte belastingen/heffingen -7.223 -7.886 -8.003 -8.003 -8.003 -8.003
Totaal belasting/heffing -13.459 -14.168 -14.502 -14.502 -14.502 -14.502
Bedragen x € 1.000,-

In het kader van het uitgangspunt van realistisch ramen is bij het opstellen van de begroting de inkomstenraming van de marktgelden, hondenbelasting, forensenbelasting en toeristenbelasting geactualiseerd voor 2022.

Onroerende zaakbelasting

Terug naar navigatie - Onroerende zaakbelasting

Doel: De OZB is een belangrijke bron van algemene middelen waar de gemeente een vrije bestemming aan kan geven. Heffing van OZB wordt geacht bij te dragen aan een goede lokale afweging tussen nut en offer.

De onroerendezaakbelastingen (OZB) worden geheven op onroerende zaken van eigenaren van woningen en niet-woningen en van de gebruikers van niet-woningen. De grondslag voor de OZB is de WOZ-waarde zoals die jaarlijks dient te worden vastgesteld conform de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). De Wet WOZ gaat daarbij uit van de waarde in het economische verkeer. Die waarde komt overeen met de prijs die door kopers (de “vrije verkoopwaarde”) voor de woningen is betaald. Voor niet-woningen geldt eveneens de waarde in het economische verkeer. Deze wordt afhankelijk van het soort object bepaald middels voorgeschreven waarderingsmethodieken. Op basis van de werkelijke ontvangsten bij de jaarrekening 2020 zijn de geraamde inkomsten OZB 2022 met € 100.000 verhoogd bij de perspectiefnota 2022. Verder heeft alleen een inflatiecorrectie (1,5%) plaatsgevonden op de geraamde opbrengsten.

Voor het belastingjaar 2022 geldt als waarde peildatum: 1 januari 2021. Het tarief is een percentage van de WOZ-waarde. Sinds 2017 is sprake van een positieve waardeontwikkeling woningen. Deze is voor 2021 geschat op 9%. Voor de niet-woningen is naar verwachting sprake van een lichte daling, waardoor wordt uitgegaan van een waardeontwikkeling van -1%.

De verandering in de tarieven wordt veroorzaakt door de verandering in de vastgestelde waarde. Voorbeeld: een gemiddelde waardestijging voor de woningen met 9% houdt in dat het tarief voor de woningen met 9% zal dalen. De tarieven voor 2022 in onderstaande tabel zijn voorlopige tarieven, op basis van de parameters zoals die op dit moment bekend zijn. In de Raad van december 2021 worden de belastingverordeningen behandeld, en de tarieven definitief vastgesteld. 

Er wordt op dit moment volop ingezet om alle ingediende bezwaarschriften tegen de vastgestelde WOZ-waarde 2021 voor het eind van het jaar te hebben afgehandeld. Ten opzichte van 2020 is het aantal bezwaarschiften toegenomen. Dit wordt veroorzaakt door de zogenaamde 'No Cure No Pay'- bureau’s die een steeds groter aandeel hebben in het aantal bezwaren. Dit is ook de oorzaak van de toename van het aantal beroepschriften. Hierdoor is er tevens een stijging van de proceskostenvergoeding, wat inhoudt dat het tarief iets zal stijgen daar de perceptiekosten stijgen.

Onroerende zaakbelasting (OZB) 2022 Rekening Begroting Rekening Begroting Begroting
2019 2020 2020 2021 2022
Opbrengsten
Eigenaren woning -4.166 -4.146 -4.283 -4.208 -4.410
Eigenaren niet-woning -925 -1.025 -974 -1.040 -1.004
Gebruiker niet-woning -711 -703 -728 -714 -750
Totaal opbrengsten -5.802 -5.874 -5.985 -5.962 -6.164
Tarieven
Eigenaren woning 0,1122% 0,1139% 0,1059% 0,0983% 0,0926%
Eigenaren niet-woning 0,2204% 0,2237% 0,2215% 0,2248% 0,2384%
Gebruiker niet-woning 0,1838% 0,1866% 0,1872% 0,1900% 0,1943%
Bedragen x € 1.000,-

Roerende zaakbelasting

Terug naar navigatie - Roerende zaakbelasting

Doel: Net als de OZB, zijn de roerende zaakbelastingen een bron van algemene middelen waar de gemeente een vrije bestemming aan kan geven. Door hun onderlinge gelijkenis worden ook deze belastingen geacht bij te dragen aan een goede lokale afweging tussen nut en offer.

De roerende zaakbelastingen worden geheven van roerende zaken, zoals woonwagens en woonschepen. Deze belastingen zijn nagenoeg identiek aan de OZB. Het tarief en de grondslagen moeten daarom gelijk zijn aan die van de OZB. De opbrengst is nagenoeg gelijk aan het voorgaande jaar.

 

Roerende zaakbelasting 2022 Opbrengsten
Begroting Realisatie
2019 3.940 3.577
2020 3.999 3.338
2021 4.059
2022 4.059
Bedragen x € 1,-

Forensenbelasting

Terug naar navigatie - Forensenbelasting

Doel: De forensenbelasting is een belasting op tweede woningen voor mensen die niet in de gemeente Baarn staan ingeschreven en meer dan 90 dagen per jaar in Baarn een gemeubileerde woning voor zich beschikbaar houden. Rechtvaardiging voor deze belasting is dat gemeenten kosten maken voor niet-inwoners die verblijf houden en die door hun verblijf hier gebruikmaken van de gemeentelijke voorzieningen. Hiertegen over staan geen inkomsten vanuit het Gemeentefonds voor niet-inwoners.

Het bedrag van de aanslag wordt bepaald door de WOZ-waarde. De belastingopbrengst van de forensenbelasting is bestemd voor de algemene middelen. Het aantal woningen dat als tweede woning wordt gebruikt wisselt ieder jaar. Het wel of niet kunnen opleggen van een aanslag is immers mede afhankelijk of bewoners zich hebben laten inschrijven in de Basisregistratie Personen. Daarnaast worden tweede woningen ook aangeboden voor verhuur (onder meer via Airbnb) waardoor deze woningen niet voor meer dan 90 dagen per jaar beschikbaar zijn voor de eigenaar. Daarom fluctueren ook de jaarlijkse opbrengsten. Het uitvoeren van controles heeft invloed op de heffing van deze belasting. Op basis van de werkelijke ontvangsten bij de jaarrekening 2020 zijn de geraamde inkomsten Forensenbelasting 2022 met € 10.000 verhoogd bij de perspectiefnota 2022. Verder heeft alleen een inflatiecorrectie (1,5%) plaatsgevonden op de geraamde opbrengsten.

 

Forensenbelasting Tarief (WOZ) waarde (x € 1.000) Opbrengsten
< € 200 € 201 - € 300 > € 300 Begroting Realisatie
2019 279 808 1027 50.110 68.466
2020 284 820 1042 50.861 74.467
2021 288 832 1058 60.000
2022 292 847 1.075 70.900
Bedragen x € 1,-

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - Toeristenbelasting

Doel: De toeristenbelasting is een algemene inkomstenbron van de gemeente.

De toeristenbelasting wordt geheven van toeristen die in de gemeente nachtverblijf houden in hotels, pensions en op campings. Rechtvaardiging voor deze belasting is dat gemeenten kosten maken voor niet-inwoners die verblijf houden en gebruik maken van de gemeentelijke voorzieningen. Als belastingplichtige wordt aangewezen degene die gelegenheid biedt tot verblijf. De belasting mag daarbij worden verhaald op degene die nachtverblijf in de gemeente houdt. De aanslagen worden na afloop van het belastingjaar opgelegd, nadat de exploitanten van de verschillende accommodaties aangifte hebben gedaan van het werkelijke aantal overnachtingen van het afgelopen jaar. De aanslagen 2021 zullen met dagtekening 31 maart 2022 worden verstuurd.

De opbrengst 2021 wordt net als de opbrengst 2020 beïnvloedt door de coronacrisis en is om deze reden neerwaarts bijgesteld ten opzichte van de jaren daarvoor.

Toeristenbelasting Tarief Opbrengsten
Camping Hotel/B&B Overig Begroting Realisatie
2019 1,18 1,64 0,91 101.640 92.593
2020 1,20 1,66 0,92 101.640 42.901
2021 1,22 1,68 0,93 90.000
2022 1,24 1,71 0,94 91.350
Bedragen x € 1,-

Hondenbelasting

Terug naar navigatie - Hondenbelasting

Doel: De opbrengst van de hondenbelasting wordt gebruikt voor de algemene middelen.

De belasting wordt geheven van degene die de houder is van één of meer honden. In beleidsregels is vastgelegd wie als houder wordt aangewezen. Door een regelmatige controle op hondenbezit is de neerwaartse trend in opbrengst omgezet in een kleine stijging 2020. In 2022 zal net als in 2021 een stabiele opbrengst te zien zijn.

 

Hondenbelasting Tarieven Opbrengsten
1ste hond 2de en volgende hond Begroting Realisatie
2019 55,68 111,48 98.087 89.787
2020 56,52 113,16 99.558 93.714
2021 57,36 114,96 95.000
2022 58,22 116,70 96.425
Bedragen x € 1,-

Precariobelasting

Terug naar navigatie - Precariobelasting

Doel: Hoewel de precariobelasting lijkt op een retributie, omdat de tarieven zijn gericht naar een bepaalde prestatie, is de belasting een algemene inkomstenbron van de gemeente. De opbrengst is dan ook vrij besteedbaar.

Precariobelasting wordt geheven voor het hebben van voorwerpen onder, boven of op voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. Voorbeelden zijn: bouwmaterialen, terrassen, uitstallingen, luifels, leidingen en kabels. Belastingplichtig is degene die de voorwerpen plaatst. De belasting is ook verschuldigd voor voorwerpen die zonder APV-vergunning op gemeentegrond worden geplaatst. De hoogte van de tarieven is niet afhankelijk van de gemaakte kosten. De opbrengst van de belasting is ook vrij besteedbaar.

De coronacrisis zal nog zijn invloed hebben op de opbrengsten voor 2021 en, afhankelijk van het herstel na deze crisis, mogelijk ook een lichte stijging laten zien voor 2022.

 

Precariobelasting 2022 Opbrengsten
Begroting Realisatie
2019 39.467 30.748
2020 40.059 7.358
2021 40.660
2022 40.660
Bedragen x € 1,-

Reclamebelasting Centrumgebied

Terug naar navigatie - Reclamebelasting Centrumgebied

Doel: Op verzoek van de Ondernemerscoöperatie wordt een reclamebelasting geheven in het centrumgebied. De opbrengst van deze belasting komt, na aftrek van de gemeentelijke kosten, volledig aan deze coöperatie ten goede.

Uit de opbrengst van de reclamebelasting wordt door de Ondernemerscoöperatie een ondernemersfonds gevormd. Uit dit fonds worden verschillende activiteiten bekostigd die ten doel hebben de attractiviteit van het centrumgebied te verhogen. Het profijt dat de ondernemers in de aangewezen kernstraten van het centrumgebied hebben, is groter dan in de zogenoemde aanloopstraten. Het tarief bedraagt daardoor € 400 voor een bedrijfsvestiging in een kernstraat en € 200 voor een bedrijfsvestiging in een aanloopstraat.

Reclamebelasting 2022 Opbrengsten
centrumgebied Begroting Realisatie
2019 51.000 53.883
2020 51.000 46.296
2021 51.000
2022 51.000
Bedragen x € 1,-

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

Doel: Met de opbrengst van de heffing worden de lasten van de inzameling en verwerking van het afval gedekt dat door Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) wordt ingezameld.

Afvalstoffenheffing wordt geheven voor het inzamelen van huishoudelijk afval bij woningen. De belastingplichtige is de gebruiker van de woning. In beleidsregels is vastgelegd wie als belastingplichtige wordt aangemerkt. Ook roerende zaken worden in de heffing betrokken. Gebruikers van woonwagens en woonschepen krijgen daarom ook een aanslag.

Met ingang van 1 januari 2021 is overgegaan naar de meer landelijk gehanteerde manier van heffen. De heffing wordt gedaan op basis van één- en meerpersoonshuishouden. De stijging van het tarief in 2022 is het gevolg van met name de steeds hoger wordende verwerkingskosten afval en rekening houdend met een 100% kostendekkendheid. De geraamde op te leggen heffingen mogen niet boven de geraamde kosten uitgaan.

Afvalstoffenheffing 2022 Vastrechttarief t/m 280 liter Opbrengsten
containerinhoud Begroting Realisatie
2019 229,80 2.945.207 2.907.000
2020 249,60 3.065.884 3.173.821
2021 Eenpersoonshuishouden 282,12 3.846.360
2021 Meerpersoonshuishouden 393,00
2022 Eenpersoonshuishouden 286,35 3.904.055
2022 Meerpersoonshuishouden 398,90
Bedragen x € 1,-

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

Doel: Met de opbrengst van de rioolheffing worden de lasten van de gemeentelijke watertaken (inzameling en transport stedelijk afvalwater, hemelwater en structureel nadelige gevolgen van grondwater) gedekt.

Rioolheffing wordt geheven voor de dekking van de kosten van de instandhouding en verbetering van de gemeentelijke riolering en het gemeentelijk grondwater- en hemelwaterbeheer. De rioolheffing wordt jaarlijks geheven van de gebruiker van een woning of een bedrijfspand. Het rioolaansluitingsrecht wordt eenmalig geheven op het moment dat een woning of een bedrijfspand op de riolering wordt aangesloten. Ook roerende zaken die zijn aangesloten op de riolering worden in de heffing betrokken. Gebruikers van woonwagens en woonschepen krijgen daarom ook een aanslag.

De hoogte van de rioolheffing is afhankelijk van de hoeveelheid water die op de gemeentelijke riolering wordt geloosd. Ook bij de rioolheffing geldt als uitgangspunt dat de tarieven volledig kostendekkend zijn.

Rioolheffing 2022 Vastrechttarief t/m 250 liter Opbrengsten
geloosd afvalwater Begroting Realisatie
2019 230,88 2.664.160 2.775.490
2020 234,36 2.704.122 2.912.330
2021 237,96 2.823.583
2022 241,53 2.865.936
Bedragen x € 1,-

Rioolaansluitingsrecht

Terug naar navigatie - Rioolaansluitingsrecht

Doel: Met de opbrengst van het rioolaansluitingsrecht worden de lasten gedekt die de gemeente moet maken om een perceel aan te sluiten op de gemeentelijke riolering.

De tarieven voor het aansluiten zijn vastgesteld met behulp van de betreffende belastingverordening. Het merendeel van de kosten bestaat uit lasten die de gemeente aan een aannemersbedrijf betaalt voor het realiseren van de aansluiting. Uitgangspunt is 100% kostendekking.

Rioolaansluitrecht 2022 Opbrengsten
Begroting Realisatie
2019 2.942 2.942
2020 2.942 12.350
2021 2.986
2022 2.986
Bedragen x € 1,-

Begraafplaatsenrechten

Terug naar navigatie - Begraafplaatsenrechten

Doel: Met de opbrengst worden de exploitatielasten van de Nieuwe Algemene Begraafplaats aan de Wijkamplaan te Baarn gedekt.

In Baarn worden rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaats en voor het verlenen van diensten voor het begraven of het onderhouden van graven. De tarieven zijn in deze paragraaf niet opgenomen aangezien het om circa 50 tarieven gaat. Uitgangspunt van de tarieven is 100% kostendekking.

Begraafplaatsrechten 2022 Opbrengsten
Begroting Realisatie
2019 458.152 341.652
2020 460.024 387.180
2021 465.024
2022 451.722
Bedragen x € 1,-

Marktgelden

Terug naar navigatie - Marktgelden

Doel: Met de opbrengst worden de gemeentelijke lasten van het houden van de weekmarkt op de Brink gedekt.

Het marktgeld bestaat uit twee gedeelten. Het belangrijkste deel is het staangeld dat wordt geheven voor het innemen van de standplaats op de weekmarkt. Ook is er een tarief voor de afname van elektriciteit tijdens de weekmarkt.

Marktgelden 2022 Opbrengsten
Begroting Realisatie
2019 38.758 28.550
2020 39.730 27.051
2021 29.000
2022 29.435
Bedragen x € 1,-

Leges

Terug naar navigatie - Leges

Doel: Leges worden geheven voor door de gemeente verstrekte diensten.

Leges worden geheven voor door de gemeente verstrekte diensten. Deze diensten staan beschreven in de tarieventabel bij de legesverordening. Diensten kunnen verschillend van aard zijn, zoals een aanvraag voor een vergunning of het verstrekken van afschriften en documenten (bijvoorbeeld paspoorten en rijbewijzen). In de Legesverordening zijn meer dan 200 tarieven opgenomen. Daarom zijn deze tarieven niet in deze paragraaf opgenomen.

De tarieven in de Legesverordening mogen maximaal kostendekkend zijn. Deze opbrengstlimiet wordt bezien vanuit de totale Legesverordening, waardoor sommige tarieven hoger zouden kunnen zijn dan de kosten voor de specifieke dienst, zolang de totale opbrengsten maar niet de totale kosten overschrijden. Echter, voor steeds meer tarieven geldt dat deze wettelijk zijn vastgelegd of in de wet maximale tarieven zijn bepaald die door de gemeente geheven mogen worden. Het aantal tarieven waarop wettelijke maximumtarieven van toepassing zijn, zal de komende jaren nog verder blijven toenemen. In veel situaties zijn de kosten van het product hoger dan het tarief dat de gemeente mag heffen. Dit beperkt het aantal tarieven dat nog volledig kostendekkend kan zijn.

Leges 2022 Opbrengsten
Begroting Realisatie
2019 953.096 1.179.792
2020 791.056 725.000
2021 749.357
2022 760.598
Bedragen x € 1,-

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

Er kan kwijtschelding worden verleend voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing, onroerende zaakbelastingen en roerende zaakbelastingen. In 2021 hebben 620 huishoudens kwijtschelding aangevraagd.

Van de 500 huishoudens die kwijtschelding (gedeeltelijk) hebben toegewezen gekregen, is dit in 330 gevallen gebeurd op grond van informatie die door middel van een geautomatiseerde gegevensvergelijking is verkregen. Het Inlichtingenbureau gebruikt voor deze gegevensvergelijking informatie van de Belastingdienst, de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en het UWV. Het Inlichtingenbureau is een onderdeel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dit bureau werkt onder andere voor sociale verzekeringsinstellingen. In de overige gevallen is dit gebeurd op basis van eigen, aanvullend onderzoek.

Kwijtscheldingen '22 Begroot Realisatie Kosten (€)
Toekenning Afwijzing Toegekend Afgewezen Begroot Realisatie
2019 520 100 539 109 157.000 246.861
2020 520 100 511 148 250.000 251.741
2021 520 100 250.000
2022 520 100 258.040
Bedragen x € 1,-

Gesloten systemen

Terug naar navigatie - Gesloten systemen

In de onderstaande tabel worden de lasten en baten van de gesloten systemen zijnde riool, afval en begraven gepresenteerd. Gesloten systemen houdt in dat de opbrengsten niet hoger mogen zijn dan de lasten. Het vastgesteld kader binnen de gemeente Baarn is 100% kostendekkendheid voor de gesloten systemen.

Kostenopbouw Riolering Afval Begraven
Rekening Begroting Rekening Begroting Rekening Begroting
2020 2021 2022 2020 2021 2022 2020 2021 2022
Kosten
Taakveld 7.2 Riolering 1.133 1.765 628 0
Taakveld 7.3 Afval 0 2.777 2.853 2.951
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen en Crematoria 0 0 338 402 398
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer 173 255 118 110 113 118
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 0 0
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen 115 122 122 136 135 135
Taakveld 0.64 Belastingen 0 0
Mutatie voorzieningen 858 193 1.235 -218 -16 0 -6
Subtotaal primaire kosten 2.279 2.335 2.103 2.805 3.085 3.204 338 402 392
Netto kosten
Overhead (gemeentelijke organisatie) 188 116 64 41 43 68 48 60 60
Netto kosten + overhead 2.467 2.451 2.167 2.846 3.128 3.272 386 462 452
Toe te rekenen kosten
Aandeel leegstand 58 60 60 63 61 94
Aandeel oninbare debiteuren 15 14 20 16 45 27
BTW 372 299 619 606 857 791
Totaal toe te rekenen kosten 445 373 699 685 963 912 0 0 0
Totaal kosten 2.912 2.824 2.866 3.531 4.091 4.184 386 462 452
Opbrengst heffing 2.912 2.824 2.866 3.174 3.846 3.904 387 462 452
Opbrengst medegebruik afvalbrengstation Eemnes 226 245 279
Dekkingspercentage 100% 100% 100% 96% 100% 100% 100% 100% 100%
Bedragen x € 1.000,-