Programma 1: Dienstverlenend Domein

Beoogde maatschappelijke effect

Terug naar navigatie - Beoogde maatschappelijke effect

De vraag van inwoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen naar de wijze waarop wij als gemeente onze producten en diensten leveren, verandert. Wij zijn dan ook steeds op zoek naar slimme en efficiënte manieren om onze dienstverlening in te zetten. De digitale dienstverlening neemt toe en is een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsprocessen.

Om dit effect te bereiken, geven we uitvoering aan de volgende strategische doelen.

Strategische doelen

Terug naar navigatie - Strategische doelen
1 Wij zijn er voor de inwoners, bedrijven en organisaties.
2 Onze dienstverlening kenmerkt zich door heldere communicatie.
3 Onze inwoners kunnen zelf digitaal onze diensten gebruiken maar onze dienstverlening blijft persoonlijk voor wie dat nodig heeft.
4 Wij zorgen dat onze informatievoorziening beveiligd, betrouwbaar, beschikbaar en bruikbaar is.
5 Onze inwoners zijn veilig in onze gemeente.

Bestuurlijke producten

Terug naar navigatie - Bestuurlijke producten

100 Klantcontactcentrum
110 Informatiemanagement
120 Openbare orde, veiligheid en crisisbeheersing
130 Vergunning, toezicht en handhaving
140 Communicatie - citymarketing (vorstelijk Baarn)

Beleidskader

Terug naar navigatie - Beleidskader

Preventie- en handhavingsplan alcohol
Integraal handhavingsplan 2018 - 2022
Integraal Veiligheidsplan BES 2019 - 2022
Visie op Dienstverlening 2019

Informatiebeleid 2019-2022

100 Klantcontactcentrum

Inwoners participatie

Terug naar navigatie - Inwoners participatie

De Baarnse samenleving neemt taken over, wil meedenken en meebeslissen met ontwikkelingen en plannen binnen de eigen gemeente. In 2020 is de handreiking burgerparticipatie vernieuwd. Deze handreiking geeft praktische tips aan de gemeentelijke organisatie om met participatie aan de slag te gaan. Er zijn verschillende activiteiten ondernomen om participatie in de praktijk vorm te geven.

In het coalitieakkoord staat de ambitie benoemd om de samenleving meer en breder te betrekken bij ons werk. Dit vanuit de overtuiging dat met het benutten van de kennis en ervaring van onze inwoners, de kwaliteit van ons beleid en onze projecten toeneemt. Hiervoor zijn echter beperkt middelen beschikbaar, waardoor initiatieven niet goed van de grond komen. Dit is ook door de rekenkamercommissie geconstateerd in haar onderzoek naar burgerparticipatie. Het structureel uitvoeren van participatietrajecten kost tijd en geld.
Veel gebeurt al binnen de diverse projecten, waaronder de RO-projecten, werkzaamheden in de openbare ruimte, energietransitie en de implementatie van de Omgevingswet. De verwachting is dat met het invoeren van de Omgevingswet het belang van goede participatie verder toeneemt. De rekenkamer adviseert om meer centrale regie te voeren op participatie. Dit vraagt een investering van ca. 0,5 fte / € 45.000, dat met een amendement bij de perspectiefnota 2022-2025 is toegekend. Hiermee kunnen we de kwaliteit van de participatie blijvend vergroten door o.a. beschikbaarheid van participatietools, communicatie en coaching.

Vanuit de wens in het coalitieakkoord om te blijven experimenteren met diverse vormen van burgerparticipatie zetten we in 2021 een aantal experimenten neer, waaronder een jongerenraad en een buurtbudget. Hiervoor is voor 2021 € 15.000 gereserveerd. Om deze experimenten goed te kunnen beoordelen, is het verstandig deze ook in 2022 door te zetten. Hiervoor vragen we naast het structurele budget incidenteel € 20.000 aan voor buurtbudget plus 0,3 fte voor het begeleiden van deze vormen van participatie. In totaal voor 2022 € 45.000 incidenteel. Hiermee kunnen we ook in 2022 de stem van een bredere vertegenwoordiging van onze inwoners laten horen en kunnen we onze inwoners met buurtbudgetten meer regie op hun eigen leefomgeving bieden.

De budgetten en formatie worden vooralsnog op dit bestuurlijk product begroot, maar de inzet zal ook vanuit andere bestuurlijke producten plaatsvinden.  

In 2022 actualiseren wij de visie op inwonersparticipatie (2008). Door het vaststellen van de visie en het beleid op participatie geven we richting  aan de uitvoering van participatietrajecten binnen het sociale-, fysieke- en dienstverleningsdomein. Daarnaast zetten we in op verbreding van de groep betrokken inwoners, o.a. door het gebruik van een laagdrempelig digitaal participatieplatform.

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

We werken aan het verder digitaliseren van onze dienstverlening.

Terug naar navigatie - We werken aan het verder digitaliseren van onze dienstverlening.

Door in te zetten op de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de website zal het gebruik van de online dienstverlening toenemen. Het sturen op de website als dienstverleningskanaal is noodzakelijk om de website ook in de toekomst toegankelijk en bereikbaar te houden. We gaan zoveel mogelijk producten online zetten in afstemming met het programma digitalisering.

110 Informatiemanagement

Terug naar navigatie - Inleiding

Dienstverlening is een belangrijk punt in het collegeprogramma van Baarn. Om de inwoner nog beter van de juiste informatie en diensten te voorzien, wil Baarn haar processen in 2022 zoveel mogelijk digitaal kunnen afhandelen. De gegevens die Baarn in haar processen verwerkt, moeten daarom kwalitatief hoogwaardig zijn en duurzaam toegankelijk.  

Via de pijlers van het Informatiebeleid 2019-2022 richten we in 2022 onze informatievoorziening op een duurzame en toekomstbestendige wijze verder in. Een goed ingerichte organisatie van de informatievoorziening is essentieel om sturing te kunnen geven aan de richting, de inrichting en de uitvoering van de informatievoorziening en de uitvoering van informatiseringprojecten. We werken verder aan de integrale kwaliteitszorg voor het informatie- en archiefbeheer en aan de verbetering van de managementinformatie.

In 2022 maken we de overstap naar eigentijds en effectief digitaal werken in de Microsoft 365 cloud-omgeving. Tijdens de COVID-19 crisis zijn tijdelijke samenwerkings- en vergaderfunctionaliteiten in werking gesteld die in 2022 middels een adoptieaanpak definitief worden ingezet. Tevens is het implementeren van de software voor de Omgevingswet een belangrijk aandachtspunt.

We ontwikkelen in 2022 het Informatiebeleid 2023-2026, mede op basis van het nieuwe collegeprogramma.

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

120 Openbare orde, veiligheid en crisisbeheersing

Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Openbare orde en veiligheid

De basis voor het jaarlijkse veiligheidsprogramma en het Plan van Aanpak ondermijning is het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022 (IVP). Het IVP is opgesteld in samenwerking met de gemeenten Bunschoten, De Bilt, Eemnes en Soest, de politie en het Openbaar Ministerie en door de gemeenteraad van Baarn op 17 april 2019 vastgesteld. In dit IVP is het veiligheidsbeleid vastgesteld, inclusief vier gezamenlijke prioriteiten en één lokale prioriteit. Het IVP sluit aan op de Veiligheidsstrategie Midden-Nederland 2019-2022.
Het jaarlijkse veiligheidsprogramma en het Plan van Aanpak ondermijning geven beide een overzicht van de activiteiten voortvloeiend uit het IVP. 

Crisisbeheersing

Terug naar navigatie - Crisisbeheersing

De gemeente is verantwoordelijk voor het organiseren van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) voert deze taken uit voor de gemeente. Naast het voorkomen van branden, rampen en crises willen we eventuele gevolgen daarvan zoveel mogelijk beperken. Het beleid van de VRU is vastgelegd in het beleidsplan VRU 2020-2023.

In 2020 is door het coronavirus een langdurige GRIP-situatie in stand gehouden. Deze calamiteit heeft het besef ontwikkeld dat een crisis vele gedaanten kan hebben. In het verlengde van de werkzaamheden voor bestrijding van het coronavirus zijn ook andere verwante producten uit de gemeentelijke crisisorganisatie geactualiseerd.

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Ondermijning - Versterken bewustwording en informatiepositie

Terug naar navigatie - Ondermijning - Versterken bewustwording en informatiepositie

In de lokale ondermijningstafel wordt casuïstiek besproken, met als prioriteiten de autobranche en buitengebied. Daarnaast vinden er gericht en periodiek integrale controles plaats op specifieke locaties. Een vervolg op een e-learning aan alle medewerkers en raadsleden zal plaatsvinden met behulp van het concept 'Blik op ondermijning', waarbij teams met elkaar in gesprek kunnen over ondermijning. Daarnaast zullen specifieke trainingen worden aangeboden.

Crisisbeheersing - Het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid over wat te doen bij brand of in het geval van calamiteiten is vergroot

Terug naar navigatie - Crisisbeheersing - Het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid over wat te doen bij brand of in het geval van calamiteiten is vergroot

Het programma 'Brandveilig leven' richt zich op het stimuleren van het veiligheidsbewustzijn van o.a. burgers en instellingen zodat zij beter brandgevaarlijke situaties signaleren en brand kunnen voorkomen.

Crisisbeheersing - De gemeentelijke crisisorganisatie is voldoende opgeleid, getraind en geoefend

Terug naar navigatie - Crisisbeheersing - De gemeentelijke crisisorganisatie is voldoende opgeleid, getraind en geoefend

Beschikbaarheid en geoefendheid van kernfunctionarissen crisisbeheersing binnen de gemeente zorgt er voor dat de gemeente is voorbereid op calamiteiten, rampen en crisissen

Beleidsindicator 120

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

* www.waarstaatjegemeente.nl hanteert een andere onderbouwing dan de door de politie aan ons verstrekte informatie. Binnen de gemeente Baarn maken we gebruik van de veiligheidscijfers van Veiligheidscoalitie Midden-Nederland. Deze zijn opgeschoond door politie en geven cijfermatig een goed beeld. 

Veiligheid Norm Peildatum Rekening Begroting Begroting Landelijk
begr. 2022 en landelijk 2020 2021 2022 2019
Verwijzingen HALt per 10.000 jongeren 2015 - 2019 83 88 83 132
Misdrijven 1045 1000 1000 968 *
Geweldsmisdrijven per 1000 inwoners 2018 3,0 (absoluut 73) 3,7 2,8 4,9
Vernielingen openbare ruimte per 1000 inwoners 2018 4,0 (absoluut 99) 5,8 4 5,8
Diefstallen uit woning per 1000 inwoners 2018 3,2 (absoluut 79 woninginbraken) 7,7 4 2,5
Winkeldiefstallen per 1000 inwoners 2018 0,6 (absoluut 14) 0,8 0,6 2,2

 

Toelichting beleidsindicatoren

De door de politie aangeleverde cijfers sluiten niet volledig aan bij de landelijke statistieken van het CBS. Ook zien we dat kengetallen over de jaren heen veranderen. Hierdoor is het niet mogelijk over de jaren een constant analysebeeld te maken. De cijfers zijn derhalve indicatief.

130 Vergunningverlening toezicht & handhaving

Vergunningverlening

Terug naar navigatie - Vergunningverlening

De doelen en prioriteiten van vergunningverlening zijn dat de vergunningaanvragen en meldingen binnen de wettelijke termijnen, met zo min mogelijk proceduretermijnverlengingen, worden afgehandeld. De verleende vergunningen moeten bijdragen aan de Baarnse leefomgeving en handhaafbaar zijn.

Hierbij staat klantgericht werken en deskundig advies centraal, waarbij wordt meegedacht met de belangen van de initiatiefnemer, van de omgeving en de gemeente Baarn. We streven hiermee naar een kwalitatief hoogwaardig product op basis van integrale adviezen. In 2020 zijn er 420 aanvragen voor een omgevingsvergunning behandeld waarop 351 besluiten zijn genomen.

Vooral met het oog op de aankomende Omgevingswet (Ow) die op 1 juli 2022 naar verwachting in werking treedt, is het van belang de kennis van de medewerkers op peil te houden.

Tevens is het van belang in te blijven spelen op het volledig digitaliseren van de werkomgeving. Het huidige landelijke omgevingsloket en het toekomstige DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) vereisen dat wij en onze adviseurs gericht kunnen werken vanuit een VTH-systeem (vergunning – toezicht - handhaving), zodat er meer klantgericht en integraal gewerkt wordt. Hiermee wordt een grote stap gemaakt in het digitalisering- en archiveringsproces.

Bij de leges van de omgevingsvergunningen is het uitgangspunt dat de tarieven 100% kostendekkend zijn. Dit is niet altijd realiseerbaar, doordat een deel van de werkzaamheden niet gefactureerd kan worden, en sommige grotere aanvragen niet opwegen tegen kleinere. Op voorhand worden de legesopbrengsten gelijkmatig geraamd, omdat jaarlijks bijstellen tot grote fluctuaties zou leiden. Met tevens de Omgevingswet in het vooruitzicht valt lastig in te schatten hoe het aantal aanvragen voor een omgevingsvergunning zich zal ontwikkelen en of deze kostendekkend uitgevoerd kan worden. Daarnaast zijn de financiële effecten van de invoering en toepassing van de Omgevingswet (OW) voor de gemeente Baarn nog onduidelijk. Ten aanzien van de leges moeten we als gevolg van het uitstel rekening houden met een aanpassing van leges per 1 juli 2022.

Toezicht en Handhaving

Terug naar navigatie - Toezicht en Handhaving

In ons beleid (Integraal Handhavingsplan 2018 – 2021 gemeente Baarn) is vastgelegd wat we belangrijk vinden als het gaat om de uitvoering van de VTH-taken. Met het handhavingsbeleid maken we duidelijk hoe we optreden tegen mensen en bedrijven die de regels niet naleven. Door duidelijk te maken waarom, hoe en waarop we handhaven, kunnen we ons werk gericht doen. Het Integrale Handhavingsplan speelt hierbij een centrale rol. Het plan geeft de visie en de daarbij behorende acties en inzet weer. Het geeft tevens een doorkijk naar de ontwikkelingen die de komende jaren op ons afkomen. Hierbij is handhaving geen doel op zich. Het doel voor Baarn is een veilige, gezonde en duurzame woon- leefomgeving. Handhaving draagt daartoe bij als een middel: het bevorderen van het naleven van de regels door onze inwoners, bedrijven en instellingen. Doordat de 4-jarige looptijd in 2021 verlopen is, moet het beleidsplan geactualiseerd worden.

Elk jaar wordt een evaluatie uitgevoerd over het uitvoeringsprogramma, waarmee het uitvoeringsplan toezicht en handhaving voor het komende jaar geformuleerd wordt. Nadat het college dit voor 2022 vastgesteld heeft, wordt u daar per raadsinformatiebrief over geïnformeerd.

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Zorgvuldige verlening Wabo-vergunningen.

Terug naar navigatie - Zorgvuldige verlening Wabo-vergunningen.

De afdeling Vergunningverlening is verantwoordelijk voor de aanvragen waarop de reguliere en uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing zijn. Daarnaast behandelen we diverse meldingen op het gebied van slopen, brandveiligheid en gebruik.
Vergunningverlening beoogt een uniforme en adequate manier van toetsen van aanvragen en inwinnen van de benodigde adviezen. Tevens proberen wij zoveel mogelijk integraal te werken met andere teams en adviseurs. Hierbij valt te denken aan samenwerkingen met teams verkeer, civiel, groen en ruimtelijke ordening e.d.

De focus voor de sectie vergunningverlening ligt op kwalitatieve diepgang en groei naar een organisatie die midden in de maatschappij en naast haar adviseurs staat. Nog meer dan de afgelopen jaren zijn het integraal afstemmen en samenwerken daarbij belangrijke voorwaarden. Minstens zo belangrijk is dat gestelde doelen ook worden waargemaakt. We willen onze capaciteit gericht inzetten. Dit doen we op basis van de beschikbare informatie en ingeschatte risico’s.

Het afgelopen jaar hebben wij de beleidsvisie vertaald in drie doelstellingen, te weten: inwoner centraal-werken, transparantie en oog voor risico. Wij zijn voornemens deze doelstellingen leidend te beschouwen.

140 Communicatie - citymarketing (Vorstelijk Baarn)

Terug naar navigatie - inleiding

‘Vorstelijk Baarn’ is het citymarketingprogramma van de gemeente Baarn. Om zich te onderscheiden van haar buurgemeenten en mensen en bedrijven te trekken, presenteert Baarn zich onder het merk 'Vorstelijk Baarn'.  Versterking van het merk ‘Vorstelijk Baarn’ gebeurt mede in het kader van de uitvoering van het beleid Toerisme & Recreatie en het programma Levendig Centrum.  Ook zijn er verbindingen met Kunst & Cultuur en Economie. 

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Een sterk profiel en bekendheid van Baarn bij potentiële bezoekers en bedrijven met als resultaat dat zij kiezen voor Baarn als plaats om te bezoeken (recreëren, winkelen), en/of werken (ondernemen).

Terug naar navigatie - Een sterk profiel en bekendheid van Baarn bij potentiële bezoekers en bedrijven met als resultaat dat zij kiezen voor Baarn als plaats om te bezoeken (recreëren, winkelen), en/of werken (ondernemen).

Er is bekendheid en draagvlak voor Vorstelijk Baarn onder de huidige inwoners, bedrijven en winkeliers. Zij voelen zich verbonden met en zijn trots op Baarn. Vorstelijk Baarn is een begrip dat door hen wordt herkend en gevoeld.

Terug naar navigatie - Er is bekendheid en draagvlak voor Vorstelijk Baarn onder de huidige inwoners, bedrijven en winkeliers. Zij voelen zich verbonden met en zijn trots op Baarn. Vorstelijk Baarn is een begrip dat door hen wordt herkend en gevoeld.

Financiële begroting en toelichting programma 1

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

 

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 na wijziging Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
100 Klant Contact Centrum 1.246 1.512 1.444 1.399 1.330 1.330
110 Informatiemanagement 556 563 472 472 471 471
120 Openbare orde, veiligheid en crisibeheersing 2.400 2.280 2.315 2.315 2.308 2.308
130 Vergunning, toezicht en handhaving 269 639 302 252 252 252
140 Vorstelijk Baarn 20 40 40 40 40 40
Totaal Lasten 4.492 5.033 4.573 4.478 4.402 4.402
Baten
100 Klant Contact Centrum -318 -332 -337 -337 -337 -337
110 Informatiemanagement -5 0 0 0 0 0
120 Openbare orde, veiligheid en crisibeheersing -57 -28 -29 -29 -29 -29
130 Vergunning, toezicht en handhaving -397 -366 -372 -372 -372 -372
Totaal Baten -777 -727 -738 -738 -738 -738
SALDO van baten en lasten 3.715 4.306 3.836 3.740 3.664 3.664
Onttrekkingen
999 Reserves -295 -278 -70 -70 0 0

Toelichting van de financiële verschillen begroting 2021 versus begroting 2022

Terug naar navigatie - Toelichting van de financiële verschillen begroting 2021 versus begroting 2022
Product 100 : Klantcontactcentrum Begroting 2021 Begroting 2022 Te verklaren V/N
Lasten 1.512 1.444 -68 V
PPN 2021-2024 : Incidenteel - Participatie -15 V
PPN 2022: Inwonersparticipatie 45 N
Incidentele Corona gelden Tweede kamer verkiezingen 2021 -78 V
PPN 2022 : Verkiezingen 26 N
PPN 2020-2023 : Ambities programma 1 (inc.) Aanpak landelijke adreskwaliteit. Budgetoverheveling 2020/2021. -20 V
Diversen -26 V
Totaal -68 V
Baten -332 -337 -5 V
Diversen -5 V
Totaal -5 V
Saldo -73 V
Product 110 : Informatiemanagement Begroting 2021 Begroting 2022 Te verklaren V/N
Lasten 563 472 -91 V
PPN 2022: Zaaksysteem 18 N
Informatie beveiliging: digitalisering. Budgetoverheveling 2020 / 2021 -104 V
PPN 2022: Toegankelijkheid Website 35 N
Na PPN 2022: Taakstelling website -55 V
Na PPN 2022: Reservelijst : Website 55 N
PPN 2022: Centraal archief Eemland 22 N
Diversen -62 V
Totaal -91 V
Baten 0 0 0
n.v.t.
Totaal 0
Saldo -91 V
Product 120 : Openbare orde, veiligheid, crisisbeheersing Begroting 2021 Begroting 2022 Te verklaren V/N
Lasten 2.280 2.312 32 N
PPN 2022: extra capaciteit voor ondermijning voor 2 jaar 20 N
PPN 2022: subsdiebijdrage Stichting Slachtofferhulp 7 N
Diversen 5 N
Totaal 32 N
Baten -29 -29 0
Totaal 0
Saldo 32 N
Product 130 : Vergunning, toezicht en handhaving Begroting 2021 Begroting 2022 Te verklaren V/N
Lasten 639 302 -337 V
Implementatie Omgevingswet (incidenteel budget 2021 195.000 en budget 2022 50.000) -145 V
Budgetoverheveling van 2020 naar 2021 m.b.t. implementatie Omgevingswet -187 V
Diversen -5 V
Totaal -337 V
Baten -366 -372 -6 V
Diversen (indexatie) -6 V
Totaal -6 V
Saldo -343 V