-
Blz. 1
Begroting 2021
-
Blz. 2
Begroting 2021
-
Blz. 3
Programma's
-
Blz. 4
Introductie
-
Blz. 5
Voorwoord
-
Blz. 6
Bestuurlijke samenvatting
-
Blz. 7
I - Inspelen op de gevolgen van Covid-19 in 2021
-
Blz. 8
COVID-19
-
Blz. 9
II - Collegeprogramma op koers
-
Blz. 10
Duurzaam Baarn
-
Blz. 11
Wonen in Baarn
-
Blz. 12
Ondernemen en recreëren in Baarn
-
Blz. 13
III - Speerpunten uit de beleidsbegroting 2021
-
Blz. 14
Programma 1 Dienstverlenend domein
-
Blz. 15
Dienstverlening
-
Blz. 16
Inwonerparticipatie
-
Blz. 17
Veilig zijn in Baarn
-
Blz. 18
Programma 2 Sociaal domein
-
Blz. 19
Sociaal Domein
-
Blz. 20
Eenzaamheid
-
Blz. 21
Cultuur
-
Blz. 22
Gezamenlijke ontwikkeling theater en bibliotheek
-
Blz. 23
Programma 3 Fysiek Domein
-
Blz. 24
Omgevingswet
-
Blz. 25
Paleis Soestdijk
-
Blz. 26
Levendig centrum
-
Blz. 27
Mobiliteitsvisie
-
Blz. 28
Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)
-
Blz. 29
Afvalverwerking wordt duurder
-
Blz. 30
Programma 4 Ondersteunend Domein
-
Blz. 31
Bedrijfsvoering
-
Blz. 32
IV - Duurzaam financieel vooruit
-
Blz. 33
Begroting 2021-2024 is structureel en reëel in evenwicht
-
Blz. 34
Mutaties tussen perspectiefnota 2021 en begroting 2021
-
Blz. 35
Beleidsmutaties
-
Blz. 36
Duurzaam financieel beleid
-
Blz. 37
Leeswijzer
-
Blz. 38
Inleiding
-
Blz. 39
Beleidsbegroting
-
Blz. 40
Financiële begroting
-
Blz. 41
Bijlagen
-
Blz. 42
Lijst van Afkortingen
-
Blz. 43
Lijst van afkortingen
-
Blz. 44
Samenstelling bestuur
-
Blz. 45
Burgemeester Mark Röell
-
Blz. 46
Wethouder Erwin Jansma
-
Blz. 47
Wethouder Hugo Prakke
-
Blz. 48
Wethouder André van Roshum
-
Blz. 49
Wethouder Jannelies Vissers
-
Blz. 50
Gemeentesecretaris Abdou Najib
-
Blz. 51
Programma 1: Dienstverlenend Domein
-
Blz. 52
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 53
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 54
Strategische doelen
-
Blz. 55
COVID-19
-
Blz. 56
Bestuurlijke producten
-
Blz. 57
Beleidskader
-
Blz. 58
100 Klantcontactcentrum
-
Blz. 59
Kanaaloptimalisatie
-
Blz. 60
Extra openingstijden Burgerzaken
-
Blz. 61
Participatie
-
Blz. 62
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 63
Doelstelling 100.1 Onderzoek om aan de hand van data meer inzicht te krijgen in wat, hoe en op welke manier inwoners en ondernemers zaken regelen met de gemeente.
-
Blz. 64
We doen een nulmeting met daarin een analyse van de huidige status van de dienstverlening.
-
Blz. 65
Doelstelling 100.2 Monitoren van de dienstverlening zodat we weten wat we moeten wijzigen om goede dienstverlening te bieden en we naast de inwoner kunnen blijven staan.
-
Blz. 66
We bouwen een dashboard met managementinformatie over de resultaten van de offline en online dienstverlening.
-
Blz. 67
Doelstelling 100.3 Naast het leveren van producten en luisteren naar onze inwoners en ondernemers willen we hen zoveel mogelijk in het eerste contact voorzien van de juiste informatie, bij voorkeur pro actief informeren.
-
Blz. 68
Het bouwen van een up to date kennisbank met actuele informatie van de gemeente en haar partners. We zetten social media en de website in voor passende voorlichting aan onze inwoners en ondernemers.
-
Blz. 69
Doelstelling 100.4 Door te digitaliseren waar mogelijk wordt het persoonlijk contact intensiever en meer gericht op maatwerk. De kerntaak van Burgerzaken is steeds meer gericht op identiteitsmanagement en het beheren van persoonsinformatie.
-
Blz. 70
Identiteitsvaststelling wordt één van de belangrijkste taken van Burgerzaken. De medewerkers worden voorbereid op hun toekomstige rol en voorzien van de nodige hulpmiddelen.
-
Blz. 71
Doelstelling 100.5 Duurzame gemeente door zoveel mogelijk papierloos te werken.
-
Blz. 72
Minimaliseren van de poststroom door actief te monitoren op het aanbod aan poststukken. Dit levert een routekaart aan wijzigingsvoorstellen op.
-
Blz. 73
Doelstelling 100.6 We werken procesgericht.
-
Blz. 74
Implementatie van procesmanagement. Processen herinrichten vanwege de Omgevingswet en opnieuw inrichten processen begraafplaats.
-
Blz. 75
Doelstelling 100.7 We werken volgens een integrale visie op kwaliteit.
-
Blz. 76
Wij stellen kwaliteitsbeleid op en starten met implementeren van kwaliteitsmanagement.
-
Blz. 77
Doelstelling 100.8 We werken aan het verder digitaliseren van onze dienstverlening.
-
Blz. 78
We breiden onze dienstverlening uit met ondersteuning van de applicatie ‘Slim Melden’
-
Blz. 79
Wij werken samen met het programma digitaliseren aan het digitaliseren van diensten zoals aangifte geboorte, overlijden en huwelijk.
-
Blz. 80
Doelstelling 100.9 Door diverse vormen van participatie in te zetten, vergroten we de betrokkenheid van de inwoners en maken wij gebruik van hun kennis en kunde.
-
Blz. 81
We onderzoeken aan de hand van pilots hoe diverse vormen van participatie inzetbaar zijn.
-
Blz. 82
110 Informatiemanagement
-
Blz. 83
Inleiding
-
Blz. 84
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 85
Doelstelling 110.1. Sturing op de richting, de inrichting en de uitvoering van de informatievoorziening.
-
Blz. 86
We richten onze informatievoorziening op strategisch, tactisch en operationeel niveau volledig in.
-
Blz. 87
Doelstelling 110.2 Kwaliteitszorg voor het informatie- en archiefbeheer is onderdeel van de integrale kwaliteitszorg informatievoorziening.
-
Blz. 88
Uitbouwen van de kwaliteitszorg van de andere bronnen, naast het zaaksysteem, binnen de informatievoorziening.
-
Blz. 89
Doelstelling 110.3 We werken samen met ketenpartners en leveranciers.
-
Blz. 90
We werken aan een regionaal samenwerkings-verband op de in(formatievoorziening), waardoor we onze vraag beter kunnen afstemmen op het aanbod van de RID.
-
Blz. 91
Doelstelling 110.4 We voldoen aan wet- en regelgeving voor informatiehuishouding en informatieveiligheid
-
Blz. 92
We implementeren een applicatie om te kunnen voldoen aan de eisen vanuit de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
-
Blz. 93
We brengen het digitale archief over naar het E-depot van Archief Eemland, zodra dat beschikbaar wordt gesteld.
-
Blz. 94
Doelstelling 110.5 We vullen de behoefte aan plaats- en tijdsonafhankelijk samenwerken en het delen van documenten verder in.
-
Blz. 95
We sluiten aan bij de versnelde implementatie van Microsoft365.
-
Blz. 96
In samenwerking met onder andere de RID versnellen we de gewenste ontwikkeling rondom mobiel werken.
-
Blz. 97
Doelstelling 110.6 We verbeteren de mogelijkheden om onze informatie makkelijker te kunnen ontsluiten zodat wij sneller en beter kunnen monitoren en bijsturen.
-
Blz. 98
We onderzoeken welke tool wij hiervoor kunnen inzetten en starten met het maken van diverse dashboards.
-
Blz. 99
120 Openbare orde, veiligheid en crisisbeheersing
-
Blz. 100
Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 101
Crisisbeheersing
-
Blz. 102
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 103
Doelstelling 120.1.1 Ondermijning - Versterken bewustwording (intern en extern)
-
Blz. 104
e-learningprogramma voor medewerkers, college en raad
-
Blz. 105
Doelstelling 120.1.2 Ondermijning - Versterken informatiepositie
-
Blz. 106
Door eerst bewustwording te creëren, vergroten we de meldingsbereidheid en aantal signalen
-
Blz. 107
Doelstelling 120.1.3 Ondermijning - Het zoveel mogelijk terugdringen van ondermijning door eenduidig bibob-beleid
-
Blz. 108
Bibob-toets vaker toepassen (subsidies, horeca omgevingsvergunningen, vastgoedtransacties).
-
Blz. 109
Doelstelling 120.1.4 Ondermijning - Vergroten van de bestuurlijke weerbaarheid
-
Blz. 110
Investeren in bewustzijn door het hierboven genoemde e-learningprogramma.
-
Blz. 111
Centraal meldpunt instellen (ondermijning@baarn.nl).
-
Blz. 112
Maatwerktrainingen voor sleutelfiguren, zoals handhavers (juridisch kader, bestuurlijke rapportage, surveilleren op ondermijning).
-
Blz. 113
Interne discussie over wat integer handelen inhoudt.
-
Blz. 114
Doelstelling 120.2.1 Veiligheidsbeleid - Woninginbraken: maximaal 100 inbraken bij woningen in 2022.
-
Blz. 115
Verzorgen van algemene of buurtgerichte voorlichting.
-
Blz. 116
Inwoners betrekken bij het signaleren van verdachte personen of situaties via voorlichtingsbijeenkomsten, social media, lokale media.
-
Blz. 117
Politie verricht na inbraak een buurt-onderzoek en attendeert buurtbewoners op preventieve maatregelen.
-
Blz. 118
Versturen brief na woninginbraak.
-
Blz. 119
Periodiek plaatsen van waarschuwingsborden.
-
Blz. 120
Week van de Veiligheid.
-
Blz. 121
Doelstelling 120.2.2 Veiligheidsbeleid - (huiselijk) Geweld: streven naar verminderen van het aantal geweldsdelicten. Bovendien worden de ontwikkelingen rondom huiselijk geweld meer inzichtelijk gemaakt (zie programma 2).
-
Blz. 122
Na geweldsdelicten worden acties opgezet (Burgernet, huisverbod etc.).
-
Blz. 123
Aansluiten op landelijke voorlichting door meer mensen bewust te maken van mogelijke signalen.
-
Blz. 124
Faciliteren van ketenaanpak.
-
Blz. 125
Aanpak Top X (persoonsgerichte aanpak van max 10 personen die zich met dit domein bezighouden).
-
Blz. 126
Doelstelling 120.2.3 Veiligheidsbeleid - Autokraak, vernielingen en diefstal: autokraken: 80, vernielingen: 90, fietsendiefstal: 50.
-
Blz. 127
Richten op hotspots door politie en handhavers.
-
Blz. 128
Afhankelijk van ontwikkelingen acties opzetten (flyers, lokfiets etc.).
-
Blz. 129
Doelstelling 120.2.4 Veiligheidsbeleid - Veilige en leefbare buurten: versterken rol van inwoners in hun buurt.
-
Blz. 130
Persoonsgerichte aanpak, bijvoorbeeld bij overlast gevende en zorgmijdende personen;
-
Blz. 131
Relatiebeheer deelnemers Burgernet en WhatsApp groepen.
-
Blz. 132
Organiseren van informatieavonden.
-
Blz. 133
Via social media aandacht vragen voor verhogen aangiftebereidheid.
-
Blz. 134
Doelstelling 120.2.5 Veiligheidsbeleid - Veilig uitgaan: een afname van uitgaans gerelateerde overlast.
-
Blz. 135
Tweemaal per jaar overleg met KHN.
-
Blz. 136
Handhaving door boa’s in samenwerking met de politie.
-
Blz. 137
0-meting op vergunningen
-
Blz. 138
Doelstelling 120.2.6 Veiligheidsbeleid - Veilig ondernemen bedrijven: verbeteren veiligheid op bedrijventerreinen en verminderen van het aantal aangiften van bedrijfsinbraken.
-
Blz. 139
Voortzetten van de acties voor het Keurmerk Veilig Ondernemen Bedrijventerreinen (KVO-B): periodiek overleggen, jaarlijks een schouw over beide terreinen, bij behoefte informatie-bijeenkomsten en informatie over veiligheid verstrekken.
-
Blz. 140
Doelstelling 120.2.7 Veiligheidsbeleid - Veilige evenementen: rustig en veilig verloop door een goede voorbereiding met betrokken partijen.
-
Blz. 141
Bijgewerkte evenementenkalender met een goede spreiding.
-
Blz. 142
Evalueren evenementenbeleid.
-
Blz. 143
Overleg over evenementen met betrokken partners en aanvragers.
-
Blz. 144
Doelstelling 120.2.8 Veiligheidsbeleid - Overlastgevende jeugd: verminderen van overlast.
-
Blz. 145
Contact jongerenwerk en wijkagenten.
-
Blz. 146
Monitoren en bespreken van overlast gevende jongeren in een periodiek overleg van gemeente, politie, jongerenwerk en maatschappelijk werk (JOR = jongeren in openbare ruimte).
-
Blz. 147
Verzorgen van voorlichting op (basis)scholen over gevolgen van foutief gedrag.
-
Blz. 148
Optreden tegen overlast-veroorzakende (groepen) jongeren.
-
Blz. 149
Optreden tegen schoolverzuim.
-
Blz. 150
Gecoördineerde aanpak van jongeren, die in het justitieel traject terechtkomen, in Veiligheidshuis en Lokaal Team.
-
Blz. 151
In BES-verband: omwonenden stimuleren om ernstige en structurele overlast en/of crimineel gedrag te melden.
-
Blz. 152
Doelstelling 120.2.9 Veiligheidsbeleid - Zorg en veiligheid: een goede samenwerking zodat aantal casussen afneemt.
-
Blz. 153
Regiobreed beleid op woonoverlast.
-
Blz. 154
Een campagne om meldingsbereidheid van mensen met verward gedrag te vergroten zodat deze behandeld kunnen worden.
-
Blz. 155
Doelstelling 120.2.10 Veiligheidsbeleid - Radicalisering
-
Blz. 156
Onderhouden contacten gericht op vroegtijdige signalering van radicalisering.
-
Blz. 157
Signalen van mogelijke radicalisering in de gaten houden.
-
Blz. 158
Doelstelling 120.3.1 Crisisbeheersing - Voorlichting geven aan ouderen, leerlingen van basisscholen en anderen (voor brand kwetsbare groepen)
-
Blz. 159
De VRU geeft deze voorlichting.
-
Blz. 160
Doelstelling 120.3.2 Crisisbeheersing - We trainen en oefenen met de ketenpartners de gemeentelijke crisisorganisatie.
-
Blz. 161
Wij sluiten aan bij het systeem van crisisbeheersing en het opleidings- en oefenprogramma van de VRU of dragen zelf zorg voor opleiding of oefening.
-
Blz. 162
Beleidsindicator 120
-
Blz. 163
Beleidsindicatoren
-
Blz. 164
130 Vergunningverlening toezicht & handhaving
-
Blz. 165
Vergunningverlening
-
Blz. 166
Toezicht en Handhaving
-
Blz. 167
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 168
Doelstelling 130.1 Zorgvuldige verlening Wabo-vergunningen.
-
Blz. 169
100% vergunningen juridisch houdbaar en tijdig verleend.
-
Blz. 170
Doelstelling 130.2 Realisatie uitvoeringsprogramma handhaving 2021.
-
Blz. 171
Wij zetten in volgens het Integraal handhavingsplan 2018 - 2022.
-
Blz. 172
140 Communicatie - citymarketing (Vorstelijk Baarn)
-
Blz. 173
inleiding
-
Blz. 174
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 175
Doelstelling 140.1 Een sterk profiel en bekendheid van Baarn bij potentiële bezoekers en bedrijven met als resultaat dat zij kiezen voor Baarn als plaats om te bezoeken (recreëren, winkelen), en/of werken (ondernemen).
-
Blz. 176
In samenspraak met alle stakeholders vullen we het merk Vorstelijk Baarn verder in.
-
Blz. 177
De campagne Nazomers Genieten worden sterker dan voorheen ingezet om het profiel van Vorstelijk Baarn te versterken en het merk in te vullen.
-
Blz. 178
Doelstelling 140.2 Er is bekendheid en draagvlak voor Vorstelijk Baarn onder de huidige inwoners, bedrijven en winkeliers. Zij voelen zich verbonden met en zijn trots op Baarn. Vorstelijk Baarn is een begrip dat door hen wordt herkend en gevoeld.
-
Blz. 179
De coöperatie wordt nauw betrokken bij Vorstelijk Baarn, net als andere organisaties zoals de VVV.
-
Blz. 180
Campagnes en communicatie van Vorstelijk Baarn richt zich ook op de eigen bewoners en ondernemers. Ondernemers en organisaties worden betrokken bij de invulling van Vorstelijk Baarn.
-
Blz. 181
Het gebruik van logo en banieren van Vorstelijk Baarn bij gezamenlijke evenementen en promotie wordt zoveel mogelijk gestimuleerd.
-
Blz. 182
De klankbordgroep Vorstelijk Baarn is het adviesorgaan bij de ontwikkeling en uitvoering van een jaarprogramma Vorstelijk Baarn.
-
Blz. 183
Doelstelling 140.3 Actueel beleidskader handhaving.
-
Blz. 184
Evaluatie Integraal Handhavingsplan 2018 – 2022.
-
Blz. 185
Financiële begroting en toelichting programma 1
-
Blz. 186
Programma 1
-
Blz. 187
Mutatie reserves
-
Blz. 188
Toelichting financiële begroting 2021-2024 programma 1
-
Blz. 189
Programma 2: Sociaal Domein
-
Blz. 190
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 191
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 192
Strategische doelen
-
Blz. 193
COVID-19
-
Blz. 194
Bestuurlijke producten
-
Blz. 195
Beleidskader
-
Blz. 196
Vitaliteit
-
Blz. 197
Basis / Toegang
-
Blz. 198
Participatie, Jeugd, Wmo
-
Blz. 199
200 Vitaliteit
-
Blz. 200
Actief deelnemen
-
Blz. 201
IJsbaanterrein gebruiken om buiten te bewegen
-
Blz. 202
Sportvoorzieningen mede-financieren
-
Blz. 203
Kunst en Cultuur
-
Blz. 204
(Ver)nieuwbouw Theater De Speeldoos - Bibliotheek
-
Blz. 205
Eenzaamheid
-
Blz. 206
Respijtzorg
-
Blz. 207
Vrijwilligerswerk
-
Blz. 208
Zelfredzaamheid
-
Blz. 209
Maatjesproject/Laagdrempelige dagactiviteiten
-
Blz. 210
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 211
Doelstelling 200.1 Verbinding tussen de inwoners en binnen de wijken/buurten.
-
Blz. 212
Doelstelling 200.2 Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen.
-
Blz. 213
Doelstelling 200.3 Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
-
Blz. 214
Doelstelling 200.4 Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.
-
Blz. 215
In stand houden van huidige basisinfrastructuur en toegankelijkheid.
-
Blz. 216
Faciliteren van initiatieven door en met inwoners.
-
Blz. 217
Creëren van laagdrempeligheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van activiteiten en trajecten.
-
Blz. 218
Verkennen van oplossingen in het eigen netwerk, met vrijwilligers en in de basisinfrastructuur, voordat gespecialiseerde hulp, zorg en ondersteuning wordt ingezet.
-
Blz. 219
Regelen en/of faciliteren van de antwoorden op de (mogelijke) vragen van de inwoners.
-
Blz. 220
Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners.
-
Blz. 221
Begeleiden van inwoners met een vraag om hulp, zorg en ondersteuning.
-
Blz. 222
210 Basis / Toegang
-
Blz. 223
Onderwijs
-
Blz. 224
Integrale toegang
-
Blz. 225
Lokaal team
-
Blz. 226
Doelgroepenvervoer
-
Blz. 227
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 228
Doelstelling 210.1 Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
-
Blz. 229
Alle peuters van 2,5 tot 4 jaar met een taalachterstand bieden wij een peuterplaats met een voorschools educatieprogramma aan.
-
Blz. 230
We faciliteren dat alle kinderen uit het Baarnse basisonderwijs van groep 1 tot en met groep 8 met een taalachterstand kunnen deelnemen aan één van de vijf taalplus-klassen in Baarn.
-
Blz. 231
We faciliteren eenmalig een onderwijsassistent voor de kleutergroep op de Uitkijck.
-
Blz. 232
In samenwerking met de provincie en de regio Amersfoort zijn we bezig met de doorontwikkeling van het doelgroepen-vervoer
-
Blz. 233
Doelstelling 210.2 Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
-
Blz. 234
Begeleiden van inwoners met een vraag om hulp, zorg en ondersteuning: We continueren het geven van meer bekendheid aan de mogelijke inzet van onafhankelijke cliëntondersteuning door MEE en Stichting Welzijn Baarn.
-
Blz. 235
Begeleiden van inwoners met een vraag om hulp, zorg en ondersteuning: Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners.
-
Blz. 236
Doelstelling 210.3 Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.
-
Blz. 237
Integraal werken bij meervoudige en complexe vragen: We herijken de opdracht aan het Lokaal Team conform de regionale ontwikkeling die gericht is op het versterken van de eigen begeleiding door het lokaal team.
-
Blz. 238
220 Participatie, Wmo en Jeugdzorg
-
Blz. 239
Ontwikkelingen regionale Samenwerking
-
Blz. 240
Regionale inkoop Zorg, Jeugd en Wmo
-
Blz. 241
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 242
Doelstelling 220.1 Lokale invulling van hulp, zorg en ondersteuning. In de regio of landelijk als het niet anders kan.
-
Blz. 243
Faciliteren van samenwerking binnen buurten: Wij zetten de pilot Samen Sterk voort met middelen vanuit de centrumgemeente.
-
Blz. 244
Faciliteren van samenwerking binnen buurten: We starten met de pilot Gewoon Thuis, voor cliënten die op de wachtlijst voor Maatschappelijk Werk staan.
-
Blz. 245
Doelstelling 220.2 Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
-
Blz. 246
Begeleiden van inwoners met een vraag naar hulp, zorg en ondersteuning:
-
Blz. 247
Regelen en/of faciliteren van de antwoorden op de (mogelijke) vragen van de inwoners: We herijken de visie Huiselijk Geweld.
-
Blz. 248
Creëren van laagdrempeligheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van activiteiten en trajecten:
-
Blz. 249
Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners: Met het uitvoeringsprogramma schuldhulpverlening wordt de bestaande hulp verbeterd door de zichtbaarheid en toegankelijkheid te verbeteren voor inwoners.
-
Blz. 250
Samen met de gemeenten Soest en Bunschoten verkennen we de mogelijkheden om meer grip te krijgen op zorgfraude en te komen tot een uitgebreide aanpak.
-
Blz. 251
Doelstelling 220.3 Lokale invulling van hulp, zorg en ondersteuning. In de regio of landelijk als het niet anders kan.
-
Blz. 252
Regelen en/of faciliteren van de antwoorden op (mogelijke) vragen van de inwoners: Bij voorkeur inzetten van zorg nabij en laagdrempelige zorg.
-
Blz. 253
Doelstelling 220.4 Creëren van laagdrempeligheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van activiteiten en trajecten.
-
Blz. 254
Om de bekendheid en bereikbaarheid van de minimaregelingen te verbeteren, stellen wij een communicatieplan op. Hiervoor is in 2021 € 20.000 gereserveerd.
-
Blz. 255
Om het aanvragen van minimaregelingen zo simpel mogelijk te maken, versimpelen wij het aanvraagproces en brengen wij het aantal betrokken partijen terug, wij werken met één aanspreekpunt voor alle regelingen.
-
Blz. 256
Om onze inwoners met budgetvragen en/of betalingsachterstanden nog pro-actiever te benaderen, verhogen wij de inzet van de armoederegisseurs. Hiervoor is ruimte binnen het bestaande budget.
-
Blz. 257
Wij zorgen ervoor dat ondernemers weten waar zij zich moeten melden met financiële problemen,
-
Blz. 258
Doelstelling 220.5 Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners.
-
Blz. 259
In het kader van de sluitende aanpak jeugdwerkeloosheid brengen wij jongeren in beeld in de leeftijd 23 tot 27 jaar, zonder startkwalificatie, zonder onderwijsinschrijving, zonder werk en zonder uitkering.
-
Blz. 260
Doelstelling 220.6 Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen.
-
Blz. 261
Wij versterken de rol van ondernemers als werkgever. Hiervoor organiseren wij in samenwerking met het Werkgevers Servicepunt en BBS jaarlijks een banenmarkt om ondernemers en werkzoekenden uit de arbeidsmarktregio Amersfoort bij elkaar te brengen.
-
Blz. 262
In het kader van Perspectief op Werk rollen wij een regionaal actieplan uit, bestaande uit meerdere projecten, om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beter op elkaar af te stemmen.
-
Blz. 263
Doelstelling 220.7 Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
-
Blz. 264
Wij verlengen de samenwerking met het Jongerenloket met één jaar zodat jongeren die hulp nodig hebben met het vinden van een opleiding of werk laagdrempelige ondersteuning krijgen die aansluit op hun behoeften.
-
Blz. 265
Doelstelling 220.8 Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
-
Blz. 266
Het duurzaam bieden van kwalitatief goede ondersteuning met als uitgangspunt nabijheid en accent op preventie en maatwerk.
-
Blz. 267
Beleidsindicator 220
-
Blz. 268
Beleidsindicatoren
-
Blz. 269
Aanvullende beleidsindicatoren Sociaal Domein
-
Blz. 270
Beleidsindicatoren Aanvullend vierjaarlijks te meten
-
Blz. 271
Beleidsindicatoren
-
Blz. 272
Toelichting beleidsindicatoren
-
Blz. 273
Aanvullende beleidsindicatoren sociaal domein
-
Blz. 274
Toelichting beleidsindicatoren
-
Blz. 275
Beleidsindicatoren Aanvullend vierjaarlijks te meten
-
Blz. 276
Toelichting beleidsindicatoren
-
Blz. 277
Financiële begroting en toelichting programma 2
-
Blz. 278
Programma 2
-
Blz. 279
Mutatie reserves
-
Blz. 280
Toelichting financiële begroting 2021-2024 programma 2
-
Blz. 281
Ontwikkelingen in het sociaal domein
-
Blz. 282
Transformatie sociaal domein
-
Blz. 283
Maatschappelijke voorzieningen
-
Blz. 284
Programma 3: Fysiek Domein
-
Blz. 285
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 286
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 287
Strategische doelen
-
Blz. 288
COVID-19
-
Blz. 289
Bestuurlijke producten
-
Blz. 290
Beleidskader
-
Blz. 291
Ontwikkelingen in het fysiek domein
-
Blz. 292
Ruimtelijk beleid
-
Blz. 293
Beheer openbare ruimte
-
Blz. 294
Toerisme en Recreatie
-
Blz. 295
Wonen en werken
-
Blz. 296
Economie
-
Blz. 297
Duurzaamheid
-
Blz. 298
300 Ontwikkeling / RO Beleid
-
Blz. 299
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 300
Doelstelling 300.1 Levendig Centrum
-
Blz. 301
We werken in de Gouden driehoek van het centrum samen met de coöperatie van centrumondernemers en vastgoed-eigenaren aan de realisatie van een in de visie aangegeven zonering (haltermodel) van het centrum uit;
-
Blz. 302
We zetten in op culturele trekkers in het centrum.
-
Blz. 303
Doelstelling 300.2 Gasontvangstation
-
Blz. 304
We werken met Gasunie en Stedin in een gezamenlijk project voor in bedrijfstelling van het nieuwe GOS;
-
Blz. 305
We werken meerdere scenario’s uit voor woningbouw, waaronder in ieder geval een scenario uitgaande van 100% sociale woningen conform toezegging college;
-
Blz. 306
We bereiden de uitgifte van de voormalige GOS-kavel voor.
-
Blz. 307
Doelstelling 300.3 Troelstralaan
-
Blz. 308
We werken samen met Eemland Wonen en diverse belanghebbenden aan een nieuw woningbouwprogramma en goede ruimtelijke invulling van de locatie;
-
Blz. 309
We starten de planologische procedure.
-
Blz. 310
Doelstelling 300.4 Paleis Soestdijk
-
Blz. 311
In overleg met de raadswerkgroep worden de werkzaamheden en producten als gevolg van het uitstel van de implementatie opnieuw ingepland. Dit vormt de basis van de productie in 2021.
-
Blz. 312
Doelstelling 300.5 Baarnsche Zoom
-
Blz. 313
In 2021 wordt het ruimtelijk kader voor de ontwikkeling van de Baarnsche Zoom aanbesteed.
-
Blz. 314
Doelstelling 300.6 Omgevingswet
-
Blz. 315
In overleg met de raadswerkgroep worden de werkzaamheden en producten als gevolg van het uitstel van de implementatie opnieuw ingepland. Dit vormt de basis van de productie in 2021.
-
Blz. 316
Doelstelling 300.7 Cultureel Erfgoed
-
Blz. 317
Afronden voorgenomen besluiten, voortgang aanwijzingsbesluiten
-
Blz. 318
Doelstelling 300.8 Duurzaamheid / energietransitie
-
Blz. 319
We informeren pandeigenaren over de klimaatopgave en wat dit voor hen betekent. Ieder huishouden en bedrijf in Baarn wordt via diverse communicatie middelen hiervan op de hoogte gebracht;
-
Blz. 320
Op grond van de in 2020 nog op te stellen subsidieregeling komt subsidie beschikbaar voor organisaties die pandeigenaren stimuleren hun pand te verduurzamen;
-
Blz. 321
We maken regelgeving en financiële mogelijkheden (leningen/subsidies) inzichtelijk. Inwoners en eigenaren van bedrijfspanden weten zo welke financiële ondersteuning mogelijk is voor welke duurzaamheidsmaatregelen en wat ze daar voor moeten doen;
-
Blz. 322
In samenwerking met BKA, Energiek Baarn en Platform ondernemend Baarn organiseren we minimaal vier collectieve voorlichtings-momenten en voeren we campagnes over no-regret maatregelen en zonnepanelen op daken;
-
Blz. 323
In het verlengde van de Transitievisie Warmte voeren we een haalbaarheidsstudie uit die uitwijst voor welke wijk als eerste een wijkuitvoeringsplan wordt opgesteld. In 2021 starten we met het eerste wijkuitvoeringsplan;
-
Blz. 324
We stellen een uitnodigingskader op omdat we inzicht willen in de mogelijkheden van grootschalige energie opwek binnen Baarn;
-
Blz. 325
We nemen actief deel in de Regionale Energie Strategie in samenwerking met andere gemeenten uit de regio zodat de RES 1.0 wordt vastgesteld in juli 2021;
-
Blz. 326
We voeren participatie trajecten uit bij het tot stand komen van wijkuitvoeringsplannen, de RES 1.0 en het uitnodigingskader;
-
Blz. 327
We geven een goed voorbeeld als gemeente door onze medewerkers te trainen om maatschappelijk verantwoord in te kopen. We stimuleren medewerkers om op een duurzame manier te reizen (woon-werk en dienstreizen).
-
Blz. 328
In samenwerking met BKA verkennen we de mogelijkheden van kleinschalige energie opwekking zodat een tweede postcoderoos wordt gerealiseerd.
-
Blz. 329
Doelstelling 300.9.1 Wonen: Inzet evenwichtige bevolkingsopbouw: 850 woningen toevoegen in de periode 2019 - 2030.
-
Blz. 330
Wij ondersteunen nieuwbouwinitiatieven conform het afwegingskader woningbouw in de Visie Wonen 2019.
-
Blz. 331
Wij werken onder andere aan de volgende locaties: Baarnsche Zoom, Troelstralaan en Schoollocatie Montini.
-
Blz. 332
Doelstelling 300.9.2 Wonen: Inzet voor toegankelijk en comfortabel wonen.
-
Blz. 333
Wij zorgen voor informatievoorziening over het toekomstbestendig maken van woningen.
-
Blz. 334
We benutten kansen voor levensloopgeschikte woningen nabij het centrum.
-
Blz. 335
Doelstelling 300.9.3 Wonen: Inzet voor verduurzaming van woningen.
-
Blz. 336
Dit is verder uitgewerkt in het programma Duurzaamheid (zie ook onderdeel duurzaamheid/energietransitie).
-
Blz. 337
Doelstelling 300.9.4 Wonen: Inzet voor sociale huur en middenhuur en koop
-
Blz. 338
Wij maken (prestatie)afspraken met corporaties en ontwikkelaars.
-
Blz. 339
Doelstelling 300.9.5 Wonen: Inzet voor alternatieve woonvormen: stimuleren en faciliteren van specifieke alternatieve woonvormen.
-
Blz. 340
Wij bieden ruimte aan alternatieve woonvormen, waarbij de woonvorm een bredere vraag vanuit de markt bedient.
-
Blz. 341
Doelstelling 300.10.1 Versterken Toerisme & Recreatie: Positionering en profilering van ‘Vorstelijk Baarn’ als prominente toeristische locatie op de Heuvelrug.
-
Blz. 342
We ondersteunen de VVV met kennis en deskundigheid.
-
Blz. 343
Doelstelling 300.10.2 Versterken Toerisme & Recreatie: Samenhang van het toeristisch aanbod en verbinding van het centrum met de toeristische toppers via verhalen en thema’s.
-
Blz. 344
We stimuleren de ontwikkeling van een aanbod (routes/attracties/retailaanbod) op basis van verhalen en thema’s die de toeristische parels en het centrum verbinden.
-
Blz. 345
Doelstelling 300.10.3 Versterken Toerisme & Recreatie: Toeristische attracties (inclusief het centrum) zijn vindbaar, bereikbaar en toegankelijk.
-
Blz. 346
We volgen een onderzoek van RBT naar de haalbaarheid van een regionale elektrische pendeldienst (hop-on-hop-off bus), die grote attracties in Soest, Amersfoort en Baarn verbindt.
-
Blz. 347
We dragen bij aan de versterking van het netwerk van toeristische overstap punten (TOP’s), als logische begin- en eindpunten van een bezoek aan de regio en aan de bekendheid van de TOP’s.
-
Blz. 348
Doelstelling 300.10.4 Versterken Toerisme & Recreatie: Lokale en regionale samenwerking.
-
Blz. 349
We participeren in regionale verbanden en overleggen, die bijdragen aan de toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de regio Heuvelrug.
-
Blz. 350
Doelstelling 300.10.5 Versterken Toerisme & Recreatie: Optimalisering van de routegebonden infrastructuur door samenwerking met het Routebureau.
-
Blz. 351
We participeren in het Routebureau Utrecht.
-
Blz. 352
Doelstelling 300.11.1 Economie: Een aantrekkelijk ondernemersklimaat met voldoende ruimte voor het lokale bedrijfsleven om goed te kunnen functioneren/groeien.
-
Blz. 353
We geven samen met het Baarnse bedrijfsleven en overige betrokkenen uitvoering aan de in 2020 opgestelde Toekomstvisie Werklocaties Baarn.
-
Blz. 354
Doelstelling 300.11.2 Economie: Een hechte relatie met het lokale bedrijfsleven.
-
Blz. 355
Accountmanagement Economische Zaken stevig invullen en profileren. Zichtbaar en bereikbaar zijn als eerstelijns aanspreekpunt voor het bedrijfsleven, actief deelnemen aan ondernemersnetwerken en het frequent afleggen van bedrijfsbezoeken;
-
Blz. 356
Bij ondernemerscontacten extra aandacht besteden aan de relatie met de arbeidsmarkt, vitaliteit en duurzaamheid.
-
Blz. 357
Doelstelling 300.11.3 Economie: Faciliteren van samenwerking tussen de Baarnse ondernemersnetwerken en stimuleren van business-to-business tussen het lokale bedrijfsleven en de gemeente.
-
Blz. 358
We stimuleren Baarnse ondernemers om actief deel te nemen aan innovatieprogramma’s van de EBU en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM). EBU richt zich op de domeinen Groen, Gezond en Slim.
-
Blz. 359
Duurzaamheidsinvesteringen aanjagen door bedrijven te ondersteunen met informatie en bij procedures. Hierover blijven we in gesprek met het georganiseerde bedrijfsleven via het Platform Ondernemend Baarn (POB).
-
Blz. 360
Doelstelling 300.11.4 Economie: Bedrijven stimuleren en faciliteren bij het slimmer en duurzamer ondernemen.
-
Blz. 361
We zetten het instrument Keurmerk Veilig Ondernemen – bedrijventerreinen (KVO-b) in om samen met ondernemers, brandweer en politie de bedrijventerreinen op te knappen (schoon, heel en veilig).
-
Blz. 362
Voor de ontwikkeling van een gezonde economie en werkgelegenheid gaan wij in gesprek met ondernemers die wij - afhankelijk van hun vragen - faciliteren en informeren over beschikbare regelingen en vergunningsprocedures.
-
Blz. 363
Werk en inkomen. Wij rollen acties uit om de economie sterker te koppelen aan de arbeidsmarkt, onder andere om opheffingen/faillissementen te voorkomen. Ook wijzen we ondernemers op beschikbare instrumenten zoals Bbz en IMK-155.
-
Blz. 364
Beleidsindicator 300
-
Blz. 365
Beleidsindicatoren
-
Blz. 366
Beleidsindicatoren
-
Blz. 367
310 Beheer openbare ruimte
-
Blz. 368
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 369
Doelstelling 310.1 Gronddepot, vrachtwagenparkeerplaatsen en uitbreiding van de werf
-
Blz. 370
Het Rijkswaterstaat-terrein dat in 2019 is aangekocht zal na afronding van de bestemmingsplanprocedure in 2021 worden ingericht als gronddepot, uitbreiding werf en parkeerterrein voor vrachtwagens;
-
Blz. 371
Het realiseren van een plek voor tijdelijke over- en opslag van grond, groen en bouwmateriaal, creëren van vrachtwagen-parkeerplaatsen buiten de bebouwde kom en het vergroten van de werf;
-
Blz. 372
Het ontwerp dat in 2020 is opgesteld wordt uitgewerkt tot een bestek en tekeningen. Er wordt een aannemer gezocht en gestart met de uitvoering. De werkzaamheden zijn in 2021 afgerond
-
Blz. 373
Doelstelling 310.2 Mobiliteit
-
Blz. 374
We stellen in de eerste helft van 2021, op basis van een door de raad vastgestelde mobiliteitsvisie, een mobiliteitsagenda op. Daarnaast vernieuwen we in 2020 de parkeernormennota.
-
Blz. 375
We gaan de (hoofd)fietsroutes uitbreiden en verbeteren. We richten ons daarbij zowel op de dagelijkse fietsverbindingen voor woon-werkverkeer als op recreatieve fietsroutes.
-
Blz. 376
Er is een nadrukkelijke wens om een deel van de Drakenburgerweg en de Geerenweg te transformeren. We komen met plannen voor een alternatieve, veilige inrichting.
-
Blz. 377
We gaan een nieuw instrument maken waarin de parkeernormering wordt vastgelegd zodanig dat deze als juridisch (toets)instrument ingezet kan worden bij de totstandkoming van nieuwe omgevingsplannen of bij wijziging van functies.
-
Blz. 378
We gaan onderzoek uitvoeren naar de verkeersstromen vanuit Hilversum en Soest om inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken na capaciteitsuitbreiding op het hoofdwegennet en de coronacrisis.
-
Blz. 379
Daar waar zich verkeersproblemen voordoen en waar snelle actie nodig is door bijvoorbeeld snelheidsproblemen of ongewenste gevaarlijke situaties, willen we de weg duurzaam veilig inrichten.
-
Blz. 380
Doelstelling 310.3.1 Beheer Openbare ruimte: Behoud van het groene karakter, het vergroten van de biodiversiteit en leveren van een positieve bijdrage aan het veranderend klimaat (Groenvisie 2020). Samen met onze inwoners.
-
Blz. 381
Inwoners stimuleren om bij te dragen aan de biodiversiteit en klimaatadaptatie met de uitvoering van het project Heuvelrugtuinen;
-
Blz. 382
Het aanplanten van bomen volgens een ‘herplantplan’ met beschikbare middelen uit het Bomenfonds, de perspectiefnota 2021 -2024 en het bomenbeheerplan;
-
Blz. 383
Uitvoeren van de vierde fase van het vervangingsplan populieren volgens raadsbesluit (14RV000062);
-
Blz. 384
Vervangen van versleten plantsoenvakken met beschikbare middelen uit de perspectiefnota 2021 - 2024;
-
Blz. 385
Uitbreiden van ecologisch bermbeheer, zoals benoemd in de groenvisie en beeldkwaliteitsplan.
-
Blz. 386
Doelstelling 310.3.2 Beheer Openbare ruimte: Behoud van historische waarde van het in 2020 gerenoveerde Cantonspark.
-
Blz. 387
Uitvoeren van het beheerplan Cantonspark zoals vastgelegd in 2020 en aansluitend bij het beeldkwaliteitsplan.
-
Blz. 388
Doelstelling 310.3.3 Beheer Openbare ruimte: Het ‘Schoon, heel en veilig’ onderhouden van de openbare ruimte.
-
Blz. 389
We voeren groot onderhoud uit aan wegen, riolering en groen conform het integraal beheerplan openbare ruimte (IBOR 2021 - 2025) dat in 2020 door uw raad is vastgelegd.
-
Blz. 390
Doelstelling 310.3.4 Beheer Openbare ruimte: We zetten actief in op participatie.
-
Blz. 391
We betrekken inwoners actief bij het inrichten en beheren van de openbare ruimte in hun directe omgeving.
-
Blz. 392
Doelstelling 310.3.5 Beheer Openbare ruimte: Een eenduidige en duurzame inrichting van de openbare ruimte.
-
Blz. 393
We stellen een handboek op voor de inrichting van de openbare ruimte waarbij we nadenken over het gebruik, toekomstig beheer en inrichtingseisen. Het handboek wordt zowel intern als extern toegepast.
-
Blz. 394
Doelstelling 310.4 Openbare speelruimte
-
Blz. 395
Op enkele (bestaande of nieuwe) speelplekken in Baarn gaan we samen met de gebruikers en omwonenden de wensen en behoeften inventariseren. Daarna de plek (her )inrichten.
-
Blz. 396
320 Gesloten systemen (riolering, afvalverwijdering, begraafplaats)
-
Blz. 397
Gesloten systemen (Riolering, Afvalverwijdering, Begraafplaats)
-
Blz. 398
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 399
Doelstelling 320.1 Riolering & Water
-
Blz. 400
Regulier (groot) onderhoud aan het rioolstelsel conform het vGRP.
-
Blz. 401
Afkoppelen van hemelwater bij rioolvervanging: Bij elk project in de openbare ruimte koppelen we standaard het regenwater van openbaar verhard oppervlak af;
-
Blz. 402
Afkoppelen van hemelwater bij rioolvervanging: Bij aanliggende particuliere percelen kijken we hoe ver we kunnen gaan met afkoppelen, door inzet van verschillende instrumenten: ontzorgen, afkoppelsubsidie en een afkoppelcoach.
-
Blz. 403
Inwoners betrekken bij duurzaam waterbeheer: We verstrekken subsidies voor groene daken en afkoppelen van hemelwater;
-
Blz. 404
Inwoners betrekken bij duurzaam waterbeheer: We geven goede voorlichting (onder andere op de website van de gemeente Baarn) over ‘vergroenen en verblauwen’ van huis en tuin;
-
Blz. 405
Inwoners betrekken bij duurzaam waterbeheer: We zetten een afkoppelcoach (of ‘regenwateradviseur’) in om initiatiefnemers te helpen bij het afkoppelen van regenwater op hun perceel.
-
Blz. 406
We streven ernaar jaarlijks 40 percelen te voorzien van een groen dak en/of het regenwater af te koppelen.
-
Blz. 407
We stellen een plan op voor omgaan met afgekoppeld regenwater: We infiltreren waar mogelijk (infiltratieplan)
-
Blz. 408
We stellen een plan op voor omgaan met afgekoppeld regenwater: We voeren (gedoseerd) af waar nodig (hemelwaterstructuurplan).
-
Blz. 409
We werken samen met gemeente Soest aan een grondwatermodel waarmee we de effecten van ontwikkelingen zoals klimaatverandering, afkoppelen en toenemende verharding op grondwaterstanden kunnen monitoren en voorspellen.
-
Blz. 410
Doelstelling 320.2.1 Klimaatadaptatie: Ambities vaststellen en actieplan opstellen.
-
Blz. 411
Een vervolg geven aan de TRAP2050-methode om op elk van de drie thema’s (verdroging, wateroverlast en hittestress) concreet invulling te geven aan klimaatadaptatie.
-
Blz. 412
Doelstelling 320.2.2 Klimaatadaptatie: Invulling geven aan de Operatie Steenbreek.
-
Blz. 413
In 2020 is gestart met het uitvoeringsplan Heuvelrugtuinen. Dit uitvoeringsplan stimuleert inwoners en terreineigenaren in het vergroenen van hun tuin en het vergoten van de biodiversiteit. In 2021 zetten wij dit voort.
-
Blz. 414
Doelstelling 320.3 Afval: Van afval naar grondstof.
-
Blz. 415
We evalueren het omgekeerd inzamelen;
-
Blz. 416
We nemen op grond van het Gemeentelijk Grondstoffenplan 2015 - 2025 en de Startnotitie doorontwikkeling afvalbeleid Baarn 2020 aanvullende maatregelen om de milieudoelstellingen te realiseren en de kosten te beheersen.
-
Blz. 417
Doelstelling 320.4 Begraafplaats
-
Blz. 418
Uitvoeren van het (meerjarenplan) Masterplan begraafplaats.
-
Blz. 419
Financiële begroting en toelichting programma 3
-
Blz. 420
Programma 3
-
Blz. 421
Mutatie reserves
-
Blz. 422
Toelichting verschillen begroting 2020 versus begroting 2021
-
Blz. 423
Programma 4: Ondersteunend Domein
-
Blz. 424
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
-
Blz. 425
Beoogde maatschappelijke effect
-
Blz. 426
Strategische doelen
-
Blz. 427
COVID 19
-
Blz. 428
Bestuurlijke producten
-
Blz. 429
Beleidskader
-
Blz. 430
400 Financieel Beleid en Beheer
-
Blz. 431
Financieel beleid en beheer
-
Blz. 432
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 433
Doelstelling 400.1 Een solide een duurzaam financieel beleid waarbij we structurele lasten dekken met structurele baten.
-
Blz. 434
We monitoren en sturen op het structurele begrotingssaldo. Incidentele uitgaven dekken wij zoveel mogelijk uit de daarvoor bestemde reserves.
-
Blz. 435
Doelstelling 400.2 Een efficiënt en transparant P&C proces.
-
Blz. 436
Inrichten van een nieuw P&C systeem.
-
Blz. 437
Doelstelling 400.3 Onze processen en werkwijzen zoveel mogelijk LEAN inrichten.
-
Blz. 438
Eenduidiger en efficiënter inrichten van de belangrijkste financiële processen.
-
Blz. 439
410 Belastingen en basisregistratie
-
Blz. 440
Basisregistraties
-
Blz. 441
Belastingen
-
Blz. 442
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 443
Doelstelling 410.1 Vanaf 2022 wordt de waarde van woningen bepaald op basis van de oppervlakte in plaats van de inhoud.
-
Blz. 444
De afgelopen jaren is van alle woningen de oppervlakte bepaald. In 2021 gaan wij schaduwdraaien met de waardebepaling op basis van oppervlakte. Tevens voeren wij een controle uit ten opzichte van de oppervlakte in de BAG.
-
Blz. 445
Doelstelling 410.2 In 2021 gaan wij de samenwerking tussen de gemeenten Baarn en Soest op het gebied van belastingen verder vormgeven. Ook de gemeente Eemnes sluit aan bij dit samenwerking.
-
Blz. 446
Wij harmoniseren de belastingapplicaties, maken duo’s op de diverse vakgebieden en verstevigen de gezamenlijke organisatie door kennis te delen en bij te springen bij ziekte of piekbelasting.
-
Blz. 447
420 Juridische zaken - Personeel & Organisatie - Bestuurlijke aangelegenheden
-
Blz. 448
Juridische zaken en Inkoop
-
Blz. 449
Personeel en Organisatie
-
Blz. 450
Bestuurlijke aangelegenheden
-
Blz. 451
Indeling programmabegroting 2022: meer strategisch en meer transparantie
-
Blz. 452
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 453
Doelstelling 420.1.1 Juridische kwaliteitszorg: Verstevigen en borgen juridische kwaliteit.
-
Blz. 454
Juridische Zaken presenteert in alle vakteams de aanbevelingen van de Adviescommissie Bezwaarschriften;
-
Blz. 455
We lichten de handleiding bezwaarprocedure toe en gebruiken de bijeenkomsten om de juridische opleidingsbehoeften van de vakteams te peilen en mee te nemen in de opleidingsplanning.
-
Blz. 456
Doelstelling 420.1.2 Juridische kwaliteitszorg: Professionaliseren van het opdrachtgeverschap.
-
Blz. 457
We professionaliseren de tijdige inzet van juridische expertise bij complexe projecten met meerdere partijen en de sturing daarop.
-
Blz. 458
Doelstelling 420.2 Bescherming persoonsgegevens (AVG)
-
Blz. 459
We adviseren over privacyvraagstukken;
-
Blz. 460
We adviseren/participeren bij het in kaart brengen van privacy risico’s bij risicovolle processen met persoonsgegevens;
-
Blz. 461
We voeren de regie bij de uitoefening van rechten van betrokkenen (onder andere. inzage-, correctie- en verwijderings-verzoeken).
-
Blz. 462
Doelstelling 420.3.1 Inkoop: Doelmatig en rechtmatig inkopen en aanbesteden door verbeteren en borgen van de inkoopfunctie binnen de organisatie.
-
Blz. 463
We verbeteren en borgen de inkoopfunctie binnen de organisatie;
-
Blz. 464
We optimaliseren het purchase-to-pay proces en onze spendanalyses;
-
Blz. 465
We communiceren met regelmaat binnen de organisatie over de spelregels;
-
Blz. 466
We hebben blijvend aandacht voor maat-schappelijk verantwoord inkopen, waaronder de mogelijkheden voor Baarnse ondernemers om in aanmerking te komen voor onze opdrachten.
-
Blz. 467
Doelstelling 420.3.2 Inkoop: Verder verduurzamen inkoop.
-
Blz. 468
Onderzoeken op welke gebieden Inkoop verder verduurzaamd kan worden;
-
Blz. 469
Deelnemen aan monitoring manifest MVI.
-
Blz. 470
Doelstelling 420.4.1 Personeel & Organisatie: Een organisatiecultuur die past bij 'Het beste voor Baarn'.
-
Blz. 471
We gaan door met de ingezette ontwikkeling naar een lerende organisatie/opleidings-gemeente door:
-
Blz. 472
Doelstelling 420.4.2 Personeel & Organisatie: Werken aan duurzame inzetbaarheid medewerkers.
-
Blz. 473
Opzetten vitaliteitsbeleid;
-
Blz. 474
Aanpak langdurig verzuim.
-
Blz. 475
Doelstelling 420.4.3 Personeel & Organisatie: Een aantrekkelijke werkgever in de regio zijn.
-
Blz. 476
We zorgen voor (het aantrekken en behouden van) goed gekwalificeerd personeel door:
-
Blz. 477
Doelstelling 420.4.4 Personeel & Organisatie: Digitalisering HR-processen.
-
Blz. 478
Implementatie nieuw e-HRM systeem (Youforce);
-
Blz. 479
Uitbreiding en doorontwikkeling digitalisering HR-processen.
-
Blz. 480
Doelstelling 420.4.5 Personeel & Organisatie: Strategische Personeelsontwikkeling (SPO).
-
Blz. 481
Borging SPO in staande organisatie.
-
Blz. 482
Beleidsindicator 420
-
Blz. 483
Beleidsindicatoren
-
Blz. 484
Beleidsindicatoren
-
Blz. 485
Toelichting beleidsindicatoren
-
Blz. 486
430 Communicatie
-
Blz. 487
Communicatie
-
Blz. 488
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 489
Doelstelling 430.1 Wij communiceren in ‘klare taal’ met onze inwoners en bereiken hen via kanalen die zij zelf gebruiken.
-
Blz. 490
Wij onderzoeken of we de juiste middelen inzetten om de inwoners, ondernemers en organisaties te bereiken;
-
Blz. 491
Wij trainen alle medewerkers in het gebruik van klare taal.
-
Blz. 492
Doelstelling 430.2 Wij betrekken inwoners, ondernemers en organisaties bij de plannen van de gemeente en de uitvoering van deze plannen.
-
Blz. 493
Wij ondersteunen bij en faciliteren de organisatie in de communicatie rond participatietrajecten;
-
Blz. 494
Wij zijn aanwezig op sociale media;
-
Blz. 495
Wij voorzien lokale en regionale media van informatie over onze plannen en activiteiten;
-
Blz. 496
Wij signaleren vanuit de (sociale) media ontwikkelingen en sentimenten in de samenleving en adviseren het bestuur daarover.
-
Blz. 497
Doelstelling 430.3 Wij ondersteunen bestuur en ambtelijke organisatie bij de uitvoering van communicatieve activiteiten.
-
Blz. 498
Wij bieden advies, handreikingen, training en uitvoerende ondersteuning; zowel in de dagelijkse bedrijfsvoering als projectmatig;
-
Blz. 499
Wij onderhouden contacten met andere gemeentes om onze kennis en ervaringen onderling te delen.
-
Blz. 500
440 Overhead
-
Blz. 501
Overhead
-
Blz. 502
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 503
Doelstelling 440.1 Beheersbare en stuurbare overheadkosten die passen bij een organisatie zoals de gemeente Baarn.
-
Blz. 504
Jaarlijks berekenen en beoordelen we het overheadpercentage. Hierover rapporteren wij in de financiële begroting.
-
Blz. 505
490 Algemene kosten programma 4
-
Blz. 506
COVID-19
-
Blz. 507
Financiële begroting en toelichting programma 4
-
Blz. 508
Programma 4
-
Blz. 509
Toelichting financiële begroting 2021-2024 programma 4
-
Blz. 510
Paragrafen
-
Blz. 511
Lokale heffingen
-
Blz. 512
Inleiding
-
Blz. 513
Ontwikkelingen gemeentelijke lastendruk
-
Blz. 514
Belastingen, heffingen, retributies: soorten en opbrengsten
-
Blz. 515
Onroerende zaakbelasting
-
Blz. 516
Roerende zaakbelasting
-
Blz. 517
Forensenbelasting
-
Blz. 518
Toeristenbelasting
-
Blz. 519
Hondenbelasting
-
Blz. 520
Precariobelasting
-
Blz. 521
Reclamebelasting Centrumgebied
-
Blz. 522
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 523
Rioolheffing
-
Blz. 524
Rioolaansluitingsrecht
-
Blz. 525
Begraafplaatsenrechten
-
Blz. 526
Marktgelden
-
Blz. 527
Leges
-
Blz. 528
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 529
Gesloten systemen
-
Blz. 530
Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 531
Beleid gemeente Baarn
-
Blz. 532
Risico-inventarisatie
-
Blz. 533
Totaaloverzicht risico’s met financiële vertaling
-
Blz. 534
Algemeen risicoreserve
-
Blz. 535
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 536
Financiële kengetallen
-
Blz. 537
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 538
Inleiding
-
Blz. 539
Wegen
-
Blz. 540
Riolering
-
Blz. 541
Gebouwen
-
Blz. 542
Groenvoorziening
-
Blz. 543
Financiering
-
Blz. 544
Inleiding
-
Blz. 545
Beleidskader
-
Blz. 546
Leningenportefeuille O/G
-
Blz. 547
Leningenportefeuille U/G (uitgezette middelen > 1 jaar)
-
Blz. 548
Waarborgsommen
-
Blz. 549
Borgstellingen
-
Blz. 550
Rente en dividend
-
Blz. 551
Financieringsbehoefte
-
Blz. 552
Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido)
-
Blz. 553
Omslagrente
-
Blz. 554
Belastingcapaciteit
-
Blz. 555
Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido)
-
Blz. 556
Bedrijfsvoering
-
Blz. 557
Inleiding
-
Blz. 558
Organisatie & Personeel
-
Blz. 559
Financiën en Planning & Control
-
Blz. 560
Kwaliteitsmanagement
-
Blz. 561
Verbonden partijen
-
Blz. 562
Inleiding
-
Blz. 563
Risicoprofielen
-
Blz. 564
Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)
-
Blz. 565
Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)
-
Blz. 566
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
-
Blz. 567
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
-
Blz. 568
Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)
-
Blz. 569
Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)
-
Blz. 570
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
-
Blz. 571
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-
Blz. 572
Stichting Openbaar primair Onderwijs Eem Vallei Educatief
-
Blz. 573
Deelnemingen
-
Blz. 574
Totaaloverzicht Baarnse bijdrage aan verbonden partijen
-
Blz. 575
Grondbeleid
-
Blz. 576
Beleid gemeente Baarn
-
Blz. 577
Toepassing gemeente Baarn
-
Blz. 578
Toekomstige grondtransacties
-
Blz. 579
Financiële begroting 2021 - 2024
-
Blz. 580
Algemene inleiding
-
Blz. 581
Grondslagen begroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024
-
Blz. 582
Totstandkoming van de begroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024
-
Blz. 583
Grondslagen begroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024
-
Blz. 584
Het overzicht van baten en lasten en de toelichting
-
Blz. 585
Overzicht van baten en lasten en de toelichting
-
Blz. 586
Algemene dekkingsmiddelen, Overhead, VpB, PvO
-
Blz. 587
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 588
Structureel begrotingssaldo en vrije begrotingsruimte
-
Blz. 589
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 590
Kosten van Overhead
-
Blz. 591
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 592
Post voor onvoorzien
-
Blz. 593
Algemene uitkering
-
Blz. 594
Mutaties reserves
-
Blz. 595
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 596
Geprognosticeerde meerjarenbalans
-
Blz. 597
Financieringssaldo
-
Blz. 598
EMU saldo
-
Blz. 599
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 600
Meerjaren Investerings- en ExploitatiePlan (MIEP)
-
Blz. 601
Verloopstaat Reserves
-
Blz. 602
Verloopstaat Voorzieningen
-
Blz. 603
Verloopstaat activa
-
Blz. 604
Verloopstaat langlopende leningen O/G
-
Blz. 605
Bijlagen
-
Blz. 606
Staat van baten en lasten taakvelden
-
Blz. 607
Staat van baten en lasten per taakveld (uitgaven)
-
Blz. 608
Staat van baten en lasten per taakveld (inkomsten)
-
Blz. 609
Staat van subsidies 2021
-
Blz. 610
Staat van subsidies 2021
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap