Sitemap

  1. Blz. 1 Begroting 2021
    1. Blz. 2 Begroting 2021
    2. Blz. 3 Programma's
      1. Blz. 4 Introductie
        1. Blz. 5 Voorwoord
        2. Blz. 6 Bestuurlijke samenvatting
          1. Blz. 7 I - Inspelen op de gevolgen van Covid-19 in 2021
            1. Blz. 8 COVID-19
          2. Blz. 9 II - Collegeprogramma op koers
            1. Blz. 10 Duurzaam Baarn
            2. Blz. 11 Wonen in Baarn
            3. Blz. 12 Ondernemen en recreëren in Baarn
          3. Blz. 13 III - Speerpunten uit de beleidsbegroting 2021
            1. Blz. 14 Programma 1 Dienstverlenend domein
              1. Blz. 15 Dienstverlening
              2. Blz. 16 Inwonerparticipatie
              3. Blz. 17 Veilig zijn in Baarn
            2. Blz. 18 Programma 2 Sociaal domein
              1. Blz. 19 Sociaal Domein
              2. Blz. 20 Eenzaamheid
              3. Blz. 21 Cultuur
              4. Blz. 22 Gezamenlijke ontwikkeling theater en bibliotheek
            3. Blz. 23 Programma 3 Fysiek Domein
              1. Blz. 24 Omgevingswet
              2. Blz. 25 Paleis Soestdijk
              3. Blz. 26 Levendig centrum
              4. Blz. 27 Mobiliteitsvisie
              5. Blz. 28 Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)
              6. Blz. 29 Afvalverwerking wordt duurder
            4. Blz. 30 Programma 4 Ondersteunend Domein
              1. Blz. 31 Bedrijfsvoering
          4. Blz. 32 IV - Duurzaam financieel vooruit
            1. Blz. 33 Begroting 2021-2024 is structureel en reëel in evenwicht
            2. Blz. 34 Mutaties tussen perspectiefnota 2021 en begroting 2021
            3. Blz. 35 Beleidsmutaties
            4. Blz. 36 Duurzaam financieel beleid
        3. Blz. 37 Leeswijzer
          1. Blz. 38 Inleiding
          2. Blz. 39 Beleidsbegroting
          3. Blz. 40 Financiële begroting
          4. Blz. 41 Bijlagen
        4. Blz. 42 Lijst van Afkortingen
          1. Blz. 43 Lijst van afkortingen
        5. Blz. 44 Samenstelling bestuur
          1. Blz. 45 Burgemeester Mark Röell
          2. Blz. 46 Wethouder Erwin Jansma
          3. Blz. 47 Wethouder Hugo Prakke
          4. Blz. 48 Wethouder André van Roshum
          5. Blz. 49 Wethouder Jannelies Vissers
          6. Blz. 50 Gemeentesecretaris Abdou Najib
      2. Blz. 51 Programma 1: Dienstverlenend Domein
        1. Blz. 52 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 53 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 54 Strategische doelen
        4. Blz. 55 COVID-19
        5. Blz. 56 Bestuurlijke producten
        6. Blz. 57 Beleidskader
        7. Blz. 58 100 Klantcontactcentrum
          1. Blz. 59 Kanaaloptimalisatie
          2. Blz. 60 Extra openingstijden Burgerzaken
          3. Blz. 61 Participatie
          4. Blz. 62 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 63 Doelstelling 100.1 Onderzoek om aan de hand van data meer inzicht te krijgen in wat, hoe en op welke manier inwoners en ondernemers zaken regelen met de gemeente.
              1. Blz. 64 We doen een nulmeting met daarin een analyse van de huidige status van de dienstverlening.
            2. Blz. 65 Doelstelling 100.2 Monitoren van de dienstverlening zodat we weten wat we moeten wijzigen om goede dienstverlening te bieden en we naast de inwoner kunnen blijven staan.
              1. Blz. 66 We bouwen een dashboard met managementinformatie over de resultaten van de offline en online dienstverlening.
            3. Blz. 67 Doelstelling 100.3 Naast het leveren van producten en luisteren naar onze inwoners en ondernemers willen we hen zoveel mogelijk in het eerste contact voorzien van de juiste informatie, bij voorkeur pro actief informeren.
              1. Blz. 68 Het bouwen van een up to date kennisbank met actuele informatie van de gemeente en haar partners. We zetten social media en de website in voor passende voorlichting aan onze inwoners en ondernemers.
            4. Blz. 69 Doelstelling 100.4 Door te digitaliseren waar mogelijk wordt het persoonlijk contact intensiever en meer gericht op maatwerk. De kerntaak van Burgerzaken is steeds meer gericht op identiteitsmanagement en het beheren van persoonsinformatie.
              1. Blz. 70 Identiteitsvaststelling wordt één van de belangrijkste taken van Burgerzaken. De medewerkers worden voorbereid op hun toekomstige rol en voorzien van de nodige hulpmiddelen.
            5. Blz. 71 Doelstelling 100.5 Duurzame gemeente door zoveel mogelijk papierloos te werken.
              1. Blz. 72 Minimaliseren van de poststroom door actief te monitoren op het aanbod aan poststukken. Dit levert een routekaart aan wijzigingsvoorstellen op.
            6. Blz. 73 Doelstelling 100.6 We werken procesgericht.
              1. Blz. 74 Implementatie van procesmanagement. Processen herinrichten vanwege de Omgevingswet en opnieuw inrichten processen begraafplaats.
            7. Blz. 75 Doelstelling 100.7 We werken volgens een integrale visie op kwaliteit.
              1. Blz. 76 Wij stellen kwaliteitsbeleid op en starten met implementeren van kwaliteitsmanagement.
            8. Blz. 77 Doelstelling 100.8 We werken aan het verder digitaliseren van onze dienstverlening.
              1. Blz. 78 We breiden onze dienstverlening uit met ondersteuning van de applicatie ‘Slim Melden’
              2. Blz. 79 Wij werken samen met het programma digitaliseren aan het digitaliseren van diensten zoals aangifte geboorte, overlijden en huwelijk.
            9. Blz. 80 Doelstelling 100.9 Door diverse vormen van participatie in te zetten, vergroten we de betrokkenheid van de inwoners en maken wij gebruik van hun kennis en kunde.
              1. Blz. 81 We onderzoeken aan de hand van pilots hoe diverse vormen van participatie inzetbaar zijn.
        8. Blz. 82 110 Informatiemanagement
          1. Blz. 83 Inleiding
          2. Blz. 84 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 85 Doelstelling 110.1. Sturing op de richting, de inrichting en de uitvoering van de informatievoorziening.
              1. Blz. 86 We richten onze informatievoorziening op strategisch, tactisch en operationeel niveau volledig in.
            2. Blz. 87 Doelstelling 110.2 Kwaliteitszorg voor het informatie- en archiefbeheer is onderdeel van de integrale kwaliteitszorg informatievoorziening.
              1. Blz. 88 Uitbouwen van de kwaliteitszorg van de andere bronnen, naast het zaaksysteem, binnen de informatievoorziening.
            3. Blz. 89 Doelstelling 110.3 We werken samen met ketenpartners en leveranciers.
              1. Blz. 90 We werken aan een regionaal samenwerkings-verband op de in(formatievoorziening), waardoor we onze vraag beter kunnen afstemmen op het aanbod van de RID.
            4. Blz. 91 Doelstelling 110.4 We voldoen aan wet- en regelgeving voor informatiehuishouding en informatieveiligheid
              1. Blz. 92 We implementeren een applicatie om te kunnen voldoen aan de eisen vanuit de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
              2. Blz. 93 We brengen het digitale archief over naar het E-depot van Archief Eemland, zodra dat beschikbaar wordt gesteld.
            5. Blz. 94 Doelstelling 110.5 We vullen de behoefte aan plaats- en tijdsonafhankelijk samenwerken en het delen van documenten verder in.
              1. Blz. 95 We sluiten aan bij de versnelde implementatie van Microsoft365.
              2. Blz. 96 In samenwerking met onder andere de RID versnellen we de gewenste ontwikkeling rondom mobiel werken.
            6. Blz. 97 Doelstelling 110.6 We verbeteren de mogelijkheden om onze informatie makkelijker te kunnen ontsluiten zodat wij sneller en beter kunnen monitoren en bijsturen.
              1. Blz. 98 We onderzoeken welke tool wij hiervoor kunnen inzetten en starten met het maken van diverse dashboards.
        9. Blz. 99 120 Openbare orde, veiligheid en crisisbeheersing
          1. Blz. 100 Openbare orde en veiligheid
          2. Blz. 101 Crisisbeheersing
          3. Blz. 102 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 103 Doelstelling 120.1.1 Ondermijning - Versterken bewustwording (intern en extern)
              1. Blz. 104 e-learningprogramma voor medewerkers, college en raad
            2. Blz. 105 Doelstelling 120.1.2 Ondermijning - Versterken informatiepositie
              1. Blz. 106 Door eerst bewustwording te creëren, vergroten we de meldingsbereidheid en aantal signalen
            3. Blz. 107 Doelstelling 120.1.3 Ondermijning - Het zoveel mogelijk terugdringen van ondermijning door eenduidig bibob-beleid
              1. Blz. 108 Bibob-toets vaker toepassen (subsidies, horeca omgevingsvergunningen, vastgoedtransacties).
            4. Blz. 109 Doelstelling 120.1.4 Ondermijning - Vergroten van de bestuurlijke weerbaarheid
              1. Blz. 110 Investeren in bewustzijn door het hierboven genoemde e-learningprogramma.
              2. Blz. 111 Centraal meldpunt instellen (ondermijning@baarn.nl).
              3. Blz. 112 Maatwerktrainingen voor sleutelfiguren, zoals handhavers (juridisch kader, bestuurlijke rapportage, surveilleren op ondermijning).
              4. Blz. 113 Interne discussie over wat integer handelen inhoudt.
            5. Blz. 114 Doelstelling 120.2.1 Veiligheidsbeleid - Woninginbraken: maximaal 100 inbraken bij woningen in 2022.
              1. Blz. 115 Verzorgen van algemene of buurtgerichte voorlichting.
              2. Blz. 116 Inwoners betrekken bij het signaleren van verdachte personen of situaties via voorlichtingsbijeenkomsten, social media, lokale media.
              3. Blz. 117 Politie verricht na inbraak een buurt-onderzoek en attendeert buurtbewoners op preventieve maatregelen.
              4. Blz. 118 Versturen brief na woninginbraak.
              5. Blz. 119 Periodiek plaatsen van waarschuwingsborden.
              6. Blz. 120 Week van de Veiligheid.
            6. Blz. 121 Doelstelling 120.2.2 Veiligheidsbeleid - (huiselijk) Geweld: streven naar verminderen van het aantal geweldsdelicten. Bovendien worden de ontwikkelingen rondom huiselijk geweld meer inzichtelijk gemaakt (zie programma 2).
              1. Blz. 122 Na geweldsdelicten worden acties opgezet (Burgernet, huisverbod etc.).
              2. Blz. 123 Aansluiten op landelijke voorlichting door meer mensen bewust te maken van mogelijke signalen.
              3. Blz. 124 Faciliteren van ketenaanpak.
              4. Blz. 125 Aanpak Top X (persoonsgerichte aanpak van max 10 personen die zich met dit domein bezighouden).
            7. Blz. 126 Doelstelling 120.2.3 Veiligheidsbeleid - Autokraak, vernielingen en diefstal: autokraken: 80, vernielingen: 90, fietsendiefstal: 50.
              1. Blz. 127 Richten op hotspots door politie en handhavers.
              2. Blz. 128 Afhankelijk van ontwikkelingen acties opzetten (flyers, lokfiets etc.).
            8. Blz. 129 Doelstelling 120.2.4 Veiligheidsbeleid - Veilige en leefbare buurten: versterken rol van inwoners in hun buurt.
              1. Blz. 130 Persoonsgerichte aanpak, bijvoorbeeld bij overlast gevende en zorgmijdende personen;
              2. Blz. 131 Relatiebeheer deelnemers Burgernet en WhatsApp groepen.
              3. Blz. 132 Organiseren van informatieavonden.
              4. Blz. 133 Via social media aandacht vragen voor verhogen aangiftebereidheid.
            9. Blz. 134 Doelstelling 120.2.5 Veiligheidsbeleid - Veilig uitgaan: een afname van uitgaans gerelateerde overlast.
              1. Blz. 135 Tweemaal per jaar overleg met KHN.
              2. Blz. 136 Handhaving door boa’s in samenwerking met de politie.
              3. Blz. 137 0-meting op vergunningen
            10. Blz. 138 Doelstelling 120.2.6 Veiligheidsbeleid - Veilig ondernemen bedrijven: verbeteren veiligheid op bedrijventerreinen en verminderen van het aantal aangiften van bedrijfsinbraken.
              1. Blz. 139 Voortzetten van de acties voor het Keurmerk Veilig Ondernemen Bedrijventerreinen (KVO-B): periodiek overleggen, jaarlijks een schouw over beide terreinen, bij behoefte informatie-bijeenkomsten en informatie over veiligheid verstrekken.
            11. Blz. 140 Doelstelling 120.2.7 Veiligheidsbeleid - Veilige evenementen: rustig en veilig verloop door een goede voorbereiding met betrokken partijen.
              1. Blz. 141 Bijgewerkte evenementenkalender met een goede spreiding.
              2. Blz. 142 Evalueren evenementenbeleid.
              3. Blz. 143 Overleg over evenementen met betrokken partners en aanvragers.
            12. Blz. 144 Doelstelling 120.2.8 Veiligheidsbeleid - Overlastgevende jeugd: verminderen van overlast.
              1. Blz. 145 Contact jongerenwerk en wijkagenten.
              2. Blz. 146 Monitoren en bespreken van overlast gevende jongeren in een periodiek overleg van gemeente, politie, jongerenwerk en maatschappelijk werk (JOR = jongeren in openbare ruimte).
              3. Blz. 147 Verzorgen van voorlichting op (basis)scholen over gevolgen van foutief gedrag.
              4. Blz. 148 Optreden tegen overlast-veroorzakende (groepen) jongeren.
              5. Blz. 149 Optreden tegen schoolverzuim.
              6. Blz. 150 Gecoördineerde aanpak van jongeren, die in het justitieel traject terechtkomen, in Veiligheidshuis en Lokaal Team.
              7. Blz. 151 In BES-verband: omwonenden stimuleren om ernstige en structurele overlast en/of crimineel gedrag te melden.
            13. Blz. 152 Doelstelling 120.2.9 Veiligheidsbeleid - Zorg en veiligheid: een goede samenwerking zodat aantal casussen afneemt.
              1. Blz. 153 Regiobreed beleid op woonoverlast.
              2. Blz. 154 Een campagne om meldingsbereidheid van mensen met verward gedrag te vergroten zodat deze behandeld kunnen worden.
            14. Blz. 155 Doelstelling 120.2.10 Veiligheidsbeleid - Radicalisering
              1. Blz. 156 Onderhouden contacten gericht op vroegtijdige signalering van radicalisering.
              2. Blz. 157 Signalen van mogelijke radicalisering in de gaten houden.
            15. Blz. 158 Doelstelling 120.3.1 Crisisbeheersing - Voorlichting geven aan ouderen, leerlingen van basisscholen en anderen (voor brand kwetsbare groepen)
              1. Blz. 159 De VRU geeft deze voorlichting.
            16. Blz. 160 Doelstelling 120.3.2 Crisisbeheersing - We trainen en oefenen met de ketenpartners de gemeentelijke crisisorganisatie.
              1. Blz. 161 Wij sluiten aan bij het systeem van crisisbeheersing en het opleidings- en oefenprogramma van de VRU of dragen zelf zorg voor opleiding of oefening.
          4. Blz. 162 Beleidsindicator 120
            1. Blz. 163 Beleidsindicatoren
        10. Blz. 164 130 Vergunningverlening toezicht & handhaving
          1. Blz. 165 Vergunningverlening
          2. Blz. 166 Toezicht en Handhaving
          3. Blz. 167 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 168 Doelstelling 130.1 Zorgvuldige verlening Wabo-vergunningen.
              1. Blz. 169 100% vergunningen juridisch houdbaar en tijdig verleend.
            2. Blz. 170 Doelstelling 130.2 Realisatie uitvoeringsprogramma handhaving 2021.
              1. Blz. 171 Wij zetten in volgens het Integraal handhavingsplan 2018 - 2022.
        11. Blz. 172 140 Communicatie - citymarketing (Vorstelijk Baarn)
          1. Blz. 173 inleiding
          2. Blz. 174 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 175 Doelstelling 140.1 Een sterk profiel en bekendheid van Baarn bij potentiële bezoekers en bedrijven met als resultaat dat zij kiezen voor Baarn als plaats om te bezoeken (recreëren, winkelen), en/of werken (ondernemen).
              1. Blz. 176 In samenspraak met alle stakeholders vullen we het merk Vorstelijk Baarn verder in.
              2. Blz. 177 De campagne Nazomers Genieten worden sterker dan voorheen ingezet om het profiel van Vorstelijk Baarn te versterken en het merk in te vullen.
            2. Blz. 178 Doelstelling 140.2 Er is bekendheid en draagvlak voor Vorstelijk Baarn onder de huidige inwoners, bedrijven en winkeliers. Zij voelen zich verbonden met en zijn trots op Baarn. Vorstelijk Baarn is een begrip dat door hen wordt herkend en gevoeld.
              1. Blz. 179 De coöperatie wordt nauw betrokken bij Vorstelijk Baarn, net als andere organisaties zoals de VVV.
              2. Blz. 180 Campagnes en communicatie van Vorstelijk Baarn richt zich ook op de eigen bewoners en ondernemers. Ondernemers en organisaties worden betrokken bij de invulling van Vorstelijk Baarn.
              3. Blz. 181 Het gebruik van logo en banieren van Vorstelijk Baarn bij gezamenlijke evenementen en promotie wordt zoveel mogelijk gestimuleerd.
              4. Blz. 182 De klankbordgroep Vorstelijk Baarn is het adviesorgaan bij de ontwikkeling en uitvoering van een jaarprogramma Vorstelijk Baarn.
            3. Blz. 183 Doelstelling 140.3 Actueel beleidskader handhaving.
              1. Blz. 184 Evaluatie Integraal Handhavingsplan 2018 – 2022.
        12. Blz. 185 Financiële begroting en toelichting programma 1
          1. Blz. 186 Programma 1
          2. Blz. 187 Mutatie reserves
          3. Blz. 188 Toelichting financiële begroting 2021-2024 programma 1
      3. Blz. 189 Programma 2: Sociaal Domein
        1. Blz. 190 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 191 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 192 Strategische doelen
        4. Blz. 193 COVID-19
        5. Blz. 194 Bestuurlijke producten
        6. Blz. 195 Beleidskader
        7. Blz. 196 Vitaliteit
        8. Blz. 197 Basis / Toegang
        9. Blz. 198 Participatie, Jeugd, Wmo
        10. Blz. 199 200 Vitaliteit
          1. Blz. 200 Actief deelnemen
          2. Blz. 201 IJsbaanterrein gebruiken om buiten te bewegen
          3. Blz. 202 Sportvoorzieningen mede-financieren
          4. Blz. 203 Kunst en Cultuur
          5. Blz. 204 (Ver)nieuwbouw Theater De Speeldoos - Bibliotheek
          6. Blz. 205 Eenzaamheid
          7. Blz. 206 Respijtzorg
          8. Blz. 207 Vrijwilligerswerk
          9. Blz. 208 Zelfredzaamheid
          10. Blz. 209 Maatjesproject/Laagdrempelige dagactiviteiten
          11. Blz. 210 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 211 Doelstelling 200.1 Verbinding tussen de inwoners en binnen de wijken/buurten.
            2. Blz. 212 Doelstelling 200.2 Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen.
            3. Blz. 213 Doelstelling 200.3 Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
            4. Blz. 214 Doelstelling 200.4 Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.
              1. Blz. 215 In stand houden van huidige basisinfrastructuur en toegankelijkheid.
              2. Blz. 216 Faciliteren van initiatieven door en met inwoners.
              3. Blz. 217 Creëren van laagdrempeligheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van activiteiten en trajecten.
              4. Blz. 218 Verkennen van oplossingen in het eigen netwerk, met vrijwilligers en in de basisinfrastructuur, voordat gespecialiseerde hulp, zorg en ondersteuning wordt ingezet.
              5. Blz. 219 Regelen en/of faciliteren van de antwoorden op de (mogelijke) vragen van de inwoners.
              6. Blz. 220 Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners.
              7. Blz. 221 Begeleiden van inwoners met een vraag om hulp, zorg en ondersteuning.
        11. Blz. 222 210 Basis / Toegang
          1. Blz. 223 Onderwijs
          2. Blz. 224 Integrale toegang
          3. Blz. 225 Lokaal team
          4. Blz. 226 Doelgroepenvervoer
          5. Blz. 227 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 228 Doelstelling 210.1 Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
              1. Blz. 229 Alle peuters van 2,5 tot 4 jaar met een taalachterstand bieden wij een peuterplaats met een voorschools educatieprogramma aan.
              2. Blz. 230 We faciliteren dat alle kinderen uit het Baarnse basisonderwijs van groep 1 tot en met groep 8 met een taalachterstand kunnen deelnemen aan één van de vijf taalplus-klassen in Baarn.
              3. Blz. 231 We faciliteren eenmalig een onderwijsassistent voor de kleutergroep op de Uitkijck.
              4. Blz. 232 In samenwerking met de provincie en de regio Amersfoort zijn we bezig met de doorontwikkeling van het doelgroepen-vervoer
            2. Blz. 233 Doelstelling 210.2 Vraag naar hulp, zorg en ondersteuning door inwoners voorkomen door goede basisvoorzieningen, vroegsignalering, preventie en nazorg.
              1. Blz. 234 Begeleiden van inwoners met een vraag om hulp, zorg en ondersteuning: We continueren het geven van meer bekendheid aan de mogelijke inzet van onafhankelijke cliëntondersteuning door MEE en Stichting Welzijn Baarn.
              2. Blz. 235 Begeleiden van inwoners met een vraag om hulp, zorg en ondersteuning: Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners.
            3. Blz. 236 Doelstelling 210.3 Vermindering van de inzet van zwaardere vormen van zorg. Meer mogelijkheden voor lichtere zorg dichtbij huis.
              1. Blz. 237 Integraal werken bij meervoudige en complexe vragen: We herijken de opdracht aan het Lokaal Team conform de regionale ontwikkeling die gericht is op het versterken van de eigen begeleiding door het lokaal team.
        12. Blz. 238 220 Participatie, Wmo en Jeugdzorg
          1. Blz. 239 Ontwikkelingen regionale Samenwerking
          2. Blz. 240 Regionale inkoop Zorg, Jeugd en Wmo
          3. Blz. 241 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 242 Doelstelling 220.1 Lokale invulling van hulp, zorg en ondersteuning. In de regio of landelijk als het niet anders kan.
              1. Blz. 243 Faciliteren van samenwerking binnen buurten: Wij zetten de pilot Samen Sterk voort met middelen vanuit de centrumgemeente.
              2. Blz. 244 Faciliteren van samenwerking binnen buurten: We starten met de pilot Gewoon Thuis, voor cliënten die op de wachtlijst voor Maatschappelijk Werk staan.
            2. Blz. 245 Doelstelling 220.2 Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
              1. Blz. 246 Begeleiden van inwoners met een vraag naar hulp, zorg en ondersteuning:
              2. Blz. 247 Regelen en/of faciliteren van de antwoorden op de (mogelijke) vragen van de inwoners: We herijken de visie Huiselijk Geweld.
              3. Blz. 248 Creëren van laagdrempeligheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van activiteiten en trajecten:
              4. Blz. 249 Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners: Met het uitvoeringsprogramma schuldhulpverlening wordt de bestaande hulp verbeterd door de zichtbaarheid en toegankelijkheid te verbeteren voor inwoners.
              5. Blz. 250 Samen met de gemeenten Soest en Bunschoten verkennen we de mogelijkheden om meer grip te krijgen op zorgfraude en te komen tot een uitgebreide aanpak.
            3. Blz. 251 Doelstelling 220.3 Lokale invulling van hulp, zorg en ondersteuning. In de regio of landelijk als het niet anders kan.
              1. Blz. 252 Regelen en/of faciliteren van de antwoorden op (mogelijke) vragen van de inwoners: Bij voorkeur inzetten van zorg nabij en laagdrempelige zorg.
            4. Blz. 253 Doelstelling 220.4 Creëren van laagdrempeligheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van activiteiten en trajecten.
              1. Blz. 254 Om de bekendheid en bereikbaarheid van de minimaregelingen te verbeteren, stellen wij een communicatieplan op. Hiervoor is in 2021 € 20.000 gereserveerd.
              2. Blz. 255 Om het aanvragen van minimaregelingen zo simpel mogelijk te maken, versimpelen wij het aanvraagproces en brengen wij het aantal betrokken partijen terug, wij werken met één aanspreekpunt voor alle regelingen.
              3. Blz. 256 Om onze inwoners met budgetvragen en/of betalingsachterstanden nog pro-actiever te benaderen, verhogen wij de inzet van de armoederegisseurs. Hiervoor is ruimte binnen het bestaande budget.
              4. Blz. 257 Wij zorgen ervoor dat ondernemers weten waar zij zich moeten melden met financiële problemen,
            5. Blz. 258 Doelstelling 220.5 Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners.
              1. Blz. 259 In het kader van de sluitende aanpak jeugdwerkeloosheid brengen wij jongeren in beeld in de leeftijd 23 tot 27 jaar, zonder startkwalificatie, zonder onderwijsinschrijving, zonder werk en zonder uitkering.
            6. Blz. 260 Doelstelling 220.6 Versterking van mogelijkheden voor inwoners om mee te doen.
              1. Blz. 261 Wij versterken de rol van ondernemers als werkgever. Hiervoor organiseren wij in samenwerking met het Werkgevers Servicepunt en BBS jaarlijks een banenmarkt om ondernemers en werkzoekenden uit de arbeidsmarktregio Amersfoort bij elkaar te brengen.
              2. Blz. 262 In het kader van Perspectief op Werk rollen wij een regionaal actieplan uit, bestaande uit meerdere projecten, om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beter op elkaar af te stemmen.
            7. Blz. 263 Doelstelling 220.7 Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
              1. Blz. 264 Wij verlengen de samenwerking met het Jongerenloket met één jaar zodat jongeren die hulp nodig hebben met het vinden van een opleiding of werk laagdrempelige ondersteuning krijgen die aansluit op hun behoeften.
            8. Blz. 265 Doelstelling 220.8 Hulp, zorg en ondersteuning is op elkaar afgestemd, gericht op de specifieke zorgvraag van de inwoners.
              1. Blz. 266 Het duurzaam bieden van kwalitatief goede ondersteuning met als uitgangspunt nabijheid en accent op preventie en maatwerk.
          4. Blz. 267 Beleidsindicator 220
            1. Blz. 268 Beleidsindicatoren
            2. Blz. 269 Aanvullende beleidsindicatoren Sociaal Domein
            3. Blz. 270 Beleidsindicatoren Aanvullend vierjaarlijks te meten
          5. Blz. 271 Beleidsindicatoren
          6. Blz. 272 Toelichting beleidsindicatoren
          7. Blz. 273 Aanvullende beleidsindicatoren sociaal domein
          8. Blz. 274 Toelichting beleidsindicatoren
          9. Blz. 275 Beleidsindicatoren Aanvullend vierjaarlijks te meten
          10. Blz. 276 Toelichting beleidsindicatoren
        13. Blz. 277 Financiële begroting en toelichting programma 2
          1. Blz. 278 Programma 2
          2. Blz. 279 Mutatie reserves
          3. Blz. 280 Toelichting financiële begroting 2021-2024 programma 2
        14. Blz. 281 Ontwikkelingen in het sociaal domein
        15. Blz. 282 Transformatie sociaal domein
        16. Blz. 283 Maatschappelijke voorzieningen
      4. Blz. 284 Programma 3: Fysiek Domein
        1. Blz. 285 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 286 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 287 Strategische doelen
        4. Blz. 288 COVID-19
        5. Blz. 289 Bestuurlijke producten
        6. Blz. 290 Beleidskader
        7. Blz. 291 Ontwikkelingen in het fysiek domein
        8. Blz. 292 Ruimtelijk beleid
        9. Blz. 293 Beheer openbare ruimte
        10. Blz. 294 Toerisme en Recreatie
        11. Blz. 295 Wonen en werken
        12. Blz. 296 Economie
        13. Blz. 297 Duurzaamheid
        14. Blz. 298 300 Ontwikkeling / RO Beleid
          1. Blz. 299 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 300 Doelstelling 300.1 Levendig Centrum
              1. Blz. 301 We werken in de Gouden driehoek van het centrum samen met de coöperatie van centrumondernemers en vastgoed-eigenaren aan de realisatie van een in de visie aangegeven zonering (haltermodel) van het centrum uit;
              2. Blz. 302 We zetten in op culturele trekkers in het centrum.
            2. Blz. 303 Doelstelling 300.2 Gasontvangstation
              1. Blz. 304 We werken met Gasunie en Stedin in een gezamenlijk project voor in bedrijfstelling van het nieuwe GOS;
              2. Blz. 305 We werken meerdere scenario’s uit voor woningbouw, waaronder in ieder geval een scenario uitgaande van 100% sociale woningen conform toezegging college;
              3. Blz. 306 We bereiden de uitgifte van de voormalige GOS-kavel voor.
            3. Blz. 307 Doelstelling 300.3 Troelstralaan
              1. Blz. 308 We werken samen met Eemland Wonen en diverse belanghebbenden aan een nieuw woningbouwprogramma en goede ruimtelijke invulling van de locatie;
              2. Blz. 309 We starten de planologische procedure.
            4. Blz. 310 Doelstelling 300.4 Paleis Soestdijk
              1. Blz. 311 In overleg met de raadswerkgroep worden de werkzaamheden en producten als gevolg van het uitstel van de implementatie opnieuw ingepland. Dit vormt de basis van de productie in 2021.
            5. Blz. 312 Doelstelling 300.5 Baarnsche Zoom
              1. Blz. 313 In 2021 wordt het ruimtelijk kader voor de ontwikkeling van de Baarnsche Zoom aanbesteed.
            6. Blz. 314 Doelstelling 300.6 Omgevingswet
              1. Blz. 315 In overleg met de raadswerkgroep worden de werkzaamheden en producten als gevolg van het uitstel van de implementatie opnieuw ingepland. Dit vormt de basis van de productie in 2021.
            7. Blz. 316 Doelstelling 300.7 Cultureel Erfgoed
              1. Blz. 317 Afronden voorgenomen besluiten, voortgang aanwijzingsbesluiten
            8. Blz. 318 Doelstelling 300.8 Duurzaamheid / energietransitie
              1. Blz. 319 We informeren pandeigenaren over de klimaatopgave en wat dit voor hen betekent. Ieder huishouden en bedrijf in Baarn wordt via diverse communicatie middelen hiervan op de hoogte gebracht;
              2. Blz. 320 Op grond van de in 2020 nog op te stellen subsidieregeling komt subsidie beschikbaar voor organisaties die pandeigenaren stimuleren hun pand te verduurzamen;
              3. Blz. 321 We maken regelgeving en financiële mogelijkheden (leningen/subsidies) inzichtelijk. Inwoners en eigenaren van bedrijfspanden weten zo welke financiële ondersteuning mogelijk is voor welke duurzaamheidsmaatregelen en wat ze daar voor moeten doen;
              4. Blz. 322 In samenwerking met BKA, Energiek Baarn en Platform ondernemend Baarn organiseren we minimaal vier collectieve voorlichtings-momenten en voeren we campagnes over no-regret maatregelen en zonnepanelen op daken;
              5. Blz. 323 In het verlengde van de Transitievisie Warmte voeren we een haalbaarheidsstudie uit die uitwijst voor welke wijk als eerste een wijkuitvoeringsplan wordt opgesteld. In 2021 starten we met het eerste wijkuitvoeringsplan;
              6. Blz. 324 We stellen een uitnodigingskader op omdat we inzicht willen in de mogelijkheden van grootschalige energie opwek binnen Baarn;
              7. Blz. 325 We nemen actief deel in de Regionale Energie Strategie in samenwerking met andere gemeenten uit de regio zodat de RES 1.0 wordt vastgesteld in juli 2021;
              8. Blz. 326 We voeren participatie trajecten uit bij het tot stand komen van wijkuitvoeringsplannen, de RES 1.0 en het uitnodigingskader;
              9. Blz. 327 We geven een goed voorbeeld als gemeente door onze medewerkers te trainen om maatschappelijk verantwoord in te kopen. We stimuleren medewerkers om op een duurzame manier te reizen (woon-werk en dienstreizen).
              10. Blz. 328 In samenwerking met BKA verkennen we de mogelijkheden van kleinschalige energie opwekking zodat een tweede postcoderoos wordt gerealiseerd.
            9. Blz. 329 Doelstelling 300.9.1 Wonen: Inzet evenwichtige bevolkingsopbouw: 850 woningen toevoegen in de periode 2019 - 2030.
              1. Blz. 330 Wij ondersteunen nieuwbouwinitiatieven conform het afwegingskader woningbouw in de Visie Wonen 2019.
              2. Blz. 331 Wij werken onder andere aan de volgende locaties: Baarnsche Zoom, Troelstralaan en Schoollocatie Montini.
            10. Blz. 332 Doelstelling 300.9.2 Wonen: Inzet voor toegankelijk en comfortabel wonen.
              1. Blz. 333 Wij zorgen voor informatievoorziening over het toekomstbestendig maken van woningen.
              2. Blz. 334 We benutten kansen voor levensloopgeschikte woningen nabij het centrum.
            11. Blz. 335 Doelstelling 300.9.3 Wonen: Inzet voor verduurzaming van woningen.
              1. Blz. 336 Dit is verder uitgewerkt in het programma Duurzaamheid (zie ook onderdeel duurzaamheid/energietransitie).
            12. Blz. 337 Doelstelling 300.9.4 Wonen: Inzet voor sociale huur en middenhuur en koop
              1. Blz. 338 Wij maken (prestatie)afspraken met corporaties en ontwikkelaars.
            13. Blz. 339 Doelstelling 300.9.5 Wonen: Inzet voor alternatieve woonvormen: stimuleren en faciliteren van specifieke alternatieve woonvormen.
              1. Blz. 340 Wij bieden ruimte aan alternatieve woonvormen, waarbij de woonvorm een bredere vraag vanuit de markt bedient.
            14. Blz. 341 Doelstelling 300.10.1 Versterken Toerisme & Recreatie: Positionering en profilering van ‘Vorstelijk Baarn’ als prominente toeristische locatie op de Heuvelrug.
              1. Blz. 342 We ondersteunen de VVV met kennis en deskundigheid.
            15. Blz. 343 Doelstelling 300.10.2 Versterken Toerisme & Recreatie: Samenhang van het toeristisch aanbod en verbinding van het centrum met de toeristische toppers via verhalen en thema’s.
              1. Blz. 344 We stimuleren de ontwikkeling van een aanbod (routes/attracties/retailaanbod) op basis van verhalen en thema’s die de toeristische parels en het centrum verbinden.
            16. Blz. 345 Doelstelling 300.10.3 Versterken Toerisme & Recreatie: Toeristische attracties (inclusief het centrum) zijn vindbaar, bereikbaar en toegankelijk.
              1. Blz. 346 We volgen een onderzoek van RBT naar de haalbaarheid van een regionale elektrische pendeldienst (hop-on-hop-off bus), die grote attracties in Soest, Amersfoort en Baarn verbindt.
              2. Blz. 347 We dragen bij aan de versterking van het netwerk van toeristische overstap punten (TOP’s), als logische begin- en eindpunten van een bezoek aan de regio en aan de bekendheid van de TOP’s.
            17. Blz. 348 Doelstelling 300.10.4 Versterken Toerisme & Recreatie: Lokale en regionale samenwerking.
              1. Blz. 349 We participeren in regionale verbanden en overleggen, die bijdragen aan de toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de regio Heuvelrug.
            18. Blz. 350 Doelstelling 300.10.5 Versterken Toerisme & Recreatie: Optimalisering van de routegebonden infrastructuur door samenwerking met het Routebureau.
              1. Blz. 351 We participeren in het Routebureau Utrecht.
            19. Blz. 352 Doelstelling 300.11.1 Economie: Een aantrekkelijk ondernemersklimaat met voldoende ruimte voor het lokale bedrijfsleven om goed te kunnen functioneren/groeien.
              1. Blz. 353 We geven samen met het Baarnse bedrijfsleven en overige betrokkenen uitvoering aan de in 2020 opgestelde Toekomstvisie Werklocaties Baarn.
            20. Blz. 354 Doelstelling 300.11.2 Economie: Een hechte relatie met het lokale bedrijfsleven.
              1. Blz. 355 Accountmanagement Economische Zaken stevig invullen en profileren. Zichtbaar en bereikbaar zijn als eerstelijns aanspreekpunt voor het bedrijfsleven, actief deelnemen aan ondernemersnetwerken en het frequent afleggen van bedrijfsbezoeken;
              2. Blz. 356 Bij ondernemerscontacten extra aandacht besteden aan de relatie met de arbeidsmarkt, vitaliteit en duurzaamheid.
            21. Blz. 357 Doelstelling 300.11.3 Economie: Faciliteren van samenwerking tussen de Baarnse ondernemersnetwerken en stimuleren van business-to-business tussen het lokale bedrijfsleven en de gemeente.
              1. Blz. 358 We stimuleren Baarnse ondernemers om actief deel te nemen aan innovatieprogramma’s van de EBU en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM). EBU richt zich op de domeinen Groen, Gezond en Slim.
              2. Blz. 359 Duurzaamheidsinvesteringen aanjagen door bedrijven te ondersteunen met informatie en bij procedures. Hierover blijven we in gesprek met het georganiseerde bedrijfsleven via het Platform Ondernemend Baarn (POB).
            22. Blz. 360 Doelstelling 300.11.4 Economie: Bedrijven stimuleren en faciliteren bij het slimmer en duurzamer ondernemen.
              1. Blz. 361 We zetten het instrument Keurmerk Veilig Ondernemen – bedrijventerreinen (KVO-b) in om samen met ondernemers, brandweer en politie de bedrijventerreinen op te knappen (schoon, heel en veilig).
              2. Blz. 362 Voor de ontwikkeling van een gezonde economie en werkgelegenheid gaan wij in gesprek met ondernemers die wij - afhankelijk van hun vragen - faciliteren en informeren over beschikbare regelingen en vergunningsprocedures.
              3. Blz. 363 Werk en inkomen. Wij rollen acties uit om de economie sterker te koppelen aan de arbeidsmarkt, onder andere om opheffingen/faillissementen te voorkomen. Ook wijzen we ondernemers op beschikbare instrumenten zoals Bbz en IMK-155.
          2. Blz. 364 Beleidsindicator 300
            1. Blz. 365 Beleidsindicatoren
            2. Blz. 366 Beleidsindicatoren
        15. Blz. 367 310 Beheer openbare ruimte
          1. Blz. 368 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 369 Doelstelling 310.1 Gronddepot, vrachtwagenparkeerplaatsen en uitbreiding van de werf
              1. Blz. 370 Het Rijkswaterstaat-terrein dat in 2019 is aangekocht zal na afronding van de bestemmingsplanprocedure in 2021 worden ingericht als gronddepot, uitbreiding werf en parkeerterrein voor vrachtwagens;
              2. Blz. 371 Het realiseren van een plek voor tijdelijke over- en opslag van grond, groen en bouwmateriaal, creëren van vrachtwagen-parkeerplaatsen buiten de bebouwde kom en het vergroten van de werf;
              3. Blz. 372 Het ontwerp dat in 2020 is opgesteld wordt uitgewerkt tot een bestek en tekeningen. Er wordt een aannemer gezocht en gestart met de uitvoering. De werkzaamheden zijn in 2021 afgerond
            2. Blz. 373 Doelstelling 310.2 Mobiliteit
              1. Blz. 374 We stellen in de eerste helft van 2021, op basis van een door de raad vastgestelde mobiliteitsvisie, een mobiliteitsagenda op. Daarnaast vernieuwen we in 2020 de parkeernormennota.
              2. Blz. 375 We gaan de (hoofd)fietsroutes uitbreiden en verbeteren. We richten ons daarbij zowel op de dagelijkse fietsverbindingen voor woon-werkverkeer als op recreatieve fietsroutes.
              3. Blz. 376 Er is een nadrukkelijke wens om een deel van de Drakenburgerweg en de Geerenweg te transformeren. We komen met plannen voor een alternatieve, veilige inrichting.
              4. Blz. 377 We gaan een nieuw instrument maken waarin de parkeernormering wordt vastgelegd zodanig dat deze als juridisch (toets)instrument ingezet kan worden bij de totstandkoming van nieuwe omgevingsplannen of bij wijziging van functies.
              5. Blz. 378 We gaan onderzoek uitvoeren naar de verkeersstromen vanuit Hilversum en Soest om inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken na capaciteitsuitbreiding op het hoofdwegennet en de coronacrisis.
              6. Blz. 379 Daar waar zich verkeersproblemen voordoen en waar snelle actie nodig is door bijvoorbeeld snelheidsproblemen of ongewenste gevaarlijke situaties, willen we de weg duurzaam veilig inrichten.
            3. Blz. 380 Doelstelling 310.3.1 Beheer Openbare ruimte: Behoud van het groene karakter, het vergroten van de biodiversiteit en leveren van een positieve bijdrage aan het veranderend klimaat (Groenvisie 2020). Samen met onze inwoners.
              1. Blz. 381 Inwoners stimuleren om bij te dragen aan de biodiversiteit en klimaatadaptatie met de uitvoering van het project Heuvelrugtuinen;
              2. Blz. 382 Het aanplanten van bomen volgens een ‘herplantplan’ met beschikbare middelen uit het Bomenfonds, de perspectiefnota 2021 -2024 en het bomenbeheerplan;
              3. Blz. 383 Uitvoeren van de vierde fase van het vervangingsplan populieren volgens raadsbesluit (14RV000062);
              4. Blz. 384 Vervangen van versleten plantsoenvakken met beschikbare middelen uit de perspectiefnota 2021 - 2024;
              5. Blz. 385 Uitbreiden van ecologisch bermbeheer, zoals benoemd in de groenvisie en beeldkwaliteitsplan.
            4. Blz. 386 Doelstelling 310.3.2 Beheer Openbare ruimte: Behoud van historische waarde van het in 2020 gerenoveerde Cantonspark.
              1. Blz. 387 Uitvoeren van het beheerplan Cantonspark zoals vastgelegd in 2020 en aansluitend bij het beeldkwaliteitsplan.
            5. Blz. 388 Doelstelling 310.3.3 Beheer Openbare ruimte: Het ‘Schoon, heel en veilig’ onderhouden van de openbare ruimte.
              1. Blz. 389 We voeren groot onderhoud uit aan wegen, riolering en groen conform het integraal beheerplan openbare ruimte (IBOR 2021 - 2025) dat in 2020 door uw raad is vastgelegd.
            6. Blz. 390 Doelstelling 310.3.4 Beheer Openbare ruimte: We zetten actief in op participatie.
              1. Blz. 391 We betrekken inwoners actief bij het inrichten en beheren van de openbare ruimte in hun directe omgeving.
            7. Blz. 392 Doelstelling 310.3.5 Beheer Openbare ruimte: Een eenduidige en duurzame inrichting van de openbare ruimte.
              1. Blz. 393 We stellen een handboek op voor de inrichting van de openbare ruimte waarbij we nadenken over het gebruik, toekomstig beheer en inrichtingseisen. Het handboek wordt zowel intern als extern toegepast.
            8. Blz. 394 Doelstelling 310.4 Openbare speelruimte
              1. Blz. 395 Op enkele (bestaande of nieuwe) speelplekken in Baarn gaan we samen met de gebruikers en omwonenden de wensen en behoeften inventariseren. Daarna de plek (her )inrichten.
        16. Blz. 396 320 Gesloten systemen (riolering, afvalverwijdering, begraafplaats)
          1. Blz. 397 Gesloten systemen (Riolering, Afvalverwijdering, Begraafplaats)
          2. Blz. 398 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 399 Doelstelling 320.1 Riolering & Water
              1. Blz. 400 Regulier (groot) onderhoud aan het rioolstelsel conform het vGRP.
              2. Blz. 401 Afkoppelen van hemelwater bij rioolvervanging: Bij elk project in de openbare ruimte koppelen we standaard het regenwater van openbaar verhard oppervlak af;
              3. Blz. 402 Afkoppelen van hemelwater bij rioolvervanging: Bij aanliggende particuliere percelen kijken we hoe ver we kunnen gaan met afkoppelen, door inzet van verschillende instrumenten: ontzorgen, afkoppelsubsidie en een afkoppelcoach.
              4. Blz. 403 Inwoners betrekken bij duurzaam waterbeheer: We verstrekken subsidies voor groene daken en afkoppelen van hemelwater;
              5. Blz. 404 Inwoners betrekken bij duurzaam waterbeheer: We geven goede voorlichting (onder andere op de website van de gemeente Baarn) over ‘vergroenen en verblauwen’ van huis en tuin;
              6. Blz. 405 Inwoners betrekken bij duurzaam waterbeheer: We zetten een afkoppelcoach (of ‘regenwateradviseur’) in om initiatiefnemers te helpen bij het afkoppelen van regenwater op hun perceel.
              7. Blz. 406 We streven ernaar jaarlijks 40 percelen te voorzien van een groen dak en/of het regenwater af te koppelen.
              8. Blz. 407 We stellen een plan op voor omgaan met afgekoppeld regenwater: We infiltreren waar mogelijk (infiltratieplan)
              9. Blz. 408 We stellen een plan op voor omgaan met afgekoppeld regenwater: We voeren (gedoseerd) af waar nodig (hemelwaterstructuurplan).
              10. Blz. 409 We werken samen met gemeente Soest aan een grondwatermodel waarmee we de effecten van ontwikkelingen zoals klimaatverandering, afkoppelen en toenemende verharding op grondwaterstanden kunnen monitoren en voorspellen.
            2. Blz. 410 Doelstelling 320.2.1 Klimaatadaptatie: Ambities vaststellen en actieplan opstellen.
              1. Blz. 411 Een vervolg geven aan de TRAP2050-methode om op elk van de drie thema’s (verdroging, wateroverlast en hittestress) concreet invulling te geven aan klimaatadaptatie.
            3. Blz. 412 Doelstelling 320.2.2 Klimaatadaptatie: Invulling geven aan de Operatie Steenbreek.
              1. Blz. 413 In 2020 is gestart met het uitvoeringsplan Heuvelrugtuinen. Dit uitvoeringsplan stimuleert inwoners en terreineigenaren in het vergroenen van hun tuin en het vergoten van de biodiversiteit. In 2021 zetten wij dit voort.
            4. Blz. 414 Doelstelling 320.3 Afval: Van afval naar grondstof.
              1. Blz. 415 We evalueren het omgekeerd inzamelen;
              2. Blz. 416 We nemen op grond van het Gemeentelijk Grondstoffenplan 2015 - 2025 en de Startnotitie doorontwikkeling afvalbeleid Baarn 2020 aanvullende maatregelen om de milieudoelstellingen te realiseren en de kosten te beheersen.
            5. Blz. 417 Doelstelling 320.4 Begraafplaats
              1. Blz. 418 Uitvoeren van het (meerjarenplan) Masterplan begraafplaats.
        17. Blz. 419 Financiële begroting en toelichting programma 3
          1. Blz. 420 Programma 3
          2. Blz. 421 Mutatie reserves
          3. Blz. 422 Toelichting verschillen begroting 2020 versus begroting 2021
      5. Blz. 423 Programma 4: Ondersteunend Domein
        1. Blz. 424 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
        2. Blz. 425 Beoogde maatschappelijke effect
        3. Blz. 426 Strategische doelen
        4. Blz. 427 COVID 19
        5. Blz. 428 Bestuurlijke producten
        6. Blz. 429 Beleidskader
        7. Blz. 430 400 Financieel Beleid en Beheer
          1. Blz. 431 Financieel beleid en beheer
          2. Blz. 432 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 433 Doelstelling 400.1 Een solide een duurzaam financieel beleid waarbij we structurele lasten dekken met structurele baten.
              1. Blz. 434 We monitoren en sturen op het structurele begrotingssaldo. Incidentele uitgaven dekken wij zoveel mogelijk uit de daarvoor bestemde reserves.
            2. Blz. 435 Doelstelling 400.2 Een efficiënt en transparant P&C proces.
              1. Blz. 436 Inrichten van een nieuw P&C systeem.
            3. Blz. 437 Doelstelling 400.3 Onze processen en werkwijzen zoveel mogelijk LEAN inrichten.
              1. Blz. 438 Eenduidiger en efficiënter inrichten van de belangrijkste financiële processen.
        8. Blz. 439 410 Belastingen en basisregistratie
          1. Blz. 440 Basisregistraties
          2. Blz. 441 Belastingen
          3. Blz. 442 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 443 Doelstelling 410.1 Vanaf 2022 wordt de waarde van woningen bepaald op basis van de oppervlakte in plaats van de inhoud.
              1. Blz. 444 De afgelopen jaren is van alle woningen de oppervlakte bepaald. In 2021 gaan wij schaduwdraaien met de waardebepaling op basis van oppervlakte. Tevens voeren wij een controle uit ten opzichte van de oppervlakte in de BAG.
            2. Blz. 445 Doelstelling 410.2 In 2021 gaan wij de samenwerking tussen de gemeenten Baarn en Soest op het gebied van belastingen verder vormgeven. Ook de gemeente Eemnes sluit aan bij dit samenwerking.
              1. Blz. 446 Wij harmoniseren de belastingapplicaties, maken duo’s op de diverse vakgebieden en verstevigen de gezamenlijke organisatie door kennis te delen en bij te springen bij ziekte of piekbelasting.
        9. Blz. 447 420 Juridische zaken - Personeel & Organisatie - Bestuurlijke aangelegenheden
          1. Blz. 448 Juridische zaken en Inkoop
          2. Blz. 449 Personeel en Organisatie
          3. Blz. 450 Bestuurlijke aangelegenheden
          4. Blz. 451 Indeling programmabegroting 2022: meer strategisch en meer transparantie
          5. Blz. 452 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 453 Doelstelling 420.1.1 Juridische kwaliteitszorg: Verstevigen en borgen juridische kwaliteit.
              1. Blz. 454 Juridische Zaken presenteert in alle vakteams de aanbevelingen van de Adviescommissie Bezwaarschriften;
              2. Blz. 455 We lichten de handleiding bezwaarprocedure toe en gebruiken de bijeenkomsten om de juridische opleidingsbehoeften van de vakteams te peilen en mee te nemen in de opleidingsplanning.
            2. Blz. 456 Doelstelling 420.1.2 Juridische kwaliteitszorg: Professionaliseren van het opdrachtgeverschap.
              1. Blz. 457 We professionaliseren de tijdige inzet van juridische expertise bij complexe projecten met meerdere partijen en de sturing daarop.
            3. Blz. 458 Doelstelling 420.2 Bescherming persoonsgegevens (AVG)
              1. Blz. 459 We adviseren over privacyvraagstukken;
              2. Blz. 460 We adviseren/participeren bij het in kaart brengen van privacy risico’s bij risicovolle processen met persoonsgegevens;
              3. Blz. 461 We voeren de regie bij de uitoefening van rechten van betrokkenen (onder andere. inzage-, correctie- en verwijderings-verzoeken).
            4. Blz. 462 Doelstelling 420.3.1 Inkoop: Doelmatig en rechtmatig inkopen en aanbesteden door verbeteren en borgen van de inkoopfunctie binnen de organisatie.
              1. Blz. 463 We verbeteren en borgen de inkoopfunctie binnen de organisatie;
              2. Blz. 464 We optimaliseren het purchase-to-pay proces en onze spendanalyses;
              3. Blz. 465 We communiceren met regelmaat binnen de organisatie over de spelregels;
              4. Blz. 466 We hebben blijvend aandacht voor maat-schappelijk verantwoord inkopen, waaronder de mogelijkheden voor Baarnse ondernemers om in aanmerking te komen voor onze opdrachten.
            5. Blz. 467 Doelstelling 420.3.2 Inkoop: Verder verduurzamen inkoop.
              1. Blz. 468 Onderzoeken op welke gebieden Inkoop verder verduurzaamd kan worden;
              2. Blz. 469 Deelnemen aan monitoring manifest MVI.
            6. Blz. 470 Doelstelling 420.4.1 Personeel & Organisatie: Een organisatiecultuur die past bij 'Het beste voor Baarn'.
              1. Blz. 471 We gaan door met de ingezette ontwikkeling naar een lerende organisatie/opleidings-gemeente door:
            7. Blz. 472 Doelstelling 420.4.2 Personeel & Organisatie: Werken aan duurzame inzetbaarheid medewerkers.
              1. Blz. 473 Opzetten vitaliteitsbeleid;
              2. Blz. 474 Aanpak langdurig verzuim.
            8. Blz. 475 Doelstelling 420.4.3 Personeel & Organisatie: Een aantrekkelijke werkgever in de regio zijn.
              1. Blz. 476 We zorgen voor (het aantrekken en behouden van) goed gekwalificeerd personeel door:
            9. Blz. 477 Doelstelling 420.4.4 Personeel & Organisatie: Digitalisering HR-processen.
              1. Blz. 478 Implementatie nieuw e-HRM systeem (Youforce);
              2. Blz. 479 Uitbreiding en doorontwikkeling digitalisering HR-processen.
            10. Blz. 480 Doelstelling 420.4.5 Personeel & Organisatie: Strategische Personeelsontwikkeling (SPO).
              1. Blz. 481 Borging SPO in staande organisatie.
          6. Blz. 482 Beleidsindicator 420
            1. Blz. 483 Beleidsindicatoren
          7. Blz. 484 Beleidsindicatoren
          8. Blz. 485 Toelichting beleidsindicatoren
        10. Blz. 486 430 Communicatie
          1. Blz. 487 Communicatie
          2. Blz. 488 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 489 Doelstelling 430.1 Wij communiceren in ‘klare taal’ met onze inwoners en bereiken hen via kanalen die zij zelf gebruiken.
              1. Blz. 490 Wij onderzoeken of we de juiste middelen inzetten om de inwoners, ondernemers en organisaties te bereiken;
              2. Blz. 491 Wij trainen alle medewerkers in het gebruik van klare taal.
            2. Blz. 492 Doelstelling 430.2 Wij betrekken inwoners, ondernemers en organisaties bij de plannen van de gemeente en de uitvoering van deze plannen.
              1. Blz. 493 Wij ondersteunen bij en faciliteren de organisatie in de communicatie rond participatietrajecten;
              2. Blz. 494 Wij zijn aanwezig op sociale media;
              3. Blz. 495 Wij voorzien lokale en regionale media van informatie over onze plannen en activiteiten;
              4. Blz. 496 Wij signaleren vanuit de (sociale) media ontwikkelingen en sentimenten in de samenleving en adviseren het bestuur daarover.
            3. Blz. 497 Doelstelling 430.3 Wij ondersteunen bestuur en ambtelijke organisatie bij de uitvoering van communicatieve activiteiten.
              1. Blz. 498 Wij bieden advies, handreikingen, training en uitvoerende ondersteuning; zowel in de dagelijkse bedrijfsvoering als projectmatig;
              2. Blz. 499 Wij onderhouden contacten met andere gemeentes om onze kennis en ervaringen onderling te delen.
        11. Blz. 500 440 Overhead
          1. Blz. 501 Overhead
          2. Blz. 502 Wat willen wij bereiken?
            1. Blz. 503 Doelstelling 440.1 Beheersbare en stuurbare overheadkosten die passen bij een organisatie zoals de gemeente Baarn.
              1. Blz. 504 Jaarlijks berekenen en beoordelen we het overheadpercentage. Hierover rapporteren wij in de financiële begroting.
        12. Blz. 505 490 Algemene kosten programma 4
          1. Blz. 506 COVID-19
        13. Blz. 507 Financiële begroting en toelichting programma 4
          1. Blz. 508 Programma 4
          2. Blz. 509 Toelichting financiële begroting 2021-2024 programma 4
    3. Blz. 510 Paragrafen
      1. Blz. 511 Lokale heffingen
        1. Blz. 512 Inleiding
        2. Blz. 513 Ontwikkelingen gemeentelijke lastendruk
        3. Blz. 514 Belastingen, heffingen, retributies: soorten en opbrengsten
        4. Blz. 515 Onroerende zaakbelasting
        5. Blz. 516 Roerende zaakbelasting
        6. Blz. 517 Forensenbelasting
        7. Blz. 518 Toeristenbelasting
        8. Blz. 519 Hondenbelasting
        9. Blz. 520 Precariobelasting
        10. Blz. 521 Reclamebelasting Centrumgebied
        11. Blz. 522 Afvalstoffenheffing
        12. Blz. 523 Rioolheffing
        13. Blz. 524 Rioolaansluitingsrecht
        14. Blz. 525 Begraafplaatsenrechten
        15. Blz. 526 Marktgelden
        16. Blz. 527 Leges
        17. Blz. 528 Kwijtscheldingsbeleid
        18. Blz. 529 Gesloten systemen
      2. Blz. 530 Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
        1. Blz. 531 Beleid gemeente Baarn
        2. Blz. 532 Risico-inventarisatie
        3. Blz. 533 Totaaloverzicht risico’s met financiële vertaling
        4. Blz. 534 Algemeen risicoreserve
        5. Blz. 535 Benodigde weerstandscapaciteit
        6. Blz. 536 Financiële kengetallen
      3. Blz. 537 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 538 Inleiding
        2. Blz. 539 Wegen
        3. Blz. 540 Riolering
        4. Blz. 541 Gebouwen
        5. Blz. 542 Groenvoorziening
      4. Blz. 543 Financiering
        1. Blz. 544 Inleiding
        2. Blz. 545 Beleidskader
        3. Blz. 546 Leningenportefeuille O/G
        4. Blz. 547 Leningenportefeuille U/G (uitgezette middelen > 1 jaar)
        5. Blz. 548 Waarborgsommen
        6. Blz. 549 Borgstellingen
        7. Blz. 550 Rente en dividend
        8. Blz. 551 Financieringsbehoefte
        9. Blz. 552 Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido)
        10. Blz. 553 Omslagrente
        11. Blz. 554 Belastingcapaciteit
        12. Blz. 555 Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido)
      5. Blz. 556 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 557 Inleiding
        2. Blz. 558 Organisatie & Personeel
        3. Blz. 559 Financiën en Planning & Control
        4. Blz. 560 Kwaliteitsmanagement
      6. Blz. 561 Verbonden partijen
        1. Blz. 562 Inleiding
        2. Blz. 563 Risicoprofielen
        3. Blz. 564 Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)
        4. Blz. 565 Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)
        5. Blz. 566 Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
        6. Blz. 567 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
        7. Blz. 568 Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)
        8. Blz. 569 Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)
        9. Blz. 570 Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
        10. Blz. 571 Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
        11. Blz. 572 Stichting Openbaar primair Onderwijs Eem Vallei Educatief
        12. Blz. 573 Deelnemingen
        13. Blz. 574 Totaaloverzicht Baarnse bijdrage aan verbonden partijen
      7. Blz. 575 Grondbeleid
        1. Blz. 576 Beleid gemeente Baarn
        2. Blz. 577 Toepassing gemeente Baarn
        3. Blz. 578 Toekomstige grondtransacties
    4. Blz. 579 Financiële begroting 2021 - 2024
      1. Blz. 580 Algemene inleiding
        1. Blz. 581 Grondslagen begroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024
        2. Blz. 582 Totstandkoming van de begroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024
        3. Blz. 583 Grondslagen begroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024
      2. Blz. 584 Het overzicht van baten en lasten en de toelichting
        1. Blz. 585 Overzicht van baten en lasten en de toelichting
        2. Blz. 586 Algemene dekkingsmiddelen, Overhead, VpB, PvO
        3. Blz. 587 Incidentele baten en lasten
        4. Blz. 588 Structureel begrotingssaldo en vrije begrotingsruimte
        5. Blz. 589 Algemene dekkingsmiddelen
        6. Blz. 590 Kosten van Overhead
        7. Blz. 591 Vennootschapsbelasting
        8. Blz. 592 Post voor onvoorzien
        9. Blz. 593 Algemene uitkering
        10. Blz. 594 Mutaties reserves
      3. Blz. 595 Uiteenzetting financiële positie
        1. Blz. 596 Geprognosticeerde meerjarenbalans
        2. Blz. 597 Financieringssaldo
        3. Blz. 598 EMU saldo
        4. Blz. 599 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
        5. Blz. 600 Meerjaren Investerings- en ExploitatiePlan (MIEP)
        6. Blz. 601 Verloopstaat Reserves
        7. Blz. 602 Verloopstaat Voorzieningen
        8. Blz. 603 Verloopstaat activa
        9. Blz. 604 Verloopstaat langlopende leningen O/G
    5. Blz. 605 Bijlagen
      1. Blz. 606 Staat van baten en lasten taakvelden
        1. Blz. 607 Staat van baten en lasten per taakveld (uitgaven)
        2. Blz. 608 Staat van baten en lasten per taakveld (inkomsten)
      2. Blz. 609 Staat van subsidies 2021
        1. Blz. 610 Staat van subsidies 2021
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap