Programma 3: Fysiek Domein

Beoogde maatschappelijke effect

Terug naar navigatie - Beoogde maatschappelijke effect

Wij ondernemen activiteiten en taken die nodig zijn voor een aantrekkelijk Baarn. Wij houden de variatie in woon-, werk- en leefmilieus in stand en wij behouden de Baarnse identiteit. Initiatieven uit de samenleving zijn welkom. Inwoners en ondernemers krijgen de ruimte en wij regisseren, ondersteunen en stimuleren, waarbij wij aandacht hebben voor historische en culturele waarden, kwaliteit, duurzaamheid en betaalbaarheid. De Toekomstvisie en Structuurvisie ‘Baarn in 2030’ is hierbij ons uitgangspunt.

Om dit effect te bereiken, geven we uitvoering aan de volgende strategische doelen.

Strategische doelen

Terug naar navigatie - Strategische doelen
1 Onze gemeente is zoveel als mogelijk klimaatneutraal in 2030
2 Onze gemeente levert een bijdrage aan een circulaire economie
3 Wij realiseren voldoende woningen voor diverse doelgroepen
4 Wij verbeteren het ondernemersklimaat
5 Wij versterken het winkelgebied in ons centrum
6 Wij versterken de mogelijkheden voor recreatie en toerisme
7 Wij dragen bij aan meer duurzame mobiliteit
8 Onze gemeente is goed en veilig bereikbaar
9 Wij richten onze openbare ruimte zo in dat kwaliteit en veiligheid optimaal zijn.

COVID-19

Terug naar navigatie - COVID-19

Hoewel de uitbraak van de COVID-19 reeds in 2020 plaatsvond, is het waarschijnlijk dat effecten hiervan ook in 2021 merkbaar zijn. Voor programma 3 kan dit beperkingen opleveren in mogelijkheden van consultatie en participatie in beleidsvorming en bij projecten, en beperkingen in de realisatie. Dit is mede afhankelijk van eventueel te nemen landelijke maatregelen. Dit geldt eveneens voor de besluitvorming in ruimtelijke procedures, wat met name direct na de uitbraak in 2020 heeft geleid tot vertraging bij diverse ruimtelijke ontwikkelingen.

Beleidskader

Terug naar navigatie - Beleidskader

RO Beleid en Ontwikkeling

• Nota grondbeleid 2017
• Nota bodembeheer 2013
• Visie Wonen 2019
• Beleidsregel subsidie gemeentelijke monumenten gemeente Baarn 2006 - 2006
• Plan van aanpak Programma Duurzaamheid
• Gemeentelijke richtlijn duurzaam bouwen 2012 - 2015
• Actieprogramma economische agenda 2017 - 2020
• Erfgoedbeleid Baarn 2019
• Beleidsnota Toerisme en Recreatie 2019
• Toekomstvisie Werklocaties Baarn 2020 - 2030

Beheer Openbare ruimte

• Groenvisie gemeente Baarn 2020;
• Bomenbeleidsplan 2013 – 2023;
• Bomenverordening gemeente Baarn 2016;
• Uitvoeringsbeleid bomenverordening gemeente Baarn 2016
• Integraal beheer en uitvoeringsplan vastgoed
• Ruimte voor spelen. Speelruimteplan gemeente Baarn-2009 - 2013
• Beeldkwaliteitsplan Openbare Ruimte (BKP) 2019 - 2028

Gesloten systemen

• Gemeentelijk grondstoffenplan 2015 – 2025;
• Gemeentelijk water- en rioleringsplan Baarn Soest 2018 – 2022;
• Beheersverordening Nieuwe Algemene Begraafplaats Baarn 2020;
• Masterplan Nieuwe Algemene Begraafplaats Baarn.

Ontwikkelingen in het fysiek domein

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen in het fysiek domein

RMN
De verwerkingskosten voor restafval en GFT nemen als gevolg van nieuwe aanbestedingen van de AVU sterk toe. Daarnaast is de vergoeding voor papier sterk gedaald en moet over restafval een stijgende verbrandingsbelasting betaald worden. Ook de verwerkingskosten voor de afvalstromen op het recyclingstation nemen toe. Deze zullen naar rato ook aan de gemeente Eemnes worden doorberekend. Het gaat hier grotendeels om autonome ontwikkelingen.

Conform ons Gemeentelijk Grondstoffenplan 2015 - 2025 worden daarbij geen maatregelen doorgevoerd die kostenverhogend zijn. Wel zullen na invoering van het omgekeerd inzamelen aanvullende maatregelen nodig zijn om de milieudoelstellingen te realiseren. Deze maatregelen zullen gericht zijn op kostenbeheersing; ‘minder meerkosten’.

RUD
In de RUD-begroting van 2021 zijn als ontwikkelingen beschreven: Omgevingswet, Energietransitie, klimaatadaptatie en duurzame leefomgeving, Voormalig Programma Aanpak Stikstof en Organisatieontwikkeling. Die laatste is onder andere nodig voor de uitvoering van taken die voortvloeien uit de Omgevingswet.

Ruimtelijk beleid

Terug naar navigatie - Ruimtelijk beleid

Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is primair een wettelijke taak. De wet geeft gemeenten veel meer verantwoordelijkheid en beleidsruimte voor het beheer en de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving. Dit impliceert dat wij ook autonoom beleid moeten ontwikkelen. De doelen van de wet sluiten naadloos aan op de ambities van ons college voor dienstverlening, participatie en reductie van de regellast voor ondernemers. De Omgevingswet legt de verantwoordelijkheid voor de fysieke leefomgeving meer bij de samenleving. Uitgangspunt van de wet is ‘ja, mits’. Dit betekent dat de samenleving meer wordt uitgenodigd initiatieven te ontwikkelen die -passend binnen de omgevingsvisie en het -plan- tegemoet komen aan haar wensen en behoeften. Participatie is hierbij een sleutelbegrip. Initiatiefnemers moeten belanghebbenden actief betrekken. Verder vormt de wet een impuls voor stroomlijning van de dienstverlening: minder regels, minder vergunningen en kortere doorlooptijden in procedures. De invoering van de wet vraagt in 2021 en de jaren daarna een stevige inspanning van onze gemeentelijke organisatie. Kerninstrumenten, werkprocessen, vaardigheden en ICT vragen voortdurend aandacht.

De invoering van de Omgevingswet is als gevolg van de corona-maatregelen uitgesteld naar 1 januari 2022. De gemeente zal zich gedegen voorbereiden op de invoering. Dit vraagt stevige aanpassing van bestaande regelgeving, werkprocessen, informatiesystemen en vaardigheden. Hiervoor wordt het bestaande programma Invoering Omgevingswet in 2021 gecontinueerd. Publieksvoorlichting en maatschappelijke participatie zijn onderdeel van het programma. Een in 2020 ingestelde raadswerkgroep begeleidt de werkzaamheden voor de implementatie vanuit de gemeenteraad.

Het Poorthuis
Het Poorthuis staat op de nominatie gesloopt te worden. Daarom wordt geen planmatig onderhoud meer aan het object uitgevoerd. Het object verkeert inmiddels in een slechte staat en wordt wind- en waterdicht gehouden. In het MJOP Gemeentelijke Gebouwen is voor 2021 een post onvoorzien van € 5.200 opgenomen. Er is geen geld gereserveerd om het object nog langer in stand te houden.

Er is nog steeds behoefte aan de ruimte in het Poorthuis en door de vernieuwbouw van De Speeldoos blijft deze behoefte. Op dit moment maakt een aantal maatschappelijke organisaties gebruik van het Poorthuis (Frontaal Kunst, RTV Baarn en Lokaal O). Daarnaast wordt ruimte verhuurd aan de Aloysiusschool. Als eigenaar van het maatschappelijk vastgoed met een onderwijshuisvestingsfunctie hebben wij een verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de gebruikers en de kwaliteit van de ruimten. Dit jaar is door de VRU de bouwkundige veiligheid beoordeeld. Bij veiligheid gaat het over repareren of vervangen rotte kozijnen en beglazing, brandwerende voorzieningen en de vluchtwegen aanpassen en het uitbreiden van de toilet voorzieningen.

In de PPN 2021 is een budget van € 75.000 opgenomen om het Poorthuis te voorzien van de benodigde veiligheidsvoorzieningen, zodat het Poorthuis nog minimaal 3-4 jaar in stand kan worden gehouden. Eind 2020 wordt een voorstel naar de raad gebracht met een aantal scenario’s voor de toekomst.

Theater de Speeldoos en openbare Bibliotheek
Er is onduidelijkheid over de locaties voor De Speeldoos en de bibliotheek. Aan beide gebouwen vindt al jaren geen planmatig onderhoud meer plaats. De degradatie van elementen begint nu haar sporen achter te laten waardoor de kwaliteit van de panden achteruit gaat. Er moeten in 2021 reparaties uitgevoerd worden om de komende jaren een veilig en verantwoord onderdak te bieden.

Voor de bibliotheek is met name de binnenverlichting een aandachtspunt.

Levendig centrum
Een levendig centrum is van direct belang voor de inwoners van Baarn. Het centrum is de fysieke plek waar veel activiteiten samenkomen. Centra van dorpen en steden worden meer de plek voor ontmoeting (in de brede zin van het woord). Verlevendiging van het centrum zorgt voor meer voetstappen in het centrum, wat weer een positief effect heeft op behoud van voorzieningen en op de lokale economie en werkgelegenheid.

Een regiegroep van de Gouden Driehoek, bestaande uit vertegenwoordigers van de ondernemers, pandeigenaren en de gemeente, werkt het scenario Levendig Centrum uit, zoals dat is aangegeven in het Actieprogramma dat uw raad in september 2019 heeft vastgesteld. Bij de uitwerking worden ook andere partners en sectoren betrokken, waaronder welzijn, cultuur en inwoners. In 2020 ontwikkelt de Gouden Driehoek een visie voor het centrum. De visie geeft de stappen aan die vanaf 2021 worden gezet om de visie te implementeren. Als acties zijn afgerond volgen nieuwe acties. Na enkele jaren moet het visiedocument worden herijkt en verschuift de stip op de horizon. De drie partijen van de Gouden Driehoek hebben toegezegd ieder jaarlijks een bedrag bij te dragen aan een transitiefonds. Het betreft een bedrag van € 10.000 per jaar per deelnemende partij. Uit het transitiefonds worden acties gefinancierd die nodig zijn om invulling te geven aan de visie.

Verzelfstandiging markt
In samenhang met de toekomstige inrichting van de Brink doen we in 2020 onderzoek naar de mogelijkheden die een liberalisatie van de markt biedt. Het doel van de verzelfstandiging van de markt is het beëindigen van de betrokkenheid van de gemeente. Het betreft een zelfstandige positionering en coördinatie van de markt. In overleg met de marktcommissie worden de randvoorwaarden van de verzelfstandiging bepaald. Daarbij is aandacht voor een mogelijk breder aanbod en de effecten voor de inwoners. Het onderzoek vindt in 2020 plaats. Op dit moment is nog niet in te schatten of en welke (financiële) consequenties er voor 2021 zijn.

Paleis Soestdijk
De Meyer Bergman Erfgoed Groep heeft het plan ‘Made by Holland’ verder uitgewerkt en vertaald in een voorontwerp bestemmingsplan. De hiervoor benodigde onderzoeken zijn uitgevoerd en beoordeeld. Het bestemmingsplan en de onderzoeken worden opgesteld door en in opdracht van de eigenaar. De provincie Utrecht en de gemeente Soest werken samen met ons aan de voorbereiding, elk vanuit de eigen belangen en bevoegdheden. Een uitvoerig participatietraject met omwonenden, overige inwoners van Baarn en Soest en met maatschappelijke organisaties maakt nadrukkelijk onderdeel uit van de planvorming.

(Herziening van) een bestemmingsplan is een wettelijke taak. De herziening is nodig om het voorgenomen restauratie- en herstelplan te kunnen verwezenlijken. De complexiteit van de onderzoeken (die de initiatiefnemer laat opstellen en aanlevert) vraagt extra inzet bij de beoordeling ervan. Dit is eveneens van toepassing op de benodigde (overheids)communicatie.

Het voorontwerp-bestemmingsplan is in 2020 vastgesteld door de gemeenteraad, het doel is dat het ontwerp-bestemmingsplan in 2021 door uw raad wordt vastgesteld, met inachtneming van uitvoering van de amendementen en moties.

Baarnsche Zoom
In 2020 heeft uw raad voor de locatie Baarnsche Zoom de bouwstenen en de ontwikkelingsstrategie bepaald. In 2021 wordt het hieruit volgende ruimtelijk kader aanbesteed voor ontwikkeling aan geïnteresseerde partijen.

Gasontvangstation
Het gasontvangstation (GOS) aan de Drakenburgerweg wordt door de gemeente, Stedin en Gasunie verplaatst naar de overkant van de weg. Gasunie en Stedin zijn de werkzaamheden op de nieuwe locatie gestart. Deze wordt naar verwachting in 2020 in gebruik genomen. De vrijkomende locatie wordt vervolgens ontwikkeld als woonlocatie. Hiervoor worden meerdere scenario’s uitgewerkt, waaronder in ieder geval een scenario uitgaande van 100% sociale woningen.

Herontwikkeling Troelstralaan
Eemland Wonen en de gemeente werken samen aan het ontwikkelen van de locatie met seniorenwoningen aan de Troelstralaan. In samenspraak met diverse belanghebbenden is hiervoor in een participatietraject een schetsontwerp opgesteld. Naar verwachting wordt in 2020 gestart met de planologische procedure.

Overige ruimtelijke ontwikkelingen
Op diverse locaties in Baarn wordt een bijdrage geleverd aan transformatie- of woningbouwdoelstellingen. Hier wordt in overleg met ontwikkelaars, particulieren of Eemland Wonen nieuwbouw gerealiseerd. Op de locaties Nieuw Baarnstraat en De Loef is na jarenlange planvorming gestart met de bouw. Op de voormalige schoollocaties van Gaspard de Coligny en Montini zal de bouw, na een verkoopfase die langer heeft geduurd dan verwacht, waarschijnlijk in 2021 starten. Voor de herontwikkeling van de locatie Bakker Baarn naar woningbouw, zal 2021 in het teken staan van de bestemmingsplanprocedure.

Voor de grotere woningbouwlocatie Baarn Centraal wordt naar verwachting in 2021 de ruimtelijke procedure afgerond. Op locatie Heuveloordstraat 11A/B wordt naar verwachting nog in 2020 gestart met de bouw.

In januari 2020 is beroep ingesteld op het besluit om de omgevingsvergunning voor het plaatsen van een reclamemast op Sportpark Ter Eem niet te verlenen. De verwachting is dat de beroepsprocedure tot aan de Raad van State gevoerd wordt en dat in 2021 extra inzet nodig is van de organisatie en externe juridische ondersteuning. Als de rechter in (hoger) beroep oordeelt dat de omgevingsvergunning ten onrechte is geweigerd kan dit leiden tot een schadeclaim.

In nauwe samenwerking met de provincie wordt gewerkt aan het project Poort van Baarn. Er wordt een fietstunnel aangelegd onder de N221 vlak voor de A1. Daarnaast wordt de Escherrotonde aangepast en omgebouwd van een tweestrooksrotonde naar een veel veiliger turborotonde. In plaats van de huidige 5 aansluitende wegen wordt terug gegaan naar 4 aansluitingen wat de doorstroming en veiligheid ten goede komt. Om dit mogelijk te maken en een nieuwe aansluiting naar bedrijventerrein Noordschil te kunnen maken, wordt daarnaast ook een extra enkelstrooksrotonde aangelegd. De Drakenburgerweg wordt op deze nieuwe rotonde aangesloten. Om dit mogelijk te maken zal in lijn met recente afspraken met de provincie in 2021 het omgevingsplan worden opgesteld en wordt een start met de benodigde grondverwerving gemaakt.

Cultureel erfgoed
Op 29 mei 2019 heeft uw raad een integrale nota over het cultureel erfgoed van Baarn, met daaraan gekoppeld een uitvoeringsplan, vastgesteld. Een deel van dit uitvoeringsplan is het aanwijzen van ongeveer 152 nieuwe gemeentelijke monumenten. Een extern adviesbureau, het Monumenten Advies Bureau, is ingehuurd om redengevende beschrijvingen op te stellen van deze objecten. Met deze beschrijvingen kunnen wij een procedure starten om de panden aan te wijzen als gemeentelijk monument. Geschat wordt dat dit project halverwege 2021 afgerond zal zijn.

De andere onderdelen van het raadsbesluit Cultureel Erfgoed; archeologie en historisch cultuurlandschap, worden nog juridisch geborgd. Uw raad heeft ingestemd met het opstellen van een bestemmingsplan archeologie. Wij zijn voornemens dit bestemmingsplan te combineren met een bestemmingsplan historisch cultuurlandschap.

Beheer openbare ruimte

Terug naar navigatie - Beheer openbare ruimte

Gronddepot, vrachtwagenparkeerplaatsen en uitbreiding van de werf
Op 25 maart 2020 heeft uw raad besloten in principe medewerking te verlenen aan een verdere uitwerking van het schetsontwerp voor een gronddepot, vrachtwagenparkeerplaatsen en uitbreiding van de werf. In 2020 is de planologische procedure gestart. Naar verwachting zijn in 2021 de werkzaamheden voor de herinrichting van de locatie afgerond.

MJOP’s van wegen, riolering en groen
Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)
Het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) beschrijft het integraal meerjaren onderhoud van wegen, riolering en groen, Het IBOR sluit aan bij het in 2019 vastgestelde beeldkwaliteitsplan 2019 - 2028 en beschrijft hoe wij binnen tien jaar de openbare ruimte technisch op orde brengen. Dit realiseren wij door middel van een wijkgerichte en integrale aanpak. Het doel is vanaf 2028 de beheerachterstanden weggewerkt te hebben en conform de vastgestelde beeldkwaliteiten te kunnen onderhouden.

Bomen
In 2018 en 2019 zijn als gevolg van de uitzonderlijk lange hitteperiodes in de zomer meer bomen dood gegaan dan gebruikelijk. Met de eenmalig beschikbaar gestelde bedragen van € 40.000 in 2021 en € 40.000 in 2022 (perspectiefnota 2021 - 2024) worden nieuwe bomen geplant die niet waren voorzien in het bomenbeheerplan.

Openbare verlichting Baarn
De huidige overeenkomst met CityTec voor het onderhoud en in stand houden van de openbare verlichting is afgesloten in 2008 en wordt stilzwijgend jaarlijks verlengd. Deze overeenkomst voldoet niet meer aan de huidige wet- en regelgeving voor aanbestedingen en moet opnieuw aanbesteed worden. Daarnaast is voor de uitrol van het 5G-netwerk aanpassingen bij een aantal van de openbare verlichtingsmasten noodzakelijk.

Toerisme en Recreatie

Terug naar navigatie - Toerisme en Recreatie

Toerisme & Recreatie bieden veel kansen voor de lokale economie en werkgelegenheid. De focus in het beleid ligt op het versterken van de regionale samenwerking, zowel wat betreft het vormgeven van recreatieve infrastructuur als op het gebied van marketing. Daarbij richten we ons vooral op de Heuvelrug. Door in profilering en positionering gebruik te maken van de kracht van de regio kunnen we meer doen voor hetzelfde geld.

Daarnaast wordt ingezet op verbinding van de grote toeristische trekkers met het centrum van Baarn, zodat ook het centrum meer profiteert van toerisme en recreatie. Hierin wordt de relatie gelegd met het citymarketing programma Vorstelijk Baarn en met de visie Levendig Centrum.

In 2021 zouden de effecten van het beleidsplan Toerisme & Recreatie uit 2019 worden geëvalueerd. Gezien de grote gevolgen van de coronacrisis en de lockdown op de toeristische sector zal het moeilijk zijn harde uitspraken te doen over de effecten van het beleid op bijvoorbeeld bezoekersaantallen en omzet en werkgelegenheidscijfers in de sector of over het effect van de regionale samenwerking.

Wonen en werken

Terug naar navigatie - Wonen en werken

Woonvisie
‘Wonen’ is een speerpunt van het college. In 2019 is de Visie Wonen vastgesteld. In deze visie zijn verschillende opgaven benoemd en is een uitvoeringsprogramma opgenomen voor de komende jaren. De opgaven zijn onder meer het toevoegen van 850 woningen, toegankelijk en comfortabel wonen en verduurzaming van woningen. De opgaven zijn vertaald naar een concreet uitvoeringsprogramma.

Door de veranderende bevolkingssamenstelling met minder jongeren en meer ouderen, staat de variatie in het voorzieningenaanbod onder druk. Wij blijven inzetten op het versterken van het evenwicht in de bevolkingspiramide door meer kansen te bieden aan jongeren en gezinnen met kinderen. Daarbij is continuering van de nieuwbouwambitie nodig en aandacht voor sociale huurwoningen. Daarnaast is toegankelijkheid van de woning belangrijk, evenals een groei van geclusterde woonvormen voor ouderen.

Op diverse locaties in Baarn wordt een bijdrage geleverd aan de woningbouwdoelstellingen. Zo wordt in 2021 het woningbouwproject De Loef gerealiseerd. Er wordt verder gewerkt aan de realisatie van woningen op onder andere de locaties Troelstralaan en Montini. Voor de Baarnsche Zoom vindt in 2021 de aanbesteding plaats voor een ontwikkelende marktpartij die de planvorming en realisatie van de woningen op zich neemt.

In het uitvoeringsprogramma van de Visie Wonen is een groot aantal acties opgenomen, waarvan een deel doorlopend is. De acties worden binnen het meerjarig budget uitgevoerd.

 

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Als nadere uitwerking van het onderzoek ‘behoefteraming bedrijventerreinen en kantoren’ is in 2020 de Toekomstvisie Werklocaties Baarn opgesteld. Dit onderzoek is tot stand gekomen op basis van onderzoek, interviews en paneldiscussies met Baarnse ondernemers, vastgoedeigenaren en overige betrokkenen. Aan de raad is voorgesteld in september 2020 in te stemmen met de uitgangspunten, ruimtelijke principes, ontwikkelrichtingen, ambitie en strategie. Hoofddoelen zijn: meer ruimte voor economie, intensief, meervoudig en duurzaam ruimtegebruik en het versterken van de ruimtelijke kwaliteit. Bij het verder uitwerken van de plannen wordt nadrukkelijk de koppeling gemaakt met de plannen rondom de Poort van Baarn en de Baarnsche Zoom.

Bij alle plannen en projecten wordt het Baarnse bedrijfsleven intensief betrokken. We gebruiken hiervoor het Platform Ondernemend Baarn (POB). Belangrijk instrument bij de samenwerking tussen de gemeenten en de ondernemersnetwerken is de in 2019 gelanceerde website www.pobbaarn.nl en het daaraan gekoppelde bedrijvenregister. We gaan het gebruik hiervan stimuleren en intensiveren.

Mobiliteitsvisie
Verkeer en vervoer en mobiliteit zijn onvermijdelijke gevolgen van menselijke activiteiten. De ontwikkelingen op ruimtelijk, maatschappelijk, sociaal en technisch gebied vragen om een visie op het gebied van mobiliteit.
De gemeenteraad heeft in september 2020 de mobiliteitsvisie ter vaststelling aangeboden gekregen. In deze visie zijn de doelen geformuleerd die we willen bereiken en is een aanzet gedaan voor de uit te voeren projecten voor de komende jaren.

Uitvoeringsagenda mobiliteitsvisie 2021

Voor 2021 willen we met de volgende projecten aan de slag.

Agendapunten Bedrag (€)
Regionale snelfietsroutes, verkenningen. Plan van aanpak verbeteren recreatieve fietsroutes: 35.000
Transformeren deel van Drakenburgerweg en De Geerenweg: Onderzoek, ontwerp: 40.000
Parkeernormensystematiek aanpassen: 35.000
Aanpak doorgaand verkeer vanuit Hilversum en Soest 40.000
Duurzaam verkeersveilige infrastructuur: 50.000
Totaal 200.000

Hoogste prioriteit heeft het vorm geven van een duurzaam fietsnetwerk met de daarbij behorende voorzieningen zoals laadpunten. We willen in overleg met horeca en toeristische bestemmingen de mogelijkheden onderzoeken voor het realiseren van laadmogelijkheden voor elektrische fietsen.

De gemeenteraad heeft in een eerdere motie aandacht gevraagd voor de inrichting van de Drakenburgerweg en de Geerenweg. In 2021 willen we hiervoor de plannen ontwikkelen.

De gemeente Baarn heeft een verouderde parkeernormennota. Deze moet aangepast worden aan de huidige eisen en inzichten.

We willen onderzoek naar de verkeersstromen vanuit Hilversum en Soest om inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken na capaciteitsuitbreiding op het hoofdwegennet en de coronacrisis. Ook de afspraken met de provincie over de planontwikkeling rondom Soestdijk spelen hierbij een rol. Aan de hand van de resultaten kunnen wij inzicht verkrijgen in eventuele wenselijke maatregelen.

Om in te kunnen spelen op actuele zaken en behoeften van de inwoners is een budget gereserveerd waarmee we hierop snel in kunnen spelen. Insteek is daarbij zoveel mogelijk een inrichting te realiseren die voldoet aan de inrichtingseisen van het CROW.

Voor de financiering van onze ambities zijn wij voornemens om met ingang van 2021 een mobiliteitsvoorziening in te stellen waar jaarlijks t/m 2029 een geïndexeerd bedrag van € 200.000 in gestort wordt. Dit bedrag vormt de eerste vier jaar van de uitvoering van de mobiliteitsvisie. De looptijd daarvan is tien jaar.

Duurzaamheid

Terug naar navigatie - Duurzaamheid

Duurzaamheid is samen met Wonen en Ondernemen, het belangrijkste speerpunt in deze collegeperiode. Het onderwerp duurzaamheid kent naast deze bestuurlijke ambitie, waaronder het doen van onderzoek naar de mogelijkheden voor het verminderen van regels en financiële arrangementen, ook een aantal wettelijke taken, zoals de Regionale Energie Strategie (RES), de Transitievisie Warmte en daaropvolgend wijkuitvoeringsplannen.

Het Rijk heeft ons de opdracht gegeven de regie te nemen in de transitie naar duurzame warmte en duurzame elektriciteit. Met de Transitievisie Warmte en een uitnodigingskader voor grootschalige opwek van elektriciteit starten we met de invulling hiervan. De opdracht vanuit het landelijk Klimaatakkoord een regionale energiestrategie op te stellen, de RES, vergt daarnaast de nodige inzet en middelen vanuit onze organisatie. Deze parallel lopende lokale en regionale trajecten zullen elkaar wederzijds beïnvloeden en zo mogelijk ondersteunen.

In 2021 starten we met de wijkuitvoeringsplannen voor het leveren van duurzame warmte. Daarnaast hebben we inzichtelijk waar in Baarn geschikte plek is voor grootschalige energie met een uitnodigingskader en zal het definitieve bod van de Regionale Energie Strategie vastgesteld worden. Deze trajecten worden participatief vorm gegeven.

We ondersteunen pandeigenaren om hun pand transitieklaar te maken met onder andere voorlichtingscampagnes, inzicht in financieringsmogelijkheden en regelgeving en gezamenlijke inkoopacties (bijv. isolatie). Verder zullen we zonnepanelen op eigen daken voor zowel particulieren en bedrijven stimuleren evenals het opzetten van een tweede postcoderoos. Tot slot zullen we als gemeente het goede voorbeeld geven door onze inkoop verder te verduurzamen. Onze openbare ruimte en eigen vastgoed zal ook verder verduurzaamd worden en is opgenomen bij het betreffende bestuurlijk product. Dit geldt ook voor duurzame mobiliteit dat onderdeel uitmaakt van de mobiliteitsvisie. Voor vastgoed moet nog een ontwikkelopgave worden uitgewerkt om de duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken.

Na afronding van deze plannen zal de inzet voor deze opgave zeker niet klaar zijn. De concrete uitwerking zal meer middelen en inzet vergen dan tot nu toe het geval is. Er moeten diverse uitvoerings-, ondersteunings- en stimuleringstrajecten worden opgestart of geïntensiveerd. Ook zijn participatietrajecten nodig om deze rol goed in te vullen. Daarom verhogen we conform de Perspectiefnota structureel het budget dat voor energietransitie beschikbaar is. Zo kunnen we onze inwoners de ondersteuning, duidelijkheid en inspraakmogelijkheid geven die in dit transitieproces nodig is. Ook kunnen we daarmee voldoende aandacht geven aan het tijdig transitieklaar maken van panden en de transitie naar duurzame warmte en elektriciteit. Tot slot geven we daarmee invulling aan onze voorbeeldrol, waarmee we bedrijven, organisaties en instellingen ertoe bewegen in deze transitie ook hun verantwoordelijkheid te nemen.

We trekken in dit alles gezamenlijk op met onze partners in de energietransitie, zoals Stedin en Eemland Wonen en benutten het maatschappelijk potentieel dat bij de partijen in de Baarnse Klimaatalliantie aanwezig is.

Om de activiteiten van bovenstaande doelstellingen uit te kunnen voeren, zijn conform de Perspectiefnota vanaf 2021 extra structurele middelen in de begroting opgenomen. Daarnaast is de PM-post voor meer menskracht ingevuld. Hiermee kunnen we uitvoering geven aan de onderstaande activiteiten voor onze duurzaamheidsambities.

1 Stimuleren en faciliteren pandeigenaren om duurzaamheids-maatregelen te nemen: isoleren en zon op eigen dak € 180.000
-Financiële arrangementen / versoepel regelgeving
-Communicatie: informeren /  voorlichtingscampagnes
-Gezamenlijke inkoopacties (winst uit je woning)
Door stimuleren en faciliteren met bovenstaande middelen willen we dat 100 woningen in 2021 voorzien zijn van basis isolatie niveau en elektrisch koken bovenop het huidige aantal en 50 woningen van het aardgas af op verantwoorde en betaalbare wijze.
2 Stimuleren en faciliteren kleinschalige energie opwek: postcoderoos en PV panelen op bedrijfsdaken €   10.000
Door stimuleren en faciliteren streven we naar 1 extra postcode roos en 2 bedrijven die PV panelen op hun dak plaatsen
We streven naar 1 openbare parkeerplaats met PV panelen
3 Inzicht in mogelijkheden grootschalige energie opwek: RES / uitnodigingskader €   30.000
We nodigen twee energie ondernemers uit om te kijken naar mogelijkheden grootschalige energie opwek in Baarn
4 Duurzame warmte: haalbaarheidstoets / wijkuitvoeringsplannen €   50.000
Naar aanleiding van de haalbaarheidstoets starten we met het eerste wijkuitvoeringsplan
5 Goede voorbeeld: verduurzamen inkoop / dienstreizen / programma ondersteuning €   30.000
In Q2 2021 zijn alle medewerkers getraind op MVI en kopen duurzaam in
In 2021 verlopen 60% van de dienstreizen duurzaam
Extra FTE: 0,5 programmamanagement: €   40.000
Extra FTE: 0,9 projectleider energietransitie: €   70.000
Wijkuitvoeringsplannen & participatie

300 Ontwikkeling / RO Beleid

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Doelstelling 300.1 Levendig Centrum

Terug naar navigatie - Doelstelling 300.1 Levendig Centrum

Het centrum is een plek van ontmoeting. De Brink heeft de functie van een agora. Dit was in de oudheid de plek waar cultuur, politiek en handel samenkomen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 300.2 Gasontvangstation

Terug naar navigatie - Doelstelling 300.2 Gasontvangstation

Het verplaatsen van het GOS naar de overkant van de weg. De vrijkomende locatie ontwikkelen als woonlocatie.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 300.3 Troelstralaan

Terug naar navigatie - Doelstelling 300.3 Troelstralaan

Herontwikkelen van de locatie met senioren-woningen aan de Troelstralaan.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 300.4 Paleis Soestdijk

Terug naar navigatie - Doelstelling 300.4 Paleis Soestdijk

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 300.6 Omgevingswet

Terug naar navigatie - Doelstelling 300.6 Omgevingswet

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 300.8 Duurzaamheid / energietransitie

Terug naar navigatie - Doelstelling 300.8 Duurzaamheid / energietransitie

In samenwerking met onze lokale en regionale partners onze inzet intensiveren om in 2030 zoveel mogelijk klimaatneutraal te zijn om te voldoen aan de landelijke klimaatdoelstellingen.

• 2030: 49% CO2 reductie tov 1990;
• 2050: energieneutraal en aardgasvrij.

De gemeente Baarn heeft hierin een voorbeeldfunctie te vervullen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 300.10.2 Versterken Toerisme & Recreatie: Samenhang van het toeristisch aanbod en verbinding van het centrum met de toeristische toppers via verhalen en thema’s.

Terug naar navigatie - Doelstelling 300.10.2 Versterken Toerisme & Recreatie: Samenhang van het toeristisch aanbod en verbinding van het centrum met de toeristische toppers via verhalen en thema’s.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 300.10.3 Versterken Toerisme & Recreatie: Toeristische attracties (inclusief het centrum) zijn vindbaar, bereikbaar en toegankelijk.

Terug naar navigatie - Doelstelling 300.10.3 Versterken Toerisme & Recreatie: Toeristische attracties (inclusief het centrum) zijn vindbaar, bereikbaar en toegankelijk.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 300.11.1 Economie: Een aantrekkelijk ondernemersklimaat met voldoende ruimte voor het lokale bedrijfsleven om goed te kunnen functioneren/groeien.

Terug naar navigatie - Doelstelling 300.11.1 Economie: Een aantrekkelijk ondernemersklimaat met voldoende ruimte voor het lokale bedrijfsleven om goed te kunnen functioneren/groeien.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 300.11.2 Economie: Een hechte relatie met het lokale bedrijfsleven.

Terug naar navigatie - Doelstelling 300.11.2 Economie: Een hechte relatie met het lokale bedrijfsleven.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 300.11.3 Economie: Faciliteren van samenwerking tussen de Baarnse ondernemersnetwerken en stimuleren van business-to-business tussen het lokale bedrijfsleven en de gemeente.

Terug naar navigatie - Doelstelling 300.11.3 Economie: Faciliteren van samenwerking tussen de Baarnse ondernemersnetwerken en stimuleren van business-to-business tussen het lokale bedrijfsleven en de gemeente.

Op basis van de website pobbaarn.nl en het daaraan gekoppelde bedrijvenregister.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 300.11.4 Economie: Bedrijven stimuleren en faciliteren bij het slimmer en duurzamer ondernemen.

Terug naar navigatie - Doelstelling 300.11.4 Economie: Bedrijven stimuleren en faciliteren bij het slimmer en duurzamer ondernemen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Beleidsindicator 300

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Economie Norm Peildatum begr 2021 Rekening Begroting Begroting Landelijk
en landelijk 2019 2020 2021 2019
Functiemenging Aantal banen per woning 2019 50,3% 53,2%
Vestiging bedrijven Vestigingen per 1000 inwoners 2019 211,2 151,6
Volkshuisvesting, RO, stedelijke vernieuwing Peildatum begr 2021 Rekening Begroting Begroting Landelijk
Norm en landelijk 2019 2020 2021 2019
Gemiddelde WOZ waarde x € 1.000,- 2015 - 2019 € 329.000 € 321.000 € 329.000 € 248.000
Nieuw gebouwde woningen Per 1000 woningen 2019 82 94 6,8 9,2
Demografische druk Totale bevolking tov 20 - 65 jaar 2020 81,7% 81,7% 83,2% 70,0%
Gemeentelijke woonlasten Eenpersoons huishouden 2020 € 832 € 822 € 862 € 700
Meerpersoons huishouden 2020 € 832 € 822 € 862 € 773

Toelichting beleidsindicatoren

Landelijk zien we een stijgende trend van de gemiddelde WOZ waarde. Ook in onze gemeente is de afgelopen jaren de WOZ waarde gestegen. Dat geldt ook voor de gemiddelde verkoopprijs van een woning in Baarn.

In de visie Wonen 2019 hebben wij als ambitie opgenomen om tot 2030 nog circa 850 woningen toe te voegen. Dat betekent dat wij tot 2030 gemiddeld 75 woningen per jaar moeten bouwen.

De demografische druk geeft inzicht in de verhouding van het niet-werkende deel van de bevolking ten opzichte van het werkende deel van de bevolking. Het is een algemeen beeld dat mensen steeds ouder worden. In Baarn is dat niet anders. De demografische druk stijgt in Baarn vanwege de ouder wordende bevolking. Daarmee bevestigt het percentage het beeld van de bevolkingsopbouw van Baarn.

Gemeentelijke woonlasten stijgen onder invloed van de stijging van de afvalstoffen.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Volksgezondheid en Milieu Norm Peildatum begroting 2021 Rekening Begroting Begroting Landelijk
en landelijk 2019 2020 2021 2019
Huishoudelijk afval kg per inwoner 2018 153 166 172
Hernieuwbare elektriciteit Procentueel 2018 4,5% 4,5% 18,5%

Toelichting huishoudelijk restafval

Huishoudelijk restafval bestaat uit fijn en grof afval. De omvang van het fijn restafval daalt in 2020 ten opzichte van 2019 als gevolg van de invoering van het omgekeerd inzamelen begin 2020. In 2021 wordt een omvang van het fijn restafval verwacht die gelijk is aan die in 2020. Hier is een administratieve reden voor. De in de rapportages genoemde hoeveelheden grof restafval per inwoner is de hoeveelheid na scheiding. Het aandeel afgevoerd grof restafval dat wordt geaccepteerd als recycling, neemt als het gevolg van veranderde regelgeving sterk af. Hierdoor vindt een verschuiving plaats van herbruikbaar grof afval naar grof restafval. De hoeveelheid grof restafval neemt in 2021 toe als gevolg van veranderende regelgeving. Daardoor neemt de totale hoeveelheid huishoudelijk restafval ook toe.

310 Beheer openbare ruimte

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Doelstelling 310.1 Gronddepot, vrachtwagenparkeerplaatsen en uitbreiding van de werf

Terug naar navigatie - Doelstelling 310.1 Gronddepot, vrachtwagenparkeerplaatsen en uitbreiding van de werf

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 310.2 Mobiliteit

Terug naar navigatie - Doelstelling 310.2 Mobiliteit

Op basis van een vastgestelde mobiliteitsvisie waarin onze doelen zijn aangegeven gaan we aan de slag met de uitvoeringsagenda zoals eerder vermeld.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 310.3.1 Beheer Openbare ruimte: Behoud van het groene karakter, het vergroten van de biodiversiteit en leveren van een positieve bijdrage aan het veranderend klimaat (Groenvisie 2020). Samen met onze inwoners.

Terug naar navigatie - Doelstelling 310.3.1 Beheer Openbare ruimte: Behoud van het groene karakter, het vergroten van de biodiversiteit en leveren van een positieve bijdrage aan het veranderend klimaat (Groenvisie 2020). Samen met onze inwoners.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 310.4 Openbare speelruimte

Terug naar navigatie - Doelstelling 310.4 Openbare speelruimte

Voldoende veilige en toegankelijke speelvoorzieningen, tot stand gekomen met actieve betrokkenheid van de inwoners.

Wat gaan we daarvoor doen?

320 Gesloten systemen (riolering, afvalverwijdering, begraafplaats)

Gesloten systemen (Riolering, Afvalverwijdering, Begraafplaats)

Terug naar navigatie - Gesloten systemen (Riolering, Afvalverwijdering, Begraafplaats)

De gemeente heeft een zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater. Onderdeel daarvan is de aanleg en het beheer van de riolering. We voeren afvalwater af om gezondheidsrisico’s te voorkomen. We houden regenwater gescheiden van afvalwater. We houden het zoveel mogelijk vast waar het valt om te anticiperen op de klimaatverandering (wateroverlast én droogte). Door een gestructureerde aanpak van het afkoppelen, een goed ontwerp van het watersysteem bij nieuwbouw en door het ontwikkelen van goede monitoringsinstrumenten voorkómen we dat afkoppelen leidt tot grondwaterproblemen.

Vanuit het Platform Water Vallei en Eem en in het Afvalwaterteam Baarn–Soest sturen we op drie K’s die beschreven staan in het landelijke Bestuursakkoord Water (BAW): Kwaliteit, Kwetsbaarheid en Kosten. Ook geven we in het Platform Water Vallei en Eem op regionaal niveau invulling aan klimaatadaptatie. Deze regionale aanpak stemmen we af op ons eigen klimaatadaptatieplan met uitvoeringsagenda, die we in 2021 verder uitwerken.

We voeren de maatregelen uit van het GWRP Baarn-Soest 2018 - 2022. Speerpunt daarin is het intensiveren van het afkoppelen van verhard oppervlak (openbaar en particulier).

Een voorbeeld van een project waarbij we het hemelwater afkoppelen van het riool is project Molenweg en omgeving (Molenweg, Krugerlaan, Steijnlaan, Smutslaan en deel Nassaulaan). Als pilot wordt onderzocht of, naast de openbare weg, ook de woningen afgekoppeld kunnen worden. Door nog beter te meten en monitoren krijgen we nog meer grip op het functioneren van de riolering. Voor de klimaatadaptie wordt ook met de andere disciplines samengewerkt.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Doelstelling 320.1 Riolering & Water

Terug naar navigatie - Doelstelling 320.1 Riolering & Water

Toekomstbestendig riolerings- en watersysteem

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 320.3 Afval: Van afval naar grondstof.

Terug naar navigatie - Doelstelling 320.3 Afval: Van afval naar grondstof.

Van afval naar grondstof. 

Maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar in 2025.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 320.4 Begraafplaats

Terug naar navigatie - Doelstelling 320.4 Begraafplaats

Het bereiken van een goede beeldkwaliteit voor deze bijzondere plek, waarbij alle beheerkosten gedekt worden door de grafrechten.

Wat gaan we daarvoor doen?

Financiële begroting en toelichting programma 3

Programma 3

Terug naar navigatie - Programma 3

Voor elk programma hebben wij in de kolom “Begroting 2020” de primitieve begroting opgenomen. Dit is de basis voor de toelichting op de verschillenanalyse.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Lasten
300 Ontwikkeling 4.714 4.483 4.221 4.201 4.190
310 Beheer 4.840 4.879 4.596 4.599 4.155
320 Gesloten systemen 4.926 6.077 6.072 6.053 6.041
Totaal Lasten 14.480 15.439 14.889 14.852 14.386
Baten
300 Ontwikkeling -763 -113 -113 -113 -113
310 Beheer -316 -974 -838 -901 -446
320 Gesloten systemen -6.450 -8.085 -8.085 -8.085 -8.091
Totaal Baten -7.529 -9.172 -9.037 -9.099 -8.650
SALDO van baten en lasten 6.951 6.266 5.852 5.753 5.736
Onttrekkingen
999 Reserves -815 -409 -110 -10 0

Mutatie reserves

Terug naar navigatie - Mutatie reserves

 

 

Mutaties reserves 2021 Bedrag * (€ 1.000)
Omgevingswet 195
Poorthuis 75
Bomenplan 40
Communicatie en RO projecten 95
App meldingen openbare ruimte 4
Totaal 409

Toelichting verschillen begroting 2020 versus begroting 2021

Terug naar navigatie - Toelichting verschillen begroting 2020 versus begroting 2021

 

 

 

 

 

Product 300: RO Beleid/Ontwikkeling Begroting 2020 Begroting 2021 Te verklaren V/N
Lasten 4.714 4.483 -231 V
PPN 2021 Mobiliteitsvisie 200 N
PPN 2021 App voor meldingen openbare ruimte 16 N
PPN 2021 duurzaamheid. 260 N
Vervallen incidenteel budget 2020 verplaatsen gasontvangstation in 2021. -593 V
Overige verschillen. -114 V
Totaal -231 V
Baten -763 -113 650 N
Geen onttrekking uit de voorziening verplaatsing gasontvangstation in 2021 voor dekking van de kosten verplaatsen gasontvangstation. 593 N
Overige verschillen. 57
Totaal 650 N
Saldo 419 N
Product 310: Beheer openbare ruimte Begroting 2020 Begroting 2021 Te verklaren V/N
Lasten 4.840 4.897 39 N
Vervanging lichtmasten voor het 5G netwerk. 66 N
PPN 2021 incidenteel budget voor onderhoud Poorthuis. 75 N
PPN 2021 incidenteel budget herplanting bomen. 28 N
Budget 2021 voor onderhoud gebouwen. 644 N
Mutatie storting voorziening onderhoud gebouwen: vervallen incidenteel extra storting in 2020 (-710). -710 V
Overige verschillen. -64 V
Totaal 39 N
Baten -316 -974 -655 V
Onttrekking uit voorziening onderhoud gebouwen 2021 -644 V
Overige verschillen -11
Totaal -655 V
Saldo -616 V
Product 320: Gesloten systemen Begroting 2020 Begroting 2021 Te verklaren V/N
Lasten 4.926 6.077 1.161 N
PPN 2021 stijging kosten RMN (inzameling en verwerking afval), exclusief extracomptabele toegerekende kosten (619K - 87K) 532 N
PPN 2021 investeringen riolering. -700 N
Overige verschillen -71 V
Totaal 1.161 N
Baten -6.450 -8.085 -1635 V
PPN 2021 stijging tarieven afvalstoffenheffing als gevolg van de stijging van de kosten van RMN inclusief hogere extracomptabele toegerekende kosten. -619 V
PPN 2021 verhoging inkomsten recyclingstation door hogere kosten RMN -31 V
Hogere onttrekking uit de voorziening riolering ter dekking van de investeringen en (groot) onderhoud riolering. -700 V
Actualisatie raming begroting 2021 opbrengsten rioolheffing. -120 V
Overige verschillen (met name indexering) -165 V
Totaal -1635 V
Saldo 0 N

* Vooralsnog zijn de investeringen in de riolering, overeenkomstig voorgaande jaren in de exploitatie opgenomen. Op korte termijn zal een voorstel worden gedaan om deze investeringen in het MIEP op te nemen.