Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording zijn verbonden partijen externe organisaties waarin de gemeente zowel een bestuurlijk belang als een financieel belang heeft. Het gaat dan om Gemeenschappelijke Regelingen op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR) en om deelnemingen in vennootschappen, verenigingen en stichtingen. Onder een bestuurlijk belang wordt verstaan: een zetel in het bestuur van de verbonden partij, of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in het geval van faillissement van de verbonden partij en/of als de financiële problemen bij de Verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente (overigens geldt dit niet bij deelnemingen in een NV).

Verbonden partijen dienen een publiek, openbaar belang. De gemeente blijft uiteindelijk verantwoordelijk voor het realiseren van de beoogde doelstellingen van de beleidsprogramma’s waaraan de verbonden partij in meer of mindere mate een bijdrage levert. De raad heeft een kaderstellende en controlerende taak en ziet erop toe dat de verbonden partijen bijdragen aan de doelstellingen in de programma’s.

In 2020 is de geactualiseerde nota Regionale samenwerking en verbonden partijen vastgesteld. Met de actualisering is enerzijds ingezet op procesverbetering en anderzijds op een optimalisatie van de kwalitatieve aansturing op de verbonden partijen en regionale samenwerking voor zowel raad, college als ambtelijke organisatie.

Het college rapporteert de raad gedurende het jaar in de P&C-documenten over relevante ontwikkelingen zoals het aangaan of beëindigen van verbonden partijen, wijzigingen in de doelstellingen of nieuwe financiële risico’s en beleidswijzigingen in de uitvoering van de taken.

Risicoprofielen

Terug naar navigatie - Risicoprofielen

In deze begroting zijn de verbonden partijen op basis van de risicoanalyse ingedeeld in verschillende pakketten. Hoe groter het bestuurlijk en/of financieel belang bij een verbonden partij, des te intensiever zijn de sturing op de partij en de informatievoorziening aan de gemeenteraad.

Om te komen tot sturing die recht doet aan de omvang en risico’s van de verbonden partij, zijn er drie pakketten: (1) het Basispakket; (2) het Pluspakket; en (3) het Pluspluspakket.

Op basis van het financiële en bestuurlijke belang en risicobepaling, zijn de verbonden partij geplaatst in één van de pakketten. Dit gebeurt op basis van het hieronder weergegeven model.

Verbonden partijen die op beide vlakken laag scoren én partijen die slechts op één vlak gemiddeld scoren, worden ingedeeld in het Basispakket. 

Verbonden partijen die op beide vlakken gemiddeld scoren én partijen die slechts op één vlak hoog scoren, worden ingedeeld in het Pluspakket.

Tot slot worden de verbonden partijen die op beide vlakken hoog scoren, ingedeeld in het Pluspluspakket.

Bij het Basispakket is de informatievoorziening en de verantwoording conform de reguliere P&C-cyclus. Bij het Plus- en Pluspluspakket is er een hogere frequentie van overleg en rapportages.

 

 

 

Overzicht risicoprofiel verbonden partijen

Verbonden partij Risicoprofiel
Basis Plus PlusPlus
Gemeenschappelijke regelingen
Uitvoeringsorganisatie BBS BBS
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht RUD
Regionale ICT Dienst Utrecht RID
Veiligheidsregio Utrecht VRU
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort eo RWA
Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst regio Utrecht GGDrU
Reinigingsbedrijf Midden Nederland RMN
Afvalverwijdering AVU AVU
Stichtingen
St. Openbaar onderwijs Eem Vallei Educatie
Deelnemingen
NV Bank Nederlandse gemeenten BNG
Vitens NV
Amfors Holding BV

Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)

Terug naar navigatie - Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS)

Doel

Uitvoering geven aan de wettelijke taken als gevolg van de Participatiewet en aanverwante regelgeving inclusief re-integratie werkzaamheden. Daarnaast de uitvoerende taken van de zorgadministratie voor Baarn,
Bunschoten en Soest en het werkgeverschap van de lokale teams.

Deelnemende partijen

Baarn, Bunschoten, Soest

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder T.G.W. Jansma

Financiële ontwikkeling

In de Kadernota BBS 2021 vraagt BBS extra middelen naar aanleiding van: ontwikkelingen cultuurtraject, ontwikkeling van de doelgroep met een achterstand tot de arbeidsmarkt, de verschuiving van het jongerenloket en personeelskwesties. Ten opzichte van de begroting 2020 van BBS worden de lasten voor Baarn in 2021 met € 117.000 verhoogd. Dit zit hem met name in stijgende personeelskosten. De baten nemen af met € 19.000. De totale bijdrage voor Baarn gaat in 2021 hierdoor met € 137.000 (€ 136.000 en € 1.000 afrondingsverschil) omhoog ten opzichte van 2020 naar € 8.924.000. De apparaatskosten 2021 bedragen € 2,799 miljoen en maken onderdeel uit van de totale bijdrage.

Inhoudelijke ontwikkeling

In december 2020 heeft de raad de evaluatie van BBS ontvangen. Naar aanleiding hiervan zal in 2021 een kerntakendiscussie gevoerd worden door de drie opdracht gevende gemeenten. De uitkomst van deze kerntakendiscussie kan gevolgen hebben voor de taken die bij BBS belegd zijn. De raad heeft het bestuur van BBS middels een zienswijze verzocht de effecten van de evaluatie en daaropvolgende kerntaken discussie mee te nemen in de volgende BBS begroting. Naar aanleiding van de evaluatie en kerntakendiscussie BBS zullen in 2021 ook de mogelijkheden worden onderzocht om RWA Amfors open te stellen voor inwoners met een indicatie garantiebaan.

In het licht van de huidige context zal BBS de raad in 2021 frequent hoogte te brengen van de ontwikkelingen rondom de bestandstoename als gevolg van de corona crisis en wat dit voor consequenties heeft voor zowel de kwaliteit van de dienstverlening als voor de financiële situatie. Op het moment van schrijven wordt ingeschat dat een bestandstoename van 40% in de zomer van 2021 realistisch is.

Tevens wordt in 2021 prioriteit gegeven aan de afbouw van het ziekteverzuim. BBS zal structureel monitoren op het behalen van de doelstelling van 6% gemiddeld verzuim eind 2021. De raad wordt op de hoogte gehouden van de voortgang via de kwartaalrapportages BBS.

Risico’s

  • De corona-crisis zal het aantal cliënten van BBS sterk doen toenemen. De te verwachten ontwikkelingen zijn helaas nog te onvoorspelbaar om exact te kwantificeren. Daarom is BBS voornemens met een wijziging van de begroting 2021 te komen zodra zij goed inzicht heeft in de gevolgen van de crisis.
  • De solvabiliteit is 0%. BBS heeft geen eigen vermogen om tegenvallers zelf op te vangen. Het gevolg is dat deelnemende gemeenten er steeds voor moeten zorgen dat BBS over voldoende middelen beschikt om tijdig aan haar verplichtingen tegenover derden te kunnen voldoen en goede dienstverlening te kunnen blijven bieden. Dit onderwerp komt aan bod in de evaluatie van BBS die in december 2020 is afgerond en wordt opgepakt in de kerntakendiscussie in 2021.
  • De afbouw van het ziekteverzuim lukt minder goed dan gewenst door blijvend hoge werkdruk, niet optimale arbeidsomstandigheden en/of persoonlijke omstandigheden. Dit leidt tot stijgende uitvoeringskosten. BBS probeert dit risico te beheersen door het opvoeren van de ondersteuning vanuit HR en het doorontwikkelen van een goed ziekverzuimbeleid waardoor vroegtijdige preventiemaatregelen genomen kunnen worden. Het doel is het terugdringen van het gemiddeld ziekteverzuim van 11% in 2019 naar 6% eind 2021. De raad zal op de hoogte worden gehouden van de voortgang via de kwartaalrapportages BBS. Het verzuimbeleid komt ook aan bod in de evaluatie BBS die in december 2020 is afgerond.

Risicoprofiel

Pluspakket.

Financiën

Uitvoeringsorganisatie BBS Rekening Begroting Begroting
66232469/42410 2019 2020 2021
Eigen vermogen 0 0 0
Vreemd vermogen 1.619 4.586 4.586
Balanstotaal 1.619 4.586 4.586
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 0% 0% 0%
Resultaat 0 0 0
Bijdrage Baarn (Apparaatskosten) 2.650 2.410 2.799
Bedragen x € 1.000,-

Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)

Terug naar navigatie - Regionaal Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)

Doel

Namens de gemeenten uitvoering geven aan (een aantal) taken van de Wet milieubeheer (Wm) en de Wet algemene bepaling omgevingsrecht (Wabo).

Deelnemende partijen

Baarn, Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Soest, Eemnes, Utrecht, Lopik, Houten, Nieuwegein.

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder J.L. Vissers.

Financiële ontwikkeling

Er zijn geen financiële knelpunten. De deelnemersbijdrage in de ontwerp Kadernota 2021 stijgt met € 14.000 tot € 435.000.

Inhoudelijke ontwikkeling

Omgevingswet, Energietransitie, klimaatadaptatie en duurzame leefomgeving, Voormalig Programma Aanpak Stikstof en Organisatieontwikkeling. Die laatste is onder andere nodig voor de uitvoering van taken die voortvloeien uit de Omgevingswet.

Risico’s

Geen.

Risicoprofiel

Basispakket.

Regionale uitvoeringsdienst (RUD) Rekening Begroting Begroting
67233302/42410 2019 2020 2021
Eigen vermogen 1.332 886 892
Vreemd vermogen 2.411 1.710 1.700
Balanstotaal 3.743 2.596 2.592
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 36% 34% 34%
Resultaat 416 11 6
Bijdrage Baarn 400 421 435
Bedragen x € 1.000,-

Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)

Terug naar navigatie - Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)

Doel

De RID Utrecht is de ICT-dienstverlener die de ICT-infrastructuur beheert voor de deelnemende gemeenten en gemeenschappelijke regelingen.

De dienstverlening is blijvend afgestemd op de (veranderende) behoefte van de deelnemers. In het dagelijks gebruik van deze infrastructuur en diensten worden de gebruikers ondersteund. Met als doelen: een veilige digitale dienstverlening, een flexibele werkomgeving, tevreden gebruikers en minder meerkosten.

Deelnemende partijen

Gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Soest, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede.

Gemeenschappelijke regelingen Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug, Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Baarn, Bunschoten, Soest (BBS).

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder H. Prakke.

Financiële ontwikkeling

Met ingang van 2021 vindt een structurele besparing van € 12.000 plaats, voornamelijk door de herijking van de verdeelmethodiek. Er wordt versneld ingezet op de implementatie van Microsoft 365. De bijdrage van Baarn voor de implementatiekosten en de structurele kosten, die hieruit voortvloeien, worden opgevangen binnen de huidige meerjarenbegroting van Baarn.

Inhoudelijke ontwikkeling

In 2021 ontwikkelt de RID zich verder tot een ‘flexibele en servicegerichte leverancier van informatiseringsoplossingen voor de RID-deelnemers”. Om dat te bereiken wordt gewerkt conform 5 beleidssporen:

  • Samenwerking: De gezamenlijke beleving van de visie, missie en ambitie en de gedeelde verantwoordelijkheid om deze tot realisatie te brengen.
  • Organisatie: Het (beter) invullen, inzetten en onderhouden van de aanwezige systematiek (structuur, hiërarchie, taakverdeling) ten behoeve van eigenaarschap, overleg en onderling vertrouwen.
  • Diensten: Het (opnieuw) gezamenlijk vormgeven van diensten in lijn met de gedeelde verantwoordelijkheid en missie/ visie.
  • Processen: De huidige praktijk (grip op flow, type en karakter van het werk) gericht op het verbeteren van de effectiviteit van de samenwerking en een hogere mate van operationele controle.
  • Projecten: De inrichting, aansturing en besturing van programma’s en projecten zowel intern als extern.

De uitgangspunten daarbij zijn: onderbrengen van applicaties in de “cloud”, betere kostentoerekening (meer op basis van gebruik), meer flexibiliteit, betere schaalbaarheid, kortere implementatieperiode, meer gebruikersgemak en betere beveiliging.

Het programma Infra 2021 dat in 2019 is gestart geeft uitvoering aan de gestelde ambities. Het omvat de projecten die de RID in nauwe samenwerking met de deelnemende organisaties moet uitvoeren om er voor te zorgen dat in 2021 alle medewerkers altijd en overal veilig kunnen (samen)werken.

In lijn met het koersdocument zijn de RID-deelnemers bovendien gestart met het kwartier maken van de samenwerking op het gebied van de informatievoorziening. Het uitgangspunt daarvan is vraagbundeling, harmonisatie van applicaties en vermindering van de kwetsbaarheid. Door de kracht van het collectief te benutten kan meer waarde worden toegevoegd aan de dienstverlening van de deelnemers.

De RID-deelnemers staan gezamenlijk voor een grote opgave. De ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. De situatie rondom het coronavirus maakt bovendien duidelijk dat onder dergelijke omstandigheden steeds meer van de overheid verwacht wordt. Digitalisering stelt ons in staat om eenvoudiger informatie uit te wisselen en biedt daarmee kansen voor snellere en betere besluitvorming. Daarbij worden we wel in toenemende mate geconfronteerd met tegenstrijdige verwachtingen; tijds- en plaatsonafhankelijk kunnen werken met enerzijds meer openheid en transparantie en anderzijds betere bescherming van (persoons)gegevens. Dit alles maakt uw uitdaging op digitaliseringsgebied steeds groter, met informatiebeveiliging als actueel thema.

Ten gevolge van de Corona crisis wordt nog onderzocht wat er nodig is om de structurele inzet van MS365 te kunnen versnellen.

Risico’s

Het risico- en beheermanagement zijn in control. De RID ontvangt jaarlijks de ISAE3402 type II verklaring, die zich sterk richt op risicobeheersing. De RID heeft op alle geselecteerde processen goedkeuring ontvangen. In 2020 zijn de RID processen aangepast op de Baseline informatiebeveiliging Overheid (BIO), het programma Infra2021 en de transitie naar een servicepartner.

Risicoprofiel

Pluspakket.

 

Regionale ICT Dienst Utrecht (RID) Rekening Begroting Begroting
60405006/42410 2019 2020 2021
Eigen vermogen 156 60 60
Vreemd vermogen 4.700 7.040 6.540
Balanstotaal 4.856 7.100 6.600
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 3% 1% 1%
Resultaat 82 0 0
Bijdrage Baarn 909 984 919
Bedragen x € 1.000,-

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Doel

Het doel van de Veiligheidsregio Utrecht is de kwaliteit van de rampenbeheersing, crisisbeheersing en noodhulpverlening in de regio Utrecht te verbeteren.

Deelnemende partijen

Alle Utrechtse gemeenten

Bestuurders

Algemeen bestuur: Burgemeester M. A. Röell.

Financiële ontwikkeling

Voor 2021 wordt geen aanvullende bijdrage gevraagd voor de bijstelling van nieuw beleid. De bijdrage voor Baarn inclusief het pluspakket is voor 2021 € 1.590.000.

Inhoudelijke ontwikkeling

Het programmaplan bestaat uit één programma, Veiligheidsregio Utrecht, dat is opgebouwd uit de volgende programmaonderdelen: Risicobeheersing, Crisisbeheersing, GHOR, Brandweer, Meldkamer en Algemeen. Het beleid voor deze programmaonderdelen is niet gewijzigd. De hoofdtaken van het onderdeel risicobeheersing zijn adviseren, toezicht houden en vergroten veiligheidsbewustzijn.

Crisisbeheersing richt zich in de komende jaren vooral op het uitvoeren van de doelstellingen uit het crisisplan 2020 - 2022 en de samenwerking met de veiligheidsregio’s Gooi & Vechtstreek en Flevoland.

De GHOR wil het voortouw nemen in het met zorgketenpartners werken aan het waarborgen van de capaciteit voor opgeschaalde spoedzorg. Daarnaast wil de GHOR de toezichtrol versterken door meer zicht te krijgen op het zorgrisicoprofiel van de regio.

De brandweer richt zich vooral op het (vrijwillige) personeel en het materieel. Paraatheid en betrokkenheid zijn de speerpunten.

De meldkamer stuurt vooral op de kwaliteit en de bruikbaarheid van de informatie waarover zij beschikt, en de snelheid waarmee deze beschikbaar komt voor de uitvoering van de hulpdiensten.

Risico’s

De financiële risico's hebben te maken met exogene ontwikkelingen die (mogelijk en/of op termijn) een financieel effect hebben op de begroting van de VRU. Deze worden niet op lokaal of regionaal niveau bepaald. ontwikkelingen leiden zonder specifieke besluitvorming niet tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage.

Risicoprofiel

Basispakket.

 

Veiligheidsregio Utrecht (VRU) Rekening Begroting Begroting
Eigen vermogen 13.081 14.596 13.540
Vreemd vermogen 44.443 62.037 82.531
Balanstotaal 57.524 76.633 96.071
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 23% 19% 14%
Resultaat 2.572 0 0
Bijdrage Baarn 1.496 1.548 1.590
Bedragen x € 1.000,-

Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)

Terug naar navigatie - Regionale werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA)

Doel

Het Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en omgeving (RWA) is de Gemeenschappelijke Regeling waarmee de deelnemende gemeenten invulling geven aan een gedeeltelijke Participatiewet (de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw)). Amfors Holding BV is het bedrijf dat de wet vervolgens uitvoert.

De regiogemeenten stellen ieder hun van het Rijk ontvangen subsidiebijdrage in het kader van de Participatiewet (sociale werkvoorziening) volledig ter beschikking aan RWA. Voor de invulling van de Wsw-dienstverbanden heeft RWA een samenwerkingsovereenkomst met Amfors. Middels de business units en diensten van Amfors wordt binnen de kaders werkgelegenheid gegenereerd en ontwikkelmogelijkheden aangeboden.

Deelnemende partijen

Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg

Bestuurders

Algemeen bestuur RWA: Wethouder T.G.W. Jansma.

Financiële ontwikkeling

Het aantal SW-medewerkers in dienst van RWA daalt in 2021 met ruim 4% (36 SE). De uiteindelijke verdeling van de beschikbare Rijkssubsidie kan in 2021 een afwijking ten opzichte van de begroting veroorzaken. Het uiteindelijke effect hiervan wordt namelijk bepaald door de landelijke uitstroomcijfers. De gemeentelijke bijdragen aan RWA worden bepaald door het subsidieresultaat van het RWA en het operationele resultaat van Amfors. De begroting van Amfors laat, ondanks de daling van het beschikbare aantal medewerkers, voor 2021 een stabiel beeld zien. Het verlies van RWA kan echter niet volledig worden aangevuld vanuit het operationeel resultaat van de Amfors groep en het eigen vermogen van Amfors Holding BV. Het negatieve RWA-resultaat van € 5.401.000 over 2021 moet daardoor worden aangevuld door de deelnemende gemeenten. Dit betekent voor Baarn dat een bijdrage van € 129.000 aan RWA wordt geleverd over 2021.

Inhoudelijke ontwikkeling

Op basis van de eerdere keuze van de deelnemende gemeenten dat de focus van RWA/Amfors zich primair op de Sw-doelgroep richt, krimpt de organisatie. Om het mogelijke effect hiervan op langere termijn in beeld te brengen is op verzoek van het Bestuur RWA en de Raad van Commissarissen Amfors in 2020 een toekomstvisie opgesteld. De komende jaren focust RWA Amfors zich op het uitrollen van de toekomstvisie Twee29 (2021 - 2029). Voor een goed beeld van de toekomst van RWA/Amfors op langere termijn is gekeken naar de meest relevante megatrends: demografie, technologie en milieu. Deze zijn vertaald naar de drie speerpunten, vitaal vakmanschap (duurzame inzetbaarheid), innovatie en duurzaamheid. Deze speerpunten staan centraal binnen de RWA Meerjarenbegroting 2021 - 2024. De omvang van de ondersteunende organisatie krimpt mee met die van de Sw-populatie. De daling in omvang kan door verdere automatisering en digitalisering en vereenvoudiging van de organisatiestructuur op passende wijze worden opgevangen.

Naar aanleiding van de evaluatie en kerntakendiscussie BBS zullen in 2021 ook de mogelijkheden worden onderzocht om RWA Amfors open te stellen voor inwoners met een indicatie garantiebaan.

Risico’s

In de RWA Meerjarenbegroting 2021 - 2024 is een analyse van de mogelijke risico’s gemaaktom de stabiliteit in het resultaat te verbeteren en de sociale doelstellingen nu en op lange termijn te behalen. Daar waar risico’s beïnvloedbaar zijn heeft RWA Amfors de bedrijfsvoering zodanig ingericht dat de kans dat ze zich voordoen zo klein mogelijk wordt gehouden. Voor de niet of nauwelijks te beïnvloeden risico’s die vooral in het domein van de Rijksoverheid liggen vindt continu lobby vanuit de branchevereniging Cedris en VNG plaats. Als voorbeeld kan worden genoemd dat de hoogte van het subsidiebedrag per SW-medewerker jaarlijks door het Rijk wordt vastgesteld aan de hand van de feitelijke uitstroomgegevens, bij een vooraf vastgesteld Macrobudget. Jaarlijks wordt bij meicirculaire de nieuwe verdeling bekend gemaakt. Herverdeeleffecten (positief of negatief) zijn niet op voorhand te voorspellen. Eventuele herverdeeleffecten hebben directe invloed op het resultaat van RWA en daarmee ook op de gemeentelijke bijdrage.

Risicoprofiel

Pluspakket.

Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Regio Utrecht (GGDrU)

Doel

De GGDrU voert voor de gemeente de taken uit die voortkomen uit de Wet publieke gezondheid (Wpg). Hierbij ligt de primaire focus op de collectieve en preventieve aspecten van de gezondheid.

Deelnemende partijen

Alle Utrechtse gemeenten

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder J.L. Vissers.

Financiële ontwikkeling

De begroting van de GGDrU wordt jaarlijks aangepast aan de cijfers zoals opgenomen in de circulaire waarop de algemene uitkering van de gemeente is gebaseerd. Het totale bedrag voor 2021 is bepaald op € 925.274 in de GGDrU-ontwerpbegroting.

De ontwerpbegroting 2021 van de GGDrU leidt voor Baarn tot een verhoging van de bijdrage van € 64.000 ten opzichte van de gewijzigde begroting 2020 van de GGDrU. Er zijn drie belangrijke factoren van invloed op het verschil in de raming 2020 en 2021 voor de gemeentelijke bijdrage aan de GGDrU.

De belangrijkste factor is de loonindex. Ten tijde van opstellen van de begroting 2020-0 was de huidige cao nog niet bekend. In begroting 2021 is de impact van de cao op de jaren 2019 en 2020 verwerkt. Concreet betekent dit dat de loonindexering per 1 oktober 2019 (3,25%), per 1 januari 2020 (1,0%), per 1 juli 2020 (1,0%) en per 1 oktober 2020 (1,0%) in de begroting 2021 is verwerkt. Voor 2021 bedraagt loonvoet sector overheid conform de septembercirculaire 2019 van het gemeentefonds 2,9%. Daarmee is de totale cao stijging ten opzichte van 2020-0 9,15%.

De tweede factor die van invloed is op de inwoner- en kind bijdragen die gemeenten betalen is de prijsindex. Voor het jaar 2021 is de prijsindex uiteindelijk 1,2 % (na een correctie op de eerdere door het rijk afgegeven prijsindex).

De derde factor is de hoge stijging van de lasten bij de dienstverlening op het vlak van openbare geestelijke gezondheid. Deze stijging komt voort uit de werkzaamheden door GGDrU voor de Wet verplichte GZZ, zoals deze door gemeenten bij GGDrU zijn belegd. Deze werkzaamheden waren nog niet in de begroting 2020-0 verwerkt. Uiteraard krijgt de gemeente ook extra middelen voor deze extra wettelijke taak.

Bij het opstellen van de begroting was het moeilijk in te schatten wat de financiële implicaties zullen zijn van het Corona-virus. Deze onzekere tijd zal ongetwijfeld ook zijn weerslag hebben op het begrotingsjaar 2021 van de GGDrU. De gevolgen voor de uitvoering van werkzaamheden zoals voorgenomen voor 2021 worden in beeld gebracht zodra dat mogelijk is.

Er is op basis van de risico-inventarisatie voldoende weerstandscapaciteit in de begroting 2021 van de GGDrU om de bekende risico’s voldoende af te dekken. Risico’s die benoemd zijn, zijn onder andere de afbouw van het nieuwe digitale dossier GGID en het bijbehorende ombuigingsplan. De impact van de Corona aanpak is hierin nog niet opgenomen.

In de begroting 2021 is rekening gehouden met een post ‘Onvoorzien’ van € 100.000, waarmee voldaan wordt aan de norm van 0,3% over de totale inwoner- en kind bijdrage (zoals opgenomen in de financiële verordening van GGDrU).

Inhoudelijke ontwikkeling

De begroting is ingedeeld op basis van de ambities van de GGDrU voor 2021:

  1. Een veiligere leefomgeving;
  2. Minder kwetsbaren;
  3. Gezondere en weerbaardere wijken en scholen;
  4. Een goede start voor ieder kind;
  5. Voorkomen van gezondheidsproblemen en –risico’s;
  6. De organisatie op orde;
  7. Een eigentijdse dienstverlening.

Risico’s

Het schrappen van taken door individuele gemeenten, heeft gevolgen voor de totale kosten voor alle gemeenten.

Risicoprofiel

Basispakket.

 

Gezondheids dienst Utrecht (GGDrU) Rekening Begroting Begroting
67142251/42410 2019 2020 2021
Eigen vermogen 4.233 2.655 2.071
Vreemd vermogen 11.748 11.816 11.765
Balanstotaal 15.980 14.471 13.836
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 26% 18% 15%
Resultaat 0 0 0
Bijdrage Baarn 868 861 925
Bedragen x € 1.000,-

Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Terug naar navigatie - Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Doel

Het is de ambitie van RMN een professionele en duurzame speler te zijn in het beheer van de openbare ruimte. RMN streeft daarbij naar een maximale samenwerking met andere in de openbare ruimte acterende partijen. De samenwerkingsrelatie met onder meer werkvoorzieningschappen en kringloopbedrijven maakt daar onderdeel van uit.

Deelnemende partijen

Baarn, Bunnik, Nieuwegein, Soest, IJsselstein, Zeist.

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder J.L. Vissers.

Financiële ontwikkeling

De bijdrage die Baarn aan RMN moet betalen, stijgt van € 2.623.000 in 2020 naar € 3.133.000. Dit is een kostenstijging van € 510.000 ofwel 19,45%. Hierin is de kostenstijging van de AVU verwerkt. De kosten worden gedekt uit de afvalstoffenheffing. Factoren die de kostenstijging veroorzaken, zijn onder meer de stijgende verwerkingskosten voor restafval en GFT, de dalende opbrengst voor papier en de stijgende afvalstoffenbelasting.

Inhoudelijke ontwikkeling

In 2021 evalueren we in samenwerking met RMN het omgekeerd inzamelen. Ook nemen we op grond van het Gemeentelijk Grondstoffenplan 2015 - 2025 en de Startnotitie doorontwikkeling afvalbeleid Baarn 2020 aanvullende maatregelen om de milieudoelstellingen te realiseren en de kosten te beheersen. RMN brengt de benodigde investeringen en verwachte effecten van de gevraagde maatregelen in kaart en voert deze na besluitvorming van de gemeente uit.

Risico’s

Risico’s worden verrekend met de egalisatiereserve afval.

Risicoprofiel

Basispakket.

 

Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) Rekening Begroting Begroting
6721 2019 2020 2021
Eigen vermogen 613 613 613
Vreemd vermogen 17.744 14.242 16.684
Balanstotaal 18.358 14.855 17.297
Solvabiliteit (Reserve/Balanstotaal) 3% 4% 4%
Resultaat 0 0 0
Bijdrage Baarn 2.772 2.623 3.133
Bedragen x € 1.000,-

Afvalverwijdering Utrecht (AVU)

Terug naar navigatie - Afvalverwijdering Utrecht (AVU)

Doel

De AVU sluit contracten af met verwerkers voor het transport en de verwerking van diverse afvalstromen naar afvalverwerkende bedrijven en het bevorderen van de mogelijkheden van hergebruik van ingezameld afval.

Deelnemende partijen

Provincie Utrecht en alle Utrechtse gemeenten.

Bestuurders

Algemeen bestuur: Wethouder J.L Vissers.

Financiële ontwikkeling

De kosten voor verwerking van onder meer restafval en GFT nemen toe en de opbrengsten voor onder meer papier nemen af. Verrekening vindt plaats via Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN).

Inhoudelijke ontwikkeling

De verwerking van fijn en grof restafval en GFT is opnieuw aanbesteed. De nieuwe contracten gaan in 2021 in en kennen fors hogere tarieven.

Risico’s

Risico’s worden verrekend met de egalisatiereserve afval.

Risicoprofiel

Basispakket.

Financiën

De financiën verloopt via de RMN.

Stichting Openbaar primair Onderwijs Eem Vallei Educatief

Terug naar navigatie - Stichting Openbaar primair Onderwijs Eem Vallei Educatief

Doel

Het doel van de Stichting Eem-Vallei Educatief (STEV) is het adequaat verzorgen van het openbaar onderwijs in de aangesloten gemeenten.

Deelnemende partijen

Baarn, Barneveld, Bunschoten, Nijkerk, Scherpenzeel, Soest, Woudenberg.

Bestuurders

Regioraad: Wethouder H. Prakke.

Financiële ontwikkeling

STEV heeft ervoor gekozen de komende jaren haar reserve fors in te zetten. Dit is mogelijk, omdat STEV meer eigen vermogen heeft dan noodzakelijk is. Zij zetten hun eigen vermogen in om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.

Inhoudelijke ontwikkeling

STEV gaat inzetten op professionaliseringsmiddelen zoals extra investeringen in de ontwikkeling van leerkrachten, toegevoegde onderwijskundige innovatieve middelen voor de 15 scholen van STEV en het verder zichtbaar maken van het openbaar onderwijs in de regio. Ook is STEV van plan te starten met een STEV-academie. Vanuit de STEV-academie zal het personeel meer van elkaar en met elkaar leren, zodat de onderwijskundige innovaties op scholen beter vorm kunnen krijgen.

Risico’s

Openbaar onderwijs is een gemeentelijke verantwoordelijkheid, ook al is deze op afstand gezet (verzelfstandigd). In het geval dat STEV financiële problemen krijgt, blijven de deelnemende gemeenten financieel verantwoordelijk voor het openbaar basisonderwijs. De meerjarenbegroting 2020 - 2024 (de begroting 2021 wordt januari 2021 aangeboden aan de raad) laat zien dat hun financiële positie gezond is.

Risicoprofiel

Basispakket

Deelnemingen

Terug naar navigatie - Deelnemingen

Amfors Holding BV

Doel

Amfors Holding is de uitvoeringsorganisatie van het RWA en verantwoordelijk voor de uitvoering van de voormalige Wsw nu onderdeel van de Participatiewet. De 6 samenwerkende gemeenten zijn eigenaar/aandeelhouder in de Amfors Holding B.V.

Deelnemende partijen

Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest, Woudenberg.

Bestuurders

Gevolmachtigde: Wethouder T.G.W. Jansma.

Financiële ontwikkeling

Zie boven: Gemeenschappelijke regeling RWA

Inhoudelijke ontwikkeling

Zie boven: Gemeenschappelijke regeling RWA

Risico’s

Zie boven: Gemeenschappelijke regeling RWA

Risicoprofiel

Pluspakket

 

Vitens NV

Doel

Exploitatie van het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland. De belangrijkste activiteiten van Vitens N.V. zijn het oppompen van grondwater, het zuiveringsproces hiervan en de distributie van schoon water.

Deelnemende partijen

De aandelen van Vitens worden gehouden door alle gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens.

Bestuurders

Gevolmachtigde: Wethouder H. Prakke.

Financiële ontwikkeling

Geen ontwikkelingen

Inhoudelijke ontwikkeling

Jaarlijks ontvangt de gemeente dividend.

Risico’s

Geen risico’s

Risicoprofiel

Basispakket

 

Bank Nederlandse Gemeente NV (BNG)

Doel

Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten.

Deelnemende partijen

De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.

Bestuurders

Gevolmachtigde: Wethouder H. Prakke.

Financiële ontwikkeling

Geen ontwikkelingen

Inhoudelijke ontwikkeling

Jaarlijks ontvangt de gemeente dividend.

Risico’s

Geen risico’s

Risicoprofiel

Basispakket

 

Totaaloverzicht Baarnse bijdrage aan verbonden partijen

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht Baarnse bijdrage aan verbonden partijen
Totaal overzicht bijdrage Baarn Rekening Begroting Begroting
2019 2020 2021
Veiligheidsregio (VRU) 1.496 1.548 1.590
Uitvoeringsorganisatie BBS 2.650 2.410 2.799
Regionale uitvoeringsdienst (RUD) 400 421 435
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID) 909 984 919
Gezondheidsdienst Utrecht (GGDrU) 868 861 925
Werkvoorzieningschap (RWA/Amfors) 128 147 129
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) 2.772 2.623 3.133
Totaal bijdrage verbonden partijen 9.222 8.994 9.930
Bedragen x € 1.000,-