Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De lokale heffingen zijn een integraal en autonoom onderdeel van het gemeentelijk beleid. De gemeente kan alleen die belasting heffen die benoemd is in de gemeentewet. Bij het vaststellen van de betreffende belastingverordeningen wordt uitgegaan van de door de Vereniging van Nederlandse Gemeente verstrekte modelverordeningen.

De ontwikkelingen en tariefsaanpassingen van de lokale heffingen worden beheerst door de volgende beleidskaders:

  • Ontwikkelingen in wetgeving;
  • Beleidsnota’s;
  • Financiële positie van de gemeente.

Deze paragraaf zoomt in op de lokale lastendruk, ontwikkelingen in het belastingveld, de diverse belastingen en heffingen en het gemeentelijke kwijtscheldingsbeleid. Tot slot wordt een overzicht gegeven van de kostendekkendheid van de gesloten systemen i.c. afvalverwerking, riolering en begraafplaats.

Ontwikkelingen gemeentelijke lastendruk

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen gemeentelijke lastendruk

De gemeentelijke lastendruk is de som van de onroerende zaakbelasting (OZB), de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. Bij de bepaling van de lokale lastendruk wordt voor de OZB uitgegaan van de eigenaar-woning en voor de riool- en afvalstoffenheffing van een standaard (meer)persoonshuishouden.

De totale lastendruk in 2021 bedraagt € 1.008. Dit is een stijging van € 150 (17,5%) ten opzichte van de lastendruk 2020. Deze stijging wordt vrijwel volledig veroorzaakt door de kostenstijging van de verwerkingskosten afval die verwerkt is in het tarief afvalstoffenheffing (zie ook pag viii en de paragraaf lokale heffingen pag 101). Voor de belastingen vindt alleen een inflatiecorrectie (1,5%) plaats op alle belastingsoorten, met uitzondering van hondenbelasting, forensenbelasting en toeristenbelasting. Voor deze specifieke belastingen wordt de begroting bijgesteld op grond van de werkelijke opbrengsten van de afgelopen jaren. Ditzelfde geldt ook voor de marktgelden. De inflatiecorrectie van 1,5% is overeenkomstig de uitgangspunten van het collegeprogramma en de perspectiefnota.

Gemeentelijke woonlasten Rekening Begroting Rekening Begroting Begroting
2018 2019 2019 2020 2021
Gemiddelde WOZ waarde woningen 317.900 316.000 328.000 352.600 379.045
Totale WOZ waarde woningen 3.904.775 4.002.395
Aanslag onroerende zaakbelasting 378,60 354,55 368,01 373,40 376,77
Aanslag afvalstoffenheffing (mph) 226,68 229,80 229,80 249,60 393,00
Aanslag rioolheffing 227,64 230,88 230,88 234,36 237,84
Totaal gemeentelijke woonlasten 832,92 815,23 828,69 857,36 1.007,61
Bedragen x € 1,-

Belastingen, heffingen, retributies: soorten en opbrengsten

Terug naar navigatie - Belastingen, heffingen, retributies: soorten en opbrengsten

De belastingen en heffingen die de gemeente Baarn heft, zijn in het onderstaande tabel opgenomen. De totale opbrengst aan belastingen en heffingen in de gemeente Baarn laat zich als volgt specificeren:

Belasting/Heffing Rekening Begroting Begroting Meerj.persp.
2019 2020 2021 2022 2023 2024
Niet geoormerkte
OZB
Eigenaren woning -4.166 -4.146 -4.208 -4.208 -4.208 -4.208
Eigenaren niet-woning -925 -1.025 -1.040 -1.040 -1.040 -1.040
Gebruikers niet-woning -711 -703 -713 -713 -713 -713
Roerende woon- en verblijfsruimte -4 -4 -4 -4 -4 -4
Forensenbelasting -70 -51 -60 -60 -60 -60
Toeristenbelasting -93 -102 -90 -90 -90 -90
Hondenbelasting -92 -100 -95 -95 -95 -95
Precariobelasting -36 -40 -40 -40 -40 -40
Marktgelden -29 -40 -29 -29 -29 -29
Rioolaansluitrecht -10 -3 -3 -3 -3 -3
Totaal geoormerkte belastingen/heffingen -6.136 -6.214 -6.282 -6.282 -6.282 -6.282
Geoormerkte
Afvalstoffenheffing -2.909 -3.065 -3.846 -3.846 -3.846 -3.846
Rioolheffing -2.824 -2.704 -2.824 -2.824 -2.824 -2.824
Begraafplaatsrechten -397 -467 -467 -467 -467 -467
Reclamebelasting -54 -51 -51 -51 -51 -51
Leges -1.180 -976 -749 -749 -749 -749
Totaal geoormerkte belastingen/heffingen -7.364 -7.263 -7.937 -7.937 -7.937 -7.937
Totaal belasting/heffing -13.500 -13.477 -14.219 -14.219 -14.219 -14.219
Bedragen x € 1.000,-

In het kader van het uitgangspunt van realistisch ramen is bij het opstellen van de begroting de inkomstenraming van de marktgelden, hondenbelasting, forensenbelasting en toeristenbelasting geactualiseerd.

Onroerende zaakbelasting

Terug naar navigatie - Onroerende zaakbelasting

Doel: De OZB is een belangrijke bron van algemene middelen waar de gemeente een vrije bestemming aan kan geven. Heffing van OZB wordt geacht bij te dragen aan een goede lokale afweging tussen nut en offer.

De onroerendezaakbelastingen (OZB) worden geheven op onroerende zaken van eigenaren van woningen en niet-woningen en van de gebruikers van niet-woningen. De grondslag voor de OZB is de WOZ-waarde zoals die vastgesteld conform de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ). De Wet WOZ gaat daarbij uit van de waarde in het economische verkeer. Die waarde komt overeen met de prijs die door kopers (de “vrije verkoopwaarde”) voor de woningen is betaald. Ten opzicht van 2020 heeft alleen een inflatiecorrectie (1,5%) plaatsgevonden op de geraamde opbrengsten.

Voor het belastingjaar 2021 geldt als waarde peildatum: 1 januari 2020. Het tarief is een percentage van de WOZ-waarde. Sinds 2017 is sprake van een positieve waardeontwikkeling woningen. Deze is voor 2020 geschat op 8%. Voor de niet-woningen is nog sprake van een lichte positieve waardeontwikkeling van tussen de 1 en 2 %.

De verandering in de tarieven wordt veroorzaakt door de verandering in de vastgestelde waarde. Voorbeeld: een gemiddelde waardestijging voor de woningen met 8% houdt in dat het tarief voor de woningen met 8% zal dalen.

Alle ingediende bezwaarschriften tegen de vastgestelde WOZ-waarde zijn afgehandeld. Ten opzichte van 2019 is het aantal bezwaarschiften licht toegenomen. Dit wordt veroorzaakt door de zogenaamde No Cure No Pay bureau’s. Dit is ook de oorzaak van de toename van het aantal beroepschriften. Hierdoor is er tevens een stijging van de proceskostenvergoeding, wat inhoudt dat het tarief iets zal stijgen daar de perceptiekosten stijgen.

Onroerende zaakbelasting (OZB) Rekening Begroting Rekening Begroting Begroting
2018 2019 2019 2020 2021
Opbrengsten
Eigenaren woning 4.079 4.084 4.166 4.146 4.208
Eigenaren niet-woning 1.009 1.010 925 1.025 1.040
Gebruiker niet-woning 705 692 711 703 714
Totaal opbrengsten 5.793 5.786 5.802 5.874 5.962
Tarieven
Eigenaren woning 0,1191% 0,1122% 0,1122% 0,1139% 0,0994%
Eigenaren niet-woning 0,2222% 0,2204% 0,2204% 0,2237% 0,2247%
Gebruiker niet-woning 0,1854% 0,1838% 0,1838% 0,1866% 0,1881%
Bedragen x € 1.000,-

Roerende zaakbelasting

Terug naar navigatie - Roerende zaakbelasting

Doel: Net als de OZB, zijn de roerende zaakbelastingen een bron van algemene middelen waar de gemeente een vrije bestemming aan kan geven. Door hun onderlinge gelijkenis worden ook deze belastingen geacht bij te dragen aan een goede lokale afweging tussen nut en offer.

De roerende zaakbelastingen worden geheven van roerende zaken, zoals woonwagens en woonschepen. Deze belastingen zijn nagenoeg identiek aan de OZB. Het tarief en de grondslagen moeten daarom gelijk zijn aan die van de OZB. De opbrengst is nagenoeg gelijk aan het voorgaande jaar.

 

Roerende zaakbelasting Opbrengsten
Begroting Realisatie
2018 3.886 3.797
2019 3.940 3.577
2020 3.999
2021 4.059
Bedragen x € 1,-

Forensenbelasting

Terug naar navigatie - Forensenbelasting

Doel: De forensenbelasting is een belasting op tweede woningen voor mensen die niet in de gemeente Baarn staan ingeschreven en meer dan 90 dagen per jaar in Baarn een gemeubileerde woning voor zich beschikbaar houden. Rechtvaardiging voor deze belasting is dat gemeenten kosten maken voor niet-inwoners die verblijf houden en die door hun verblijf hier gebruikmaken van de gemeentelijke voorzieningen.

Het bedrag van de aanslag wordt bepaald door de WOZ-waarde. De belastingopbrengst van de forensenbelasting is bestemd voor de algemene middelen. Het aantal woningen dat als tweede woning wordt gebruikt wisselt ieder jaar. Het wel of niet kunnen opleggen van een aanslag is immers mede afhankelijk of bewoners zich hebben laten inschrijven in de Basisregistratie Personen. Daarom fluctueren ook de jaarlijkse opbrengsten. Het uitvoeren van controles heeft invloed op de heffing van deze belasting.

 

Forensenbelasting Tarief (WOZ) waarde (x € 1.000) Opbrengsten
< € 200 € 201 - € 300 > € 300 Begroting Realisatie
2018 275 797 1013 49.418 58.487
2019 279 808 1027 50.110 68.466
2020 284 820 1042 50.861
2021 288 832 1.058 60.000
Bedragen x € 1,-

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - Toeristenbelasting

Doel: De toeristenbelasting is een algemene inkomstenbron van de gemeente.

De toeristenbelasting wordt geheven van toeristen die in de gemeente nachtverblijf houden in hotels, pensions en op campings. Rechtvaardiging voor deze belasting is dat gemeenten kosten maken voor niet-inwoners die verblijf houden en gebruik maken van de gemeentelijke voorzieningen. Als belastingplichtige wordt aangewezen degene die gelegenheid biedt tot verblijf. De belasting mag daarbij worden verhaald op degene die nachtverblijf in de gemeente houdt. De aanslagen worden na afloop van het belastingjaar opgelegd, nadat de exploitanten van de verschillende accommodaties aangifte hebben gedaan van het werkelijke aantal overnachtingen van het afgelopen jaar. De aanslagen 2020 zullen met dagtekening 31maart 2021 worden verstuurd.

De opbrengst 2020 wordt enorm beïnvloedt door de Coronacrisis en zal waarschijnlijk ook de opbrengst 2021 beïnvloeden. Om deze reden is de opbrengst 2021 neerwaarts bijgesteld.

Toeristenbelasting Tarief Opbrengsten
Camping Hotel/B&B Overig Begroting Realisatie
2018 1,17 1,62 0,90 100.237 101.418
2019 1,18 1,64 0,91 101.640 92.593
2020 1,20 1,66 0,92 101.640
2021 1,22 1,68 0,93 90.000
Bedragen x € 1,-

Hondenbelasting

Terug naar navigatie - Hondenbelasting

Doel: De opbrengst van de hondenbelasting wordt gebruikt voor de algemene middelen.

De belasting wordt geheven van degene die de houder is van één of meer honden. In beleidsregels is vastgelegd wie als houder wordt aangewezen. Door een start te maken met controle op hondenbezit is de neerwaartse trend in opbrengst tot stilstand gekomen en zien we een kleine stijging van de opbrengst in 2020 die in 2021 zich zal stabiliseren.

 

Hondenbelasting Tarieven Opbrengsten
1ste hond 2de en volgende hond Begroting Realisatie
2018 54,96 109,92 96.733 90.632
2019 55,68 111,48 98.087 89.787
2020 56,52 113,16 99.558
2021 57,36 114,96 95.000
Bedragen x € 1,-

Precariobelasting

Terug naar navigatie - Precariobelasting

Doel: Hoewel de precariobelasting lijkt op een retributie, omdat de tarieven zijn gericht naar een bepaalde prestatie, is de belasting een algemene inkomstenbron van de gemeente. De opbrengst is dan ook vrij besteedbaar.

Precariobelasting wordt geheven voor het hebben van voorwerpen onder, boven of op voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. Voorbeelden zijn: bouwmaterialen, terrassen, uitstallingen, luifels, leidingen en kabels. Belastingplichtige is degene die de voorwerpen plaatst. De belasting is ook verschuldigd voor voorwerpen die zonder APV-vergunning op gemeentegrond worden geplaatst. De hoogte van de tarieven is niet afhankelijk van de gemaakte kosten. De opbrengst van de belasting is ook vrij besteedbaar.

De coronacrisis zal invloed hebben op de opbrengsten voor 2020 en, afhankelijk van het verloop van de crisis, mogelijk ook voor 2021.

 

Precariobelasting Opbrengsten
Begroting Realisatie
2018 38.922 30.748
2019 39.467 30.748
2020 40.059
2021 40.660
Bedragen x € 1,-

Reclamebelasting Centrumgebied

Terug naar navigatie - Reclamebelasting Centrumgebied

Doel: Op verzoek van de Ondernemerscoöperatie wordt een reclamebelasting geheven in het centrumgebied. De opbrengst van deze belasting komt, na aftrek van de gemeentelijke kosten, volledig aan deze coöperatie ten goede.

Uit de opbrengst van de reclamebelasting wordt door de Ondernemerscoöperatie een ondernemersfonds gevormd. Uit dit fonds worden verschillende activiteiten bekostigd die ten doel hebben de attractiviteit van het centrumgebied te verhogen. Het profijt dat de ondernemers in de aangewezen kernstraten van het centrumgebied hebben, is groter dan in de zogenoemde aanloopstraten. Het tarief bedraagt daardoor € 400 voor een bedrijfsvestiging in een kernstraat en € 200 voor een bedrijfsvestiging in een aanloopstraat.

 

Reclamebelasting Opbrengsten
centrumgebied Begroting Realisatie
2018 51.000 51.304
2019 51.000 53.883
2020 51.000
2021 51.000
Bedragen x € 1,-

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

Doel: Met de opbrengst van de heffing worden de lasten van de inzameling en verwerking van het afval gedekt dat door Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) wordt ingezameld.

Afvalstoffenheffing wordt geheven voor het inzamelen van huishoudelijk afval bij woningen. De belastingplichtige is de gebruiker van de woning. In beleidsregels is vastgelegd wie als belastingplichtige wordt aangemerkt. Ook roerende zaken worden in de heffing betrokken. Gebruikers van woonwagens en woonschepen krijgen daarom ook een aanslag.

Met ingang van 1 januari 2021 wordt overgegaan naar de meer landelijk gehanteerde manier van heffen. De heffing wordt dan gedaan op basis van één- en meerpersoonshuishouden. De stijging van het tarief in 2021 is het gevolg van met name de hogere verwerkingskosten afval en rekening houdend met een 100% kostendekkendheid. De geraamde op te leggen heffingen mogen niet boven de geraamde kosten uitgaan.

 

Afvalstoffenheffing Vastrechttarief t/m 280 liter Opbrengsten
containerinhoud Begroting Realisatie
2018 226,64 2.904.543 2.764.955
2019 229,80 2.945.207 2.907.000
2020 249,60 3.065.884
2021 Eenpersoonshuishouden 282,12 3.846.360
2021 Meerpersoonshuishouden 393,00
Bedragen x € 1,-

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

Doel: Met de opbrengst van de rioolheffing worden de lasten van de gemeentelijke watertaken (inzameling en transport stedelijk afvalwater, hemelwater en structureel nadelige gevolgen van grondwater) gedekt.

Rioolheffing wordt geheven voor de dekking van de kosten van de instandhouding van de gemeentelijke riolering. De rioolheffing wordt jaarlijks geheven van de gebruiker van een woning of een bedrijfspand. Het rioolaansluitingsrecht wordt eenmalig geheven op het moment dat een woning of een bedrijfspand op de riolering wordt aangesloten. Ook roerende zaken die zijn aangesloten op de riolering worden in de heffing betrokken. Gebruikers van woonwagens en woonschepen krijgen daarom ook een aanslag.

De hoogte van de rioolheffing is afhankelijk van de hoeveelheid water dat op de gemeentelijke riolering wordt geloosd. Ook bij de rioolheffing geldt als uitgangspunt dat de tarieven volledig kostendekkend zijn.

Rioolheffing Vastrechttarief t/m 250 liter Opbrengsten
geloosd afvalwater Begroting Realisatie
2018 227,69 2.627.376 2.801.867
2019 230,88 2.664.160 2.775.490
2020 231,00 2.704.122
2021 234,48 2.823.583
Bedragen x € 1,-

Rioolaansluitingsrecht

Terug naar navigatie - Rioolaansluitingsrecht

Doel: Met de opbrengst van het rioolaansluitingsrecht worden de lasten gedekt die de gemeente moet maken om een perceel aan te sluiten op de gemeentelijke riolering.

De tarieven voor het aansluiten zijn vastgesteld met behulp van de betreffende belastingverordening. Het merendeel van de kosten bestaat uit lasten die de gemeente aan een aannemersbedrijf betaalt voor het realiseren van de aansluiting. Uitgangspunt is 100% kostendekking.

 

Rioolaansluitrecht Opbrengsten
Begroting Realisatie
2018 2.942 10.395
2019 2.942 2.942
2020 2.942
2021 2.986
Bedragen x € 1,-

Begraafplaatsenrechten

Terug naar navigatie - Begraafplaatsenrechten

Doel: Met de opbrengst worden de exploitatielasten van de Nieuwe Algemene Begraafplaats aan de Wijkamplaan te Baarn gedekt.

In Baarn worden rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaats en voor het verlenen van diensten voor het begraven of het onderhouden van graven. De tarieven zijn in deze paragraaf niet opgenomen aangezien het om circa 50 tarieven gaat. Uitgangspunt van de tarieven is 100% kostendekking.

 

Begraafplaatsrechten Opbrengsten
Begroting Realisatie
2018 459.827 433.439
2019 466.152 397.001
2020 467.012
2021 467.012
Bedragen x € 1,-

Marktgelden

Terug naar navigatie - Marktgelden

Doel: Met de opbrengst worden de gemeentelijke lasten van het houden van de weekmarkt op de Brink gedekt.

Het marktgeld bestaat uit twee gedeelten. Het belangrijkste deel is het staangeld dat wordt geheven voor het innemen van de standplaats op de weekmarkt. Ook is er een tarief voor de afname van elektriciteit tijdens de weekmarkt.

Marktgelden Opbrengsten
Begroting Realisatie
2018 38.758 29.767
2019 39.224 28.550
2020 39.730
2021 29.000
Bedragen x € 1,-

Leges

Terug naar navigatie - Leges

Doel: Leges worden geheven voor door de gemeente verstrekte diensten.

Leges worden geheven voor door de gemeente verstrekte diensten. Deze diensten staan beschreven in de tarieventabel bij de legesverordening. Diensten kunnen verschillend van aard zijn, zoals een aanvraag voor een vergunning of het verstrekken van afschriften en documenten (bijvoorbeeld paspoorten en rijbewijzen). In de Legesverordening zijn meer dan 200 tarieven opgenomen. Daarom zijn deze tarieven niet in deze paragraaf opgenomen.

Voor steeds meer tarieven geldt dat deze wettelijk zijn vastgelegd of in de wet maximale tarieven zijn bepaald die door de gemeente geheven mogen worden. Het aantal tarieven waarop wettelijke maximumtarieven van toepassing zijn, zal de komende jaren nog verder blijven toenemen. In veel situaties zijn de kosten van het product hoger dan het tarief dat de gemeente mag heffen. Dit beperkt het aantal tarieven dat nog volledig kostendekkend kan zijn.

 

Leges Opbrengsten
Begroting Realisatie
2018 946.670 868.718
2019 953.096 1.179.792
2020 791.056
2021 749.357
Bedragen x € 1,-

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

Er kan kwijtschelding worden verleend voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing, onroerende zaakbelastingen en roerende zaakbelastingen. In 2020 hebben 586 huishoudens kwijtschelding aangevraagd.

Van de 450 huishoudens die kwijtschelding hebben toegewezen gekregen, is dit in 312 gevallen gebeurd op grond van informatie die door middel van een geautomatiseerde gegevensvergelijking is verkregen. Het Inlichtingenbureau gebruikt voor deze gegevensvergelijking informatie van de Belastingdienst, de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en het UWV. Het Inlichtingenbureau is een onderdeel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dit bureau werkt onder andere voor sociale verzekeringsinstellingen.

Kwijtscheldingen Begroot Realisatie Kosten (€)
Toekenning Afwijzing Toegekend Afgewezen Begroot Realisatie
2018 350 200 350 200 162.009 157.000
2019 520 100 539 109 157.000 246.861
2020 520 100 250.000
2021 520 100 257.000
Bedragen x € 1,-

Gesloten systemen

Terug naar navigatie - Gesloten systemen

In de onderstaande tabel worden de lasten en baten van de gesloten systemen zijnde riool, afval en begraven gepresenteerd. Gesloten systemen houdt in dat de opbrengsten niet hoger mogen zijn dan de lasten. Het vastgesteld kader binnen de gemeente Baarn is 100% kostendekkendheid voor de gesloten systemen.

Kostenopbouw Riolering Afval Begraven
Rekening Begroting Rekening Begroting Rekening Begroting
2019 2020 2021 2019 2020 2021 2019 2020 2021
Kosten
Taakveld 7.2 Riolering 1.136 1.161 1.765 0 0 0 0 0 0
Taakveld 7.3 Afval 0 0 0 2.293 2.399 2.853 0 0 0
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen en Crematoria 0 0 0 0 0 0 361 402 408
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer 159 255 255 104 107 113 0 0 0
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen 117 125 122 130 125 135 0 0 0
Taakveld 0.64 Belastingen 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Mutatie voorzieningen 872 674 193 -55 0 -16 0 0 0
Subtotaal primaire kosten 2.284 2.215 2.335 2.472 2.631 3.085 361 402 408
Netto kosten
Overhead (gemeentelijke organisatie) 110 124 116 39 46 43 53 60 59
Netto kosten + overhead 2.394 2.339 2.451 2.511 2.677 3.128 414 462 467
Toe te rekenen kosten
Aandeel leegstand 155 54 60 87 61 61 0 0 0
Aandeel oninbare debiteuren 14 14 14 15 15 45 0 0 0
BTW 260 297 299 503 525 857 0 0 0
Totaal toe te rekenen kosten 429 365 373 605 601 963 0 0 0
Totaal kosten 2.823 2.704 2.824 3.116 3.278 4.091 414 462 467
Opbrengst heffing 2.823 2.704 2.824 3.116 3.064 3.846 414 462 467
Opbrengst medegebruik afvalbrengstation Eemnes 214 245
Dekkingspercentage 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100%
Bedragen x € 1.000,-