De taakstelling is geactualiseerd op basis van de definitieve jaarrekeningcijfers. Ook was meerjarig een index van 2,5 % meegenomen op de uitgaven en daarmee ook de taakstelling. Dit is gecorrigeerd, omdat de begroting wordt opgesteld met constante prijzen op prijspeil 2021.
De indexering over 2020 van 2,84% (RIB 87581/91505) en 2021 van 2,5% (PPN 2021) is vanuit het begrotingssaldo toegevoegd aan het budget voor de regionale inkoop zorg in programma 2. Vanuit de beleidsregels bij de begroting 2020 en de PPN 2021 zijn uitgaven in de begroting niet geïndexeerd. Het bleek voor dit budget niet reëel te verwachten dat de prijsstijging in deze omvang opgevangen zou kunnen worden door een daling van de te leveren zorg. Het is een ontwikkelopgave de huidige uitgaven zorgvuldig te monitoren om binnen de huidige raming te blijven. Een eventuele daling van de uitgaven zal nodig zijn om de onzekerheden van een lagere rijksbijdrage op te vangen.
De dekking vanuit programma 2 is het resultaat van een beoordeling om budgetten binnen programma 2 te kunnen verschuiven.
De stelpost is meerjarig op het niveau gebracht van de extra middelen (€ 409.000), die het kabinet heeft toegekend voor 2020 en 2021. Op basis van de richtlijn van het ministerie van BZK, VNG en provinciaal toezicht mogen deze extra middelen meerjarig worden doorgetrokken. Het besluit of deze middelen ook daadwerkelijk worden toegekend vindt plaats in de volgende kabinetsperiode. De resterende stelpost voor 2021 is incidenteel in mindering gebracht op de stelpost kapitaallasten.
COVID-19
Zoals eerder toegelicht in deze samenvatting is in programma 4 voor 2021 € 250.000 incidenteel budget vrijgemaakt voor incidentele stimuleringsmaatregelen om de gevolgen van COVID-19 in Baarn te bestrijden. Daarnaast is een risico van € 1,25 miljoen opgenomen in de risicoparagraaf.
Nieuwe verdeelsleutel gemeentefonds
Het begrotingssaldo was na de verwerking van de meicirculaire meerjarig positief. Dit is nodig om het risico van een nieuwe verdeelsleutel van het gemeentefonds en daarmee het effect van de algemene uitkering vanaf 2022 op te vangen. De planning is dat dit effect bij de decembercirculaire 2020 bekend wordt gemaakt. De herverdeling zou vooral leiden tot een nadeel voor kleinere (plattelands) gemeenten en een voordeel voor grote gemeenten. Frontin Pauw, autoriteit op het gebied van het gemeentefonds adviseert kleinere plattelandsgemeenten rekening te houden met een nadelig effect van maximaal € 100 per inwoner is en hiervan € 50 op te nemen als stelpost in de begroting en € 50 in de risicoparagraaf.
Wij schatten in dat het nadelig effect voor Baarn van € 50 per inwoner reëel is. Dit effect is opgenomen in de raming ten laste van het begrotingssaldo. Dit leidt tot een korting van € 1,25 miljoen in 2025, dat vanaf 2022 in 4 jaar in gelijke stappen moet worden bereikt. De overige € 50 per inwoner van het maximale risico is opgenomen in de risicoparagraaf met een risico inschatting gemiddeld. Het risico is gemiddeld, omdat Baarn geen plattelandsgemeente is.
De laatste stap in de korting in 2025 van € 312.500 wordt grotendeels opgevangen door het voordelige effect van de algemene uitkering 2020 voor 2025 van € 283.000.
Om uiteindelijk tot een structureel sluitende meerjarenbegroting te komen is het kapitaallasten plafond vanaf 2022 verlaagd met € 100.000 en op niveau gebracht van 2021 (€ 2,2 miljoen).
Versterken algemene reserve
De laatste jaren is de druk op de algemene reserve toegenomen. De algemene reserve bedroeg aan het eind van 2017 € 15,8 miljoen. De prognose bij de perspectiefnota van de algemene reserve laat een daling zien naar € 5,4 miljoen ultimo 2023. Dit is voldoende gezien het risicoprofiel van de gemeente Baarn. De wens is echter de algemene reserve te versterken en weer op het gewenste niveau van minimaal € 10 miljoen te krijgen. Dit is nodig gezien het neerwaartse verloop van de afgelopen jaren, de recente negatieve jaarresultaten, huidige onzekere financiële situatie van gemeenten en ontwikkeling/herverdeling van het gemeentefonds.
Er is voor gekozen de algemene reserve te versterken door de in het verleden gevormde bruto-waarderingsreserves vrij te spelen en toe te voegen aan de algemene reserve. Deze reserves waren gevormd ter dekking van de afschrijvingslasten van Nieuwe Baarnsche school en de Brede School Noord. De afschrijvingslasten zijn nu in de begroting opgenomen ten laste van het begrotingssaldo. Hierdoor kan de algemene reserve bij de jaarrekening 2020 met ca. € 9,3 miljoen worden verhoogd.
Overige mutaties
Bij de tussenrapportage 2020 is abusievelijk niet het structurele effect van € 73.000 meegenomen in de begrotingswijziging. Dat is bij de begroting hersteld. Verder zijn de uitgangspunten van de perspectiefnota administratief verwerkt en op realiteit bijgeraamd. Bij deze uitwerking is geconstateerd, dat het incidentele voordeel in 2022 in de perspectiefnota op de afschrijvingslasten van Theater Speeldoos/Bibliotheek variant 2A ten gunste moet komen van het kapitaallastenplafond in plaats van het begrotingssaldo om aansluiting te houden met het kapitaallastenplafond.