Introductie

Voorwoord

Terug naar navigatie - Voorwoord

Geachte leden van de gemeenteraad,

Duurzaam vooruit! De titel verwijst naar het feit dat wij gezamenlijk (raad, college en ambtelijke organisatie) continu werken aan het beste voor Baarn en haar inwoners. Duurzaam vooruit refereert ook aan de stevige impuls, die overeenkomstig de perspectiefnota wordt gegeven aan het programma duurzaamheid. En natuurlijk ook aan de mobiliteitsvisie die in september 2020 aan u als raad is voorgelegd en waarin we vooral inzetten op verduurzaming van de mobiliteit.

De begroting is conserverend en beleidsarm van aard. De inzet is de bestaande speerpunten van het collegeprogramma en de perspectiefnota realiseren.

In de perspectiefnota werd duidelijk dat een stevige inspanning nodig is om de (meerjarige) begroting sluitend te krijgen. De voordelige effecten van de septembercirculaire 2019 waren, in afwachting van de uitkomsten van de meicirculaire 2020 en het risico van een nieuw verdeelmodel van het gemeentefonds niet in de perspectiefnota verwerkt. In de begroting 2021 - 2024 zijn de voordelen van deze circulaires wel verwerkt. Dit heeft ertoe geleid dat tussen de perspectiefnota en de begroting mutaties hebben plaatsgevonden om vooral invulling te geven aan het duurzaam financieel beleid om de financiële positie van Baarn duurzaam weerbaarder te maken.

Als eerste willen we kort stilstaan bij de invloed van de COVID-19 pandemie op de begroting. Zoals u gewend bent van eerdere begrotingen volgen daarna in deze bestuurlijke samenvatting de belangrijkste opgaven van het coalitieakkoord en vervolgens de ontwikkelingen en speerpunten in de vier raadsprogramma’s van deze begroting. Tot slot vindt u een financiële samenvatting.

Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Baarn,

 

A. Najib

 

M.A. Röell
gemeentesecretaris burgemeester

 

Bestuurlijke samenvatting

I - Inspelen op de gevolgen van Covid-19 in 2021

COVID-19

Terug naar navigatie - COVID-19

De COVID-19 pandemie heeft in 2020 een grote impact op de gehele samenleving. Ook aan Baarn is het virus niet voorbijgegaan. Velen zijn ziek geworden en ook in Baarn zijn doden te betreuren. Het openbare leven is lange tijd vrijwel geheel stil gevallen. En alhoewel in de loop van afgelopen zomer het gewone leven met de nodige inperkingen weer langzaam op gang kwam, zullen de consequenties nog lang voelbaar zijn. Vooral de consequenties op het gebied van gezondheid en economie hebben nu de aandacht. De (economische) gevolgen zijn groot onder andere voor culturele instellingen, maatschappelijke instellingen, horeca en toerisme en veel ZZP-ers en andere bedrijven. De lockdown heeft niet alleen voor de bedrijven en instellingen in de gemeente Baarn grote gevolgen, maar ook voor de inwoners. Zoals op het gebied van beschikbaarheid van zorg en werk.

Diverse inkomsten van de gemeente (waaronder belastingen en huur) zijn uitgesteld en komen wellicht zelfs te vervallen. Daarnaast hebben we extra kosten. Denk hierbij aan crowd-management tijdens de lock-down, extra voorzieningen voor het digitaal vergaderen en de (uitvoering van de) inkomensvoorziening voor zelfstandigen.

In de tweede helft van 2020 wordt duidelijk welke tegemoetkoming van het Rijk mag worden verwacht. Op dit moment is nog onduidelijk of deze de kosten en gederfde inkomsten zal dekken. Door alle rijksmaatregelen zijn de eerste klappen voor de economie opgevangen. Maar inmiddels wordt duidelijk dat veel mensen hun baan kwijt zullen raken.

Ondanks dat onduidelijk is hoe de COVID-19 pandemie verder zal verlopen is de verwachting dat dit ook volgend jaar nog een grote impact op de samenleving en de gemeente zal hebben. Aangezien deze impact voor het grootste deel nog niet valt te overzien verwijzen we hiervoor naar de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing. We schatten dit risico op € 1.500.000.

In programma 4 is voor 2021 € 250.000 als incidenteel budget opgenomen voor incidentele stimuleringsmaatregelen om de gevolgen van COVID 19 in Baarn te bestrijden. Het bedrag verhoudt zich tot de huidige bekende kosten en te derven inkomsten. Het overige risico van € 1,25 miljoen is opgenomen in de risicoparagraaf.

II - Collegeprogramma op koers

Duurzaam Baarn

Terug naar navigatie - Duurzaam Baarn

Ons streven blijft om in 2030 zo veel als mogelijk klimaatneutraal te zijn. Zoals al eerder aangegeven, vraagt dit extra inspanning. Naast de in de perspectiefnota vastgelegde extra middelen is ook de versterking van het programmateam van 1,6 naar 3 fte in deze begroting verwerkt. Hierdoor kunnen we nog meer dan afgelopen jaren inzetten op alle vijf de pijlers van het duurzaamheidsprogramma: energietransitie, duurzame mobiliteit, klimaatadaptatie, van afval naar grondstof (VANG) en de voorbeeldrol van de gemeente zelf hierbij. Enkele speerpunten hierbinnen zijn fietspaden, laadpalen, Heuvelrugtuinen, zonnepanelen op huizen, bedrijven en parkeerterreinen en het vervolg van de verduurzaming van de gemeentelijke gebouwen.

Wonen in Baarn

Terug naar navigatie - Wonen in Baarn

De behoefte aan goedkope en middeldure woningen is onverminderd groot. Tot 2030 wordt gewerkt aan het realiseren van ca. 1000 woningen. Hiervan komt het grootste deel in de Baarnsche Zoom. Het totale aantal sociale huurwoningen stijgt hierbij tot 2500.

Binnen het woningbouwprogramma wordt gekeken naar een variëteit aan woonvormen en is klimaatneutraal vanzelfsprekend de norm. Verduurzaming van bestaande woningen blijft een speerpunt.

Ondernemen en recreëren in Baarn

Terug naar navigatie - Ondernemen en recreëren in Baarn

De raad heeft met het instemmen met het voorontwerp bestemmingsplan Soestdijk, aangegeven een kans te zien voor het versterken van deze toeristische parel. De komende tijd wordt dit verder uitgewerkt. Hierbij wordt nadrukkelijk gezocht naar versterking van de lokale economie en de verbinding met het dorpscentrum. Hiervoor wordt gewerkt aan een Levendig Centrum, waarbij ook wordt ingezet op het positioneren van Escher als publiekstrekker.

Na vaststellen van de Toekomstvisie Werklocaties ligt er een basis voor het samen met de ondernemers versterken van de huidige werklocaties en de uitbreiding van het bedrijventerrein de Noordschil. De toegankelijkheid van dit bedrijventerrein wordt verbeterd met de aanleg van een nieuwe rotonde bij de Baarnse Poort.

III - Speerpunten uit de beleidsbegroting 2021

Programma 1 Dienstverlenend domein

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

Het verder digitaliseren van onze dienstverlening blijft een speerpunt. Tegelijkertijd blijft het mogelijk (ook zonder afspraak) het gemeentehuis te bezoeken. In 2021 wordt een onderzoek uitgevoerd naar de wijze waarop inwoners en ondernemers bij voorkeur hun zaken regelen met de gemeente.

Inwonerparticipatie

Terug naar navigatie - Inwonerparticipatie

Na enkele mooie voorbeelden van inwonersparticipatie, waaronder de klankbordgroepen voor de plannen met Paleis Soestdijk, wordt 2021 benut voor het verder experimenteren met een aantal vormen van inwonerparticipatie. Vooral jongeren krijgen hierbij onze aandacht.

Veilig zijn in Baarn

Terug naar navigatie - Veilig zijn in Baarn

Criminaliteit die samenhangt met drugs en ondermijning zien we steeds meer verschuiven richting Midden Nederland. Ook voor criminelen maken de centrale ligging en goede bereikbaarheid onze regio aantrekkelijk. Reden om de uitvoering van het Integraal Veiligheidsprogramma en de in 2019 opgezette Aanpak Ondermijning stevig door te zetten. Onder andere door bij alle betrokkenen het bewustzijn te vergroten en het door vaker uitvoeren van een Bibob-toets.

Programma 2 Sociaal domein

Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Sociaal Domein

We weten de inwoners met een hulpvraag steeds beter te bereiken en vice versa. Dit betekent wel dat de kosten de afgelopen jaren sterk zijn toegenomen en nog steeds stijgen.

In deze tijd van de COVID-19 pandemie is het belang van een goede ondersteuning door onze maatschappelijke organisaties groter dan ooit. Zij hebben laten zien hoe sterk de Baarnse samenleving is en hoe inwoners elkaar op allerlei manieren helpen.

Eind 2020 besluit de raad over een nieuwe nota sociaal domein. Deze geeft richting aan de voorstellen om de kosten voor het sociaal domein te beperken. Denk daarbij aan het voorkomen van dure zorg door (nog meer) in te zetten op preventie en het bieden van laagdrempelige begeleiding door het Lokaal Team.

Daarnaast wordt ingezet op data-analyse als instrument om de kosten te beheersen. De uitvoeringsorganisatie BBS vervult een belangrijke rol bij het weer aan het werk helpen van onze inwoners. Op basis van de evaluatie van de BBS, die eind 2020 wordt opgeleverd, wordt bekeken welk takenpakket hierbij het beste past. De COVID-19 pandemie heeft daarbij een grote impact op de BBS. De verwachting is dat het klantenbestand met ca. 40% groeit.

Eenzaamheid

Terug naar navigatie - Eenzaamheid

In 2020 is met behulp van een rijksbudget een start gemaakt met het uitvoeringsprogramma “Eén tegen eenzaamheid”. Te veel mensen leven in een sociaal isolement. De COVID-19 pandemie versterkt dit isolement. Ondanks het wegvallen van het rijksbudget wordt deze succesvolle aanpak doorgezet, samen met onze maatschappelijke partners.

Cultuur

Terug naar navigatie - Cultuur

Het culturele leven is voor een groot deel tot stilstand gekomen door de coronamaatregelen. De sector is economisch zwaar getroffen door het wegvallen van inkomsten. Samen met de sector zal gewerkt worden aan een herstelplan.

Gezamenlijke ontwikkeling theater en bibliotheek

Terug naar navigatie - Gezamenlijke ontwikkeling theater en bibliotheek

Het theater is al een tijd aan onderhoud en verbouwing toe. Op dit moment wordt gewerkt aan drie scenario’s voor een vernieuwd theater. Hierbij is gezamenlijke huisvesting met de bibliotheek, gezien de beoogde synergie, nog steeds het uitgangspunt.

Programma 3 Fysiek Domein

Omgevingswet

Terug naar navigatie - Omgevingswet

Door de COVID-19 pandemie is de invoering van de Omgevingswet uitgesteld tot 2022. Het jaar 2021 staat in het teken van verdere aanpassing van de werkprocessen en informatiesystemen en van de maatschappelijke participatie bij het opstellen van de Omgevingsvisie.

Paleis Soestdijk

Terug naar navigatie - Paleis Soestdijk

In de Baarnsche Zoom wordt ingezet op een voor Baarnse begrippen grootschalig woningbouw programma. In 2021 wordt het ruimtelijk kader voor de ontwikkeling van de locatie aanbesteed aan de markt.

Levendig centrum

Terug naar navigatie - Levendig centrum

Centra van steden en dorpen worden steeds meer een plek voor ontmoeting. Dit kan een positieve bijdrage leveren aan onder andere de lokale economie en voorzieningen, maar helpt ook tegen eenzaamheid. Samen met betrokkenen wordt gewerkt aan de aantrekkelijkheid en levendigheid van het centrum. Hierbij wordt ook gewerkt aan de verbinding van het centrum met de toeristische trekkers, zoals de Heuvelrug, kasteel Groeneveld en paleis Soestdijk.

Mobiliteitsvisie

Terug naar navigatie - Mobiliteitsvisie

Baarn heeft in 2020 een mobiliteitsvisie opgesteld. Deze geeft richting aan de investeringen voor de mobiliteit. De mobiliteitsvisie draagt bij aan de doelen duurzaamheid, bereikbaarheid, gastvrijheid en aantrekkelijkheid. Duurzame vormen van vervoer, waaronder OV, lopen en fietsen, worden gestimuleerd om Baarn ook zonder auto beter bereikbaar te maken. Speerpunten zijn onder andere fietsverbindingen en laadpalen. Hiervoor is de komende jaren jaarlijks 0,2 miljoen euro uitgetrokken.

Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)

Terug naar navigatie - Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)

Met dit beheerplan werken we integraal aan de kwaliteit van ons groen, de wegen en de riolering. De doelen zijn ‘schoon, heel en veilig’. Het IBOR draagt onder andere bij de aantrekkelijkheid van de gemeente. Daarnaast zorgt de integrale aanpak voor efficiency en beperking van de overlast.

Afvalverwerking wordt duurder

Terug naar navigatie - Afvalverwerking wordt duurder

De verwerkingskosten voor restafval en GFT nemen als gevolg van nieuwe aanbestedingen sterk toe. Ook stijgt jaarlijks de verbrandingsbelasting. Daarnaast is de vergoeding voor papier sterk gedaald en nemen de verwerkingskosten voor de afvalstromen op het recyclingstation toe. Deze toenemende kosten worden doorberekend in de afvalstoffenheffing. Deze kan voor inwoner met wel 60% stijgen.

Programma 4 Ondersteunend Domein

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering

De gemeente werkt aan een aantrekkelijke en efficiënte organisatie. Dit doen we door te investeren in ons personeel, met onder andere het meer marktconform maken van het beloningsbeleid en met vitaliteitsbeleid. Daarnaast maken we processen efficiënter met de Lean-methode en implementeren we een nieuw systeem om de P&C-documenten effectiever en efficiënter te maken. Verder willen we invulling geven aan de adviezen uit het rekenkameronderzoek naar de P&C documenten. Ook verkennen we samenwerking met de gemeente Soest en Eemnes op het gebied van de gemeentelijke belastingen.

IV - Duurzaam financieel vooruit

Begroting 2021-2024 is structureel en reëel in evenwicht

Terug naar navigatie - Begroting 2021-2024 is structureel en reëel in evenwicht

De begroting is conserverend en beleidsarm van aard. Het is een zware tijd voor veel gemeenten in Nederland om het huishoudboekje rond te krijgen. Zo ook voor Baarn. De afgelopen jaren is hard gewerkt aan een structureel sluitend meerjarenperspectief met als resultaat dat de begroting 2021 – 2024 reëel en structureel sluitend is, overeenkomstig de begrotingsrichtlijnen van het provinciaal toezicht.

Mutaties tussen perspectiefnota 2021 en begroting 2021

Terug naar navigatie - Mutaties tussen perspectiefnota 2021 en begroting 2021

Bij de perspectiefnota 2021 zijn de voordelige effecten van de septembercirculaire 2019, in afwachting van de uitkomsten van de meicirculaire 2020 en het risico van een nieuwe verdeelsleutel van het gemeentefonds per 1 januari 2022 niet verwerkt. De meicirculaire was met gemiddeld ca. € 1 mln. voor de komende 4 jaar ruim positief. Bij het opmaken van de begroting moet wel met de uitkomsten van deze circulaires rekening worden gehouden. Dit heeft ertoe geleid dat tussen de perspectiefnota en de begroting mutaties hebben plaatsgevonden om vooral invulling te geven aan het duurzaam financieel beleid, door de algemene reserve en de structurele exploitatie toekomstbestendig te maken voor de dreigende onzekerheden van de komende jaren. Wij verwachten met deze versterking de financiële positie van Baarn duurzaam weerbaarder te hebben gemaakt.

Naast de mutaties voor het duurzaam financieel beleid zijn ook drie meer beleidsmatige posten verwerkt (duurzaamheid, lichtmasten en intensivering BSA). Tot slot resteren overige mutaties. In deze paragraaf is een samenvatting opgenomen. Wij verwijzen voor een uitgebreidere omschrijving in paragraaf 1.2 van de financiële begroting.

Begrotingssaldo nà bestemming 2021 - 2024 2021 2022 2023 2024
Stand na vaststelling PPN 2021 412.101 N 341.280 N 131.427 N -52.341 V
- Septembercirculaire 2019 -655.000 V -738.000 V -626.000 V -647.000 V
- Meicirculaire 2020 -1.085.252 V -1.275.126 V -1.051.188 V -849.930 V
Actueel begrotingssaldo nà meicirculaire 2020 -1.328.151 V -1.671.846 V -1.545.761 V -1.549.271 V
Mutaties tussen PPN en opstellen begroting
- Duurzaamheid 110.000 N 110.000 N 110.000 N 110.000 N
- RIB lichtmasten 66.000 N 6.000 N 6.000 N 6.000 N
- Intensivering BSA 113.158 N 37.739 N
- Indexering regionale inkoop zorg 336.216 N 336.216 N 336.216 N 336.216 N
- Covid 19 250.000 N
- Nieuwe verdeelsleutel gemeentefonds 312.500 N 625.000 N 937.500 N
- Verlaging kapitaallastenplafond -100.000 V -100.000 V -100.000 V
- Versterken algemene reserve 258.333 N 258.333 N 258.333 N 258.333 N
- Tussenrapportage 2020 73.000 N 73.000 N 73.000 N 73.000 N
- Kapitaallasten -7.000 N 152.000 N -40.950 V -49.950 V
- Actualisatie diverse posten 102.593 N -37.293 V -37.293 V -37.293 V
Begrotingssaldo 2021 - 2024 nà bestemming -25.851 V -523.351 V -315.455 V -15.465 V
Bedragen x € 1,-

Beleidsmutaties

Terug naar navigatie - Beleidsmutaties

Bij de perspectiefnota waren de personele consequenties om invulling te geven aan het duurzaamheidsprogramma nog p.m. opgenomen. Deze zijn nu bepaald op € 110.000 en verwerkt in de begroting. Daarnaast zijn de financiële consequenties van de RIB over de lichtmasten (RIB 166186) verwerkt alsmede het voorstel over de intensivering van de breed spectrum aanbieders (Raadsvoorstel 129299).

Ook is in de investeringsbegroting een krediet in 2021 opgenomen voor de aankoop van grond van € 300.000 voor de aanleg van een tweede rotonde bij de Baarnse Poort. Deze aankoop heeft geen effect op het begrotingssaldo.

Duurzaam financieel beleid

Terug naar navigatie - Duurzaam financieel beleid

Indexering regionale inkoop zorg
Bij de perspectiefnota was een structurele taakstelling opgenomen voor de regionale inkoop zorg. Tussen de perspectiefnota en het opstellen van de begroting is deze stelpost beoordeeld en ingevuld tot een reële stelpost.

Verloop taakstelling regionale inkoop zorg 2021 2022 2023 2024
Taakstelling in PPN 2021-2024 574 N 971 N 1.119 N 1.298 N
Actualisering taakstelling -5 V -178 V -352 V -528 V
Indexering 2020 en 2021 -336 V -336 V -336 V -336 V
Dekking programma 2 -58 V -48 V -22 V -25 V
Stelpost kapitaallasten 2021 -175 V
Taakstelling regionale inkoop zorg 0 409 N 409 N 409 N
Bedragen x € 1.000,-

De taakstelling is geactualiseerd op basis van de definitieve jaarrekeningcijfers. Ook was meerjarig een index van 2,5 % meegenomen op de uitgaven en daarmee ook de taakstelling. Dit is gecorrigeerd, omdat de begroting wordt opgesteld met constante prijzen op prijspeil 2021.

De indexering over 2020 van 2,84% (RIB 87581/91505) en 2021 van 2,5% (PPN 2021) is vanuit het begrotingssaldo toegevoegd aan het budget voor de regionale inkoop zorg in programma 2. Vanuit de beleidsregels bij de begroting 2020 en de PPN 2021 zijn uitgaven in de begroting niet geïndexeerd. Het bleek voor dit budget niet reëel te verwachten dat de prijsstijging in deze omvang opgevangen zou kunnen worden door een daling van de te leveren zorg. Het is een ontwikkelopgave de huidige uitgaven zorgvuldig te monitoren om binnen de huidige raming te blijven. Een eventuele daling van de uitgaven zal nodig zijn om de onzekerheden van een lagere rijksbijdrage op te vangen.

De dekking vanuit programma 2 is het resultaat van een beoordeling om budgetten binnen programma 2 te kunnen verschuiven.

De stelpost is meerjarig op het niveau gebracht van de extra middelen (€ 409.000), die het kabinet heeft toegekend voor 2020 en 2021. Op basis van de richtlijn van het ministerie van BZK, VNG en provinciaal toezicht mogen deze extra middelen meerjarig worden doorgetrokken. Het besluit of deze middelen ook daadwerkelijk worden toegekend vindt plaats in de volgende kabinetsperiode. De resterende stelpost voor 2021 is incidenteel in mindering gebracht op de stelpost kapitaallasten.

COVID-19
Zoals eerder toegelicht in deze samenvatting is in programma 4 voor 2021 € 250.000 incidenteel budget vrijgemaakt voor incidentele stimuleringsmaatregelen om de gevolgen van COVID-19 in Baarn te bestrijden. Daarnaast is een risico van € 1,25 miljoen opgenomen in de risicoparagraaf.

Nieuwe verdeelsleutel gemeentefonds
Het begrotingssaldo was na de verwerking van de meicirculaire meerjarig positief. Dit is nodig om het risico van een nieuwe verdeelsleutel van het gemeentefonds en daarmee het effect van de algemene uitkering vanaf 2022 op te vangen. De planning is dat dit effect bij de decembercirculaire 2020 bekend wordt gemaakt. De herverdeling zou vooral leiden tot een nadeel voor kleinere (plattelands) gemeenten en een voordeel voor grote gemeenten. Frontin Pauw, autoriteit op het gebied van het gemeentefonds adviseert kleinere plattelandsgemeenten rekening te houden met een nadelig effect van maximaal € 100 per inwoner is en hiervan € 50 op te nemen als stelpost in de begroting en € 50 in de risicoparagraaf.
Wij schatten in dat het nadelig effect voor Baarn van € 50 per inwoner reëel is. Dit effect is opgenomen in de raming ten laste van het begrotingssaldo. Dit leidt tot een korting van € 1,25 miljoen in 2025, dat vanaf 2022 in 4 jaar in gelijke stappen moet worden bereikt. De overige € 50 per inwoner van het maximale risico is opgenomen in de risicoparagraaf met een risico inschatting gemiddeld. Het risico is gemiddeld, omdat Baarn geen plattelandsgemeente is.

De laatste stap in de korting in 2025 van € 312.500 wordt grotendeels opgevangen door het voordelige effect van de algemene uitkering 2020 voor 2025 van € 283.000.

Om uiteindelijk tot een structureel sluitende meerjarenbegroting te komen is het kapitaallasten plafond vanaf 2022 verlaagd met € 100.000 en op niveau gebracht van 2021 (€ 2,2 miljoen).

Versterken algemene reserve
De laatste jaren is de druk op de algemene reserve toegenomen. De algemene reserve bedroeg aan het eind van 2017 € 15,8 miljoen. De prognose bij de perspectiefnota van de algemene reserve laat een daling zien naar € 5,4 miljoen ultimo 2023. Dit is voldoende gezien het risicoprofiel van de gemeente Baarn. De wens is echter de algemene reserve te versterken en weer op het gewenste niveau van minimaal € 10 miljoen te krijgen. Dit is nodig gezien het neerwaartse verloop van de afgelopen jaren, de recente negatieve jaarresultaten, huidige onzekere financiële situatie van gemeenten en ontwikkeling/herverdeling van het gemeentefonds.

Er is voor gekozen de algemene reserve te versterken door de in het verleden gevormde bruto-waarderingsreserves vrij te spelen en toe te voegen aan de algemene reserve. Deze reserves waren gevormd ter dekking van de afschrijvingslasten van Nieuwe Baarnsche school en de Brede School Noord. De afschrijvingslasten zijn nu in de begroting opgenomen ten laste van het begrotingssaldo. Hierdoor kan de algemene reserve bij de jaarrekening 2020 met ca. € 9,3 miljoen worden verhoogd.

Overige mutaties

Bij de tussenrapportage 2020 is abusievelijk niet het structurele effect van € 73.000 meegenomen in de begrotingswijziging. Dat is bij de begroting hersteld. Verder zijn de uitgangspunten van de perspectiefnota administratief verwerkt en op realiteit bijgeraamd. Bij deze uitwerking is geconstateerd, dat het incidentele voordeel in 2022 in de perspectiefnota op de afschrijvingslasten van Theater Speeldoos/Bibliotheek variant 2A ten gunste moet komen van het kapitaallastenplafond in plaats van het begrotingssaldo om aansluiting te houden met het kapitaallastenplafond.

Leeswijzer

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het Besluit Begroting en Verantwoording gemeenten (BBV) maakt een onderscheid tussen de beleidsbegroting en de financiële begroting. De beleidsbegroting is opgebouwd uit het programmaplan (een programma is een samenhangend geheel van activiteiten) en de verplichte paragrafen. De financiële begroting is opgebouwd uit het overzicht van baten en lasten met de toelichting, de uiteenzetting van de financiële positie met de toelichting en een bijlage met de baten en lasten per taakveld.

Beleidsbegroting

Terug naar navigatie - Beleidsbegroting

In de programma’s wordt het beleid beschreven aan de hand van een drietal vragen. De eerste vraag is wat de gemeente wil bereiken in de komende periode. Dit gewenste effect wordt beschreven aan de hand van een 35-tal verplichte beleidsindicatoren (zie www.waarstaatjegemeente.nl). De wijze waarop de gemeente dit wil bereiken, de tweede vraag, wordt beantwoord in relatie met de verbonden partijen waarvan de lasten in het betreffende programma zijn opgenomen. Tenslotte de derde vraag geeft inzicht in de baten en lasten (de financiële cijfers) per programma.

Belangrijk!
Bij de financiële cijfers worden de lasten met een positief getal weergegeven en baten met een negatief getal. Dat betekent dat een positief saldo met een negatief getal wordt weergegeven en een negatief saldo met een positief getal. Onttrekkingen uit de reserves en voorzieningen zijn voor de exploitatie een bate en dus een negatief getal. Toevoegingen aan de reserves en voorzieningen zijn lasten voor de exploitatie en dus een positief getal.

Voor de leesbaarheid is gekozen om grote bedragen af te ronden op € 1.000. Het kan gebeuren dat hierdoor bij afronding een minimaal verschil optreedt. Daar waar bedragen op € 1 staan, wordt dit toegelicht.

De paragrafen geven een dwarsdoorsnede van de begroting, bezien vanuit een bepaald perspectief. Het gaat om beleidslijnen voor beheersmatige aspecten die grote financiële gevolgen kunnen hebben en/of van belang zijn voor het realiseren van de programma’s. Met de paragrafen geven wij de gemeenteraad inzicht en toelichting, waarmee zij ook op de beheersmatige aspecten hun kaderstellende en controlerende rol kunnen vervullen. De kwaliteit daarvan is immers van groot belang voor een continue, effectieve en efficiënte dienstverlening door de gemeente. De paragrafen zijn:

• Lokale heffingen;
• Weerstandsvermogen en Risicobeheersing;
• Onderhoud kapitaalgoederen;
• Financiering;
• Bedrijfsvoering;
• Verbonden partijen;
• Grondbeleid.

Lijst van Afkortingen

Terug naar navigatie - Lijst van afkortingen
Afkorting Omschrijving
AO/IC Administratieve organisatie / Interne controle
APV Algemene Plaatselijke Verordening
ARG Ambtelijke Regiegroep Regio Amersfoort
AU Algemene uitkering
AVU Afvalverwijdering Utrecht
AWBZ Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
AWT Afvalwaterteam Soest
BAG Basisregistratie Adressen en Gebouwen
BBV Besluit Begroting en Verantwoording
BBS Sociale Dienst Baarn Bunschoten Soest (gemeenschappelijke sociale dienst)
Bbz Besluit bijstandsverlening zelfstandigen
BGT Basisregistratie Grootschalige Topografie
BNG BNG-Bank (Bank Nederlandse Gemeenten)
BON Baarns OndernemersNetwerk
BSN Brede School Noord
BUIG Rijksbudget voor betaling van uitkeringen participatiewet incl. IOAZ, IOAW en Bbz 2004
Burap Bestuursrapportage
BRP Basisregistratie Personen
CBB Contactgroep Baarnse Bedrijven
CBS Centraal Bureau voor de Statistiek
CIZ Centrum Indicatiestelling Zorg
CV Commanditaire Vennootschap
DigiD Digitale identiteit (systeem waarmee overheden digitaal een identiteit kunnen controleren)
EGEM-i Programma Elektronische Gemeente
EMU Economische en Monetaire Unie
EPC Energieprestatiecoëfficiënt
FPU/FLO Functioneel Periodieke Uitkering / Functioneel Leeftijdsontslag
GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst
GREX Grondexploitatie
GRP Gemeentelijk Rioleringsplan
GVVP Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan
Gw Gemeentewet
HR-21 Functiewaarderingsmethodiek Human Resource - 21
IAU Incidenteel aanvullende uitkering
IHP Integraal Huisvestingsplan
ILB Individueel Loopbaanbudget
IOAW Inkomensvoorziening Oudere en Arbeidsgehandicapten Werknemers
IOAZ Inkomensvoorziening Oudere en Arbeidsgehandicapten Zelfstandigen
i-NUP Implementatieagenda Nationaal Uitvoeringsprogramma
IVP Integraal Veiligheidsplan
JOR Jongeren in de openbare ruimte
KCB Kringloopcentrum Baarn
KCC Klantcontactcentrum
Marap Managementrapportage
MJOP Meerjarenonderhoudsplanning
MKA MeldKamer Ambulance
MT Managementteam
NBS Nieuwe Baarnsche School
NIBUD Nationaal instituut voor budgetvoorlichting
NIEGG Niet in exploitatie genomen gronden
NME Natuur- en Milieu-educatie centrum
OAD Omgevingsadressendichtheid
OOGO Op overeenstemming gericht overleg
OR Ondernemingsraad
OZB Onroerendezaakbelasting
P&C Planning- & Controlcyclus
PGB Persoons gebonden Budget
PO/VO Primair onderwijs/Voortgezet onderwijs
PPN Perspectiefnota
PPS Publiek Privaatrechtelijke Samenwerking
PWVE Platform Water Vallei & Eem
RID (Utrecht) Regionale ICT-Dienst (Utrecht)
RMC Regionaal Meld- en Coördinatiepunt
RMN Reinigingsbedrijf Midden Nederland
RNI Register Niet-Ingezetenen
RUD Regionale UitvoeringsDienst Utrecht
RWA Regionaal Sociaal Werkvoorzieningschap Amersfoort
S/I Structureel/Incidenteel
SBO Speciaal Basisonderwijs
SBSB Stichting Sport & Bewegen Senioren Baarn
SiSa Single information Single audit
SMT Sociaal Medisch Team
SPP Strategisch Personeelsplan
Staat C Staat van vaste activa (immaterieel, materieel, financieel)
Staat D Staat van Reserves en Voorzieningen
Staat E Staat van opgenomen geldleningen
Staat F Staat van gewaarborgde geldleningen
SVB Sociale Verzekeringsbank
Sw Sociale werkvoorzieningen
SWB Stichting Welzijn Baarn
TOP's Toeristische Overstap Punten
U/I Uitgaaf/Inkomst
UWV Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
V/N Voordeel/Nadeel
VE Vervuilingseenheid
vGRP verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan
VIC Verbijzonderde Interne Controle
VOF Vennootschap onder Firma
VRI Verkeersregelinstallatie (verkeerslicht)
VRU Veiligheidsregio Utrecht
(V)SO (Voortgezet) Speciaal Onderwijs
VSV Voortijdig schoolverlaters
VVE Voor- en vroegschoolse educatie
VVP Verkeer- en vervoersplan
Wabo Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wajong Wet arbeidsgehandicapten jongeren
Wet OKE Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie
WIJ Wet Investeren in Jongeren
WGA Werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten
WMMN Welstand Monumenten Midden Nederland
Wmo Wet maatschappelijke ondersteuning
WOB Wet openbaarheid van bestuur
WSW Wet sociale werkvoorziening
WTCG/CER Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten / Compensatieregeling eigen risico
WWB Wet werk en bijstand
WWI Wet Werk en Inkomen
Loket WZW Loket Wonen, Zorg & Welzijn
WOZ Waardering Onroerende Zaken
WWnV Wet Werk naar Vermogen
ZV Ziekteverzuim
Zvw Zorgverzekeringswet

Samenstelling bestuur

Burgemeester Mark Röell

Terug naar navigatie - Burgemeester Mark Röell

Taken: Openbare orde en veiligheid, Veiligheidsregio Utrecht, kabinetszaken, bestuurlijke en juridische zaken, burgerzaken, Regio Amersfoort, communicatie (public relations, city marketing).

Wethouder Hugo Prakke

Terug naar navigatie - Wethouder Hugo Prakke

Taken: financiën, P&O-beleid, strategisch vastgoed, communicatie (beleid, dienstverlening, burgerparticipatie), inkoopbeleid, onderwijs, kunst en cultuur, klantcontactcentrum (KCC), ICT en duurzaamheid (energietransitie en financiële arrangementen), archief.

Wethouder Jannelies Vissers

Terug naar navigatie - Wethouder Jannelies Vissers

Taken: duurzaamheid (verduurzaming, BKA, duurzame mobiliteit, watermanagement), afval en milieu, verkeer, inrichting en beheer openbare ruimte, begraafplaatsen en volksgezondheid.