De taakstelling is geactualiseerd op basis van de definitieve jaarrekeningcijfers. Ook was meerjarig een index van 2,5 % meegenomen op de uitgaven en daarmee ook de taakstelling. Dit is gecorrigeerd, omdat de begroting wordt opgesteld met constante prijzen op prijspeil 2021.
De indexering over 2020 van 2,84% (RIB 87581/91505) en 2021 van 2,5% (PPN nota) is vanuit het begrotingssaldo toegevoegd aan het budget voor de regionale inkoop zorg in programma 2. Vanuit de beleidsregels bij de begroting 2020 en de PPN 2021 zijn uitgaven in de begroting niet geïndexeerd. Het is bleek voor dit budget niet reëel te verwachten dat de prijsstijging in deze omvang opgevangen zou kunnen worden door een daling van de te leveren zorg. Het is een ontwikkelopgave de huidige uitgaven zorgvuldig te monitoren om binnen de huidige raming te blijven. Een eventuele daling van de uitgaven zal nodig zijn om de onzekerheden van een lagere rijksbijdrage op te vangen.
De dekking vanuit programma 2 is het resultaat van een beoordeling om budgetten binnen programma 2 te kunnen verschuiven.
De stelpost is meerjarig op het niveau gebracht van de extra middelen (€ 409.000), die het kabinet heeft toegekend voor 2020 en 2021. Op basis van de richtlijn van het ministerie van BZK, VNG en provinciaal toezicht mogen deze extra middelen meerjarig worden doorgetrokken. Het besluit of deze middelen ook daadwerkelijk worden toegekend vindt plaats in de volgende kabinetsperiode. De resterende stelpost voor 2021 is incidenteel in mindering gebracht op de stelpost kapitaallasten.
Versterken algemene reserve
Het saldo van de algemene reserve bedroeg ultimo 2017 € 15,8 miljoen. De prognose bij de perspectiefnota van de algemene reserve laat een daling zien naar € 5,4 miljoen ultimo 2023. Dit is voldoende gezien het risicoprofiel van de gemeente Baarn. De wens is de algemene reserve te versterken en weer op het gewenste niveau van minimaal € 10 miljoen te krijgen. Dit is nodig gezien het neerwaartse verloop van de afgelopen jaren, de recente negatieve jaarresultaten en huidige onzekere financiële situatie van gemeenten.
Het huidige begrotingssaldo maakt het mogelijk de algemene reserve aan te vullen door de bruto waarderingsreserves voor de Nieuwe Baarnsche School (NBS) en de Brede School Noord (BSN) van (€ 9,3 miljoen ultimo 2019) vrij te maken. Deze reserves vallen jaarlijks voor € 258.000 vrij om de afschrijvingslasten van de NBS en de BSN te kunnen dekken. Binnen de structurele exploitatie was destijds geen ruimte om deze kapitaallasten op te nemen. Dit heeft uiteraard wel de voorkeur, ook met het oog op vervanging in de toekomst. Tevens komt de reserve vrij. Deze wijziging is zowel een versterken voor de structurele begroting als de algemene reserve. De algemene reserve komt dan weer op het niveau van 2017. Dit is dan nog exclusief het effect van de verwachte verkoop van de achtergebleven schoollocaties Gaspard de Coligny en Montini. Deze zijn hier nog niet meegenomen.
Nieuwe verdeelsleutel gemeentefonds
Het begrotingssaldo was na de verwerking van de meicirculaire meerjarig positief. Dit is nodig om het risico van een nieuwe verdeelsleutel van het gemeentefonds en daarmee het effect van de algemene uitkering vanaf 2022 op te vangen. De planning is dat dit effect bij de decembercirculaire 2020 bekend wordt gemaakt. Frontin Pauw, autoriteit op het gebied van het gemeentefonds adviseert kleinere plattelandsgemeenten rekening te houden met een nadelig effect van maximaal € 100 per inwoner en hiervan € 50 op te nemen als stelpost in de begroting en € 50 in de risicoparagraaf. De herverdeling zou vooral leiden tot een nadeel voor kleinere (plattelands) gemeenten en een voordeel voor grote gemeenten.
Wij schatten in dat het nadelig effect voor Baarn van € 50 per inwoner reëel is. Dit effect is opgenomen in de raming ten laste van het begrotingssaldo. Dit leidt tot een korting van € 1,25 miljoen in 2025, dat vanaf 2022 in 4 jaar in gelijke stappen moet worden bereikt. De overige € 50 per inwoner van het maximale risico is opgenomen in de risicoparagraaf met een risico inschatting gemiddeld. Het risico is gemiddeld, omdat Baarn geen plattelandsgemeente is.
De laatste stap in de korting in 2025 van € 312.500 wordt grotendeels opgevangen door het voordelige effect van de algemene uitkering 2020 voor 2025 van € 283.000.
Om uiteindelijk tot een structureel sluitende meerjarenbegroting te komen is het kapitaallasten plafond vanaf 2022 verlaagd met € 100.000 en op niveau gebracht van 2021 (€ 2,2 miljoen).
COVID 19
In programma 4 is voor 2021 € 250.000 als incidenteel budget opgenomen voor incidentele stimuleringsmaatregelen om de gevolgen van COVID-19 in Baarn te bestrijden. Het overige risico van € 1,25 miljoen is opgenomen in de risicoparagraaf.
Tussenrapportage 2020
Het structurele effect van de tussenrapportage was nog niet verwerkt in het begrotingssaldo na de meicirculaire 2020 (RIB 131538).
Kapitaallasten
Voor het sluitend krijgen van de meerjarenbegroting 2020 - 2023 is het oorspronkelijke kapitaallastenplafond verlaagt van € 2,5 miljoen naar € 2,2 miljoen voor 2021 en € 2,3 miljoen voor 2022 en verder. Dit plafond dient ter dekking van het Meerjaren Investerings en Exploitatie-Programma (MIEP). Bij het sluitend maken van de begroting 2021-2024 is het kapitaallastenplafond ook verlaagd met € 0,1 miljoen vanaf 2022.
Het is belangrijk dat een dergelijk budget in de begroting aanwezig is om vervangingsinvesteringen te kunnen doen. Een (afwegings)proces vindt echter niet plaats om tot een volledig MIEP te komen. Het MIEP kent vooralsnog een horizon van één of twee jaar.
Daarbij komt dat vanaf 2021 de investeringen in de openbare ruimte ook in het MIEP worden meegenomen. Deze investeringen moeten wij ook meenemen in het kapitaallastenplafond. De onderbouwing van het kapitaallastenplafond behoeft nog nadere aandacht.
Bij de Perspectiefnota 2022 wordt een geactualiseerd en volledig MIEP gemaakt. Het bedrag van het kapitaallastenplafond wordt opnieuw beoordeeld. Het verschil tussen de kapitaallasten van de huidige investeringen en het kapitaallastenplafond is daarom aangehouden in de begroting als een stelpost.
Bij de actualisatie van de investeringsbegroting en kapitaallasten is geconstateerd, dat het incidentele voordeel in 2022 in de perspectiefnota op de afschrijvingslasten van Theater Speeldoos/Bibliotheek variant 2A ten gunste moet komen van het kapitaallastenplafond in plaats van het begrotingssaldo.
Actualisatie diverse posten
Realistisch ramen is een belangrijk uitgangspunt voor een duurzaam financieel beleid. Bij het opstellen van de begroting zijn daarom een aantal posten bijgeraamd en uitgewerkt op basis van de uitgangspunten van de perspectiefnota.
Bij het opstellen van de begroting is het uitgangspunt van het niet indexeren op exploitatiebudgetten voor 2021 en een korting van 5% de exploitatiebudgetten over 2021 (PPN 2021) toegepast In het kader van het uitgangspunt van realistisch ramen zal in aanloop naar de volgende perspectiefnota zullen alle exploitatiebudgetten van de 5% korting worden beoordeeld op toereikendheid.