Programma 1: Dienstverlenend Domein

Beoogde maatschappelijke effect

Terug naar navigatie - Beoogde maatschappelijke effect

De vraag van inwoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen naar de wijze waarop wij als gemeente onze producten en diensten leveren verandert. Wij zijn dan ook steeds op zoek naar slimme en efficiënte manieren om onze dienstverlening in te zetten. De digitale dienstverlening neemt toe en is een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsprocessen.

Om dit effect te bereiken, geven we uitvoering aan de volgende strategische doelen.

Strategische doelen

Terug naar navigatie - Strategische doelen
1 Wij zijn er voor de inwoners, bedrijven en organisaties
2 Onze dienstverlening kenmerkt zich door heldere communicatie
3 Onze inwoners kunnen zelf digitaal onze diensten gebruiken maar onze dienstverlening blijft persoonlijk voor wie dat nodig heeft.
4 Wij zorgen dat onze informatievoorziening beveiligd, betrouwbaar, beschikbaar en bruikbaar is.
5 Onze inwoners zijn veilig in onze gemeente

COVID-19

Terug naar navigatie - COVID-19

Hoewel de uitbraak van de COVID-19 reeds in 2020 plaatsvond, is het waarschijnlijk dat effecten hiervan ook in 2021 merkbaar zijn. Voor programma 1 kan dit beperkingen opleveren in de toegankelijkheid van het gemeentehuis en de dienstverlening voor inwoners, maar ook voor het betrekken van inwoners bij beleidsvorming en -uitvoering.

Op het gebied van Toezicht en Handhaving en Openbare Orde en Veiligheid hebben landelijke maatregelen forse effecten. In 2020 golden bijvoorbeeld beperkingen voor de horeca, gebruik van recreatievoorzieningen en evenementen. Dit legt druk op de beschikbare capaciteit.

Bestuurlijke producten

Terug naar navigatie - Bestuurlijke producten

100 Klantcontactcentrum
110 Informatiemanagement
120 Openbare orde, veiligheid en crisisbeheersing
130 Vergunning, toezicht en handhaving
140 Communicatie - citymarketing (vorstelijk Baarn)

Beleidskader

Terug naar navigatie - Beleidskader

Preventie- en handhavingsplan alcohol
Integraal handhavingsplan 2018 - 2022
Integraal Veiligheidsplan BES 2019 - 2022
Visie op Dienstverlening 2019

100 Klantcontactcentrum

Kanaaloptimalisatie

Terug naar navigatie - Kanaaloptimalisatie

Dienstverlening is één van de strategische speerpunten. In mei 2019 hebben we een Visie op Dienstverlening ontwikkeld. De kern van deze visie is dat de inwoners en ondernemers centraal staan in alles wat we doen. We onderzoeken aan de hand van data, via welk dienstverleningskanaal inwoners en ondernemers zaken regelen met de gemeente, met als doel de dienstverlening te verbeteren. We willen dat onze dienstverlening toegankelijk, duidelijk, eenvoudig, begrijpelijk en betrouwbaar is. We bieden onze diensten digitaal aan waar dat kan en persoonlijk waar dat nodig is.

Extra openingstijden Burgerzaken

Terug naar navigatie - Extra openingstijden Burgerzaken

Op 27 november 2019 heeft uw raad een motie aangenomen om een bezoek zonder afspraak aan de afdeling burgerzaken weer mogelijk te maken. Om dit te realiseren, is een uitbreiding van het team Burgercontact noodzakelijk. De extra capaciteit zetten we in om de online dienstverlening te optimaliseren waardoor inwoners meer worden verleid gebruik te maken van dit kanaal, waardoor het aantal bezoekers in de publiekshal zal afnemen. Zo bouwt ook burgerzaken mee aan de digitale gemeente.

Het team burgerzaken zal naast online dienstverlening zich de komende jaren richten op identiteitsmanagement en persoonsinformatie om ervoor te zorgen dat onze inwoners en ondernemers zowel online als offline beschermd worden tegen misbruik en fraude.

Participatie

Terug naar navigatie - Participatie

De Baarnse samenleving neemt taken over, wil meedenken en meebeslissen met ontwikkelingen en plannen binnen de eigen gemeente. In 2020 is de handreiking burgerparticipatie vernieuwd. Deze handreiking geeft praktische tips aan de gemeentelijke organisatie om met participatie aan de slag te gaan. Er zijn verschillende activiteiten ondernomen om participatie in de praktijk vorm te geven. In 2021 willen we nadrukkelijker de aandacht vestigen op de verschillende vormen van inwonerparticipatie. De RIB inwonersparticipatie die in het najaar van 2020 staat geagendeerd zal een extra impuls geven om meer te experimenteren met verschillende vormen van participatie en hierbij ook nadrukkelijk de jeugd te betrekken. Voor deze pilots trekken we € 15.000 uit.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Doelstelling 100.2 Monitoren van de dienstverlening zodat we weten wat we moeten wijzigen om goede dienstverlening te bieden en we naast de inwoner kunnen blijven staan.

Terug naar navigatie - Doelstelling 100.2 Monitoren van de dienstverlening zodat we weten wat we moeten wijzigen om goede dienstverlening te bieden en we naast de inwoner kunnen blijven staan.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 100.3 Naast het leveren van producten en luisteren naar onze inwoners en ondernemers willen we hen zoveel mogelijk in het eerste contact voorzien van de juiste informatie, bij voorkeur pro actief informeren.

Terug naar navigatie - Doelstelling 100.3 Naast het leveren van producten en luisteren naar onze inwoners en ondernemers willen we hen zoveel mogelijk in het eerste contact voorzien van de juiste informatie, bij voorkeur pro actief informeren.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 100.4 Door te digitaliseren waar mogelijk wordt het persoonlijk contact intensiever en meer gericht op maatwerk. De kerntaak van Burgerzaken is steeds meer gericht op identiteitsmanagement en het beheren van persoonsinformatie.

Terug naar navigatie - Doelstelling 100.4 Door te digitaliseren waar mogelijk wordt het persoonlijk contact intensiever en meer gericht op maatwerk. De kerntaak van Burgerzaken is steeds meer gericht op identiteitsmanagement en het beheren van persoonsinformatie.

Wat gaan we daarvoor doen?

110 Informatiemanagement

Terug naar navigatie - Inleiding

In 2019 is het programma Digitaliseren gestart, waarmee we een duurzame en toekomstbestendige informatievoorziening realiseren met digitaal vaardige medewerkers. Via een aantal pijlers richten we onze informatievoorziening verder in zodat onze informatie betrouwbaar en toegankelijk is en de gegevensuitwisseling tussen ons en andere (overheids)dienstverleners veilig verloopt.

In 2021 zetten wij de volgende stappen op het gebied van kwaliteitszorg, management informatie en het plaats- en tijdonafhankelijk werken. De coronacrisis heeft het belang van dat laatste punt weer onderstreept.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

120 Openbare orde, veiligheid en crisisbeheersing

Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Openbare orde en veiligheid

De basis voor het veiligheidsprogramma is het Integraal Veiligheidsplan 2019 - 2022 (IVP) en het Plan van Aanpak ondermijning. Het IVP is opgesteld in samenwerking met de gemeenten Bunschoten, De Bilt, Bilthoven, Eemnes en Soest. In het IVP is het veiligheidsbeleid vastgesteld, inclusief de gezamenlijke prioriteiten. Ditzelfde geldt voor het plan van aanpak op ondermijning. Het IVP is door de gemeenteraad op 17 april 2019 vastgesteld. Dit programma sluit aan op de Veiligheidsstrategie Midden-Nederland 2019 - 2022, zoals dat door de deelnemende gemeenten, politie en Openbaar Ministerie van Midden-Nederland in april 2019 is vastgesteld. Het veiligheidsprogramma geeft een overzicht van de doelen en acties van het integraal veiligheidsbeleid.

Crisisbeheersing

Terug naar navigatie - Crisisbeheersing

De gemeente is verantwoordelijk voor het organiseren van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) voert deze taken uit voor de gemeente. Naast het voorkomen van branden, rampen en crises willen we eventuele gevolgen daarvan zoveel mogelijk beperken. Het beleid van de VRU is vastgelegd in het beleidsplan VRU 2020 - 2023.

In 2020 is door het corona-virus een langdurige GRIP-situatie in stand gehouden. Deze calamiteit heeft het besef ontwikkeld dat een crisis vele gedaanten kan hebben. In het verlengde van de werkzaamheden voor bestrijding van het corona-virus zijn ook andere verwante producten uit de gemeentelijke crisis-organisatie geactualiseerd.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Doelstelling 120.1.4 Ondermijning - Vergroten van de bestuurlijke weerbaarheid

Terug naar navigatie - Doelstelling 120.1.4 Ondermijning - Vergroten van de bestuurlijke weerbaarheid

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 120.2.1 Veiligheidsbeleid - Woninginbraken: maximaal 100 inbraken bij woningen in 2022.

Terug naar navigatie - Doelstelling 120.2.1 Veiligheidsbeleid - Woninginbraken: maximaal 100 inbraken bij woningen in 2022.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 120.2.2 Veiligheidsbeleid - (huiselijk) Geweld: streven naar verminderen van het aantal geweldsdelicten. Bovendien worden de ontwikkelingen rondom huiselijk geweld meer inzichtelijk gemaakt (zie programma 2).

Terug naar navigatie - Doelstelling 120.2.2 Veiligheidsbeleid - (huiselijk) Geweld: streven naar verminderen van het aantal geweldsdelicten. Bovendien worden de ontwikkelingen rondom huiselijk geweld meer inzichtelijk gemaakt (zie programma 2).

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 120.2.4 Veiligheidsbeleid - Veilige en leefbare buurten: versterken rol van inwoners in hun buurt.

Terug naar navigatie - Doelstelling 120.2.4 Veiligheidsbeleid - Veilige en leefbare buurten: versterken rol van inwoners in hun buurt.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 120.2.6 Veiligheidsbeleid - Veilig ondernemen bedrijven: verbeteren veiligheid op bedrijventerreinen en verminderen van het aantal aangiften van bedrijfsinbraken.

Terug naar navigatie - Doelstelling 120.2.6 Veiligheidsbeleid - Veilig ondernemen bedrijven: verbeteren veiligheid op bedrijventerreinen en verminderen van het aantal aangiften van bedrijfsinbraken.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 120.2.8 Veiligheidsbeleid - Overlastgevende jeugd: verminderen van overlast.

Terug naar navigatie - Doelstelling 120.2.8 Veiligheidsbeleid - Overlastgevende jeugd: verminderen van overlast.

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 120.3.2 Crisisbeheersing - We trainen en oefenen met de ketenpartners de gemeentelijke crisisorganisatie.

Terug naar navigatie - Doelstelling 120.3.2 Crisisbeheersing - We trainen en oefenen met de ketenpartners de gemeentelijke crisisorganisatie.

Beschikbaarheid en geoefendheid van kernfunctionarissen crisisbeheersing binnen de gemeente zorgt er voor dat de gemeente is voorbereid op de beheersing

Wat gaan we daarvoor doen?

Beleidsindicator 120

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

* www.waarstaatjegemeente.nl hanteert een andere onderbouwing dan de door de politie aan ons versterkte informatie.

Veiligheid Norm Peildatum Rekening Begroting Landelijk
2019 2020 2021 2019
Verwijzingen HALt per 10.000 jongeren 2015 - 2019 88 15 88 132
Misdrijven 1096 1050 1000 968 *
Geweldsmisdrijven per 1000 inwoners 2018 3,28 3,4 3,7 4,9
Vernielingen openbare ruimte per 1000 inwoners 2018 4,88 3,6 5,8 5,8
Diefstallen uit woning per 1000 inwoners 2018 3,68 5,2 7,7 2,5
Winkeldiefstallen per 1000 inwoners 2018 0,56 0,8 0,8 2,2

 

Toelichting beleidsindicatoren

De door de politie aangeleverde cijfers sluiten niet volledig aan bij de landelijke statistieken van het CBS. Ook zien we dat kengetallen over de jaren heen veranderen. Hierdoor is het niet mogelijk over de jaren een constant analysebeeld te maken. De cijfers zijn derhalve indicatief.

130 Vergunningverlening toezicht & handhaving

Vergunningverlening

Terug naar navigatie - Vergunningverlening

De doelen en prioriteiten van vergunningverlening zijn dat de vergunningaanvragen en meldingen binnen de wettelijke termijnen met zo min mogelijk proceduretermijnverlengingen worden afgehandeld. De verleende vergunningen moeten bijdragen aan de Baarnse leefomgeving en handhaafbaar zijn.

Hierbij staat klantgericht werken en deskundig advies centraal waarbij wordt meegedacht met de belangen van de initiatiefnemer, van de omgeving en de gemeente Baarn. We streven hiermee naar een kwalitatief hoogwaardig product op basis van integrale adviezen.

Vooral met het oog op de aankomende Omgevingswet (Ow) is het van belang de kennis van de medewerkers op peil te houden.

Tevens is het van belang in te blijven spelen op het volledig digitaliseren van de werkomgeving. Het huidige landelijke omgevingsloket en het toekomstige DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) vereisen van ons en de adviseurs gericht werken vanuit een VTH-systeem (vergunning – toezicht - handhaving), zodat meer klantgericht en integraal gewerkt wordt. Hiermee wordt een grote stap gemaakt in het digitaliseren en het archiveren.

Bij de leges van de omgevingsvergunningen is het uitgangspunt dat de tarieven 100% kostendekkend zijn. Dit is niet altijd realiseerbaar doordat een deel van de werkzaamheden niet gefactureerd kan worden, en sommige grotere aanvragen niet opwegen tegen kleinere. Op voorhand worden de legesopbrengsten gelijkmatig geraamd, omdat jaarlijks bijstellen tot grote fluctuaties zou leiden. Met tevens de Omgevingswet in het vooruitzicht valt lastig in te schatten hoe het aantal aanvragen voor een omgevingsvergunning zich zal ontwikkelen en of deze kostendekkend uitgevoerd kan worden.

Toezicht en Handhaving

Terug naar navigatie - Toezicht en Handhaving

In ons beleid (Integraal Handhavingsplan 2018 – 2022 gemeente Baarn) is vastgelegd wat we belangrijk vinden als het gaat om de uitvoering van de VTH-taken. Met het handhavingsbeleid maken we duidelijk hoe we optreden tegen mensen en bedrijven die de regels niet naleven. Door duidelijk te maken waarom, hoe en waarop we handhaven, kunnen we ons werk gericht doen. Het Integrale Handhavingsplan speelt hierbij een centrale rol. Het plan geeft de visie en de daarbij behorende acties en inzet weer. Het geeft tevens een doorkijk naar de ontwikkelingen die de komende jaren op ons afkomen. Hierbij is handhaving geen doel op zichzelf. Het doel voor Baarn is een veilige, gezonde en duurzame woon- leefomgeving. Handhaving draagt daartoe bij als een middel: het bevorderen van het naleven van de regels door onze inwoners, bedrijven en instellingen.

Elk jaar wordt een evaluatie uitgevoerd over het uitvoeringsprogramma, waarmee het uitvoeringsplan toezicht en handhaving voor het komende jaar geformuleerd wordt. Nadat het college dit voor 2021 vastgesteld heeft, wordt u daar per raadsinformatiebrief over geïnformeerd.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

140 Communicatie - citymarketing (Vorstelijk Baarn)

Terug naar navigatie - inleiding

‘Vorstelijk Baarn’ is het citymarketingprogramma van de gemeente Baarn. Doel is enerzijds het versterken van het profiel en de bekendheid van Baarn naar externen en anderzijds het vergroten van de binding en de trots van de huidige inwoners, bedrijven en winkeliers met Baarn.

Samen maken we ‘Vorstelijk Baarn’. Behalve draagvlak onder inwoners en ondernemers, is de actieve inzet van stakeholders (zoals VVV, toeristische sector, horeca, bedrijfsleven) om het merk te bouwen en te onderhouden noodzakelijk. De gemeente werkt daarom samen met externe partijen waarin stakeholders zijn verenigd of vertegenwoordigd, zoals: Regionaal Bureau Toerisme & Recreatie, VVV ‘Vorstelijk Baarn’, Platform Ondernemers Baarn, de Coöperatieve Vereniging Centrum Ondernemers Baarn.

De klankbordgroep Vorstelijk Baarn, bestaande uit vertegenwoordigers van winkeliers, bedrijven en organisaties, zorgt voor feedback uit de samenleving.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Doelstelling 140.1 Een sterk profiel en bekendheid van Baarn bij potentiële bezoekers en bedrijven met als resultaat dat zij kiezen voor Baarn als plaats om te bezoeken (recreëren, winkelen), en/of werken (ondernemen).

Terug naar navigatie - Doelstelling 140.1 Een sterk profiel en bekendheid van Baarn bij potentiële bezoekers en bedrijven met als resultaat dat zij kiezen voor Baarn als plaats om te bezoeken (recreëren, winkelen), en/of werken (ondernemen).

Wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 140.2 Er is bekendheid en draagvlak voor Vorstelijk Baarn onder de huidige inwoners, bedrijven en winkeliers. Zij voelen zich verbonden met en zijn trots op Baarn. Vorstelijk Baarn is een begrip dat door hen wordt herkend en gevoeld.

Terug naar navigatie - Doelstelling 140.2 Er is bekendheid en draagvlak voor Vorstelijk Baarn onder de huidige inwoners, bedrijven en winkeliers. Zij voelen zich verbonden met en zijn trots op Baarn. Vorstelijk Baarn is een begrip dat door hen wordt herkend en gevoeld.

Wat gaan we daarvoor doen?

Financiële begroting en toelichting programma 1

Programma 1

Terug naar navigatie - Programma 1

Voor elk programma hebben wij in de kolom “Begroting 2020” de primitieve begroting opgenomen. Dit is de basis voor de toelichting op de verschillenanalyse.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Lasten
100 Klant Contact Centrum 1.357 1.474 1.322 1.322 1.253
110 Informatiemanagement 535 387 386 386 386
120 Openbare orde, veiligheid en crisibeheersing 2.266 2.280 2.280 2.280 2.275
130 Vergunning, toezicht en handhaving 295 451 306 256 256
140 Vorstelijk Baarn 44 40 40 40 40
Totaal Lasten 4.497 4.631 4.334 4.284 4.210
Baten
100 Klant Contact Centrum -374 -332 -332 -332 -332
120 Openbare orde, veiligheid en crisibeheersing -28 -28 -28 -28 -28
130 Vergunning, toezicht en handhaving -366 -366 -366 -366 -366
Totaal Baten -769 -727 -727 -727 -727
SALDO van baten en lasten 3.729 3.904 3.607 3.557 3.483
Onttrekkingen
999 Reserves -213 -111 -70 -70 0

Mutatie reserves

Terug naar navigatie - Mutatie reserves
Mutaties reserves 2021 Bedrag * (€ 1.000)
Incidentele bijdrage RID 26
Participatie (Inwonertop) 15
Openingstijden Burgerzaken 70
Totaal 111

Toelichting financiële begroting 2021-2024 programma 1

Terug naar navigatie - Toelichting financiële begroting 2021-2024 programma 1
Product 100 : Klantcontactcentrum Begroting 2020 Begroting 2021 Te verklaren V/N
Lasten 1.357 1.474 117 N
PPN 2021: Incidenteel budget Digitaliseren van dienstverleningskanalen. 70 N
PPN 2021: Incidenteel budget Participatie (organiseren van een Inwonertop) 15 N
PPN 2020: Structureel budget Landelijke aanpak adreskwaliteit. 10 N
Overige verschillen 22 N
Totaal 117 N
Baten -374 -332 42 N
Afname legesopbrengsten huisvestingsvergunningen 34 N
Overige verschillen 8 N
Totaal 42 N
Saldo 159 N
Product 110 : Informatiemanagement Begroting 2020 Begroting 2021 Te verklaren V/N
Lasten 535 387 -148 V
Begroting 2019: Project Informatiebeveiliging alleen geraamd voor 2019 en 2020. -120 V
PPN 2021: Aframen werkbudgetten met 5% -28 V
Totaal -148 V
Baten 0 0 0
Geen afwijkingen 0
Totaal 0
Saldo -148 V
Product 120 : Openbare orde, veiligheid, crisisbeheersing Begroting 2020 Begroting 2021 Te verklaren V/N
Lasten 2.266 2.280 14 N
Conform vastgestelde kadernota hogere bijdrage GR VRU 49 N
Overige verschillen -35 V
Totaal 14 N
Baten -28 -28 0
Geen afwijkingen
Totaal 0
Saldo 14 N
Product 130 : Vergunning, toezicht en handhaving Begroting 2020 Begroting 2021 Te verklaren V/N
Lasten 295 451 156 N
PPN 2021 structureel budget voor licenties software VTH 15 N
PPN 2021 incidenteel invoeringsbudget omgevingswet 195 N
Overige verschillen -54 V
Totaal 156 N
Baten 0
Geen afwijkingen
Totaal 0
Saldo 156 N
Product 140 : Vorstelijk Baarn Begroting 2020 Begroting 2021 Te verklaren V/N
Lasten 44 40 4 V
Overige verschillen 4
Totaal 4 V
Baten 0 0 0
Geen afwijkingen
Totaal 0
Saldo 4 V