Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma's
Introductie
Programma 1: Dienstverlenend Domein
Programma 2: Sociaal Domein
Programma 3: Fysiek Domein
Programma 4: Ondersteunend Domein
Paragrafen
Lokale heffingen
Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
Onderhoud kapitaalgoederen
Financiering
Bedrijfsvoering
Verbonden partijen
Grondbeleid
Financiële begroting 2021 - 2024
Algemene inleiding
Het overzicht van baten en lasten en de toelichting
Uiteenzetting financiële positie
Bijlagen
Staat van baten en lasten taakvelden
Staat van subsidies 2021
Home
Programma's
Introductie
Programma 1: Dienstverlenend Domein
Programma 2: Sociaal Domein
Programma 3: Fysiek Domein
Programma 4: Ondersteunend Domein
Paragrafen
Lokale heffingen
Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
Onderhoud kapitaalgoederen
Financiering
Bedrijfsvoering
Verbonden partijen
Grondbeleid
Financiële begroting 2021 - 2024
Algemene inleiding
Het overzicht van baten en lasten en de toelichting
Uiteenzetting financiële positie
Bijlagen
Staat van baten en lasten taakvelden
Staat van subsidies 2021
Tonen
Activiteiten (209)
0-meting op vergunningen
100% vergunningen juridisch houdbaar en tijdig verleend.
Aanpak langdurig verzuim.
Aanpak Top X (persoonsgerichte aanpak van max 10 personen die zich met dit domein bezighouden).
Aansluiten op landelijke voorlichting door meer mensen bewust te maken van mogelijke signalen.
Accountmanagement Economische Zaken stevig invullen en profileren. Zichtbaar en bereikbaar zijn als eerstelijns aanspreekpunt voor het bedrijfsleven, actief deelnemen aan ondernemersnetwerken en het frequent afleggen van bedrijfsbezoeken;
Afhankelijk van ontwikkelingen acties opzetten (flyers, lokfiets etc.).
Afkoppelen van hemelwater bij rioolvervanging: Bij aanliggende particuliere percelen kijken we hoe ver we kunnen gaan met afkoppelen, door inzet van verschillende instrumenten: ontzorgen, afkoppelsubsidie en een afkoppelcoach.
Afkoppelen van hemelwater bij rioolvervanging: Bij elk project in de openbare ruimte koppelen we standaard het regenwater van openbaar verhard oppervlak af;
Afronden voorgenomen besluiten, voortgang aanwijzingsbesluiten
Alle peuters van 2,5 tot 4 jaar met een taalachterstand bieden wij een peuterplaats met een voorschools educatieprogramma aan.
Begeleiden van inwoners met een vraag naar hulp, zorg en ondersteuning:
Begeleiden van inwoners met een vraag om hulp, zorg en ondersteuning.
Begeleiden van inwoners met een vraag om hulp, zorg en ondersteuning: Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners.
Begeleiden van inwoners met een vraag om hulp, zorg en ondersteuning: We continueren het geven van meer bekendheid aan de mogelijke inzet van onafhankelijke cliëntondersteuning door MEE en Stichting Welzijn Baarn.
Bibob-toets vaker toepassen (subsidies, horeca omgevingsvergunningen, vastgoedtransacties).
Bij ondernemerscontacten extra aandacht besteden aan de relatie met de arbeidsmarkt, vitaliteit en duurzaamheid.
Bijgewerkte evenementenkalender met een goede spreiding.
Borging SPO in staande organisatie.
Campagnes en communicatie van Vorstelijk Baarn richt zich ook op de eigen bewoners en ondernemers. Ondernemers en organisaties worden betrokken bij de invulling van Vorstelijk Baarn.
Centraal meldpunt instellen (ondermijning@baarn.nl).
Contact jongerenwerk en wijkagenten.
Creëren van laagdrempeligheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van activiteiten en trajecten.
Creëren van laagdrempeligheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van activiteiten en trajecten:
Daar waar zich verkeersproblemen voordoen en waar snelle actie nodig is door bijvoorbeeld snelheidsproblemen of ongewenste gevaarlijke situaties, willen we de weg duurzaam veilig inrichten.
De afgelopen jaren is van alle woningen de oppervlakte bepaald. In 2021 gaan wij schaduwdraaien met de waardebepaling op basis van oppervlakte. Tevens voeren wij een controle uit ten opzichte van de oppervlakte in de BAG.
De campagne Nazomers Genieten worden sterker dan voorheen ingezet om het profiel van Vorstelijk Baarn te versterken en het merk in te vullen.
De coöperatie wordt nauw betrokken bij Vorstelijk Baarn, net als andere organisaties zoals de VVV.
De klankbordgroep Vorstelijk Baarn is het adviesorgaan bij de ontwikkeling en uitvoering van een jaarprogramma Vorstelijk Baarn.
De VRU geeft deze voorlichting.
Deelnemen aan monitoring manifest MVI.
Dit is verder uitgewerkt in het programma Duurzaamheid (zie ook onderdeel duurzaamheid/energietransitie).
Door eerst bewustwording te creëren, vergroten we de meldingsbereidheid en aantal signalen
Duurzaamheidsinvesteringen aanjagen door bedrijven te ondersteunen met informatie en bij procedures. Hierover blijven we in gesprek met het georganiseerde bedrijfsleven via het Platform Ondernemend Baarn (POB).
e-learningprogramma voor medewerkers, college en raad
Een campagne om meldingsbereidheid van mensen met verward gedrag te vergroten zodat deze behandeld kunnen worden.
Een vervolg geven aan de TRAP2050-methode om op elk van de drie thema’s (verdroging, wateroverlast en hittestress) concreet invulling te geven aan klimaatadaptatie.
Eenduidiger en efficiënter inrichten van de belangrijkste financiële processen.
Er is een nadrukkelijke wens om een deel van de Drakenburgerweg en de Geerenweg te transformeren. We komen met plannen voor een alternatieve, veilige inrichting.
Evaluatie Integraal Handhavingsplan 2018 – 2022.
Evalueren evenementenbeleid.
Faciliteren van initiatieven door en met inwoners.
Faciliteren van ketenaanpak.
Faciliteren van samenwerking binnen buurten: We starten met de pilot Gewoon Thuis, voor cliënten die op de wachtlijst voor Maatschappelijk Werk staan.
Faciliteren van samenwerking binnen buurten: Wij zetten de pilot Samen Sterk voort met middelen vanuit de centrumgemeente.
Gecoördineerde aanpak van jongeren, die in het justitieel traject terechtkomen, in Veiligheidshuis en Lokaal Team.
Handhaving door boa’s in samenwerking met de politie.
Het aanplanten van bomen volgens een ‘herplantplan’ met beschikbare middelen uit het Bomenfonds, de perspectiefnota 2021 -2024 en het bomenbeheerplan;
Het bouwen van een up to date kennisbank met actuele informatie van de gemeente en haar partners. We zetten social media en de website in voor passende voorlichting aan onze inwoners en ondernemers.
Het duurzaam bieden van kwalitatief goede ondersteuning met als uitgangspunt nabijheid en accent op preventie en maatwerk.
Het gebruik van logo en banieren van Vorstelijk Baarn bij gezamenlijke evenementen en promotie wordt zoveel mogelijk gestimuleerd.
Het ontwerp dat in 2020 is opgesteld wordt uitgewerkt tot een bestek en tekeningen. Er wordt een aannemer gezocht en gestart met de uitvoering. De werkzaamheden zijn in 2021 afgerond
Het realiseren van een plek voor tijdelijke over- en opslag van grond, groen en bouwmateriaal, creëren van vrachtwagen-parkeerplaatsen buiten de bebouwde kom en het vergroten van de werf;
Het Rijkswaterstaat-terrein dat in 2019 is aangekocht zal na afronding van de bestemmingsplanprocedure in 2021 worden ingericht als gronddepot, uitbreiding werf en parkeerterrein voor vrachtwagens;
Identiteitsvaststelling wordt één van de belangrijkste taken van Burgerzaken. De medewerkers worden voorbereid op hun toekomstige rol en voorzien van de nodige hulpmiddelen.
Implementatie nieuw e-HRM systeem (Youforce);
Implementatie van procesmanagement. Processen herinrichten vanwege de Omgevingswet en opnieuw inrichten processen begraafplaats.
In 2020 is gestart met het uitvoeringsplan Heuvelrugtuinen. Dit uitvoeringsplan stimuleert inwoners en terreineigenaren in het vergroenen van hun tuin en het vergoten van de biodiversiteit. In 2021 zetten wij dit voort.
In 2021 wordt het ruimtelijk kader voor de ontwikkeling van de Baarnsche Zoom aanbesteed.
In BES-verband: omwonenden stimuleren om ernstige en structurele overlast en/of crimineel gedrag te melden.
In het kader van de sluitende aanpak jeugdwerkeloosheid brengen wij jongeren in beeld in de leeftijd 23 tot 27 jaar, zonder startkwalificatie, zonder onderwijsinschrijving, zonder werk en zonder uitkering.
In het kader van Perspectief op Werk rollen wij een regionaal actieplan uit, bestaande uit meerdere projecten, om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beter op elkaar af te stemmen.
In het verlengde van de Transitievisie Warmte voeren we een haalbaarheidsstudie uit die uitwijst voor welke wijk als eerste een wijkuitvoeringsplan wordt opgesteld. In 2021 starten we met het eerste wijkuitvoeringsplan;
In overleg met de raadswerkgroep worden de werkzaamheden en producten als gevolg van het uitstel van de implementatie opnieuw ingepland. Dit vormt de basis van de productie in 2021.
In samenspraak met alle stakeholders vullen we het merk Vorstelijk Baarn verder in.
In samenwerking met BKA verkennen we de mogelijkheden van kleinschalige energie opwekking zodat een tweede postcoderoos wordt gerealiseerd.
In samenwerking met BKA, Energiek Baarn en Platform ondernemend Baarn organiseren we minimaal vier collectieve voorlichtings-momenten en voeren we campagnes over no-regret maatregelen en zonnepanelen op daken;
In samenwerking met de provincie en de regio Amersfoort zijn we bezig met de doorontwikkeling van het doelgroepen-vervoer
In samenwerking met onder andere de RID versnellen we de gewenste ontwikkeling rondom mobiel werken.
In stand houden van huidige basisinfrastructuur en toegankelijkheid.
Inrichten van een nieuw P&C systeem.
Integraal werken bij meervoudige en complexe vragen: We herijken de opdracht aan het Lokaal Team conform de regionale ontwikkeling die gericht is op het versterken van de eigen begeleiding door het lokaal team.
Interne discussie over wat integer handelen inhoudt.
Investeren in bewustzijn door het hierboven genoemde e-learningprogramma.
Inwoners betrekken bij duurzaam waterbeheer: We geven goede voorlichting (onder andere op de website van de gemeente Baarn) over ‘vergroenen en verblauwen’ van huis en tuin;
Inwoners betrekken bij duurzaam waterbeheer: We verstrekken subsidies voor groene daken en afkoppelen van hemelwater;
Inwoners betrekken bij duurzaam waterbeheer: We zetten een afkoppelcoach (of ‘regenwateradviseur’) in om initiatiefnemers te helpen bij het afkoppelen van regenwater op hun perceel.
Inwoners betrekken bij het signaleren van verdachte personen of situaties via voorlichtingsbijeenkomsten, social media, lokale media.
Inwoners stimuleren om bij te dragen aan de biodiversiteit en klimaatadaptatie met de uitvoering van het project Heuvelrugtuinen;
Jaarlijks berekenen en beoordelen we het overheadpercentage. Hierover rapporteren wij in de financiële begroting.
Juridische Zaken presenteert in alle vakteams de aanbevelingen van de Adviescommissie Bezwaarschriften;
Maatwerktrainingen voor sleutelfiguren, zoals handhavers (juridisch kader, bestuurlijke rapportage, surveilleren op ondermijning).
Minimaliseren van de poststroom door actief te monitoren op het aanbod aan poststukken. Dit levert een routekaart aan wijzigingsvoorstellen op.
Monitoren en bespreken van overlast gevende jongeren in een periodiek overleg van gemeente, politie, jongerenwerk en maatschappelijk werk (JOR = jongeren in openbare ruimte).
Na geweldsdelicten worden acties opgezet (Burgernet, huisverbod etc.).
Om de bekendheid en bereikbaarheid van de minimaregelingen te verbeteren, stellen wij een communicatieplan op. Hiervoor is in 2021 € 20.000 gereserveerd.
Om het aanvragen van minimaregelingen zo simpel mogelijk te maken, versimpelen wij het aanvraagproces en brengen wij het aantal betrokken partijen terug, wij werken met één aanspreekpunt voor alle regelingen.
Om onze inwoners met budgetvragen en/of betalingsachterstanden nog pro-actiever te benaderen, verhogen wij de inzet van de armoederegisseurs. Hiervoor is ruimte binnen het bestaande budget.
Onderhouden contacten gericht op vroegtijdige signalering van radicalisering.
Onderzoeken op welke gebieden Inkoop verder verduurzaamd kan worden;
Op enkele (bestaande of nieuwe) speelplekken in Baarn gaan we samen met de gebruikers en omwonenden de wensen en behoeften inventariseren. Daarna de plek (her )inrichten.
Op grond van de in 2020 nog op te stellen subsidieregeling komt subsidie beschikbaar voor organisaties die pandeigenaren stimuleren hun pand te verduurzamen;
Optreden tegen overlast-veroorzakende (groepen) jongeren.
Optreden tegen schoolverzuim.
Opzetten vitaliteitsbeleid;
Organiseren van informatieavonden.
Overleg over evenementen met betrokken partners en aanvragers.
Periodiek plaatsen van waarschuwingsborden.
Persoonsgerichte aanpak, bijvoorbeeld bij overlast gevende en zorgmijdende personen;
Politie verricht na inbraak een buurt-onderzoek en attendeert buurtbewoners op preventieve maatregelen.
Regelen en/of faciliteren van de antwoorden op (mogelijke) vragen van de inwoners: Bij voorkeur inzetten van zorg nabij en laagdrempelige zorg.
Regelen en/of faciliteren van de antwoorden op de (mogelijke) vragen van de inwoners.
Regelen en/of faciliteren van de antwoorden op de (mogelijke) vragen van de inwoners: We herijken de visie Huiselijk Geweld.
Regiobreed beleid op woonoverlast.
Regulier (groot) onderhoud aan het rioolstelsel conform het vGRP.
Relatiebeheer deelnemers Burgernet en WhatsApp groepen.
Richten op hotspots door politie en handhavers.
Samen met de gemeenten Soest en Bunschoten verkennen we de mogelijkheden om meer grip te krijgen op zorgfraude en te komen tot een uitgebreide aanpak.
Signalen van mogelijke radicalisering in de gaten houden.
Tweemaal per jaar overleg met KHN.
Uitbouwen van de kwaliteitszorg van de andere bronnen, naast het zaaksysteem, binnen de informatievoorziening.
Uitbreiden van ecologisch bermbeheer, zoals benoemd in de groenvisie en beeldkwaliteitsplan.
Uitbreiding en doorontwikkeling digitalisering HR-processen.
Uitvoeren van de vierde fase van het vervangingsplan populieren volgens raadsbesluit (14RV000062);
Uitvoeren van het (meerjarenplan) Masterplan begraafplaats.
Uitvoeren van het beheerplan Cantonspark zoals vastgelegd in 2020 en aansluitend bij het beeldkwaliteitsplan.
Verkennen van oplossingen in het eigen netwerk, met vrijwilligers en in de basisinfrastructuur, voordat gespecialiseerde hulp, zorg en ondersteuning wordt ingezet.
Versturen brief na woninginbraak.
Vervangen van versleten plantsoenvakken met beschikbare middelen uit de perspectiefnota 2021 - 2024;
Verzorgen van algemene of buurtgerichte voorlichting.
Verzorgen van voorlichting op (basis)scholen over gevolgen van foutief gedrag.
Via social media aandacht vragen voor verhogen aangiftebereidheid.
Voor de ontwikkeling van een gezonde economie en werkgelegenheid gaan wij in gesprek met ondernemers die wij - afhankelijk van hun vragen - faciliteren en informeren over beschikbare regelingen en vergunningsprocedures.
Voortzetten van de acties voor het Keurmerk Veilig Ondernemen Bedrijventerreinen (KVO-B): periodiek overleggen, jaarlijks een schouw over beide terreinen, bij behoefte informatie-bijeenkomsten en informatie over veiligheid verstrekken.
Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners.
Vroegtijdig signaleren van het ontstaan van problemen bij de inwoners: Met het uitvoeringsprogramma schuldhulpverlening wordt de bestaande hulp verbeterd door de zichtbaarheid en toegankelijkheid te verbeteren voor inwoners.
We adviseren over privacyvraagstukken;
We adviseren/participeren bij het in kaart brengen van privacy risico’s bij risicovolle processen met persoonsgegevens;
We benutten kansen voor levensloopgeschikte woningen nabij het centrum.
We bereiden de uitgifte van de voormalige GOS-kavel voor.
We betrekken inwoners actief bij het inrichten en beheren van de openbare ruimte in hun directe omgeving.
We bouwen een dashboard met managementinformatie over de resultaten van de offline en online dienstverlening.
We breiden onze dienstverlening uit met ondersteuning van de applicatie ‘Slim Melden’
We brengen het digitale archief over naar het E-depot van Archief Eemland, zodra dat beschikbaar wordt gesteld.
We communiceren met regelmaat binnen de organisatie over de spelregels;
We doen een nulmeting met daarin een analyse van de huidige status van de dienstverlening.
We dragen bij aan de versterking van het netwerk van toeristische overstap punten (TOP’s), als logische begin- en eindpunten van een bezoek aan de regio en aan de bekendheid van de TOP’s.
We evalueren het omgekeerd inzamelen;
We faciliteren dat alle kinderen uit het Baarnse basisonderwijs van groep 1 tot en met groep 8 met een taalachterstand kunnen deelnemen aan één van de vijf taalplus-klassen in Baarn.
We faciliteren eenmalig een onderwijsassistent voor de kleutergroep op de Uitkijck.
We gaan de (hoofd)fietsroutes uitbreiden en verbeteren. We richten ons daarbij zowel op de dagelijkse fietsverbindingen voor woon-werkverkeer als op recreatieve fietsroutes.
We gaan door met de ingezette ontwikkeling naar een lerende organisatie/opleidings-gemeente door:
We gaan een nieuw instrument maken waarin de parkeernormering wordt vastgelegd zodanig dat deze als juridisch (toets)instrument ingezet kan worden bij de totstandkoming van nieuwe omgevingsplannen of bij wijziging van functies.
We gaan onderzoek uitvoeren naar de verkeersstromen vanuit Hilversum en Soest om inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken na capaciteitsuitbreiding op het hoofdwegennet en de coronacrisis.
We geven een goed voorbeeld als gemeente door onze medewerkers te trainen om maatschappelijk verantwoord in te kopen. We stimuleren medewerkers om op een duurzame manier te reizen (woon-werk en dienstreizen).
We geven samen met het Baarnse bedrijfsleven en overige betrokkenen uitvoering aan de in 2020 opgestelde Toekomstvisie Werklocaties Baarn.
We hebben blijvend aandacht voor maat-schappelijk verantwoord inkopen, waaronder de mogelijkheden voor Baarnse ondernemers om in aanmerking te komen voor onze opdrachten.
We implementeren een applicatie om te kunnen voldoen aan de eisen vanuit de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
We informeren pandeigenaren over de klimaatopgave en wat dit voor hen betekent. Ieder huishouden en bedrijf in Baarn wordt via diverse communicatie middelen hiervan op de hoogte gebracht;
We lichten de handleiding bezwaarprocedure toe en gebruiken de bijeenkomsten om de juridische opleidingsbehoeften van de vakteams te peilen en mee te nemen in de opleidingsplanning.
We maken regelgeving en financiële mogelijkheden (leningen/subsidies) inzichtelijk. Inwoners en eigenaren van bedrijfspanden weten zo welke financiële ondersteuning mogelijk is voor welke duurzaamheidsmaatregelen en wat ze daar voor moeten doen;
We monitoren en sturen op het structurele begrotingssaldo. Incidentele uitgaven dekken wij zoveel mogelijk uit de daarvoor bestemde reserves.
We nemen actief deel in de Regionale Energie Strategie in samenwerking met andere gemeenten uit de regio zodat de RES 1.0 wordt vastgesteld in juli 2021;
We nemen op grond van het Gemeentelijk Grondstoffenplan 2015 - 2025 en de Startnotitie doorontwikkeling afvalbeleid Baarn 2020 aanvullende maatregelen om de milieudoelstellingen te realiseren en de kosten te beheersen.
We ondersteunen de VVV met kennis en deskundigheid.
We onderzoeken aan de hand van pilots hoe diverse vormen van participatie inzetbaar zijn.
We onderzoeken welke tool wij hiervoor kunnen inzetten en starten met het maken van diverse dashboards.
We optimaliseren het purchase-to-pay proces en onze spendanalyses;
We participeren in het Routebureau Utrecht.
We participeren in regionale verbanden en overleggen, die bijdragen aan de toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de regio Heuvelrug.
We professionaliseren de tijdige inzet van juridische expertise bij complexe projecten met meerdere partijen en de sturing daarop.
We richten onze informatievoorziening op strategisch, tactisch en operationeel niveau volledig in.
We sluiten aan bij de versnelde implementatie van Microsoft365.
We starten de planologische procedure.
We stellen een handboek op voor de inrichting van de openbare ruimte waarbij we nadenken over het gebruik, toekomstig beheer en inrichtingseisen. Het handboek wordt zowel intern als extern toegepast.
We stellen een plan op voor omgaan met afgekoppeld regenwater: We infiltreren waar mogelijk (infiltratieplan)
We stellen een plan op voor omgaan met afgekoppeld regenwater: We voeren (gedoseerd) af waar nodig (hemelwaterstructuurplan).
We stellen een uitnodigingskader op omdat we inzicht willen in de mogelijkheden van grootschalige energie opwek binnen Baarn;
We stellen in de eerste helft van 2021, op basis van een door de raad vastgestelde mobiliteitsvisie, een mobiliteitsagenda op. Daarnaast vernieuwen we in 2020 de parkeernormennota.
We stimuleren Baarnse ondernemers om actief deel te nemen aan innovatieprogramma’s van de EBU en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM). EBU richt zich op de domeinen Groen, Gezond en Slim.
We stimuleren de ontwikkeling van een aanbod (routes/attracties/retailaanbod) op basis van verhalen en thema’s die de toeristische parels en het centrum verbinden.
We streven ernaar jaarlijks 40 percelen te voorzien van een groen dak en/of het regenwater af te koppelen.
We verbeteren en borgen de inkoopfunctie binnen de organisatie;
We voeren de regie bij de uitoefening van rechten van betrokkenen (onder andere. inzage-, correctie- en verwijderings-verzoeken).
We voeren groot onderhoud uit aan wegen, riolering en groen conform het integraal beheerplan openbare ruimte (IBOR 2021 - 2025) dat in 2020 door uw raad is vastgelegd.
We voeren participatie trajecten uit bij het tot stand komen van wijkuitvoeringsplannen, de RES 1.0 en het uitnodigingskader;
We volgen een onderzoek van RBT naar de haalbaarheid van een regionale elektrische pendeldienst (hop-on-hop-off bus), die grote attracties in Soest, Amersfoort en Baarn verbindt.
We werken aan een regionaal samenwerkings-verband op de in(formatievoorziening), waardoor we onze vraag beter kunnen afstemmen op het aanbod van de RID.
We werken in de Gouden driehoek van het centrum samen met de coöperatie van centrumondernemers en vastgoed-eigenaren aan de realisatie van een in de visie aangegeven zonering (haltermodel) van het centrum uit;
We werken meerdere scenario’s uit voor woningbouw, waaronder in ieder geval een scenario uitgaande van 100% sociale woningen conform toezegging college;
We werken met Gasunie en Stedin in een gezamenlijk project voor in bedrijfstelling van het nieuwe GOS;
We werken samen met Eemland Wonen en diverse belanghebbenden aan een nieuw woningbouwprogramma en goede ruimtelijke invulling van de locatie;
We werken samen met gemeente Soest aan een grondwatermodel waarmee we de effecten van ontwikkelingen zoals klimaatverandering, afkoppelen en toenemende verharding op grondwaterstanden kunnen monitoren en voorspellen.
We zetten het instrument Keurmerk Veilig Ondernemen – bedrijventerreinen (KVO-b) in om samen met ondernemers, brandweer en politie de bedrijventerreinen op te knappen (schoon, heel en veilig).
We zetten in op culturele trekkers in het centrum.
We zorgen voor (het aantrekken en behouden van) goed gekwalificeerd personeel door:
Week van de Veiligheid.
Werk en inkomen. Wij rollen acties uit om de economie sterker te koppelen aan de arbeidsmarkt, onder andere om opheffingen/faillissementen te voorkomen. Ook wijzen we ondernemers op beschikbare instrumenten zoals Bbz en IMK-155.
Wij bieden advies, handreikingen, training en uitvoerende ondersteuning; zowel in de dagelijkse bedrijfsvoering als projectmatig;
Wij bieden ruimte aan alternatieve woonvormen, waarbij de woonvorm een bredere vraag vanuit de markt bedient.
Wij harmoniseren de belastingapplicaties, maken duo’s op de diverse vakgebieden en verstevigen de gezamenlijke organisatie door kennis te delen en bij te springen bij ziekte of piekbelasting.
Wij maken (prestatie)afspraken met corporaties en ontwikkelaars.
Wij onderhouden contacten met andere gemeentes om onze kennis en ervaringen onderling te delen.
Wij ondersteunen bij en faciliteren de organisatie in de communicatie rond participatietrajecten;
Wij ondersteunen nieuwbouwinitiatieven conform het afwegingskader woningbouw in de Visie Wonen 2019.
Wij onderzoeken of we de juiste middelen inzetten om de inwoners, ondernemers en organisaties te bereiken;
Wij signaleren vanuit de (sociale) media ontwikkelingen en sentimenten in de samenleving en adviseren het bestuur daarover.
Wij sluiten aan bij het systeem van crisisbeheersing en het opleidings- en oefenprogramma van de VRU of dragen zelf zorg voor opleiding of oefening.
Wij stellen kwaliteitsbeleid op en starten met implementeren van kwaliteitsmanagement.
Wij trainen alle medewerkers in het gebruik van klare taal.
Wij verlengen de samenwerking met het Jongerenloket met één jaar zodat jongeren die hulp nodig hebben met het vinden van een opleiding of werk laagdrempelige ondersteuning krijgen die aansluit op hun behoeften.
Wij versterken de rol van ondernemers als werkgever. Hiervoor organiseren wij in samenwerking met het Werkgevers Servicepunt en BBS jaarlijks een banenmarkt om ondernemers en werkzoekenden uit de arbeidsmarktregio Amersfoort bij elkaar te brengen.
Wij voorzien lokale en regionale media van informatie over onze plannen en activiteiten;
Wij werken onder andere aan de volgende locaties: Baarnsche Zoom, Troelstralaan en Schoollocatie Montini.
Wij werken samen met het programma digitaliseren aan het digitaliseren van diensten zoals aangifte geboorte, overlijden en huwelijk.
Wij zetten in volgens het Integraal handhavingsplan 2018 - 2022.
Wij zijn aanwezig op sociale media;
Wij zorgen ervoor dat ondernemers weten waar zij zich moeten melden met financiële problemen,
Wij zorgen voor informatievoorziening over het toekomstbestendig maken van woningen.
Vorige
/ 610
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk