Samenvatting

Saldo van de begroting

Terug naar navigatie - Ontwikkeling begrotingssaldo 2023

Ontwikkeling begrotingssaldo 2024 
De vastgestelde begroting 2024 heeft een voordelig saldo van € 36.000. De septembercirculaire van 2023 heeft een voordelig effect van € 649.000.  Hierdoor is het vastgestelde begrotingssaldo 2024 inclusief circulaires en diverse onderstaande mutaties € 1.021.000.

Ontwikkeling begrotingssaldo 2024
Saldo vastgestelde begroting 2024 -36 V
Septembercirculaire 2023 -649 V
Contract en leveranciersmanagement 45 N
Vervanging en uitbreiding griffie 50 N
Vervanging Audiovisuele middelen raadszaal 3 N
RMN begrotingwijziging 2024-1 111 N
Meicirculaire 2024 -545 V
Huidige stand van de begroting -1.021 V
Bedragen * € 1.000. (-/- = voordeel; + = nadeel)

Prognose van het jaarresultaat 2024

Prognose van het jaarresultaat 2024

Terug naar navigatie - Prognose van het jaarresultaat 2024

De prognose van het jaarresultaat is per saldo een nadeel van € 406.000,-.

Begroting 2024 had een positieve beginstand. Het geprognosticeerde saldo wordt veroorzaakt door het resultaat van de voorgestelde mutaties van budgetten in verschillende de programma's. In deze samenvatting lichten we toe waar de voornaamste oorzaken van de verschillen zitten.

Het verschil van € 1.427.000,- ontstaat met name door onvermijdelijke kostenverhogingen van CAO stijgingen o.a. door CAO huishoudelijke ondersteuning (Wmo) en  CAO gemeenten die met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 is ingegaan, in totaal is dit een overschrijding van circa € 1.018.000. Daarnaast door het gevolg van stopzetten van grootschalige onderhoudsprojecten neemt de omvang van (snel) herstelwerkzaamheden toe. Dit zorgt voor verminderd gebruik van de Voorziening Openbare Ruimte en een overschrijding op het onderhoud van circa € 502.000,-. 

Voor alle getallen in de tabellen geldt dat een (-) teken een positief saldo weergeeft en de bedragen zijn weergegeven in euro's en duizendtallen

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Afwijking 2024 TR1 Prognose 2024 TR1
Lasten
01. Dienstverlening 4.202 94 4.296
02. Vitale gemeenschap 12.086 691 12.777
03. Woonomgeving 11.513 934 12.447
04. Veiligheid 2.875 28 2.903
05. Zorg voor elkaar 15.060 545 15.605
06. Meedoen 11.071 300 11.371
07. Economie en Toerisme 619 -25 594
08. Duurzaamheid 6.193 2.030 8.223
09. Algemene dekkingsmiddelen en Overhead 14.407 92 14.499
Totaal Lasten 78.026 4.689 82.715
Baten
01. Dienstverlening -839 -100 -939
02. Vitale gemeenschap -1.307 -1.131 -2.438
03. Woonomgeving -4.429 -388 -4.817
04. Veiligheid -32 -59 -91
05. Zorg voor elkaar -185 0 -185
06. Meedoen -5.904 -50 -5.954
07. Economie en Toerisme -63 0 -63
08. Duurzaamheid -5.528 -2.085 -7.613
09. Algemene dekkingsmiddelen en Overhead -56.656 0 -56.656
Totaal Baten -74.943 -3.813 -78.755
SALDO van baten en lasten 3.083 876 3.959
Stortingen
09. Algemene dekkingsmiddelen en Overhead 115 0 115
Onttrekkingen
09. Algemene dekkingsmiddelen en Overhead -4.219 551 -3.668
Saldo mutaties reserves -4.104 551 -3.553

Analyse saldo begroting 2024 - Prognose 2024

Terug naar navigatie - Analyse saldo begroting 2023 - Prognose 2023

Onderstaand wordt een toelichting gegeven van de grootste afwijkingen (> € 200.000) ten opzichte van de begroting 2024. Voor een verdere toelichting van de afwijkingen wordt verwezen naar financiële analyses van de desbetreffende programma's. 

 

PROGRAMMA 2 

De Speeldoos

In 2024 is er (nog) een budget beschikbaar n.a.v. het project "De Kroon" van € 769.000 voor de tijdelijke huisvesting en inrichtingskosten van de Speeldoos en de Bibliotheek. Dit budget is niet afgeraamd, ondanks het annuleren van het project "De Kroon". Voor 2024 wordt een bedrag van € 269.000 gebruikt voor de aanschaf van LED-verlichting en het herinrichten van het keukenblok van de Speeldoos. Het voorstel is om het restant van ongeveer € 500.000 te laten terugvloeien in de Algemene Reserve.

 

PROGRAMMA 3

Wegen

Voor het onderhoud van de wegen is sprake van een verschuiving van Groot Onderhoud naar vervanging bij herinrichtingsprojecten, omdat naast het onderhoud aan de wegen ook de riolering vervangen dient te worden en extra opgaven (zoals klimaatadaptatie, biodiversiteit en toegankelijkheid) meegenomen worden. De eerste herinrichtingsprojecten zijn nu in voorbereiding en de uitvoering van deze projecten is voorzien in 2025. Als het gevolg van stopzetten van grootschalige onderhoudsprojecten neemt de omvang van (snel) herstelwerkzaamheden toe. Dit zorgt voor verminderd gebruik van de Voorziening Openbare Ruimte en een overschrijding op het klein onderhoud.  De extra kosten voor klein onderhoud van wegen bedragen € 200.000 

 

PROGRAMMA 5 

Hulp bij huishouden

In 2023 is de CAO Verpleeg-, Verzorgingstehuizen & Thuiszorg opengebroken. Deze CAO wordt gebruikt voor de verloning van hulp bij huishouden binnen de WMO. De gemeente is verplicht een reëel tarief aan aanbieders van hulp bij huishouden te betalen en het loon van de hulpen is onderdeel van dit tarief. Om te voorkomen dat aanbieders geen zorg konden leveren, waar het tarief niet kostendekkend was, heeft gemeente Baarn een onderzoek laten doen door Berenschot. Berenschot heeft het geldende tarief in 2023 en 2024 in Baarn onderzocht. De conclusie was dat het huidige tarief niet toereikend is. Daarop is besloten om met terugwerkende kracht, vanaf 1 juli 2023, het tarief te verhogen naar € 35,83 in plaats van € 31,45. In 2024 gaat dit om € 39,40 in plaats van € 33,45 voor het gehele jaar. Dit komt neer op een incidentele overschrijding van totaal € 500.000 in 2024. Hierin worden ook de terugwerkende kracht kosten over 2023 meegenomen. Dit is onvermijdelijk en noodzakelijk.

 

PROGRAMMA 6

Bijdrage BBS

De BBS heeft te maken met een groeiend takenpakket. Het gaat hierbij niet om beleidsvoornemens, maar om het oplossen van urgente knelpunten in de uitvoering van onze dienstverlening aan de burgers. Als gevolg hiervan zal het personeelsbestand worden uitgebreid. Verder is er in 2024 een stijging van de salarislasten door een CAO-stijging van 5,2% (4,75% per 1-1-’24 en nog 1,25% per 1-10). Dit alles leidt tot een stijging van de bijdrage aan BBS in 2024 van € 300.000.

 

PROGRAMMA 8

Diverse (rijks)bijdragen (SPUKS) en provinciale bijdragen duurzaamheid en klimaatbeleid

De gemeente ontvangt gelden voor duurzaamheid en klimaatbeleid. Zoals voor aanpak energiearmoede, CDOKE gelden klimaatbeleid en lokale aanpak isolatie. Niet alle ontvangen gelden worden in het jaar van ontvangst besteed. Gedurende de looptijd van de regeling kunnen niet bestede gelden bij de jaarrekening overgeheveld worden naar een volgend jaar. Vanwege rechtmatigheidsvereisten worden in het jaar zelf wel de ontvangen bijdragen geraamd. Daartegenover worden voor een gelijk bedrag lastenbudgetten geraamd.

 

PROGRAMMA 9

CAO akkoord 2024

In het najaar 2023 heeft er een Cao-akkoord plaatsgevonden voor 2024. De looptijd is 15 maanden (1 januari 2024 t/m 31 maart 2025) met een loonafspraak van 4,75% per 1 januari 2024 en 1,25% per 1 oktober 2024. Een gemiddelde salarisstijging voor heel 2024 van 5,0%. In de begroting 2024 is er nog ruimte van 1,5%. Dat houdt in dat het salarisbudget met 3,5% wordt overschreden, oftewel € 518.000. Een klein deel van deze stijging wordt gecompenseerd door de loon- prijsindexatie van de algemene uitkering voor 2024. 

Budgetoverheveling

Terug naar navigatie - Budgetoverheveling

De totale budgetoverheveling van 2023 naar 2024 bedraagt € 1.077.000 . Op peildatum 1 juni 2024 was hiervan een bedrag van € 94.000 besteed. De verwachting is dat de meeste budgetten nog dit jaar worden besteed. Conform de planning voor de tweede helft van 2024 worden alle budgetten ingezet. Mochten er budgetten dit jaar niet volledig worden besteed dan vallen deze vrij bij de jaarrekening 2024. In uitzonderlijke gevallen kan opnieuw een overhevelingsverzoek ingediend worden. Een van de budgetten die mogelijk voor een deel moet doorschuiven naar 2025 is HR 21, de actualisatie van het functiehuis heeft een lange doorlooptijd.

De voortgang van de budgetoverhevelingen wordt toegelicht in bijlage 2.