Invoering Omgevingswet
Op 1 januari is de Omgevingswet daadwerkelijk ingevoerd. Door de voorbereiding van de afgelopen jaren is de overgang naar verwachting verlopen. Grote landelijk of lokale problemen zijn uitgebleven, en inmiddels zijn er omgevingsvergunningen onder de nieuwe wetgeving verleend. Door de grote hoeveelheid aanvragen die voor het eind van het jaar gedaan zijn, en de hoeveelheid aanvragen in combinatie met het vinden van de weg in de nieuwe regelgeving, loopt de afhandeling minder vlot dan gewenst. Hiervoor is extra capaciteit ingeschakeld. Daarnaast worden vanuit de bestemmingsreserve de dit jaar voorziene werkzaamheden gedekt; o.a. voorbereiden van het omgevingsplan, besluitvorming over de omgevingsvisie en aan het einde van het jaar een evaluatie van het eerste jaar.
Beleidsplan water, riolering en klimaatadaptatie
Het strategisch beleid over water, riolering en klimaatadaptatie wordt opgenomen in de Omgevingsvisie. De uitwerking van het strategisch beleid wordt nader uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma onder de Omgevingswet. Dit is het Water- en rioleringsprogramma (Wrp) en wordt opgesteld zodra de Omgevingsvisie is vastgesteld.
Ruimtelijke Ontwikkelingen:
Plataanlaan: De verkoop van de kavel waar de Boemerang stond en de daarmee samenhangende ontwikkeling zijn nagenoeg afgerond. In totaal betreft het 3 kavels met een woningbouwontwikkeling en een 2de ontsluitingsweg voor de Hazelaarhof zoals door de gemeenteraad gevraagd is. Op basis van de intentieovereenkomst wordt verdere ruimtelijke besluitvorming en daarmee gekoppelde grondoverdracht voorbereid. Naar aanleiding van voortschrijdende beleidsuitgangspunten is voor de woningbouwontwikkeling op de Boemerang-kavel en nieuw programma opgesteld.
Baarnsche Zoom: In april jl. heeft de raad een besluit genomen over de indexatie van de woningbouwprijzen voor deze gebiedsontwikkeling. Dit was een noodzakelijk besluit om de consultatiefase met de marktpartijen in de aanbesteding te kunnen afronden. Het besluit van de gemeenteraad heeft het vertrouwen van de markt in een succesvolle gebiedsontwikkeling versterkt en de animo voor inschrijving vergroot. Deze tussenstap heeft besluitvorming over de aanbesteding echter wel vertraagd, maar naar verwachting wordt er begin 2025 een besluit genomen over de aanbesteding.
Overdracht bodemtaken naar de RUD
Met ingang van de Omgevingswet zijn regels omtrent milieuaspecten sterk gewijzigd. O.a. is de gemeente voor het grootste deel bevoegd gezag geworden voor bodemverontreiniging. Er heeft een overdracht van taken en informatie plaatsgevonden waarvoor het knooppunt bodeminformatie door de regionale omgevingsdienst RUD is ontwikkeld, waarop alle bodeminformatie die in het verleden door de provincie Utrecht vanuit haar rol bevoegd gezag Wet Bodembescherming is verzameld, grotendeels op kaart beschikbaar is. Tegelijkertijd kunnen we de lokale bodeminformatie die vanuit onze gemeentelijke bevoegdheid geregistreerd is ook bij de RUD onderbrengen. Hierdoor vindt de registratie plaats op een plek waar voldoende kennis en kunde is om deze op te slaan en te gebruiken. Binnen de vaste formatie van de gemeente is deze deskundigheid niet meer voorhanden. De eenmalige kosten stijgen uit boven het reguliere budget van deze taak.
Openbare Ruimte (beter) in beeld
In 2023 is begonnen met het in kaart brengen van het areaal (de omvang en de kwaliteit van de openbare ruimte). Dit is in de eerste helft van 2024 voortgezet. Binnen de huidige beheerbudgetten is echter geen financiële ruimte voor deze inventarisaties en analyses. Dit heeft geleid tot overschrijding van de beheerbudgetten.
De inventarisaties laten zien dat de kwaliteit van de onderdelen van de openbare ruimte op veel terreinen minder is dan gewenst en soms ook slechter dan gedacht. Om de kwaliteit weer op niveau te brengen moet (planmatig) beheer en onderhoud worden gepleegd. Om dit te realiseren worden de beleids- en beheerplannen geactualiseerd. Voor disciplines waar nog geen beleids- en beheerplannen voor zijn worden deze opgesteld. Dit leidt er toe dat er overschrijdingen zijn op beheer en onderhoud van de openbare ruimte.
Daarnaast heeft de areaalanalyse opgeleverd dat het areaal groter blijkt dan eerder werd aangenomen. Hierdoor sluiten de huidige contracten niet meer aan bij het feitelijke areaal. Naast de inventarisatie van het areaal is ook onderzocht wat de status van de lopende onderhoudscontracten is. Hieruit is gebleken dat een groot deel van deze contracten komend jaar aflopen. Dit betekent dat contracten moeten worden aangepast met extra kosten tot gevolg.
Mobiliteit
Voortgang college agenda 2022-2026
In de college agenda is € 10.000,- gereserveerd voor het veiligere maken van gevaarlijke verkeerspunten voor fietsers en voetgangers. Deze reservering is ingezet voor het verbeteren van de voetgangersoversteekplaatsen over de De Geerenweg. Zo is ter hoogte van de rotonde Eemweg-De Geerenweg-Doormanlaan een voetgangersoversteekplaats aangelegd, zodat het voetbalveldje aan de De Geerenweg beter bereikbaar is. Ook is een voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de Johannes Vermeerlaan gerealiseerd, zodat de oversteekbaarheid van de De Geerenweg richting de voetbalverenigingen voor (jeugdige) sporters is verbeterd.
Inmiddels is de raad geïnformeerd over de voortgang in het nieuwe parkeerbeleid en de verdere bestuurlijke besluitvorming hierover. Deze is eind van dit jaar voorzien.
Netcongestie
Baarn heeft, net als de rest van Nederland, last van netcongestie. Dit is te vergelijken met file, maar dan op het stroomnet. Bij congestie is de maximale capaciteit van het stroomnet bereikt. Het komt zowel voor bij afname (gebruik) als teruglevering (opwek) van stroom. Dit heeft effecten bij de bestaande aansluitingen vanwege instabiliteit, maar ook voor aansluitingen voor nieuwe woningen en bedrijven. Dit betekent dat het huidige energienet moet worden verzwaard en dat andere vormen van energieopwekking en -gebruik - de zogeheten energietransitie - moet worden vormgegeven. De inhuur van (juridische) deskundigheid op dit terrein zorgt voor een overschrijding.
Maatschappelijk vastgoed
Het budget van € 41.258 voor de actualisatie van Plan maatschappelijk vastgoed is eind 2023 naar 2024 overgeheveld. De actualisatie is in het eerste kwartaal van 2024 in de raad besproken en aangenomen. Het resterende budget zal worden gebruikt voor de uitvoeringsagenda behorende bij de actualisatie van het plan maatschappelijk vastgoed. Deze uitvoeringsagenda ziet toe op de verduurzaming en het meerjarig onderhoud van het gemeentelijk vastgoed.
In 2024 is het gemeentelijk vastgoed aan een nul-meting ten behoeve van een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) en duurzaamheidscan onderworpen. De uitkomsten van deze metingen zijn nog niet gereed voor deze rapportage maar zullen in de tweede helft naar de gemeenteraad worden gebracht met een (financieel) voorstel om de panden in een goede staat te houden en te verduurzamen.