Programma 5 : Zorg voor elkaar

Programma 5: Voortgang

Terug naar navigatie - Voortgang

WMO

Hulp bij huishouden
In 2023 is de CAO Verpleeg-, Verzorgingstehuizen & Thuiszorg opengebroken. Deze CAO wordt gebruikt voor de verloning van hulp bij huishouden binnen de WMO. De gemeente is verplicht een reëel tarief aan aanbieders van hulp bij huishouden te betalen en het loon van de hulpen is onderdeel van dit tarief. Om te voorkomen dat aanbieders zich terug zouden trekken en 600 huishoudens zonder hulp zouden komen te zitten, heeft de gemeente Baarn onderzoek naar de tarieven laten doen door Berenschot. Berenschot heeft het geldende tarief in 2023 en 2024 in Baarn onderzocht. De conclusie was dat het huidige tarief niet toereikend is. Daarop is besloten om met terugwerkende kracht, vanaf 1 juli 2023, het tarief te verhogen naar € 35,83 in plaats van € 31,45. In 2024 gaat dit om € 39,40 in plaats van € 33,45 voor het gehele jaar. Dit komt neer op een overschrijding van totaal € 500.000 in 2024. Hierin zijn ook met terugwerkende kracht de kosten van € 100.000 over 2023 meegenomen. Dit is onvermijdelijk en noodzakelijk.

Vervoersvoorziening
Tot de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, kregen inwoners met een indicatie periodiek een financiële tegemoetkoming voor het gebruik van individueel (rolstoel) taxivervoer binnen de regio voor dagbesteding. Onder de WMO 2015 is het niet meer mogelijk een vervoersvoorziening in de vorm van een financiële tegemoetkoming te verstrekken voor dagbesteding. Hiervoor is de Wet langdurige zorg sindsdien verantwoordelijk. Na interne controle blijkt dat een groot aantal oud WMO-cliënten met nu een WLZ-indicatie toch nog periodiek deze financiële tegemoetkoming vanuit WMO-budget ontvangt. Per 1 juli 2024 is de betaling van deze tegemoetkoming vanuit de WMO beëindigd. De betreffende inwoners zijn geïnformeerd over de alternatieven vanuit bijvoorbeeld de WLZ. Naar verwachting zullen we op deze voorziening een positief saldo hebben van € 75.000,-. Dit zal als dekking dienen voor de overschrijding op de andere WMO voorzieningen. 

Beschermd wonen

Wetsvoorstel woonplaatsbeginsel beschermd wonen: vanaf 1 januari 2025 is de gemeente waar de inwoner zijn verblijf heeft verantwoordelijk voor het bieden van beschermd wonen. Dit leidt tot andere verhoudingen met de centrumgemeente Amersfoort. De gemeente Baarn heeft een eigen locatie voor beschermd wonen. We blijven inzetten op de ontwikkeling van beschermd wonen naar beschermd thuis. Een ontwikkeling waarbij door ambulante ondersteuning thuis een verhuizing naar een beschermd wonen locatie minder snel nodig is. In de praktijk zijn er veel cliënten overgegaan naar de Wet Langdurige Zorg (vanaf 2021). Wij verwachten hierdoor een onderschrijding van € 60.000. Dit zal ingezet worden voor de transitie beschermd wonen richting beschermd thuis.  

 

Lokaal team

De middelen inclusief budgetoverheveling worden in de tweede helft van dit jaar uitgeven voor het realiseren van de integrale toegang, waaronder kennis- en deskundigheidsbevordering en implementatie van de integrale toegang (ICT systemen, samenwerking over de domeinen heen).

 

Jeugdzorg

Jeugdzorg is een open einderegeling. Dit betekent, dat gemeenten door de Jeugdwet verplicht zijn om zorg te leveren, ook als dit meer kost dan begroot. Tegelijkertijd ontvangen gemeenten steeds lagere budgetten om de jeugdzorg te betalen. Landelijk blijft het jeugdhulpgebruik stijgen. Van alle kinderen en jongeren tot 23 jaar kreeg 10,4 procent jeugdhulp in 2023. Dit gaat om 465.000 kinderen en jongeren. Dit zijn er 5.000 meer dan het jaar daarvoor. Van alle kinderen tot 18 jaar gaat het om 13,5% kinderen die gebruik maken van jeugdhulp. Van alle kinderen tot 18 jaar uit Baarn krijgt 13,8% jeugdhulp. In de regio Eemland is dit 14,8%. 

Afgelopen jaren is er dus (zowel landelijk als in Baarn) een trend ingezet, waarbij er steeds meer en steeds duurdere vormen van zorg ingezet worden. Hierin is Baarn geen uitzondering. In 2023 leidde dit nog tot een overschrijding van 1,5 miljoen op de begroting. Baarn neemt maatregelen om de uitgaven te verlagen. 

  • Er wordt kritisch gekeken of er goedkopere en passendere mogelijkheden zijn.
  • Er zijn afspraken gemaakt met de huisartsen om zoveel mogelijk te verwijzen naar de Voorpost (POH Jeugd-GGZ) en het Lokaal Team in plaats van een verwijzing naar duurdere aanvullende specialistische jeugdhulp.
  • Door actief in te zetten op de eerste lijn (behandeling door lokaal team) voorkomen we dat kinderen naar (dure) tweede lijn hulp/specialistische hulp door verwezen worden.
  • Bij zeer langdurige en complexe zorg wordt onderzocht of er een goedkopere en passendere oplossing is, zoals mogelijkheden om deze zorg te betalen vanuit de WLZ (Wet Langdurige Zorg).
  • Het lokaal team voert eigen begeleiding uit bij kinderen waar zorgen zijn over veiligheid en/of ontwikkeling, waardoor we hier minder trajecten voor in hoeven te kopen (SAVE)
  • We ervaren dat we meer grip op de casussen hebben, waar we maandelijks monitoren en tijdig bijstellen.

Hierdoor verwachten we (t.o.v. het jaar 2023) een minder hoge overschrijding te realiseren bij de jaarrekening 2024.
Onze maatregelen zijn in lijn met de landelijke maatregelen die zijn afgesproken tussen onder andere Rijksoverheid en VNG in de hervormingsagenda. We monitoren de uitvoering van de projecten, zowel inhoudelijk en procesmatig en kijken naar de samenhang. In 2025 zal er vanuit het projectteam een advies tot aanvullende maatregelen worden gedaan en geïmplementeerd. 

 

Rapportage Sociaal Domein

Vanaf 2021 biedt het sociaal domein een rapportage aan het college en raad. Hierin informeren we college en raad over de ontwikkelingen in het sociaal domein. De rapportage gaat over de eerste periode van 2024 en is een onderdeel van de Tussenrapportage 2024 van de gemeente Baarn. De rapportage beschrijft, naast de ontwikkelingen binnen het sociaal domein, ook onderwerpen binnen het maatschappelijk domein. Ofwel alle terreinen binnen team Ontwikkeling Samenleving. Naast ontwikkelingen beschrijven we ook onderwerpen waar we trots op zijn en we ons zorgen over maken. Gezien het feit dat we in deze rapportage de diverse beleidsterreinen van team ontwikkeling samenleving beschrijven zullen we de rapportage de naam Rapportage Ontwikkeling Samenleving geven in 2025.

Baarn Vitaal 

Baarn Vitaal, onze nota en visie op sociaal domein, staat dit jaar op de agenda voor evaluatie en bijstelling. Het beleid Baarn Vitaal is beschreven vanuit 3 pijlers, namelijk Vitaliteit, Basisvoorzieningen en Toegang tot zorg.  Er zijn diverse ontwikkelingen en opgaven die op ons afkomen en waarbij we met elkaar een aantal basisprincipes willen herijken om daar goed antwoord op te kunnen geven. Denk aan integrale toegang, nieuwe uitvoeringsorganisatie en uitvoering IZA, (Integraal Zorg Akkoord) en GALA (Gezond en Actief Leven Akkoord) die dit najaar concreet worden. Daarnaast nemen we ook de thema's van het armoede en schuldhulpverleningsbeleid, mantelzorg als wonen en zorg mee.
Positieve gezondheid blijft het kader van de nota en met de nieuwe nota willen zo ook meer integrale aanpak tussen het sociaal en maatschappelijk domein.  
Dit jaar is besloten om de huidige beleidsnota met een jaar te verlengen zodat we extra aandacht kunnen geven aan de integraliteit. Na de zomer zal een start gemaakt worden om tot een gefaseerde aanpak te komen, zodat we in het derde kwartaal van 2025 de integrale aanpak kunnen presenteren. In deze fasering komen we tot een goed gedragen en samenhangend beleidskader ondersteunend aan de opgaven die op ons afkomen.

Programma 5 : Financiële tabel

Programma : Financiƫle tabel

Terug naar navigatie - Programma : Financiƫle tabel
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Afwijking 2024 TR1 Prognose 2024 TR1
Lasten
050 Lokaal team/Zorgloket 2.556 50 2.606
051 Wmo 5.757 440 6.197
052 Jeugdzorg 6.747 55 6.802
Totaal Lasten 15.060 545 15.605
Baten
050 Lokaal team/Zorgloket -24 0 -24
051 Wmo -161 0 -161
Totaal Baten -185 0 -185
SALDO van baten en lasten 14.876 545 15.421

Programma 5 : Financiële analyse lasten

Terug naar navigatie - 5

Product 50 Lokaal team / Zorgloket

Lokaal Team

In 2023 hebben de colleges van Baarn, Bunschoten en Soest een besluit genomen om de toekomstige samenwerking van de uitvoering van het sociaal domein verder uit te werken. Met dit besluit willen de drie gemeenten de samenwerking binnen de uitvoering van het sociaal domein opnieuw vormgeven en investeren in de kwaliteit van de aansturing en de uitvoering, waardoor deze samenwerking veel meer kan opleveren. De bestuursopdracht moet leiden tot een uitgewerkt plan voor de nieuwe samenwerking. Door dit besluit zal er een overschrijding zijn op de oorspronkelijk begrote kosten van € 50.000.

 

Product 51 WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning)

Hulp bij huishouden

In 2023 is de CAO Verpleeg-, Verzorgingstehuizen & Thuiszorg opengebroken. Deze CAO wordt gebruikt voor de verloning van hulp bij huishouden binnen de WMO. De gemeente is verplicht een reëel tarief aan aanbieders van hulp bij huishouden te betalen en het loon van de hulpen is onderdeel van dit tarief. Om te voorkomen dat aanbieders zich terug zouden trekken en 600 huishoudens zonder hulp zouden komen te zitten, heeft de gemeente Baarn onderzoek naar de tarieven laten doen door Berenschot. Berenschot heeft het geldende tarief in 2023 en 2024 in Baarn onderzocht. De conclusie was dat het huidige tarief niet toereikend is. Daarop is besloten om met terugwerkende kracht, vanaf 1 juli 2023, het tarief te verhogen. Dit komt neer op een overschrijding van totaal € 500.000 in 2024. Hierin zijn ook met terugwerkende kracht de kosten van € 100.000 over 2023 meegenomen. Dit is onvermijdelijk en noodzakelijk.

 

Programma 5 : Financiële analyse baten

Terug naar navigatie - 5

Product 50 Lokaal team / Zorgloket

Geen bijzonderheden.

Product 51 Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)

Geen bijzonderheden.

Product 52 Jeugdzorg

Geen bijzonderheden.

Programma 5 : Financiële analyse mutaties reserves